Cjroen ^wartr jexels in het WACHTTIJDEN TOT RUIM NEGEN UUR! Warmoesstraat zal worden afgesloten pouwvakdrukte groter dan vorig jaar Duitse aannemer laagste inschrijver voor zandsuppletie FNV vraagt om spoed HOORZITTING IN LINDEBOOM-TEXEL Jarino kocht eiervei/ing Pakken stro verbrand Badspullen gestolen Benzinediefstal JAARGANG NR. 9394 DINSDAG 17 JUL11979 factie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, rfoon (02228I 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Burg, telefoon (02220) 3543. or advertenties, abonnementen etc. wende men zich de uitgever Langeveld De Rooy B.V., >tbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ^11,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. l De wachttijden 1rt Den Hélder liepen-zaterdag uit tot ruim negen ur. Het was dus nog erger dan de zeven uur waarvan de radio- lieuwsdienst bij herhaling melding maakte. De oorzaak was niet zo eer de grote hoeveelheid auto's als zodanig alswel het feit dat ze ijna allemaal tegelijkertijd waren gekomen. geworden dat de mensen de wachttij den proberen te ontlopen door vroeger van huis te gaan. Het wordt daarom op de vrijdagen gemiddeld drukker. Veel minder is men blijkbaar geneigd om de zondag als reisdag te kiezen. Vrijdag j.l. bracht TESO 1.715 auto's naar Texel en 1.639 naar Den Helder. Texel is in overig Nederland vermaard ri zijn schapen, vogels en wachttijden. :ls gevolg van deze nationale bekend- eid hadden alle bouwvakkers zich oorgenomen zeer vroeg van huis te aan. Dat deden ze dan ook; het gros tapte tussen vier en zes uur 's morgens de auto in de vaste veronderstelling lat ze dan één, hoogstens twee uur ouden moeten wachten. Pas in Den leider ontdekten ze dat iedereen op dat fee was gekomen. Gemiddeld brachten ze zes tot zeven tur In Den Helder door. Wie nergens ekening mee had gehouden en pas ond het middaguur aan de vakantiereis tegon, hoefde maar een paar uur te vachten. Illustratief voor de situatie is ook het iet feit dat de pendelende TESO-boten tlle auto's ruimschoots voor midder- ïacht naar Texel hadden gebracht, ïaterdagavond tegen elf uur vertrok de aatste boot. Nog nooit hebben zóvelen gemiddeld té lang moeten wachten. Maar dat was ook het enige record want TESO heeft wel eens belangrijk méér auto's op een dag vervoerd. Ook het aantal vreemde auto's dat zich thans op het eiland bevindt is niet schokkend. Zaterdag avond was de stand 8.248, enkele auto's minder dan op de avond van bouwvak zaterdag vorig jaar. Al eerder dit seizoen is duidelijk Zaterdag werden 2.150 auto's naar Texel gebracht en gingen er 1.749 terug. Zondag bedroegen deze cijfers respec tievelijk 1.422 en 1.247. Vroeg druk Ongekend vroeg (om 5.30 uur) stond zaterdagochtend de betonbaan in Den Helder vol wachtende auto's, zodat al direct met volle boten werd gependeld. De file groeide snel en strekte zich uit tot ver achter het Helden der Zee-monu ment. Rond het middaguur groeide de rij niet meer en werden de wachtenden snel 'opgeruimd'. Ook het verkeer in de andere richting was aanzienlijk. Tot halverwege de middag waren ook de boten néér Den Helder vol. Als gevolg daarvan was de omloopsnelheid van de pendelende schepen niet bijzonder groot. Voor het laden van zeventig auto's is nu eenmaal meer tijd nodig dan voor dertig of veertig. Op Texel waren de wachttijden echter niet veel langer dan twee uur; de aanvoer van auto's voltrok zich hier veel meer geleidelijk. Hoewel het aantal auto's op her eiland ongeveer gelijk is aan dat van vorig jaar, is het aantal personen iets hoger. Er werden nl. bijzonder veel bromfietsen, motorrijders en fietsers overgezet. De meesten waren kampeer ders. 'Loodsmansduin' en 'Prins Hen drik' waren de laatste campings waar nog ruimte was. Nog even bestond de indruk dat het niet nodig zou zijn de noodcamping bij Den Burg in gebruik te nemen, maar zondagmiddag om vijf uur kon dat niet langer worden uitgesteld. Die avond stonden er 25 tenten. In de loop van gisterochtend verdubbelde zich dat getal en het zag er naar uit dat er nog flink wat zou bijkomen. Ook uit dit feit moet worden afgeleid dat het op Texel momenteel drukker is dan vorig jaar. De gunstige weersomstandigheden van de afgelopen veertien dagen zijn daar ongetwijfeld debet aan. In het NOS-journaal van zaterdag avond stelde een duidelijk trotse VW- directeur Jaap Dekker vast dat Texel blijkbaar nog zeer aantrekkelijk is. Zijn gelijk blijkt ook uit de vergelijkende bezettingscijfers van de vorige week. Weliswaar is de verminderde belangstel ling voor een vakantie in eigen land overal te voelen, maar naar verhouding merkt Texel daar het minste van. Vooral in vergelijking met de niet bij de kust gelegen toeristenplaatsen is de situatie op Texel uitstekend. In vrijwel alle sectoren is elders overal nog ruimte, terwijl Texel op dit moment echt wel 'vol' is, afgezien van een enkele gezins- kampeerplaats of kamer voor logies en ontbijt. De situatie kan echter snel verande ren. Er zijn nog veel kampeerders die al een week of langer op Texel zijn en door het verslechterende weer mogelijk eer der zullen vertrekken. Er komen dan al gauw enkele honderden plaatsen vrij, waardoor de noodcamping weer kan worden opgeheven. Vrouwen en kinderen eerst De stemming onder de duizenden wachtende vakantiegangers kan het beste als 'gelaten' worden gekarakteri seerd. Voor de meesten was het wel een schok om te ontdekken dat het langer dan een paar uurtjes-zou duren alvorens de aan de horizon glanzende wadden parel kon worden betreden, maar het was in ieder geval gedeelde smart. Echt vervelend en zelfs slopend is het wach ten voor mensen met jonge kinderen. Veel automobilisten besloten dan ook hun gezin vooruit te sturen, maar veel anderen kwamen daar minder makkelijk toe. Bij navraag bleek ons dat mensen die nooit eerder op Texel zijn geweest het griezelig vinden om vrouw en kinderen vooruit te sturen. Ze denken aan een primitief schapeneiland waar noodtoestanden heersen als gevolg van de overmatige drukte, daar waag je je vrouw en kinderen niet aan. De trouwe Texelbezoekers hebben het daar makke lijker mee. Bij de wandeling die we zaterdag langs de honderden auto's maakten bleek zelfs dat er een categorie toeristen is die het wachten als een genoegelijk begin van de vakantie beschouwt. Ze zijn meestal met veel kennissen en dus meerdere auto's tegelijk op pad gegaan, hebben de radio luid aan, vermaken zich met spelletjes en laten de meegevoerde kratten pils niet onaangeroerd. Een duidelijk ander geval was dat van een familie uit Berlijn die voor het eerst naar Texel kwam. De autorit vanuit Berlijn was al zwaar geweest en toen moesten ze nog eens negen uur in de rij staan met een kind dat inmiddels ziek was geworden. Eenmaal aangekomen op het vakantie-adres ging de enige interesse uit naar het bed T exelaarsabonnement Het bestuur van de FNV Texel heeft de minister van Verkeer en Waterstaat gevraagd spoed te betrachten bij de beslissing over invoering van het goed kope veerabonnement voor Texelaars. In overleg met TESO heeft het be stuur gistermiddag een telegram verzon den van de volgende inhoud: ,,Aan zijne Excellentie de Minister van Verkeer en Waterstaat. Wij wachten al meer dan drie maanden op uw antwoord inzake de door TESO aangevraagde subsidie voor een jaarabonnement voor Texe laars. Graag zouden we van u de stand van zaken vernemen Bestuur FNV Texel". Zondagmiddag werd de brandweer gealarmeerd voor een brandje op een stuk land aan de Watermolenweg bij Den Hoorn. Een kleine klamp stro was door niet geheel duidelijke oorzaak in brand geraakt. De brandweer trok de pakken stro uit elkaar om deze met water te kunnen doven. De hele klamp (enkele tientallen pakken) moet als verloren worden beschouwd. Een Duitse familie die in de loop van woensdag ter hoogte van het Hoorn- derslag in de zee had gezwommen, be merkte bij terugkomst op het strand dat de hen toebehorende spullen door on bekenden waren meegenomen. Bij de vermiste voorwerpen behoorden een horloge, een Kodak Instamatic fototoestel, een identiteitsbewijs en een rijbewijs ten name van mevr. Scheine- Schutter uit Rheine BRD. Op het parkeerterrein Nikadel in De Koog werd zondagavond een groepje Duitse jongelui betrapt op benzinedief stal. Gewapend met een jerrycan en een slangetje waren zij bezig geweest ben zine uit tanks van geparkeerde auto's te hevelen. De politie snapte de groep omdat enkelen van hen op verdachte wijze wegdoken toen men tijdens een pa- trouilletocht de Nikadel opreed. Ter plaatse trof men alle benodigdheden voor de diefstal van benzine aan. Bij het opmaken van het proces verbaal ver klaarden de jongens dat hun geld op was en dat zij de benzine nodig hadden om weer thuis te komen. Het Duitse aannemingsbedrijf Heinrich Hirdes uit Hamburg is bij de vrijdag gehouden aanbesteding ets laagste Inschrijver uit de bus gekomen voor het zandsuppletiewerk bij de vuurtoren. Hirdes schreef in voor f9.096.963,-. Nummer twee was Van Oord uit Utrecht met f10.564.000,- en derde Volker Baggermij met f10.670.000, Volgens de EEG-bepalingen moeten dergelijke werken tegenwoordig interna tionaal worden aanbesteed. Het is de eerste keer dat een buitenlandse onder nemer zich als laagste meldt voor een werk op Texel. Aan de aanbesteding werd ook deelgenomen door de combi natie De Vries en Van de Wiel/Nelis met f11.060.000,— (nummer zeven). De firma Broekhoven uit Zeist was de twaalfdein het rijtje met f11.890.000, Het staat nog niet definitief vast of de Duitse aannemer het werk ook zal uitvoeren omdat de gunning nog moet volgen. Regel is dat de laagste inschrij ver het werk krijgt als is gebleken dat deze in staat is het uit te voeren. Hirdes is een grote onderneming die veel waterbouwkundig werk heeft uitge voerd in de Oostzee en de monding van de Weser, Zoals eerder gemeld moet bij het zandsuppletiewerk een hoeveelheid van 3 miljoen m3 zand op het strand tussen de vuurtoren en de Slufter worden gespoten om een voorlopig eind te maken aan de kustafslag aldaar. Het werk moet voor 2 november a.s. wor den opgeleverd. Grote zaal bij hotel Texel De identiteit van de nieuwe eigenaar van de gebouwen van de Eierveiling in de Kantoorstraat te Den Burg kan worden onthuld: het is de bouw- en exploitatie maatschappij Jarino B.V. uit Ro den, dezelfde onderneming die bereid is hotel De Lindeboom- Texel over te nemen en te ver bouwen. Tussen het een en het ander bestaat duidelijk verband. Jarino heeft de grond waarop nu nog de Eierveiling staat nodig om haar ambitieuze plan voor ver bouwing van 'De Lindeboom- Texel' te kunnen uitvoeren. Op deze plaats moet een grote zaal komen die door Jarino als onmis baar onderdeel van het totaal wordt gezien. Ook de RST heeft enige tijd plannen gehad om hotel De Lindeboom-Texel in de richting van de Eierveiling uit te breiden. Dat was het zg. 'plan 6'. De door het bestuur van de Eierveiling gevraagde prijs werd echter te hoog geacht en mede om die reden werd plan 6 geschrapt en viel de keus op een minder omvangrijk en minder kostbaar bouwplan. Jarino is nu bereid gebleken dezelfde prijs wel te betalen. Zij wil in het totale complex aanzienlijk meer geld investeren dan de RST ooit van plan is geweest. Jarino had al geruime tijd interesse voor het gebouw van de Eierveiling. Tot koop werd overgegaan toen bleek dat er ook andere belangstellenden waren. Op verzoek van de aanwonen- den zal het gedeelte van de War moesstraat tussen de Wever straat en de drukkerij van Lange veld en De Rooy binnenkort voor gemotoriseerd verkeer worden afgesloten. De verbinding tussen Elemert en Molenstraat (War moesstraat en Gravenstraat) blijft voor alle doorgaand verkeer gehandhaafd. Aldus luidde de conclusie die wethou der G. van der Kooi donderdagavond trok aan het slot van de hoorzitting in hotel De Lindeboom-Texel. Hierop wer den de betrokkenen in de gelegenheid gesteld hun wensen naar voren te brengen naar aanleiding van de inmid dels in gang gezette reconstructiewerk zaamheden. Op welke manier de gehele Warmoes- straat en het stukje Gravenstraat tussen de Zwaanstraat en de Molenstraat uit eindelijk zullen worden 'aangekleed' zal in nader overleg met de bewoners worden geregeld. Donderdag werd toe gezegd dat er na de bouwvakvakanties in het gemeentehuis een detailtekening zal worden opgehangen waarop even tueel gewenste veranderingen nog in gepast kunnen worden. Van der Kooi wees er op de hoorzitting overigens op dat dit niet wil zeggen dat iedereen zijn zin zal kunnen krijgen: „Wat de een wil kan vyel eens problemen geven bij de ander". Alternatieve parkeerplaats Men scheen het er donderdagavond overigens wel over eens te zijn dat er alternatieve ruimte moet worden ge schapen om de auto's van de aan het afgesloten deel wonende bewoners va de Warmoesstraat op te bergen. De gemeente heeft zich bereid verklaard daartoe een stuk grond tussen de achtertuintjes van de Warmoesstraat- bewoners en de bewoners van de Keesomlaan af te staan. De inrit hiervan zou voor 'wildparkeerders' afgesloten kunnen worden, maar over de wijze waarop kon men nog niet tot overeen stemming komen. Voorts werd meege deeld dat de gemeente geen enkel recht kan doen gelden op de parkeerruimte achter de winkel van de Fa. Moerbeek. Van die kant heeft men de wens geuit deze parkeerplaats met een hek te omheinen om het terrein uitsluitend voor de eigen clientèle te benutten. Buiten de openingstijden van de winkel zal dan het hek worden gesloten. Om de bereikbaarheid van deze privéparkeer- plaats en ondermeer de drukkerij van Langeveld en De Rooy te waarborgen zal de inrit vanaf de Elemert open blijven. Voor wat betreft het afgesloten gedeelte werd op de hoorzitting mee gedeeld dat de rijbaan wel voldoende breedte zou krijgen om bijvoorbeeld een vuilniswagen en bij calamiteiten de brandweerauto door te laten. Aankleding De aankleding van een en ander vormde donderdag nog een behoorlijk punt van discussie. Mevrouw M. Wie- ten-Gilot pleitte voor bloembakken zoals „onlangs voor de winkel van de Fa. Nauta zijn aangelegd" te weten smalle, lange, door creosootpalen afgescherm de bakken. Mevrouw Van de Wetering zag daar entegen niets in het voorstel maar wilde het 'oude straatbeeld' handhaven door de nu aanwezige stoepen beter te restaureren en de rest maar aan de bewoners zelf over te laten. Nog even inhakend op het probleem langparkeer- ders waarmee men mogelijkerwijs in het aan de Zwaanstraat grenzende deel van de Warmoesstraat te maken zal krijgen, meende zij dat de mensen er meer op gewezen moeten worden hun wagens elders neer te zetten. Wethouder Van der Kooi zag er evenwel niets in. Volgens hem heeft de politie onvol doende mankracht om dat te realiseren en is het nog maat de vraag of het veel effect zou hebben. Voorts werd donderdagavond duide lijk dat het planten van meer bomen niet mogelijk is omdat de openbare nuts bedrijven daar bezwaar tegen maken. Gravenstraat Op de hoorzitting brak W. Keijzer (Artima) een lans voor het eveneens afsluiten van de Gravenstraat. Hij was van mening dat de hier gelegen winkels meer baat hadden bij wandelaars dan bij doorgaand verkeer. Chr. de Groot uitte zich in dezelfde trant maar de overige betrokkenen zagen er niet zoveel in. Zij wilden de motorischebereikbaarheid van hun neringen gewaarborgd zien. Ten slotte werd beloofd dat ter hoogte van Modehuis Beekman in het wegdek een plaveiselverandering zal worden aange bracht die hopelijk snelheidsbeperkend zal werken. Zowel De Groot als Keijzer maar ook de familie A. van Veen vroeg om iets te doen aan het pleintje voor het City theater. Vooral voor W. Keijzer was het perkje aan het eind van de Hogerstraat een doorn in het oog. Hij zei dat dit het winkelende publiek blokkeerde en men de neiging had om te keren en de Gravenstraat verder te mijden. Keijzer vond met name het looppad naast het perk veel te smal en daardoor levens gevaarlijk. Het perk op zich was volgens (Lees verder op pagina 3]

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1