Cjroen ^warts jexels in het harL,
FNV-verwijt raakt
kant noch wal
TESO reageert op
beschuldigingen
Jonge inbrekers
door rijkspolitie
aangehouden
VERVOER TESO
NAUWELIJKS MINDER
Rijdend ziekenhuis
in Den Burg
MM
Eendrachtelijk
16,5 miljoen
MM
Voor f35.000,-
aan buit
en schade
Onder invloed van
geneesmiddelen
Lange reeks misdrijven opgelost
93e JAARGANG NR. 9450
TEXELSE
DINSDAG 5 FEBRUARI 1980
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75,
telefoon (02228) 266 en Frits Beutick, Dorpsstraat 27D,
De Koog.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
Kennemer Wegenbouw
laagste inschrijver
Kennemer Wegenbouw B.V.
uit Schagen is bereid voor
ƒ16.490.000,— de zeedijk van de
polder De Eendracht op delta
hoogte te brengen. Het bedrijf
was de laagste inschrijver bij de
vrijdagochtend in Haarlem ge
houden aanbesteding.
Het ziet er naar uit dat het werk
inderdaad aan Kennemer Wegenbouw
zal worden gegund. De beslissing valt
binnen 30 dagen en de werkzaamheden
zouden dan omstreeks 1 maart kunnen
beginnen.
De verhoging van de 4 Zi kilometer
lange Eendrachtdijk is de laatste fase
van de Texelse dijkverzwaringswerken.
Met het karwei is twee jaar gemoeid.
Voor het werk bestond veel animo.
De één na laagste was Klein uit Wierin-
gen (716.790.000, nummer drie was
Van Vliet uit Nederhorstdenberg
(716.790.000, vierde Bos en Kalis uit
Rotterdam (717.220.000, en vijfde De
Vries Van de Wiel (717.500 000, -
De politie heeft een rijverbod opge
legd aan een Amsterdamse automo
bilist die als gevolg van een (te grote?)
dosis van een pijnstillend geneesmiddel
niet in staat was zijn auto behoorlijk te
besturen. De maatregel was mogelijk
dank zijn een tip van iemand die de
man in De Cocksdorp had zien instap
pen en merkte dat hij zijn bewegingen
met onder controle had. De politie hield
hem aan op het haventerrein van 't
Horntje waar hij een rijverbod van 12
uur kreeg.
gen dat leveranciers, banken en perso
neel op tijd worden betaald. Dit geld zal
moeten worden ontvangen uit de
vervoersopbrengst. Duidelijk is geble
ken dat anderen niet bereid zijn in de
kosten bij te dragen, zodat de kosten
stijgingen in de tarieven tot uitdruk
king moeten worden gebracht. In
wezen zijn deze feiten zo eenvoudig als
wat, waardoor een opmerking in Uw
brief van 14 januari aan het Ministerie
,,dat TESO het publiek als melkkoe
gebruikt" kant noch wal raakt. Wij
hebben er geen enkel bezwaar tegen
wanneer U ons kritisch volgt, maar wij
stellen het wel op prijs indien U Uw
oordeel baseert op de feiten."
In een uitvoerige brief heeft TESO gereageerd op de kritiek,
die de Texelse FN V-af deling onlangs uitte op het tarieven-
beleid. Zoals bekend is met name de sterke verhoging van de
prijs van een weekabonnement gehekeld en in een brief aan
het Ministerie van Economische Zaken is daartegen fel gepro
testeerd met de opmerking dat TESO beloften heeft geschon
den en het publiek als melkkoe gebruikt. In haar antwoord (aan
de FNV met een afschrift aan onder andere het ministerie)
zegt TESO dat deze opmerking kant noch wal raakt. Uitgelegd
wordt dat TESO uiterst behoedzaam te werk gaat met zijn ta
rieven en dat in de afgelopen tien jaar zelfs van een
procentueel minder sterke verhoging sprake was dan bij andere
vervoersondernemingen in het land.
Duidelijk geïrriteerd over de
aanpak van de FNV-afdeling schrijft
het bestuur er zich over te hebben
verbaasd dat in de FNV-brief een
aangehaalde bewering van de presi
dent-commissaris onjuist is weerge
geven, waardoor TESO in een ver
keerd daglicht is geplaatst.
Zoals bekend verweet de FNV-af
deling dat TESO zich niet heeft ge
houden aan de toezegging dat de
tarieven voortaan niet meer dan
trentmatig zouden worden aange
past. Daarbij werd verwezen naar
een bespreking die op 12 oktober in
het raadhuis werd gehouden in aan
wezigheid van drie kamerleden. Vol
gens TESO is op die bespreking iets
heel anders geantwoord op de vraag
De Texelse politie heeft de
afgelopen week zeven
jongens van 17 tot 24 jaar aan
gehouden. Zij hebben bekend
in de afgelopen twee jaar een
groot aantal inbraken, diefstal
len en vernielingen te hebben
gepleegd, waarbij aan schade
en buit een bedrag van om
streeks 735.000,- was gemoeid.
Zij hebben een bekentenis af
gelegd, de meesten nadat zij
enkele dagen in het bureau in
Den Burg opgesloten waren
geweest. Het onderzoek is
nog niet afgesloten. Het is
mogelijk dat nog meer daders
of medeplichtigen zullen
worden aangehouden.
Drie jongens van de groep zijn
Texelaars; de overigen waren afkom
stig van het vasteland maar kwamen
regelmatig op Texel omdat hun
ouders vaste bezoekers zijn van een
camping. De contacten ontstonden
in Horecabedrijven in De Koog.
De jongens pleegden de misdrijven in
groepjes van tenminste twee, wisselend
van samenstelling. Min of meer leiding
gevend waren 'n 19-jarige Texelaar en
een 20-jarige Amsterdamse magazijn
bediende. Verder zijn aangehouden;
een 17-jarige scholier uit Steenwijk, een
24-jarige beheerder uit Rotterdam, een
19-jarige scholier uit Nes a.d. Amstel
alsmede een 17-jarige scholier en 19-
jarige militair van Texel.
Tip
De politie zat al geruime tijd met een
aanzienlijke hoeveelheid onopgeloste
inbraken. Er liepen diverse onderzoeken
die wel wat aanwijzingen hadden opge
leverd en in een zekere richting wezen,
maar pas halverwege vorige week
kwam een tip binnen die het mogelijk
maakte dat de groep snel kon worden
opgerold.
Reeks
Een greep uit de misdrijven, die nu
zijn opgelost: de recente inbraak in het
strandpaviljoen paal 17, inbraak in de
viskraam van Mosk in De Koog,
inbraak in een bouwkeet, diefstal van
een Honda motor, diefstal van enkele
bromfietsen en diefstal van
gereedschap uit een in aanbouw zijnd
huis in De Koog. Verder diefstal uit het
clubhuis van The Sharks, uit het
strandpaviljoen Westerslag, uit de
patatkiosk van Koopman in De
Dennen en uit een caravan in De Koog.
In huis
Verder de ontvreemding van twee
autowielen, schapevachten en een
acculader. Meerdere fietsen werden
gestolen en 25 tot 30 auto's werden
opengebroken. Ook het ontvreemden
van de stoomcleaner uit de Zuivel
fabriek hoort tot de reeks.
De jongelui hadden de gestolen
goederen voor het overgrote deel nog
in hun bezit en gewoon in huis opge
slagen. De politie verbaast er zich over
dat de ouders blijkbaar nooit iets
hebben gemerkt.
van de voorzitter of verdere tariefs
verhogingen mogelijk worden
geacht, nl.: „Alleen om de continuï
teit van de onderneming te waar
borgen, niet voor andere doelein
den." Dat laatste blijkt uit het ver
slag dat van de bijeenkomst is ge
maakt.
Gesteld wordt dat het vastleggen van
een tarievenbeleid op een „trend" on
mogelijk is. „Welke trend in kosten
ontwikkeling zou dan wel gevolgd
moeten worden? De belangrijkste kos
tenelementen in een vervoersbedrijf
worden gevormd door brandstof- en
personeelskosten. De kostenontwikke
ling voor brandstof ligt volkomen
buiten de invloed van de onderneming
en de ontwikkeling van de personeels
kosten is hoofdzakelijk afhankelijk van
de inflatie en daar kan de onderneming
ook niets aan doen."
Weekkaart
Toegegeven wordt dat de tariefstij
ging voor de 5-daagse abonnementen
sterk is in vergelijking met de andere
tariefswijzigingen, maar er wordt op
gewezen dat niet alleen de procentuele
verhoging een beoordelingsmaatstaf is,
maar ook de nominale stijging. „Door
uitsluitend de aandacht te vestigen op
het percentage dreigt een vertekend
beeld te worden gegeven." Waarna
wordt uitgelegd dat de prijs van de
weekkaart ten opzichte van de prijs
voor een normaal retour in de loop der
jaren is scheefgegroeid. De
gebruikelijke verhouding is bij de
spoorwegen 4 1. De bij TESO onlangs
bereikte verhouding ligt daar nog be
neden nl. 2,2 1. Economische Zaken
neemt daar genoegen mee op grond
van het zg. differentiatiebeleid.
Vergelijking
Bij de brief is een gedetailleerd over
zicht van de tariefontwikkeling bij
TESO in de afgelopen 10 jaar gevoegd
in vergelijking met de tariefontwikkeling
bij de NS, het streekvervoer, lokaal
vervoer en met index-cijfers van de
gezinsconsumptie.
Daaruit blijkt dat voor alle catego
rieën bij TESO de stijgingen aanzien
lijk lager zijn dan bij het trein- en
busvervoer, alsmede die van de
gezinsconsumptie. De kosten voor
de gezinsconsumptie stegen nl. in
die tien jaar met 97%, de tarieven
van de spoorwegen met 118%, de
tarieven van het streekvervoer met
92%, de tarieven van het lokaal ver
voer met 102%, terwijl de vaste
autokosten ruim 75% stegen. De
stijging van de tarieven van de ver
schillende categotiën bij TESO daar
entegen varieert van 0 tot ruim 76%.
De procentuele stijgingen bij TESO
blijven dus ver achter bij ontwikke
lingen elders.
In de eerste vijf jaar van het genoem
de decennium zijn de TESO-tarieven
zelfs helemaal niet gestegen. „De
stijgingen van de afgelopen jaren
zijn grotendeels veroorzaakt
door de inflatie en hebben
slechts in geringe mate bijge
dragen aan de liquiditeitsverruiming ten
behoeve van de financiering van het
nieuwe schip."
Het komt er dus op neer dat als
vanaf 1969 steeds de kostenstijgingen
in de tarieven zouden zijn doorbere
kend er een aanmerkelijk grotere liqui
diteitsverbetering zou zijn ontstaan.
Als gevolg daarvan zou het indexcijfer
voor 1979 lager hebben kunnen zijn en
derhalve een nog groter verschil
hebben laten zien.
Een betere liquiditeit zou overigens
voor zowel het nieuwe schip als voor
de tarieven wel gewenst zijn geweest.
Want hoe meer eigen geld TESO heeft,
des te kleiner zijn de in de tarieven door
te berekenen kapitaalslasten van het
nieuwe schip. Vooral om de tarieven zo
laag mogelijk te kunnen houden is
hardnekkig geprobeerd van het rijk een
investeringssubsidie te krijgen. Dat is
dus niet gelukt. Het lukte wel met de
BTW-vrijstelling op de tarieven en op
het nieuwe schip. „Een ander beleid
zou tot gevolg hebben gehad dat de
tarieven met het BTW-percentage
zouden hebben moeten stijgen. Voor
het totale vervoer zou dit ca. 71 miljoen
per jaar hebben betekend.
Wij brengen deze aspekten in herin
nering om aan te geven dat al het
mogelijke wordt gedaan om de tarieven
zo laag mogelijk te houden. De consu
ment mag dit overigens ook van de on
derneming verwachten, gelet op de
doelstelling. Dit neemt niet weg dat
een aantal feiten voor zowel de onder
neming als de consument gelden. Als
onderneming hebben wij ervoor te zor-
Het autovervoer bij TESO is
het afgelopen jaar vrijwel even
groot geweest als in 1978. Er
werden nl. 656.599 eenheden
vervoerd tegen 659.447 het jaar
ervoor, een teruggang van 0,43%
Uit de cijfers blijkt dat de terug
gang voornamelijk wordt veroor
zaakt door de strenge winter
van vorig jaar. In januari en
februari was sprake van een
zeer sterke terugloop van het
aantal vervoerde auto's, vooral
personenauto's. Bij de perso
nenauto's meer dan 36% in
januari en in februari bijna 20%.
Ook in maart was er nog een
achteruitgang van io7s uk»»
april gaf een duidelijk herstel te
zien: een toename van 25% in
vergelijking met april 1978. In
juni gaf bij de personenauto's
een vervoersgroei met 16,7% te
zien en juli met 1,16%. De perso-
nenautodrukte in augustus was
daarentegen weer ruim 5%
minder dan in augustus 1978.
September en oktober gaven
een toename van resp. 8 en 4%
te zien. Het personenautover
voer gezien over het hele jaar
liep met 1,3% terug, het vracht-
autovervoer nam toe met 0,1%,
het vervoer van opleggers met
5,72%, van caravans met 11,32%
en aanhangwagens met 7,92%.
Het vervoer van autobussen
slonk met bijna 10%.
De toeristische ontwikkeling
die uit de cijfers is af te leiden,
stemt aardig overeen met het
gemeentelijke ideaal: nauwelijks
groei in de top maar een bedui
dende toename in voor- en na
seizoen.
Voor de bedrijfseconomie van
TESO is het uitblijven van groei
over het gehele jaar uiteraard
minder gewenst, maar zonder de
strenge winter zou er zeker nog
een behoorlijke accres hebben
ingezeten, zodat het beeld zich
wat dat betreft voor het jaar
1980 gunstiger laat aanzien.
Gisteren beleefde Texel een primeur. De nieuwe zestien
meter lange wagen van de Stichting Bedrijfsgezondheidsdienst
voor de Bouw in het Noorden van Noordholland kwam naar
het eiland om zijn taken te gaan vervullen. Die taken bestaan
uit het controleren en medisch nazien van werknemers in de
bouw, het schilders-, stucadoors-, terrazzo- en steengaasstel-
lersbedrijf alsmede het natuursteenbedrijf. De kop van Noord-
Holland en Texel waren nagenoeg de enige gebieden in Neder
land waar nog geen bedrijfsgezondheidsdienst voor de bouw
aanwezig was. In oktober werd in Alkmaar gestart met een
dergelijke gezondheidsdienst door de heer H. Hearing. Deze
heeft ook het interieur voor de bus ontworpen die nu op Texel
staat. Hearing is directeur-bedrijfsarts van de nieuwe gezond
heidsdienst.
In andere regio waar bedrijfsgezond
heidsdiensten werkzaam zijn, moeten
de werknemers zich op een centrale
plaats melden om gekeurd te worden.
Dat is voor een klein bedrijf een erg
vervelende toestand. Zou een dergelijk
klein bedrijf dertig man in dienst heb
ben, dan moet het, alleen al door de
keuringen, dertig mandagen missen.
Daarom komt de keuringsdienst nu naar
de bedrijver, toe. Dat gebeurt nog
nergens anders. Alleen in de kop van
Noordholland en Texel. En Texel mag
de spits afbijten; per dag kunnen rond
de tien werknemers in de bus onder
zocht worden. De truck staat als eerste
bij de Verenigde Schilderscoöperatie in
Den Burg.
Het interieur van de wagen lijkt op
een klein ziekenhuis. Er is een receptie
en administratie, die wordt bemand
door de chauffeur. Er zijn afdelingen
Diroctour-bodrijfsorts Hooring voor zijn rij
dend controlocontrum In Don Burg.
voor ogen- en orentesten, gedeelten
waar bloed en urine worden gecontro
leerd. Een hartcontrole hoort bij de
onderzoeken die in de bus worden
uitgevoerd en ook vindt nog een alge
mene lichamelijk keuring plaats. Het
vaste personeel van de truck bestaat
naast de chauffeur uit twee medische
assistentes en de bedrijfsarts. De uitsla
gen van de tests worden aan de
werknemer verteld en aan zijn huisarts.
De werkgever krijgt er niets van te
horen. Dat is mogelijk omdat de ge-
drijfsgezondheidsdienst onafhankelijk
werkt. Ten aanzien van bepaalde scha
delijke invloeden van werkzaamheden
op het lichamelijk welzijn gelden de
keuringen als preventief. Wordt een feit
geconstateerd dat te denken geeft, dan
wordt doorverwezen naar specialisten.
De controles zijn voor de werknemer
gratis.
De wagen zelf heeft rond een miljoen
gulden gekost. Iets om trots op te zijn,
en dat is medisch directeur Heering dan
ook bijzondej. Maandag, de eerste dag
dat de bus werd gebruikt, wist hij te
melden dat hij zo functioneert als hij had
gehoopt. Er waren nog geen duidelijke
mankementen naar voren gekomen. De
splinternieuwe Bedrijfsgezondheids
dienst zal op 9 gebruari in Alkmaar
worden geopend.