Cjroen ^warts jexels in het harL, FNV-verwijt raakt kant noch wal TESO reageert op beschuldigingen Jonge inbrekers door rijkspolitie aangehouden VERVOER TESO NAUWELIJKS MINDER Rijdend ziekenhuis in Den Burg MM Eendrachtelijk 16,5 miljoen MM Voor f35.000,- aan buit en schade Onder invloed van geneesmiddelen Lange reeks misdrijven opgelost 93e JAARGANG NR. 9450 TEXELSE DINSDAG 5 FEBRUARI 1980 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, telefoon (02228) 266 en Frits Beutick, Dorpsstraat 27D, De Koog. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. Kennemer Wegenbouw laagste inschrijver Kennemer Wegenbouw B.V. uit Schagen is bereid voor ƒ16.490.000,— de zeedijk van de polder De Eendracht op delta hoogte te brengen. Het bedrijf was de laagste inschrijver bij de vrijdagochtend in Haarlem ge houden aanbesteding. Het ziet er naar uit dat het werk inderdaad aan Kennemer Wegenbouw zal worden gegund. De beslissing valt binnen 30 dagen en de werkzaamheden zouden dan omstreeks 1 maart kunnen beginnen. De verhoging van de 4 Zi kilometer lange Eendrachtdijk is de laatste fase van de Texelse dijkverzwaringswerken. Met het karwei is twee jaar gemoeid. Voor het werk bestond veel animo. De één na laagste was Klein uit Wierin- gen (716.790.000, nummer drie was Van Vliet uit Nederhorstdenberg (716.790.000, vierde Bos en Kalis uit Rotterdam (717.220.000, en vijfde De Vries Van de Wiel (717.500 000, - De politie heeft een rijverbod opge legd aan een Amsterdamse automo bilist die als gevolg van een (te grote?) dosis van een pijnstillend geneesmiddel niet in staat was zijn auto behoorlijk te besturen. De maatregel was mogelijk dank zijn een tip van iemand die de man in De Cocksdorp had zien instap pen en merkte dat hij zijn bewegingen met onder controle had. De politie hield hem aan op het haventerrein van 't Horntje waar hij een rijverbod van 12 uur kreeg. gen dat leveranciers, banken en perso neel op tijd worden betaald. Dit geld zal moeten worden ontvangen uit de vervoersopbrengst. Duidelijk is geble ken dat anderen niet bereid zijn in de kosten bij te dragen, zodat de kosten stijgingen in de tarieven tot uitdruk king moeten worden gebracht. In wezen zijn deze feiten zo eenvoudig als wat, waardoor een opmerking in Uw brief van 14 januari aan het Ministerie ,,dat TESO het publiek als melkkoe gebruikt" kant noch wal raakt. Wij hebben er geen enkel bezwaar tegen wanneer U ons kritisch volgt, maar wij stellen het wel op prijs indien U Uw oordeel baseert op de feiten." In een uitvoerige brief heeft TESO gereageerd op de kritiek, die de Texelse FN V-af deling onlangs uitte op het tarieven- beleid. Zoals bekend is met name de sterke verhoging van de prijs van een weekabonnement gehekeld en in een brief aan het Ministerie van Economische Zaken is daartegen fel gepro testeerd met de opmerking dat TESO beloften heeft geschon den en het publiek als melkkoe gebruikt. In haar antwoord (aan de FNV met een afschrift aan onder andere het ministerie) zegt TESO dat deze opmerking kant noch wal raakt. Uitgelegd wordt dat TESO uiterst behoedzaam te werk gaat met zijn ta rieven en dat in de afgelopen tien jaar zelfs van een procentueel minder sterke verhoging sprake was dan bij andere vervoersondernemingen in het land. Duidelijk geïrriteerd over de aanpak van de FNV-afdeling schrijft het bestuur er zich over te hebben verbaasd dat in de FNV-brief een aangehaalde bewering van de presi dent-commissaris onjuist is weerge geven, waardoor TESO in een ver keerd daglicht is geplaatst. Zoals bekend verweet de FNV-af deling dat TESO zich niet heeft ge houden aan de toezegging dat de tarieven voortaan niet meer dan trentmatig zouden worden aange past. Daarbij werd verwezen naar een bespreking die op 12 oktober in het raadhuis werd gehouden in aan wezigheid van drie kamerleden. Vol gens TESO is op die bespreking iets heel anders geantwoord op de vraag De Texelse politie heeft de afgelopen week zeven jongens van 17 tot 24 jaar aan gehouden. Zij hebben bekend in de afgelopen twee jaar een groot aantal inbraken, diefstal len en vernielingen te hebben gepleegd, waarbij aan schade en buit een bedrag van om streeks 735.000,- was gemoeid. Zij hebben een bekentenis af gelegd, de meesten nadat zij enkele dagen in het bureau in Den Burg opgesloten waren geweest. Het onderzoek is nog niet afgesloten. Het is mogelijk dat nog meer daders of medeplichtigen zullen worden aangehouden. Drie jongens van de groep zijn Texelaars; de overigen waren afkom stig van het vasteland maar kwamen regelmatig op Texel omdat hun ouders vaste bezoekers zijn van een camping. De contacten ontstonden in Horecabedrijven in De Koog. De jongens pleegden de misdrijven in groepjes van tenminste twee, wisselend van samenstelling. Min of meer leiding gevend waren 'n 19-jarige Texelaar en een 20-jarige Amsterdamse magazijn bediende. Verder zijn aangehouden; een 17-jarige scholier uit Steenwijk, een 24-jarige beheerder uit Rotterdam, een 19-jarige scholier uit Nes a.d. Amstel alsmede een 17-jarige scholier en 19- jarige militair van Texel. Tip De politie zat al geruime tijd met een aanzienlijke hoeveelheid onopgeloste inbraken. Er liepen diverse onderzoeken die wel wat aanwijzingen hadden opge leverd en in een zekere richting wezen, maar pas halverwege vorige week kwam een tip binnen die het mogelijk maakte dat de groep snel kon worden opgerold. Reeks Een greep uit de misdrijven, die nu zijn opgelost: de recente inbraak in het strandpaviljoen paal 17, inbraak in de viskraam van Mosk in De Koog, inbraak in een bouwkeet, diefstal van een Honda motor, diefstal van enkele bromfietsen en diefstal van gereedschap uit een in aanbouw zijnd huis in De Koog. Verder diefstal uit het clubhuis van The Sharks, uit het strandpaviljoen Westerslag, uit de patatkiosk van Koopman in De Dennen en uit een caravan in De Koog. In huis Verder de ontvreemding van twee autowielen, schapevachten en een acculader. Meerdere fietsen werden gestolen en 25 tot 30 auto's werden opengebroken. Ook het ontvreemden van de stoomcleaner uit de Zuivel fabriek hoort tot de reeks. De jongelui hadden de gestolen goederen voor het overgrote deel nog in hun bezit en gewoon in huis opge slagen. De politie verbaast er zich over dat de ouders blijkbaar nooit iets hebben gemerkt. van de voorzitter of verdere tariefs verhogingen mogelijk worden geacht, nl.: „Alleen om de continuï teit van de onderneming te waar borgen, niet voor andere doelein den." Dat laatste blijkt uit het ver slag dat van de bijeenkomst is ge maakt. Gesteld wordt dat het vastleggen van een tarievenbeleid op een „trend" on mogelijk is. „Welke trend in kosten ontwikkeling zou dan wel gevolgd moeten worden? De belangrijkste kos tenelementen in een vervoersbedrijf worden gevormd door brandstof- en personeelskosten. De kostenontwikke ling voor brandstof ligt volkomen buiten de invloed van de onderneming en de ontwikkeling van de personeels kosten is hoofdzakelijk afhankelijk van de inflatie en daar kan de onderneming ook niets aan doen." Weekkaart Toegegeven wordt dat de tariefstij ging voor de 5-daagse abonnementen sterk is in vergelijking met de andere tariefswijzigingen, maar er wordt op gewezen dat niet alleen de procentuele verhoging een beoordelingsmaatstaf is, maar ook de nominale stijging. „Door uitsluitend de aandacht te vestigen op het percentage dreigt een vertekend beeld te worden gegeven." Waarna wordt uitgelegd dat de prijs van de weekkaart ten opzichte van de prijs voor een normaal retour in de loop der jaren is scheefgegroeid. De gebruikelijke verhouding is bij de spoorwegen 4 1. De bij TESO onlangs bereikte verhouding ligt daar nog be neden nl. 2,2 1. Economische Zaken neemt daar genoegen mee op grond van het zg. differentiatiebeleid. Vergelijking Bij de brief is een gedetailleerd over zicht van de tariefontwikkeling bij TESO in de afgelopen 10 jaar gevoegd in vergelijking met de tariefontwikkeling bij de NS, het streekvervoer, lokaal vervoer en met index-cijfers van de gezinsconsumptie. Daaruit blijkt dat voor alle catego rieën bij TESO de stijgingen aanzien lijk lager zijn dan bij het trein- en busvervoer, alsmede die van de gezinsconsumptie. De kosten voor de gezinsconsumptie stegen nl. in die tien jaar met 97%, de tarieven van de spoorwegen met 118%, de tarieven van het streekvervoer met 92%, de tarieven van het lokaal ver voer met 102%, terwijl de vaste autokosten ruim 75% stegen. De stijging van de tarieven van de ver schillende categotiën bij TESO daar entegen varieert van 0 tot ruim 76%. De procentuele stijgingen bij TESO blijven dus ver achter bij ontwikke lingen elders. In de eerste vijf jaar van het genoem de decennium zijn de TESO-tarieven zelfs helemaal niet gestegen. „De stijgingen van de afgelopen jaren zijn grotendeels veroorzaakt door de inflatie en hebben slechts in geringe mate bijge dragen aan de liquiditeitsverruiming ten behoeve van de financiering van het nieuwe schip." Het komt er dus op neer dat als vanaf 1969 steeds de kostenstijgingen in de tarieven zouden zijn doorbere kend er een aanmerkelijk grotere liqui diteitsverbetering zou zijn ontstaan. Als gevolg daarvan zou het indexcijfer voor 1979 lager hebben kunnen zijn en derhalve een nog groter verschil hebben laten zien. Een betere liquiditeit zou overigens voor zowel het nieuwe schip als voor de tarieven wel gewenst zijn geweest. Want hoe meer eigen geld TESO heeft, des te kleiner zijn de in de tarieven door te berekenen kapitaalslasten van het nieuwe schip. Vooral om de tarieven zo laag mogelijk te kunnen houden is hardnekkig geprobeerd van het rijk een investeringssubsidie te krijgen. Dat is dus niet gelukt. Het lukte wel met de BTW-vrijstelling op de tarieven en op het nieuwe schip. „Een ander beleid zou tot gevolg hebben gehad dat de tarieven met het BTW-percentage zouden hebben moeten stijgen. Voor het totale vervoer zou dit ca. 71 miljoen per jaar hebben betekend. Wij brengen deze aspekten in herin nering om aan te geven dat al het mogelijke wordt gedaan om de tarieven zo laag mogelijk te houden. De consu ment mag dit overigens ook van de on derneming verwachten, gelet op de doelstelling. Dit neemt niet weg dat een aantal feiten voor zowel de onder neming als de consument gelden. Als onderneming hebben wij ervoor te zor- Het autovervoer bij TESO is het afgelopen jaar vrijwel even groot geweest als in 1978. Er werden nl. 656.599 eenheden vervoerd tegen 659.447 het jaar ervoor, een teruggang van 0,43% Uit de cijfers blijkt dat de terug gang voornamelijk wordt veroor zaakt door de strenge winter van vorig jaar. In januari en februari was sprake van een zeer sterke terugloop van het aantal vervoerde auto's, vooral personenauto's. Bij de perso nenauto's meer dan 36% in januari en in februari bijna 20%. Ook in maart was er nog een achteruitgang van io7s uk»» april gaf een duidelijk herstel te zien: een toename van 25% in vergelijking met april 1978. In juni gaf bij de personenauto's een vervoersgroei met 16,7% te zien en juli met 1,16%. De perso- nenautodrukte in augustus was daarentegen weer ruim 5% minder dan in augustus 1978. September en oktober gaven een toename van resp. 8 en 4% te zien. Het personenautover voer gezien over het hele jaar liep met 1,3% terug, het vracht- autovervoer nam toe met 0,1%, het vervoer van opleggers met 5,72%, van caravans met 11,32% en aanhangwagens met 7,92%. Het vervoer van autobussen slonk met bijna 10%. De toeristische ontwikkeling die uit de cijfers is af te leiden, stemt aardig overeen met het gemeentelijke ideaal: nauwelijks groei in de top maar een bedui dende toename in voor- en na seizoen. Voor de bedrijfseconomie van TESO is het uitblijven van groei over het gehele jaar uiteraard minder gewenst, maar zonder de strenge winter zou er zeker nog een behoorlijke accres hebben ingezeten, zodat het beeld zich wat dat betreft voor het jaar 1980 gunstiger laat aanzien. Gisteren beleefde Texel een primeur. De nieuwe zestien meter lange wagen van de Stichting Bedrijfsgezondheidsdienst voor de Bouw in het Noorden van Noordholland kwam naar het eiland om zijn taken te gaan vervullen. Die taken bestaan uit het controleren en medisch nazien van werknemers in de bouw, het schilders-, stucadoors-, terrazzo- en steengaasstel- lersbedrijf alsmede het natuursteenbedrijf. De kop van Noord- Holland en Texel waren nagenoeg de enige gebieden in Neder land waar nog geen bedrijfsgezondheidsdienst voor de bouw aanwezig was. In oktober werd in Alkmaar gestart met een dergelijke gezondheidsdienst door de heer H. Hearing. Deze heeft ook het interieur voor de bus ontworpen die nu op Texel staat. Hearing is directeur-bedrijfsarts van de nieuwe gezond heidsdienst. In andere regio waar bedrijfsgezond heidsdiensten werkzaam zijn, moeten de werknemers zich op een centrale plaats melden om gekeurd te worden. Dat is voor een klein bedrijf een erg vervelende toestand. Zou een dergelijk klein bedrijf dertig man in dienst heb ben, dan moet het, alleen al door de keuringen, dertig mandagen missen. Daarom komt de keuringsdienst nu naar de bedrijver, toe. Dat gebeurt nog nergens anders. Alleen in de kop van Noordholland en Texel. En Texel mag de spits afbijten; per dag kunnen rond de tien werknemers in de bus onder zocht worden. De truck staat als eerste bij de Verenigde Schilderscoöperatie in Den Burg. Het interieur van de wagen lijkt op een klein ziekenhuis. Er is een receptie en administratie, die wordt bemand door de chauffeur. Er zijn afdelingen Diroctour-bodrijfsorts Hooring voor zijn rij dend controlocontrum In Don Burg. voor ogen- en orentesten, gedeelten waar bloed en urine worden gecontro leerd. Een hartcontrole hoort bij de onderzoeken die in de bus worden uitgevoerd en ook vindt nog een alge mene lichamelijk keuring plaats. Het vaste personeel van de truck bestaat naast de chauffeur uit twee medische assistentes en de bedrijfsarts. De uitsla gen van de tests worden aan de werknemer verteld en aan zijn huisarts. De werkgever krijgt er niets van te horen. Dat is mogelijk omdat de ge- drijfsgezondheidsdienst onafhankelijk werkt. Ten aanzien van bepaalde scha delijke invloeden van werkzaamheden op het lichamelijk welzijn gelden de keuringen als preventief. Wordt een feit geconstateerd dat te denken geeft, dan wordt doorverwezen naar specialisten. De controles zijn voor de werknemer gratis. De wagen zelf heeft rond een miljoen gulden gekost. Iets om trots op te zijn, en dat is medisch directeur Heering dan ook bijzondej. Maandag, de eerste dag dat de bus werd gebruikt, wist hij te melden dat hij zo functioneert als hij had gehoopt. Er waren nog geen duidelijke mankementen naar voren gekomen. De splinternieuwe Bedrijfsgezondheids dienst zal op 9 gebruari in Alkmaar worden geopend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1