(jroen 2tmrL-Jexels in het harL, HAVEN OUDESCHILD zonder stroom KRIJGT DROOGDOK Veevervoerders dreigen met dierenbescherming Open jeugdwerk niet blij met „De Sharks RAADHUIS CULTUREEL WERK VERSTREKTE TOR AAN LENINGEN TESO WORDT ONWILLIGHEID VERWETEN Auto's botsten Schoonmaakweek bij bibliotheek ri Mededelingen van B. en W. Lezing over paarden in INIioz-filmzaal 92e JAARGANG NR. 9369 TEXELSE DINSDAG 10 APRIL 1979 COURANT Redactie: Harry de Graat, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Den Burg, telefoon (02220) 3543. Uitgave: Langeveld 6 De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abbonnementsprijs Al 1,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr.4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 43 cent per mm hoogte per kolom. Het scheepsreparatie- en mederijbedrijf Hans Boom uit Judeschild heeft vorige week ten droogdok aangeschaft, iet is 45 meter lang, 16 meter >reed en heeft een hefvermo gen van 600 ton. Dat is uimschoots voldoende om >ok de grootste kotters van Ie Texelse vloot te kunnen intvangen. Het dok, daterend ran 1945 en van Duitse make- ij, werd gekocht uit het faillis sement van de scheepswerf rSM te Terneuzen. Naar verwachting zal het binnen es weken naar Oudeschild kunnen vorden gesleept, waar het ligplaats irijgt in de werkhaven, vlak bij de achthaven. Hans Boom heeft al jaren plannen /oor aanschaf van een dok, schepen- ift, helling of andere voorziening vaarmee het mogelijk is kotters droog e zetten voor reparatie en onderhoud. Tot dusver zijn de vissers aangewezen )p de firma Visser in Den Helder helling). Luit in Den Oever (schepen- ift of het Staatsdok in IJmuiden. In (erband met de afstand van de thuis- ïaven is dat vrij lastig en bovendien zijn ie vissers geneigd bij zo'n gelegenheid >ok werkzaamheden aan hun schip te aten uitvoeren die ook op Texel ouden kunnen worden gedaan. Het gaat dan allemaal in een moeite door. Expansie Hans Boom verwacht dat _het iroogdok voor hem aanzienlijk ixpansie zal betekenen. Alleen al voor ie exploitatie van het dok heeft hij vier ixtra krachten nodig. Uit kontakten net de vissers is gebleken dat op de dandizie van vrijwel de hele Texelse rloot kan worden gerekend (28 Noord- :eekotters en 17 garnalenkotters). Rijkswaterstaat, gemeente en andere nstanties hebben van harte aan de Dlannen meegewerkt. Officieel was het ianbieden van ligplaats in de werk- taven pas mogelijk na afloop van de Deltawerken, maar omdat in de werk- taven ruimte genoeg is, ging Rijks waterstaat ermee akkoord dat het dok lu al naar Oudeschild komt en in de oop van de zomer in gebruik wordt genomen. Het dok is ontworpen voor nogal liep stekende schepen (tot 5.50 m). De diepst stekende Texelse kotters komen lot maximaal 4,50 meter. De ruimte tussen de luchtkasten van het dok is 11 meter. De meeste vissersschepen moeten een of twee keer per jaar «orden drooggezet voor reparatie en onderhoud. Hoewel er bij de exploi tatieverwachtingen geen rekening mee is gehouden, wordt gehoopt dat ook schepen uit andere vissersplaatsen in Oudeschild zullen willen dokken. Een voordeel in vergelijking met andere bedrijven is dat het Texelse dok recht streeks aan diep water ligt; de klanten hoeven geen sluizen te passeren. Dok in dok Alvorens in gebruik te worden geno men zal het dok eerst zelf in een veel groter dok worden gezet voor inspectie en behandeling. De „zaktijd" van het dok (dus de tijd die nodig is om het te laten zinken zodat het te behandelen schip erin kan varen) is 45 minuten. Het „halen" duurt (afhankelijk van de diepgang van het te heffen schip) omstreeks een uur. Het dok is voorzien van veertien afzon derlijke tanks en uitgerust met pompen van elk 250 m3 per uur. Zeer nauw keurig „trimmen" (corrigeren van even wicht) is mogelijk. Om het dok in de werkhaven te kunnen afmeren moeten enige voorzie- nigen worden getroffen. Gedeeltelijk in eigen beheer maakt Boom een kadehoofd aan de noordoostelijke havendijk. Hierop worden via een brug pontons aangesloten, waarover het midden in de havenkom liggende dok kan worden bereikt. Er komt ook een reparatiesteiger. Voor het bedrijf Boom betekent het dok de belangrijkste aanschaf in zijn bestaan. In feite werd verdere groei van het bedrijf door het ontbreken van een schepenlift of dok tegengehouden. Hans Boom: „We zijn erg blij dat het ons is gelukt dit dok te kopen. Het is precies wat we zochten voor een heel schappelijke prijs. Voor de plaatselijke economie lijkt het ons ook een versterking. Veel scheepsreparatiewerk zal nu op Texel blijven". Het droogdok ven de B. V. Terneuzonso Scheepsbouw Mi/, det door scheepsreperede- en smederijbedrijt Hens Boom is overgenomen en binnenkort Hgpieets set kri/gen in de werk hoven ven Oudeschild. Maandagmiddag heeft, met uit zondering van het zuidoostelijke deel van het eiland, geheel Texel gedu rende een uur zonder elektriciteit ge zeten. De storing trad om 13.20 uur De oorzaak van dit alles was een grote dieselmotor, die door een te lage smeeroliedruk automatisch uitgescha keld werd op het moment dat deze volbelast was. Toen de diesel het begaf kon de voor deze omstandigheden bestemde tweede turbine de elektrici- teitsproduktie niet direkt overnemen omdat door de grote plotselinge belasting de frequentie te veel daalde. Hierdoor pikte een frequentie- afschakelrelais in dat direkt bijna alle netten uitschakelde Een klein gedeelte van het circuit kon via een speciale nieuwe kabel op elektriciteit blijven rekenen. Daaronder vielen onder meer de gebouwen van het NIOZ en het RIN op 't Horntje. Voor zover bekend zijn er wegens deze stroomstoring geen onoverkomelijke moeilijkheden gerezen, omdat op bijna alle plaatsen waar men absoluut niet zonder elektriciteit kan (zoals het Natuurrecreatiecentrumnoodaggre- gaten ingezet konden worden. Nabij de kruising met de Akenbuurts- weg botsten vrijdagochtend in de Kogerstraat twee auto's op elkaar. Beide wagens liepen door de geringe snelheid, waarmee de aanrijding plaats vond weinig schade op. De betrokken auto's waren de Ford Taunus van J.E. uit Oosterend en de Opel Kadett van M.B. uit De Cocksdorp. Toen het ongeval plaatsvond stond de Ford stil op de rijbaan. De andere auto reed er achterop. Vijf dagen gratis inleveren Omdat gebleken is dat er een groot aantal boeken (zo'n 500) bij het publiek „uitstaat" en de Openbare Bibliotheek deze graag terug wil hebben, heeft men besloten volgende week te bestemmen als zogenaamde „schoonmaakweek". Dit betekent dat men achtergeble ven boeken tussen 16 en 21 april gratis (dus zonder boeteheffing) kan inleveren. Bij de bibliotheek heeft men uitgere kend dat een aantal mensen dat in de loop van de tijd boeken heeft gehaald deze, meestal per abuis, te lang in huis heeft gehouden en beducht is voor een te hoog opgelopen boete. Deze bedraagt normaliter 25 cent per week per boek met een maximum van f5, Deze regeling levert momenteel per iedere dag een totale extra heffing op van A35, a f50, Hierbij moet ook nog aangetekend worden dat dit bedrag geheel via boetekwartjes bijeen wordt gebracht! De betrokkenen worden dus een week in de gelegenheid gesteld deze boeken zonder boetekosten terug te brengen, zodat ook andere mensen er weer eens van kunnen profiteren. Een aantal op Texel geves tigde veevervoerbedrijven bereidt zich via hun nationale organisatie NOB voor op het nemen van maatregelen die Teso ertoe zullen moeten dwingen op korte termijn een betere voorrangsregeling voor vrachtauto's met levende have in te voeren. Om hun onmin over het uitblijven van een betere regeling kracht bij te zetten, hebben de transpor teurs onlangs gedreigd de Die renbescherming in te scha kelen. Het nu naar buiten gekomen conflict mondde reeds op 13 december van het afgelopen jaar uit in een brief die de NOB (Nationale organisatie voor het beroepsgoede- renvervoer wegtransport) toen aan de Teso-directie richtte). Toen tot ongeveer een maand geleden taal noch teken van Teso was vernomen, hebben de veevervoerders telefonisch contact gezocht. Dat leidde evenwel niet tot wijzigingen in de gehanteerde regeling, waarop de veevervoerders nu de knuppel in het hoenderhok hebben gegooid. De betreffende bedrijven zijn die van de heren L. Eelman en A. Eelman uit Den Burg en H. Slegtenhorst uit Oude schild. Frisse lucht Het drietal zegt in de praktijk meermalen de Teso-afvaarten van en naar Den Helder te missen door het karakter van de vervoerde lading. Het gevolg daarvan is dat de te vervoeren dieren, veelal koeien en schapen, vrij dikwijls in omstandigheden komen te verkeren die voor hun welzijn niet bevorderlijk worden geacht. Met name bij langere wachttijden zouden de problemen zich gaan opstapelen, hetgeen de vervoerders noopt weer met de vrachtauto's te gaan rijden om de dieren voldoende frisse lucht te be zorgen. Wat de transporteurs het meeste steekt is wel dat men daarmee de eerst ingenomen standplaats moet verspelen. De auto's zijn bij terugkomst verplicht zich opnieuw achter aan de rij wachtenden aan te sluiten. Het zal duidelijk zijn dat men vooral in perioden met veel toeristisch auto-aanbod hier door grote problemen krijgt. In de winter is er nauwelijks sprake van der gelijke moeilijkheden al hebben de transporteurs er wel moeite mee om, als het dan eens mocht voorkomen met een geladen veewagen door Den Helder te gaan „crossen". Omdat zij best oog hebben voor de problemen waar Teso mee kampt, hebben de vee vervoerders gezegd met een voorrangs regeling voor geladen veewagens al erg blij te zijn. Ongelukken Met de lente in aantocht zien de vee vervoerders het op dit moment nog steeds erg somber in. Ze vrezen dat het allemaal toch weer lange-baan-werk zal worden en dat, als er dan een beslissing komt, deze nog maanden op zich zal laten wachten. Eén van de transporteurs: „We hebben ook talloze problemen omdat er dikwijls tamelijk veel dieren tegelijkertijd vervoerd moeten worden. De dieren kunnen best enige tijd staan, maar als de auto's gedurende lange tijd niet rijden zijn ze geneigd te gaan zitten. Als de auto dan weer in beweging komt, gebeuren er soms grote ongelukken. De dieren moeten vaak naar de markt of naar een tentoonstelling en zien er als ze aankomen soms ontoonbaar uit. Dat kan natuurlijk ook voor de eige naars belangrijke financiële gevolgen hebben". Men zet zich ook af tegenover de betere behandeling die het ziekenver- De Stichting Cultureel Werk is ak koord gegaan met het verstrekken van leningen aan een vijftal verenigingen. Het totaalbedrag beloopt ongeveer f100.000, Er zijn rentepercentages berekend van 8 procent. De stichting Scouting Texel kreeg een lange-termijn lening van A40.000, met een aflossingstermijn van twintig jaar. Ten behoeve van de aanschaf van een lichtinstallatie op het C-terrein kreeg S.V. Texel de beschikking over een bedrag van A20.000, Evenals bij de padvinderij in twintig jaar af te lossen. De totale kosten van de verlichting worden geraamd op A30.000, Aan de kustzeilvereniging Westerslag werd een lening van A8.000, verstrekt. Hiervoor zullen investeringen worden gedaan en zal een door de Amro Bank verstrekt krediet gedeeltelijk worden afgelost. De reden hiervan is dat een aantal leden van het eerste uur (die voor dit krediet verantwoordelijk waren) hun lidmaatschap hebben geannuleerd. Veor het genoemde bedrag zullen de volgende zaken worden aangeschaft: omroepmiddelen (A1.000, plankier trekker (A2.000, buitenboordmotor (A1.500,—omheining (Al.000, en diverse kleinere objecten (Al .500, De gemiddelde levensduur van de mate rialen zijn vijf jaar en de aflossingster mijn is mede daarom eveneens op vijf jaar gesteld. De Stichting Dorpscommissie Den Burg ontving vóór een maximale perio de van een jaar een bedrag van A30.000, als overbrugging totdat de door CRM toegezegde subsidie van A30.000,— ontvangen is. Voor een periode van maximaal vier jaar ontving de speeltuinvereniging van Den Hoorn een lening van A710, ofwel een derde gedeelte van de totale materiaalkosten voor de herinrichting van de speeltuin (A2.129, De inrich ting vond plaats met medewerking van de Texelse afdeling van de Rotary. voer (buiten de „echte" ziekenwagen) krijgt. Volgens de drie veevervoerders wordt in het bijzonder hierbij erg oneconomisch gehandeld. Ze stellen dat vooral het zittend ziekenvervoer veel meer gecombineerd zou kunnen worden: „Nu worden er voor 4 5 zittende patiënten evenzoveel auto's in gezet. Als dat beter gecombineerd wordt was er in ieder geval een beetje meer plaats op de pont". Dubbeldekker In een reactie hierop heeft Teso mee gedeeld dat er, voor zover mogelijk, steeds geprobeerd wordt de veever- voersondernemers te helpen. Op verzoek kan de (tijdelijk) verlaten plaats echt wel open gehouden worden. Men zegt echter niet te kunnen garanderen dat, als men als laatste aan komt rijden, tóch een plaats op de veerpont be schikbaar is. Gehoopt wordt dat de situatie verbeterd wordt zodra de nieuwgebouwde „dubbeldekker" gereed en afgeleverd is. Dat zal overi gens pas in 1980 zijn In een brief san het gemeentebestuur heeft de stichting Open Jeugdwerk zich afgezet tegen de plannen die B en W hebben geurt omtrent een eventuele huisvesting van jongerengroep „De Sharks" in het toekomstige dorpshuis van Den Burg (de oude Ulo-school). Ze zeggen in de brief ondermeer dat Open Jeugdwerk niet van plan is haar eigen identiteit prijs te geven en stelt bovendien dat de huidige groep zeH al onvoldoende ruimte tot haar beschikking heeft Zoals bekend is de jeugdgroep „De Sharks", voornamelijk bestaande uit oud-leerlingen van de LTS, enige tijd geleden het toenmalige onderkomen ,,'t Huussie" aan de Gasthuisstraat kwijtgeraakt. De gemeente heeft het na de ontruiming in puin laten rijden, opdat de jongelui er niet langer gebruik van zouden maken. Open Jeugdwerk zegt in de nu ver zonden brief dat men met verbazing de handelwijze van de gemeente heeft gevolgd die er „klaarblijkelijk op gericht was dit exces met wortel en al uit te roeien". Men vraagt zich af of deze harde manier van handelen wel de juiste is om voorvallen „zoals in de Texelse Courant werden omschreven" in de toekomst te voorkomen. (Bedoeld wordt ondermeer het bedrijven van sex met en door minderjarigen red.) De brief gaat voort met de volgen de suggesties: ,Je zou als proef op de som eens een emmer water over twee parende honden moeten gooien. Je komt dan tot de ontdek king dat ze honderd meter verderop weer gewoon doorgaan. De SOJ vindt het op zijn zachtst gezegd merkwaardig urt de krant te moeten vernemen dat zij voor de consequen ties van dit beleid mag opdraaien, terwijl er nooit met ons gesproken is of dit wel mogelijk is". Gezegd wordt dat de suggestie van burgemeester Engelvaart (om „De Sharks" eveneens in de Ulo te vesti gen) vrij logisch lijkt omdat het bij beide om groepen jongeren gaat. „Maar die vlieger gaat niet op, volley bal en voetbal zijn beide balsporten maar je kunt ze niet door elkaar doen". Seizoenopenstelling winkels In een openbare kennisgeving hebt u kunnen lezen dat het raadsbesluit van 29 augustus 1978 waarbij een verordening als bedoeld in artikel 9, tweede lid van de Winkelsluitingswet 1976 is vastge steld, thans is goedgekeurd. Deze veror dening regelt de openstelling van win kels buiten de normale toegestane ope ningsuren gedurende het tijdvak van 15 mei t/m 15 september. De regeling, die enigszins verschilt van die in voorgaan de jaren, houdt in dat gedurende ge noemd tijdvak het verbod om een winkel geopend te hebben NIET geldt: a. op zondag van 9.30 tot 12.00 uur; en b. op zaterdag van 17.00 tot 21.00 uur voor winkels gelegen in de dorpen De Cocksdorp, Den Hoorn en De Koog, alsmede voor winkels op kam peerterreinen in de gemeente Texel; c. op de overige werkdagen van 18.00 tot 21.00 uur voor alle winkels gelegen binnen de gemeente Texel. Huisvuil De route die anders op maandag wordt gereden schuift op naar dinsdag, die van dinsdag naar de woensdag, enz. Zet uw huisvuilzakken vooral niet te vroeg buiten; beesten bijten graag in de plastic zakken en een kapotte open huisvuilzak is geen fris gezicht. Open Jeugdwerk voegt er nog aan toe, dat deze organisatie een scholie- renopvang exploiteert, die voor iedereen toegankelijk is en dat zij hierbij uitgaan van personen en niet van be staande groepen. Uit een gesprek met enkele leden van „De Sharks" is Open Jeugdwerk gebleken dat men de eigen groep wil laten voortbestaan. Samenvoeging met de SOJ zou nogal wat aanpassing vragen van beide groepen, temeer daar „De Sharks" zijn ontstaan uit onvrede over het beleid van Open Jeugdwerk. Aan het eind van de zowel aan het college als aan de raadsleden, stichting Cultureel Werk Texel en Stichting Dorpshuis Den Burg gerichte brief worden enkele suggesties gedaan. Voorgesteld wordt om „De Sharks" aan de rand van Den Burg een eigen pand te geven. Men pleit ook voor de aanstelling van een ambulant jeugdwer ker voor Texel, die het kader van het bestaande jeugdwerk kan versterken en tevens bij „De Sharks" een oogje in het zeil kan houden. Tenslotte wordt opgemerkt dat, indien „De Sharks" dan per sé bij Open Jeugdwerk moeten worden ondergebracht de gemeente geld voor het jeugdwerk zou kunnen uittrekken om ook door de week activi teiten te organiseren. Het ontbreken hiervan wordt als een groot gemis ervaren. Op het ogenblik draait de SOJ bijna uitsluitend op haar drankomzet en dat vindt men niet zo'n beste basis om aan jeugdwerk te doen. „Als het zo moet blijven, zijn wij niet van plan er nog langer mee door te gaan", aldus Open Jeugdwerk. Onder de titel „Gangen van het paard" zal op dinsdagavond 17 april in de filmzaal van het Nioz-gebouw een lezing worden gehouden die is georganiseerd door de Landelijke Rijvereniging „Waddenruiters" en afd. „Kloppertjes". Deze lezing met film en dia's begint om 20.00 uur en wordt gegeven door de heer J. Pronk. De heer Pronk is onder meer als ruiter ingeschakeld bij de training van de WPN hengsten te Uddel. In dit cen trum van de Kon. Ned. Federatie van Landelijke Rijverenigingen (waarbij ook de Waddenruiters en Kleppertjes zijn aangesloten) worden de beste drie jarige hengsten van het Warmbloedpaardenstamboek Neder land (WPN) 100 dagen getraind en zo gekeurd op hun prestatievermogen. Daarna wordt beslist of ze als dek hengst bij het stamboek in dienst komen. Zowel voor fokker als voor gebrui ker van paarden is het interessant om inzicht te krijgen in de goede en fou tieve gangen van het paard. De fokker zal door selecteren van bepaalde heng sten richting kunnen geven in de ontwikkeling van bepaalde gangen en de ruiter kan bij aankoop van zijn paard bewuster kiezen leder die zich interesseert voor paarden is van harte welkom. De toegang is gratis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1