Cjrocn TwartsJïxeU in het harL,
loeizame slag tegen de
sneeuw had succes
Vóór showroom Bonne
130 handtekeningen
Gemeente: Th. v. Hoorn
heeft niets te klagen
'fi- V
/f4
oede samenwerking gemeente, polder en rijkswaterstaat
De Waai voert
tegenaktie
Bouwvergunning had veel
meer tijd kunnen vergen
r. J
JV
•joi»-
DINSDAG 20 FEBRUARI 1979
JAARGANG NR. 9355
actie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
foon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
i Burg, telefoon (02220) 3543.
lave: Langeveld De Rooy B.V.,
tbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abbonnementsprijs 711,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr.4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 43 cent per mm hoogte per kolom.
Overigens is een regeling getroffen dat
in gevallen van spoedeisend ziekenver-
voer een beroep kan worden gedaan op
de helicopter van de Marine in Den
Helder. De noodzaak wordt in dergelijke
gevallen door de arts bepaald en deze is
ook belast met het waarschuwen. De
terreinwagen van de politie bewees
goede diensten door de wijkverpleegster
in staat te stellen al haar „klanten" te
bezoeken.
ret alle beschikbare materiaal
mensen hebben gemeente-
wen, Rijkswaterstaat en wa-
schap de afgelopen dagen
ccesvolle strijd geleverd tegen
sneeuw. Hoewel de hoeveel
id sneeuw die op Texel is
ergedaald veel kleiner was dan
Friesland en Groningen zorgde
stormachtige oostenwind toch
or soms metershoge sneeuw-
inen waartegen aanvankelijk
inig was te beginnen. Een
nmaal gemaakte doorgang was
eestal binnen een kwartier weer
cht gestoven. Onder deze om-
andigheden beperkte men zich
in ook tot de belangrijkste ver-
m ndingswegen tussen de dor-
n.
Zaterdagavond kon worden vastge-
sld dat vrijwel alle gemeente- en
Iderwegen open waren. Daar waar
t niet was gebeurd was dat het gevolg
n een van de zeer weinige coördina-
ifouten. Gemeente, Rijkswaterstaat
polder werkten over het algemeen
stekend samen.
Niet kinderachtig
De officiële regel is dat het water-
hap de polderwegen open houdt
rwijl gemeentewerken zich tot de
meentelijke wegverbindingen be-
Irrkt. Daarbij was men echter niet
nderachtig en als het practisch beter
tkwam was men in eikaars gebied
ïzig. Er kwamen veel individuele ver
eken om hulp binnen. In enkele
jvallen kwam men in actie om vervoer
in huisbrandolie naar een lege tank te
■ganiseren en ook werd geassisteerd
De opgestoven sneeuw bereikte op sommige
plaatsen een indrukwekkende hoogte. Deze
foto werd gemaakt op de Waterweg tussen
Westergeest en Zuldhaffel, waar de pottier
heet wet sneeuw moest verzetten om auto's
tin één richb'ngi weer te kunnen laten rijden.
om hulpverlening bij een bevalling en bij
een begrafenis mogelijk te maken. Het
doorbreken van het isolement van boer
derijen was in veel gevallen dringende
noodzaak omdat de boeren hun melk
niet kwijtkonden. De zuivelwagen heeft
twee dagen lang rondgereden, vooraf
gegaan door een sneeuwschuiver van
Rijkswaterstaat, later van de polder.
Daardoor is alle melk uiteindelijk in de
fabriek terecht gekomen.
Laag water
Als gevolg van de harde oostenwind
was de waterstand op de Waddenzee zo
laag, dat enkele bootdiensten moesten
uitvallen. Dat was geen ramp, want het
vervoersaanbod was gering. Het vlieg
veld Texel is bruikbaar want op de
uitgestrekte vlakte is de sneeuw niet
blijven liggen. Er is een toestel geland en
weer vertrokken op eigen risico, want
de hangar was niet bereikbaar omdat
zich hier een grote sneeuwheuvel had
gevormd. Deze is gisteren door ge
meentewerken opgeruimd, waardoor de
bluswagen (die om veiligheidsredenen
altijd beschikbaar moet zijn) er weer uit
kon.
Overleg
Vertegenwoordigers van Rijkswater
staat, waterschap en gemeente kwa
men vrijdag in vergadering bijeen om bij
het opruimingswerk tot zo effectief
mogelijke samenwerking te komen. Een
gunstige factor daarbij was dat de
mobilofoons op dezelfde frequentie
werken waardoor onverwachte „op
drachten" snel konden worden doorge
geven en afgewerkt. Natuurlijk verliep
niet alles zonder feilen. Een bewoner
van de Ruyslaan beklaagde er zich over
dat hij en zijn buren nog steeds geïso
leerd waren, ondanks het feit dat hij de
gemeente tijdig had gewezen op het feit
dat hij hartpatiënt is en mogelijk met
spoed naar het ziekenhuis moet kunnen
worden gebracht. Gisteren werd ook dit
deel van de Ruyslaan schoongemaakt.
Gemeente en polder konden bij het
vrijwel continue werk beschikken over
het eigen materiaal (sneeuwschuivers)
en shovels, afkomstig van de aanne
mers Westerlaken, De Vries en Van de
Wiel, Willem Bakker, Fa. Daalder en N.
Dros alsmede twee hydraulische kra
nen.
Zout bijna op
De weggebruikers zullen wel hebben
gewerkt dat op de wegen vrijwel geen
zout wordt gestrooid. Het zout is nl.
bijna op. Wat nog over is wordt voor de
meest dringende gevallen gebruikt. Er is
onlangs een proef gedaan met bespren
kelen van de weg met zout water,
afkomstig van de waterfabriek. Dat is
gedeeltelijk ingedampt zeewater dat
gewoonlijk in de Waddenzee wordt
gestort en dat veel zouter is dan gewoon
zeewater. Deze pekel is echter lang niet
„sterk" genoeg om gewoon wegenzout
te kunnen vervangen; het bevriest al bij
3 graden onder nul. Overigens moeten
van gewoon zout ook geen wonderen
worden verwacht. Bij temperaturen van
min zes graden en lager heeft zout geen
enkel effect en geeft dan een vals gevoel
van veiligheid. Zeer rustig rijden moet
dan ook voorlopig het devies zijn.
Aanrijdingen
Sneeuw en gladheid hebben weer
dIVerse kleine en grote aanrijdingen
veroorzaakt, in alle gevallen zonder li
chamelijk letsel. Mevrouw S.S. uit
Oudeschild raakte donderdagochtend
met haar Opel Ascona muurvast op de
Schilderweg. Ze kon niet anders dan de
wagen verlaten om hulp te halen. De
achteropkomende automobilist W. ten
H. uit De Koog zag de half onderge
sneeuwde wagen voor een sneeuwduin
aan en meende deze te kunnen „ne
men" door flink gas te gevenDe
materiële schade was aanzienlijk.
Iets dergelijks gebeurde donderdag
middag op de Waalderstraat bij het
kruispunt met de Bernhardlaan. De
wagen van M.M. uit Oosterend kwam
hier vast te zitten en werd even later
aangereden door H.V. uit Den Burg.
Mevrouw A.E.-J. uit Enkhuizen
kwam zondagochtend met haar Ford in
de oostelijke sloot van de Postweg
terecht, nabij hoeve „Gent". Bij de
slippartij velde ze ook een verkeersbord.
Zondag werd gemeentewerken te
hulp geroepen omdat het sterk hellende
deel van de Badweg bij hotel Juliana zo
glad was geworden dat auto's er geen
gebruik meer van konden maken.
Bos
In en bij het Dennenbos waren ook
veel wegen dichtgesneeuwd. Vooral bij
de overgang van vlak terrein naar bos
ontstonden grote sneeuwduinen. In de
loop van gisteren slaagde Staatsbosbe
heer er in alles weer open te krijgen, als
laatste de Ploegelanderweg.
Hoewel de weerberichten nog niet
wijzen op dooi kan ieder zich toch
troosten met de gedachte dat we in
ieder gevat het ergste hebben gehad.
Februari is voor driekwart voorbij, de
dagen lengen merkbaar en het kan geen
weken meer duren of de koperen ploert
wint het van Koning Winter. Van ver
schillende lezers hoorden we dat don
derdag een groep van tientallen kieviten
bij Den Burg is gesignaleerd
„We weten nu dat de overgrote
meerderheid van de inwoners van De
Waal geen enkel bezwaar heeft tegen de
bouw van een showroom en de aanleg
van een tennisbaan aan de Laagwaal-
derweg". Aldus de heren Jan Witte,
Kees Zoetelief en Frits Witte uit De
Waal, die erin zijn geslaagd in De Waal
en direkte omgeving 130 handtekenin
gen te verzamelen van mensen die
voorstander zijn van de plannen van
Plaatsman en Bonne. De actie is een
reactie op het bewaarschrift dat door
ongeveer 15 inwoners van De Waal
tegen de bouwplannen is ingediend. De
handtekeningen met de bijbehorende
petitie zijn vrijdag bij de burgemeester
bezorgd.
Zoals bekend gaat het om het plan
van de heer P. C. Bonne uit Eierland, die
ten behoeve van zijn landbouwmechani-
satiebedrijf een showroom wil bouwen
aan de Laagwaalderweg nabij het bedrijf
van Keijser en Co. en het loonbedrijf
Zoetelief. Grenzend aan dit terrein wil de
heer I. Plaatsman een tennisbaan aan
leggen ten behoeve van zijn hotel aan
het Hogereind. De grond waarom het
gaat (eigendom van Plaatsman) heeft
een agrarische bestemming en er is dus
een wijziging van het bestemmingsplan
voor nodig om de showroom en de
tennisbaan hier te mogen verwezenlij
ken. De gemeenteraad heeft zich hier
mee akkoord verklaard door het nemen
van een zg. voorbereidingsbesluit,
waardoor de bouwvergunning met toe
passing van artikel 19 van de wet op de
ruimtelijke ordening kan worden ver
leend. De provincie moet daar echter
ook mee instemmen door een zg.
verklaring van geen bezwaar af te
geven. Het is twijfelachtig of dat zal
gebeuren. Naar aanleiding van de be
zwaarschriften tegen de plannen zal
donderdagavond a.s. een hoorzitting in
het raadhuis worden gehouden.
Bij het verzamelen van de handteke
ningen bleek dat enkele van de bena
derde mensen wel bezwaar hadden
tegen de showroom van Bonne maar
niet tegen de tennisbaan.
I wilden graag tot de Texelaars horen die de moeilijke omstandigheden als een uitdaging
uwden en alles zoveel mogelijk gewoon wilden laten doorgaan. Om het zetsel van de
-_j Courant tijdig bij de drukkerij in Schapen te krijgen, maakten we gebruik van de Land
_r van Garage Kikkert iét De Koog. En er gingen een paar mannetjes extra mee, gewapend
r schoppen. De krant werd keurig op tijd gedrukt en was ook op tijd terug op Texel, maar
bezorging heeft in de meeste delen van Texel vrij grote problemen opgeleverd. Geen
dijk mens zal dat de bezorgers hebben kwalijk genomen; ieder heeft zijn best gedaan.
Ook als de gemeenteraad mee
werkt, is met het afgeven van een
bouwvergunning voor objecten
die niet geheel in overeenstem
ming zijn met het bestemmings
plan, vaak veel tijd gemoeid. Een
termijn van een half jaar is wel het
minste waarop gerekend moet
worden en als er tijdens de proce
dure problemen rijzen, kan het
wel twee tot drie keer zoveel tijd
vergen. Het is niet juist daarvan
de gemeente de schuld te geven;
het vloeit eenvoudig voort uit
wettelijke voorschriften.
Het gemeentebestuur heeft er be
hoefte aan nog eens op het bovenstaan
de te wijzen, naar aanleiding van de
klachten die de hotelier Th. van Hoorn
in De Koog heeft geuit. Bij hem
verstreek ruim een jaar tussen het
moment waarop hij de gemeente voor
het eerst met een verzoek benaderde en
het moment waarop -de provincie ak
koord ging met de bouwvergunning. Hij
was daar boos over want er is nu geën
sprake van dat de 7 appartementen die hij
wil bouwen, de komende zomer al in
gebruik kunnen worden genomen. Maar
hij heeft er wel reklame voor gemaakt en
moet de aanvragen dus afwijzen, nog
afgezien van de kostenverhoging die
deze vetraging met zich heeft meege
bracht.
Ruimtelijke Ordening-ambtenaar Jo-
han van Dijk vertelde ons dat Van Hoorn
blij mag zijn dat het nog niet veel langer
heeft geduurd. Want de burgemeester
heeft er met succes bij de provincie op
aangedrongen dat de aanvraag met
spoed zou worden behandeld en ook
het niet inschakelen van de commissie
ruimtelijke ordening heeft in dit geval
een maand tijdwinst opgeleverd.
Voor het goede begrip dient de
voortgang van de hele procedure en de
voorbereidende fase de revue te passe
ren.
Afwijking
De heer Van Hoorn wilde een appar
tementenvleugel aan zijn hotel De Zwa
luw bouwen. Volgens het bestemmings
plan mocht .dat alleen aan de voorkant
(daar lag de bouwstrook) maar dat
betekende dat de fraaie tuin verloren
zou gaan, zodat Van Hoorn in januari
1978 via zijn architect verzocht, de
uitbreiding aan de achterzijde van het
hotel te mogen maken. Dat betekende
een afwijking van een recent bestem
mingsplan. Op 16 mei 1978 lieten B. en
W. weten, dat zij medewerking wilden
geven, wat betekende dat zij bereid
waren de gemeenteraad voor stellen een
voorbereidingsbesluit te nemen en ver
volgens een artikel 19 procedure in te
zetten. Vertragend in die periode werkte
een probleem over de parkeervoorzie
ningen op het terrein bij „De Zwaluw".
Het gemeentelijk beleid is erop gericht
dat logiesverstrekkende gebouwen zo
veel mogelijk zelf voor parkeerplaatsen
voor de auto's van hun gasten zorgen.
Bij Van Hoorn gaf dat problemen in
verband met de terreingrootte, maar
uiteindelijk werd besloten genoegen te
nemen met slechts zeven parkeerplaat
sen, dus precies zoveel als er nodig
waren voor de nieuw te bouwen appar
tementen.
Eigenlijke start
Van Hoorn nam daarmee genoegen
en kon pas toen zijn architect opdracht
geven de bouwtekeningen te maken.
Tot dat moment was met een eenvoudig
schetsje gewerkt, want het heeft geen
zin kosten te maken als bij voorbaat vast
staat dat een bouwaanvraag wordt
afgewezen. Op 6 juli verklaarde de
Welstandscommissie zich akkoord met
het plan, op 11 juli gaf de brandpreven
tiecommissie zijn fiat en op 19 juli (nadat
Van Hoorn de leges had betaald) werd
de bouwaanvraag ingediend en begon
dus pas de procedure. In de eerstvol
gende raadsvergadering (29 augustus
1978) nam de raad een voorbereidings
besluit. Dit werd op de gebruikelijke
wijze ter visie gelegd en er werden geen
bezwaarschriften tegen ingebracht. De
commissie ruimtelijke ordening werd in
dit geval niet om advies gevraagd;
anders zou het nóg een maand langer
hebben geduurd. Vervolgens begon de
artikel 19-procedure waarbij het bouw
plan vanaf 13 september 14 dagen ter
inzage werd gelegd, in welke periode
het publiek bezwaren kon indienen.
Maar er kwamen geen bezwaren, zodat
er geen hoorzitting nodig was (alweer
een meevaller!) en het plan op 4 oktober
naar Gedeputeerde Staten kon worden
gestuurd. Op 5 december gingen die
akkoord door het afgeven van de
verklaring van geen bezwaar. Dat be
richt kwam bij de gemeente binnen op
22 december en op 15 januari 1979 werd
de bouwvergunning afgegeven.
Niets bijzonders
Volgens het gemeentebestuur is er
met de hele gang van zaken nauwelijks
iets bijzonders aan de hand geweest.
Alleen de discussie over de parkeer
voorzieningen in het eerste stadium
heeft anderhalve maand extra gekost.
Maar daar staat tegenover dat deze
vertraging door het niet inschakelen van
de commissie Ruimtelijke Ordening gro
tendeels ongedaan is gemaakt en dat de
burgemeester (die lid is van de provin
ciale planologische commissie) met suc
ces op spoedbehandeling bij GS heeft
aangedrongen. Zodat het begrijpelijk is
dat de heer Engelvaart bijzonder ge
belgd was, toen in de afgelopen raads
vergadering Gelein Jansen van het CDA
klaagde over de gang van zaken bij Van
Hoorn en suggereerde dat de gemeente
blijkbaar weinig op heeft met de invali-
denappartementen die Van Hoorn wil
bouwen.
Het is overigens denkbaar dat bouw
vergunningen die strijdig zijn met het
geldende bestemmingsplan, wat eerder
afkomen. In Den Burg bijv. geldt een
algemeen geldend voorbereidingsbesluit
(in verband met het in de maak zijnde
nieuwe bestemmingsplan) waardoor die
stap kan worden overgeslagen.
Het probleem is dat de meeste men
sen moeilijk op lange termijn kunnen
plannen. De zakelijke mogelijkheden
worden doorgaans aan het eind van een
bepaald jaar bekeken en als het resulteert
in bouwplannen, wil men die voor het
komende seizoen uitgevoerd hebben.
En dat is alleen mogelijk als de aanvraag
in overeenstemming is met het bestem
mingsplan.
Een apart probleem vormt de veelbe
sproken agrarische bouw in het oude
land van Texel. Ook hier zijn de aanvra
gers vaak veel te optimistisch. Een
bouwvergunning wordt in mei aange
vraagd in de verwachting dat het vee de
komende winter al in de betrokken stal
of schuur kan worden ondergebracht.
Als dat niet gebeurt is er veel teleur
stelling en onbegrip. Zeer tijdig indienen
van de aanvraag moet dus het devies
zijn. Over het algemeen zijn de architec
ten goed op de hoogte van de omstan
digheden die een rol spelen en ook in
het raadhuis kunnen de betrokkenen te
horen krijgen hoe hun kansen liggen. De
aanvragers kunnen er vaak zelf veel aan
doen. Wie haast heeft moet bij een
schuur in het buitengebied niet vragen
om een dakhelling van 15 of 20 graden
want het is bijna zeker dat de provincie
daaraan niet meewerkt. Deze moeilijke
situatie duurt voort totdat de Kroon een
uitspraak heeft gedaan over de diverse
bezwaarschriften die tegen het buiten
gebied-plan zijn ingediend. Want pas
dan wordt het plan rechtsgeldig en is de
bemoeienis van de provincie niet meer
nodig.