Op Pontweg verkeerslichten nodig ,,De ijzervreter" ANWB in rapport: Suikeroom Oud papler-aktle in De Koog Burgerlijke stand 'In Aqua Vita' houdt ledenvergadering VRIJDAG 23 NOVEMBER 1979 TEXELSE COURANT PAGINA 11 Op verschillende kruispunten van de Pontweg moeten stoplichten worden aangebracht om vlotte doorstroming van het verkeer naar en van de boot te garanderen. Dit is een van de belangrijkste adviezen die de verkeersafdeling van de ANWB heeft gegeven in een rapport dat is uitgebracht op verzoek van B. en W. Het college wilde zich tijdig rekenschap geven van de verkeerstechnische gevolgen van het in de vaart brengen van de dubbeldekker. Het plaatsen van verkeerslichten wordt als meest aangewezen oplossing gezien omdat hierdoor ingrij pende weg- en kruispuntreconstructies achterwege kunnen blijven. Het ANWB-rapport is voorlopig door de raad voor kennisgeving aangeno men. Alvorens beslissingen te nemen zullen B. en W. nog met een pré-advies komen, dat mede gebaseerd zal zijn op adviezen van provinciale waterstaat en het raadgevend ingenieursbureau Haje- ma. Belangrijk in dit verband is dat de bevoegdheid om verkeersvoorzieningen aan te brengen in dit geval berust bij de provincie. De huidige situatie, twee veerboten van elk 65 pae (personenauto-eenhe den) die in de zomer een halfuursdienst onderhouden, levert al problemen op. Het verkeer dat vanaf de zijwegen de Pontweg op wil moet soms lang wach ten op de lange rij auto's die van de boot komt en is geneigd risico's te nemen. Als de dubbeldekker in de vaart komt wordt dat nog erger. Voorlopig zal alleen het benedendek van het nieuwe schip worden gebruikt, wat betekent dat in één keer ca 100 auto's worden gelost maar er moet rekening mee worden gehouden dat deze 'golf' te zijner tijd nog tweemaal zo groot zal worden. Capaciteit In het rapport 'Vervoerscapaciteit Texel-Den Helder v.v.' van de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming, september 1976, wordt in het hoofdstuk 'capaciteitsbepalende factoren' onder meer gesteld: ,,De capaciteit van de toe- en afvoerwegen van de havens zijn in dit kader niet van belang, omdat de noodzakelijk geachte vervoerscapaciteit een fractie is van de maximale capaciteit van de weg, die 1600 auto's per uur per rijbaan bedraagt". In een notitie van de Dienst Gemeen tewerken Texel, van 5 januari 1977 worden enkele kritische kanttekeningen gemaakt bij deze opmerking. Terecht, aldus de verkeersafdeling van de ANWB, want de capaciteit van een weg wordt niet zozeer bepaald door de capaciteit van de wegvakken maar veel meer door de capaciteit van de kruis punten. Verkeersveiligheid Om te zorgen voor een zo groot mogelijke capaciteit van vooral het eerste gedeelte van de Pontweg, in verband met het zo snel mogelijk willen verlaten van de boot, zal een goede doorstroming van het verkeer op de kruispunten moeten worden gewaar borgd. De wachttijden die hierdoor ontstaan voor het verkeer uit andere richtingen kunnen leiden tot het nemen van hoge risico's indien file-gaten ont staan die groot genoeg zijn, of lijken, om over te steken. Dit kan dusdanige consequenties hebben voor de verkeers veiligheid, dat naar maatregelen gezocht moet worden om dwarsverkeer te hel pen bij het oversteken, concludeert de ANWB, ,,een verkeerslichtenregeling geeft de mogelijkheid om gevaarlijke conflicten tegen elkaar te beveiligen". Rijsnelheid Een andere mogelijkheid om de ver keersveiligheid te vergroten is de rij snelheid op de Pontweg te beperken, vooral op het gedeelte langs Den Burg. De ANWB denkt aan snelheden van respectievelijk 50 en 70 kilometer per uur. De eerste snelheid zou aangegeven kunnen worden als adviessnelheid in verband met een 'groene golf' van de stoplichten, de tweede als maximum snelheid. Ook zouden veilige oversteekplaatsen voor het dwarsverkeer gerealiseerd kun nen worden, bijvoorbeeld voor fietsers die vooral in het snelverkeer nogal kwetsbaar zijn. Ongelijkvloers Ongelijkvloerse kruisingen voor alle verkeer vragen een groot ruimtebeslag en zijn daardoor voor de Texelse situatie vrijwel ondenkbaar. Ongelijkvloerse kruisingen voor langzaam verkeer (dus tunnels) vergen minder ruimte en zou den in specifieke situaties een oplossing kunnen brengen ten gunste van de verkeersveiligheid van het langzame verkeer en de doorstroming voor het autoverkeer. Een belangrijke voorwaar de daarbij is wel dat de ongelijkvloerse kruising in een logische loop- en fiets route ligt. Van een ongelijkvloerse krui sing waarbij voetgangers en fietsers een omweg moeten maken wordt weinig gebruik gemaakt. Kruispunten De verkeersafdeling van de ANWB heeft aanbevelingen per kruispunt ge daan. Bij zijweg 1, het eerste kruispunt na het verlaten van de boot is een linksafvak aangelegd voor het afslaande verkeer richting Den Hoorn. Dat kan zo blijven maar na de afslag bestaat de weg over het gedeelte van de rijbaanverdub beling uit twee rijstroken, die aan het eind van de rijbaanverdubbeling ver smallen tot één rijstrook. Op dit wegge deelte wordt vrij hard gereden om te proberen nog zo veel mogelijk auto's in te halen, soms zelfs wordt een inhaal manoeuvre op het enkelbaansgedeelte voortgezet. Om aan dit gevaarlijke rij gedrag een eind te maken adviseert de ANWB het kruispunt zo te construeren, dat het verkeer na de afslag richting Den Hoorn over slechts één rijstrook wordt afgewikkeld. Om capaciteitsredenen is de tweede rijstrook over dit kleine weggedeelte niet noodzakelijk. Ook de invoegstrook vanaf 't Horntje heeft geen functie, kan leiden tot gevaarlijke inhaal manoeuvres en kan dus beter verwijderd worden. Doorstroming Het volgende kruispunt waar de ver keersdienst maatregelen nodig acht is kruispunt nummer 3, de afslag Amalia- weg. Hier is het gewenst een verkeers lichtenregeling aan te brengen om een vlotte doorstroming van het verkeer vanaf de boot te waarborgen. Er is hier veel linksafslaand verkeer richting Den Hoorn. Stoplichten zijn noodzakelijk omdat dit kruispunt dicht bij de afrit van de boot is gelegen. De stoplichten kunnen door middel van een zg. detec- tielus flexibel geregeld worden. Wan neer het verkeer dat 'vraagt', springt het licht op groen om linksaf te slaan. Op kruispunt nummer vier. Redoute, richting Oudeschild worden alle proble men met een verkeerslichtregeling nog niet opgelost. Het gevaar bestaat dat rechtsafslaand verkeer, wanneer het licht op groen staat, door blijft rijden en brommers en fietsers negeert, hoewel voor hen op dat moment ook de groenfase in werking is getreden. Door lange wachttijden kunnen (bromfiet sers om hun beurt het rode licht negeren. Daarom suggereren de advi seurs een tunneltje te realiseren voor het verkeer op het fietspad. Gezien de hoogteligging van dit kruispunt is het goed mogelijk. Deze tunnel zal maxi maal worden gebruikt omdat hij volko men logisch in de rijroute ligt en er vrijwel geen hoogteverschil overwonnen behoeft te worden. Bijkomend voordeel van zo'n tunnel is dat de rechtsaf-bewe- ging vanaf de Pontweg vlot en veilig kan verlopen. Stoplichten voor Den Burg De Elemert-afslag, kruispunt nummer 7, is vanaf de boot de belangrijkste route naar Den Burg. Ook hier lijkt het wenselijk een verkeerslichteninstallatie aan te brengen. Net als bij kruispunt nummer 3 moet de regeling hier flexibel zijn. Gezien de grotere hoeveelheid dwarsverkeer op dit kruispunt en het feit dat dit kruispunt verder van de boot is gelegen, is het mogelijk niet alleen te reageren op de volgtijd maar ook een maximum wachttijd voor het dwarsver keer in te stellen. Het volgende kruis punt voor Den Burg, kruispunt nummer 8 (Keesomlaan-Westerweg) is de be langrijkste ontsluitingsweg van het zuid westelijk gedeelte van Texel, en heeft vooral een functie voor het dwarsver keer. Voor het afslaande verkeer op de Pontweg richting Den Burg is de Kees- omlaan minder van belang. De verbin dingen vanaf de Pontweg naar Den Burg en omgekeerd kunnen het beste via de Elemert en Akenbuurtsweg ge schieden, althans voor het snelverkeer. Fiets- en bromfietsverkeer kan zonder bezwaar wél afslaande bewegingen blij ven maken. Routegeleiding In verband met de oversteekfunctie van dit kruispunt somt het rapport verschillende mogelijkheden op, in volg orde van 'ingrijpendheid'. De bewegwij zering voor autoverkeer zal er op gericht moeten worden dat verkeer vanaf de Westerweg in de richting De Koog, De Waal en Oosterend via kruispunt 10 wordt geleid. Verkeer vanaf 't Horntje richting De Koog wordt geleid via kruispunt 7. Op deze manier ontstaat een routegeleiding die aansluit bij het huidige streven om het autoverkeer zo veel mogelijk buiten Den Burg om te leiden. Vervolgens zou er een verbod moeten komen voor autoverkeer om af te slaan aan weerszijden van het kruis punt Westerweg-Keesomlaan, uitge zonderd (bromfietsen. Een derde voorstel van de verkeers afdeling is om hier een ongelijkvloerse kruising voor alle verkeer te maken. Alleen voor fiets- en bromfietsverkeer worden dan aansluitingen op de Pont weg gemaakt. Tenslotte behoort het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising voor fiets en bromfietsverkeer en voetgangers tot de mogelijkheden. In de Westerweg en Keesomlaan zullen dan verkeerslussen voor het autoverkeer moeten worden aangebracht. Ingrijpend De laatste twee maatregelen zijn nogal ingrijpend. Het verschil tussen het derde en vierde voorstel is dat de derde suggestie een vermeerdering van het autoverkeer op de Keesomlaan tot gevolg zal hebben, vooral als door de bootfile de wachttijden op de kruispun ten 7 en 10 zullen toenemen. Dit heeft gevolgen voor de verkeerscirculatie in Den Burg. Bij het vierde voorstel wordt het tegenovergestelde bereikt. Autoverkeer van en naar Den Burg wordt volledig geconcentreerd op de kruispunten 7 en 10. En voor fietsers ontstaat een com fortabele en veilige route van en naar Den Burg. Dit wil echter niet zeggen dat fietsen en bromfietsen op de kruispun ten 7 en 10 bemoeilijkt of zelfs verboden moet worden. Hier zullen goede over- steekmogelijkheden moeten komen. Afsluiting De afslag Gasthuisstraat, kruispunt nummer 9, heeft nu al volledig eenrich tingsverkeer naar de Pontweg, hoewel is gebleken dat fietsers en brommers van beide richtingen gebruik maken. De ANWB stelt voor om de Gasthuisstraat in beide richtingen af te sluiten voor alle verkeer, omdat uitrijdend verkeer vanuit de Gasthuisstraat tot gevaarlijke ver keerssituaties op de Pontweg kan lei den. Desnoods kan de Gasthuisstraat een functie blijven vervullen als bedrijfs- uitrit. Maar ook hiervoor is het beter om een andere route te zoeken. Bij het laatste kruispunt richting Den Burg, de Akenbuurtsweg, is het even eens gewenst een stoplichteninstallatie aan te brengen. De fietspaden zullen dichterbij de Pontweg moeten worden aangelegd, voor veel afslaande automo bilisten is het in de huidige situatie niet duidelijk dat fietsers en brommers voor rang hebben. Wanneer verkeerslichten worden aangebracht is zeker een links afvak vanuit de zuidelijke richting nood zakelijk. Fietsoversteekje Kruispunt nummer 11, de Rozendijk, is aan de orde. Aan weerszijden zijn links- en rechtsafvakken aanwezig. Wel geeft het pas aangelegde fietspad langs de Rozendijk aanleiding tot het in twee richtingen berijden van een fietsover- steek over de Pontweg. Dit kan voor komen worden door een kort fietsover steekje te maken vanaf de Rozendijk naar dit fietspad en door het aandui dingsbord te verplaatsen. Bij het Gerritslanderdijkje, kruispunt nummer 12, is een linksafvak gewenst in verband met de nabij gelegen vakantie- bedrijven. Voor de volgende twee kruis punten, Californiëweg en Pelikaansweg, is de aanleg van een linksafvak al in voorbereiding. Bij de Pijpersdijk stelt de verkeersaf deling voor een rechtsafvak aan te leggen. Er is hier veel rechtsafslaand verkeer naar Waalenburg toe. De verkeersafdeling van de ANWB benadrukt dat deze adviezen van zuiver verkeerstechnische aard zijn. De algeme ne verkeersplanologische aspecten van de veerverbinding zijn buiten beschou wing gelaten. Ook is de ANWB van mening dat bij het bepalen van de consequenties van het in de vaart nemen van een dubbeldeks-boot nog veel basisgegevens ontbreken. Bijvoor beeld een inzage in de herkomst en bestemming van het verkeer op de Pontweg. Een schatting van de file lengte van het bootverkeer kan pas zinvol gemaakt worden als bekend is hoeveel verkeer afslaat en waar. 'De ijzervreter', een film met Charles Bronson. Jill Ireland en Rod Steiger, draait vrijdag tot en met maandag in de bioscoop aan de Gravenstraat. De voor stelling begint om 20.00 uur en is toegankelijk voor personen vanaf 16 jaar. Charles Bronson vertolkt de rol van Charlie, een inspecteur van politie in Phoenix, USA. De stad raakt meer en meer in de greep van een misdaadsyn- dycaat, geleid door Joe Bomposa (Rod Steiger). Nadat Charlie voor de zoveel ste keer geconfronteerd is met een slachtoffer van één van de activiteiten van Bomposa's bende, de handel in drugs, wordt hij benaderd door enkele FBI-mensen. Zij laten hem een filmpje zien, waarop de maitresse van Bompo sa, Jackie Pruitt (Jill Ireland) tijdens een verhoor de indruk wekt zoveel van Bomposa te weten, dat deze eindelijk gepakt kan worden. Tot nu toe was er geen wettig bewijs tegen Bomposa in te brengen. Uit angst voor haar leven heeft Bomposa Jackie naar een stil dorpje in Zwitserland laten brengen, waar zij bewaakt wordt door een oude, uitge bluste gangster Lobo en twee Sicilianen. Charlies opdracht is naar Zwitserland te gaan en Jackie over te halen tegen Bomposa te getuigen in een rechts zitting. Door dingen naar voren te brengen die zij van hem weet moet het mogelijk zijn Bomposa te veroordelen. aldus de FBI. Omdat de FBI niet buiten Amerika mag optreden, vraagt zij de op wraak beluste Charlie (niet-officieei) naar Zwitserland te gaan. Charlie krijgt toestemming. Nu beginnen de harde avonturen pas echt. Een spoor van lijken achter zich latend, slaagt Charlie er in na een barre tocht door het Zwitserse gebergte Jackie veilig aan de FBI over te geven. Dat denkt hij tenminste, want bij de overdracht wordt Jackie met een telescoopgeweer doodgeschoten. Maar Charlie neemt wraak met een gruwelijke list. Voor zondagmiddag heeft de City bioscoop deze week het oude Disney- meesterwerk 'Peter Pan' van de film plank gehaald. Deze opnieuw uitge brachte film zal een hele nieuwe gene ratie van tekenfilmliefhebbers bijna an derhalf uur hunnen plezieren. Wendy, Chieltje en Jan zijn de hoofdpersonen in de film, maar natuurlijk trekt de door hem bedachte sprookjesheld Peter Pan alle aandacht naar zich toe. Hij laat de drie 'mensenkinderen' (en daarmee ook de kinderen in de zaal) genieten van zijn avonturen, zijn levensgevaarlijke ont moetingen met piratenhoofdman Kapi tein Haak, zijn duels met hongerige kro kodillen en van zijn jaloerse vriendje Rinkebel. Kortom alle ingrediënten voor een kindertekenfilm die bovendien in het Nederlands gesproken wordt zodat ook de allerkleinsten er wat van meenemen. De toegang is voor alle leeftijden. van 24 okt. t/m 19 nov. 1979 Geboren: Benjamin Jacobus, zv. Ja cobus Bostelaar en Gesina Stark; Vin cent, zv. Simon A. de Boer en Regina M. U. Bakker; Eric, zv. Hendricus Plaatsman en Trijntje Rentenaar; Anne- mien Sylvia, dv. Albert Lemstra en Christina J. Schouten; Marcel, zv. Cornelis V. A. Keijzer en Anna M. Keijzer; Raimon, zv. Gerrit Rovers en Petronella A. W. Willems; Merel Chris tina, dv. Gerrit Moens en Josina H. Hoogerheide; Jurriaan Rogier, zv. Siet- se A. Visser en Petronella G. Fransen; Rowena Miralda, dv. Marinus J. Mosk en Annie de Vries; Evelien, dv. Evert J. Pijlman en Hendrika C. Alta; Cornelis Jan, zv. Jan C. Joustra en Fijtje A. Kooger; Imme Elisabeth, dv. Dyo Was- sink en Jenneken H. Aalvink; Maria Johanna Cornelia, dv. Martinus W. Witte en Rensje D. Jongeneel; Stefanus Johannes en Octovianus Gabriël, zonen van Jacobus F. Halsema en Troijtje H. Wattimena. Ondertrouwd: Arie P. Kikkert en Helena M. D. Bakker. Overleden: Elisabeth Visser, ev. Van der Meer, oud 83 jaar, wonende te Den Burg; Maris Maat, wv. De Waal, oud 90 jaar, wonende te Den Burg; Wilhelm Benen, oud 75 jaar, wonende te Den Burg; Nicolaas C. B. Ran, oud 76 jaar, wonende te Den Burg; Cornelia Dijt, wv. Spigt, oud 79 jaar, wonende te Den Burg; Hendrik van Sijp, oud 78 jaar, wonende te Oudeschild; Cornelis Troost, oud 87 jaar, wonende te Den Burg; Katrines A. Beijert, oud 76 jaar, wonende te Oosterend. Aquariumvereniging In Aqua Vita houdt vrijdag (heden) een verenigings avond voor leden en donateurs om 20.30 uur in de Oude Ulo (Ingang Wil- helmineiaan). Het voornaamste onderwerp waar over, aan de hand van enkele fraaie dia's, wordt gesproken is: Hoe richten wij onze aquaria in? Dit in verband met de naderende huiskeuring, maar ook voor beginners is dit een belangrijk onderwerp. De keuring van de aquaria, van hen die zich hiervoor opgaven en tot en met vrijdag nog kunnen opgeven, zal dit jaar op 1 december geschieden door de heer P. Smit uit Middenmeer. Van de zijde van het bestuur wordt er op aangedrongen de bakken zo goed en mooi mogelijk te verzorgen zodat de haast gebruikelijke 1e en 2e prijswin naars dit jaar eens rivaliteit moqen ondervinden. De uitslag van de wed strijd zal medio januari 1980 zijn. Bewoners van De Koog en omgeving kunnen via een telefoontje naar een van de leden van de dorpscommissie laten weten dat voor hen een flinke hoeveel heid oud papier klaar staat. De bedoeling is dat de oude kranten, tijdschriften e.d één keer per maand worden afgehaald. Mensen die een behoorlijke hoeveelheid oud papier in huis hebben liggen kunnen zich in verbinding stellen met de heer Tj. Kaczor, telefoon (02228) 634, mevrouw G. Rüngs, telefoon 572 of mevrouw J. A. Henstra, telefoon 287. Een aantal bewoners bezorgen het oude papier al bij hotel Opduin, zij kunnen dit gewoon blijven doen. De opbrengst van het oude papier komt ten goede aan de verschillende verenigin gen van De Koog. FEUILLETON door Tom Lodewijk. 6. ,,Zo nicht", zei oom Simon, een grote gebruinde hand uitstekend, ,,nou ben je zeker niet meer bang van me?" Saskia had zich al weer hersteld en bepaald welke houding haar het meest zou flatteren. „Ik was helemaal niet bang van u", zei ze op een schuchter toontje, „maar als een wildvreemde man aan de deur komt om een kopje thee te komen drinken!" „Tja", zei moeder Thea opgewekt, ,,'t was wél een verrassing. Kind, hou jij je oom even gezelschap, ik moet gauw even naar de keuken". In de keuken had Thea een haastig gesprek met Ellie, die weldra moppe rend maar met spoed naar de slager en de groenteman ging. „Wel", zei oom Simon inmiddels, zijn nicht opnemend, „kind, ik had je nog nooit gezien". Saskia was, met haar negentien jaren, meer vrouw dan meisje. Ze kleedde zich heel goed, maakte zich met zorg op, en probeerde, zoals ze dat noemde, zich altijd „aan de situatie aan te passen". Ze was informatrice bij de WV, stond er voor bekend „vlot met mensen te kunnen omgaan" en had reeds heel wat mensenkennis opgedaan. Ze wist pre cies welke heren haar speciale aandacht waardig waren, en welke mannen niet. Ze was vastbesloten wat zij noemde een goed huwelijk te doen, en daardoor uit te stijgen boven de in haar ogen toch nog altijd burgerlijke kring waarin haar ouders zich bewogen. Oom Simon was door haar al meteen geclassificeerd als een buitenman die de stad es wil zien, maar ze moest bekennen dat ze zich vergist had. De buitenman was een man in bonus, en verdiende daarom haar attentie. „Och", zei ze, „ik ben echt nog een beetje in de war, oom. Ik heb u zo weinig gastvrij ontvangen". „Kind, je wist toch niet wie ik was. En als ik dat nou meteen gezegd had. Maar ik ben nou eenmaal een ouwe rare vent, en je stond daar zo ongenaakbaar, ik wou je echt even het land opjagen". „U hield me voor de mal", zei Saskia bestraffend en hief haar vinger waar schuwend op. „Ik geloof dat u erg ondeugend bent, oom". Simon Kolberg wist niet precies hoe je met zulk soort meisjes een conversa tie moest voeren. Dit nichtje deed wel kinderlijk, maar was vast geen kind. Och heden neel Hierbij vergeleken was zijn nicht Anneke, moeder van een drie koppig kroost, nog maar een babyl Hij was blij dat Thea weer binnenkwam, nog een beetje geagiteerd, want ze had zo gehaast haar programma moeten wijzigen. „Ik heb Herman even gebeld, dat hij meteen van kantoor naar huis komt" zei ze. „Hij werkt nog wel eens over, ziet u?" voegde ze er haastig aan toe om iedere verdenking als zou Herman om andere redenen later thuiskomen on middellijk weg te nemen. Ellie verscheen, keurig met een wit schortje voor, en diende de thee rond. Simon Kolberg zat in een grote cra- peaud en overpeinsde, hoe je tijdens een theevisite bij twee dames conversa tie moest voeren. Maar Thea was hier wel tegen opgewassen en vroeg hem honderd uit over zijn reis en over Brazilië. Saskia moest nog even naar de boekhandel, zei ze. Thea sputterde niet tegen. Het was voor het kind zo'n vreemde gewaarwording, zo'n verre bloedverwant, en uit zo heel andere kring dan zijzelf. Zo onder vier ogen kon ze een beetje meer vrijuit praten over wat oom Simon interesseerde. „En kunt u al wennen in het vader land?" ,,'t Is hier allemaal erg veranderd, en niet alles naar m'n zin", zei hij, „ik ben eigenlijk in dubio of ik voorgoed hier zal blijven, of maar weer teruggaan om m'n laatste dagen te slijten in het land van de zon". „U bent hier nog maar pasl" „Nou ja, ik vertrek niet op staande voet. Ik begin net weer een beetje de weg te leren". „U treft het dat we thuis zijn, want we zijn nogal eens weg. Karei studeert zoals u weet, en is de deur uit. Saskia zit ook niet altijd bij vader en moeder thuis. Zo gaat dat als de kinderen groot worden". Zo en passant gaf ze hem de tip dat „zó maar es aankomen voor een koppie thee" niet helemaal volgens de regels was. Oom Simon begreep de wenk. „Ach ja", zei hij, ,,'t is natuurlijk bij jou anders dan bij Pieter en Anneke, daar hebben ze nog van dat kleine grut en daar kan ik altijd binnenvallen, als ik dat wil". „Ja maar", vond Thea, „die zijn ook zo eh. huiselijk, hè? Die zitten altijd in hun eigen kringetje. U begrijpt, met Hermans positie, bij ons verloopt het leven wel even anders". Herman, in zijn positie, arriveerde juist en klapte de deur van de auto dicht. Even later kwam hij met uitgestrekte hand op oom Simon toe, mompelde iets over een conferentie, snel beëindigd. Oom Simon begreep steeds duidelijker dat onverwacht komen binnenvallen voor een koppie thee bij mensen met een dergelijke status een hoogst onge woon gebeuren was. Thea kon nu eindelijk eens in de keuken gaan kijken en oom en neef begonnen een gesprek over de economische situatie des lands, waarbij voornamelijk Herman aan het woord was, die zijn oom een duidelijk inzicht gaf in de problemen en mogelijk heden van de vaderlandse economie, en over de kapitaalmarkt. Uiteindelijk immers zou oom Simon toch een besluit moeten nemen over de belegging van zijn kapitaal en het kon geen kwaad dat hij merkte, dat zijn neef, als bankman, een betrouwbaar en vak kundig adviseur in zulke zaken was. Méér dan Ben, tenslotte alleen maar een handige zakenman. Misschien kreeg hij dan ook enig inzicht in de financiële positie van de oom uit Brazilië. Want daarover had oom Simon zich nog tegenover niemand uitgelaten, ledereen in de familie was er van overtuigd dat hij er warmpjes bijzat, dat hij daarginds dik verdiend moest hebben, maar enig bewijs daarvan was nog niet voorhan den. Hij logeerde nu al veertien dagen bij Ben „U blijft nou maar bij Ben hangen", zei hij, op een invallende gedachte, opeens joviaal, „maar wij willen u óók weieens een paar dagen hebben I Wan neer komt u eens bii ons logeren?" ,,'t Lijkt me hier wel een aardig stadje", zei oom Simon en toen hij Herman de wenkbrauwen zag fronsen, „vergeleken bij Rio, natuurlijk. Nou, zeg jij het maar jongen. Dan schrikt je dochter tenminste niet meer van me". Herman keek verbaasd, maar Thea die net binnenkwam, kon een lachend relaas doen van de ontmoeting tussen Saskia en haar oom. „Hahahal" lachte ook Herman, die nochtans van harte meevoelde met zijn dochter, die tenmin ste meer gevoel voor stijl bleek te hebben dan oom Simon. En Herman hield van stijl. Thea nog meer. Thea was, evenals Ben en Anneke, in haar jeugd geen weelde gewend ge weest. Het was hard ploeteren en ze kon de Mulo halen, maar toen zat ze al gauw op kantoor. De kinderen Kroonstuiver hadden zo hun eigen ideeën over de toekomst. Ben bij wie het sjacheren er altijd al in gezeten had, zelfs als het over knikkers ging, droomde van veel geld verdienen in de handel. Thea ging het minder om geld, maar meer om stand. Een mooi huis, mooie meubels, een „salon", een koperen kaarsenkroontje, een mooi bankstel en een meisje voor halve dagen, daarmee waren Thea's wensen al vervuld. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 11