Shovel moei toch
vervangen worden
AUTO'S BOTSTEN
Folklore hield
spinwedstrijden
Autoritje kreeg
onfortuinlijk slot
G
Middenstandscursus
blijft zinvol
uit het handelsregister
Volgens keuringsrapport adviesbureau
A
Texelse opleiding
start 21 augustus
Moped ontvreemd
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 13 JUL11979
Een onafhankelijk adviesbureau heeft
onlangs vastgesteld dat het raadzaam is
de op de vuilnisstortplaats in gebruik
zijnde shovel (laadschop op wielen)
binnenkort toch af te stoten.
Vager is men omtrent de andere
apparatuur die door gemeentewerken
ter vervanging was voorgesteld. Gebre
ken heeft men evenwel niet alleen bij de
shovel maar ook bij de kolkenzuiger, de
Landrover en de bestelauto aangetrof
fen.
Zoals bekend had het onafhankelijke
raadslid J. C. Dros onlangs zowel in de
commissie Openbare Werken als in de
gemeenteraad om dergelijke rapporten
gevraagd omdat hij verschillende zaken
in twijfel trok. Toen de raad bleek dat
ook andere fracties bedenkingen had
den omtrent de wenselijkheid de appa
ratuur te vervangen had het college
toegezegd het materieel nader te laten
onderzoeken. Daartoe is voor wat be
treft de shovel en de kolkenzuiger het in
Ede, Gelderland, gevestigde Advies
bureau voor Bouwmachines en Wegen-
bouwmaterieel in de arm genomen. De
auto's werden door de technische
dienst van de Algemene Verladers- en
Eigen Vervoer Organisatie uit Den Haag
onderzocht.
Shovel
Het keuringsrapport van de shovel
(nieuwwaarde ca 7160.000, toont
diverse gebreken en mankementen aan.
De remmen zijn geheel gedemonteerd,
de compressor lekt aan de zuigerveren
(de lucht bevat olie), de banden zijn zeer
dun en van de motor moet het binnen-
luchtfilter vernieuwd worden. Verder
zijn de hydraulische leidingen van de
heffilters verbogen waardoor de koppe
lingen lekken, zijn de bakgaten van de
laadbak uitgeslagen t.o.v. de bakpen-
nen, heeft de rechter ophangpen van de
stuurcylinder ruimte, ontbreekt onder
de hefcylinder een gedeelte van de
beplating en is de machine traag in het
werk.
Gesteld wordt dat in de wegenbouw
een dergelijk type shovel bij 6.500
7.000 uur wordt afgestoten omdat de op
de vuilnisstortplaats gebruikte machine
zwaarder wordt belast acht men het
beter deze ca 1.000 uur eerder te
vervangen. Daarbij wordt er op gewe
zen dat de shovel als 'compactor' werkt
6 Hoewel de wagen bij het ongeluk
verscheidene salto's maakte en vol
ledig werd gekraakt, kwamen de in
zittenden er wonderlijk genoeg
vrijwel zonder verwondingen vanaf.
Twee meisjes (18 en 19 jaar), die met
Ralph L. waren meegelift, liepen beiden
een lichte hersenschudding op en
hadden snijwonden. Zelf kwam L. met
de schrik vrij. De politie heeft de jonge
man na het nemen van een blaas- en
bloedproef laten gaan.
Geleend
De jongeman had eerder op de
avond van een vriend met wie hij op de
camping Kogerstrand verblijft, de sleu
tels van de lichtblauwe Opel geleend
om in Den Burg wat boodschappen te
gaan doen. Tegenover de politie heeft
deze vriend later verklaard dat hij van
niets wist. Eenmaal op pad was L.
onderweg de twee meisjes tegengeko
men en had een lift aangeboden.
Toen het drietal in Den Burg was,
(de machine is met speciale compactor-
wielen uitgerust) waardoor een ver
hoogde belasting aan voor- en achteras,
de cardanassen en de powershift op
treedt.
De shovel is op dit moment ruim
4.800 uur in gebruik zodat het gezien de
lange levertijd van dergelijke apparatuur
aannemelijk is dat de gemeente binnen
kort toch tot vervanging zal besluiten.
Kolkenzuiger
Voor wat betreft de kolkenzuiger
heeft het adviesbureau geen concreet
advies geformuleerd maar gezien de
opgesomde defecten ziet het er naar uit
dat deze eveneens aan het eind van zijn
Latijn is. De volgende mankementen
worden opgesomd: de coating van de
tank is grotendeels verdwenen, de
steunbout van de giertank moet vast
gezet worden, de bovenste zuigstang is
verdroogd, beide bovenbochtstukken in
de zuigleiding zijn zeer dun, de onderste
zuigleiding en de draaibare koppeling
zijn zeer dun en de ophanging van de
vlotter in de tank is zeer ruim in de
scharnierpunten. Men is verder van
oordeel dat de bouten van het boven
raam op de chassis vastgezet moeten
worden en er is bij de inspectie gecon
stateerd dat de gehele tank tijdens het
rijden door bochten op het chassis
schuift hetgeen een krakend geluid tot
gevolg heeft.
De Algemene Verladers- en Eigen
Vervoer Organisatie (EVO) heeft om
trent de wagen waarop de kolkenzuiger
is gemonteerd vastgesteld dat deze zeer
goed onderhouden is. Tenzij men met
één wagen het werk niet of moeilijk bij
kan houden acht men daarom een
spoedige vervanging niet noodzakelijk.
Eventueel zou het inmiddels zes jaar
oude voertuig als reservewagen nog
geruime tijd dienst kunnen doen. Wan
neer binnenkort twee nieuwe banden
worden gemonteerd, kunnen deze vol
gens de EVO beter rechtsachter ge
plaatst worden.
Tevens is de Algemene Verladers- en
Eigen Vervoer Organisatie van oordeel
dat zowel de Landrover als het door de
gemeente gebruikte Volkswagenbusje
goed onderhouden zijn. Ondanks-het
beperkte qantal gedraaide kilometers
(49.837) zegt men dat aan de motor van
de bestelauto geen hoge verwachtingen
kwamen ze spoedig tot de ontdekking
dat, evenals in De Koog, ook hier de
winkels al dicht waren.
Plankgas
Daarop zocht L. opnieuw naar de
Pontweg om naar De Koog terug te
rijden. Op de Beatrixlaan aangeland
meende hij de juiste weg te hebben ge
vonden en gaf plankgas.
De snelheid van de Opel was daardoor
ter hoogte van de noordelijke bocht in
de Beatrixlaan zo groot, dat een
ongeluk niet meer te vermijden was. In
volle vaart reed L. rechtdoor het aan de
overzijde van de weg gelegen grasveld
in, waarbij een lichtmast het moest
ontgelden en de auto volgens omwo
nenden in ieder geval twee maal over
de kop vloog. De Opel kwam op zijn
dak tot stilstand.
meer kunnen worden gesteld. Mede
gezien de leeftijd (bouwjaar 1974) zal de
wagen tegen het eind van het jaar beter
vervangen kunnen worden.
De Landrover (bouwjaar 1972) is
volgens de EVO nog wel redelijk bruik
baar en de wel of niet wenselijkheid van
vervanging zal mede afhankelijk zijn van
het bod bij verkoop. Bij de handel in
dergelijke wagens worden bij aankoop
hoge prijzen gevraagd en betaald, aldus
de EVO. Men geeft tenslotte te kennen
dat vooral nu het hoogseizoen is aange
broken er onder strandexploitanten
meer belangstelling voor de Landrover
kan bestaan dan later in het jaar.
Ale men een winkel, ambach
telijk, vervoers- of horecabedrijf
wil beginnen, moet met over pa
pieren beschikken die voldoen
aan de eisen van de Vestigings
wet. Bijna elke zelfstandige on
dernemer moet kunnen aanto
nen, dat hij over voldoende vak-
en handelskennis beschikt en
daarom moet hij in het bezit zijn
van een vakdiploma en een mid
denstandsdiploma.
In de afgelopen dagen hebben bij een
aantal kleine botsingen verscheidene
auto's schade opgelopen. Twee daar
van vonden plaats in De Koog en twee
nabij Oosterend.
Het ongeval waarbij de meeste scha
de ontstond gebeurde zaterdagochtend
op de Genteweg toen de uit Den Helder
afkomstige chauffeur J.K.A. met zijn
vrachtauto tegen een geparkeerde
Volkswagen Passat botste. A. lette
supermarkt beginnen. Hij verkocht niet
alleen levensmiddelen, maar ging ook
over tot de verkoop van aardappelen,
groente, fruit, brood, vlees, huishoude
lijke artikelen, lectuur en textiel.
Voor elke branche
een vakdiploma
Voor al die verschillende branches
zouden de smid en de kruidenier aparte
vakdiploma's moeten hebben. Dit zou
hen een studie kosten van tientallen
jaren. Een onmogelijke opgave. Het
ministerie van Economische Zaken had
hier wel begrip voor en daarom werd
besloten, dat men moest blijven be
schikken over een middenstandsdiplo
ma, maar dat één willekeurig vakdiplo
ma genoeg was om alle branches te
kunnen voeren, behalve voor een dro
gisterij, slijterij en handel in vuurwa
pens. Daarvoor moet men ook nu nog
het specifieke vakdiploma halen. In alle
andere gevallen is het bij wijze van
spreken mogelijk om met het vakdiplo
ma lederwaren een groentezaak te
beginnen. Eigenlijk is dat absurd en
daarom kan men met een dergelijke
gang van zaken geen vrede hebben.
Het ondernemersdiploma
Met de invoering van de Vestigings
wet Detailhandel in 1972 heeft men
geprobeerd daarin verandering te bren
gen. Deze wet geeft aan dat de aanko
mende winkelier over slechts één diplo
ma hoeft te beschikken om aan de eisen
van de nieuwe Vestigingswet te vol
doen. De bedoeling is, dat de vereiste
kennis voor vakbekwaamheid en han
delskennis samensmelten in één oplei
ding welke het zogenaamde onderne
mersdiploma tot resultaat heeft.
Maar het merkwaardige is, dat er
nauwelijks mogelijkheden waren om
onvoldoende op toen hij trachtte achter
uit een uitrit in te rijden. De personen
auto (eigendom van V.W.H. uit Keulen)
liep zware schade aan de voorzijde op.
Eveneens op de Genteweg gebeurde
zondagavond na afloop van de eerste
MAB-autocross een ongeval toen de in
een Ford rijdende Texelaar M.J.W.
achterop de Honda motorfiets van een
Zwitserse toerist botste. In zijn woede
ondernam deze laatste daarop een
poging om W. uit de auto te halen en te
lijf te gaan. Zijn opponent schrok daar
zo van dat hij per ongeluk het gaspedaal
intrapte en opnieuw op de motor inreed.
De schade aan beide voertuigen viel
desondanks mee.
iemand voor dit nieuwe diploma op te
leiden, omdat de opleidingsinstituten
daar helemaal niet op waren ingesteld.
Daarom is besloten om de uitvoering
van de wet voor vier jaren uit te stellen
en toen er nog steeds niets was
veranderd nog eens tot 1 augustus
1980. Langer uitstellen zou niet gaan,
want dan zou deze wet waaraan al
zovele jaren was gesleuteld in het
geheel niet door kunnen gaan en zou
men opnieuw met een wetsvoorstel bij
de Tweede Kamer moeten komen.
Als iemand vóór 1 augustus 1980 in
het bezit is van een middenstands
diploma en een vakdiploma kan hij
daarna desnoods nog in het jaar 1999
altijd nog met een winkel beginnen.
Heeft hij deze diploma's niet vóór die
datum in zijn bezit, dan zal hij het onder
nemersdiploma moeten halen.
De gemakkelijkste weg
Dat is niet zo simpel. Het is een
driejarige studie en dergelijke opleidin
gen zijn nog steeds in gering aantal over
het land verspreid.
Er is echter een nieuwe oplossing
mogelijk geworden. Op het laatste
moment heeft het Instituut voor Mid-
denstandsonderwijs het voor elkaar ge
kregen, dat iemand met een na 1980
verkregen middenstandsdiploma in het
derde leerjaar van zo'n ondernemers
opleiding geplaatst kan worden. Dat
betekent dan dat deze studie dan ook in
totaal drie jaar gaat duren en als men
voldoende vooropleiding bijv. Mavo
met hendelskennis heeft en direct in
de examenklas van de Middenstands
avondschool geplaats kan worden, zou
de totale studietijd op maar twee jaar
neerkomen.
Middenstandsdiploma
is niet dood
Er is dus wat dat betreft eigenlijk niets
veranderd, maar het is niet meer moge
lijk, dat de vrouw het middenstands
diploma haalt en haar man het vakdiplo
ma. Nog een bezwaar is, dat vele
vakopleidingen geen ondernemersoplei
ding hebben.
De Stichting Vakopleiding Huishou
delijke Artikelen (Stivo) is op dit mo
ment de enige instelling die bezitters van
zijn auto uit de bocht. Het voertuig werd
daarbij zwaar beschadigd en de bestuur
der liep lichte vleeswonden op.
Toerist J.M. uit Sint Maartensdijk
deed maandag aangifte van schade aan
zijn rode Opel Kadett. Hij had deze sinds
zaterdag aan de Nikadel geparkeerd en
constateerde bij terugkomst dat de auto
een deuk had opgelopen. Gezien de
blauwe lak die hij aantrof zoekt de politie
momenteel naar een lichtbeschadigde
auto van deze kleur.
De Duitse toerist P.K. uit Halver deed
zondag bij de politie aangifte van
vermissing van zijn zware bromfiets
(Moped). Het voertuig dat op de cam
ping Loodsmansduin stond moet in de
voorgaande nacht tussen 0.00 en 7.30
uur door onbekenden zijn meegeno
men. Het betreft een bromfiets van het
merk Zündapp, metallic groen gekleurd
en voorzien van het nummer LS-P 868.
Wijzigingen
B. Beumkes en Zoon, Kogerweg 145,
Den Burg. Onderneming opgegaan in
de vereniging 'Verenigde Schilders
Coöperatie U.A.'.
Reisbureau Van Koningsbruggen, Pa
rallelweg 5, Den Helder. Opgeheven
bijkantoor Groeneplaats 9, Den Burg.
het middenstandsdiploma in het derde
leerjaar toelaat en haar programma daar
ook op afstemt. Daarvan is de enige
opleiding voor Noordholland gevestigd;
in Naarden, een vrijwel niet te over
bruggen afstand voor iemand die over-
dag werkt en 's avonds moet studeren.
Het Stivo is echter van plan het aantal
cursusplaatsen uit te breiden. Samen
werking met andere vakopleidingen
wordt op korte termijn verwacht en dan
zal het spoedig mogelijk zijn, dat de
opleiding voor ondernemer via het ver
trouwde middenstandsdiploma ook in
de kop van Noordholland gevolgd kan
worden.
De opleiding op Texel
Ook op Texel organiseert het eerder'
genoemd Instituut voor Middenstands-
onderwijs gedurende een reeks van
jaren een opleiding die door het Rijk
wordt gesubsidieerd, waardoor het
schoolgeld bijzonder laag kan blijven. In
één of twee jaar wordt de vereiste
leerstof voor het middenstandsdiploma
behandeld door bevoegde docenten. De
vakken bedrijfsadministratie, bedrijfs
economie, Nederlandse taal en corres
pondentie, verkoopbevordering en;
rechts- en wetskennis staan op het
programma. De ervaring op Texel heeft
geleerd dat vele geslaagden door deze
opleiding het diploma te pakken kregen
en verder gingen leren: bijv. voor
praktijkdiploma boekhouden, avond
mavo e.d. Steeds duidelijker is dat het
Middenstandsdiploma een begeerd di
ploma is voor hen, die vroeger geen
kans kregen te studeren of die niet
wilden leren. Ze zien in deze opleiding
een soort 'tweede kans onderwijs',
behalen daarmeen een bewijs van zeke
re algemene vorming en voor het
lesgeld hoeft men het niet te laten, want
dat is maar f150,— per jaar. Gedurende
een periode van 40 weken per jaar gaat
men twee avonden (dinsdag- en don
derdagavond) naar school. De lesuren
zijn van half acht tot tien uur. De nieuwe
cursus start dinsdag 21 augustus 1979.
Voor verdere informatie kan men zich
wenden tot de directeur van de school:
A. Studulski, Vloedlijn 26, Den Burg,
telefoon 3323, b.g.g. de heer F. Visman,
Oosterenderweg 47, Oosterend, tele
foon (02223) 824.
Do volledig vernielde Opel kort voordat hl/
werd weggesleept
gewoonte om slechts één branche te
vertegenwoordigen.
Maar wat gebeurde er? In de jaren '50
kwam de massaproductie pas goed op
gang en zette de gevestigde midden
stand voor tal van problemen. Duizen
den bedrijven konden niet tegen de
moordende concurrentie van de groot
industrie en het grootwinkelbedrijf op en
verdwenen. Waar vroeger op elk dorp
diverse slagers, kruideniers, bakkers,
smeden, schilders en timmerlieden wa
ren, bleef er nu dikwijls niet één meer
over. Slechts enkelen konden zich
handhaven, maar ze moesten zich dan
wel omschakelen. De dorpssmid pakte
van alles aan. Hij werd verkoper van
landbouwwerktuigen, gastoestellen,
fietsen, elektrische apparaten, huishou
delijke artikelen, kachels en zelfs auto's;
hij werd bovendien loodgieter, monteur,
installateur, rijwielhersteller en gasfitter.
Vele combinaties ontstonden. Ook de
ouderwetse kruidenier kon het hoofd
niet alleen maar boven water houden
door met zijn tijd mee te gaan en een
Vroeger moest men voor elke branche
een apart vakdiploma hebben. Dat was
toen geen probleem. Een hoefsmid be
sloeg paarden en een kruidenier verkocht
alleen maar levensmiddelen. Het mid
denstandsdiploma en het vakdiploma
hoefsmeden voor de smid en kruide
nierswaren voor de kruidenier waren
voldoende. Behoefte aan meer vakdi
ploma's had men niet, want het was de
Op de Groeneplaats werden woensdagmiddag in het kader van de
woensdagse activiteiten van de stichting Texelse Folklore spinwed
strijden gehouden waarvoor een behoorlijke belangstelling bestond.
Bij de gevorderden won de heer C. M. Haarsma uit Den Helder. In de
toeristenklasse kwam de Duitse mevrouw M. Hammon (Nürnburg) op
de eerste plaats.
Maandagavond veroorzaakte de 16-jarige Duitser Ralph L. uit
Rathingen voor minstens tienduizend gulden schade toen hij
met een geleende Opel personenauto op de Beatrixlaan in Den
Burg/NW uit de bocht vloog en daarbij een lichtmast velde. Het
ongeluk gebeurde om ongeveer half tien.
De prijzen die men hiermee verdiende
bestonden in de 'professionele' klasse
uit drie door de Folklore beschikbaar
gestelde bekers en een gemeentelijke
wisselbeker. In de toeristenklasse was
de eerste prijs een rondvlucht boven
Texel en bestonden de overige prijzen
uit boeken.
Het was bij deze spinwedstrijden de
bedoeling dat de deelnemers en deel
neemsters vooral kwaliteitswerk lever
den. Men moest gedurende een bepaal
de tijd een dunne gelijkmatige draad en
vervolgens een dikke gelijkmatige draad
vervaardigen. De lengte ervan werd
door de jury niet bij de beoordeling
betrokken. Hoewel zich later op de
middag steeds meer adspirant spinners
en spinsters bij de dertig opgestelde
spinnewielen meldden was er voor de
eigenlijke wedstrijd slechts een beperkte
animo.
In de afdeling gevorderden (de offi
ciële wedstrijd) verschenen 11 kandida
ten waaronder 3 heren en 8 dames, allen
afkomstig van Texel of uit Den Helder.
De toeristenklasse werd aanvankelijk
door 15 deelnemers gevormd. Hieronder
bevond zich ondermeer de uit Wage-
ningen afkomstige familie Koopman
waarvan mevrouw G. Koopman vierde
werd en haar dochters S. Koopman en
A. Koopman respectievelijk een derde
en een vijfde plaats wegsleepten.
De officiële uitslag luidde bij de gevor
derden als volgt: 1. de heer C. M.
Haarsma (Den Helder), 2. mevr. J.
Hopman-Bakker (Den Burg) en 3. mevr.
I. v. d. Werf (Den Burg).
In de toeristenklasse was de uitslag:
1. M. Hammon (Nürnburg), 2. M.
Verhagen (Den Helder), 3. S. Koopman,
4. G. Koopman en 5. A. Koopman.
De eerste prijs bij do gevorderde spinners on
spinsters ging dit meal naar de heer C. M.
Haarsma (II uit Den Helder.
Maandagavond ontstond lichte scha
de aan de personenauto van mevrouw
M.F.-U. uit Den Helder toen zij aan de
rechterzijde werd geraakt door de Texe
laar P.T. Beide auto's reden over de
Postweg vanaf De Cocksdorp in de
richting De Koog toen de vooroprijden-
de vrouw aanstalten maakte om de
Oorsprongweg in te slaan. Omdat T.
veronderstelde dat zij linksaf wilde pro
beerde hij haar rechts te passeren. Toen
op het laatste moment bleek dat zij
rechtsaf sloeg was een botsing onver
mijdelijk.
Ter hoogte van de boerderij Heidehof
aan de Rommelpotsweg nabij Den
Hoorn vloog maandagochtend de Duit
se toerist Ulrich N. uit Rathingen met