Geslaagde manifestatie van beroepsonderwijs r lunuKunjf psuti IINSDAG 25 MAART 1980 op een taart aan te bren- In de LTS-kandne werden door LHNO-leer lingen voortdurend modeshows met zelfge maakte kleding gegeven, die veel belang stelling trokken. gen. Mevrouw Brand kijkt toe. In de stand 'aardrijkskunde en ge schiedenis' (leraar W. Huizinga) was een project over het onderwerp 'ver voer' en in de biologiestand (leraar J. Dros) kon je door een microscoop kijken en werd onder meer duidelijk gemaakt dat biologie tegenwoordig een zeer boeiende aangelegenheid is waarbij de leerlingen zelfs de vrije natuur intrekken De stand 'modelbouw' liet een aantal fraaie modellen van schepen, vliegtui gen e.d. zien. Overzicht van de burgemeester Ue nomng-nai 3e tijdens de Texpo. Door de uniforme, smaak volle uitvoering van de stands ontstond een jits tekende totaalindruk. De letters op de Stands waren door concierge Huizinga iat ij( yiopschuim gemaakt. Tussen de drie- en vijfduizend mensen hebben donderdag, rrijdag en zaterdag een bezoek gebracht aan de Texpo 80, de i( er-toonstelling van het Texelse beroepsonderwijs. De belang- rl telling was groter dan de organisatoren, die er maandenlang k roorbereidend werk voor hadden verricht, hadden durven topen. Ook in een nog belangrijker opzicht is de manifestatie leslaagd. Het doel was af te rekenen met de nog steeds be- _n staande negatieve vooroordelen die het publiek heeft jegens technische school en huishoudschool. Dat is ongetwijfeld voor sen belangrijk deel gelukt, want in de diverse stands werd op teer aanschouwelijke wijze informatie gegeven over het soort /an onderwijs dat het beroepsonderwijs tegenwoordig heeft te lieden. Iets leuks laten zien op het gebied van techniek of crea- tiviteit is niet zo moeilijk, maar het is ook gelukt de diverse .leervakken" op een boeiende manier in de aandacht te brengen. Wie alles aandachtig bekeek en uisterde naar wat de bemanning van ie diverse stands te vertellen had, kreeg een korrekt beeld van vrij ruime mogelijkheden van het be roepsonderwijs. Wie met een wat Oppervlakkige instelling de Texpo bezocht, zal misschien een geflatteerd beeld hebben gekregen. Menige basisschoolleerling, onder de bdruk van de demonstraties die het meest tot de verbeelding spraken, Was helemaal gewonnen voor al dat moois. De tentoonstelling werd donderdag avond geopend door burgemeester J. ft Engelvaart. Als openingshandeling bracht de burgemeester met een slag- foomspuit de letters 'Texpo 80' aan op pen taart die door de LHNO-leerlingen as gebakken. Hij liet zich voor deze elegenheid welwillend in een bakkers- ostuum steken. Na de slagroomletters eschreven te hebben, stelde hij de taart eschikbaar aan het Verpleeghuis Texel. Namens beide scholen sprak me vrouw T. Brand, directrice van de LHNO-school een welkomstwoord tot de genodigden. Veel veranderd Zij legde daarbij de nadruk op het feit dat in het soort onderwijs dat het beroepsonderwijs biedt veel verandering is gekomen sinds de expositie Texpo 70, die tien jaar geleden werd gehouden. Het accent kwam minder te liggen op de practische vakken en meer op de algemeen vormende. Dat blijkt uit de aantallen lesuren die voor de vakken worden uitgetrokken. Ook werd gewe zen op het roldoorbrekend karakter van de Texpo 80. Mevrouw Brand ver moedde dat over tien jaar, als Texpo 90 wordt gehouden, meisjes ïh de smederij zullen werken en jongens zich met de modevakken bezig houden. Ook werd de aandacht gevestigd op het feit dat het beroepsonderwijs niet meer het eindonderwijs van vroeger is. Er zijn meer doorleermogelijkheden dan men denkt. Verkeerde keus De burgemeester ging in op de verkeerde keus die veel kinderen maken als zij de basisschool verlaten. Het leidt onder andere tot een ongelukkige aan sluiting op de arbeidsmarkt en voor zover onbekendheid oorzaak is van de verkeerde onderwijskeus kan een ten toonstelling als de Texpo verbetering brengen. Het beroepsonderwijs wordt nog teveel gezien als tweede keus. Als een kind niet in staat is een ander onderwijs te volgen, moet het naar het beroepsonderwijs. Het onbewust dwangmatig sturen van kinderen naar scholen waar ze niet thuishoren leidt tot spanning en verdriet. De ontwikkeling van beroepsgericht naar beroepsoriën terend onderwijs vond de heer Engel vaart gelukkig. Want er blijft daardoor gedurende langere tijd keuzemogelijk heid bestaan. Welke 12-jarige weet zeker wat hij later worden wil? Doorstuderen op Texel? De leerlingen die het Texelse beroeps onderwijs aflevert zijn van een behoorlijk niveau en het potentiële aantal doorstu deerden is dan ook groot. Dat het meestal toch niet tot doorgaan komt, hangt samen met de eilandpositie van Texel. Maar als in Den Helder een MTS zou komen zou dat al een hele verbete ring zijn zodat Texel dit streven van harte steunt. In deze tijd van inleveren dient men echter wel zo realistisch te zijn om te beseffen dat een Helderse MTS voorlopig een vrome wens zal blijven. Maar misschien is het wel mogelijk bepaalde andere vormen van middelbaar onderwijs op Texel er bij te maken. Zoals het vijfde leerjaar, dat het Texelse beroepsonderwijs er misschien bij krijgt. Ook een opleiding voor hore- camensen zou in een behoefte voorzien. Overzicht Een goed overzicht van leermogelijk heden die op het LBO aansluiten kregen L TS-jongens aan da draaibanken. te; tegenwoordig heeft iedereen een (vaak dure) camera, naar slechts weini gen kunnen behoorlijk fotograferen. In de stand „Engels" kon iedereen kennis maken met de les in deze taal door te luisteren naar het talenpracti cum. De koptelefoons waren bijna voortdurend allemaal in gebruik. De stand „wiskunde" had een leuk accent gekregen door een zeer mense lijke 'computer' die vragen kon beant woorden, maarserieusegegadigden kon den hier ook vernemen wat op wiskun- degebied wordt gedaan. Grote activiteiten ontwikkelde zich in de stand 'textiele vakken en tekenen' waar mej. K. Pettinga de scepter zwaai de. Ook hier was de les in voile gang en je zag de kinderen dan ook bezig met het ontwerpen en uitvoeren van patro nen, batikken, het maken van tassen e.d. Ook jongens waren erbij betrokken. Wandelend langs de verschillende 'algemeen vormende' stands konden de toeschouwers constateren dat de vak ken biologie, Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde op technische school en LHNO volgens hetzelfde programma worden gegeven. Alleen wiskunde is aan de technische school wat zwaarder dan aan de huishoudschool. Rollenpatroon Een heel duidelijke afrekening met een vooroordeel was te beleven in de stand 'Nederlands' van leraar Hans Lasthuizen. Hier zag men hoe LHNO- leerlingen bewust werden gemaakt van het feit dat de vrouw vaak belachelijk wordt gemaakt en wordt gezien als een [Lees verder op pagina 9] de bezoekers van de tentoonstelling al direct bij de ingang van de expositie: schematisch op een groot bord. Bij diezelfde ingang was een fototentoon stelling: eigen werk van leerlingen die de lessen fotografie hadden gevolgd. Der gelijke lessen voorzien aan een behoef-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 5