Interprovinciale structuurschets: Uitbreiding pleziervaart in westelijke Waddenzee nog mogelijk MILITAIRE A CTIVITEITEN STOPPEN OF VERPLAATSEN VERVOLG VAN PAG.l COMMISSIE OPENBARE WERKEN Piet Wim Roeper surf kampioen 1979 Wedstrijdprogramma Texelslagteams Winst op til voor En Passant 1 PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1979 De provinciale besturen van Noordholland, Friesland en Gro ningen zijn van mening dat de Waddenzee als samenhangend natuurgebied gehandhaafd en zonodig hersteld moet worden. Dit uitgangspunt (ongeveer overeenstemmend met de door het Rijk genomen planologische kernbeslissing voor de Wadden zee) krijgt gestalte in de Interprovinciale Structuurschets voor het Waddengebied, die maandag tijdens een vaartocht op de Waddenzee officieel is gepresenteerd. De overeenkomst met de PKB is niet toevallig. De provinciebesturen hebben overleg met het rijk gevoerd met de bedoeling zoveel mogelijk op één lijn te komen. Het doel van de structuurschets is het ontwikkelen van een gezamenlijk te voeren inte graal beleid bij het in stand houden van dit natuurgebied. De structuur schets zal dienen als voorlopig mid del om de planologische ontwikke lingen in de hand te houden. Als het om gewoon land ging zou dat ge beuren door middel van provinciale streekplannen en gemeentelijke be stemmingsplannen, maar de Waddenzee is nog niet provinciaal en gemeentelijk ingedeeld zodat een ander middel moest worden ge zocht. Bouw- en aanlegactiviteiten in het gebied waarop de structuurschets be trekking heeft zullen dus in overeen stemming moeten zijn met de nu gefor muleerde regels van de drie provincies. Menige boer of recreatie-ondernemer zal bij het vernemen daarvan schrikken, maar tot troost kan worden vermeld dat de regels vooral betrekking heb ben op de Waddenzee waar de eilan den (behoudens de gronden die bij hoog water kunnen onderlopen) niet bijhoren. Ook de havens voor indus trie-, handels- en marinedoeleinden zijn buiten het plan gehouden (dus de havens van Den Helder, Harlingen, Delfzijl en de Eemshaven). De kleinere havens, met meer specifiek op de Waddenzee gerichte functies (veer-, vissers- en jachthavens) worden wél tot het plangebied gerekend en dat is dus anders dan in de rijksnota (PKB) staat. Er zijn nog andere verschillen tussen de structuurschets en de rijksnota, maar deze zijn over het algemeen niet van zoveel belang. Toch gevolgen Toch heeft de structuurschets wel gevolgen voor sommige activiteiten op het vasteland en de eilanden. ,,ln prin cipe dienen alle activiteiten voor zover deze een directe invloed hebben op de omvang en/of de hoedanigheid van het Waddenzeegebied, aan de doelstellin gen en beleidsstandpunten van de structuurschets te worden getoetst. Met name wordt hierbij gedoeld op het lozen van verontreinigd water, het op richten van hoge bouwwerken, het ont wikkelen van recreatieve voorzieningen en de aanleg van militaire oefenterrei nen op het vasteland en de Wadden eilanden, direct grenzend aan het plan gebied. In de strook aan beide zijden van de begrenzing vindt een zekere wisselwerking plaats. Deze heeft vooral betrekking op de rust van het gebied, de kwaliteit van lucht en water en het landschapsbeeld. De breedte van deze zone is sterk afhankelijk van de aard van de activiteit, alsmede van de relatie van het gebied". De structuurschets van de drie provincies geeft onder meer de volgen de conclusies: De provinciale besturen zullen hun beleid in het algemeen richten op een stabilisering van de pleziervaart op de Waddenzee op het huidige niveau. Alleen in het westelijke deel van de Waddenzee en op de Eems zal enige uitbreiding van de bestaande akkom- modatie kunnen worden toegestaan. Beperkingen zullen worden gesteld aan de mogelijkheden tot de aanleg, de vaarsnelheid en eventueel de geluids productie van de schepen. Ten aanzien van de wadloopsport zullen enkele be perkingen met betrekking tot kwetsbare periodes en gebieden in acht moeten worden genomen. Het sportvliegen zal moeten worden gebonden aan een be paalde minimum vlieghoogte, terwijl de meest kwetsbare natuurgebieden geheel moeten worden vermeden. Industrie Het provinciale beleid is er op gericht geen nieuwe industrieterreinen in het zeegebied aan te leggen. Eventuele uit breidingen dienen binnendijks, bij voor keur gekoppeld aan aanwezige industriegebieden plaats te vinden. Voor de bestaande industrieterreinen zal worden gestreefd naar de vestiging van industrieën waarvan kan worden verwacht dat deze nauwelijks of geen schade aan het milieu van het Wad denzeegebied zullen berokkenen. In ieder geval zal bij vestiging van een bepaald bedrijf een studie betreffende de milieu-effecten vooraf inzicht moeten geven in de daarvan te ver wachten gevolgen voor het milieu. Door de provinciale besturen wordt gestreefd naar een verregaande zuivering van zowel industrie, als ook huishou delijk afvalwater, alvorens lozing op het met de Waddenzee in verbinding staan de water plaatsvindt. Tevens zal door de provinciale besturen bij het rijk wor- ting en de rest wordt afgevoerd. De bouw van premiewoningen in Het Horntje die al eerder in opspraak is geweest, vordert te langzaam. Nadat een tijd bijna niets is gebeurd, wordt thans weer gebouwd maar het zou sneller moeten. Als aandrang van het gemeentelijke bouw- en woningtoezicht niet voldoende helpt zullen B en W zich rechtstreeks wenden tot de betrokken ondernemingen Stok en Weel. De heer Beumkes zei dat op het projekt veel te weinig mensen zijn ingezet en vroeg zich af of hier de boeteclausule niet moet worden gehanteerd. Wegkantonnier In de rondvraag vroeg Dros het groen te verwijderen van de vluchtheuvels waarop verkeerszuilen staan. Door de begroei'ng worden de tegels uit elkaar gedrukt. Hij vond het een typisch kar weitje voor de wegkantonnier die de gemeente volgens hem in dienst zou moeten nemen. Verder sprak Dros er zijn twijfel over uit of de werkzaam heden die nu op het Molwerk/Water- molenweg juist worden uitgevoerd. Uit de daarop volgende discussie bleek dat belangen van gemeente en Rijkswater staat elkaar hier raken en dat het in ieder geval de moeite waard is overleg te plegen. Verder wees Dros op een gevaarlijke situatie die onder andere op de Pontweg is ontstaan omdat het regenwater er niet vlot kan aflopen. De bermen ter weerszijden zijn te hoog waardoor grote plassen ontstaan die slipgevaar opleveren. Vervolgens stelde Dros „actie" in het vooruitzicht van de zijde van de bewoners van de Spinbaan omdat deze weg nog steeds niet van definitief plaveisel is voorzien. En dat terwijl daarvoor wel is betaald door de aanwonenden toen zij de grond koch ten. Het is niet de eerste keer dat hierop wordt gewezen. J. van Asselt drong erop aan dat de gemeente zijn auto's en ander materieel zoveel mogelijk koopt bij plaatselijke dealers. Directeur Van Hoorn vond dat vanzelfsprekend, alleen in verband met de service die door een plaatselijke leverancier snel kan worden geboden Markt De kosten die de gemeente heeft aan de maandagse markt worden lang niet gedekt door de tarieven die de markt kooplieden betalen. Toch voelt het gemeentebestuur er weinig voor de tarieven rigoreus op te trekken omdat Texel in vergelijking met andere ge meenten al een vrij hoog tarief heeft. Aldus antwoordde wethouder Van der Kooi op vragen van KI. Barendregt. De heer Dros was het daar blijkbaar niet mee eens, want hij wilde de kwestie van de marktgelden toch onderzocht zien. In de overwegingen moet worden betrok ken dat de marktkooplui elke maandag een enorme rommel achter laten die op kosten van de gemeente moet worden opgeruimd. Henk Beumkes herinnerde aan de klacht van Gelein Jansen in de afgelopen raadsvergadering over de vele toezeggingen die het gemeentebestuur de afgelopen anderhalf jaar niet heeft den aangedrongen op het beperken van verontreinigingen die via de Rijn, de Eems en de Noordzee de Wadden zee binnenkomen. De provinciale besturen stellen zich op het standpunt dat er naar dient te worden gestreefd de militai re activiteiten, voorzover deze nade lige effecten hebben op het milieu van het Waddenzeegebied, te beëin digen, dan wel naar elders te ver plaatsen. In elk geval dient te worden getracht aanvliegroutes en schietrichtingen zodanig te situeren, dat de verstoring van bepaalde kwestbare gebieden tot een zo laag mogelijk niveau wordt te ruggebracht. Ook ten aanzien van de periode van oefening zal rekening moe ten worden gehouden met de kwets baarheid van de in het gebied levende diersoorten. De provinciale besturen zullen, door gebruik te maken van hun verordenen de bevoegdheden, de natuurweten schappelijke waarden in het Wadden zeegebied op de meest doeltreffende wijze trachten te beschermen. Hierbij zal er mede naar worden gestreefd aan vullend en, zonodig in de plaats van de Natuurbeschermingswet, voor zover deze nog niet, of onvoldoende kan worden toegepast, regelend op te tre den voor die gebieden die op korte termijn bescherming behoeven. Onderzoek Om meer kennis te krijgen over een aantal voor het provinciaal beleid in het Waddenzeegebied van belang zijnde onderwerpen, zullen door de provincia le besturen gezamenlijk de volgende studies ter hand worden genomen: a. Onderzoek naar het gebruik van het Waddenzeegebied door de verschil lende vormen van recreatie en de effec ten hiervan op het waddenmilieu. b. Inventarisatie van de aard en de omvang van het verkeer en vervoer in het Waddenzeegebied en een onderzoek naar de eventuele effecten en/of risico's daarvan voor het milieu. c. Beschrijving van de landschappe lijke kenmerken van het Waddenzeege bied en het opstellen van enkele richt lijnen voor het behoud daarvan. Voorlichting Voor het behoud van de waarden van het Waddenzeegebied is het nodig dat de zich in het gebied bevindende mensen zich bewust zijn van de kwetsbaarheid van planten en dieren. De provinciale besturen stellen zich daarom voor op het ge bied van educatie en voorlichting over het Waddenzeegebied de nodige initiatieven te ontwikkelen Hierbij zal worden getracht om tot een goed overleg en waar mogelijk een nauwe samenwerking met de eveneens op dit terrein werkzame overheids- alsmede particuliere instanties te komen. kunnen waarmaken. Beumkes zei dat ook hij daarover verontrust is en drong erop aan het „lijstje van Jansen" nog maar eens ernstig door te nemen. Slachtplaats Beumkes had een klacht over de noodslachtplaats. Het schijnt voor te komen dat op een toegankelijk terrein bij het gebouw kadavers worden bezorgd die daar soms geruime tijd blijven liggen alvorens ze worden verwerkt. Beumkes had van iemand gehoord dat honden soms met botten rondlopen die zij van het slachtplaatsterrein hebben wegge haald. Directeur Van Hoorn dacht dat het wel meeviel maar beloofde aandacht voor de zaak en vond dat het toegangs hek van het terrein in ieder geval altijd dicht moet zijn. De heer Beumkes noemde het juist gerestaureerde „pandje van Swarthof" aan het Hofje van de Weverstraat een aanwinst voor Den Burg maar vond dat ook de bestrating snel in orde moet worden gemaakt. Hij kon worden ge rustgesteld. Met medewerking van de gemeente zal het straatwerk spoedig in orde worden gebracht. Verder had Beumkes klachten over de staat van onderhoud waarin zich de o.l.school De Bruinvis te Oudeschild bevindt. De goten moeten nodig worden geschil derd en dakplaten zijn verrot. De heer P. A. Zegers had aanmerkingen op de wijze waarop de gemeente in de trot toirranden bij opritten de afgeschuinde tegels aanbrengt: te hoog waardoor het schadelijk is voor fietsen. Zegers vond het verder nogal overdadig dat Ge meentewerken zijn jaarverslag met Bestemmingsplannen In de structuurschets worden onder meer de volgende aanbevelingen ge daan: De gemeentebesturen moeten de voorbereiding van de bestemmings plannen voor het nog in te delen zee gebied ter hand nemen, zodat zo spoe dig mogelijk na de gemeentelijke inde ling, de ontwerpen van de bestem mingsplannen ter inzage kunnen wor den gelegd. Zonodig kunnen hieraan voorafgaand, direct na gemeentelijke indeling van de Waddenzee, te nemen voorbereidingsbesluiten reeds een voor lopige bescherming aan het gebied geven. Evenals bij bestemmingsplannen kan hierbij een stelsel van aanlegver- gunningen worden vastgelegd. In het kader van de doelstelling voor het gebied verdient het aanbeveling dat het rijk voor de daarvoor in aanmerking komende gebieden tot het aanwijzen van staats- c.q. beschermde natuurmo numenten komt. Zoals omschreven in de Natuurbeschermingswet, zal het rijk deze aanwijzing in nauw overleg met de provinciale en de gemeentebesturen dienen voor te bereiden. Hierbij dient tevens aan de orde te worden gesteld in hoeverre provinciale, dan wel gemeentelijke verordeningen in aanvulling op, of zonodig (tijdelijk) in de plaats van de Natuurbeschermings wet kunnen bijdragen tot een effectief en verantwoord natuurbeheer. Het ten aanzien van dit onderwerp te voeren overleg dient in het in te stellen Coördi natiecollege Waddengebied plaats te vinden. De provinciale besturen dringen met klem bij het rijk aan op het voeren van internationaal overleg met betrekking tot de bescherming van de Wadden zee. Met de Bondsrepubliek Duitsland en Denemarken zal overleg moeten plaatsvinden over het toekomstige be stuur en beheer van het Europees Waddenzeegebied (internationaal statuut). Ook de provinciale besturen moeten in dit overleg worden betrok ken. Onderzoek Tijdens de voorbereiding van de structuurschets is gebleken dat door de provinciale bestuurders geen duidelijke uitspraak kan worden gedaan omtrent het wel of niet toestaan van bepaalde activiteiten, dan wel het uitbreiden daarvan. Aangezien een deel van deze activiteiten primair op het terrein van de bevoegdheid van het rijk ligt, dan wel de daarvoor benodigde deskundig heid bij het rijk aanwezig is, wordt bij de rijksinstanties aangedrongen op het laten verrichten van een nader onder zoek naar de volgende onderwerpen: a. Studie naar de meest gewenste vorm van technisch beheer en/of on derhoud van de drogere delen van het Wddenzeegebied (kwelders, slikvelden, zandplaten enz.). b. Onderzoek naar de effecten van de mosselcultuur op het milieu van de Waddenzee. c. Onderzoek naar de efecten van tientallen .fraaie foto's illustreert. Hij veronderstelde dat daar veel tijd in ging zitten en zag liever dat dit werk aan een fotograaf werd uitbesteed, vooral omdat hij de indruk had dat de mensen van gemeentewerken al nauwelijks aan hun hoofdtaken toekomen. Zijn klacht werd echter van de hand gewezen. De man (van de administratie) die de foto's maakt, heeft daarvoor de gelegenheid. Het gebeurt tussen de bedrijven door en er is geen lange tijd mee gemoeid. Henk Beumkes was blij met de illustraties. Want het zijn foto's van allerlei veran deringen die in het straatbeeld ontstaan en dat heeft historische waarde. Huisvuil sorteren De gemeentelijke vuilstortplaats bij het Molwerk begint aardig vol te raken, niet alleen door het gewone huisvuil maar vooral door de enorme hoeveel heden puin die hier door aannemers worden gestort. Ook hout, afkomstig van afbraak, is zeer volumineus. De heer Zegers deed het voorstel om een proef te nemen met gescheiden ophalen van huisvuil. Als papier, glas en metaal eruit zouden worden gehaald zodat het opnieuw kan worden gebruikt is de hoeveelheid vuilnis die uiteindelijk op de stortplaats moet worden begra ven al heel wat kleiner. Wethouder Van der Kooi deelde de verontrusting maar zag grote bezwaren van practische aard bij gescheiden ophalen. Directeur Van Hoorn zei het aanwijzen van een aparte stortplaats voor puin en hout al een hele verbetering te vinden. Het onderwerp bleek bij de commissie zeer te leven. Beloofd werd dat het college er op zal terug komen. militaire oefeningen op het wadden milieu en op de menselijke activiteiten in het Waddenzeegebied (recreatie, scheepvaart, visserij). Zowel over de hier genoemde onder werpen als over de huidige onderzoeks projecten zou een nader beraad in het Coördinatiecollege Waddengebied plaats dienen te vinden. Inspectie a. Na gemeentelijke indeling van het gebied zouden delen van het zeegebied tot de competentie van de gemeente politie van Den Helder, Harlingen, res pectievelijk Delfzijl kunnen gaan beho ren. Het verdient aanbeveling de Rijks politie te Water, ook na gemeentelijke indeling van de Waddenzee, de be voegdheid tot het opsporen van straf bare feiten over de gehele Waddenzee te laten behouden. b. Nagegaan dient te worden welke controlerende taken in het kader van de milieubescherming (bezoldigde en onbezoldigde functionarissen) kunnen worden gebundeld. Aan personen werkzaam bij een aantal instanties kun nen mogelijk opsporingsbevoegdheden worden toegekend, die hen, naast het uitoefenen van hun eigenlijke taak, in staat stellen controle uit te oefenen krachtens bijvoorbeeld de Natuurbe schermingswet, de Vogelwet of de Milieuhygiënewetgeving. c. Voorts zou kunnen worden nage gaan in hoeverre de in het Waddenzee gebied door rijksinstanties te verrichten inspecterende taken zoveel mogelijk bij één regionale dienst of inspectie kunnen worden ondergebracht. Piet Wim Roeper heeft het club- kampioenschap 1979 van de Wind- surfclub Texel veroverd. Hij kreeg de titel op grond van de resultaten die het afgelopen jaar zijn geboekt. De prijsuitreiking zal worden gehouden in het clubgebouw op 3 november a.s. als onderdeel van een feest avond. De nog zeer jonge vereniging bloeit bijzonder. Onlangs werd het honderdste lid ingeschreven. Ongeveer de helft van de leden beschikt over een eigen surf plank. De uitslag van het kampioenschap luidt als volgt: A-klasse: 1. P. W. Roeper, 2. R. Ootes, 3. R. Souverein, 4. H. B. Boks, 5. G. Roeper, 6. M. van Rijssel- berghe, 7. B. J. Staal, 8. G. Ellen, 9. C. Koomen, 10. G. Koot, 11. W. Hou wing, 12. H. Lauers, 13. D. Hamers, 14. J. Borra, 15. J. van Vooren, 16. J. Kat, 17. N. Bakker, 18. H. Elias, 19. J. Duinker, 20. T. Koning, 21. H. Kort- mann, 22. M. van der Wal, 23. C. Debets, 24. J Bos, 25. T. Wiering, 26. F. de Hing, 27. R. Hamer, 28. D. Schellinger, 29. D. Eelman. B-klasse: 1. N. Wuis, 2. M. van der Vis, 3. H. van Groen, 4. J. van der Ster, 5. G. Miedema, 6. M. Konings, 7. A. Drijver, 8. H. Kooi, 9. G. Loos, 10. J. van der Vis, 11. R. Witte, 12. J. van der Bron, 13. W. van der Gracht, 14. R. v. d. Wilde. voor de bestrijding van kustvervuiling door olie, lijkt een goede afstemming van genoemde plannen onderling en met die van het rijk zinvol. Bespreking van deze plannen in het Coördinatie college Waddengebied wordt noodza kelijk geacht, daar naast het rijk en de provincies ook de gemeenten (rampen plannen) hierbij hun taak kunnen heb ben. Nagegaan dient te worden in hoe verre uit functioneel oogpunt het mate- rieel-technische beheer van de zee dijken langs de Waddenzee kan worden geconcentreerd. Momenteel is dit beheer in sterke mate over verschil lende instanties versnipperd. In eerste instantie zou daarbij vooral kunnen worden gedacht aan het onderbrengen van taken bij (grotere) waterschappen. Het toezicht op deze waterschappen wordt door de provincies uitgeoefend, terwijl het oppertoezicht bij het rijk blijft berusten. In een nota (van 13 februari 1978) hebben Gedeputeerde Staten van Groningen een voorkeur uitgesproken voor een provinciaal beheer van de zee dijken. Reddingsoperaties Dreigend gevaar voor mensenlevens bij onder meer het Wadlopen hebben in het jongste verleden aangetoond dat niet altijd sprake is van een goede coördinatie tussen de in het Wadden zeegebied opererende hulpverlenende instanties. Aanbevolen wordt een rege ling te treffen, waarbij in grotere mate van coördinatie plaatsvindt. Mogelijk zou daarbij één instantie expliciet kun nen worden aangewezen als eerstver antwoordelijke voor het optreden bij bepaalde calamiteiten. Aan te bevelen is dat een dergelijk plan voor de coördi natie van reddingsoperaties in het Coördinatiecollege waddengebied ter sprake zal worden gebracht, omdat naast bepaalde rijkstaken ook de ver antwoordelijkheid van de betreffende burgemeester en/of de Commissaris der Koningin in het geding kan zijn. Dinsdagavond brandde voor in de A-groep een felle strijd los, waarbij W. Hoekman nogal wat materiaal offerde in een poging om P. Bergmans konings stelling onder de voet te lopen. De hardnekkige verdediging van Bergman velde Hoekman tenslotte toch omdat deze „ergens" de winst liet liggen. J. Witte maakte M. Vittali het leven zuur maar bleef in het eindspel toch de min dere van de clubvoorzitter. In de B-groep zegevierden F. van Tatenhove, A. C. Bakker en A. Terpstra over hun tegenstanders. De uitslagen waren; A-groep: W. Hoekman P. Bergman 0—1 J. Dros—K. J. den Haan 1—0 H. Elzinga G. van Es afgebr. M. Vittali—J. Witte 1—0 B-groep F. van Tatenhove—F. van Lare 1—0 P. Cornelissen A. C. Bakker 0—1 A. Terpstra B. Witte 1—0 C-groep E. de Visser—C. Witte 0—1 C. Witte—H. de Ridder 0—1 M. Witte—J. van Heerwaarden 1 0 H. de Ridder—C. Witte 1—0 Beheer van natuurgebieden Uit het oogpunt van eenheid van beheer moeten de natuurgebieden die een bijzondere bescherming behoeven, zoveel mogelijk door één instantie met een daartoe uitgerust werkapparaat worden beheerd. Als om bepaalde redenen meerdere instanties met het natuurwetenschappelijk beheer in het Waddenzeegebied blijven belast, is het noodzakelijk te komen tot een verregaan de vorm van samenwerking tussen de betrokken organisaties. Over de daarbij te kiezen organisatiestructuur dient na der overleg te worden gepleegd. Ten behoeve van een juiste taak uitvoering wordt door het rijk een con cept-algemene beheersvisie voor de Waddenzee voorbereid, die ter vaststel ling aan het Coördinatiecollege Wad dengebied moet worden voorgelegd. Voor de verschillende gebieden dienen beheersplannen te worden opgesteld, die zijn afgestemd op de algemene beheersvisie voor het Waddenzeege bied. Genoemde plannen dienen vóór de vaststelling aan het Coördinatie college Waddengebied te worden voor gelegd, teneinde alle betrokken be stuurslagen hierin te betrekken. Rampenbestrijding Voor de bestrijding van calamiteiten als olieverontreiniging, wordt, zowel voor de Waddenzee, als in de aan grenzende strook van de Noordzee, door Rijkswaterstaat een plan voorbe reid. Aangezien ook bij de provincies plannen zijn, c.q. worden, opgesteld In de Burgemeester De Koninghal speelt Texelslag 1 zaterdagochtend om 10.30 uur een competitiewedstrijd te gen Geesterambacht. Texelslag 2 speelt deze week op zon dagochtend. In Hoorn begint om 10.00 uur het duel tussen de Texelse reserves en HBV 10. (Vertrek boot 8.05 uur). Met een voordelige 4—2 tussenstand en twee afgebroken partijen waaruit nog minimaal een half punt behaald kan worden heeft het eerste team van schaakclub En Passant een goede kans de eerste bondswedstrijd tegen GZ met winst af te sluiten. Het dual tussen En Passant en GZ vond zaterdag plaats in hotel De Zwaan. Dinsdagavond werd voor de clubcom petitie een aantal partijen in de A- en de B-poule gespeeld. Zaterdag a.s. wacht En Passant 2 een thuiswedstrijd tegen Heerhugowaard. Het duel tussen de schakers van En Passant en GZ kenmerkte zich door de gewijzigde bordopstelling van de Texel se schakers. Dros en Vittali die ge woonlijk de hoogste borden bemannen zaten ditmaal aan de borden 5 en 6 en hadden hun plaatsen ingeruimd voor G. van Es en A. Terpstra. Beide „nieuwe lingen" wonnen hun partij en J. Dros maakte eveneens korte metten met zijn opponent. M. Vittali moest in W. Dekker echter zijn meerdere erkennen. De totaalscore luidde als volgt; En Passant I GZ G. van Es—P. van Waert 1—0 A. Terpstra R. de Swart 1—0 H. Elzinga R. Visser 0—1 P. Bergman—A. Niekamp afgebr. M. Vittali W. Dekker 0—1 J. Dros—S. Bosma 1—0 J. Witte—C. Kalkhoven afgebr. K.J. den Haan P. Burink 1—0

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 2