Cjrozn 2tmrL-Jexels in het harL,
I
loede relatie met minister is meer waard
Teso ziet af van
nvesteringspremie
STUK VAN SKYLAB" VIEL
BIJ BUITS JEUGDKAMP
Rondje Texel
in twee uur
en 47 minuten
Kort bezoek
van Tsjechen
Diefstallen uit
auto's
(■■hkliM
Rekord gebroken:
Geslaagd
SHMsfc'*
Vandalisme
in De Koog
Drenkeling gered
1197
DINSDAG 3 JUU 1979
JAARGANG NR. 9390
dactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
sfoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17
n Burg, telefoon (02220) 3543.
or advertenties, abonnementen etc. wende men zich
de uitgever Langeveld De Rooy B.V.,
stbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
I
dan geldende
aangegaan.
rente moeten worden
De investeringspremie van het Rijk voor de dubbeldekker van TESO
definitief van de baan. TESO heeft zelf van de premie afgezien door
ïiangs het (tweede) beroep in te trekken, dat tegen de weigering van
premie was ingediend bij de Raad van State. In de vrijdagavond
ihouden aandeelhoudersvergadering liet president-commissaris J.
kkert blijken dat dit uit tactische overwegingen is gebeurd.
de heer Kikkert vast dat TESO nu weer
in rustiger vaarwater is gekomen. Direc
teur Th. Hoogerheide was nog niet van
de partij, maar het ziet er naar uit dat
hij zijn taak spoedig weer volledig kan
hervatten. Sinds eind maart is Hooger
heide beperkt actief en houdt zich onder
meer bezig met de begeleiding van de
nieuwbouw. Kikkert liet uitkomen dat
ook het functie-onderzoek en de gevol
gen daarvan de gemoederen bij TESO
danig hebben beroerd. Hij bracht het
personeel dank voor de ondervonden
medewerking en het begrip in deze.
it
In verband met grote weerstanden op
ministerie van Verkeer en Water
aat en omdat we de financiering van
schip ook zonder de rijkspremie
ibben rondgekregen. TESO wil de
latie met de overheid niet frustreren
ndat wordt gehoopt op een extra hoge
IIR-premie. Niet ontkend werd dat ook
it streven naar een door het Rijk te
italen fuikaanpassing een rol heeft
speeld bij de beslissing.
Het missen van de investeringspremie
volgens de heer Kikkert op de
iriefsontwikkeling weinig invloed heb-
!n.
De bouw van de dubbeldekker op de
erolmewerf te Heusden verloopt voor-
toedig. Er is een kleine achterstand
laar die zal worden ingelopen. Onlangs
definitief besloten het schip direct
impleet te maken, dus met een volle-
g bruikbaar tweede autodek. Er is nl.
lige tijd sprake van geweest het
Dvendek nog_niet aan te brengen als
egenprestatie' voor het verkrijgen van
investeringspremie. In een bepaalde
ise van de onderhandelingen daarover
ek het erop dat de minister de premie
iel wilde geven, maar niet voor een
I ichte' dubbeldekker. Gezien de verdere
ntwikkelingen was dit gebaar niet meer
odig. Het alsnog laten aanbrengen van
bovendek zou bovendien buiten-
uorig kostbaar worden. Het nieuwe
chip wordt half november te water
elaten en moet ruimschoots voor het
eizoen van volgend jaar in de vaart zijn.
Rustiger vaarwater
In tegenstelling tot vorig jaar werd de
andeelhoudersvergadering op tijd ge-
ouden. In zijn openingswoord stelde
Op ongebruikelijke wijze heeft de
tolitie donderdagmorgen kans gezien
ten groep blijkens de nummerplaten van
tun auto's uit Tsjechoslowakije afkom-
itige vreemdelingen van Texel af te
(rijgen.
Omdat men vermoedde te maken te
lebben met dezelfde groep mensen die
Bnige weken terug op het eiland enkele
taken hebben ontvreemd bleef de pa
trouillewagen beide auto's hardnekkig
schaduwen. Na een rondje over het
eiland gemaakt te hebben hadden de
Tsjechen er kennelijk genoeg van. De
auto's die omstreeks 11.00 uur op Texel
waren gearriveerd namen om 12.05 uur
weer de boot naar Den Helder.
iiiiiiiilillillliiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllliililliiniiua
02207 - 18066
Hoorn,
Protonweg 12, 1
02290 - 18970 f
Heerhugowaard,
Edisonstraat 6,
Specialisten in:
personenwagenbanden,
vrachtwagenbanden,
tractorbanden,
industriebanden,
motorbanden,
schokdempers,
balanceren,
uitlijnen.
De Bandenkeizer voor bedrijven
en particulieren, met kortingen
tot 55%. 1
Kees Pol is afwezig
van 19 juni tot 8 juli.
Voor inlichtingen en
spoedgevallen kunt|
U Heerhugowaard
bellen.
iiillllilllimiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiliiililliiiiillilliiiimiiillllliË
Zomertarief
De recente extra tariefsverhogingen
komen door het zomertarief bijna hele
maal voor rekening van de niet-Texelse
gebruikers van het veer. De lasten voor
de eigen vervoersgemeenschap zijn
daardoor practisch niet gestegen en
TESO ziet het ook nog als een tege
moetkoming aan de plaatselijke over
heid die het dagtoerisme graag wat
afgeremd wil zien.
In het jaarverslag was gemeld dat het
aantal overtochten in 1978 met 520 was
gestegen terwijl de aantallen passagiers
en auto's toch zijn gedaald. Op zijn
vraag hoe dat mogelijk is, kreeg Alfons
Boom te horen dat het vervoersaanbod
meer gespreid is geweest dan in vorige
jaren. Het tweede schip werd daardoor
vaker en eerder ingezet, zelfs in novem
ber wat in vorige jaren nooit is gebeurd.
Op treffende wijze was in de jaar
cijfers tot uitdrukking gekomen dat als
gevolg van preventief onderhoud aan de
machines van de schepen, brandstof
kosten worden bespaard. Vooral als
gevolg van dit kwaliteitsbeheer (maar
ook door een iets voordeliger inkoop)
was aan brandstof naar verhouding
weinig geld uitgegeven. Overigens werd
grif toegegeven dat in de naaste toe
komst de sterk stijgende olieprijzen hun
effect op de tarieven niet zullen missen.
Dat is echter een ontwikkeling waar
TESO helemaal niets aan kan doen en
waarmee de hele samenleving te maken
krijgt.
Zaterdagavond werden in De Koog op
tenminste drie plaatsen personenauto's
opengebroken. Hierbij werd in alle ge
vallen radioapparatuur ontvreemd. Ook
andere luxe artikelen werden meegeno
men.
Het eerste slachtoffer dat zich zon
dagochtend op het Koger politiebureau
meldde was een uit Friesland afkomsti
ge militair die zijn 2-persoons Alfa
Romeo zatedagavond afgesloten op het
parkeerterrein bij de Turkse Tent had
neergezet. Zondagochtend bleek de
wagen volledig leeggeroofd. De volgen
de zaken werden vermist: Philips auto
radio, luidspreker, tunnel console, cas
setterecorder, rijbewijs, kentekenbe
wijs, copy deel 3, giropas, girobetaal
kaarten en een militair paspoort. De
onbekenden waren in de auto gekomen
door het tochtraampje van het linker-
voorportier open te breken.
Een vrijwel identieke diefstal vond
dezelfde avond plaats op de Nikadel.
Daar ontdekte een politiepatrouille dat
van een daar geparkeerde groene Ford
Escort het rechter tochtraampje was
vernield en een stereo installatie was
meegenomen.
De derde diefstal uit een auto gebeur
de zaterdag aan de Boodtlaan. Hier was
een Duitse BMW het doelwit. Er werd
een autoradio (merk Blaupunkt), een
zonnebril en een EHBO-koffertje ont
vreemd. Om binnen te komen was een
achterportierraampje vernield.
Naar aanleiding van de jaarcijfers
stelde de heer G. A. Oskam een aantal
vragen. Naar aanleiding daarvan werd
meegedeeld dat TESO bij het bepalen
van de exploitatielasten van de dubbel
dekker is uitgegaan van een WIR-premie
van 7%. Als het lukt aannemelijk te
maken dat het nieuwe schip een zee
schip is kan een premie worden verkre
gen van 15%. Daarop is dus niet
gerekend zodat het bij een ongunstige
afloop geen tegenvaller is. Om als
zeeschip door de beugel te kunnen,
moet de dubbeldekker buitengaats wor
den ingezet en om die reden zegt het
bestuur het schip een deel van het jaar
te willen vercharteren ('met een vreem
de bemanning') voor gebruik elders op
de Noordzee of Oostzee. De extra
inkomsten daaruit zijn ook mooi meege
nomen, maar ook deze zijn niet in de
berekeningen opgenomen.
Er staat nog niets vast (zo werd
meegedeeld naar aanleiding van een
andere vraag) over de rente die TESO
uiteindelijk voor zijn lening voor de
dubbeldekker moet betalen. De ver
schillende termijnen van het schip wor
den nu telkens met afzonderlijke lenin
gen voldaan. Onlangs is 3,6 miljoen
betaald, een bedrag dat tegen 9,75%
(vijfjaar vast) is geleend. De definitieve
grote lening zal in maart 1980 tegen de
C. Vonk herkozen
De vergadering werd ook nu weer
gehouden in het veerhavenrestaurant en
werd bezocht door 122 aandeelhouders
die 171 stemmen vertegenwoordigden.
Bij de bestuursverkiezing werden 169
stemmen uitgebracht, waarvan 142 op
commissaris C. Vonk. Deze werd dus
met ruime meerderheid als zodanig
herkozen. Op tegenkandidaat Koolhof
werden 26 stemmen uitgebracht.
TESO verwacht dat in de loop van dit
jaar begonnen kan worden met de bouw
van een nieuw wachtlokaal annex
plaatskaartenkantoor in Den Helder. Dit
plan heeft nogal wat voeten in aarde
gehad maar het ziet er naar uit dat de
moeilijkheden nu vrijwel uit de weg zijn
geruimd. De prijs van het gebouw is wel
tegengevallen.
De rondvraag nam een groot deel van
de vergadering in beslag. Traditiege
trouw betuigde de heer S. Langeveld
zijn trouw en aanhankelijkheid jegens
TESO door te verklaren dat hij de
tarieven helemaal niet hoog vond en dat
hij zeer tevreden was over het personeel
dat dag en nacht voor het publiek klaar
staat.
De heer F. Rademacher had verno
men dat de overheid geen bezwaar
heeft tegen hogere zomertarieven als
middel om het dagtoerisme te helpen
afremmen maar vond dat dit niet klopte
met het prijsbeheersingsbeleid. De heer
Kikkert legde uit dat het om verschil
lende overheden gaat. Het zijn de
plaatselijke en provinciale overheden die
zich zorgen maken over overmatig
dagbezoek aan Texel als gevolg van de
ingebruikname van de dubbeldekker,
een zorg die door TESO niet wordt
gedeeld. De heer Rademacher (,,lk kom
al 22 jaar als overkanter regelmatig op
Texel") gaf blijk van zijn waardering
voor de rechtvaardigheid die TESO
betracht bij het laden van auto's tijdens
grote drukte. Iemand die voordringt
wordt desnoods met de trekker wegge
sleept. Minder verheugd was hij over
het feit dat de automobilisten die op het
haventerrein in Den Helder arriveren in
twee rijen worden gesplitst bij de
kassa's aldaar, nadat ieder een volg
nummer heeft gekregen. Rademacher
had geconstateerd dat de kaartverkoop
in 'zijn' rij veel trager verliep dan in de
andere, waardoor hij een boot later op
Texel was gearriveerd en bijna de
aandeelhoudersvergadering had ge
mistHoofd nautische dienst, de
heer J. Bloem, weet het aan toeval. Bij
de 'snelle' kassa hadden de klanten
misschien allemaal gepast geld.
Voorrang
De heer H. Troost betreurde het dat
de voorrangskaarten voor Texelaars hn
geldigheid totaal verliezen als ze binnen
de termijn niet worden opgebruikt. Van
Troost mocht het voorrangsrecht even
tueel wel vervallen na de geldigheids
periode, maar niet de waarde als ver
voersbewijs. Voorzitter Kikkert kon hem
geen hoop geven. De voorrangsregelin
gen zijn uitputtend bestudeerd en her
haaldelijk aangepast met de bedoeling
de verkoop van een te groot aantal
voorrangskaarten tegen te gaan en toch
de Texelse gebruikers van het veer
zoveel mogelijk ter wille te zijn. De
ingebruikneming van de dubbeldekker
zal voorlopig geen wijziging van de
voorrangsregels tot gevolg hebben.
Want zolang het bovendek niet in
gebruik kan worden genomen, zal de
totale vervoerscapaciteit van TESO nau
welijks groter worden. Op het beneden-
dek kunnen wel meer auto's dan op een
van de bestaande schepen, maar de
(zie vervolg pagina 5)
fl
Zaterdagochtend heerste grote op
winding in het kamp van de CVJM
(Christlicher Verein Junger Menschen)
bij hoeve 'Bloemwijk'. Op korte afstand
van de tenten was een merkwaardig
metalen voorwerp aangetroffen dat daar
blijkbaar de afgelopen nacht was neer
gekomen. Het ding droeg het opschrift
'Nasa' en de leiding van het kamp wist al
gauw te vertellen dat het een brokstuk
moest zijn van het Amerikaanse ruimte-
laboratorium Skylab
Er werd onmiddellijk afrastering ge
plaatst, want er moest rekening worden
gehouden met gevaarlijke straling. Later
op de dag arriveerden 'deskundigen' die
het apparaat uit de grond trokken en het
naar het amfibisch oefenkamp over
brachten.
Programma
Het was allemaal zeer opwindend,
maar niet helemaal onverwacht, want
de kampleiding had al dagen tevoren
laten weten dat op Texel best brok
stukken van het uit zijn baan geraakte
Skylab zouden kunnen neerkomen. Uit
eindelijk begrepen de meeste kinderen
wel dat het hele gebeuren in scène was
gezet. Dat hield verband met het feit dat
ruimtevaart en science fiction momen
teel gespreksthema zijn in het CVJM-
kamp. Elk jaar wordt een ander thema
gekozen en daarmee wordt het pro
gramma in overeenstemming gebracht.
De leiding zorgt ervoor dat het meer is
dan alleen maar jolijt; de kinderen
moeten er spelenderwijs ook wat van
leren. Lichamelijke en geestelijke vor
ming is het hoofddoel van de jaarlijkse
CVJM-kampen.
Derde lustrum
Het kamp wordt dit jaar voor de vijf
tiende achtereenvolgende keer op Texel
gehouden. ,,En we hopen nog vele jaren
terug te komen ondanks het feit dat het
allemaal wel erg duur is geworden",
zegt de heer Karl J. Bund die al die tijd
de leiding over het Texelse kamp heeft
gehad en zich gesteund weet door
twintig medewerkers waarvan een deel
Veel te doen
Het programma dat in die veertien
dagen wordt afgewerkt, kan welhaast
overladen worden genoemd. Volgens
een gedetailleerd draaiboek (de leiding
komt maanden tevoren naar Texel om
allerlei afspraken te maken) wordt aan
uiteenlopende vormen van sport gedaan
en worden discussiebijeenkomsten ge
houden. De kinderen experimenteren
met films, toneel en video, maken fiets
tochten, gaan met de kotter de Wad
denzee op en bezoeken de sauna. In
verband met het ruimte-thema gebeur
den er deze keer veel geheimzinnige
dingen in het kamp. In de bomen rond
het terrein werden vreemde lichtver
schijnselen waargenomen en op een
gegeven moment meldden zich zelfs
twee buitenaardse wezens, die werden
gevoederd met blauwe melk, groene
spaghetti en rode aardappels
Het snelheidsrecord
catamaranvaren rond Texel is
zaterdag gebroken. Dirk Pool
uit Oudeschild met als fokke-
maat Walter Brommersma,
legde de tocht zaterdag af in 2
uur en 47 minuten. Het oude
record (dat op naam stond van
Menno v.d. Wal en Henk
Koopman) werd daarmee met
bijna een uur verbeterd!
Het rondje werd bij windkracht 5-6
gemaakt met een Prindle 18 catamaran.
Het was de bedoeling dat ook Henk
Koopman en J. Hennink met een boot
van hetzelfde type de tocht zouden
maken, maar bij de start leden zij schip
breuk, een gevolg van de zware bran
ding.
Uit het record blijkt welke fantas
tische snelheden met een catamaran
kunnen worden bereikt. De route rond
Texel is zeker 100 kilometer. Het snelst
werd gevaren tijdens het laatste trajekt
tussen de Hors en het Westerslag. Een
op het strand begeleidende auto moest
60 km rijden om de catamaran bij te
houden.
Als gevolg van het toch tamelijk
zware weer, moest het plan om zondag
met een groot aantal catamarans van
de Kustzeilvereniging Westerslag het
rondje om het eiland te maken, worden
geschrapt.
Windsurfers
Het barbecuefeest na afloop, samen
met de windsurfclub Texel, ging wèl
door en werd een groot succes. De
windsurfers hadden ook van hun
zondag geplande wedstrijd bij het
Westerslag moeten afzien. Enkele
stoutmoedigen probeerden toch nog of
het mogelijk was de woedende golven
te bedwingen, maar dat moest met
schade en pijn worden bekocht. Dirk
Eelman verloor een aantal van zijn
tanden toen hij de giek van zijn
surfplank in het gezicht kreeg.
De eerstvolgende surfwedstrijd is
weer in rustig water: op 15 juli bij Dijk
manshuizen.
.„jHwa
Kinderen ven het CVJM-kamp rond het hatf
in de grond zittende stuk van Skylab.
beroepshalve bij het jeugdwerk is be
trokken. Er zijn steeds ruim 100 kinderen
(leeftijd van 10 - 16 jaar) in het kamp.
Elke veertien dagen arriveert een nieuwe
groep en dat gaat dit jaar door tot 4
augustus. De deelnemende kinderen,
afkomstig uit alle lagen van de bevolking
van Siegburg en omgeving, betalen
voor het kamp 7340,— alles inbegrepen.
Lex Boswinkel uit De Koog slaagde
aan de Bakker Culinaire Vakschool te
Groningen voor de B-cursus.
In De Koog ontstonden in de nacht
van zaterdag op zondag op verschillen
de plaatsen levensgevaarlijke toestan
den doordat onbekenden allerlei voor
werpen op het wegdek plaatsten.
Op de Badweg werden een tussen de
voetpadtegels uitgesloopte rijwielstan
daard en een aanhangwagen dwars over
de weg gezet. In deze omgeving werd
ook een aantal bomen omgetrokken. De
in de Dorpsstraat aanwezige drie tele
fooncellen werden gedeeltelijk vernield.
Tussen de Rozendijk en het Gerritslan-
derdijkje hadden onbekenden verkeers
borden op het wegdek gegooid. De
politie maakte de weg weer vrij voor het
verkeer.
Ter hoogte van paal 28 (De Krim) is
vrijdagmiddag de 33-jarige Duitse va
kantieganger Holger B. van de verdrin
kingsdood gered nadat hij bewusteloos
half in het water liggend was aange
troffen. De man is in het wachthuisje
van de badmeesters weer bij kennis
gekomen, per ambulance naar het Hel-
derse Parkzicht ziekenhuis en vervol
gens naar het Centraal Ziekenhuis te
Alkmaar vervoerd. Zijn toestand zou
momenteel goed zijn.
Verondersteld wordt dat de man
tijdens het zwemmen in zee onwel is
geworden en daardoor water binnen
heeft gekregen. Toen men hem vond
lag hij op zijn borst met zijn gezicht in
het water. Het duurde geruime tijd
voordat men hem weer tot zijn positie
ven had gebracht. B. bleek volledig
verkleumd. Eenmaal bij kennis gekomen
gaf hij bloed op waarna hij zo snel
mogelijk naar het ziekenhuis werd over
gebracht.