Cjrocn ^warL- Jexels in het Standpunten van gemeente en provincie niet ver uiteen OPEN HAARD CR/U Gemeente wil gemaal Waalenburg herbouwen Prognose GS fout? all round timmerman-/ isoleerder BUREAU HAJEMA IN NIEUW RAPPORT OVER VEERDIENST: OVERNAME VIJF BOEIEN TEGEN SCHROOTWAARDE Telefoontijden tandheelkundig centrum gewijzigd Zuivelfabriek bereikte de 30 miljoen kg Burgerlijke stand Jonge zeehond aangetroffen CRM geeft dertig mille voor Ulo •- - R^B b-V-' 92e JAARGANG NR. 9344 TEXELSE VRIJDAG 12 JANUARI 1979 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Den Burg, telefoon (02220) 3543. Uitgave: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 43 cent per mm hoogte per kolom. Wat betreft de oplossing van het vervoersprobleem stemmen de standpunten van de gemeente en de provincie sterk met elkaar over een. Ér is geen sprake van principiële verschillen, maar er is wel een groot verschil van mening over de keus van de technische oplossing. Aldus een konklusie in het zojuist uitgekomen konsept voor de „Beleidsnota veerverbinding Texel-Den Helder", gemaakt door het raadgevend ingenieursbureau ir. R. Hajema en partners b.v. te Assen. Hajema plaatst in het rapport vrij kritische kanttekeningen bij de stel- lingname van de provincie en meent zelfs dat de uitwerking van het provinciale standpunt gedeeltelijk strijdig is met de gestelde beleids doelen. In het rapport worden alle gegevens die de laatste jaren met betrekking tot het veerdienstprobleem op tafel zijn gekomen, nog eens op een rijtje gezet. Een belangrijk onderdeel is het vergelijkend overzicht tussen het gemeentelijke en provinciale standpunt. Zoals bekend wil de gemeente een dubbeldekker die plaats biedt aan 190 auto's onder voorwaarde dat het tweede rijdek pas in gebruik mag worden genomen als aan zekere voorwaarden is voldaan, terwijl de provincie vasthoudt aan twee enkeldeksschepen van elk 100 auto's, invoering van een plaatsbesprekingssysteem en het doorvoeren van een systeem van wisseldagen om een betere spreiding van het vervoersaanbod te krijgen. Hajema konstateert dat Teso in ieder geval financieel niet in staat is het pro vinciale standpunt te volgen. Want een enkeldekker van 100 auto's kost 736 miljoen, terwijl een dubbeldekker voor 190 auto's slechts vier miljoen méér kost. Om bij enkeldekkers tot de gewen ste vervoerscapaciteit te komen zou Teso binnen tien tot vijftien jaar twee keer 736 miljoen moeten investeren. Dat is dan ook een belangrijke reden ge weest voor de gemeente om voor de 190 pae dubbeldekker te kiezen. Dit schip brengt voor Teso, overheid en reizigers de minste kosten met zich mee. De totale kosten van het door gemeente en Teso gewenste systeem belopen veertig miijoen voor het schip en 25 miljoen voor aanpassing van de haveninrichtin gen met toe- en afritten. Om met twee enkeldekschepen uit eindelijk tot een kapaciteit te komen van 200 auto's per uur is voor de schepen 773 miljoen nodig, terwijl aanpassing van de havens ongeveer vijf miljoen zal vergen (reservefuiken). Daarbij komen dan nog de kosten van een plaatsbe sprekingssysteem die volgens Teso twee miljoen gulden per jaar zullen belopen. Een andere belangrijke reden voor de gemeente is geweest dat de reiziger, afgezien van enkele topdagen, zonder wachttijden naar Texel moet kunnen gaan. De door de provincie voorgestane „beperkte kapaciteitsuitbreiding plus plaatsbespreking" wordt daarom afge wezen. Doorslaggevend voor de ge meente was dat de 190 pae dubbeldek ker (met aangepaste aanleginrichtingen) voorziet in voldoende vervoerscapaci teit, ook op lange termijn, tegen mini male kosten. Een nadeel van deze oplos sing is wel de strukturele overcapaci teit die ontstaat als al zeer spoedig het tweede dek in gebruik zou worden ge nomen. Ook de belasting van de aan- en afvoerwegen is een probleem, maar dat is dan ook de reden dat de gemeente raad aan het in gebruik nemen van het tweede dek voorwaarden heeft verbon den. Provincie Het provinciale standpunt, zoals neer gelegd in het streekplan, wordt inge geven door de acceptabel geachte groei van de verblijfsrekreatie tot maximaal 47.000 slaapplaatsen. Verder wordt ge meend dat het geschikt maken van de aanleginrichtingen voor dubbeldekkers veel tijd zal vergen in verband met lang durige planologische procedures, terwijl ook is te voorzien dat het geld voor de aanpassingen niet tijdig beschikbaar komt. De provincie heeft haar standpunt gebaseerd op het rapport van een amb telijke werkgroep. Hajema heeft beden kingen tegen dit rapport: de ramingen van het in de toekomst te vervoeren aantal auto's zijn nogal hoog. Door de provincie is gesteld dat de veerdienst geen kraanfunctie mag hebben, maar het rapport van de ambtelijke werkgroep voelt blijkbaar wél voor een kraanfunctie want daarin staat: „Om het eiland Texel te beschermen tegen overbezetting kan een beperking van de vergroting van de kapaciteit van de veerdienst als wel kome aanvulling dienen". Waaraan ove rigens wordt toegevoegd, dat deze mening niet wordt gedeeld door de Eco nomisch Technologische Dienst van de provincie. Overeenkomsten Hajema is op zoek geweest naar punten van overeenstemming tussen gemeente en provincie inzake de veer dienst en komt daarbij tot een hele was lijst: beide overheden zijn het er over eens dat de kwetsbaarheid van de veer dienst moet worden verkleind door het maken van reserve-aanleginrichtingen en dat de capaciteit van de veerdienst in ieder geval moet worden vergroot. (Over de mate waarin en de wijze waarop bestaat wel meningsverschil). Verder zijn provincie en gemeente het er over eens dat 47.000 slaapplaatsen in 1985 aanvaardbaar zijn, dat de dagre creatie (per auto) niet sterk moet groeien, dat vrachtvervoer en Texels vervoer niet met wachttijden te maken mag krijgen (voorrangssysteem) en dat uitbreiding van de kapaciteit door een 3-botendienst en extra fuiken in de havens te duur is en daarom moet worden afgewezen. Ook in de toekomst zal met de bestaande havens worden gewerkt: geen Balgzandprojekt en geen verbrede fuiken op een andere plaats. Het achterlaten van de auto in Den éen week geldig Verstelbaar in hoogte. Los rooster Gemakkelijk schoon te maken Helder is geen aanvaardbare oplossing en een verdere groei van het autover keer naar texel wordt als zodanig niet ongewenst geacht. Provincie en ge meente vinden ook dat het hele jaar een halfuursdienst zou moeten functione ren, dat de veerdienst niet als „kraan" mag dienen en dat uitbreiding van de kapaciteit op korte termijn moet plaats vinden. Verschillen Belangrijker zijn uiteraard de verschil len tussen de gemeentelijke en provin ciale standpunten. De provincie ver wacht een veel sterkere toename van het gemotoriseerd verkeer dan de ge meente. De gemeente wil rekening houden met een vervoersaanbod van 900.000 auto's in 1985 als de capaciteit van de veerdienst voldoende is. terwijl de provincie rekent 1,2 tot 1,3 miljoen auto's in datzelfde jaar. De sterk ver schillende prognoses hangen samen met een verschillende raming van de huidige samenstelling van het verkeer. De gemeente gaat ervan uit dat van het totale aantal personenauto's 40% gere kend moet worden tot de verblijfsre kreatie en 48% tot het niet-rekreatieve verkeer. De provincie raamt slechts 22% voor de verblijfsrekreatie en 70% voor het niet-rekreatieve autoverkeer. De raming van de gemeente is echter gebaseerd op de uitkomsten van de in 1976 gehouden TESO-enquête. Verder hanteert de provincie veel ster kere groeifactoren. Men gaat ervan uit dat de ontwikkelingen van het verleden ongeveer, zij het iets afgezwakt, zullen voortgaan. De gemeente acht geen verdere groei mogelijk dan het stuctuur- plan toestaat. De provincie gaat zelfs uit van procentuele groei, waardoor op langere termijn versnelling in de groei zal optreden, maar de gemeente ver wacht op langere termijn een afzwak king van de groei omdat op Texel allerlei ontwikkelingen een zeker verzadigings punt bereiken, zoals de omvang van de verblijfsrecreatie en het autobezit. De feitelijke ontwikkelingen van de afgelo pen vijf jaar stemmen overeen met de ramingen van de gemeente. Als de vervoersverwachtingen van de provincie bewaarheid zouden worden, zou dat inhouden dat in de tachtiger jaren een versnelling optreedt. De provincie ver wacht op korte termijn (tot 1980) een trage groei van het vervoersaanbod, op middellange termijn (1980-1985) een snelle groei en na 1985 helemaal geen groei meer. Hajema: „Een dergelijke onevenwichtigheid in de groei wordt niet erg waarschijnlijk geacht". Plaatsbespreken De gemeente vindt dat op maximaal 30 topdagen per jaar wachttijden van maximaal vier uur moeten worden ge accepteerd voor verblijfsrekreanten. Maar de capaciteit van de verbinding moet voldoende zijn om de verblijfsre kreanten te vervoeren op de door hen gewenste dag. De provincie daarentegen wil het vervoersaanbod van recreanten sprei den over de dagen van de week, wat een plaatsbesprekingssysteem nodig maakt en ook zouden de wisseldagen (Lees verder op pagina 9) De zuivelfabriek Eendracht heeft in het afgelopen jaar 30.000.738 kg van Texel afkom stige melk verwerkt. Het passe ren van de 30 miljoen kg wordt als een belangrijke mijlpaal be schouwd in de geschiedenis van de fabriek. Vorig jaar leverden de 150 Texelse rundveehouders 27,6 miljoen kg aan de fabriek, zodat sprake is van een toename van 11,4%. Bij de fabrieken elders in het land was sprake van een toe name van 7%. Het aantal melkkoeien is ongeveer gelijk gebleven, zodat de toegenomen melkstroom wijst op een aanmerkelijke produktieverhoging per dier. De totale hoeveelheid melk, die in de fabriek werd verwerkt bedroeg 32,5 mil joen kg, want om het produktieniveau van de fabriek over het hele jaar enigs zins gelijk te houden, werd in de winter maanden vanaf het vasteland ongeveer 1 miljoen kg aangevoerd en er werd ook een hoeveelheid melkpoeder opgelost. van 4 t/m 9 januari 1979 Geboren: Diana, dv. Pieter G. Kooi man en Helena A. van der Vis; Elisa Simone, dv. Simon Appel en Nelly L. Brouwer. Ondertrouwd: Jan Eelman en Inge Kempen. In het Natuurrecreatiecentrum werd dinsdag een jonge zeehond opgeno men, die 's morgens door een patrouille van de Rijkspolitie uit Schagen op het strand van Petten was aangetroffen. Het dier kon door medewerking van TESO en de Texelse Rijkspolitie in De Koog worden afgeleverd. Volgens directeur Gerrit de Haan van het NRC was het „hoog tijd" dat deze zeehond opgenomen werd. Nader on derzoek bracht aan het licht dat het dier ernstig door longworm was aangetast. Sommige van de gevonden wormen waren 12 cm lang. Met behulp van anti-biotica is men nu doende deze veelal dodelijke aantasting terug te drin gen en het dier weer op de been te helpen. Vooralsnog heeft men niet veel hoop de rob te kunnen redden, omdat zijn huid bovendien tamelijk ernstig door stookolie verontreinigd is. De zeehond is in quarantaine geplaatst. Het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk heeft 730.000,- toegezegd voor de eerste fase van het ULO-projekt. Op de afdeling Culturele zaken wekte dit bericht blijdschap omdat er kans was dat CRM geen bijdrage meer zou geven. De regeling waarop de bijdrage is gegrond, is nl. per 1 januari opgeheven. Op verdere bijdragen van het ministerie hoeft niet meer te worden gerekend. In het kader van de decentralisatiemaat regelen van het rijk zal de financiering van gemeenschapsvoorzieningen voort aan aan de betrokken gemeenten worden overgelaten. Gevreesd wordt dat dit een aanzienlijke beperking van de mogelijkheden met zich zal meebren gen. weg-Elemert-Slingerweg en sluit aan op het fietspad van de Schilderweg. Spoedig kan ook de aanleg beginnen van het fietspad Den Hoorn-'t Horntje alsmede van het pad langs de Bosrand- weg. Hetzelfde geldt voor het veelbe sproken fietspad naar Oosterend. Ook de perspectieven voor het fietspad langs de Krimweg laten zich gunstig aanzien zodat te verwachten is dat het hele Texelse fietspadenplan binnenkort zal zijn uitgevoerd, met uitzondering van de paden die op de binnendijken bij Den Hoorn zijn geprojecteerd. Hierte gen zijn in het kader van de bestem mingsplanprocedure bezwaren gemaakt tot in hoogste instantie. Commissielid Martin Warnaar (directeur van „De Krim") wees op het grote belang van het pad langs de Krimweg, ook voor de bevolking van De Cocksdorp. 1MB II mi I T-fl Herrijst het gemaal Waalenburg straks bij De Koog? De gemeente heeft serieuze plannen voor de herbouw van het poldergemaal op het toekomstige expositieterrein (Juttersmuseum) in het zg. artikel 11-gebied bij De Koog. Het is de bedoeling het gebouw (dat onlangs werd gesloopt) exact, dus op dezelfde grootte na te bouwen en er ook de twee historische 1-cylinder dieselmoto ren in te plaatsen. In verband daarmee zijn deze motoren zorgvuldig bewaard. Ze zullen ook echt kunnen draaien, maar waarschijnlijk geen pompen in beweging brengen. Boeien De gemeente Texel is in de gele genheid voor weinig geld (schroot waarde) een vijftal grote zeeboeien te kopen van Domijnen. De boeien wegen resp. 2, 3, 4, 6 en 8 ton en hebben een inhoud van 5 tot 12'/r m3. Deze kolossale gevaarten zullen een fraaie decoratie kunnen vormen van het expositieterrein bij het Jut tersmuseum in Do Koog. De boeien kunnen voor 71.610,— worden over genomen. De commissie ging er mee akkoord dat dit geld uit het fonds toeristische (lees verder pagina 2) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiimiiniimiiiiminiiiiiiiiiii U kunt voortaan afspreken op werkdagen van 8.45 tot 12.00 uur en van 15.00 - 16.00 uur telefoon 2868. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiimiiiiiumiiiuiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuiuiiiiiuiiiuiiiiiiiiii al in juli 1977 ingediend. Omdat het plan bestekklaar is en de benodigde grqnd gemeente-eigendom is, kan het pad voor de komende zomer zijn aan gelegd. Het pad volgt de route Pont- De commissie voor recreatie en natuurbehoud nam woensdagavond kennis van dit ambitieuze plan maar had wel bedenkingen. De bouw zal maar liefst vier ton vergen en dat lijkt een beetje veel voor een derge lijke bezienswaardigheid. Commissievoorzitter Jook Nauta liet de bouwtekeningen zien alsmede diver se foto's die van het oorspronkelijke gebouw zijn gemaakt om een perfecte kopie te kunnen maken. Het nieuwge bouwde gemaal zou niet alleen een re creatieve maar vooral ook een educa tieve taak krijgen. Het gebouw zou middelpunt moeten zijn van allerlei aan schouwelijke informatie over waterpeil- beheersing e.d. Er is een kleine kans dat het gemaal kan worden „meegenomen" in de sub sidiëring van de totale dagrecreatieve voorzieningen die in deze vorm zullen worden gesticht, waardoor de kosten minder bezwaarlijk worden. Fietspad Emmalaan De nieuwbouw van het poldergemaal was een van.de vele zaken waarover de commissie zijn mening kon geven Een prettige mededeling kon voorzitter Nau ta doen aan het begin van de vergade ring. Juist die dag was van rijkswege een subsidie van 7140.000,— toege zegd voor het fietspad Emmalaan- Elemert. De beslissing heeft lang op zich laten wachten; de aanvraag werd GEVRAAGD: Zijn werkzaamheden zullen bestaan uit het plaatsen en stellen van keukens en inbouw-apparatuur. Naast genoemde werkzaamheden moet een aanvang wor den gemaakt met het isoleren van woningen. Auto beschikbaar. Sollicitaties te richten aan: Heemskerckstraat 22, Oudeschild, tel. (02220) 3341 of 's avonds na 19.00 uur tel. (02220) 2974. ALMELO ALPHEN A/D RIJN AMERSFOORT AMSTERDAM APELDOORN ASSEN BERGEN OP ZOOM BOXMEER BREDA BUSSUM CRUOUIUS DEN BOSCH DEN HAAG DRACHTEN EERSEL EKEREN EMMEN ENSCHEDE ERMELO GOUDA GRONINGEN HAARLEM HARDENBERG HEERENVEEN HEERHUGOWAARD HENGELO HILVERSUM LEEUWARDEN LEIDEN MEERSSEN MERKSEM OOSTERHOUT OUDESCHILD-TEXEL TIEL TILBURG UDEN VEENDAM PAPENDRECHT ROTTERDAM ROOSENDAAL SITTARD TERBORG VLAARDINGEN WAALWIJK WEERT IJMUIDEN ZWOLLE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1