Cjrocn ^warts jexeh in het harL, face a/s nationaal evenement niet meer weg te denken tonde om Texel: het kon niet mooier Toeristisch autovervoer liep met 6,5% terug Bert Keizer sprong precies in de roos T Toch winst bij Teso dank zij tariefsverhoging 179 Volkswagen over de kop Opnieuw hasjvangst door Texelse kotters Mishandeling PRECISIESPRINGEN BIJ PARACENTRUM JAARGANG NR. 9386 DINSDAG 1» JUN11979 lactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, toon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Burg, telefoon (02220) 3543. jr advertenties, abonnementen etc. wende men zich de uitgever Langeveld De Rooy B.V., tbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs Al 1,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. )e zaterdag gehouden cata- ranrace rond Texel is een ecla- it succes geworden. Onder de st denkbare weersomstandig- rten gingen om kwart over elf i het strand Westerslag maar st 203 schepen van start waar- i er 186 op de voorgenomen ze finishten. Dat slechts 17 elnemers voortijdig moesten geven als gevolg van schade of weinig snelheid wijst er op dat omstandigheden niet al te bar iren. Voor de 'echte' liefheb- rs was dat het enige minpunt n de onderneming. Bij iets ser wind zou het er nog wat ger en sneller zijn toegegaan, aar het aantal uitvallers zou dan getwijfeld ook veel hoger zijn weest. Het meest spectaculai- deel van de race was nu het sseren van de Eierlandse gron- n waar wind en golven zich en pittig lieten gelden. 9e catamaranrace rond Texel werd tig jaar voor het eerst gehouden en k toen 84 deelnemers. Dat de perfect janiserende Kustzeilvereniging Wes- slag ermee in de roos schoot, bleek erduidelijk uit het feit dat zich voor I nu gehouden tweede rondje aanvan- lljk driemaal zoveel deelnemers had- n opgegeven. De publiciteit en de >nd tot mondreklame hadden goed werkt! Het zit er 'dik' in dat het aantal elnemers volgend jaar nog groter zal 1 want het brandingzeilen mag zich in n sterk toenemende populariteit ver- ugen. De reportage die de NOS-tele- ie zaterdag van de ronde om Texel takte was niet alleen een fraai stukje amotion voor de catamaransport sar ook voor Texel in het algemeen. Bij het zien van de uitgebreide repor- ge die zondagavond onderdeel was n de Studio Sport-uitzending moeten iljoenen Nederlanders onder de indruk n gekomen. Een kleurrijker en 'brui- nder' evenement is dan ook nauwe- is denkbaar. De ronde werd volbracht in 4V4 tot 6 V4 uur. Daaruit blijkt de verbluffend hoge snelheid die catamarans kunnen bereiken. Want de route rond het eiland heeft een lengte van ruim 100 kilometer, maar omdat een groot deel van de tocht kruisend wordt afgelegd is de feitelijk gemaakte afstand veel langer. De snel ste tijd werd gemaakt door het duo B. Willemse en J. C. Voit uit Zandvoort met een Tornado: 4 uur, 9 minuten en 47 seconden. Voor een leek moet het merkwaardig klinken dat Willemse en Voit desondanks niet als winnaars van de race werden uitgeroepen. Om de werkelijk beste zeilprestatie te kunnen vaststellen wordt rekening gehouden met de zg. 'handicap' die voor elk type catamaran anders is en internationaal is vastgesteld. Er moet daarom heel wat gerekend worden om tot een uitslag te komen. De werkelijke winnaar van het rondje werd Veloo uit Beverwijk die met zijn (1-persoons) Hobie 14 een tijd van 5 uur, 24 minuten en 2 seconden liet noteren. Aan hem werd 's avonds in 'De Lindeboom-Texel' de 'overallprijs' uitge reikt. Tweede en derde werden resp. Vogel uit Bonn en Trouw uit Heemste de. Ter vergelijking: het snelste rondje om Texel staat op naam van Menno van der Wal en Henk Koopman die de tocht enige tijd geleden onder zeer gunstige omstandigheden volbrachten met een Hobie 16 in 3 uur en 41 minutenl Brokken Voor de vele toeschouwers was de start bij het strand Westerslag het meest indrukwekkende moment. Het beeld werd beheerst door de ontelbare zeilen van de dicht bij elkaar liggende boten. De startprocedure liep voortreffelijk. Op het sein van de vlaggen werd keurig gelijk vertrokken in noordelijke richting. In de startdrukte deden zich wel enkele ongelukjes voor waardoor enkele deel nemers werden uitgeschakeld. Als ge volg van een voorrangsfout werd een schip zelfs total loss gevaren. Ook de Texelaar Jan Hennink had pech. Zijn mast ging overboord, maar hij stapte over op de boot van Bertram Canzler en kon toch nog meedoen met goed resultaat. Onderweg gebeurde ook nog het een en ander. Een deelnemer strandde bij de Slufter en een andere stootte lek op de Vlakte van Kerken. René Boon uit De Cocksdorp kapseisde op het Marsdiep: zijn stag en (houten) joystick bleken ondeugdelijk en braken. Om binnen redelijke tijd te kunnen finishen was het nodig dat de deelne mers om vier uur 's middags Oudeschild moesten zijn gepasseerd. Wie dat niet haalde zou problemen krijgen bij het ronden van de zuidpunt van Texel (stroom) en moest daarom uitvallen. Ook in verband daarmee moest een viertal deelnemers opgeven en in Oude schild binnen lopen. Het enorme aantal deelnemers in aanmerking nemend, kan het aantal uitvallers echter verbluffend laag worden genoemd. Om zo'n tocht rond Texel te volbrengen is het niet nodig om eem ouwe rot te zijn in het zeilvak. Dat bewees de jongste deelne mer, de 14-jarige Jacob den Houting („Groenendaal") die de tocht in z'n eentje met zijn Hobie 14 volbracht in 5 uur en 45 minuten. Vorig jaar had hij samen met zijn broer ook meegedaan maar toen was hij niet snel genoeg en moest halverweg in Oudeschild afha ken. Voor begeleiding en hulp waren 8 rubber- en drie motorboten ingezet van o.m. leden van de watersportvereniging Texel en ook de strandreddingboot Ida Mary van de KNZHRM. Graag werd ook de service aanvaard van sigarettenfabri- kant Pall Mall die voor enkele rubber boten en finishboeien had gezorgd maar alle deelnemers ook voorzag van ge schenken in de vorm van een jack, harpsleutel, sigaretten en lunchpakket ten, die tijdens de tocht vanuit een motorboot werden toegeworpen. Uitslag In elke categorie kende de Kustzeil vereniging twee tot vier prijzen toe, llllllllllllllllllIjlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUi 02290 - 18970 Heerhugowaard, Edisonstraat 6, Hoorn, Protonweg 12, 02207 - 18066 Specialisten in: personenwagenbanden, vrachtwagenbanden, tractorbanden, industriebanden, motorbanden, schokdempers, balanceren, uitlijnen. De Bandenkeaer voor bedrijven en particulieren, met kortingen tot 55%. Kees Pol is afwezig van 19 juni tot 8 juli. C Voor inlichtingen en spoedgevallen kunt U Heerhugowaard bellen. minimimiminimul Op het Eierlandse Vliegveld is zater dag door 25 parachutisten deelgenomen aan de eerste aflevering van het Texelse kampioenschap precisiespringen. Er werd hierbij in drie klassen gestreden om de De Telegraaf/Telesporttrofee. De drie springcategorieën waarin men deze titelstrijd had onderverdeeld waren Square, Para Commander en Leerlin gen. Bij het Squarespringen maakte men gebruik van de zogenaamde 'Vlie gende Matrassen' waarmee bijzonder nauwkeurige sprongen kunnen worden gemaakt. De eerste prijswinnaar in dit onderdeel (Bert Keizer) zag zelfs kans exact in het centrum (de roos) van het markatieteken terecht te ko men, een schijfje met een doorsnee van 15 centimeter. De twee andere afdelingen waarin men zaterdag sprong waren de PC- (Para Commander) en de Leerlingen klasse. Hierbij springt men met behulp van een normaal (bolvormig) valscherm. afhankelijk van het aantal deelnemers. TORNADO: 1. B. Willemse en J. C. Voit uit Zandvoort (4 uur, 9 minuten en 47 seconden), 2. P. Hamers en W. P. van der Akker uit Weesp, 3. (geen prijs) W. van der Akker uit Weesp en Dirk Zuidewind (Texel). PRINDLE 18: 1. Peteren Karei Spijker uit De Koog (4 uur, 53 minuten en 33 seconden), 2. Rob Heilbron en Merleen de Wilde uit Zandvoort, 3. Dirk Pool en Bob van der Berg (Texel). NAGRA: 1. C. van der Eijkel en J. E. Knegt uit Katwijk (4.53.42), 2. D. S. Remery en C. Gunthardt uit Katwijk, 3. A. Vooijs en J. Vooijs uit Katwijk. DART: 1. C. Pruim en J. Bakker uit Kortenhoef (5.00.16), 2. F. A. Meeuw- sen en mevr. Meeuwsen uit Maarsen, 3. H. van der Sluijs en M. van der Sluijs, 4. J. C. Koppendraaijer en J. J. Lucas uit Midden-Beemster. HOBIE 16 (De meest vertegenwoordi- de categorie - 43 schepen): 1. J. de Lange en R. Biemond uit Leiden (5.07.04), 2. S. Kieven en R. Kieven uit Zoetermeer, 3. H. Kok en F. van Zaal uit Noordwijk aan Zee, 4. C. van Zijp en M. Boon uit De Cocksdorp. HYDRA: 1. H. van Deventer en T. van der Ende uit 's-Gravensande (5.12.42), 2. C. Prins en F. Doornbosch uit Naaldwijk. PRINDLE 16: 1. J. en F. de Bakker uit Quinsheul (5.12.43), 2. Nico Nagtegaal Voor do tooschouwors was do start hot moost Indnrkwokkondo momont van do raco. en P. Flens (Texel), 3. M. de Boer en K. Dijnen. HOBIE 14: 1. Veeloo uit Beverwijk (5.24.02), 2. Vogel uit Bonn, 3. J. Trouw uit Heemstede. OPEN KLASSE (1-persoons): 1. H. Markus en R. Lemke uit Karst (5.01.17), 2. M. Schuitema en F. Lagerwei uit Wassenaar. OPEN KLASSE (1-persoons): 1. K. Wirz uit Antwerpen (5.04.49), 2. P. Saremberg uit Haarlem. Op de Postweg sloeg de 18-jarige J.S. uit Emmen met zijn Volkswagen over de kop en kwam in de sloot terecht. De wagen was total loss. De chauffeur leek niet ernstig gewond, maar werd door de dokter voor onder zoek naar het ziekenhuis Parkzicht verwezen. De buiteling was het gevolg van een slippartij die ontstond toen S. een andere wagen inhaalde en daarbij op losliggend split terecht kwam. Hij begon te schuiven, kwam in de berm terecht, sloeg over de kop waarna zijn wagen in de sloot terecht kwam. Opnieuw hebben Texelse kotters voor een vermogen aan hasj opgevist uit de Noordzee. De grootste hoeveelheid werd binnengebracht door de TX 63 van Van der Vis: 139 kg. De TX 68 had 93 kg, de TX 11 42 kg en de TX 21 23 kg. De hasj was verpakt in plastic en is waarschijnlijk over boord gezet door ren smokkelschip dat er zich (in verband met het niet op komen dagen van een ander ontvangend schip) heeft willen ontdoen. De hasj is opgeslagen in het politie bureau te Den Burg en zal na overleg met de officier van justitie in Alkmaar waarschijnlijk worden verbrand. Met de vorige vangst is dat ook gebeurd. De hasj werd opgehaald in het zeegebied rond de positie53° N.B. en 4° O.L. Werner J. Dros deed bij de politie aangifte van mishandeling. Hij zou met zijn twee vrienden op straat in Den Burg zijn aangevallen door Hans V. Dros liep daarbij een klap in het gezicht op en de bril van een van de vrienden ging aan stukken. Naast de in de Squareklasse winnende para-instructeur Bert Keizer was er zaterdag slechts één andere Texelaar die in de prijzen viel. Dat was de in Den Burg woonachtige lede de Vries. In de leerlingenklasse kwam hij op de tweede plaats. De uitslag van dit voortaan jaarlijks te houden evenement was als volgt: Square-klasse: 1. B. Keizer (Texel), 2. W. Stolwerk (Amsterdam) op 4 meter en 3. H. Hartgens (Rotterdam) op 4.84 meter van het markatiepunt. PC-klasse: 1. B. Gerritsen (Amster dam) op 15,71 meter, 2. J. Veerman (Hilversum) op 23,37 meter en 3. K. Lamboo (Amsterdam) op 24,22 meter van het markatiepunt. Leerlingenklasse: 1. J. Spiller (Zoeter- woude) op 130 meter, 2. I. de Vries (Den Burg) op 147,20 meter en 3. B. Vonk (Den Haag) op 230,80 meter van het markatiepunt. In het afgelopen jaar is het vervoer van niet-Texelse personenauto's bij TESO met 6 Vi teruggelopen, een gevolg van het verminderde toeristische bezoek aan Texel. Daar staat tegenover dat het vervoer van auto's van Texelaars met 4% steeg en dat ook het vervoer van vrachtauto's toenam. Per saldo blijft echter sprake van vervoersdaling, maar door aanpassing van de tarieven aan de Inflatie is de omzet bij TESO toch met ƒ400.000.— toegenomen, wat een stij ging van 5% (in 1977 10%) betekent. Het bovenstaande blijkt uit het jaar verslag van TESO over 1978 dat vorige week is verschenen. In hetzelfde verslag wordt melding gemaakt van een afname van het aantal vervoerde personen met 3 'A Er wordt op gewezen dat dit een algemeen verschijnsel is: Nederland raakt uit de gratie als vakantiebestem ming. Het toerisme is echter een van de belangrijkste pijlers van de Texelse economie en overheid en bedrijfsleven zullen moeten bekijken of door structu rele wijzigingen en/of infrastructurele voorzieningen de concurrentiepositie kan worden verbeterd. Meer vaarten De TESO-boten maakten in het ver slagjaar meer overtochten dan in 1977, nl. 17.625 tegen 17.105, een toename van 520 of 3%. Door het grotere aantal afvaarten en het teruggelopen vervoer zakte het gemiddelde bezettingspercen tage van de schepen van 59,5 naar 57,6. De salarissen en sociale lasten bij TESO stegen 11%, maar de rekening brandstoffen en onderhoud gaf 3% daling te zien. De gemiddelde inkoop prijs van de brandstof daalde namelijk. Dat het verbruik hetzelfde bleef, on danks het feit dat 520 vaarten meer werden gemaakt, wordt mede toe geschreven aan de rendementsverbete ring van de voortstuwingsinstallatie, een gevolg van 'actief kwaliteitsbeheer'. TESO zal hieraan dan ook grote aan dacht blijven besteden. In geringe mate komen ook de lasten van het nieuwe veerschip in de exploi tatierekening van 1978 tot uitdrukking. De met de toekomstige veerboot sa menhangende kosten zijn bij de alge mene kosten opgenomen voor zover ze niet als actief konden worden opge voerd. Liquiditeit Door betaling van de eerste termijn aan de werf is de liquiditeit sterk verminderd en zijn de rentebaten ge daald. Een bedrag van ƒ360.000,— is gestoken in verbetering van de brand beveiligingsinstallatie van beide sche pen, verkeersportalen (op de haven) en een mini-computer. De liquiditeit nam hierdoor ƒ3,5 miljoen af. Het verslag maakt verder melding van de bouwopdracht voor de dubbeldek ker, die uiteindelijk 37 miljoen gulden zal vergen. TESO volgt sedert kort een andere afschrijvingspolitiek: niet meer op basis van historische aanschaffings prijzen, maar uitgaande van de actuele waarde. Dit heeft een verbetering van de liquiditeit tot gevolg gehad, maar onvoldoende om een normale financie ring van de dubbeldekker mogelijk te maken. „Speciaal het hieruit voort vloeiende tekort aan financieringscapa citeit heeft het financieringsprobleem zeer groot gemaakt en noodzaakt tot een meer trendmatige tariefsontwikke ling", aldus het verslag, dat vervolgens het afwijzen van de investeringspremie door het ministerie van Verkeer en Waterstaat in herinnering roept. Uitein delijk heeft de werf zich bereid verklaard voor het financieringstekort garant te staan, maar naar een definitieve oplos sing wordt nog gezocht. Computer Het verslag memoreert vervolgens het in gebruik nemen van een mini-compu ter, waarmee statistische gegevens zul len worden verwerkt. Ook de financiële administratie en de loon- en aandelen- administratie zal hiermee worden uitge voerd. Het is de bedoeling ook een voorraadadministratie op te zetten en er zal worden geëxperimenteerd met een programma voor kwaliteitsbewaking van de technische installaties van de schepen, mede om het onderhouds- programma meer preventief te kunnen richten. Dank zij de computer hoeft TESO op den duur geen gebruik meer te maken van servicebureaus. De verkoop van passagebewijzen door middel van electronische kassa's voldoet aan de verwachtingen. In het komende jaar zal TESO op het haven terrein van Den Helder over een nieuw verkoopkantoor kunnen beschikken. De voorbereidingen zijn afgerond. De plan nen voor de bouw van een nieuw hoofdkantoor met magazijn in 't Horntje zijn in verband met de aanbesteding van het nieuwe schip echter naar de achter grond verschoven. Tenslotte wordt in het jaarverslag opgemerkt dat de bouw van dubbeldeks aanleginrichtingen in de haven van Den Helder en 't Horntje van het grootste belang is voor de beperking van de kostenstijgingen. Want de productiviteit kan er belangrijk door worden verbe terd. Op vrijdagavond 29 juni houdt TESO de algemene vergadering van aandeel houders In het Havenrestaurant van 't Horntje, aanvang 20.00 uur. Mensen die serieuze belangstelling hebben voor een complete jaarstukken van TESO kunnen daarvan eeen gratis exemplaar afhalen bij de plaatselijke banken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1