Cjroen ^wartr jexels in het
WACHTTIJDEN TOT
RUIM NEGEN UUR!
Warmoesstraat zal
worden afgesloten
pouwvakdrukte groter dan vorig jaar
Duitse aannemer
laagste inschrijver
voor zandsuppletie
FNV vraagt
om spoed
HOORZITTING IN LINDEBOOM-TEXEL
Jarino kocht
eiervei/ing
Pakken stro
verbrand
Badspullen
gestolen
Benzinediefstal
JAARGANG NR. 9394
DINSDAG 17 JUL11979
factie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
rfoon (02228I 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Burg, telefoon (02220) 3543.
or advertenties, abonnementen etc. wende men zich
de uitgever Langeveld De Rooy B.V.,
>tbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ^11,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
l
De wachttijden 1rt Den Hélder liepen-zaterdag uit tot ruim negen
ur. Het was dus nog erger dan de zeven uur waarvan de radio-
lieuwsdienst bij herhaling melding maakte. De oorzaak was niet zo
eer de grote hoeveelheid auto's als zodanig alswel het feit dat ze
ijna allemaal tegelijkertijd waren gekomen.
geworden dat de mensen de wachttij
den proberen te ontlopen door vroeger
van huis te gaan. Het wordt daarom op
de vrijdagen gemiddeld drukker. Veel
minder is men blijkbaar geneigd om de
zondag als reisdag te kiezen.
Vrijdag j.l. bracht TESO 1.715 auto's
naar Texel en 1.639 naar Den Helder.
Texel is in overig Nederland vermaard
ri zijn schapen, vogels en wachttijden.
:ls gevolg van deze nationale bekend-
eid hadden alle bouwvakkers zich
oorgenomen zeer vroeg van huis te
aan. Dat deden ze dan ook; het gros
tapte tussen vier en zes uur 's morgens
de auto in de vaste veronderstelling
lat ze dan één, hoogstens twee uur
ouden moeten wachten. Pas in Den
leider ontdekten ze dat iedereen op dat
fee was gekomen.
Gemiddeld brachten ze zes tot zeven
tur In Den Helder door. Wie nergens
ekening mee had gehouden en pas
ond het middaguur aan de vakantiereis
tegon, hoefde maar een paar uur te
vachten.
Illustratief voor de situatie is ook het
iet feit dat de pendelende TESO-boten
tlle auto's ruimschoots voor midder-
ïacht naar Texel hadden gebracht,
ïaterdagavond tegen elf uur vertrok de
aatste boot.
Nog nooit hebben zóvelen gemiddeld
té lang moeten wachten. Maar dat was
ook het enige record want TESO heeft
wel eens belangrijk méér auto's op een
dag vervoerd. Ook het aantal vreemde
auto's dat zich thans op het eiland
bevindt is niet schokkend. Zaterdag
avond was de stand 8.248, enkele auto's
minder dan op de avond van bouwvak
zaterdag vorig jaar.
Al eerder dit seizoen is duidelijk
Zaterdag werden 2.150 auto's naar
Texel gebracht en gingen er 1.749 terug.
Zondag bedroegen deze cijfers respec
tievelijk 1.422 en 1.247.
Vroeg druk
Ongekend vroeg (om 5.30 uur) stond
zaterdagochtend de betonbaan in Den
Helder vol wachtende auto's, zodat al
direct met volle boten werd gependeld.
De file groeide snel en strekte zich uit tot
ver achter het Helden der Zee-monu
ment. Rond het middaguur groeide de
rij niet meer en werden de wachtenden
snel 'opgeruimd'.
Ook het verkeer in de andere richting
was aanzienlijk. Tot halverwege de
middag waren ook de boten néér Den
Helder vol. Als gevolg daarvan was de
omloopsnelheid van de pendelende
schepen niet bijzonder groot. Voor het
laden van zeventig auto's is nu eenmaal
meer tijd nodig dan voor dertig of
veertig. Op Texel waren de wachttijden
echter niet veel langer dan twee uur; de
aanvoer van auto's voltrok zich hier veel
meer geleidelijk.
Hoewel het aantal auto's op her
eiland ongeveer gelijk is aan dat van
vorig jaar, is het aantal personen iets
hoger. Er werden nl. bijzonder veel
bromfietsen, motorrijders en fietsers
overgezet. De meesten waren kampeer
ders. 'Loodsmansduin' en 'Prins Hen
drik' waren de laatste campings waar
nog ruimte was. Nog even bestond de
indruk dat het niet nodig zou zijn de
noodcamping bij Den Burg in gebruik te
nemen, maar zondagmiddag om vijf uur
kon dat niet langer worden uitgesteld.
Die avond stonden er 25 tenten. In de
loop van gisterochtend verdubbelde
zich dat getal en het zag er naar uit dat
er nog flink wat zou bijkomen. Ook uit
dit feit moet worden afgeleid dat het op
Texel momenteel drukker is dan vorig
jaar. De gunstige weersomstandigheden
van de afgelopen veertien dagen zijn
daar ongetwijfeld debet aan.
In het NOS-journaal van zaterdag
avond stelde een duidelijk trotse VW-
directeur Jaap Dekker vast dat Texel
blijkbaar nog zeer aantrekkelijk is. Zijn
gelijk blijkt ook uit de vergelijkende
bezettingscijfers van de vorige week.
Weliswaar is de verminderde belangstel
ling voor een vakantie in eigen land
overal te voelen, maar naar verhouding
merkt Texel daar het minste van. Vooral
in vergelijking met de niet bij de kust
gelegen toeristenplaatsen is de situatie
op Texel uitstekend. In vrijwel alle
sectoren is elders overal nog ruimte,
terwijl Texel op dit moment echt wel
'vol' is, afgezien van een enkele gezins-
kampeerplaats of kamer voor logies en
ontbijt.
De situatie kan echter snel verande
ren. Er zijn nog veel kampeerders die al
een week of langer op Texel zijn en door
het verslechterende weer mogelijk eer
der zullen vertrekken. Er komen dan al
gauw enkele honderden plaatsen vrij,
waardoor de noodcamping weer kan
worden opgeheven.
Vrouwen en kinderen eerst
De stemming onder de duizenden
wachtende vakantiegangers kan het
beste als 'gelaten' worden gekarakteri
seerd. Voor de meesten was het wel een
schok om te ontdekken dat het langer
dan een paar uurtjes-zou duren alvorens
de aan de horizon glanzende wadden
parel kon worden betreden, maar het
was in ieder geval gedeelde smart. Echt
vervelend en zelfs slopend is het wach
ten voor mensen met jonge kinderen.
Veel automobilisten besloten dan ook
hun gezin vooruit te sturen, maar veel
anderen kwamen daar minder makkelijk
toe. Bij navraag bleek ons dat mensen
die nooit eerder op Texel zijn geweest
het griezelig vinden om vrouw en
kinderen vooruit te sturen. Ze denken
aan een primitief schapeneiland waar
noodtoestanden heersen als gevolg van
de overmatige drukte, daar waag je je
vrouw en kinderen niet aan. De trouwe
Texelbezoekers hebben het daar makke
lijker mee.
Bij de wandeling die we zaterdag
langs de honderden auto's maakten
bleek zelfs dat er een categorie toeristen
is die het wachten als een genoegelijk
begin van de vakantie beschouwt. Ze
zijn meestal met veel kennissen en dus
meerdere auto's tegelijk op pad gegaan,
hebben de radio luid aan, vermaken zich
met spelletjes en laten de meegevoerde
kratten pils niet onaangeroerd.
Een duidelijk ander geval was dat van
een familie uit Berlijn die voor het eerst
naar Texel kwam. De autorit vanuit
Berlijn was al zwaar geweest en toen
moesten ze nog eens negen uur in de rij
staan met een kind dat inmiddels ziek
was geworden. Eenmaal aangekomen
op het vakantie-adres ging de enige
interesse uit naar het bed
T exelaarsabonnement
Het bestuur van de FNV Texel heeft
de minister van Verkeer en Waterstaat
gevraagd spoed te betrachten bij de
beslissing over invoering van het goed
kope veerabonnement voor Texelaars.
In overleg met TESO heeft het be
stuur gistermiddag een telegram verzon
den van de volgende inhoud: ,,Aan zijne
Excellentie de Minister van Verkeer en
Waterstaat. Wij wachten al meer dan
drie maanden op uw antwoord inzake
de door TESO aangevraagde subsidie
voor een jaarabonnement voor Texe
laars. Graag zouden we van u de stand
van zaken vernemen Bestuur FNV
Texel".
Zondagmiddag werd de brandweer
gealarmeerd voor een brandje op een
stuk land aan de Watermolenweg bij
Den Hoorn. Een kleine klamp stro was
door niet geheel duidelijke oorzaak in
brand geraakt. De brandweer trok de
pakken stro uit elkaar om deze met
water te kunnen doven. De hele klamp
(enkele tientallen pakken) moet als
verloren worden beschouwd.
Een Duitse familie die in de loop van
woensdag ter hoogte van het Hoorn-
derslag in de zee had gezwommen, be
merkte bij terugkomst op het strand dat
de hen toebehorende spullen door on
bekenden waren meegenomen. Bij de
vermiste voorwerpen behoorden een
horloge, een Kodak Instamatic
fototoestel, een identiteitsbewijs en een
rijbewijs ten name van mevr. Scheine-
Schutter uit Rheine BRD.
Op het parkeerterrein Nikadel in De
Koog werd zondagavond een groepje
Duitse jongelui betrapt op benzinedief
stal. Gewapend met een jerrycan en een
slangetje waren zij bezig geweest ben
zine uit tanks van geparkeerde auto's te
hevelen.
De politie snapte de groep omdat
enkelen van hen op verdachte wijze
wegdoken toen men tijdens een pa-
trouilletocht de Nikadel opreed. Ter
plaatse trof men alle benodigdheden
voor de diefstal van benzine aan. Bij het
opmaken van het proces verbaal ver
klaarden de jongens dat hun geld op
was en dat zij de benzine nodig hadden
om weer thuis te komen.
Het Duitse aannemingsbedrijf Heinrich Hirdes uit Hamburg is bij de
vrijdag gehouden aanbesteding ets laagste Inschrijver uit de bus
gekomen voor het zandsuppletiewerk bij de vuurtoren. Hirdes schreef
in voor f9.096.963,-. Nummer twee was Van Oord uit Utrecht met
f10.564.000,- en derde Volker Baggermij met f10.670.000,
Volgens de EEG-bepalingen moeten
dergelijke werken tegenwoordig interna
tionaal worden aanbesteed. Het is de
eerste keer dat een buitenlandse onder
nemer zich als laagste meldt voor een
werk op Texel. Aan de aanbesteding
werd ook deelgenomen door de combi
natie De Vries en Van de Wiel/Nelis met
f11.060.000,— (nummer zeven). De
firma Broekhoven uit Zeist was de
twaalfdein het rijtje met f11.890.000,
Het staat nog niet definitief vast of de
Duitse aannemer het werk ook zal
uitvoeren omdat de gunning nog moet
volgen. Regel is dat de laagste inschrij
ver het werk krijgt als is gebleken dat
deze in staat is het uit te voeren. Hirdes
is een grote onderneming die veel
waterbouwkundig werk heeft uitge
voerd in de Oostzee en de monding van
de Weser,
Zoals eerder gemeld moet bij het
zandsuppletiewerk een hoeveelheid van
3 miljoen m3 zand op het strand tussen
de vuurtoren en de Slufter worden
gespoten om een voorlopig eind te
maken aan de kustafslag aldaar. Het
werk moet voor 2 november a.s. wor
den opgeleverd.
Grote zaal bij hotel Texel
De identiteit van de nieuwe
eigenaar van de gebouwen van
de Eierveiling in de Kantoorstraat
te Den Burg kan worden onthuld:
het is de bouw- en exploitatie
maatschappij Jarino B.V. uit Ro
den, dezelfde onderneming die
bereid is hotel De Lindeboom-
Texel over te nemen en te ver
bouwen. Tussen het een en het
ander bestaat duidelijk verband.
Jarino heeft de grond waarop nu
nog de Eierveiling staat nodig om
haar ambitieuze plan voor ver
bouwing van 'De Lindeboom-
Texel' te kunnen uitvoeren. Op
deze plaats moet een grote zaal
komen die door Jarino als onmis
baar onderdeel van het totaal
wordt gezien.
Ook de RST heeft enige tijd plannen
gehad om hotel De Lindeboom-Texel in
de richting van de Eierveiling uit te
breiden. Dat was het zg. 'plan 6'. De
door het bestuur van de Eierveiling
gevraagde prijs werd echter te hoog
geacht en mede om die reden werd plan
6 geschrapt en viel de keus op een
minder omvangrijk en minder kostbaar
bouwplan. Jarino is nu bereid gebleken
dezelfde prijs wel te betalen. Zij wil in
het totale complex aanzienlijk meer geld
investeren dan de RST ooit van plan is
geweest.
Jarino had al geruime tijd interesse
voor het gebouw van de Eierveiling. Tot
koop werd overgegaan toen bleek dat er
ook andere belangstellenden waren.
Op verzoek van de aanwonen-
den zal het gedeelte van de War
moesstraat tussen de Wever
straat en de drukkerij van Lange
veld en De Rooy binnenkort voor
gemotoriseerd verkeer worden
afgesloten. De verbinding tussen
Elemert en Molenstraat (War
moesstraat en Gravenstraat)
blijft voor alle doorgaand verkeer
gehandhaafd.
Aldus luidde de conclusie die wethou
der G. van der Kooi donderdagavond
trok aan het slot van de hoorzitting in
hotel De Lindeboom-Texel. Hierop wer
den de betrokkenen in de gelegenheid
gesteld hun wensen naar voren te
brengen naar aanleiding van de inmid
dels in gang gezette reconstructiewerk
zaamheden.
Op welke manier de gehele Warmoes-
straat en het stukje Gravenstraat tussen
de Zwaanstraat en de Molenstraat uit
eindelijk zullen worden 'aangekleed' zal
in nader overleg met de bewoners
worden geregeld. Donderdag werd toe
gezegd dat er na de bouwvakvakanties
in het gemeentehuis een detailtekening
zal worden opgehangen waarop even
tueel gewenste veranderingen nog in
gepast kunnen worden. Van der Kooi
wees er op de hoorzitting overigens op
dat dit niet wil zeggen dat iedereen zijn
zin zal kunnen krijgen: „Wat de een wil
kan vyel eens problemen geven bij de
ander".
Alternatieve parkeerplaats
Men scheen het er donderdagavond
overigens wel over eens te zijn dat er
alternatieve ruimte moet worden ge
schapen om de auto's van de aan het
afgesloten deel wonende bewoners va
de Warmoesstraat op te bergen. De
gemeente heeft zich bereid verklaard
daartoe een stuk grond tussen de
achtertuintjes van de Warmoesstraat-
bewoners en de bewoners van de
Keesomlaan af te staan. De inrit hiervan
zou voor 'wildparkeerders' afgesloten
kunnen worden, maar over de wijze
waarop kon men nog niet tot overeen
stemming komen. Voorts werd meege
deeld dat de gemeente geen enkel recht
kan doen gelden op de parkeerruimte
achter de winkel van de Fa. Moerbeek.
Van die kant heeft men de wens geuit
deze parkeerplaats met een hek te
omheinen om het terrein uitsluitend
voor de eigen clientèle te benutten.
Buiten de openingstijden van de winkel
zal dan het hek worden gesloten. Om de
bereikbaarheid van deze privéparkeer-
plaats en ondermeer de drukkerij van
Langeveld en De Rooy te waarborgen
zal de inrit vanaf de Elemert open
blijven. Voor wat betreft het afgesloten
gedeelte werd op de hoorzitting mee
gedeeld dat de rijbaan wel voldoende
breedte zou krijgen om bijvoorbeeld een
vuilniswagen en bij calamiteiten de
brandweerauto door te laten.
Aankleding
De aankleding van een en ander
vormde donderdag nog een behoorlijk
punt van discussie. Mevrouw M. Wie-
ten-Gilot pleitte voor bloembakken zoals
„onlangs voor de winkel van de Fa.
Nauta zijn aangelegd" te weten smalle,
lange, door creosootpalen afgescherm
de bakken.
Mevrouw Van de Wetering zag daar
entegen niets in het voorstel maar wilde
het 'oude straatbeeld' handhaven door
de nu aanwezige stoepen beter te
restaureren en de rest maar aan de
bewoners zelf over te laten. Nog even
inhakend op het probleem langparkeer-
ders waarmee men mogelijkerwijs in het
aan de Zwaanstraat grenzende deel van
de Warmoesstraat te maken zal krijgen,
meende zij dat de mensen er meer op
gewezen moeten worden hun wagens
elders neer te zetten. Wethouder Van
der Kooi zag er evenwel niets in.
Volgens hem heeft de politie onvol
doende mankracht om dat te realiseren
en is het nog maat de vraag of het veel
effect zou hebben.
Voorts werd donderdagavond duide
lijk dat het planten van meer bomen niet
mogelijk is omdat de openbare nuts
bedrijven daar bezwaar tegen maken.
Gravenstraat
Op de hoorzitting brak W. Keijzer
(Artima) een lans voor het eveneens
afsluiten van de Gravenstraat. Hij was
van mening dat de hier gelegen winkels
meer baat hadden bij wandelaars dan bij
doorgaand verkeer. Chr. de Groot uitte
zich in dezelfde trant maar de overige
betrokkenen zagen er niet zoveel in. Zij
wilden de motorischebereikbaarheid van
hun neringen gewaarborgd zien. Ten
slotte werd beloofd dat ter hoogte van
Modehuis Beekman in het wegdek een
plaveiselverandering zal worden aange
bracht die hopelijk snelheidsbeperkend
zal werken.
Zowel De Groot als Keijzer maar ook
de familie A. van Veen vroeg om iets te
doen aan het pleintje voor het City
theater. Vooral voor W. Keijzer was het
perkje aan het eind van de Hogerstraat
een doorn in het oog. Hij zei dat dit het
winkelende publiek blokkeerde en men
de neiging had om te keren en de
Gravenstraat verder te mijden. Keijzer
vond met name het looppad naast het
perk veel te smal en daardoor levens
gevaarlijk. Het perk op zich was volgens
(Lees verder op pagina 3]