Cjrocn Ttmrtyjexels in het EXEL DOET MEE AAN l NCRV „STEDENSPEL" Toeristenstroom langzaam op gang Friendship landde op vliegveld Texel Bezwaren tegen masten en Pakhuusverbouwing \iwou.: DONDERDAG HOORZITTING IN RAADHUIS TX 21 bracht 72 kg hasj binnen ,WAT IK, '/it-ri Geslaagd Man gewond bij autobotsing 11971 JAARGANG NR. 9388 DINSDAG 26 JUN11879 Jactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, ifoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, l Burg, telefoon (02220) 3543. or advertenties, abonnementen etc. wende men zich de uitgever Langeveld De Rooy B.V., stbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ^11,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. ■Texel doet op vrijdagavond 11 april a.s. mee aan het NCRV televi- ppektakel 'Stedenspel'. In de anderhalf uur durende uitzending zal afvaardiging van Texel het opnemen tegen een ploeg van de |meente Harmeien. Het wordt een schakelprogramma dat recht- eeks wordt uitgezonden uit de raadhuizen van respectievelijk brmelen, Texel en (vooral) de Rijnhal in Arnhem, waar op de bunes plaats is voor 1.200 toeschouwers. Er wordt op gerekend dat |n flink aantal supporters van beide betrokken gemeenten aanwezig I zijn. Het 'Stedenspel' is iets nieuws en kan |>rden gezien als een mengeling van skamp' en 'Eén tegen allen'. Het zal |naf oktober eens per maand de vrij- gavond beheersen. Er komen sportie- Ispelletjes in voor maar er moeten ook lrieuze vragen in worden beantwoord. |Het spel speelt zich dus op drie |caties af. Het sportieve gebeuren is pland in de Rijnhal. In de betreffende De 'vangsten' van hasj door sserschepen in de Noordzee Kijven aanhouden. De afgelopen leek bracht de TX 21 een hoe pelheid van 72 kilogram binnen. hasj is inmiddels voor vernieti- lir.g afgevoerd. I Politie en marechaussee hechten er (rote waarde aan dat zoveel hasj aan nd wordt gebracht en bij de bevoegde (jtoriteiten wordt ingeleverd. De vissers de hasj aan boord nemen om deze in Jet weekend af te geven zijn naar de Itter van de wet fout omdat het lerboden is dergelijke verdovende mid- lelen 'onder zich' te hebben. De Texel- i politie zal daar echter geen probleem jan maken. Het schijnt dat hun colle- a's van de marrechaussee minder gotisch zijn opgetreden door de vissers «alijk te nemen dat zij hasjvangsten liet onmiddellijk via Scheveningen Ra- lio hebben gemeld. Voor tenminste één Jchipper is dat aanleiding geweest om oos te verklaren dat hij eventuele eigende hasjvangsten onmiddellijk freer overboord zal zetten. Er bestaat uiteraard geen garantie dat (He vissers ook werkelijk alle door hen pgeviste hasj in de juiste handen laten elanden. Adjudant W. Nijholt van de fexelse Rijkspolitie zegt er echter alle 'ertrouwen in te hebben dat de vissers }r eer in zullen stellen dat de hasj onder ontrole van de autoriteiten wordt ver nietigd. Wie met hasj de haven inkomt i de politie daarvan op de hoogte stelt an rekenen op erkentelijkheid en zal |iiet meer last ondervinden dan strikt' noodzakelijk is. gemeentehuizen zullen de deelnemende gemeenten elk een Raad van Wijzen moeten installeren. In de Rijnhal worden de spelletjes gespeeld maar er is daar ook een theorieronde met vragen over actualiteit, sport, popmuziek e.d. Als een gemeente het antwoord niet weet, kan zij nog 'gered' worden door de prestatie van een sportman. ning dat hieraan een mouw moet worden gepast omdat deze kans niet mag worden gemist. Voorafgaand aan het eigenlijke spelgebeuren worden ter introductie filmpjes getoond waarin een beeld wordt gegeven van de diverse aspecten van de deelnemende gemeen ten. Bij het samenstellen van dit filmpje hebben de vertegenwoordigers van de gemeente inspraak. Te zijner tijd volgen nadere medede lingen met betrekking tot de aard van de vragen, de te verrichten sportprestaties, de samenstelling van de ploegen en de mogelijkheid om als supporter mee te gaan naar Arnhem. 0a „Jan MoU" kort no do londlng op hot ToxoJjo vUogvoU. MEVtM «N IXZtRS - 8UTEN VtAAMTWOCMDCLLPOCX) t* RTOWTt Moeilijke vragen Energiebesparing? Elke Raad van Wijzen staat onder voorzitterschap van de burgemeester en krijgt zeer moeilijke vragen te beant woorden op het gebied van politiek, litteratuur, historie, bijbelkennis, weten schap etc. Als de leden van de raad het antwoord zelf niet weten, kunnen ze zich laten bijstaan door de bevolking; ze mogen hun eigen specialisten inschake len, naslagwerken raadplegen etc. De punten worden verdiend door de Raad van Wijzen die het eerst het antwoord geeft. Bij deze aanpak zal het plaatselijk chauvinisme hoogtij kunnen vieren. Het programma wordt gepresenteerd door Dick Passchier. Barend Barendse bege leidt het sportieve gebeuren in de Rijnhal en in de gemeentehuizen wordt het presentatiewerk gedaan door Judith Bosch en Tanja Koen. Als de kippen Texel was er als de kippen bij toen onlangs in het Algemeen Dagblad be kendheid werd gegeven aan de spelle tjesplannen die de NCRV ter gelegen heid van haar 55-jarig bestaan wil uit voeren. Op dat moment waren de deelnemende gemeenten nog niet be kend; die konden zichzelf aanmelden. Burgemeester Engelvaart reageerde di rect en was de eerste. Een week later kwamen ook andere kustgemeenten op de gedachte dat meedoen aan het 'Stedenspel' een mooi stuk gratis pro motion zou inhouden en dienden een verzoek in, maar Texel was toen al geaccepteerd. Vrijdag is een gemeente lijke delegatie in Hilversum geweest om de zaak verder door te nemen. Bij voorbereiding en uitvoering wordt een beroep gedaan op gemeentelijke man kracht en organisatietalent. Op het Texelse raadhuis, waar men met onder bezetting kampt, roept dat problemen op, maar de burgemeester is van me- Zowel bij TESO als bij de Texelse VVV |heeft het afgelopen weekend, wat be- |treft de toeristische belangstelling voor ret eiland, vrij weinig problemen gege- |ven. Over het algemeen kreeg men de [Indruk dat de vakantiegangers tamelijk |gespreid arriveerden. In Den Helder kende men wachttijden |van ten hoogste21/2 uur (zaterdag). Aan [de Texelse kant moest alleen zondag- lavond gewacht worden. Maar wachttij den van meer dan 114 uur waren er niet. Op het VW-kantoor in Den Burg I dienden zich slechts enkele vakantie gangers aan die allemaal direkt onder dak gebracht konden worden. Hotels, bungalowbedrijven en campings had- den een redelijk goede bezettingsgraad. Duitse vakanties De afgelopen dagen was duidelijk merkbaar dat het Duitse publiek dat voor Texel had gekozen de vakantie reeds op donderdag begon. Vooral donderdag was het percentage 'ooster buren' onder de overgezette auto's behoorlijk. Omdat men nogal gespreid op het haventerrein in Den Helder aan kwam behoefde het vaste dienstrooster van beide schepen niet in een pendel dienst otngezet te worden. Omdat de stroom vakantiegangers ledereen weet inmiddels wel dat het steeds belangrijker wordt energiebespa rende maatregelen te nemen. Niet alleen omdat de voorraad beperkt is maar ook omdat het welhaast onbetaal baar begint te worden. Je zou daarom toch mogen verwachten dat een open baar lichaam als het gemeentebestuur 'het goede voorbeeld' geeft. Maar, wanneer ik dan zie dat men in Zuid- Eierland in een buurtschap van amper dertig huizen maar liefst dertig grote lantaarns heeft neergezet, begin ik toch te twijfelen. Kon dat nou echt niet een beetje anders? Joh. Daalder, Schorren weg 15, 't Noorden Aan de Hogere Technische School te Alkmaar slaagden voor het eindexamen: Piet Bakker (afdeling elektrotechniek), Henk Schrama (afdeling werktuigbouw kunde) en Jan Jorna en Rob Witte (afdeling weg- en waterbouwkunde). Als gevolg van een botsing op het Gerritslanderdijkje liep de Duitse toerist Klaus-Peter Th. zondagmiddag ver wondingen op en moest per ambulance naar het Parkzicht ziekenhuis worden vervoerd. De door hem bestuurde Mer cedes personenauto werd aanzienlijk beschadigd. Th. bleek niet in het bezit van een rijbewijs te zijn. Het ongeluk gebeurde op de drie sprong Ploegelanderweg-Monniken- weg-Gerritslanderdijkje. De ter plaatse niet bekende Th. was voor de kruising Monnikenweg gestopt om zich te oriën teren. Daarbij was de motor afgeslagen die hij na diverse keren starten weer op gang kreeg. Omdat dat nogal plotseling gebeurde trapte hij in een schrikreactie het gaspedaal in, waardoor de auto aan de overzijde van het Gerritslanderdijkje tegen een boom vloog. De naast de besuurder zittende Karin V. werd niet gewond. De auto moest worden weg gesleept. Na een periode van ongeveer vijf jaar werd het vliegveld Texel zaterdag op nieuw gebruikt door een Friendship van de vliegtuigfabriek Fokker. Het toestel leverde 's morgens een veertigtal passa giers af en pikte het gezelschap na de middag weer op. Hoewel het Texelse vliegveld eigenlijk niet bedoeld is voor dergelijke 'zware' toestellen hebben zich bij deze starten en landingen geen problemen voorgedaan. Het bezoek aan Texel van deze voor de Nederlandse luchtvaartmij (NLM) vliegende 'City Hopper' was vooral bedoeld als test. Er was vorige week donderdag al een proeflanding aan vooraf gegaan. Toen daarbij bleek dat het landingsplatform voldoende hard was werd tot het bezoek van zaterdag besloten. Daarbij waren ondermeer le den van de Fokkerdirectie aanwezig. Het toestel (de PH-KFD) werd bestuurd door directeur J. Moll van Fokker, waar naar dit voor binnenlands gebruik be stemde toestel ook 'Jan Moll' was genoemd. Sinds het begin van de zeventiger jaren was het onmogelijk voor een dergelijk toestel om op Texel te landen omdat het vliegveld veelal te drassig bleek om voldoende veiligheid te waar borgen. Dit probleem werd opgelost door het aanbrengen van een goede drainage waarmee het vochtigheidsper centage van het veld op het juiste niveau gehouden kan worden. Zaterdag bleek het veld daardoor in een optimale ('kurkdroge') conditie te verkeren. Op het vliegveld Texel beschouwde men dit bezoek van de 'Jan Moll' als een goede proef om de drainage van het veld te testen en om te zien of deze toestellen bij een isolement van het eiland voor bevoorrading ingezet kun nen worden. De Werkgroep Landschapszorg heeft scherp geprotesteerd tegen de plannen van de heer C. Grootjen om een deel van zijn 'Pakhuus' op het haventerrein van Oudeschild te verhouwen tot appartementen. De Werkgroep vindt de appartementen op zichzelf al ongewenst in Oudeschild maar tilt er in dit geval bijzonder zwaar aan omdat het bestaande, nog tamelijk gave gebouw er ernstig door wordt aangetast. De appartementen- bouw is strijdig met het bestemmingsplan zodat een artikel 19- procedure nodig is. vrijdag rond het middaguur goed op gang kwam werd die dag vanaf 12.30 uur gependeld. De laatste mensen die Texel als bestemming hadden werden om 22.08 uur op 't Horntje ontscheept. Pendel Zaterdagochtend diende zich de grootste hoeveelheid belangstellenden voor Texel bij TESO aan. Er moest daardoor vanaf de vroege ochtend tot 16.30 uur worden gependeld maar des ondanks liep de wachttijd in Den Helder toch tot ongeveer 254 uur op. Veel problemen gaf dit niet en er waren zelfs vakantiegangers die zich met het oog op de langere wachttijd uitgebreid op de parkeerplaats hadden geïnstalleerd en zich verrast toonden dat ze zo vlot op hun bestemming aankwamen Vanaf 18.00 uur werd zondagavond na een betrekkelijk rustige dag opnieuw pendeldienst ingevoerd. Die dag was de laatste boot om 22.06 uur op Texel terug. De door het TESO-personeel geno teerde overzetcijfers gaven het volgende beeld: donderdag: naar Texel 987, van Texel662; vrijdag: naarTexel 1.541, van Texel 991; zaterdag: naar Texel 1.705, van Texel 876 en zondag: naar Texel 995 en van Texel 1.469. De werkgroep zegt het onjuist te vin den dat in de buitendorpen apparte menten worden toegelaten omdat het strijdig is met de door het gemeente bestuur voorgestane concentratiege dachte voor toeristische verblijfsak- kommodatie. Om die reden maakt de werkgroep ook bezwaar tegen het ont- werpbestemmingsplan van Oudeschild dat voorzag in appartementenbouw aan het nieuwe gedeelte van de haven. Dominant Wat het andere aspect betreft wordt opgemerkt dat het hier gaat om een zeer dominant en op de havenactivitei ten betrekking hebbend waardevol be drijfsgebouw. Erkend wordt dat het ge bouw al enigszins is aangetast (door dichtmetselen van een deel van de hoge karakteristieke zijraampjes) en dat enkele andere details afbreuk doen, maar het karakter is tot dusver intact gebleven. Vooral de frontgevel is nog erg imposant (afgezien van de lelijk geverfde luiken) met de aan- en afvoer- deuren op iedere verdieping en de hijs- balk. Het gebouw is nog altijd als veie vroegere pakhuizen van zijn soort: fraai en uitgewogen van verhoudingen. En hier staat het pakhuis bovendien alleen, dominerend over het hele oude deel van de haven, hoog temidden van scheepsmasten en de altijd levendige havenactiviteiten die Oudeschild geluk kig nog altijd kent, aldus het bestuur van de Vyerkgroep dat er 'met ontstel tenis' op wijst dat het pakhuis nu met algehele destructie wordt bedreigd. Want als het bouwplan wordt uitge voerd zal het gebouw als pakhuis onherkenbaar worden door de twee grote dakkapellen, 52 merendeels grote ramen met 252 ruiten, 8 atelierramen van elk één vierkante meter in het dak, drie brede gaten naat het trappenhuis, extra deuren, een stenen en een houten aanbouw en een hoge trap. Oude staat De Werkgroep pleit ervoor alle krach ten te bundelen voor iets heel anders: terugbrengen van het gebouw naar de staat die het had in zijn glorietijd en er een passende bestemming aan te geven bijvoorbeeld museum. Een paar passende ramen voor een eenvou dig restaurant zouden daarbij best kunnen. Volgens de Werkgroep zou daarmee een aanzet gegeven kunnen worden voor een beschermd dorpsge zicht Oudeschild. Waarom zou Texel zich alleen maar inspannen voor zijn tuinwallen en schapenboeten? Omdat die bij de traditionele Texelse schapen teelt horen? Maar op scheepvaartge bied heeft Texel ook zijn historie en wat dat betreft ging ook al heel wat verloren. Het behoud van dit pakhuis lijkt niet minder belangrijk. Naast wat brokkelige agrarische herinneringen rest Texel maar weinig aan historisch be langwekkende bedrijfsgebouwen". Tenslotte informeert de Werkgroep naar de preciese hoogte van alle verdie pingen van het gebouw en van de mini- mummaten die in de bouwvoorschrif ten zijn genoemd. Vermoed wordt blijk baar dat de beschikbare hoogte strijdig is met deze voorschriften zodat de bouw ook om die reden niet voor uit voering in aanmerking zou komen. Lichtmasten Ook het plan van de sportvereniging Texel om 12 lichtmasten te plaatsen (zes op het trainingsveld en zes op het hoofdveld) heeft bezwaren opgeroe pen. De heer P. Arensman die vlak bij het sportveld woont vindt dat de masten te dicht bij zijn huis komen waardoor hij hinder ondervindt van de fluittonen die bij harde wind worden opgewekt. Hinder verwacht hij ook van het felle licht dat in zijn woonkamer zal schijnen terwijl hij er ook op wijst dat de masten storing op radio en televisie kunnen veroorzaken. Hij schrijft verder dat een oefenveld met verlichting reeds aanwezig is en hij begrijpt niet waarom de 'lichtwedstrijden' op het hoofdveld moeten worden gespeeld terwijl het oefen B-veld daarvoor ook geschikt is. Hij vindt de dubbele lichtinstallatie verkwisting van schaarse energie en vindt het felle licht verblindend voor het verkeer op de Emmalaan. Tenslotte beschouwt hij de twaalf masten als een ontsiering voor het landschap, die door beplanting niet is te verbergen. Onnatuurlijk Ook de Werkgroep Landschapszorg protesteerde tegen de lichtmasten die door hun hoogte van 15 meter aller minst als een verfraaiing van het aan zien van Den Burg kunnen worden be schouwd. ,,Het onnatuurlijke licht dat bijna iedere avond over een groot deel van de Hogeberg uitstraalt ervaren wij als bijzonder storend". De Werkgroep vindt dat de bestaande lampen al storen omdat het licht niet alleen op het veld is gericht maar ver uitstraalt, verblindend voor het verkeer. Gewezen wordt op de noodzaak kritisch te staan tegen iedere vergroting van het energieverbruik en de Werkgroep vraagt zich af of het mogelijk is de oefenwedstrijden en gewonen wedstrij den aan te passen aan de daglicht periode. ,,ls uitputtend nagegaan in hoeverre de bestaande verlichte terrei nen door meerdere verenigingen bij toerbeurt kunnen worden gebruikt? En is aan de mogelijkheid gedacht de mas ten inklapbaar of telescopisch te maken zodat ze niet constant 15 meter hoog boven het veld torenen? Kan bij de reeds aanwezige masten gezorgd worden voor betere afscherming zodat ze minder verblindend werken voor het verkeer?" De bezwaren tegen zowel de Pak huusverbouwing als de lichtmastplannen kunnen door de indie ners worden toegelicht op de hoor zitting van gemeetebestuur en com missie ruimtelijke ordening die donder dagavond a.s. in het raadhuis wordt gehouden, aanvang 19.00 uur. HiniIHniimillllUjlllllMIIIIIIIUIIIlUIIIHUtlHIHIHIHHHUtt Hoorn, Protonweg 12, 02207 - 18066 02290 - 18970 Heerhugowaard, Edisonstraat 6, Specialisten in: personenwagenbanden, vrachtwagen banden, tractorbanden, industriebanden, motorbanden, schokdempers, balanceren, uitlijnen. De Bandenkeber voor bedrijven en particulieren, met kortingen tot 55%. Kees Pol is afwezig van 19 juni tot 8 juli. Voor inlichtingen en spoedgevallen kunt I U Heerhugowaard bellen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiifnit

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1