(jrocn 2rwarLrJexels in het harL.
2
SEIZOENTARIEF TWEE
MAAL 10% OMHOOG
Mogelijkheden voor
coöperatieve bouw
eigen woningen?
II
Bejaardenwoningen
krijgen liftinstallatie
WERKGROEP
NOTEERT
GEGADIGDEN
De ruim 37 miljoen gulden kostende
ubbeldekker van Teso wordt gebouwd
onder investeringspremie van de
jksoverheid. Na langdurige en moeizame
nderhandelingen zijn woensdag defini-
ef de handtekeningen gezet onder het
lieuwe bouwcontract. De problemen van
e laatste tijd hebben enkele maanden
ertraging opgeleverd, maar het zal toch
og mogelijk zijn het schip vóór 31 maart
980 te voltooien.
BEEKMAN
Weer 27MC
apparatuur in beslag
genomen
Geen
dierenmishandeling
JAARGANG NR. 9335
DINSDAG 5 DECEMBER 1978
idactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
efoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
in Burg, telefoon (02220) 3543.
tgave: Langeveld De Rooy B.V.,
istbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 11per kwartaal
70 cent incasso; los 45 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom.
Dubbeldekker zonder
steun van Rijk
Het personeel heeft dus vol-
oende tijd om met het schip
oefenen voordat de sei-
lendrukte begint. Het schip
omt op 1 mei 1980 officieel in
ienst. Voor de eigen ver-
Dersgemeenschap heeft de
ivestering nauwelijks tariefs-
ffekt. Per 1 januari a.s. wordt
en tariefsverhoging van
racht, die een half procent
oger ligt dan de normale
endmatige verhoging van
io, die ook zonder
ieuwbouw van kracht zou
jn geworden. Veel belang-
ker is de invoering van het
eizoentarief van 1 mei tot 1
ktober. In deze periode
lorden de tarieven 10%
ook het plan was. Zoals bekend heeft
Teso het oorspronkelijke contract met
RSV op 30 juni moeten ontbinden,
omdat de financiering niet volgens het
oorspronkelijke plan kon worden
geregeld. Want kort na de
ondertekening werd duidelijk, dat de'
verwachting van Teso dat het rijk met
een investeringspremie over de brug
zou komen, niet werd ingelost, waar
door een zeer ernstige situatie ont
stond. Want omdat het rijk niet mee
werkte, wilden ook de betrokken ban
ken de zaken opnieuw bekijken. Een
financiering zonder overheidssteun was
wel mogelijk, maar het probleem was
dat het eigen vermogen van Teso vijf
miljoen te klein was. In overleg met de
betrokken banken (De Nederlandse
Scheepshypotheekbank en de Neder
landse Middenstandsbank) en de werf
is hiervoor een oplossing gevonden. Op
de aard van deze oplossing zal presi
dent-commissaris Kikkert in de aandeel
houdersvergadering van vrijdagavond
hoger. Dit seizoentarief zal
per 1 mei 1980 nog eens met
10% worden opgetrokken.
President-commissaris J. P. Kikkert
(die wegens ziekte van de directeur Th.
Hoogerheide momenteel tevens waar
nemend directeur is), heeft de
medewerkers van Teso gisteren per
brief op de hoogte gesteld van het
besluit.
Toch bij RSV
In de brief wordt meegedeeld dat de
dubbeldekker wordt gebouwd bij de
werf Heusden van het Rijn-Schelde
Verolme-concern, zoals oorspronkelijk
a.s. (in het Havenrestaurant van 't
Horntje) nader ingaan. Tegenover ons
wilde Kikkert alvast kwijt dat de werf
een belangrijke rol heeft gespeeld in de
oplossing van het aanvankelijk uitzicht
loze probleem.
WIR
Van betekenis is het feit dat de Teso
dubbeldekker kan profiteren van de
Wet Investerings Rekening (WIR) en
zeker voor een premie van 7% in
aanmerking komt. Er is zelfs kans dat
het projekt in het 15% WIR-tarief zal
vallen, maar dan zal het schip als
zeeschip moeten worden aangemerkt
en zoals bekend is dat tot dusver niet
gelukt. Overigens zal Teso het beroep
doorzetten dat bij de Raad van State
loopt tegen de afwijzing van de inves
teringspremie van 2b%. leso meent op
grond van het aanvoeren van nadere en
nieuwe gegevens alsnog recht op de
premie te hebben.
Bij de onderhandelingen is wel
gebleken dat Teso er niet op hoeft
te rekenen dat het bovendek van de
dubbeldekker binnen afzienbare tijd
kan worden gebruikt. De Minister
van Verkeer en Waterstaat is niet
van plan geld beschikbaar te stellen
voor verbouwing van de aanlegin-
richtingen.
Dat is ongetwijfeld een troost voor
degenen die verwachten dat de dub
beldekker een belangrijke vergroting
van de verkeersdrukte op het eiland tot
gevolg zal hebben. De vervoerscapaci
teit blijft ongewijzigd, want Teso vaart
met slechts twee schepen tegelijk. Het
benedendek van het nieuwe schip kan
weliswaar ongeveer dertig auto's meer
bevatten dan een van de bestaande
schepen, maar die extra capaciteit
wordt goeddeels tenietgedaan omdat
de omloopsnelheid van het grote schip
kleiner is zodat er niet mee kan worden
gependeld. Het derde schip maakt het
wel mogelijk dat gedurende een veel
langere periode van het jaar een
halfuursdienst wordt gevaren.
Hét grote voordeel van de derde
boot is het reserve-effekt. Kikkert:
„Eindelijk kan het onderhoud van de
bestaande schepen dan goed wor
den aangepakt. Vooral de laatste tijd
merken we dat het de hoogste tijd
wordt dat dit gebeurt. Onlangs
raakte een der motoren van de
Texelstroom defekt en kort daarna
ook de tweede motor. We moesten
toen met de Marsdiep gaan varen,
hoewel die net in onderhoud was.
Naar mate de schepen ouder
worden moet je steeds meer op dit
soort toestanden rekenen. Als de
derde boot in de vaart komt, zullen
de beide bestaande schepen achter
elkaar ingrijpend worden gereno
veerd, zodat ze er weer jaren tegen-
kunnen".
Charter?
Na renovatie van de oude schepen,
zou het nieuwe schip gedurende zeven
maanden van het jaar kunnen worden
verhuurd voor gebruik elders op de
Noordzee. Elk van de bestaande
(lees verder pagina 2)
3-Delig ruiten pokje
In oktueel ruitdessm met
gevoerde, klokkende rok,
mouwloos hesje met
ingeregen smalle ceintuur
en sjool.
Kleuren: bordeaux/beige -
groen/bruin - bruin/beige.
Moten 36 t/m 44
Slechts 89,"
MODECENTRUM
DEN BURG
Mcpon
GRAVENSTRAAT 13 en 16
De Texelse FNV-afdeling heeft
plannen voor het stichten van
een coöperatieve bouwvereni
ging die zich tot doel stelt premie
koophuizen voor zelfbewoning te
stichten tegen een relatief lage
prijs. Die lage prijs moet worden
verwezenlijkt door een groot
schalige aanpak en vooral door
zelfwerkzaamheid, in het bijzon
der in de voorbereidende fase.
leder die een eigen woning wil en
bereid is daarvoor in samenwer
kingsverband de handen uit de
mouwen te steken, is welkom in
de coöperatie. Men behoeft dus
geen vakbondslid te zijn.
Aanleiding voor het initiatief is dat
koopwoningen tegenwoordig zo duur
zijn dat het (in tegenstelling tot enkele
jaren geleden) niet of nauwelijks meer
mogelijk is dat lager betaalden er een
verwerven tegen dragelijke lasten.
FNV-man Dirk Terpstra (die weet
waarover hij praat omdat hij zijn eigen
huis aan de Bernhardlaan eigenhandig
bouwde) zegt dat de te stichten huizen
geen „eenheidsworst" hoeven te wor
den. Binnen redelijke grenzen zal nog
vrij veel variatie kunnen worden aange
bracht. Op een of andere manier zal een
voorkeursrecht voor lagere inkomens
worden geregeld en de coöperatie zal
via de statuten in ieder geval voorkomen
dat de woningen speculatief kunnen
worden verkocht.
Marsplan
De werkgroep die de coöperatie van
de grond wil helpen, heeft de naam
„Werkgroep Marsplan" omdat in het
toekomstige bestemmingsplan De Mars
bij Den Burg voorlopig de enige moge
lijkheid tot grootschalige woningbouw
is.
Van de leden van de coöperatie wordt
veel gemeenschapszin verwacht. Zij
moeten in staat zijn zich neer te leggen
bij beslissingen die voor de haalbaarheid
van het hele project van belang zijn,
maar daar zal dan ook een aanzienlijk
prijsvoordeel tegenover staan. In ver
schillende plaatsen in het land zijn
dergelijke woningbouwcoöperaties al
met succes actief geweest. In Purmer-
end bijvoorbeeld werd een besparing
tot f20.000,— per woning bereikt en
iets dergelijks zou voor Texel ook
mogelijk zijn als zich tenminste een flink
aantal gegadigden aanmeldt.
Veertig
Terpstra denkt met ongeveer veertig
serieus belangstellenden al wat te kun
nen doen. Op grond van de onlangs
gepubliceerde resultaten van het wo
ningbehoefte-onderzoek mag hij de ver
wachting hebben dat deze gegadigden
er inderdaad zullen zijn. Het spreekt
vanzelf dat de plannen in nauwe samen
werking met de gemeente zullen moe
ten worden ontwikkeld. De Woning
bouwvereniging Texel heeft zich al
positief uitgelaten over het streven van
de in oprichting zijnde coöperatie. Uit de
praktijk is gebleken dat een dergelijke
coöperatie positieve sociale gevolgen
heeft. De leden vinden elkaar in hetzelf
de streven, voelen zich nauw betrokken
bij „hun" wijk waardoor daar al gauw
een bloeiend gemeenschapsleven tot
ontwikkeling komt en allerlei openbare
voorzieningen (zoals speelplaatsen e.d.)
zonder problemen en met veel zelfwerk
zaamheid tot stand koffien.
Voorlopig zal de werkgroep zich
alleen bezig houden met het noteren
van geïnteresseerden. Als zich een flink
aantal heeft aangemeld, zal een verga
dering worden belegd waar de eerste
spijkers met koppen zullen worden
geslagen. Belangstellenden kunnen zich
wenden tot Dirk Terpstra, Bernhardlaan
58, telefoon (02220) 3640.
De bouwwerkzaamheden aan de liftschacht bij de bejaardenwoningen aan de Emmalaan in
Den Burg.
Ten behoeve van vooral de
moeiliik ter been zijnde bewoners
zullen de Texelse bejaardenwoningen
van de Stichting Bejaardenzorg bin
nenkort worden voorzien van in
totaal acht liftinstallaties.
Momenteel legt men hiertoe de laat
ste hand aan twee liftschachten bij
Starkenburgh en aan een schacht bij de
woningen van de voormalige Bakker
van Maarleveltstichting in Den Burg.
Naar wordt verwacht kunnen de
installaties omstreeks maart in gebruik
worden genomen.
Deze voorzieningen, waarvoor een
totaalbedrag van ongeveer f260.000,—
is uitgetrokken, komen naast de
genoemde oorden bij het Strendertuus
(Oosterend), Den Andel (Den Hoorn),
Opnieuw nam de Texelse politie ille
gale zendapparatuur in beslag. Donder
dag gebeurde dat bij M. de W. aan de
Postweg in Eierland die in het bezit
bleek te zijn van een 27 MC zend-ont-
vanger en drie walky talkies. Ze werden
voor onderzoek naar de radiocontrole
dienst gestuurd. Tegen De W. werd
proces verbaal opgemaakt.
Het proces verbaal tegen een veehou
der in De Cocksdorp wegens dierenmis
handeling gaat niet door. De politie
heeft de situatie verkeerd beoordeeld
Er was sprake van een veulen met een
ernstige misvorming aan een van de
benen. De veronderstelling dat dit het
gevolg was van verwaarlozing (zodat
naar wettelijke termen van dierenmis
handeling sprake zou zijn) bleek achter
af onjuist. Zoals ook al door enkele
schrijvers van ingezonden stukken naar
voren is gebracht, heeft de betrokken
veehouder zich juist bijzonder veel
moeite en kosten getroost om het dier te
genezen. Dat laatste werd ons door de
dierenarts bevestigd.
De Poolster (De Cocksdorp),
Schutteboe (De Koog) en De Ree (Ou-
deschild). In tegenstelling tot de al wat
oudere woningen in Den Burg behoeft
men bij de zeventig woningen die onge
veer vijf jaar geleden in de buitendor
pen werden gebouwd geen liftschach
ten meer aan te brengen. Met het oog
op eventueel in de toekomst hiervoor
beschikbare gelden, werden deze reeds
bij de bouw min of meer clandestien
neergezet.
Het gaat in alle gevallen om zoge
naamde „tweeverdiepingsliften". Ze
worden geïnstalleerd door de Alkmaar-
se liftenspecialist Brinkman BV De
bouwkundige voorzieningen worden
door de fa. Daalder aangebracht
Deze personenliften zijn eveneens goed
geschikt voor het verplaatsen van inva
lidenwagens.
De liftschachten zijn voorzien van
bergruimtes en vanzelfsprekend een
ruimte voor de benodigde machineriën.
Er bovenop komen vluchtruimtes be
stemd voor onderhoudswerkzaam
heden aan de eigenlijke liftkooi.
Omtrent.de financiering is alles op dit
moment nog niet rond. Er is overheids
steun aangevraagd en in verband hier
mee moeten deze week in Haarlem nog
enkele gesprekken worden gevoerd.
Men heeft echter goede moed dat een
en ander in orde komt, zonder dat de
bewoners zelf daar extra geld voor op
tafel zullen moeten leggen.
Laatste kans
voor de Sint
Afgebeelde set, zilveren ring met
granaatf119,—
bijpassende zilveren hanger f117,—
oorknoppen f119,—
Horloger
Juwelier
Wovorslraol 34
Dan Burg,
(02220) 2912