Geslaagde manifestatie
van beroepsonderwijs
r
lunuKunjf psuti
IINSDAG 25 MAART 1980
op een taart aan te bren-
In de LTS-kandne werden door LHNO-leer
lingen voortdurend modeshows met zelfge
maakte kleding gegeven, die veel belang
stelling trokken.
gen. Mevrouw Brand kijkt toe.
In de stand 'aardrijkskunde en ge
schiedenis' (leraar W. Huizinga) was
een project over het onderwerp 'ver
voer' en in de biologiestand (leraar J.
Dros) kon je door een microscoop kijken
en werd onder meer duidelijk gemaakt
dat biologie tegenwoordig een zeer
boeiende aangelegenheid is waarbij de
leerlingen zelfs de vrije natuur intrekken
De stand 'modelbouw' liet een aantal
fraaie modellen van schepen, vliegtui
gen e.d. zien.
Overzicht van de burgemeester Ue nomng-nai
3e tijdens de Texpo. Door de uniforme, smaak
volle uitvoering van de stands ontstond een
jits tekende totaalindruk. De letters op de
Stands waren door concierge Huizinga iat
ij( yiopschuim gemaakt.
Tussen de drie- en vijfduizend mensen hebben donderdag,
rrijdag en zaterdag een bezoek gebracht aan de Texpo 80, de
i( er-toonstelling van het Texelse beroepsonderwijs. De belang-
rl telling was groter dan de organisatoren, die er maandenlang
k roorbereidend werk voor hadden verricht, hadden durven
topen. Ook in een nog belangrijker opzicht is de manifestatie
leslaagd. Het doel was af te rekenen met de nog steeds be-
_n staande negatieve vooroordelen die het publiek heeft jegens
technische school en huishoudschool. Dat is ongetwijfeld voor
sen belangrijk deel gelukt, want in de diverse stands werd op
teer aanschouwelijke wijze informatie gegeven over het soort
/an onderwijs dat het beroepsonderwijs tegenwoordig heeft te
lieden. Iets leuks laten zien op het gebied van techniek of crea-
tiviteit is niet zo moeilijk, maar het is ook gelukt de diverse
.leervakken" op een boeiende manier in de aandacht te
brengen.
Wie alles aandachtig bekeek en
uisterde naar wat de bemanning van
ie diverse stands te vertellen had,
kreeg een korrekt beeld van vrij
ruime mogelijkheden van het be
roepsonderwijs. Wie met een wat
Oppervlakkige instelling de Texpo
bezocht, zal misschien een
geflatteerd beeld hebben gekregen.
Menige basisschoolleerling, onder de
bdruk van de demonstraties die het
meest tot de verbeelding spraken,
Was helemaal gewonnen voor al dat
moois.
De tentoonstelling werd donderdag
avond geopend door burgemeester J.
ft Engelvaart. Als openingshandeling
bracht de burgemeester met een slag-
foomspuit de letters 'Texpo 80' aan op
pen taart die door de LHNO-leerlingen
as gebakken. Hij liet zich voor deze
elegenheid welwillend in een bakkers-
ostuum steken. Na de slagroomletters
eschreven te hebben, stelde hij de taart
eschikbaar aan het Verpleeghuis Texel.
Namens beide scholen sprak me
vrouw T. Brand, directrice van de
LHNO-school een welkomstwoord tot
de genodigden.
Veel veranderd
Zij legde daarbij de nadruk op het feit
dat in het soort onderwijs dat het
beroepsonderwijs biedt veel verandering
is gekomen sinds de expositie Texpo 70,
die tien jaar geleden werd gehouden.
Het accent kwam minder te liggen op de
practische vakken en meer op de
algemeen vormende. Dat blijkt uit de
aantallen lesuren die voor de vakken
worden uitgetrokken. Ook werd gewe
zen op het roldoorbrekend karakter van
de Texpo 80. Mevrouw Brand ver
moedde dat over tien jaar, als Texpo 90
wordt gehouden, meisjes ïh de smederij
zullen werken en jongens zich met de
modevakken bezig houden. Ook werd
de aandacht gevestigd op het feit dat
het beroepsonderwijs niet meer het
eindonderwijs van vroeger is. Er zijn
meer doorleermogelijkheden dan men
denkt.
Verkeerde keus
De burgemeester ging in op de
verkeerde keus die veel kinderen maken
als zij de basisschool verlaten. Het leidt
onder andere tot een ongelukkige aan
sluiting op de arbeidsmarkt en voor
zover onbekendheid oorzaak is van de
verkeerde onderwijskeus kan een ten
toonstelling als de Texpo verbetering
brengen. Het beroepsonderwijs wordt
nog teveel gezien als tweede keus. Als
een kind niet in staat is een ander
onderwijs te volgen, moet het naar het
beroepsonderwijs. Het onbewust
dwangmatig sturen van kinderen naar
scholen waar ze niet thuishoren leidt tot
spanning en verdriet. De ontwikkeling
van beroepsgericht naar beroepsoriën
terend onderwijs vond de heer Engel
vaart gelukkig. Want er blijft daardoor
gedurende langere tijd keuzemogelijk
heid bestaan. Welke 12-jarige weet
zeker wat hij later worden wil?
Doorstuderen op Texel?
De leerlingen die het Texelse beroeps
onderwijs aflevert zijn van een behoorlijk
niveau en het potentiële aantal doorstu
deerden is dan ook groot. Dat het
meestal toch niet tot doorgaan komt,
hangt samen met de eilandpositie van
Texel. Maar als in Den Helder een MTS
zou komen zou dat al een hele verbete
ring zijn zodat Texel dit streven van
harte steunt. In deze tijd van inleveren
dient men echter wel zo realistisch te
zijn om te beseffen dat een Helderse
MTS voorlopig een vrome wens zal
blijven. Maar misschien is het wel
mogelijk bepaalde andere vormen van
middelbaar onderwijs op Texel er bij te
maken. Zoals het vijfde leerjaar, dat het
Texelse beroepsonderwijs er misschien
bij krijgt. Ook een opleiding voor hore-
camensen zou in een behoefte voorzien.
Overzicht
Een goed overzicht van leermogelijk
heden die op het LBO aansluiten kregen
L TS-jongens aan da draaibanken.
te; tegenwoordig heeft iedereen een
(vaak dure) camera, naar slechts weini
gen kunnen behoorlijk fotograferen.
In de stand „Engels" kon iedereen
kennis maken met de les in deze taal
door te luisteren naar het talenpracti
cum. De koptelefoons waren bijna
voortdurend allemaal in gebruik.
De stand „wiskunde" had een leuk
accent gekregen door een zeer mense
lijke 'computer' die vragen kon beant
woorden, maarserieusegegadigden kon
den hier ook vernemen wat op wiskun-
degebied wordt gedaan.
Grote activiteiten ontwikkelde zich in
de stand 'textiele vakken en tekenen'
waar mej. K. Pettinga de scepter zwaai
de. Ook hier was de les in voile gang en
je zag de kinderen dan ook bezig met
het ontwerpen en uitvoeren van patro
nen, batikken, het maken van tassen
e.d. Ook jongens waren erbij betrokken.
Wandelend langs de verschillende
'algemeen vormende' stands konden de
toeschouwers constateren dat de vak
ken biologie, Nederlands, geschiedenis
en aardrijkskunde op technische school
en LHNO volgens hetzelfde programma
worden gegeven. Alleen wiskunde is
aan de technische school wat zwaarder
dan aan de huishoudschool.
Rollenpatroon
Een heel duidelijke afrekening met
een vooroordeel was te beleven in de
stand 'Nederlands' van leraar Hans
Lasthuizen. Hier zag men hoe LHNO-
leerlingen bewust werden gemaakt van
het feit dat de vrouw vaak belachelijk
wordt gemaakt en wordt gezien als een
[Lees verder op pagina 9]
de bezoekers van de tentoonstelling al
direct bij de ingang van de expositie:
schematisch op een groot bord. Bij
diezelfde ingang was een fototentoon
stelling: eigen werk van leerlingen die de
lessen fotografie hadden gevolgd. Der
gelijke lessen voorzien aan een behoef-