urimpÊan wordt geschikt gemaakt roor 5300 gasten CIRCA 50 HA BOS LANGS KRIMWEG Nieuwe liasivangsten VERVOLG VAN PAG.l T eso-vergadering Geslaagd CENTRALE VOORZIENINGEN SPEELTERREIN SPEELWEIDE JINSDAG 3 JUL11979 TEXELSE COURANT PAGINA S Naast het beheer van het eigen mpeer- en bungalowterrein dat linnen afzienbare tijd definitief lan 10 tot 35 hectare wordt ver- iroot zal de Exploitatiemaat- happij De Krim hoogstwaar- hijnlijk ook het beheer gaan oeren over het naburige com- ilex van 500 vakantiebungalows ie door de 'Nederlandsche Wo- lingfinancieringsmaatschappij' orden gebouwd. Dit Newomij- lerrein heeft een oppervlakte van ingeveer 30 hectare. In de nabijheid van dit uitgebreide (rimplan zal een openbaar bos worden isngelegd met een totale oppervlakte lan circa 50 hectare. Dit loopt vanaf de (rimweg in noordelijke richting langs iet bestaande Krimbos en het bunga- o vpark Sluftervallei tot aan de voet van je Eierlandse duinen gelegen meertjes. Langs de Postweg en de Vuurtorenweg (omt in het Krimplan een stuk openbaar bos van 20 hectare. Op de algemene vergadering van aandeelhouders van De Krim die don- t derdagavond in de kantine van de nabij De Cocksdorp gevestigde camping werd gehouden deelde EMK-directeur G. M. Warnaar mee dat het gehele bestemmingsplan De Krim in de toe komst maximaal 5.300 vakantiegangers zal kunnen herbergen. De aanwezige aandeelhouders kregen tijdens deze vergadering bovendien te horen dat er dit jaar in verband met de hiermee samenhangende investeringen geen dividend zal worden uitgekeerd. Wat betreft het toekomstige Krim- terrein is het volgens Warnaar de bedoeling dat daar in meerderheid staanplaatsen voor caravans en tenten zullen komen. Er zijn plannen voor 600 toercaravans en tenten en 60 sta-cara- vans. De EMK heeft voorts plannen voor de bouw van ongeveer honderd bungalows maar uit de toelichting van de EMK-directeur viel donderdagavond op te maken dat men daar in de plaats ook een honderdtal sta-caravans kan neerzetten, In het centrum van het totaal 87 hectare metende gebied wor den centrale faciliteiten gehuisvest en komt een aantal 'seizoenversterkende voorzieningen' (overdekte recreatie). Er is ondermeer plaats ingeruimd voor een zwembad en een pony-boerderij. Reklamecampagne Om deze toekomstige ontwikkelingen bij het grote publiek bekend te maken wil men zowel in het buitenland als in Nederland een grote reklamecampagne op touw zetten. Men voelt zich daarbij gesteund door het regeringsbeleid om de vakanties zoveel mogelijk in Neder land te houden. Hoewel de aandeelhouders donder dagavond over het algemeen positief op deze mededelingen van president-com missaris J. J. de Beurs reageerden gaf W. van der Werf blijk van zijn beden kingen. Hij wees daarbij ondermeer op door WV-directeur J. W. Dekker ver strekte cijfers die zouden inhouden dat zich wat Texel betreft een duidelijke toeristische terugloop heeft ingezet. De meerderheid van de vergadering had daarentegen veel vertrouwen in de plannen omdat men verwacht dat de huidige kentering spoedig tot het verle den behoort. De Beurs zag de toekomst van het Krimplan zonnig in en achtte de nu in gang gezette ontwikkeling beslist een haalbare kaart. Aan de hand van een uitgebreide detailtekening werd door EMK-directeur Warnaar donderdag een aantal toelich tingen op het plan gegeven. Daarbij kwam ondermeer naar voren dat er naar zal worden gestreefd wandelaars en fietsers goede kansen te geven. Er zullen talrijke fietspaden in het complex worden aangelegd. Hierdoor zal men vanuit het Krimplan vrij vlot zowel het strand als het naburige openbare bos kunnen bereiken. In verband daarmee komen er diverse kleine parkeerterrein- stroken, grasvelden en ontwatering zijn in 1978 op honderd duizend gulden gesteld. Het bedrijfsresultaat van de gehele exploitatie bedraagt 73.000, negatief, hetgeen voor de camping een op 797.000,— gesteld positief bedrijfs resultaat betekent. De voor 1978 opge maakte verlies en winstrekening van de EMK wees uit dat de camping vorig jaar een omzet haalde van ongeveer 7437.000, In 1977 bedroeg dit cijfer ongeveer 7421.000, In antwoord op een vraag van R. R. Siebinga deelde de EMK-directeur evenwel mee dat het aantal toeristische overnachtingen in 1978 47.735) in vergelijking met het door in een zo vroeg mogelijk stadium met de aanplant te beginnen ziet de camping er tegen de tijd dat alle formele zaken geregeld zijn beschut en aantrek kelijker uit. Op de plaats van Th. Hoogerheide, die volgens rooster aftredend was en voor een nieuwe termijn als lid van de raad van commissarissen had bedankt, werd donderdagavond J. Miedema be noemd. Bij de stemming werden in totaal 132 stemmen op hem uitge bracht. De overige 14 stemmen waren blanco. Er was geen tegenkandidaat omdat de daarvoor door de vergadering van prioriteitsaandeelhouders aange zochte man zich op het laatste moment had teruggetrokken. Men was er niet in geslaagd tijdig een vervanger te vinden zodat slechts de naam van de heer Miedema op de voordracht stond. Hoe wel enkele aandeelhouders lieten blijken het jammer te vinden dat ze op deze wijze eigenlijk geen keus konden maken schaarde men zich tenslotte toch overgrote meerderheid achter J. Mjede; ma. President-commissaris J. J. de Beurs beslooot de bijeenkomst met woorden van dank. Hij noemde in de eerste plaats de heer Hoogerheide die gedurende vele jaren veel werk in de ontwikkeling van de EMK had gestoken. De Beurs sprak ook lovende woorden aan het adres van J. G. M. Warnaar en dankte hem voor alles wat hij in de afgelopen periode voor de EMK heeft gedaan. tjes waarop de gasten in de verblijfs- gebieden hun auto's kunnen neerzetten. Nieuwe ingang Het staat inmiddels wel vast dat de nu gebruikte ingang aan de Krimweg zal verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt één andere hoofdingang met faciliteiten voor gemotoriseerd verkeer. Of deze aan de Postweg of aan de Vuurtoren- weg komt zal in overleg met verkeers- deskundigen nog nader worden beslist. De reden dat men in dit opzicht van verder gebruik van de 'oude' hoofdin gang heeft afgezien is dat de Krimweg slechts beperkte mogelijkheden biedt. De weg kan moeilijk worden verbreed en een ingang aan de Postweg of de Vuurtorenweg is ook met het oog op het uit zuidelijke richting komende verkeer meer aanvaardbaar. De nieuwe ontsluitingsweg voor ge motoriseerd verkeer leidt naar het cen trum van de recreatieterreinen waar ten behoeve van de centrale voorzieningen een behoorlijk aantal parkeerplaatsen is gepland. Op dit terrein zullen de ver schillende wandel- en fietspaden wor den aangesloten. Omdat het Krimplan anders in twee stukken wordt gedeeld is een door het plan gaande openbare en door auto's te gebruiken weg volgens EMK-directeur Warnaar onaanvaardbaar. Hij voegde aan zijn verslag nog toe dat ook de EMK graag zou zien dat op korte termijn de walfaciliteiten op 't Horntje aan de door TESO bestelde dubbeldeksveerboot ten behoeve van het autoverkeer worden aangepast. Hij meende dat de huidige wachttijden-situatie een anti-reklame is waar Texel vanaf moet en dat een aanpassing op de dubbeldekker niet van invloed zou zijn op het maximum aantal recreanten op het eiland. Cijfers Blijkens de op de vergadering in de Krimkantine overgelegde verslagen over 1978 werd over de afgelopen twee jaar een kostentoerekening gemaakt met een splitsing van kosten. Een deel daarvan kwam voor rekening van de momenteel geëxploiteerde camping en een ander deel werd gevormd door de kosten die moeten worden toegerekend aan het toekomstige exploitatiegebieo. De 'plankosten' met inbegrip van de kosten van het gereed maken en van het onderhoud van de aangelegde plant- PONYBOERDERIJ Ben overzicht ven de Inmiddels reeds In gong gezette werkzaamheden. Aite toekomstige bomen en stndken zijn op deze tekening donkergrijs getint J. GRAAF jaar daarvoor 50.489) was gedeeld. Hij voegde daar echter aan toe dat de cijfers voor de overnachtingen op de ongeveer 200 vaste standplaatsen hier niet bij zitten. Het juiste aantal daarvan is namelijk niet vast te stellen. Er ontstond donderdag naar aanlei ding van deze cijfers enige discussie over de te verstrekken WIR-premies. Naar aanleiding daarvan werd meege deeld dat deze overheidsbijdrage op de aanplant van bos erg gering is. Men zoekt momenteel naar de voordeligste weg om alles voor elkaar te krijgen en maakt zoveel mogelijk gebruik van deze extra gelden. EMK-directeur Warnaar zei dat de momenteel bij de aanleg gevolgde pro cedure het mogelijk maakt tot een kwaliteitsverbetering te komen. Immers, MOLENBOS dubbeldekker kan niet pendelen waar door dit voordeel bij grote drukte komt te vervallen. Kien Als het waar is dat TESO een 'kien' bestuur heeft (mening van de directie van de RSV-werf) zal zij ongetwij feld bezig zijn om te bereiken dat de aanleginrichtingen met spoed worden veranderd, zodat de volle capaciteit van de dubbeldekker spoedig kan worden benut. Dat veronderstelde Nico Dijks hoorn uit Lelystad die vervolgens infor meerde of op dat gebied mogelijk al beslissingen zijn genomen. Het ant woord van Kikkert was negatief. Het spreekt vanzelf dat TESO tracht te helpen bewerkstelligen dat de fuiken zo spoedig mogelijk worden aangepast, maar het staat vast dat Rijkswaterstaat daarvoor de eerste vijf jaar geen midde len beschikbaar heeft. De ontwerpen voor de aanleginrichtingen zijn inmid dels gemaakt en ter goedkeuring bij de gemeentebesturen van Texel en Den Helder ingediend. Kikkert zei dat het nodig is dat de overheid erkent dat de totale capaciteit van de dubbeldekker niet kan worden gemist. Een derde boot is nodig en om financieel-technische redenen moest die derde boot een dubbeldekker zijn. Een enkeldekker zou maar 5% goedkoper zijn geworden. Antwoord gevend op andere vragen van Dijkshoorn zei de heer Kikkert dat TESO niet het slachtoffer kan worden van eventuele kostenstijgingen tijdens de bouw van de dubbeldekker. De werf heeft zich verplicht te leveren voor de overeengekomen prijs en alle risico's overgenomen. Ook bij zeer slecht weer kan de dubbeldekker varen. Zelfs windkracht elf kan geen problemen opleveren. Varen bij zeer laag water (oostenwind in de winter) geeft niet meer ongerief dan bij de bestaande schepen. De diepgang van de dubbeldekker is gelijk aan die van de bestaande schepen. Om aan die eis te voldoen mocht het schip een bepaald gewicht niet te boven gaan. Het was een van de vele technische puzzels die uiteindelijk zijn opgelost. Dijkshoorn betreurde het dat de ta riefsverhogingen drukte op alle catego- riën van (niet-Texelse) gebruikers van het veer. Dijkshoorn had graag gezien dat de automobilisten voor alle kosten zouden opdraaien, ten gunste van de mensen die te voet of met de fiets komen. Sombere toekomst Dezelfde vragensteller vond TESO nogal optimistisch inzake de toekomsti ge exploitatie van de veerdienst. Thans is reeds sprake van daling van het vervoer. Vooral de op handen zijnde energiecrisis maakt de toekomst twijfel achtig. Dijkshoorn verwachtte dat een groot deel van de Texelaars er vóór zouden zijn om de dubbeldekker maar weer te verkopen als het autovervoer achterblijft. De grote meerderheid was tenslotte ook niet voor de aanschaf van het schip, zoals uit een enquette is gebleken. Dijkshoorn wees op de moge lijkheid dat de aandeelhouders de inge bruikneming van de dubbeldekker nog zouden kunnen verhinderen als zij daar voor actie voeren en daarbij het in de statuten genoemde minimum aantal medestanders hebben. Kikkert zei zich best te kunnen voorstellen dat de meeste mensen bang zijn van de dub beldekker. „Als mij als gewone privé- persoon zo'n vraag was voorgelegd zou ik waarschijnlijk ook 'nee' hebben inge vuld. De tegenstanders van de dubbel dekker handelen uit emotie". Er is nu een goede regeling getroffen bij het via de radio waarschuwen voor wachttijden bij TESO. Als de wachttij den drie uur of langer gaan duren, wordt de Verkeerscentrale te Driebergen door iemand van de staf van TESO op de hoogte gesteld. Van anderen worden dergelijke mededelingen dus niet geac cepteerd. Een oude klacht was dat bij pendelen de aansluiting met de bus wordt gemist. De boot is vaak juist vertrokken als de bus er aan komt. De heer Kikkert vond dat spijtig maar er is niets aan te doen. Bij pendelen wordt onmiddellijk na het laden vertrokken. De heer J. Hennink maakte zich zorgen over het hoge brandstofverbruik van de nieuwe veerboot: 2 'A keer zoveel als een van de oude schepen. Uit het antwoord bleek dat het brandstofver bruik nog niet precies bekend is. De praktijk moet uitwijzen of met vier dan wel vijf motoren moet worden gevaren om de normale dienst te kunnen onder houden. Invalidenlift De heer G. A. Oskam bracht de vorig jaar al door hem bepleite invalidelift in de nieuwe dubbeldekker ter sprake. TESO had beloofd de mogelijkheid daarvan nog eens te zullen bekijken. De heer Kikkert moest nu een teleurstellend antwoord geven. De lift zou moeten worden aangebracht in een van de schachten van het schip, maar die zijn daarvoor niet groot genoeg. Bij het oorspronkelijke plan om het schip slechts van één (dikkere) schacht te voorzien zou het misschien wel hebben gekund, maar dat zou tot een onpracti- sche dekindeling hebben geleid. Voor een invalidenlift is een koker met een doorsnee van twee meter nodig. Oskam stelde voor dan maar een kleine lift te maken. Daar zouden invaliden niet in kunnen maar wel andere slecht ter been zijnden, zoals bejaarden. Nu moeten ze twee trappen opklimmen om de salon te bereiken. Volgens Kikkert was de be schikbare maat zelfs voor zo'n kleine lift niet toereikend. Er is ook nog gedacht aan roltrappen, maar die werden als te gevaarlijk beschouwd. Th. van den Berg constateerde dat invaliden als zij in de auto op het middendek worden gezet, zodanig wor den ingesloten, dat ze er niet uitkunnen. Dat zou wel gaan als deze auto's (die dan wel van een kenmerk voorzien zouden moeten zijn) op een aparte baan op een der zijdekken worden neergezet. Daar is wat meer ruimte. De heer Oskam was boos over de afwijzing van de lift. „TESO laat de belangen van het autovervoer prevale ren boven die van de mens". De heer M. Bakker (van de Stichting Bejaardenzorg) zei van mening te zijn dat zo'n lift op een of andere manier mogelijk moet zijn. „Zo'n ding is niet groter dan een cafétafeltje". Kikkert: „U zet ons wel onder druk!". T exelaarsabonnement Er viel niets nieuws te melden over het FNV-streven naar een goedkoop Texe laars-abonnement. Desgevraagd zei de heer Kikkert dat het wachten is op een beslissing in Den Haag en dat TESO in deze in goede harmonie samenwerkt met de plaatselijke FNV-afdeling. „We moeten het nog even aanzien". Op een andere vraag werd geant woord dat het personeel zoveel als mogelijk en zinvol, betrokken is bij de bouwactiviteiten. In de periode waarin de beslissingen werden genomen en waarbij zich de moeilijkheden voorde den was dat niet mogelijk. Want het bestuur kon de gang van zaken zelf nauwelijks bijhouden. Dirk Kuiter („Ik spreek als aandeel houder en niet als TESO-werknemer") kwam vertellen dat hij niet geloofde dat de dubbeldekker werkelijk zal worden verhuurd aan andere gebruikers. De heer Kikkert zei echter dat deze plannen serieus zijn. Contacten zijn gelegd. De condities waaronder het schip wordt verhuurd zijn nog onbekend. Het zal niet moeilijk zijn voor TESO om met een concurrerende prijs te komen want bij de exploitatie is geen rekening gehou den met eventuele inkomsten uit ver huur. Zolang de fuikhavens niet zijn aangepast is verhuur zowel 's zomers als 's winters mogelijk. Kuiter had ook geruchten gehoord over mogelijke aan schaf van een tweede dubbeldekker. Kikkert: „Geen sprake van. Daar heeft TESO geen geld voor". Tenslotte deed Kuiter het voorstel om een prijsvraag uit te schrijven voor een naam voor de dubbeldekker. De indiener van de naam die wordt gekozen, zou een jaar lang gratis met de boot meemogen. Joke Huisman uit Den Burg slaagde te Utrecht voor het ingenieursdiploma economische differentiatie. Zij volgde hiertoe een opleiding aan de Utrechtse Rijks Hogere Tuinbouwschool. Opnieuw hebben enkele Texelse kot ters hasjvangsten bij de politie gemeld. Het ging ditmaal om een partij van circa 65 kg, die werd opgevist door de TX 33, TX 5 en TX 94. Ze haalden respectie velijk vrachtjes van 3 kg, 52 'A kg en 12 kg uit het water. De vindplaats was halverwege Engeland en Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 5