(jrocn 2rwarLrJexels in het harL. 2 SEIZOENTARIEF TWEE MAAL 10% OMHOOG Mogelijkheden voor coöperatieve bouw eigen woningen? II Bejaardenwoningen krijgen liftinstallatie WERKGROEP NOTEERT GEGADIGDEN De ruim 37 miljoen gulden kostende ubbeldekker van Teso wordt gebouwd onder investeringspremie van de jksoverheid. Na langdurige en moeizame nderhandelingen zijn woensdag defini- ef de handtekeningen gezet onder het lieuwe bouwcontract. De problemen van e laatste tijd hebben enkele maanden ertraging opgeleverd, maar het zal toch og mogelijk zijn het schip vóór 31 maart 980 te voltooien. BEEKMAN Weer 27MC apparatuur in beslag genomen Geen dierenmishandeling JAARGANG NR. 9335 DINSDAG 5 DECEMBER 1978 idactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, efoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, in Burg, telefoon (02220) 3543. tgave: Langeveld De Rooy B.V., istbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 11per kwartaal 70 cent incasso; los 45 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom. Dubbeldekker zonder steun van Rijk Het personeel heeft dus vol- oende tijd om met het schip oefenen voordat de sei- lendrukte begint. Het schip omt op 1 mei 1980 officieel in ienst. Voor de eigen ver- Dersgemeenschap heeft de ivestering nauwelijks tariefs- ffekt. Per 1 januari a.s. wordt en tariefsverhoging van racht, die een half procent oger ligt dan de normale endmatige verhoging van io, die ook zonder ieuwbouw van kracht zou jn geworden. Veel belang- ker is de invoering van het eizoentarief van 1 mei tot 1 ktober. In deze periode lorden de tarieven 10% ook het plan was. Zoals bekend heeft Teso het oorspronkelijke contract met RSV op 30 juni moeten ontbinden, omdat de financiering niet volgens het oorspronkelijke plan kon worden geregeld. Want kort na de ondertekening werd duidelijk, dat de' verwachting van Teso dat het rijk met een investeringspremie over de brug zou komen, niet werd ingelost, waar door een zeer ernstige situatie ont stond. Want omdat het rijk niet mee werkte, wilden ook de betrokken ban ken de zaken opnieuw bekijken. Een financiering zonder overheidssteun was wel mogelijk, maar het probleem was dat het eigen vermogen van Teso vijf miljoen te klein was. In overleg met de betrokken banken (De Nederlandse Scheepshypotheekbank en de Neder landse Middenstandsbank) en de werf is hiervoor een oplossing gevonden. Op de aard van deze oplossing zal presi dent-commissaris Kikkert in de aandeel houdersvergadering van vrijdagavond hoger. Dit seizoentarief zal per 1 mei 1980 nog eens met 10% worden opgetrokken. President-commissaris J. P. Kikkert (die wegens ziekte van de directeur Th. Hoogerheide momenteel tevens waar nemend directeur is), heeft de medewerkers van Teso gisteren per brief op de hoogte gesteld van het besluit. Toch bij RSV In de brief wordt meegedeeld dat de dubbeldekker wordt gebouwd bij de werf Heusden van het Rijn-Schelde Verolme-concern, zoals oorspronkelijk a.s. (in het Havenrestaurant van 't Horntje) nader ingaan. Tegenover ons wilde Kikkert alvast kwijt dat de werf een belangrijke rol heeft gespeeld in de oplossing van het aanvankelijk uitzicht loze probleem. WIR Van betekenis is het feit dat de Teso dubbeldekker kan profiteren van de Wet Investerings Rekening (WIR) en zeker voor een premie van 7% in aanmerking komt. Er is zelfs kans dat het projekt in het 15% WIR-tarief zal vallen, maar dan zal het schip als zeeschip moeten worden aangemerkt en zoals bekend is dat tot dusver niet gelukt. Overigens zal Teso het beroep doorzetten dat bij de Raad van State loopt tegen de afwijzing van de inves teringspremie van 2b%. leso meent op grond van het aanvoeren van nadere en nieuwe gegevens alsnog recht op de premie te hebben. Bij de onderhandelingen is wel gebleken dat Teso er niet op hoeft te rekenen dat het bovendek van de dubbeldekker binnen afzienbare tijd kan worden gebruikt. De Minister van Verkeer en Waterstaat is niet van plan geld beschikbaar te stellen voor verbouwing van de aanlegin- richtingen. Dat is ongetwijfeld een troost voor degenen die verwachten dat de dub beldekker een belangrijke vergroting van de verkeersdrukte op het eiland tot gevolg zal hebben. De vervoerscapaci teit blijft ongewijzigd, want Teso vaart met slechts twee schepen tegelijk. Het benedendek van het nieuwe schip kan weliswaar ongeveer dertig auto's meer bevatten dan een van de bestaande schepen, maar die extra capaciteit wordt goeddeels tenietgedaan omdat de omloopsnelheid van het grote schip kleiner is zodat er niet mee kan worden gependeld. Het derde schip maakt het wel mogelijk dat gedurende een veel langere periode van het jaar een halfuursdienst wordt gevaren. Hét grote voordeel van de derde boot is het reserve-effekt. Kikkert: „Eindelijk kan het onderhoud van de bestaande schepen dan goed wor den aangepakt. Vooral de laatste tijd merken we dat het de hoogste tijd wordt dat dit gebeurt. Onlangs raakte een der motoren van de Texelstroom defekt en kort daarna ook de tweede motor. We moesten toen met de Marsdiep gaan varen, hoewel die net in onderhoud was. Naar mate de schepen ouder worden moet je steeds meer op dit soort toestanden rekenen. Als de derde boot in de vaart komt, zullen de beide bestaande schepen achter elkaar ingrijpend worden gereno veerd, zodat ze er weer jaren tegen- kunnen". Charter? Na renovatie van de oude schepen, zou het nieuwe schip gedurende zeven maanden van het jaar kunnen worden verhuurd voor gebruik elders op de Noordzee. Elk van de bestaande (lees verder pagina 2) 3-Delig ruiten pokje In oktueel ruitdessm met gevoerde, klokkende rok, mouwloos hesje met ingeregen smalle ceintuur en sjool. Kleuren: bordeaux/beige - groen/bruin - bruin/beige. Moten 36 t/m 44 Slechts 89," MODECENTRUM DEN BURG Mcpon GRAVENSTRAAT 13 en 16 De Texelse FNV-afdeling heeft plannen voor het stichten van een coöperatieve bouwvereni ging die zich tot doel stelt premie koophuizen voor zelfbewoning te stichten tegen een relatief lage prijs. Die lage prijs moet worden verwezenlijkt door een groot schalige aanpak en vooral door zelfwerkzaamheid, in het bijzon der in de voorbereidende fase. leder die een eigen woning wil en bereid is daarvoor in samenwer kingsverband de handen uit de mouwen te steken, is welkom in de coöperatie. Men behoeft dus geen vakbondslid te zijn. Aanleiding voor het initiatief is dat koopwoningen tegenwoordig zo duur zijn dat het (in tegenstelling tot enkele jaren geleden) niet of nauwelijks meer mogelijk is dat lager betaalden er een verwerven tegen dragelijke lasten. FNV-man Dirk Terpstra (die weet waarover hij praat omdat hij zijn eigen huis aan de Bernhardlaan eigenhandig bouwde) zegt dat de te stichten huizen geen „eenheidsworst" hoeven te wor den. Binnen redelijke grenzen zal nog vrij veel variatie kunnen worden aange bracht. Op een of andere manier zal een voorkeursrecht voor lagere inkomens worden geregeld en de coöperatie zal via de statuten in ieder geval voorkomen dat de woningen speculatief kunnen worden verkocht. Marsplan De werkgroep die de coöperatie van de grond wil helpen, heeft de naam „Werkgroep Marsplan" omdat in het toekomstige bestemmingsplan De Mars bij Den Burg voorlopig de enige moge lijkheid tot grootschalige woningbouw is. Van de leden van de coöperatie wordt veel gemeenschapszin verwacht. Zij moeten in staat zijn zich neer te leggen bij beslissingen die voor de haalbaarheid van het hele project van belang zijn, maar daar zal dan ook een aanzienlijk prijsvoordeel tegenover staan. In ver schillende plaatsen in het land zijn dergelijke woningbouwcoöperaties al met succes actief geweest. In Purmer- end bijvoorbeeld werd een besparing tot f20.000,— per woning bereikt en iets dergelijks zou voor Texel ook mogelijk zijn als zich tenminste een flink aantal gegadigden aanmeldt. Veertig Terpstra denkt met ongeveer veertig serieus belangstellenden al wat te kun nen doen. Op grond van de onlangs gepubliceerde resultaten van het wo ningbehoefte-onderzoek mag hij de ver wachting hebben dat deze gegadigden er inderdaad zullen zijn. Het spreekt vanzelf dat de plannen in nauwe samen werking met de gemeente zullen moe ten worden ontwikkeld. De Woning bouwvereniging Texel heeft zich al positief uitgelaten over het streven van de in oprichting zijnde coöperatie. Uit de praktijk is gebleken dat een dergelijke coöperatie positieve sociale gevolgen heeft. De leden vinden elkaar in hetzelf de streven, voelen zich nauw betrokken bij „hun" wijk waardoor daar al gauw een bloeiend gemeenschapsleven tot ontwikkeling komt en allerlei openbare voorzieningen (zoals speelplaatsen e.d.) zonder problemen en met veel zelfwerk zaamheid tot stand koffien. Voorlopig zal de werkgroep zich alleen bezig houden met het noteren van geïnteresseerden. Als zich een flink aantal heeft aangemeld, zal een verga dering worden belegd waar de eerste spijkers met koppen zullen worden geslagen. Belangstellenden kunnen zich wenden tot Dirk Terpstra, Bernhardlaan 58, telefoon (02220) 3640. De bouwwerkzaamheden aan de liftschacht bij de bejaardenwoningen aan de Emmalaan in Den Burg. Ten behoeve van vooral de moeiliik ter been zijnde bewoners zullen de Texelse bejaardenwoningen van de Stichting Bejaardenzorg bin nenkort worden voorzien van in totaal acht liftinstallaties. Momenteel legt men hiertoe de laat ste hand aan twee liftschachten bij Starkenburgh en aan een schacht bij de woningen van de voormalige Bakker van Maarleveltstichting in Den Burg. Naar wordt verwacht kunnen de installaties omstreeks maart in gebruik worden genomen. Deze voorzieningen, waarvoor een totaalbedrag van ongeveer f260.000,— is uitgetrokken, komen naast de genoemde oorden bij het Strendertuus (Oosterend), Den Andel (Den Hoorn), Opnieuw nam de Texelse politie ille gale zendapparatuur in beslag. Donder dag gebeurde dat bij M. de W. aan de Postweg in Eierland die in het bezit bleek te zijn van een 27 MC zend-ont- vanger en drie walky talkies. Ze werden voor onderzoek naar de radiocontrole dienst gestuurd. Tegen De W. werd proces verbaal opgemaakt. Het proces verbaal tegen een veehou der in De Cocksdorp wegens dierenmis handeling gaat niet door. De politie heeft de situatie verkeerd beoordeeld Er was sprake van een veulen met een ernstige misvorming aan een van de benen. De veronderstelling dat dit het gevolg was van verwaarlozing (zodat naar wettelijke termen van dierenmis handeling sprake zou zijn) bleek achter af onjuist. Zoals ook al door enkele schrijvers van ingezonden stukken naar voren is gebracht, heeft de betrokken veehouder zich juist bijzonder veel moeite en kosten getroost om het dier te genezen. Dat laatste werd ons door de dierenarts bevestigd. De Poolster (De Cocksdorp), Schutteboe (De Koog) en De Ree (Ou- deschild). In tegenstelling tot de al wat oudere woningen in Den Burg behoeft men bij de zeventig woningen die onge veer vijf jaar geleden in de buitendor pen werden gebouwd geen liftschach ten meer aan te brengen. Met het oog op eventueel in de toekomst hiervoor beschikbare gelden, werden deze reeds bij de bouw min of meer clandestien neergezet. Het gaat in alle gevallen om zoge naamde „tweeverdiepingsliften". Ze worden geïnstalleerd door de Alkmaar- se liftenspecialist Brinkman BV De bouwkundige voorzieningen worden door de fa. Daalder aangebracht Deze personenliften zijn eveneens goed geschikt voor het verplaatsen van inva lidenwagens. De liftschachten zijn voorzien van bergruimtes en vanzelfsprekend een ruimte voor de benodigde machineriën. Er bovenop komen vluchtruimtes be stemd voor onderhoudswerkzaam heden aan de eigenlijke liftkooi. Omtrent.de financiering is alles op dit moment nog niet rond. Er is overheids steun aangevraagd en in verband hier mee moeten deze week in Haarlem nog enkele gesprekken worden gevoerd. Men heeft echter goede moed dat een en ander in orde komt, zonder dat de bewoners zelf daar extra geld voor op tafel zullen moeten leggen. Laatste kans voor de Sint Afgebeelde set, zilveren ring met granaatf119,— bijpassende zilveren hanger f117,— oorknoppen f119,— Horloger Juwelier Wovorslraol 34 Dan Burg, (02220) 2912

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 1