Cjrocn Ttmrtyjexels in het
EXEL DOET MEE AAN l
NCRV „STEDENSPEL"
Toeristenstroom
langzaam op gang
Friendship landde
op vliegveld Texel
Bezwaren tegen masten
en Pakhuusverbouwing
\iwou.:
DONDERDAG HOORZITTING IN RAADHUIS
TX 21 bracht 72 kg
hasj binnen
,WAT IK,
'/it-ri
Geslaagd
Man gewond bij
autobotsing
11971 JAARGANG NR. 9388
DINSDAG 26 JUN11879
Jactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
ifoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
l Burg, telefoon (02220) 3543.
or advertenties, abonnementen etc. wende men zich
de uitgever Langeveld De Rooy B.V.,
stbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ^11,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
■Texel doet op vrijdagavond 11 april a.s. mee aan het NCRV televi-
ppektakel 'Stedenspel'. In de anderhalf uur durende uitzending zal
afvaardiging van Texel het opnemen tegen een ploeg van de
|meente Harmeien. Het wordt een schakelprogramma dat recht-
eeks wordt uitgezonden uit de raadhuizen van respectievelijk
brmelen, Texel en (vooral) de Rijnhal in Arnhem, waar op de
bunes plaats is voor 1.200 toeschouwers. Er wordt op gerekend dat
|n flink aantal supporters van beide betrokken gemeenten aanwezig
I zijn.
Het 'Stedenspel' is iets nieuws en kan
|>rden gezien als een mengeling van
skamp' en 'Eén tegen allen'. Het zal
|naf oktober eens per maand de vrij-
gavond beheersen. Er komen sportie-
Ispelletjes in voor maar er moeten ook
lrieuze vragen in worden beantwoord.
|Het spel speelt zich dus op drie
|caties af. Het sportieve gebeuren is
pland in de Rijnhal. In de betreffende
De 'vangsten' van hasj door
sserschepen in de Noordzee
Kijven aanhouden. De afgelopen
leek bracht de TX 21 een hoe
pelheid van 72 kilogram binnen.
hasj is inmiddels voor vernieti-
lir.g afgevoerd.
I Politie en marechaussee hechten er
(rote waarde aan dat zoveel hasj aan
nd wordt gebracht en bij de bevoegde
(jtoriteiten wordt ingeleverd. De vissers
de hasj aan boord nemen om deze in
Jet weekend af te geven zijn naar de
Itter van de wet fout omdat het
lerboden is dergelijke verdovende mid-
lelen 'onder zich' te hebben. De Texel-
i politie zal daar echter geen probleem
jan maken. Het schijnt dat hun colle-
a's van de marrechaussee minder
gotisch zijn opgetreden door de vissers
«alijk te nemen dat zij hasjvangsten
liet onmiddellijk via Scheveningen Ra-
lio hebben gemeld. Voor tenminste één
Jchipper is dat aanleiding geweest om
oos te verklaren dat hij eventuele
eigende hasjvangsten onmiddellijk
freer overboord zal zetten.
Er bestaat uiteraard geen garantie dat
(He vissers ook werkelijk alle door hen
pgeviste hasj in de juiste handen laten
elanden. Adjudant W. Nijholt van de
fexelse Rijkspolitie zegt er echter alle
'ertrouwen in te hebben dat de vissers
}r eer in zullen stellen dat de hasj onder
ontrole van de autoriteiten wordt ver
nietigd. Wie met hasj de haven inkomt
i de politie daarvan op de hoogte stelt
an rekenen op erkentelijkheid en zal
|iiet meer last ondervinden dan strikt'
noodzakelijk is.
gemeentehuizen zullen de deelnemende
gemeenten elk een Raad van Wijzen
moeten installeren. In de Rijnhal worden
de spelletjes gespeeld maar er is daar
ook een theorieronde met vragen over
actualiteit, sport, popmuziek e.d. Als
een gemeente het antwoord niet weet,
kan zij nog 'gered' worden door de
prestatie van een sportman.
ning dat hieraan een mouw moet
worden gepast omdat deze kans niet
mag worden gemist. Voorafgaand aan
het eigenlijke spelgebeuren worden ter
introductie filmpjes getoond waarin een
beeld wordt gegeven van de diverse
aspecten van de deelnemende gemeen
ten. Bij het samenstellen van dit filmpje
hebben de vertegenwoordigers van de
gemeente inspraak.
Te zijner tijd volgen nadere medede
lingen met betrekking tot de aard van de
vragen, de te verrichten sportprestaties,
de samenstelling van de ploegen en de
mogelijkheid om als supporter mee te
gaan naar Arnhem.
0a „Jan MoU" kort no do londlng op hot ToxoJjo vUogvoU.
MEVtM «N IXZtRS - 8UTEN VtAAMTWOCMDCLLPOCX) t* RTOWTt
Moeilijke vragen Energiebesparing?
Elke Raad van Wijzen staat onder
voorzitterschap van de burgemeester en
krijgt zeer moeilijke vragen te beant
woorden op het gebied van politiek,
litteratuur, historie, bijbelkennis, weten
schap etc. Als de leden van de raad het
antwoord zelf niet weten, kunnen ze
zich laten bijstaan door de bevolking; ze
mogen hun eigen specialisten inschake
len, naslagwerken raadplegen etc. De
punten worden verdiend door de Raad
van Wijzen die het eerst het antwoord
geeft. Bij deze aanpak zal het plaatselijk
chauvinisme hoogtij kunnen vieren. Het
programma wordt gepresenteerd door
Dick Passchier. Barend Barendse bege
leidt het sportieve gebeuren in de
Rijnhal en in de gemeentehuizen wordt
het presentatiewerk gedaan door Judith
Bosch en Tanja Koen.
Als de kippen
Texel was er als de kippen bij toen
onlangs in het Algemeen Dagblad be
kendheid werd gegeven aan de spelle
tjesplannen die de NCRV ter gelegen
heid van haar 55-jarig bestaan wil uit
voeren. Op dat moment waren de
deelnemende gemeenten nog niet be
kend; die konden zichzelf aanmelden.
Burgemeester Engelvaart reageerde di
rect en was de eerste. Een week later
kwamen ook andere kustgemeenten op
de gedachte dat meedoen aan het
'Stedenspel' een mooi stuk gratis pro
motion zou inhouden en dienden een
verzoek in, maar Texel was toen al
geaccepteerd. Vrijdag is een gemeente
lijke delegatie in Hilversum geweest om
de zaak verder door te nemen. Bij
voorbereiding en uitvoering wordt een
beroep gedaan op gemeentelijke man
kracht en organisatietalent. Op het
Texelse raadhuis, waar men met onder
bezetting kampt, roept dat problemen
op, maar de burgemeester is van me-
Zowel bij TESO als bij de Texelse VVV
|heeft het afgelopen weekend, wat be-
|treft de toeristische belangstelling voor
ret eiland, vrij weinig problemen gege-
|ven. Over het algemeen kreeg men de
[Indruk dat de vakantiegangers tamelijk
|gespreid arriveerden.
In Den Helder kende men wachttijden
|van ten hoogste21/2 uur (zaterdag). Aan
[de Texelse kant moest alleen zondag-
lavond gewacht worden. Maar wachttij
den van meer dan 114 uur waren er niet.
Op het VW-kantoor in Den Burg
I dienden zich slechts enkele vakantie
gangers aan die allemaal direkt onder
dak gebracht konden worden. Hotels,
bungalowbedrijven en campings had-
den een redelijk goede bezettingsgraad.
Duitse vakanties
De afgelopen dagen was duidelijk
merkbaar dat het Duitse publiek dat
voor Texel had gekozen de vakantie
reeds op donderdag begon. Vooral
donderdag was het percentage 'ooster
buren' onder de overgezette auto's
behoorlijk. Omdat men nogal gespreid
op het haventerrein in Den Helder aan
kwam behoefde het vaste dienstrooster
van beide schepen niet in een pendel
dienst otngezet te worden.
Omdat de stroom vakantiegangers
ledereen weet inmiddels wel dat het
steeds belangrijker wordt energiebespa
rende maatregelen te nemen. Niet
alleen omdat de voorraad beperkt is
maar ook omdat het welhaast onbetaal
baar begint te worden. Je zou daarom
toch mogen verwachten dat een open
baar lichaam als het gemeentebestuur
'het goede voorbeeld' geeft. Maar,
wanneer ik dan zie dat men in Zuid-
Eierland in een buurtschap van amper
dertig huizen maar liefst dertig grote
lantaarns heeft neergezet, begin ik toch
te twijfelen. Kon dat nou echt niet een
beetje anders?
Joh. Daalder,
Schorren weg 15, 't Noorden
Aan de Hogere Technische School te
Alkmaar slaagden voor het eindexamen:
Piet Bakker (afdeling elektrotechniek),
Henk Schrama (afdeling werktuigbouw
kunde) en Jan Jorna en Rob Witte
(afdeling weg- en waterbouwkunde).
Als gevolg van een botsing op het
Gerritslanderdijkje liep de Duitse toerist
Klaus-Peter Th. zondagmiddag ver
wondingen op en moest per ambulance
naar het Parkzicht ziekenhuis worden
vervoerd. De door hem bestuurde Mer
cedes personenauto werd aanzienlijk
beschadigd. Th. bleek niet in het bezit
van een rijbewijs te zijn.
Het ongeluk gebeurde op de drie
sprong Ploegelanderweg-Monniken-
weg-Gerritslanderdijkje. De ter plaatse
niet bekende Th. was voor de kruising
Monnikenweg gestopt om zich te oriën
teren. Daarbij was de motor afgeslagen
die hij na diverse keren starten weer op
gang kreeg. Omdat dat nogal plotseling
gebeurde trapte hij in een schrikreactie
het gaspedaal in, waardoor de auto aan
de overzijde van het Gerritslanderdijkje
tegen een boom vloog. De naast de
besuurder zittende Karin V. werd niet
gewond. De auto moest worden weg
gesleept.
Na een periode van ongeveer vijf jaar
werd het vliegveld Texel zaterdag op
nieuw gebruikt door een Friendship van
de vliegtuigfabriek Fokker. Het toestel
leverde 's morgens een veertigtal passa
giers af en pikte het gezelschap na de
middag weer op.
Hoewel het Texelse vliegveld eigenlijk
niet bedoeld is voor dergelijke 'zware'
toestellen hebben zich bij deze starten en
landingen geen problemen voorgedaan.
Het bezoek aan Texel van deze voor
de Nederlandse luchtvaartmij (NLM)
vliegende 'City Hopper' was vooral
bedoeld als test. Er was vorige week
donderdag al een proeflanding aan
vooraf gegaan. Toen daarbij bleek dat
het landingsplatform voldoende hard
was werd tot het bezoek van zaterdag
besloten. Daarbij waren ondermeer le
den van de Fokkerdirectie aanwezig.
Het toestel (de PH-KFD) werd bestuurd
door directeur J. Moll van Fokker, waar
naar dit voor binnenlands gebruik be
stemde toestel ook 'Jan Moll' was
genoemd.
Sinds het begin van de zeventiger
jaren was het onmogelijk voor een
dergelijk toestel om op Texel te landen
omdat het vliegveld veelal te drassig
bleek om voldoende veiligheid te waar
borgen. Dit probleem werd opgelost
door het aanbrengen van een goede
drainage waarmee het vochtigheidsper
centage van het veld op het juiste
niveau gehouden kan worden. Zaterdag
bleek het veld daardoor in een optimale
('kurkdroge') conditie te verkeren.
Op het vliegveld Texel beschouwde
men dit bezoek van de 'Jan Moll' als een
goede proef om de drainage van het
veld te testen en om te zien of deze
toestellen bij een isolement van het
eiland voor bevoorrading ingezet kun
nen worden.
De Werkgroep Landschapszorg heeft scherp geprotesteerd
tegen de plannen van de heer C. Grootjen om een deel van zijn
'Pakhuus' op het haventerrein van Oudeschild te verhouwen
tot appartementen. De Werkgroep vindt de appartementen op
zichzelf al ongewenst in Oudeschild maar tilt er in dit geval
bijzonder zwaar aan omdat het bestaande, nog tamelijk gave
gebouw er ernstig door wordt aangetast. De appartementen-
bouw is strijdig met het bestemmingsplan zodat een artikel 19-
procedure nodig is.
vrijdag rond het middaguur goed op
gang kwam werd die dag vanaf 12.30
uur gependeld. De laatste mensen die
Texel als bestemming hadden werden
om 22.08 uur op 't Horntje ontscheept.
Pendel
Zaterdagochtend diende zich de
grootste hoeveelheid belangstellenden
voor Texel bij TESO aan. Er moest
daardoor vanaf de vroege ochtend tot
16.30 uur worden gependeld maar des
ondanks liep de wachttijd in Den Helder
toch tot ongeveer 254 uur op. Veel
problemen gaf dit niet en er waren zelfs
vakantiegangers die zich met het oog op
de langere wachttijd uitgebreid op de
parkeerplaats hadden geïnstalleerd en
zich verrast toonden dat ze zo vlot op
hun bestemming aankwamen
Vanaf 18.00 uur werd zondagavond
na een betrekkelijk rustige dag opnieuw
pendeldienst ingevoerd. Die dag was de
laatste boot om 22.06 uur op Texel
terug.
De door het TESO-personeel geno
teerde overzetcijfers gaven het volgende
beeld: donderdag: naar Texel 987, van
Texel662; vrijdag: naarTexel 1.541, van
Texel 991; zaterdag: naar Texel 1.705,
van Texel 876 en zondag: naar Texel 995
en van Texel 1.469.
De werkgroep zegt het onjuist te vin
den dat in de buitendorpen apparte
menten worden toegelaten omdat het
strijdig is met de door het gemeente
bestuur voorgestane concentratiege
dachte voor toeristische verblijfsak-
kommodatie. Om die reden maakt de
werkgroep ook bezwaar tegen het ont-
werpbestemmingsplan van Oudeschild
dat voorzag in appartementenbouw aan
het nieuwe gedeelte van de haven.
Dominant
Wat het andere aspect betreft wordt
opgemerkt dat het hier gaat om een
zeer dominant en op de havenactivitei
ten betrekking hebbend waardevol be
drijfsgebouw. Erkend wordt dat het ge
bouw al enigszins is aangetast (door
dichtmetselen van een deel van de
hoge karakteristieke zijraampjes) en dat
enkele andere details afbreuk doen,
maar het karakter is tot dusver intact
gebleven. Vooral de frontgevel is nog
erg imposant (afgezien van de lelijk
geverfde luiken) met de aan- en afvoer-
deuren op iedere verdieping en de hijs-
balk. Het gebouw is nog altijd als veie
vroegere pakhuizen van zijn soort: fraai
en uitgewogen van verhoudingen. En
hier staat het pakhuis bovendien alleen,
dominerend over het hele oude deel
van de haven, hoog temidden van
scheepsmasten en de altijd levendige
havenactiviteiten die Oudeschild geluk
kig nog altijd kent, aldus het bestuur
van de Vyerkgroep dat er 'met ontstel
tenis' op wijst dat het pakhuis nu met
algehele destructie wordt bedreigd.
Want als het bouwplan wordt uitge
voerd zal het gebouw als pakhuis
onherkenbaar worden door de twee
grote dakkapellen, 52 merendeels grote
ramen met 252 ruiten, 8 atelierramen
van elk één vierkante meter in het dak,
drie brede gaten naat het trappenhuis,
extra deuren, een stenen en een
houten aanbouw en een hoge trap.
Oude staat
De Werkgroep pleit ervoor alle krach
ten te bundelen voor iets heel anders:
terugbrengen van het gebouw naar de
staat die het had in zijn glorietijd en er
een passende bestemming aan te
geven bijvoorbeeld museum. Een
paar passende ramen voor een eenvou
dig restaurant zouden daarbij best
kunnen. Volgens de Werkgroep zou
daarmee een aanzet gegeven kunnen
worden voor een beschermd dorpsge
zicht Oudeschild. Waarom zou Texel
zich alleen maar inspannen voor zijn
tuinwallen en schapenboeten? Omdat
die bij de traditionele Texelse schapen
teelt horen? Maar op scheepvaartge
bied heeft Texel ook zijn historie en wat
dat betreft ging ook al heel wat
verloren. Het behoud van dit pakhuis
lijkt niet minder belangrijk. Naast wat
brokkelige agrarische herinneringen rest
Texel maar weinig aan historisch be
langwekkende bedrijfsgebouwen".
Tenslotte informeert de Werkgroep
naar de preciese hoogte van alle verdie
pingen van het gebouw en van de mini-
mummaten die in de bouwvoorschrif
ten zijn genoemd. Vermoed wordt blijk
baar dat de beschikbare hoogte strijdig
is met deze voorschriften zodat de
bouw ook om die reden niet voor uit
voering in aanmerking zou komen.
Lichtmasten
Ook het plan van de sportvereniging
Texel om 12 lichtmasten te plaatsen
(zes op het trainingsveld en zes op het
hoofdveld) heeft bezwaren opgeroe
pen. De heer P. Arensman die vlak bij
het sportveld woont vindt dat de
masten te dicht bij zijn huis komen
waardoor hij hinder ondervindt van de
fluittonen die bij harde wind worden
opgewekt. Hinder verwacht hij ook van
het felle licht dat in zijn woonkamer zal
schijnen terwijl hij er ook op wijst dat
de masten storing op radio en televisie
kunnen veroorzaken. Hij schrijft verder
dat een oefenveld met verlichting reeds
aanwezig is en hij begrijpt niet waarom
de 'lichtwedstrijden' op het hoofdveld
moeten worden gespeeld terwijl het
oefen B-veld daarvoor ook geschikt is.
Hij vindt de dubbele lichtinstallatie
verkwisting van schaarse energie en
vindt het felle licht verblindend voor het
verkeer op de Emmalaan. Tenslotte
beschouwt hij de twaalf masten als een
ontsiering voor het landschap, die door
beplanting niet is te verbergen.
Onnatuurlijk
Ook de Werkgroep Landschapszorg
protesteerde tegen de lichtmasten die
door hun hoogte van 15 meter aller
minst als een verfraaiing van het aan
zien van Den Burg kunnen worden be
schouwd. ,,Het onnatuurlijke licht dat
bijna iedere avond over een groot deel
van de Hogeberg uitstraalt ervaren wij
als bijzonder storend". De Werkgroep
vindt dat de bestaande lampen al
storen omdat het licht niet alleen op
het veld is gericht maar ver uitstraalt,
verblindend voor het verkeer. Gewezen
wordt op de noodzaak kritisch te staan
tegen iedere vergroting van het
energieverbruik en de Werkgroep
vraagt zich af of het mogelijk is de
oefenwedstrijden en gewonen wedstrij
den aan te passen aan de daglicht
periode. ,,ls uitputtend nagegaan in
hoeverre de bestaande verlichte terrei
nen door meerdere verenigingen bij
toerbeurt kunnen worden gebruikt? En
is aan de mogelijkheid gedacht de mas
ten inklapbaar of telescopisch te maken
zodat ze niet constant 15 meter hoog
boven het veld torenen? Kan bij de reeds
aanwezige masten gezorgd worden
voor betere afscherming zodat ze
minder verblindend werken voor het
verkeer?"
De bezwaren tegen zowel de Pak
huusverbouwing als de
lichtmastplannen kunnen door de indie
ners worden toegelicht op de hoor
zitting van gemeetebestuur en com
missie ruimtelijke ordening die donder
dagavond a.s. in het raadhuis wordt
gehouden, aanvang 19.00 uur.
HiniIHniimillllUjlllllMIIIIIIIUIIIlUIIIHUtlHIHIHIHHHUtt
Hoorn,
Protonweg 12,
02207 - 18066
02290 - 18970
Heerhugowaard,
Edisonstraat 6,
Specialisten in:
personenwagenbanden,
vrachtwagen banden,
tractorbanden,
industriebanden,
motorbanden,
schokdempers,
balanceren,
uitlijnen.
De Bandenkeber voor bedrijven
en particulieren, met kortingen
tot 55%.
Kees Pol is afwezig
van 19 juni tot 8 juli.
Voor inlichtingen en
spoedgevallen kunt I
U Heerhugowaard
bellen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiifnit