Cjrocn ^warL- Jexels in het
Standpunten van gemeente en
provincie niet ver uiteen
OPEN HAARD CR/U
Gemeente wil gemaal
Waalenburg herbouwen
Prognose
GS fout?
all round timmerman-/ isoleerder
BUREAU HAJEMA IN NIEUW RAPPORT OVER VEERDIENST:
OVERNAME VIJF BOEIEN
TEGEN SCHROOTWAARDE
Telefoontijden tandheelkundig centrum gewijzigd
Zuivelfabriek
bereikte de
30 miljoen kg
Burgerlijke stand
Jonge zeehond
aangetroffen
CRM geeft dertig
mille voor Ulo
•- -
R^B b-V-'
92e JAARGANG NR. 9344
TEXELSE
VRIJDAG 12 JANUARI 1979
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon (02220) 3543.
Uitgave: Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 43 cent per mm hoogte per kolom.
Wat betreft de oplossing van het vervoersprobleem stemmen de
standpunten van de gemeente en de provincie sterk met elkaar over
een. Ér is geen sprake van principiële verschillen, maar er is wel een
groot verschil van mening over de keus van de technische oplossing.
Aldus een konklusie in het zojuist uitgekomen konsept voor de
„Beleidsnota veerverbinding Texel-Den Helder", gemaakt door het
raadgevend ingenieursbureau ir. R. Hajema en partners b.v. te Assen.
Hajema plaatst in het rapport vrij kritische kanttekeningen bij de stel-
lingname van de provincie en meent zelfs dat de uitwerking van het
provinciale standpunt gedeeltelijk strijdig is met de gestelde beleids
doelen.
In het rapport worden alle gegevens die de laatste jaren met
betrekking tot het veerdienstprobleem op tafel zijn gekomen, nog
eens op een rijtje gezet. Een belangrijk onderdeel is het vergelijkend
overzicht tussen het gemeentelijke en provinciale standpunt. Zoals
bekend wil de gemeente een dubbeldekker die plaats biedt aan 190
auto's onder voorwaarde dat het tweede rijdek pas in gebruik mag
worden genomen als aan zekere voorwaarden is voldaan, terwijl de
provincie vasthoudt aan twee enkeldeksschepen van elk 100 auto's,
invoering van een plaatsbesprekingssysteem en het doorvoeren van
een systeem van wisseldagen om een betere spreiding van het
vervoersaanbod te krijgen.
Hajema konstateert dat Teso in ieder
geval financieel niet in staat is het pro
vinciale standpunt te volgen. Want een
enkeldekker van 100 auto's kost 736
miljoen, terwijl een dubbeldekker voor
190 auto's slechts vier miljoen méér
kost. Om bij enkeldekkers tot de gewen
ste vervoerscapaciteit te komen zou
Teso binnen tien tot vijftien jaar twee
keer 736 miljoen moeten investeren. Dat
is dan ook een belangrijke reden ge
weest voor de gemeente om voor de 190
pae dubbeldekker te kiezen. Dit schip
brengt voor Teso, overheid en reizigers
de minste kosten met zich mee. De
totale kosten van het door gemeente en
Teso gewenste systeem belopen veertig
miijoen voor het schip en 25 miljoen
voor aanpassing van de haveninrichtin
gen met toe- en afritten.
Om met twee enkeldekschepen uit
eindelijk tot een kapaciteit te komen van
200 auto's per uur is voor de schepen
773 miljoen nodig, terwijl aanpassing
van de havens ongeveer vijf miljoen zal
vergen (reservefuiken). Daarbij komen
dan nog de kosten van een plaatsbe
sprekingssysteem die volgens Teso
twee miljoen gulden per jaar zullen
belopen.
Een andere belangrijke reden voor de
gemeente is geweest dat de reiziger,
afgezien van enkele topdagen, zonder
wachttijden naar Texel moet kunnen
gaan. De door de provincie voorgestane
„beperkte kapaciteitsuitbreiding plus
plaatsbespreking" wordt daarom afge
wezen. Doorslaggevend voor de ge
meente was dat de 190 pae dubbeldek
ker (met aangepaste aanleginrichtingen)
voorziet in voldoende vervoerscapaci
teit, ook op lange termijn, tegen mini
male kosten. Een nadeel van deze oplos
sing is wel de strukturele overcapaci
teit die ontstaat als al zeer spoedig het
tweede dek in gebruik zou worden ge
nomen.
Ook de belasting van de aan- en
afvoerwegen is een probleem, maar dat
is dan ook de reden dat de gemeente
raad aan het in gebruik nemen van het
tweede dek voorwaarden heeft verbon
den.
Provincie
Het provinciale standpunt, zoals neer
gelegd in het streekplan, wordt inge
geven door de acceptabel geachte groei
van de verblijfsrekreatie tot maximaal
47.000 slaapplaatsen. Verder wordt ge
meend dat het geschikt maken van de
aanleginrichtingen voor dubbeldekkers
veel tijd zal vergen in verband met lang
durige planologische procedures, terwijl
ook is te voorzien dat het geld voor de
aanpassingen niet tijdig beschikbaar
komt.
De provincie heeft haar standpunt
gebaseerd op het rapport van een amb
telijke werkgroep. Hajema heeft beden
kingen tegen dit rapport: de ramingen
van het in de toekomst te vervoeren
aantal auto's zijn nogal hoog. Door de
provincie is gesteld dat de veerdienst
geen kraanfunctie mag hebben, maar
het rapport van de ambtelijke werkgroep
voelt blijkbaar wél voor een kraanfunctie
want daarin staat: „Om het eiland Texel
te beschermen tegen overbezetting kan
een beperking van de vergroting van de
kapaciteit van de veerdienst als wel
kome aanvulling dienen". Waaraan ove
rigens wordt toegevoegd, dat deze
mening niet wordt gedeeld door de Eco
nomisch Technologische Dienst van de
provincie.
Overeenkomsten
Hajema is op zoek geweest naar
punten van overeenstemming tussen
gemeente en provincie inzake de veer
dienst en komt daarbij tot een hele was
lijst: beide overheden zijn het er over
eens dat de kwetsbaarheid van de veer
dienst moet worden verkleind door het
maken van reserve-aanleginrichtingen
en dat de capaciteit van de veerdienst in
ieder geval moet worden vergroot.
(Over de mate waarin en de wijze
waarop bestaat wel meningsverschil).
Verder zijn provincie en gemeente het er
over eens dat 47.000 slaapplaatsen in
1985 aanvaardbaar zijn, dat de dagre
creatie (per auto) niet sterk moet
groeien, dat vrachtvervoer en Texels
vervoer niet met wachttijden te maken
mag krijgen (voorrangssysteem) en dat
uitbreiding van de kapaciteit door een
3-botendienst en extra fuiken in de
havens te duur is en daarom moet
worden afgewezen. Ook in de toekomst
zal met de bestaande havens worden
gewerkt: geen Balgzandprojekt en geen
verbrede fuiken op een andere plaats.
Het achterlaten van de auto in Den
éen week geldig
Verstelbaar
in hoogte.
Los rooster
Gemakkelijk
schoon te
maken
Helder is geen aanvaardbare oplossing
en een verdere groei van het autover
keer naar texel wordt als zodanig niet
ongewenst geacht. Provincie en ge
meente vinden ook dat het hele jaar een
halfuursdienst zou moeten functione
ren, dat de veerdienst niet als „kraan"
mag dienen en dat uitbreiding van de
kapaciteit op korte termijn moet plaats
vinden.
Verschillen
Belangrijker zijn uiteraard de verschil
len tussen de gemeentelijke en provin
ciale standpunten. De provincie ver
wacht een veel sterkere toename van
het gemotoriseerd verkeer dan de ge
meente. De gemeente wil rekening
houden met een vervoersaanbod van
900.000 auto's in 1985 als de capaciteit
van de veerdienst voldoende is. terwijl
de provincie rekent 1,2 tot 1,3 miljoen
auto's in datzelfde jaar. De sterk ver
schillende prognoses hangen samen
met een verschillende raming van de
huidige samenstelling van het verkeer.
De gemeente gaat ervan uit dat van het
totale aantal personenauto's 40% gere
kend moet worden tot de verblijfsre
kreatie en 48% tot het niet-rekreatieve
verkeer. De provincie raamt slechts 22%
voor de verblijfsrekreatie en 70% voor
het niet-rekreatieve autoverkeer. De
raming van de gemeente is echter
gebaseerd op de uitkomsten van de in
1976 gehouden TESO-enquête.
Verder hanteert de provincie veel ster
kere groeifactoren. Men gaat ervan uit
dat de ontwikkelingen van het verleden
ongeveer, zij het iets afgezwakt, zullen
voortgaan. De gemeente acht geen
verdere groei mogelijk dan het stuctuur-
plan toestaat. De provincie gaat zelfs uit
van procentuele groei, waardoor op
langere termijn versnelling in de groei
zal optreden, maar de gemeente ver
wacht op langere termijn een afzwak
king van de groei omdat op Texel allerlei
ontwikkelingen een zeker verzadigings
punt bereiken, zoals de omvang van de
verblijfsrecreatie en het autobezit. De
feitelijke ontwikkelingen van de afgelo
pen vijf jaar stemmen overeen met de
ramingen van de gemeente. Als de
vervoersverwachtingen van de provincie
bewaarheid zouden worden, zou dat
inhouden dat in de tachtiger jaren een
versnelling optreedt. De provincie ver
wacht op korte termijn (tot 1980) een
trage groei van het vervoersaanbod, op
middellange termijn (1980-1985) een
snelle groei en na 1985 helemaal geen
groei meer. Hajema: „Een dergelijke
onevenwichtigheid in de groei wordt
niet erg waarschijnlijk geacht".
Plaatsbespreken
De gemeente vindt dat op maximaal
30 topdagen per jaar wachttijden van
maximaal vier uur moeten worden ge
accepteerd voor verblijfsrekreanten.
Maar de capaciteit van de verbinding
moet voldoende zijn om de verblijfsre
kreanten te vervoeren op de door hen
gewenste dag.
De provincie daarentegen wil het
vervoersaanbod van recreanten sprei
den over de dagen van de week, wat
een plaatsbesprekingssysteem nodig
maakt en ook zouden de wisseldagen
(Lees verder op pagina 9)
De zuivelfabriek Eendracht
heeft in het afgelopen jaar
30.000.738 kg van Texel afkom
stige melk verwerkt. Het passe
ren van de 30 miljoen kg wordt
als een belangrijke mijlpaal be
schouwd in de geschiedenis van
de fabriek. Vorig jaar leverden de
150 Texelse rundveehouders 27,6
miljoen kg aan de fabriek, zodat
sprake is van een toename van
11,4%. Bij de fabrieken elders in
het land was sprake van een toe
name van 7%.
Het aantal melkkoeien is ongeveer
gelijk gebleven, zodat de toegenomen
melkstroom wijst op een aanmerkelijke
produktieverhoging per dier.
De totale hoeveelheid melk, die in de
fabriek werd verwerkt bedroeg 32,5 mil
joen kg, want om het produktieniveau
van de fabriek over het hele jaar enigs
zins gelijk te houden, werd in de winter
maanden vanaf het vasteland ongeveer
1 miljoen kg aangevoerd en er werd ook
een hoeveelheid melkpoeder opgelost.
van 4 t/m 9 januari 1979
Geboren: Diana, dv. Pieter G. Kooi
man en Helena A. van der Vis; Elisa
Simone, dv. Simon Appel en Nelly L.
Brouwer.
Ondertrouwd: Jan Eelman en Inge
Kempen.
In het Natuurrecreatiecentrum werd
dinsdag een jonge zeehond opgeno
men, die 's morgens door een patrouille
van de Rijkspolitie uit Schagen op het
strand van Petten was aangetroffen.
Het dier kon door medewerking van
TESO en de Texelse Rijkspolitie in De
Koog worden afgeleverd.
Volgens directeur Gerrit de Haan van
het NRC was het „hoog tijd" dat deze
zeehond opgenomen werd. Nader on
derzoek bracht aan het licht dat het dier
ernstig door longworm was aangetast.
Sommige van de gevonden wormen
waren 12 cm lang. Met behulp van
anti-biotica is men nu doende deze
veelal dodelijke aantasting terug te drin
gen en het dier weer op de been te
helpen. Vooralsnog heeft men niet veel
hoop de rob te kunnen redden, omdat
zijn huid bovendien tamelijk ernstig door
stookolie verontreinigd is. De zeehond is
in quarantaine geplaatst.
Het Ministerie van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk werk heeft 730.000,-
toegezegd voor de eerste fase van het
ULO-projekt.
Op de afdeling Culturele zaken wekte
dit bericht blijdschap omdat er kans was
dat CRM geen bijdrage meer zou geven.
De regeling waarop de bijdrage is
gegrond, is nl. per 1 januari opgeheven.
Op verdere bijdragen van het ministerie
hoeft niet meer te worden gerekend. In
het kader van de decentralisatiemaat
regelen van het rijk zal de financiering
van gemeenschapsvoorzieningen voort
aan aan de betrokken gemeenten
worden overgelaten. Gevreesd wordt
dat dit een aanzienlijke beperking van de
mogelijkheden met zich zal meebren
gen.
weg-Elemert-Slingerweg en sluit aan op
het fietspad van de Schilderweg.
Spoedig kan ook de aanleg beginnen
van het fietspad Den Hoorn-'t Horntje
alsmede van het pad langs de Bosrand-
weg. Hetzelfde geldt voor het veelbe
sproken fietspad naar Oosterend. Ook
de perspectieven voor het fietspad
langs de Krimweg laten zich gunstig
aanzien zodat te verwachten is dat het
hele Texelse fietspadenplan binnenkort
zal zijn uitgevoerd, met uitzondering
van de paden die op de binnendijken bij
Den Hoorn zijn geprojecteerd. Hierte
gen zijn in het kader van de bestem
mingsplanprocedure bezwaren gemaakt
tot in hoogste instantie. Commissielid
Martin Warnaar (directeur van „De
Krim") wees op het grote belang van
het pad langs de Krimweg, ook voor de
bevolking van De Cocksdorp.
1MB II mi I T-fl
Herrijst het gemaal Waalenburg straks bij De Koog?
De gemeente heeft serieuze plannen voor de herbouw van het
poldergemaal op het toekomstige expositieterrein (Juttersmuseum)
in het zg. artikel 11-gebied bij De Koog. Het is de bedoeling het
gebouw (dat onlangs werd gesloopt) exact, dus op dezelfde grootte
na te bouwen en er ook de twee historische 1-cylinder dieselmoto
ren in te plaatsen. In verband daarmee zijn deze motoren zorgvuldig
bewaard. Ze zullen ook echt kunnen draaien, maar waarschijnlijk
geen pompen in beweging brengen.
Boeien
De gemeente Texel is in de gele
genheid voor weinig geld (schroot
waarde) een vijftal grote zeeboeien
te kopen van Domijnen. De boeien
wegen resp. 2, 3, 4, 6 en 8 ton en
hebben een inhoud van 5 tot 12'/r
m3. Deze kolossale gevaarten zullen
een fraaie decoratie kunnen vormen
van het expositieterrein bij het Jut
tersmuseum in Do Koog. De boeien
kunnen voor 71.610,— worden over
genomen.
De commissie ging er mee akkoord
dat dit geld uit het fonds toeristische
(lees verder pagina 2)
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiimiiniimiiiiminiiiiiiiiiii
U kunt voortaan afspreken op werkdagen
van 8.45 tot 12.00 uur en van 15.00 - 16.00
uur telefoon 2868.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiimiiiiiumiiiuiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuiuiiiiiuiiiuiiiiiiiiii
al in juli 1977 ingediend. Omdat het
plan bestekklaar is en de benodigde
grqnd gemeente-eigendom is, kan het
pad voor de komende zomer zijn aan
gelegd. Het pad volgt de route Pont-
De commissie voor recreatie en
natuurbehoud nam woensdagavond
kennis van dit ambitieuze plan maar
had wel bedenkingen. De bouw zal
maar liefst vier ton vergen en dat
lijkt een beetje veel voor een derge
lijke bezienswaardigheid.
Commissievoorzitter Jook Nauta liet
de bouwtekeningen zien alsmede diver
se foto's die van het oorspronkelijke
gebouw zijn gemaakt om een perfecte
kopie te kunnen maken. Het nieuwge
bouwde gemaal zou niet alleen een re
creatieve maar vooral ook een educa
tieve taak krijgen. Het gebouw zou
middelpunt moeten zijn van allerlei aan
schouwelijke informatie over waterpeil-
beheersing e.d.
Er is een kleine kans dat het gemaal
kan worden „meegenomen" in de sub
sidiëring van de totale dagrecreatieve
voorzieningen die in deze vorm zullen
worden gesticht, waardoor de kosten
minder bezwaarlijk worden.
Fietspad Emmalaan
De nieuwbouw van het poldergemaal
was een van.de vele zaken waarover de
commissie zijn mening kon geven Een
prettige mededeling kon voorzitter Nau
ta doen aan het begin van de vergade
ring. Juist die dag was van rijkswege
een subsidie van 7140.000,— toege
zegd voor het fietspad Emmalaan-
Elemert. De beslissing heeft lang op
zich laten wachten; de aanvraag werd
GEVRAAGD:
Zijn werkzaamheden zullen bestaan uit het plaatsen en
stellen van keukens en inbouw-apparatuur.
Naast genoemde werkzaamheden moet een aanvang wor
den gemaakt met het isoleren van woningen.
Auto beschikbaar.
Sollicitaties te richten aan:
Heemskerckstraat 22, Oudeschild, tel. (02220) 3341
of 's avonds na 19.00 uur tel. (02220) 2974.
ALMELO ALPHEN A/D RIJN AMERSFOORT
AMSTERDAM APELDOORN ASSEN BERGEN
OP ZOOM BOXMEER BREDA BUSSUM
CRUOUIUS DEN BOSCH DEN HAAG
DRACHTEN EERSEL EKEREN EMMEN ENSCHEDE ERMELO GOUDA GRONINGEN
HAARLEM HARDENBERG HEERENVEEN HEERHUGOWAARD HENGELO HILVERSUM
LEEUWARDEN LEIDEN MEERSSEN MERKSEM OOSTERHOUT OUDESCHILD-TEXEL
TIEL TILBURG UDEN VEENDAM PAPENDRECHT ROTTERDAM ROOSENDAAL
SITTARD TERBORG VLAARDINGEN WAALWIJK WEERT IJMUIDEN ZWOLLE