„Slakkehuizen zitten
in de Krassekeet
Fietspaden DU
Bosrandweg en
Watermolenweg
Rumoerige vergadering van
commissie ooenbare werken
ïemaai kan voor Kerstmis klaar zijn 'Wasnjst' van gemeentewerken
J. Ca Dros eist meer technische rapporten
Europakoor
naar Texel
Opgave
schouwburgbezoek
VRIJDAG 18 MEI 1979 PAGINA 5
TEXELSE COURANT
Wie de kop boven dit artikel leest zal geneigd zijn te denken,
lat het voorjaar de redaktie in het hoofd is geslagen. Maar het
toch letterlijk opgetekend en geeft de stand van zaken weer
lij de bouw van het gemaal Krassekeet. Dit voor Texel belang-
ijke waterbouwkundige werk bij de dijk van de polder Het
Hoorden vordert met rasse schreden, nadat het als gevolg van
la winter maar liefst negen weken heeft stilgelegen.
In de planning waren slechts vier lo. Onlangs werden de mallen aange
keken wintervertraging gecalculeerd, bracht in het toekomstige gemaalge-
radat feitelijk sprake is van een netto"
ichterstand van vijf weken. Als de
lomer niet al te nat uitvalt, zal het
vaarschijnlijk wel lukken, dat daarvan
wee weken worden ingehaald. Het ge-
naal zal dan voor kerstmis kunnen
vorden opgeleverd.
De eerdergenoemde twee stak
enhuizen vormen het hart van het
lemaal. Het zijn grillige, in beton
irtgespaarde ruimten, die door hun
m inderdaad aan op hun
kant liggende slakkehuizen doen
denken. De slakkehuizen worden
aangesloten op schroefcentrifugaal-
xrmpen met een totale capaciteit
van 250 m1 water per minuut. Via 70
mater lange perskokers komt dit
water in de Waddenzee terecht. Het
systeem met schroefcantrifugaal-
pompen en slakkehuizen werd tot
dusver nog niet op Texel toegepast.
Voordeel is een gunstig rendement,
ook onder extreme omstandigheden.
De houten mallen voor de slakken
zijn een kunstig stukje vakwerk, ver
vaardigd door de firma Fox uit Henge
bouw en dinsdag a.s. zal het beton er
omheen worden gegoten. Nadat het
beton hard is geworden, moet het hout
van de mallen worden weggebroken en
via een smal gat afgevoerd.
Meer bazen
Bij het Krassekeetprojekt werken ver
schillende aannemers en instanties sa
men. Dat volgt uit het feit dat het
eigenlijke gemaal wordt gebouwd doori
de firma J. G. Nelis en Zoon, terwijl de
uitwaterkokers worden beschouwd als
onderdeel van de dijk en daarom zijn
gegund aan de fa. B Noordenne. De
directie over de uitwaterkokers wordt
gevoerd door Rijkswaterstaat in de per
soon van de heer W. de Vries, terwijl
de directie voor het gemaal in handen
is van het bureau Oranjewoud, hier ver
tegenwoordigd door de heer D. de
Vries. Dus mogelijkheden genoeg voor
communicatiestoornissen, maar tot
dusver zijn die niet voorgekomen. In
tegendeel: er is sprake van vruchtbare
samenwerking.
Het projekt kost wel een paar cen
ten. Het gemaal vergt 71,8 miljoen, de
Dit zijn de twee houten mollen voor de slak
kehuizen. Door het langdurige handwerkdat
erin zit zijn het kostbare onderdelen van net
gemaal geworden. Nadat het beton is gestort
zullen ze worden vernietigd.
perskoker f 1,3 miljoen. Daarbij komt
nog zeven ton voor de mechanische en
elektrische apparatuur en de kosten
van directie e.d., waardoor het totale
bedrag in de buurt van de vijf miljoen
gulden komt te liggen.
Weinig te zien
In deze anders zo rustige omgeving
heerst dus enorme bedrijvigheid, nog
vergroot door het feit, dat de Ooster-
weg momenteel van een nieuwe asfalt-
laag wordt voorzien en door de dijk-
verzwaringswerken. Van het gemaal zal
uiteindelijk niet veel te zien zijn omdat
bijna alles onder de grond zit. Alleen de
toren, die nodig is voor de afsluitklep in
de perskokers zal enigszins in het oog
springen. Het gemaalgebouw zelf zal
weinig indrukwekkend zijn, vooral
omdat het in het niet valt bij de ver
zwaarde dijk die er direct achter komt
te liggen.
Donderdag 24 mei komt het Europa
koor uit Dortmund naar Texel voor een
verblijf van drie dagen. Op de dag van
aankomst [Hemelvaartsdag) zal het koor
samen met de Texelse gospelgroep The
Messengers optreden tijdensf een
meeting in de Hervormde Kerk van Den
Burg die om 19.00 uur begint en die
voor ieder vrij toegankelijk is. Aan deze
samenkomst wordt verder nog mee
gewerkt door een blazersgroep onder
leiding van Piet Bakker en door organist
Peter Zwart. Dominee Medema zal drie
meditatie's uitspreken. Het hele gebeu
ren heeft een geestelijk karakter.
Vrijdagavond zal het Europakoor een
meer algemeen getint concert geven in
de Nederlands Hervormde kerk van
Oosterend. aanvang 20.00 uur.
Programma
De leden van het Europakoor (het
totale gezelschap omvat 45 personen),
hebben zaterdagavond een gezellige
bijeenkomst samen met The Messen
gers.
Het contact tussen het Europakoor
en The Messengers bestaat al enige tijd.
De relatie ontstond enkele jaren geleden
als gevolg van het feit dat dirigent
Kanne regelmatig zijn vakantie op het
eiland doorbracht. Het Europakoor
geniet vrij grote bekendheid. Het heeft
opgetreden in tal van landen, ook in het
Oostblok.
Bijgesloten bij deze krant vindt men
een formulier waarvan gebruik kan
worden gemaakt door degenen die
belangstelling hebben voor de serie
schouwburgvoorstellingen van het
nieuwe seizoen. Op het formulier kan
een keus worden aangegeven. Het gaat
om tien voorstellingen in de schouw
burg te Den Helder en vier voorstel
lingen op Texel. Na afloop van de
Helderse voorstellingen zal telkens een
extra boot terug varen. De formulieren
moten voor 1 juni zijn ingeleverd bij de
afdeling Culturele zaken van het
raadhuis.
Op korte termijn zal worden begon
nen met de aanleg van fietspaden langs
de Bosrandweg en bij de Watermo
lenweg. Bij deze laatste behoort tevens
de aanpassing van het Molwerk waarbij
een aansluiting wordt gemaakt op het
aan Rijkswaterstaat toebehorende weg
gedeelte. De aanbesteding van deze
projecten heeft vrijdag plaatsgevonden.
Hierbij ging de aanleg van het fietspad
Bosrandweg naar de Fa. Tatenhove
(787.000, en de realisering van het
project Watermolenweg naar de Fa. P.
Daalder (7327.000,-).
Deze mededelingen werden dinsdag
middag gedaan door wethouder Gerard
van der Kooi tijdens de vergadering van
de commissie Openbare Werken die in
het raadhuis plaatsvond. Van der Kooi
kon daarbij tevens melding maken van
een aanzienlijk aantal andere projecten
dat in de afgelopen periode werd
gerealiseerd of op korte termijn kan
worden afgerond.
Waslijst
De door de wethouder gegeven 'was
lijst' zag er als volgt uit: Onlangs werden
in Zuid-Eierland langs de Pontweg en de
Muyweg in totaal vijftien lantaarns
geplaatst die zo spoedig mogelijk op het
electriciteitsnet zullen worden aange
sloten. Bij de drempel die de afscheiding
vormt tussen Parkstraat en Groene-
plaats is een bord neergezet waardoor
de Groeneplaats als uitrit wordt aange
merkt. Door het aanbrengen van drei-
nage is hopelijk de wateroverlast op en
rond het parkeerterrein Vogelenzang
opgelost. Ter realisering van een over
zichtelijker verkeersbeeld is een haagje
bij de driesprong Kogerstraat en Aken-
buurtseweg geplant. Een plan ter recon
structie van de kruising Oosterenderweg
Koningsweg Genteweg is voor advies
en eventuele subsidie van 'Haarlem'
naar de provinciale Waterstaat gestuurd.
De gemeente heeft vergevorderde
plannen om de kruising Wilhelminalaan-
Waalderstraat-Burgerhoutstraat te re
construeren, waarbij in de Wilhelmina-
laan een middenberm (compleet met
verkeerszuil en oversteekmogelijkheid)
zal worden aangebracht.
Haantjes
De haantjes van enkele Texelse kerk
torens hebben een schoonmaakbeurt
ondergaan en zijn op hun hoge posten
teruggezet. Van het fietspad tussen Den
Burg en Oosterend zal in juni het eerste
gedeelte (tot De Waal) zijn geasfalteerd.
In Den Burg zijn verschillende straten
(Julianastraat, Schoonoordsingel en
Waalderstraat) gedeeltelijk of geheel
herbestraat. Met herbestrating van de
Warmoesstraat (tussen Elemert en
Weverstraat) zal binnenkort worden
begonnen. Dit deel van de Warmoes
straat zal tevens van een nieuwe
riolering worden voorzien. In het
Scheepvaartmuseum te Den Hoorn is
een nieuw inbraakalarm geïnstalleerd.
De riolering en de persleidingen naar de
buurtschappen Midden- en Zuid-Eier
land zitten in de grond. Men is nog
doende met het afwerken van dit
project waarbij nog verscheidene werk
zaamheden op particulier terrein moeten
worden voltooid. De Postweg is evenals
de Oosterweg gedeeltelijk van een
nieuwe deklaag voorzien. De werkzaam
heden aan de Pontweg (nabij de Amalia-
weg) konden worden voltooid. In het
centrum van Den Hoorn werden werk
zaamheden uitgevoerd aan de kruising
ter hoogte van de fam. H. Troost en bij
de aansluiting met de Kleiweg. Over de
gewenste reconstructie van het kruis
punt Witteweg-Klif-Rommelpotsweg
worden nog gesprekken gevoerd met de
in Hillegom woonachtige eigenaars van
de grond, hetgeen nog enige tijd kan
vergen. In Oudeschild is de ontsluiting
van het nieuwe industrieterrein inmid
dels voltooid en tegelijkertijd heeft men
de toerit naar het dorp iets gewijzigd.
Overzicht van dfi bouwput met de in aanbouw zijnde 70 meter lange perskoker. Dit onderdeel
ral straks in zijn geheel door de hoge Dettadijk worden bedekt
Hoewel aangenomen mag
worden dat de meerderheid van
de Texelse raad zich in de eerst
volgende raadsvergadering
achter de door het college voor te
stellen nieuwe investeringen zal
stellen, is de dinsdagmiddag ge
houden bijeenkomst van de
commissie openbare werken
waarop dit aan de orde kwam,
allerminst rustig verlopen.
Het was met name het zelfstandige
raadslid J.C. Dros, die zich nogal roerde
toen het ging over de vervanging van
achtereenvolgens de kolkenzuiger, de
shovel t.b.v. de vuilstortplaats en een
tweetal bestelauto's. Dros trok talrijke
zaken in twijfel en bleef voortdurend
hameren optechnische rapporten waar
uit de noodzaak voor eventuele vervang
ingen zou moeten blijken
De discussie over deze onderwerpen
nam daardoor ruim anderhalf uur in
beslag en ontaardde soms in gedachten-
wisselingen van een bedenkelijk niveau.
De mening van Dros werd daarbij, zij het
veel minder scherp, ondersteund door
Jan van Asselt (Tex. Belangl. De beide
overige commissieleden Piet Zegers
(CDA) en Henk Beumkes (Pakt) bleven
de voorstellen van B en W consequent
steunen en spraken hun volle ver
trouwen uit in de goede trouw van de
afdeling Gemeentewerken, die het
college van advies had gediend.
De vergadering waarop dit alles aan
de orde kwam was de eerste voor
publiek toegankelijke bijeenkomst van
Openbare Werken, die naast de reeds
genoemde raadsleden werd bijgewoond
door de heren P. Plug en C.G. van Es en
werd voorgezeten door wethouder
Gerard van der Kooi. Commissielid
Klaas Barendregt moest het wegens
drukke werkzaamheden laten afweten.
De publieke tribune was dinsdagmiddag
matig bezet. Naast de plaatselijke pers
verscheen slechts één andere geïnte
resseerde.
Technische rapporten
De ellenlange discussie die de hoofd
moot van deze vergadering vormde
spitste zich, zoals gezegd, toe op door
Dros gewenste rapporten. Hij vond deze
onontbeerlijk om tot een goede besluit
vorming over te gaan. Wat hij nu onder
ogen had gekregen vond hij veel te
summier en daardoor van weinig
waarde.
Het college had namelijk in de uitge
reikte toelichting alleen aangegeven
hoelang de voor vervanging in aan
merking komende apparaten in werking
waren en welke mankementen er waren
geconstateerd.
Betreffende de kolkenzuiger was op
gesomd dat deze evenals de shovel voor
de vuilnisstortplaats in 1972 (toen Dros
wethouder was) werd aangeschaft en in
de afgelopen jaren uitstekende diensten
had verricht. Voor beide toestellen was
de afschrijvingstermijn inmiddels ver
lopen. De shovel had in plaats van de
gebruikelijke vijf jaar, door de aan
brenging van nieuwe wielen zelfs zeven
jaar zeer goed tot goed gewerkt. Zowel
de kolkenzuiger als de shovel waren
evenwel nu aan vervanging toe. Daartoe
had Gemeentewerken bij verschillende
bedrijven prijsopgave gevraagd en een
voorstel aan het college toegespeeld.
Het kwam er op neer dat men voor een
nieuwe kolkenzuiger ongeveer
7160.000,— en voor een nieuwe shovel
bijna 7188.000,— zou moeten uit
trekken. Een nieuwe bestelauto zou een
bedrag van 712.000,— gaan vergen en
voor een nieuwe Landrover moest ruim
740.000, op tafel worden gelegd.
Urenmeters
Dros wond zich bij de bespreking van
dit alles erg op. Naast het ontbreken van
technische rapporten wraakte hij het
ontbreken van urenmeters (tachografen)
in de nu gebruikte machines en auto's.
De aantallen kilometers en de draaiuren
zijn geschat. De kolkenzuiger heeft
100.000 km gelopen (sinds 25 april 1973)
en zou 10.000 uur gedraaid hebben,
hetgeen de heer Dros niet erg over
tuigde. Volgens hem draaien sommige
tractoren wel 15.000 uur. Hij had uitge
rekend dat de kolkenzuiger gemiddeld
30 uur per week had gedraaid en achtte
dat onbestaanbaar, waarop P. Plug op
merkte dat men vooral 's zomers meer
dan eens in de weekends en 's nachts
op pad moest en dat zoiets nogal
aantikt.
Er werden door Dros ook vraagtekens
gezet bij de aanschaf van een nieuwe
shovel voor de vuilstortplaats waarbij hij
wel moest toegeven dat de nu gebruikte
machine al aardig 'op jaren' is.
Hij wenste opnieuw een beter over
zicht van de geboden alternatieven en
stelde daarbij voorop dat in verband met
de economische teruggang terdege
rekening wordt gehouden met het
brandstofverbruik. Tevens vond hij de
geluidshinder voor de bestuurder en de
omgeving een erg belangrijk punt. P.
Plug verzekerde Dros daarop dat dit uit
puttend bekeken was maar het raadslid
wilde dat per sé zwart op wit hebben.
Het leidde allemaal tot de volgende
opzienbarende woordenwisseling: Dros:
,,lk zit niet voor niks in deze commissie.
Zoals het nu gaat voel ik me net een
figurant I" Plug: „We hebben het
allemaal uitgebreid bekeken en wij zijn
toch ook niet gek I" Dros: ,,Kom dan op
met die gegevens, dan zijn we toch van
hetge-OH af I" Plug: „Toen u nog wet
houder was, praatte u heel anders dan
nu als raadslid I" Dros: „Hoe dan ook,
we hebben het hier over de uitgaaf van
andermans belastingcenten I"
Schrootwaarde
Jan van Asselt oordeelde dat het
aanhouden van de oude kolkenzuiger
als de nieuwe was aangeschaft 'eigenlijk
niet zo nodig was', omdat Texel nu al
jaren met één machine moet doen,
hetgeen nooit veel problemen heeft
opgeleverd.
Wethouder Van der Kooi lichtte daar
op toe, dat een oude kolkenzuiger alleen
nog schrootwaarde heeft en je hem
daarom beter als reserve kunt aan
houden. Dit laatste was ook de mening
van de heren Zegers en Beumkes die
meedeelden dat hun respectievelijke
achterbannen (CDA en Pakt) hen had
den verzekerd dat de gemeente het in
deze zaak bij het rechte eind had.
Volgens de zienswijze van Beumkes was
hierbij doorslaggevend wat de mensen
die met zowel de kolkenzuiger als de
shovel werken ervan zeggen. Hij pleitte
er ook voor niet te lang met de ver
vanging te wachten, omdat dergelijke
apparatuur gewoonlijk een lange lever
tijd heeft. Het hierop aansluitende
onderwerp nieuwe shovel of niet, leidde
tot een rumoerige discussie, waarbij
Dros een identiek stokpaardje bereed als
bij de kolkenzuiger.
De andere commissieleden vreesden
wat betreft de nieuwe shovel dat deze
overbodig zou kunnen worden als op
middenlange termijn [1985 7) de vuilnis
stortplaats gesloten zou worden. Vooral
Jan van Asselt wilde in verband hiermee
wat voorbehoud maken.
Zegers en Beumkes gingen er van uit
dat gezien de mankementen aan de
oude shovel (speling in de assen en
onbetrouwbare remleidingen) deze toch
vervangen zal moeten worden. Beide
commissieleden wilden dit liever nu
doen dan (eventueel) over twee jaar en
stemden dus voor.
Zoutstrooier
Behoudens J.C. Dros (die alweer
wegens de ontbrekende technische
rapporten tegenstribbelde) gingen de
commissieleden dinsdagmiddag
accoord met de vervanging van de
bestelauto en de Landrover en het uit
trekken van 716.250,— voor de verhar
ding van het gemeentelijk opslagterrein
(2de fase). Tenslotte koos de commissie
Openbare Werken voor de vervanging
van de 15 jaar oude van een electro
motor voorziene transportband, waar
mee 's winters de zoutstrooiers geladen
worden. Een voorstel om een extre
zoutstrooier aan te schaffen haalde het
eveneens. De commissieleden spraken
hierbij hun voorkeur uit voor een
(computer-gestuurde) volautomatische
zoutstrooier. De kosten hiervan zijn
748.700, In tegenstelling tot de onge
veer zesduizend gulden goedkopere
half-automatische strooier heeft deze
een snelheidsafhankelijke toevoer. De
volautomatische strooier is weliswaar
kwetsbaar, maar kan op Texel gere
pareerd worden. Het apparaat werd
ook uit milieuoogpunt beter geacht,
omdat hiermee minder zout in de
wegbermen terecht komt.