Cjrocn ^warts jexeh in het harL,
face a/s nationaal evenement niet meer weg te denken
tonde om Texel: het
kon niet mooier
Toeristisch autovervoer
liep met 6,5% terug
Bert Keizer sprong
precies in de roos
T
Toch winst bij Teso dank
zij tariefsverhoging
179
Volkswagen
over de kop
Opnieuw hasjvangst
door Texelse kotters
Mishandeling
PRECISIESPRINGEN BIJ PARACENTRUM
JAARGANG NR. 9386
DINSDAG 1» JUN11979
lactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
toon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Burg, telefoon (02220) 3543.
jr advertenties, abonnementen etc. wende men zich
de uitgever Langeveld De Rooy B.V.,
tbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs Al 1,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
)e zaterdag gehouden cata-
ranrace rond Texel is een ecla-
it succes geworden. Onder de
st denkbare weersomstandig-
rten gingen om kwart over elf
i het strand Westerslag maar
st 203 schepen van start waar-
i er 186 op de voorgenomen
ze finishten. Dat slechts 17
elnemers voortijdig moesten
geven als gevolg van schade of
weinig snelheid wijst er op dat
omstandigheden niet al te bar
iren. Voor de 'echte' liefheb-
rs was dat het enige minpunt
n de onderneming. Bij iets
ser wind zou het er nog wat
ger en sneller zijn toegegaan,
aar het aantal uitvallers zou dan
getwijfeld ook veel hoger zijn
weest. Het meest spectaculai-
deel van de race was nu het
sseren van de Eierlandse gron-
n waar wind en golven zich
en pittig lieten gelden.
9e catamaranrace rond Texel werd
tig jaar voor het eerst gehouden en
k toen 84 deelnemers. Dat de perfect
janiserende Kustzeilvereniging Wes-
slag ermee in de roos schoot, bleek
erduidelijk uit het feit dat zich voor
I nu gehouden tweede rondje aanvan-
lljk driemaal zoveel deelnemers had-
n opgegeven. De publiciteit en de
>nd tot mondreklame hadden goed
werkt! Het zit er 'dik' in dat het aantal
elnemers volgend jaar nog groter zal
1 want het brandingzeilen mag zich in
n sterk toenemende populariteit ver-
ugen. De reportage die de NOS-tele-
ie zaterdag van de ronde om Texel
takte was niet alleen een fraai stukje
amotion voor de catamaransport
sar ook voor Texel in het algemeen.
Bij het zien van de uitgebreide repor-
ge die zondagavond onderdeel was
n de Studio Sport-uitzending moeten
iljoenen Nederlanders onder de indruk
n gekomen. Een kleurrijker en 'brui-
nder' evenement is dan ook nauwe-
is denkbaar.
De ronde werd volbracht in 4V4 tot
6 V4 uur. Daaruit blijkt de verbluffend
hoge snelheid die catamarans kunnen
bereiken. Want de route rond het eiland
heeft een lengte van ruim 100 kilometer,
maar omdat een groot deel van de tocht
kruisend wordt afgelegd is de feitelijk
gemaakte afstand veel langer. De snel
ste tijd werd gemaakt door het duo B.
Willemse en J. C. Voit uit Zandvoort
met een Tornado: 4 uur, 9 minuten en
47 seconden. Voor een leek moet het
merkwaardig klinken dat Willemse en
Voit desondanks niet als winnaars van
de race werden uitgeroepen. Om de
werkelijk beste zeilprestatie te kunnen
vaststellen wordt rekening gehouden
met de zg. 'handicap' die voor elk type
catamaran anders is en internationaal is
vastgesteld. Er moet daarom heel wat
gerekend worden om tot een uitslag te
komen. De werkelijke winnaar van het
rondje werd Veloo uit Beverwijk die met
zijn (1-persoons) Hobie 14 een tijd van 5
uur, 24 minuten en 2 seconden liet
noteren. Aan hem werd 's avonds in 'De
Lindeboom-Texel' de 'overallprijs' uitge
reikt. Tweede en derde werden resp.
Vogel uit Bonn en Trouw uit Heemste
de. Ter vergelijking: het snelste rondje
om Texel staat op naam van Menno van
der Wal en Henk Koopman die de tocht
enige tijd geleden onder zeer gunstige
omstandigheden volbrachten met een
Hobie 16 in 3 uur en 41 minutenl
Brokken
Voor de vele toeschouwers was de
start bij het strand Westerslag het meest
indrukwekkende moment. Het beeld
werd beheerst door de ontelbare zeilen
van de dicht bij elkaar liggende boten.
De startprocedure liep voortreffelijk. Op
het sein van de vlaggen werd keurig
gelijk vertrokken in noordelijke richting.
In de startdrukte deden zich wel enkele
ongelukjes voor waardoor enkele deel
nemers werden uitgeschakeld. Als ge
volg van een voorrangsfout werd een
schip zelfs total loss gevaren. Ook de
Texelaar Jan Hennink had pech. Zijn
mast ging overboord, maar hij stapte
over op de boot van Bertram Canzler en
kon toch nog meedoen met goed
resultaat. Onderweg gebeurde ook nog
het een en ander. Een deelnemer
strandde bij de Slufter en een andere
stootte lek op de Vlakte van Kerken.
René Boon uit De Cocksdorp kapseisde
op het Marsdiep: zijn stag en (houten)
joystick bleken ondeugdelijk en braken.
Om binnen redelijke tijd te kunnen
finishen was het nodig dat de deelne
mers om vier uur 's middags Oudeschild
moesten zijn gepasseerd. Wie dat niet
haalde zou problemen krijgen bij het
ronden van de zuidpunt van Texel
(stroom) en moest daarom uitvallen.
Ook in verband daarmee moest een
viertal deelnemers opgeven en in Oude
schild binnen lopen. Het enorme aantal
deelnemers in aanmerking nemend, kan
het aantal uitvallers echter verbluffend
laag worden genoemd. Om zo'n tocht
rond Texel te volbrengen is het niet
nodig om eem ouwe rot te zijn in het
zeilvak. Dat bewees de jongste deelne
mer, de 14-jarige Jacob den Houting
(„Groenendaal") die de tocht in z'n
eentje met zijn Hobie 14 volbracht in 5
uur en 45 minuten. Vorig jaar had hij
samen met zijn broer ook meegedaan
maar toen was hij niet snel genoeg en
moest halverweg in Oudeschild afha
ken.
Voor begeleiding en hulp waren 8
rubber- en drie motorboten ingezet van
o.m. leden van de watersportvereniging
Texel en ook de strandreddingboot Ida
Mary van de KNZHRM. Graag werd ook
de service aanvaard van sigarettenfabri-
kant Pall Mall die voor enkele rubber
boten en finishboeien had gezorgd maar
alle deelnemers ook voorzag van ge
schenken in de vorm van een jack,
harpsleutel, sigaretten en lunchpakket
ten, die tijdens de tocht vanuit een
motorboot werden toegeworpen.
Uitslag
In elke categorie kende de Kustzeil
vereniging twee tot vier prijzen toe,
llllllllllllllllllIjlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUi
02290 - 18970
Heerhugowaard,
Edisonstraat 6,
Hoorn,
Protonweg 12,
02207 - 18066
Specialisten in:
personenwagenbanden,
vrachtwagenbanden,
tractorbanden,
industriebanden,
motorbanden,
schokdempers,
balanceren,
uitlijnen.
De Bandenkeaer voor bedrijven
en particulieren, met kortingen
tot 55%.
Kees Pol is afwezig
van 19 juni tot 8 juli. C
Voor inlichtingen en
spoedgevallen kunt
U Heerhugowaard
bellen.
minimimiminimul
Op het Eierlandse Vliegveld is zater
dag door 25 parachutisten deelgenomen
aan de eerste aflevering van het Texelse
kampioenschap precisiespringen. Er
werd hierbij in drie klassen gestreden
om de De Telegraaf/Telesporttrofee.
De drie springcategorieën waarin men
deze titelstrijd had onderverdeeld waren
Square, Para Commander en Leerlin
gen. Bij het Squarespringen maakte
men gebruik van de zogenaamde 'Vlie
gende Matrassen' waarmee bijzonder
nauwkeurige sprongen kunnen worden
gemaakt. De eerste prijswinnaar in dit
onderdeel (Bert Keizer) zag zelfs kans
exact in het centrum (de roos)
van het markatieteken terecht te ko
men, een schijfje met een doorsnee van
15 centimeter.
De twee andere afdelingen waarin
men zaterdag sprong waren de PC-
(Para Commander) en de Leerlingen
klasse. Hierbij springt men met behulp
van een normaal (bolvormig) valscherm.
afhankelijk van het aantal deelnemers.
TORNADO: 1. B. Willemse en J. C.
Voit uit Zandvoort (4 uur, 9 minuten en
47 seconden), 2. P. Hamers en W. P.
van der Akker uit Weesp, 3. (geen prijs)
W. van der Akker uit Weesp en Dirk
Zuidewind (Texel).
PRINDLE 18: 1. Peteren Karei Spijker
uit De Koog (4 uur, 53 minuten en 33
seconden), 2. Rob Heilbron en Merleen
de Wilde uit Zandvoort, 3. Dirk Pool en
Bob van der Berg (Texel).
NAGRA: 1. C. van der Eijkel en J. E.
Knegt uit Katwijk (4.53.42), 2. D. S.
Remery en C. Gunthardt uit Katwijk, 3.
A. Vooijs en J. Vooijs uit Katwijk.
DART: 1. C. Pruim en J. Bakker uit
Kortenhoef (5.00.16), 2. F. A. Meeuw-
sen en mevr. Meeuwsen uit Maarsen, 3.
H. van der Sluijs en M. van der Sluijs, 4.
J. C. Koppendraaijer en J. J. Lucas uit
Midden-Beemster.
HOBIE 16 (De meest vertegenwoordi-
de categorie - 43 schepen): 1. J. de
Lange en R. Biemond uit Leiden
(5.07.04), 2. S. Kieven en R. Kieven uit
Zoetermeer, 3. H. Kok en F. van Zaal uit
Noordwijk aan Zee, 4. C. van Zijp en M.
Boon uit De Cocksdorp.
HYDRA: 1. H. van Deventer en T.
van der Ende uit 's-Gravensande
(5.12.42), 2. C. Prins en F. Doornbosch
uit Naaldwijk.
PRINDLE 16: 1. J. en F. de Bakker uit
Quinsheul (5.12.43), 2. Nico Nagtegaal
Voor do tooschouwors was do start hot
moost Indnrkwokkondo momont van do raco.
en P. Flens (Texel), 3. M. de Boer en K.
Dijnen.
HOBIE 14: 1. Veeloo uit Beverwijk
(5.24.02), 2. Vogel uit Bonn, 3. J.
Trouw uit Heemstede.
OPEN KLASSE (1-persoons): 1. H.
Markus en R. Lemke uit Karst (5.01.17),
2. M. Schuitema en F. Lagerwei uit
Wassenaar.
OPEN KLASSE (1-persoons): 1. K.
Wirz uit Antwerpen (5.04.49), 2. P.
Saremberg uit Haarlem.
Op de Postweg sloeg de 18-jarige
J.S. uit Emmen met zijn Volkswagen
over de kop en kwam in de sloot
terecht. De wagen was total loss. De
chauffeur leek niet ernstig gewond,
maar werd door de dokter voor onder
zoek naar het ziekenhuis Parkzicht
verwezen.
De buiteling was het gevolg van een
slippartij die ontstond toen S. een
andere wagen inhaalde en daarbij op
losliggend split terecht kwam. Hij begon
te schuiven, kwam in de berm terecht,
sloeg over de kop waarna zijn wagen in
de sloot terecht kwam.
Opnieuw hebben Texelse kotters voor
een vermogen aan hasj opgevist uit de
Noordzee. De grootste hoeveelheid
werd binnengebracht door de TX 63 van
Van der Vis: 139 kg. De TX 68 had 93
kg, de TX 11 42 kg en de TX 21 23 kg.
De hasj was verpakt in plastic en is
waarschijnlijk over boord gezet door ren
smokkelschip dat er zich (in verband
met het niet op komen dagen van een
ander ontvangend schip) heeft willen
ontdoen.
De hasj is opgeslagen in het politie
bureau te Den Burg en zal na overleg
met de officier van justitie in Alkmaar
waarschijnlijk worden verbrand. Met de
vorige vangst is dat ook gebeurd. De
hasj werd opgehaald in het zeegebied
rond de positie53° N.B. en 4° O.L.
Werner J. Dros deed bij de politie
aangifte van mishandeling. Hij zou met
zijn twee vrienden op straat in Den Burg
zijn aangevallen door Hans V. Dros liep
daarbij een klap in het gezicht op en de
bril van een van de vrienden ging aan
stukken.
Naast de in de Squareklasse winnende
para-instructeur Bert Keizer was er
zaterdag slechts één andere Texelaar die
in de prijzen viel. Dat was de in Den
Burg woonachtige lede de Vries. In de
leerlingenklasse kwam hij op de tweede
plaats.
De uitslag van dit voortaan jaarlijks te
houden evenement was als volgt:
Square-klasse: 1. B. Keizer (Texel), 2.
W. Stolwerk (Amsterdam) op 4 meter
en 3. H. Hartgens (Rotterdam) op 4.84
meter van het markatiepunt.
PC-klasse: 1. B. Gerritsen (Amster
dam) op 15,71 meter, 2. J. Veerman
(Hilversum) op 23,37 meter en 3. K.
Lamboo (Amsterdam) op 24,22 meter
van het markatiepunt.
Leerlingenklasse: 1. J. Spiller (Zoeter-
woude) op 130 meter, 2. I. de Vries
(Den Burg) op 147,20 meter en 3. B.
Vonk (Den Haag) op 230,80 meter van
het markatiepunt.
In het afgelopen jaar is het vervoer
van niet-Texelse personenauto's bij
TESO met 6 Vi teruggelopen, een
gevolg van het verminderde toeristische
bezoek aan Texel. Daar staat tegenover
dat het vervoer van auto's van Texelaars
met 4% steeg en dat ook het vervoer
van vrachtauto's toenam. Per saldo blijft
echter sprake van vervoersdaling, maar
door aanpassing van de tarieven aan de
Inflatie is de omzet bij TESO toch met
ƒ400.000.— toegenomen, wat een stij
ging van 5% (in 1977 10%) betekent.
Het bovenstaande blijkt uit het jaar
verslag van TESO over 1978 dat vorige
week is verschenen. In hetzelfde verslag
wordt melding gemaakt van een afname
van het aantal vervoerde personen met
3 'A Er wordt op gewezen dat dit een
algemeen verschijnsel is: Nederland
raakt uit de gratie als vakantiebestem
ming. Het toerisme is echter een van de
belangrijkste pijlers van de Texelse
economie en overheid en bedrijfsleven
zullen moeten bekijken of door structu
rele wijzigingen en/of infrastructurele
voorzieningen de concurrentiepositie
kan worden verbeterd.
Meer vaarten
De TESO-boten maakten in het ver
slagjaar meer overtochten dan in 1977,
nl. 17.625 tegen 17.105, een toename
van 520 of 3%. Door het grotere aantal
afvaarten en het teruggelopen vervoer
zakte het gemiddelde bezettingspercen
tage van de schepen van 59,5 naar 57,6.
De salarissen en sociale lasten bij
TESO stegen 11%, maar de rekening
brandstoffen en onderhoud gaf 3%
daling te zien. De gemiddelde inkoop
prijs van de brandstof daalde namelijk.
Dat het verbruik hetzelfde bleef, on
danks het feit dat 520 vaarten meer
werden gemaakt, wordt mede toe
geschreven aan de rendementsverbete
ring van de voortstuwingsinstallatie, een
gevolg van 'actief kwaliteitsbeheer'.
TESO zal hieraan dan ook grote aan
dacht blijven besteden.
In geringe mate komen ook de lasten
van het nieuwe veerschip in de exploi
tatierekening van 1978 tot uitdrukking.
De met de toekomstige veerboot sa
menhangende kosten zijn bij de alge
mene kosten opgenomen voor zover ze
niet als actief konden worden opge
voerd.
Liquiditeit
Door betaling van de eerste termijn
aan de werf is de liquiditeit sterk
verminderd en zijn de rentebaten ge
daald. Een bedrag van ƒ360.000,— is
gestoken in verbetering van de brand
beveiligingsinstallatie van beide sche
pen, verkeersportalen (op de haven) en
een mini-computer. De liquiditeit nam
hierdoor ƒ3,5 miljoen af.
Het verslag maakt verder melding van
de bouwopdracht voor de dubbeldek
ker, die uiteindelijk 37 miljoen gulden
zal vergen. TESO volgt sedert kort een
andere afschrijvingspolitiek: niet meer
op basis van historische aanschaffings
prijzen, maar uitgaande van de actuele
waarde. Dit heeft een verbetering van
de liquiditeit tot gevolg gehad, maar
onvoldoende om een normale financie
ring van de dubbeldekker mogelijk te
maken. „Speciaal het hieruit voort
vloeiende tekort aan financieringscapa
citeit heeft het financieringsprobleem
zeer groot gemaakt en noodzaakt tot
een meer trendmatige tariefsontwikke
ling", aldus het verslag, dat vervolgens
het afwijzen van de investeringspremie
door het ministerie van Verkeer en
Waterstaat in herinnering roept. Uitein
delijk heeft de werf zich bereid verklaard
voor het financieringstekort garant te
staan, maar naar een definitieve oplos
sing wordt nog gezocht.
Computer
Het verslag memoreert vervolgens het
in gebruik nemen van een mini-compu
ter, waarmee statistische gegevens zul
len worden verwerkt. Ook de financiële
administratie en de loon- en aandelen-
administratie zal hiermee worden uitge
voerd. Het is de bedoeling ook een
voorraadadministratie op te zetten en er
zal worden geëxperimenteerd met een
programma voor kwaliteitsbewaking
van de technische installaties van de
schepen, mede om het onderhouds-
programma meer preventief te kunnen
richten. Dank zij de computer hoeft
TESO op den duur geen gebruik meer te
maken van servicebureaus.
De verkoop van passagebewijzen
door middel van electronische kassa's
voldoet aan de verwachtingen. In het
komende jaar zal TESO op het haven
terrein van Den Helder over een nieuw
verkoopkantoor kunnen beschikken. De
voorbereidingen zijn afgerond. De plan
nen voor de bouw van een nieuw
hoofdkantoor met magazijn in 't Horntje
zijn in verband met de aanbesteding van
het nieuwe schip echter naar de achter
grond verschoven.
Tenslotte wordt in het jaarverslag
opgemerkt dat de bouw van dubbeldeks
aanleginrichtingen in de haven van Den
Helder en 't Horntje van het grootste
belang is voor de beperking van de
kostenstijgingen. Want de productiviteit
kan er belangrijk door worden verbe
terd.
Op vrijdagavond 29 juni houdt TESO
de algemene vergadering van aandeel
houders In het Havenrestaurant van 't
Horntje, aanvang 20.00 uur. Mensen die
serieuze belangstelling hebben voor een
complete jaarstukken van TESO kunnen
daarvan eeen gratis exemplaar afhalen
bij de plaatselijke banken.