Shovel moei toch vervangen worden AUTO'S BOTSTEN Folklore hield spinwedstrijden Autoritje kreeg onfortuinlijk slot G Middenstandscursus blijft zinvol uit het handelsregister Volgens keuringsrapport adviesbureau A Texelse opleiding start 21 augustus Moped ontvreemd PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 13 JUL11979 Een onafhankelijk adviesbureau heeft onlangs vastgesteld dat het raadzaam is de op de vuilnisstortplaats in gebruik zijnde shovel (laadschop op wielen) binnenkort toch af te stoten. Vager is men omtrent de andere apparatuur die door gemeentewerken ter vervanging was voorgesteld. Gebre ken heeft men evenwel niet alleen bij de shovel maar ook bij de kolkenzuiger, de Landrover en de bestelauto aangetrof fen. Zoals bekend had het onafhankelijke raadslid J. C. Dros onlangs zowel in de commissie Openbare Werken als in de gemeenteraad om dergelijke rapporten gevraagd omdat hij verschillende zaken in twijfel trok. Toen de raad bleek dat ook andere fracties bedenkingen had den omtrent de wenselijkheid de appa ratuur te vervangen had het college toegezegd het materieel nader te laten onderzoeken. Daartoe is voor wat be treft de shovel en de kolkenzuiger het in Ede, Gelderland, gevestigde Advies bureau voor Bouwmachines en Wegen- bouwmaterieel in de arm genomen. De auto's werden door de technische dienst van de Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie uit Den Haag onderzocht. Shovel Het keuringsrapport van de shovel (nieuwwaarde ca 7160.000, toont diverse gebreken en mankementen aan. De remmen zijn geheel gedemonteerd, de compressor lekt aan de zuigerveren (de lucht bevat olie), de banden zijn zeer dun en van de motor moet het binnen- luchtfilter vernieuwd worden. Verder zijn de hydraulische leidingen van de heffilters verbogen waardoor de koppe lingen lekken, zijn de bakgaten van de laadbak uitgeslagen t.o.v. de bakpen- nen, heeft de rechter ophangpen van de stuurcylinder ruimte, ontbreekt onder de hefcylinder een gedeelte van de beplating en is de machine traag in het werk. Gesteld wordt dat in de wegenbouw een dergelijk type shovel bij 6.500 7.000 uur wordt afgestoten omdat de op de vuilnisstortplaats gebruikte machine zwaarder wordt belast acht men het beter deze ca 1.000 uur eerder te vervangen. Daarbij wordt er op gewe zen dat de shovel als 'compactor' werkt 6 Hoewel de wagen bij het ongeluk verscheidene salto's maakte en vol ledig werd gekraakt, kwamen de in zittenden er wonderlijk genoeg vrijwel zonder verwondingen vanaf. Twee meisjes (18 en 19 jaar), die met Ralph L. waren meegelift, liepen beiden een lichte hersenschudding op en hadden snijwonden. Zelf kwam L. met de schrik vrij. De politie heeft de jonge man na het nemen van een blaas- en bloedproef laten gaan. Geleend De jongeman had eerder op de avond van een vriend met wie hij op de camping Kogerstrand verblijft, de sleu tels van de lichtblauwe Opel geleend om in Den Burg wat boodschappen te gaan doen. Tegenover de politie heeft deze vriend later verklaard dat hij van niets wist. Eenmaal op pad was L. onderweg de twee meisjes tegengeko men en had een lift aangeboden. Toen het drietal in Den Burg was, (de machine is met speciale compactor- wielen uitgerust) waardoor een ver hoogde belasting aan voor- en achteras, de cardanassen en de powershift op treedt. De shovel is op dit moment ruim 4.800 uur in gebruik zodat het gezien de lange levertijd van dergelijke apparatuur aannemelijk is dat de gemeente binnen kort toch tot vervanging zal besluiten. Kolkenzuiger Voor wat betreft de kolkenzuiger heeft het adviesbureau geen concreet advies geformuleerd maar gezien de opgesomde defecten ziet het er naar uit dat deze eveneens aan het eind van zijn Latijn is. De volgende mankementen worden opgesomd: de coating van de tank is grotendeels verdwenen, de steunbout van de giertank moet vast gezet worden, de bovenste zuigstang is verdroogd, beide bovenbochtstukken in de zuigleiding zijn zeer dun, de onderste zuigleiding en de draaibare koppeling zijn zeer dun en de ophanging van de vlotter in de tank is zeer ruim in de scharnierpunten. Men is verder van oordeel dat de bouten van het boven raam op de chassis vastgezet moeten worden en er is bij de inspectie gecon stateerd dat de gehele tank tijdens het rijden door bochten op het chassis schuift hetgeen een krakend geluid tot gevolg heeft. De Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie (EVO) heeft om trent de wagen waarop de kolkenzuiger is gemonteerd vastgesteld dat deze zeer goed onderhouden is. Tenzij men met één wagen het werk niet of moeilijk bij kan houden acht men daarom een spoedige vervanging niet noodzakelijk. Eventueel zou het inmiddels zes jaar oude voertuig als reservewagen nog geruime tijd dienst kunnen doen. Wan neer binnenkort twee nieuwe banden worden gemonteerd, kunnen deze vol gens de EVO beter rechtsachter ge plaatst worden. Tevens is de Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie van oordeel dat zowel de Landrover als het door de gemeente gebruikte Volkswagenbusje goed onderhouden zijn. Ondanks-het beperkte qantal gedraaide kilometers (49.837) zegt men dat aan de motor van de bestelauto geen hoge verwachtingen kwamen ze spoedig tot de ontdekking dat, evenals in De Koog, ook hier de winkels al dicht waren. Plankgas Daarop zocht L. opnieuw naar de Pontweg om naar De Koog terug te rijden. Op de Beatrixlaan aangeland meende hij de juiste weg te hebben ge vonden en gaf plankgas. De snelheid van de Opel was daardoor ter hoogte van de noordelijke bocht in de Beatrixlaan zo groot, dat een ongeluk niet meer te vermijden was. In volle vaart reed L. rechtdoor het aan de overzijde van de weg gelegen grasveld in, waarbij een lichtmast het moest ontgelden en de auto volgens omwo nenden in ieder geval twee maal over de kop vloog. De Opel kwam op zijn dak tot stilstand. meer kunnen worden gesteld. Mede gezien de leeftijd (bouwjaar 1974) zal de wagen tegen het eind van het jaar beter vervangen kunnen worden. De Landrover (bouwjaar 1972) is volgens de EVO nog wel redelijk bruik baar en de wel of niet wenselijkheid van vervanging zal mede afhankelijk zijn van het bod bij verkoop. Bij de handel in dergelijke wagens worden bij aankoop hoge prijzen gevraagd en betaald, aldus de EVO. Men geeft tenslotte te kennen dat vooral nu het hoogseizoen is aange broken er onder strandexploitanten meer belangstelling voor de Landrover kan bestaan dan later in het jaar. Ale men een winkel, ambach telijk, vervoers- of horecabedrijf wil beginnen, moet met over pa pieren beschikken die voldoen aan de eisen van de Vestigings wet. Bijna elke zelfstandige on dernemer moet kunnen aanto nen, dat hij over voldoende vak- en handelskennis beschikt en daarom moet hij in het bezit zijn van een vakdiploma en een mid denstandsdiploma. In de afgelopen dagen hebben bij een aantal kleine botsingen verscheidene auto's schade opgelopen. Twee daar van vonden plaats in De Koog en twee nabij Oosterend. Het ongeval waarbij de meeste scha de ontstond gebeurde zaterdagochtend op de Genteweg toen de uit Den Helder afkomstige chauffeur J.K.A. met zijn vrachtauto tegen een geparkeerde Volkswagen Passat botste. A. lette supermarkt beginnen. Hij verkocht niet alleen levensmiddelen, maar ging ook over tot de verkoop van aardappelen, groente, fruit, brood, vlees, huishoude lijke artikelen, lectuur en textiel. Voor elke branche een vakdiploma Voor al die verschillende branches zouden de smid en de kruidenier aparte vakdiploma's moeten hebben. Dit zou hen een studie kosten van tientallen jaren. Een onmogelijke opgave. Het ministerie van Economische Zaken had hier wel begrip voor en daarom werd besloten, dat men moest blijven be schikken over een middenstandsdiplo ma, maar dat één willekeurig vakdiplo ma genoeg was om alle branches te kunnen voeren, behalve voor een dro gisterij, slijterij en handel in vuurwa pens. Daarvoor moet men ook nu nog het specifieke vakdiploma halen. In alle andere gevallen is het bij wijze van spreken mogelijk om met het vakdiplo ma lederwaren een groentezaak te beginnen. Eigenlijk is dat absurd en daarom kan men met een dergelijke gang van zaken geen vrede hebben. Het ondernemersdiploma Met de invoering van de Vestigings wet Detailhandel in 1972 heeft men geprobeerd daarin verandering te bren gen. Deze wet geeft aan dat de aanko mende winkelier over slechts één diplo ma hoeft te beschikken om aan de eisen van de nieuwe Vestigingswet te vol doen. De bedoeling is, dat de vereiste kennis voor vakbekwaamheid en han delskennis samensmelten in één oplei ding welke het zogenaamde onderne mersdiploma tot resultaat heeft. Maar het merkwaardige is, dat er nauwelijks mogelijkheden waren om onvoldoende op toen hij trachtte achter uit een uitrit in te rijden. De personen auto (eigendom van V.W.H. uit Keulen) liep zware schade aan de voorzijde op. Eveneens op de Genteweg gebeurde zondagavond na afloop van de eerste MAB-autocross een ongeval toen de in een Ford rijdende Texelaar M.J.W. achterop de Honda motorfiets van een Zwitserse toerist botste. In zijn woede ondernam deze laatste daarop een poging om W. uit de auto te halen en te lijf te gaan. Zijn opponent schrok daar zo van dat hij per ongeluk het gaspedaal intrapte en opnieuw op de motor inreed. De schade aan beide voertuigen viel desondanks mee. iemand voor dit nieuwe diploma op te leiden, omdat de opleidingsinstituten daar helemaal niet op waren ingesteld. Daarom is besloten om de uitvoering van de wet voor vier jaren uit te stellen en toen er nog steeds niets was veranderd nog eens tot 1 augustus 1980. Langer uitstellen zou niet gaan, want dan zou deze wet waaraan al zovele jaren was gesleuteld in het geheel niet door kunnen gaan en zou men opnieuw met een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer moeten komen. Als iemand vóór 1 augustus 1980 in het bezit is van een middenstands diploma en een vakdiploma kan hij daarna desnoods nog in het jaar 1999 altijd nog met een winkel beginnen. Heeft hij deze diploma's niet vóór die datum in zijn bezit, dan zal hij het onder nemersdiploma moeten halen. De gemakkelijkste weg Dat is niet zo simpel. Het is een driejarige studie en dergelijke opleidin gen zijn nog steeds in gering aantal over het land verspreid. Er is echter een nieuwe oplossing mogelijk geworden. Op het laatste moment heeft het Instituut voor Mid- denstandsonderwijs het voor elkaar ge kregen, dat iemand met een na 1980 verkregen middenstandsdiploma in het derde leerjaar van zo'n ondernemers opleiding geplaatst kan worden. Dat betekent dan dat deze studie dan ook in totaal drie jaar gaat duren en als men voldoende vooropleiding bijv. Mavo met hendelskennis heeft en direct in de examenklas van de Middenstands avondschool geplaats kan worden, zou de totale studietijd op maar twee jaar neerkomen. Middenstandsdiploma is niet dood Er is dus wat dat betreft eigenlijk niets veranderd, maar het is niet meer moge lijk, dat de vrouw het middenstands diploma haalt en haar man het vakdiplo ma. Nog een bezwaar is, dat vele vakopleidingen geen ondernemersoplei ding hebben. De Stichting Vakopleiding Huishou delijke Artikelen (Stivo) is op dit mo ment de enige instelling die bezitters van zijn auto uit de bocht. Het voertuig werd daarbij zwaar beschadigd en de bestuur der liep lichte vleeswonden op. Toerist J.M. uit Sint Maartensdijk deed maandag aangifte van schade aan zijn rode Opel Kadett. Hij had deze sinds zaterdag aan de Nikadel geparkeerd en constateerde bij terugkomst dat de auto een deuk had opgelopen. Gezien de blauwe lak die hij aantrof zoekt de politie momenteel naar een lichtbeschadigde auto van deze kleur. De Duitse toerist P.K. uit Halver deed zondag bij de politie aangifte van vermissing van zijn zware bromfiets (Moped). Het voertuig dat op de cam ping Loodsmansduin stond moet in de voorgaande nacht tussen 0.00 en 7.30 uur door onbekenden zijn meegeno men. Het betreft een bromfiets van het merk Zündapp, metallic groen gekleurd en voorzien van het nummer LS-P 868. Wijzigingen B. Beumkes en Zoon, Kogerweg 145, Den Burg. Onderneming opgegaan in de vereniging 'Verenigde Schilders Coöperatie U.A.'. Reisbureau Van Koningsbruggen, Pa rallelweg 5, Den Helder. Opgeheven bijkantoor Groeneplaats 9, Den Burg. het middenstandsdiploma in het derde leerjaar toelaat en haar programma daar ook op afstemt. Daarvan is de enige opleiding voor Noordholland gevestigd; in Naarden, een vrijwel niet te over bruggen afstand voor iemand die over- dag werkt en 's avonds moet studeren. Het Stivo is echter van plan het aantal cursusplaatsen uit te breiden. Samen werking met andere vakopleidingen wordt op korte termijn verwacht en dan zal het spoedig mogelijk zijn, dat de opleiding voor ondernemer via het ver trouwde middenstandsdiploma ook in de kop van Noordholland gevolgd kan worden. De opleiding op Texel Ook op Texel organiseert het eerder' genoemd Instituut voor Middenstands- onderwijs gedurende een reeks van jaren een opleiding die door het Rijk wordt gesubsidieerd, waardoor het schoolgeld bijzonder laag kan blijven. In één of twee jaar wordt de vereiste leerstof voor het middenstandsdiploma behandeld door bevoegde docenten. De vakken bedrijfsadministratie, bedrijfs economie, Nederlandse taal en corres pondentie, verkoopbevordering en; rechts- en wetskennis staan op het programma. De ervaring op Texel heeft geleerd dat vele geslaagden door deze opleiding het diploma te pakken kregen en verder gingen leren: bijv. voor praktijkdiploma boekhouden, avond mavo e.d. Steeds duidelijker is dat het Middenstandsdiploma een begeerd di ploma is voor hen, die vroeger geen kans kregen te studeren of die niet wilden leren. Ze zien in deze opleiding een soort 'tweede kans onderwijs', behalen daarmeen een bewijs van zeke re algemene vorming en voor het lesgeld hoeft men het niet te laten, want dat is maar f150,— per jaar. Gedurende een periode van 40 weken per jaar gaat men twee avonden (dinsdag- en don derdagavond) naar school. De lesuren zijn van half acht tot tien uur. De nieuwe cursus start dinsdag 21 augustus 1979. Voor verdere informatie kan men zich wenden tot de directeur van de school: A. Studulski, Vloedlijn 26, Den Burg, telefoon 3323, b.g.g. de heer F. Visman, Oosterenderweg 47, Oosterend, tele foon (02223) 824. Do volledig vernielde Opel kort voordat hl/ werd weggesleept gewoonte om slechts één branche te vertegenwoordigen. Maar wat gebeurde er? In de jaren '50 kwam de massaproductie pas goed op gang en zette de gevestigde midden stand voor tal van problemen. Duizen den bedrijven konden niet tegen de moordende concurrentie van de groot industrie en het grootwinkelbedrijf op en verdwenen. Waar vroeger op elk dorp diverse slagers, kruideniers, bakkers, smeden, schilders en timmerlieden wa ren, bleef er nu dikwijls niet één meer over. Slechts enkelen konden zich handhaven, maar ze moesten zich dan wel omschakelen. De dorpssmid pakte van alles aan. Hij werd verkoper van landbouwwerktuigen, gastoestellen, fietsen, elektrische apparaten, huishou delijke artikelen, kachels en zelfs auto's; hij werd bovendien loodgieter, monteur, installateur, rijwielhersteller en gasfitter. Vele combinaties ontstonden. Ook de ouderwetse kruidenier kon het hoofd niet alleen maar boven water houden door met zijn tijd mee te gaan en een Vroeger moest men voor elke branche een apart vakdiploma hebben. Dat was toen geen probleem. Een hoefsmid be sloeg paarden en een kruidenier verkocht alleen maar levensmiddelen. Het mid denstandsdiploma en het vakdiploma hoefsmeden voor de smid en kruide nierswaren voor de kruidenier waren voldoende. Behoefte aan meer vakdi ploma's had men niet, want het was de Op de Groeneplaats werden woensdagmiddag in het kader van de woensdagse activiteiten van de stichting Texelse Folklore spinwed strijden gehouden waarvoor een behoorlijke belangstelling bestond. Bij de gevorderden won de heer C. M. Haarsma uit Den Helder. In de toeristenklasse kwam de Duitse mevrouw M. Hammon (Nürnburg) op de eerste plaats. Maandagavond veroorzaakte de 16-jarige Duitser Ralph L. uit Rathingen voor minstens tienduizend gulden schade toen hij met een geleende Opel personenauto op de Beatrixlaan in Den Burg/NW uit de bocht vloog en daarbij een lichtmast velde. Het ongeluk gebeurde om ongeveer half tien. De prijzen die men hiermee verdiende bestonden in de 'professionele' klasse uit drie door de Folklore beschikbaar gestelde bekers en een gemeentelijke wisselbeker. In de toeristenklasse was de eerste prijs een rondvlucht boven Texel en bestonden de overige prijzen uit boeken. Het was bij deze spinwedstrijden de bedoeling dat de deelnemers en deel neemsters vooral kwaliteitswerk lever den. Men moest gedurende een bepaal de tijd een dunne gelijkmatige draad en vervolgens een dikke gelijkmatige draad vervaardigen. De lengte ervan werd door de jury niet bij de beoordeling betrokken. Hoewel zich later op de middag steeds meer adspirant spinners en spinsters bij de dertig opgestelde spinnewielen meldden was er voor de eigenlijke wedstrijd slechts een beperkte animo. In de afdeling gevorderden (de offi ciële wedstrijd) verschenen 11 kandida ten waaronder 3 heren en 8 dames, allen afkomstig van Texel of uit Den Helder. De toeristenklasse werd aanvankelijk door 15 deelnemers gevormd. Hieronder bevond zich ondermeer de uit Wage- ningen afkomstige familie Koopman waarvan mevrouw G. Koopman vierde werd en haar dochters S. Koopman en A. Koopman respectievelijk een derde en een vijfde plaats wegsleepten. De officiële uitslag luidde bij de gevor derden als volgt: 1. de heer C. M. Haarsma (Den Helder), 2. mevr. J. Hopman-Bakker (Den Burg) en 3. mevr. I. v. d. Werf (Den Burg). In de toeristenklasse was de uitslag: 1. M. Hammon (Nürnburg), 2. M. Verhagen (Den Helder), 3. S. Koopman, 4. G. Koopman en 5. A. Koopman. De eerste prijs bij do gevorderde spinners on spinsters ging dit meal naar de heer C. M. Haarsma (II uit Den Helder. Maandagavond ontstond lichte scha de aan de personenauto van mevrouw M.F.-U. uit Den Helder toen zij aan de rechterzijde werd geraakt door de Texe laar P.T. Beide auto's reden over de Postweg vanaf De Cocksdorp in de richting De Koog toen de vooroprijden- de vrouw aanstalten maakte om de Oorsprongweg in te slaan. Omdat T. veronderstelde dat zij linksaf wilde pro beerde hij haar rechts te passeren. Toen op het laatste moment bleek dat zij rechtsaf sloeg was een botsing onver mijdelijk. Ter hoogte van de boerderij Heidehof aan de Rommelpotsweg nabij Den Hoorn vloog maandagochtend de Duit se toerist Ulrich N. uit Rathingen met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 2