Cjrozn 2tmrL-Jexels in het harL, I loede relatie met minister is meer waard Teso ziet af van nvesteringspremie STUK VAN SKYLAB" VIEL BIJ BUITS JEUGDKAMP Rondje Texel in twee uur en 47 minuten Kort bezoek van Tsjechen Diefstallen uit auto's (■■hkliM Rekord gebroken: Geslaagd SHMsfc'* Vandalisme in De Koog Drenkeling gered 1197 DINSDAG 3 JUU 1979 JAARGANG NR. 9390 dactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, sfoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17 n Burg, telefoon (02220) 3543. or advertenties, abonnementen etc. wende men zich de uitgever Langeveld De Rooy B.V., stbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. I dan geldende aangegaan. rente moeten worden De investeringspremie van het Rijk voor de dubbeldekker van TESO definitief van de baan. TESO heeft zelf van de premie afgezien door ïiangs het (tweede) beroep in te trekken, dat tegen de weigering van premie was ingediend bij de Raad van State. In de vrijdagavond ihouden aandeelhoudersvergadering liet president-commissaris J. kkert blijken dat dit uit tactische overwegingen is gebeurd. de heer Kikkert vast dat TESO nu weer in rustiger vaarwater is gekomen. Direc teur Th. Hoogerheide was nog niet van de partij, maar het ziet er naar uit dat hij zijn taak spoedig weer volledig kan hervatten. Sinds eind maart is Hooger heide beperkt actief en houdt zich onder meer bezig met de begeleiding van de nieuwbouw. Kikkert liet uitkomen dat ook het functie-onderzoek en de gevol gen daarvan de gemoederen bij TESO danig hebben beroerd. Hij bracht het personeel dank voor de ondervonden medewerking en het begrip in deze. it In verband met grote weerstanden op ministerie van Verkeer en Water aat en omdat we de financiering van schip ook zonder de rijkspremie ibben rondgekregen. TESO wil de latie met de overheid niet frustreren ndat wordt gehoopt op een extra hoge IIR-premie. Niet ontkend werd dat ook it streven naar een door het Rijk te italen fuikaanpassing een rol heeft speeld bij de beslissing. Het missen van de investeringspremie volgens de heer Kikkert op de iriefsontwikkeling weinig invloed heb- !n. De bouw van de dubbeldekker op de erolmewerf te Heusden verloopt voor- toedig. Er is een kleine achterstand laar die zal worden ingelopen. Onlangs definitief besloten het schip direct impleet te maken, dus met een volle- g bruikbaar tweede autodek. Er is nl. lige tijd sprake van geweest het Dvendek nog_niet aan te brengen als egenprestatie' voor het verkrijgen van investeringspremie. In een bepaalde ise van de onderhandelingen daarover ek het erop dat de minister de premie iel wilde geven, maar niet voor een I ichte' dubbeldekker. Gezien de verdere ntwikkelingen was dit gebaar niet meer odig. Het alsnog laten aanbrengen van bovendek zou bovendien buiten- uorig kostbaar worden. Het nieuwe chip wordt half november te water elaten en moet ruimschoots voor het eizoen van volgend jaar in de vaart zijn. Rustiger vaarwater In tegenstelling tot vorig jaar werd de andeelhoudersvergadering op tijd ge- ouden. In zijn openingswoord stelde Op ongebruikelijke wijze heeft de tolitie donderdagmorgen kans gezien ten groep blijkens de nummerplaten van tun auto's uit Tsjechoslowakije afkom- itige vreemdelingen van Texel af te (rijgen. Omdat men vermoedde te maken te lebben met dezelfde groep mensen die Bnige weken terug op het eiland enkele taken hebben ontvreemd bleef de pa trouillewagen beide auto's hardnekkig schaduwen. Na een rondje over het eiland gemaakt te hebben hadden de Tsjechen er kennelijk genoeg van. De auto's die omstreeks 11.00 uur op Texel waren gearriveerd namen om 12.05 uur weer de boot naar Den Helder. iiiiiiiilillillliiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllliililliiniiua 02207 - 18066 Hoorn, Protonweg 12, 1 02290 - 18970 f Heerhugowaard, Edisonstraat 6, Specialisten in: personenwagenbanden, vrachtwagenbanden, tractorbanden, industriebanden, motorbanden, schokdempers, balanceren, uitlijnen. De Bandenkeizer voor bedrijven en particulieren, met kortingen tot 55%. 1 Kees Pol is afwezig van 19 juni tot 8 juli. Voor inlichtingen en spoedgevallen kunt| U Heerhugowaard bellen. iiillllilllimiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiliiililliiiiillilliiiimiiillllliË Zomertarief De recente extra tariefsverhogingen komen door het zomertarief bijna hele maal voor rekening van de niet-Texelse gebruikers van het veer. De lasten voor de eigen vervoersgemeenschap zijn daardoor practisch niet gestegen en TESO ziet het ook nog als een tege moetkoming aan de plaatselijke over heid die het dagtoerisme graag wat afgeremd wil zien. In het jaarverslag was gemeld dat het aantal overtochten in 1978 met 520 was gestegen terwijl de aantallen passagiers en auto's toch zijn gedaald. Op zijn vraag hoe dat mogelijk is, kreeg Alfons Boom te horen dat het vervoersaanbod meer gespreid is geweest dan in vorige jaren. Het tweede schip werd daardoor vaker en eerder ingezet, zelfs in novem ber wat in vorige jaren nooit is gebeurd. Op treffende wijze was in de jaar cijfers tot uitdrukking gekomen dat als gevolg van preventief onderhoud aan de machines van de schepen, brandstof kosten worden bespaard. Vooral als gevolg van dit kwaliteitsbeheer (maar ook door een iets voordeliger inkoop) was aan brandstof naar verhouding weinig geld uitgegeven. Overigens werd grif toegegeven dat in de naaste toe komst de sterk stijgende olieprijzen hun effect op de tarieven niet zullen missen. Dat is echter een ontwikkeling waar TESO helemaal niets aan kan doen en waarmee de hele samenleving te maken krijgt. Zaterdagavond werden in De Koog op tenminste drie plaatsen personenauto's opengebroken. Hierbij werd in alle ge vallen radioapparatuur ontvreemd. Ook andere luxe artikelen werden meegeno men. Het eerste slachtoffer dat zich zon dagochtend op het Koger politiebureau meldde was een uit Friesland afkomsti ge militair die zijn 2-persoons Alfa Romeo zatedagavond afgesloten op het parkeerterrein bij de Turkse Tent had neergezet. Zondagochtend bleek de wagen volledig leeggeroofd. De volgen de zaken werden vermist: Philips auto radio, luidspreker, tunnel console, cas setterecorder, rijbewijs, kentekenbe wijs, copy deel 3, giropas, girobetaal kaarten en een militair paspoort. De onbekenden waren in de auto gekomen door het tochtraampje van het linker- voorportier open te breken. Een vrijwel identieke diefstal vond dezelfde avond plaats op de Nikadel. Daar ontdekte een politiepatrouille dat van een daar geparkeerde groene Ford Escort het rechter tochtraampje was vernield en een stereo installatie was meegenomen. De derde diefstal uit een auto gebeur de zaterdag aan de Boodtlaan. Hier was een Duitse BMW het doelwit. Er werd een autoradio (merk Blaupunkt), een zonnebril en een EHBO-koffertje ont vreemd. Om binnen te komen was een achterportierraampje vernield. Naar aanleiding van de jaarcijfers stelde de heer G. A. Oskam een aantal vragen. Naar aanleiding daarvan werd meegedeeld dat TESO bij het bepalen van de exploitatielasten van de dubbel dekker is uitgegaan van een WIR-premie van 7%. Als het lukt aannemelijk te maken dat het nieuwe schip een zee schip is kan een premie worden verkre gen van 15%. Daarop is dus niet gerekend zodat het bij een ongunstige afloop geen tegenvaller is. Om als zeeschip door de beugel te kunnen, moet de dubbeldekker buitengaats wor den ingezet en om die reden zegt het bestuur het schip een deel van het jaar te willen vercharteren ('met een vreem de bemanning') voor gebruik elders op de Noordzee of Oostzee. De extra inkomsten daaruit zijn ook mooi meege nomen, maar ook deze zijn niet in de berekeningen opgenomen. Er staat nog niets vast (zo werd meegedeeld naar aanleiding van een andere vraag) over de rente die TESO uiteindelijk voor zijn lening voor de dubbeldekker moet betalen. De ver schillende termijnen van het schip wor den nu telkens met afzonderlijke lenin gen voldaan. Onlangs is 3,6 miljoen betaald, een bedrag dat tegen 9,75% (vijfjaar vast) is geleend. De definitieve grote lening zal in maart 1980 tegen de C. Vonk herkozen De vergadering werd ook nu weer gehouden in het veerhavenrestaurant en werd bezocht door 122 aandeelhouders die 171 stemmen vertegenwoordigden. Bij de bestuursverkiezing werden 169 stemmen uitgebracht, waarvan 142 op commissaris C. Vonk. Deze werd dus met ruime meerderheid als zodanig herkozen. Op tegenkandidaat Koolhof werden 26 stemmen uitgebracht. TESO verwacht dat in de loop van dit jaar begonnen kan worden met de bouw van een nieuw wachtlokaal annex plaatskaartenkantoor in Den Helder. Dit plan heeft nogal wat voeten in aarde gehad maar het ziet er naar uit dat de moeilijkheden nu vrijwel uit de weg zijn geruimd. De prijs van het gebouw is wel tegengevallen. De rondvraag nam een groot deel van de vergadering in beslag. Traditiege trouw betuigde de heer S. Langeveld zijn trouw en aanhankelijkheid jegens TESO door te verklaren dat hij de tarieven helemaal niet hoog vond en dat hij zeer tevreden was over het personeel dat dag en nacht voor het publiek klaar staat. De heer F. Rademacher had verno men dat de overheid geen bezwaar heeft tegen hogere zomertarieven als middel om het dagtoerisme te helpen afremmen maar vond dat dit niet klopte met het prijsbeheersingsbeleid. De heer Kikkert legde uit dat het om verschil lende overheden gaat. Het zijn de plaatselijke en provinciale overheden die zich zorgen maken over overmatig dagbezoek aan Texel als gevolg van de ingebruikname van de dubbeldekker, een zorg die door TESO niet wordt gedeeld. De heer Rademacher (,,lk kom al 22 jaar als overkanter regelmatig op Texel") gaf blijk van zijn waardering voor de rechtvaardigheid die TESO betracht bij het laden van auto's tijdens grote drukte. Iemand die voordringt wordt desnoods met de trekker wegge sleept. Minder verheugd was hij over het feit dat de automobilisten die op het haventerrein in Den Helder arriveren in twee rijen worden gesplitst bij de kassa's aldaar, nadat ieder een volg nummer heeft gekregen. Rademacher had geconstateerd dat de kaartverkoop in 'zijn' rij veel trager verliep dan in de andere, waardoor hij een boot later op Texel was gearriveerd en bijna de aandeelhoudersvergadering had ge mistHoofd nautische dienst, de heer J. Bloem, weet het aan toeval. Bij de 'snelle' kassa hadden de klanten misschien allemaal gepast geld. Voorrang De heer H. Troost betreurde het dat de voorrangskaarten voor Texelaars hn geldigheid totaal verliezen als ze binnen de termijn niet worden opgebruikt. Van Troost mocht het voorrangsrecht even tueel wel vervallen na de geldigheids periode, maar niet de waarde als ver voersbewijs. Voorzitter Kikkert kon hem geen hoop geven. De voorrangsregelin gen zijn uitputtend bestudeerd en her haaldelijk aangepast met de bedoeling de verkoop van een te groot aantal voorrangskaarten tegen te gaan en toch de Texelse gebruikers van het veer zoveel mogelijk ter wille te zijn. De ingebruikneming van de dubbeldekker zal voorlopig geen wijziging van de voorrangsregels tot gevolg hebben. Want zolang het bovendek niet in gebruik kan worden genomen, zal de totale vervoerscapaciteit van TESO nau welijks groter worden. Op het beneden- dek kunnen wel meer auto's dan op een van de bestaande schepen, maar de (zie vervolg pagina 5) fl Zaterdagochtend heerste grote op winding in het kamp van de CVJM (Christlicher Verein Junger Menschen) bij hoeve 'Bloemwijk'. Op korte afstand van de tenten was een merkwaardig metalen voorwerp aangetroffen dat daar blijkbaar de afgelopen nacht was neer gekomen. Het ding droeg het opschrift 'Nasa' en de leiding van het kamp wist al gauw te vertellen dat het een brokstuk moest zijn van het Amerikaanse ruimte- laboratorium Skylab Er werd onmiddellijk afrastering ge plaatst, want er moest rekening worden gehouden met gevaarlijke straling. Later op de dag arriveerden 'deskundigen' die het apparaat uit de grond trokken en het naar het amfibisch oefenkamp over brachten. Programma Het was allemaal zeer opwindend, maar niet helemaal onverwacht, want de kampleiding had al dagen tevoren laten weten dat op Texel best brok stukken van het uit zijn baan geraakte Skylab zouden kunnen neerkomen. Uit eindelijk begrepen de meeste kinderen wel dat het hele gebeuren in scène was gezet. Dat hield verband met het feit dat ruimtevaart en science fiction momen teel gespreksthema zijn in het CVJM- kamp. Elk jaar wordt een ander thema gekozen en daarmee wordt het pro gramma in overeenstemming gebracht. De leiding zorgt ervoor dat het meer is dan alleen maar jolijt; de kinderen moeten er spelenderwijs ook wat van leren. Lichamelijke en geestelijke vor ming is het hoofddoel van de jaarlijkse CVJM-kampen. Derde lustrum Het kamp wordt dit jaar voor de vijf tiende achtereenvolgende keer op Texel gehouden. ,,En we hopen nog vele jaren terug te komen ondanks het feit dat het allemaal wel erg duur is geworden", zegt de heer Karl J. Bund die al die tijd de leiding over het Texelse kamp heeft gehad en zich gesteund weet door twintig medewerkers waarvan een deel Veel te doen Het programma dat in die veertien dagen wordt afgewerkt, kan welhaast overladen worden genoemd. Volgens een gedetailleerd draaiboek (de leiding komt maanden tevoren naar Texel om allerlei afspraken te maken) wordt aan uiteenlopende vormen van sport gedaan en worden discussiebijeenkomsten ge houden. De kinderen experimenteren met films, toneel en video, maken fiets tochten, gaan met de kotter de Wad denzee op en bezoeken de sauna. In verband met het ruimte-thema gebeur den er deze keer veel geheimzinnige dingen in het kamp. In de bomen rond het terrein werden vreemde lichtver schijnselen waargenomen en op een gegeven moment meldden zich zelfs twee buitenaardse wezens, die werden gevoederd met blauwe melk, groene spaghetti en rode aardappels Het snelheidsrecord catamaranvaren rond Texel is zaterdag gebroken. Dirk Pool uit Oudeschild met als fokke- maat Walter Brommersma, legde de tocht zaterdag af in 2 uur en 47 minuten. Het oude record (dat op naam stond van Menno v.d. Wal en Henk Koopman) werd daarmee met bijna een uur verbeterd! Het rondje werd bij windkracht 5-6 gemaakt met een Prindle 18 catamaran. Het was de bedoeling dat ook Henk Koopman en J. Hennink met een boot van hetzelfde type de tocht zouden maken, maar bij de start leden zij schip breuk, een gevolg van de zware bran ding. Uit het record blijkt welke fantas tische snelheden met een catamaran kunnen worden bereikt. De route rond Texel is zeker 100 kilometer. Het snelst werd gevaren tijdens het laatste trajekt tussen de Hors en het Westerslag. Een op het strand begeleidende auto moest 60 km rijden om de catamaran bij te houden. Als gevolg van het toch tamelijk zware weer, moest het plan om zondag met een groot aantal catamarans van de Kustzeilvereniging Westerslag het rondje om het eiland te maken, worden geschrapt. Windsurfers Het barbecuefeest na afloop, samen met de windsurfclub Texel, ging wèl door en werd een groot succes. De windsurfers hadden ook van hun zondag geplande wedstrijd bij het Westerslag moeten afzien. Enkele stoutmoedigen probeerden toch nog of het mogelijk was de woedende golven te bedwingen, maar dat moest met schade en pijn worden bekocht. Dirk Eelman verloor een aantal van zijn tanden toen hij de giek van zijn surfplank in het gezicht kreeg. De eerstvolgende surfwedstrijd is weer in rustig water: op 15 juli bij Dijk manshuizen. .„jHwa Kinderen ven het CVJM-kamp rond het hatf in de grond zittende stuk van Skylab. beroepshalve bij het jeugdwerk is be trokken. Er zijn steeds ruim 100 kinderen (leeftijd van 10 - 16 jaar) in het kamp. Elke veertien dagen arriveert een nieuwe groep en dat gaat dit jaar door tot 4 augustus. De deelnemende kinderen, afkomstig uit alle lagen van de bevolking van Siegburg en omgeving, betalen voor het kamp 7340,— alles inbegrepen. Lex Boswinkel uit De Koog slaagde aan de Bakker Culinaire Vakschool te Groningen voor de B-cursus. In De Koog ontstonden in de nacht van zaterdag op zondag op verschillen de plaatsen levensgevaarlijke toestan den doordat onbekenden allerlei voor werpen op het wegdek plaatsten. Op de Badweg werden een tussen de voetpadtegels uitgesloopte rijwielstan daard en een aanhangwagen dwars over de weg gezet. In deze omgeving werd ook een aantal bomen omgetrokken. De in de Dorpsstraat aanwezige drie tele fooncellen werden gedeeltelijk vernield. Tussen de Rozendijk en het Gerritslan- derdijkje hadden onbekenden verkeers borden op het wegdek gegooid. De politie maakte de weg weer vrij voor het verkeer. Ter hoogte van paal 28 (De Krim) is vrijdagmiddag de 33-jarige Duitse va kantieganger Holger B. van de verdrin kingsdood gered nadat hij bewusteloos half in het water liggend was aange troffen. De man is in het wachthuisje van de badmeesters weer bij kennis gekomen, per ambulance naar het Hel- derse Parkzicht ziekenhuis en vervol gens naar het Centraal Ziekenhuis te Alkmaar vervoerd. Zijn toestand zou momenteel goed zijn. Verondersteld wordt dat de man tijdens het zwemmen in zee onwel is geworden en daardoor water binnen heeft gekregen. Toen men hem vond lag hij op zijn borst met zijn gezicht in het water. Het duurde geruime tijd voordat men hem weer tot zijn positie ven had gebracht. B. bleek volledig verkleumd. Eenmaal bij kennis gekomen gaf hij bloed op waarna hij zo snel mogelijk naar het ziekenhuis werd over gebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1