Jan Kiljan doet mee aan kampioenschappen vierspanrijden Lozingsvergunning PEN-centrale lokt protest uit Schitterende wagen uit Engeland en Frankrijk Velen maakten kennis met „Dagmarkt" Rechtdoor de sloot in Onze winkels zijn op 30 april en 5 mei a.s. de gehele dag gesloten. i INSDAG 29 APRIL 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 9 taar ills VI Bzelf vant i :ijn. De wereld gezien vanaf de bok van de vierspanwagen. Een machtig gezicht, vier paarden voor ondememers-aktiviteiten Vele huisvrouwen hebben de afgelo- )en dagen kennis gemaakt met Texels lieuwste supermarkt, de Dagmarkt in <le Weverstraat. Zonder veel officieel /ertoon is de zaak in gebruik gesteld. Er werd open huis gehouden en er werden Mrie linten doorgeknipt. Dat gebeurde i door Jan Willem, Fieke en Kees Jan van jroningen. alle drie oomzeggers van i bedrijfsleider Klaas v.d. Berg. De (van Texel afkomstige) Klaas v.d. ierg, die er vijf jaar supermarktervaring leeft opzitten bij Edah in Den Helder, is ien van de tien mensen die in de dagmarkt werkzaam zijn. In dat perso- ïeelsbestand kan nog verandering ko nen, afhankelijk van de drukte. Aan vulling met parttimers in de zomerpe- iode is te verwachten. Hoe de Dag- narkt het op Texel zal doen en welke jevolgen dat zal hebben voor de be- taande levensmiddelenbedrijven, zijn vragen die velen bezig houden en het vas dan ook het centrale thema van de jesprekken die de eerste klanten voer- den. Dat het de eerste dagen bijzonder iruk was in de Dagmarkt, zegt niet :oveel want nieuwsgierigheid was de belangrijkste drijfveer. Bepalend voor i iet succes is of het bedrijf kan waarma ken dat het een compleet levensmidde lenpakket tegen een zeer concurrerende prijs kan leveren. De huisvrouwen, die wij erover benaderden waren niet een stemmig in hun oordeel. Het staat wel vast dat degenen die gebruik maken van de telkens wisselende aanbiedingen goedkoop uit zijn. Maar of dat ook geldt voor degenen die daar niet op letten en gewoon pakken wat zij nodig denken te hebben, is niet zo makkelijk vast te stellen. De Dagmarkt en het vergelijk bare Maas warenhuis lijken aan elkaar gewaagd te zijn. Uit de advertenties kan al worden opgemaakt dat het bestaande bedrijf de strijd van harte aanbindt en zijn huid zo duur mogelijk zal verkopen. De mensen van de Dagmarkt zijn in ieder geval van mening dat er plaats is voor een tweede grote supermarkt in het betrekkelijk kleine Den Burg. Buiten kijf staat dat de Dagmarkt ruim is opgezet en zodanig is ingericht dat het er prettig winkelen is Vooral de zeer brede paden tussen de stellingen heb ben indruk gemaakt. De totale opper vlakte bedraagt 600 m2. De bereikbaarheid per auto laat nog te wensen over, want er zijn (aan het Ach terom) slechts enkele parkeerplaatsen beschikbaar. Dat wordt spoedig anders, want met Bakker's Ijzerhandel is een regeling getroffen waardoor de Dag- markt-klanten gebruik kunnen maken van het binnenkort sterk uit te breiden parkeerterrein achter Bakker's Ijzer handel. Het thans nog groene gedeelte van het terrein tussen Bakker en de Wilhelminalaan zal daartoe worden ver hard. De verbouwing (waarbij het oorspron kelijke gebouw van Swarthof niet be hoefde te worden gesloopt) werd ont worpen door het architectenbureau Al- kema. Het plan werd uitgevoerd door aannemer v/h J. Koorn Mzn, loodgieter Veltkamp en de Verenigde Schilders. Naar V Er D De opening van de Dagmarkt bete kent dat het V Et D concern een belang op Texel verwerft, want vrijwel zeker zal Vroom en Dreesmann per 1 juni a.s. Verduijn B.V. uit Hoofddorp (de huidi ge eigenaar van de Dagmarkten) over nemen. De Edah-supermarkten zijn ook van V D. Voor de Dagmarkt op Texel zal deze wisseling van eigenaar geen gevolgen hebben, aldus werd ons door Verduijn meegedeeld. Een jonge automobilist uit Den Burg reed zondagavond toen hij van de Ottersaat kwam rechtdoor in plaats van af te slaan om op de Laagwaalderweg te komen. Hij reed de sloot in, hoewel dat niet juist is uitgedrukt want de wagen schoot met zo'n vaart door dat deze als een brug over de sloot kwam te hangen en dus niet in het water terecht kwam. De bestuurder liep een hoofdwond op. Het Contact Milieubescherming Noordholland van de Provinciale Milieu federatie is het niet eens met de vergunning die de elektriciteitscentrale in Oude schild heeft gekregen voor het lozen van afvalwater op de Waddenzee. Het lozen van water door deze centrale geschiedde tot nu toe zonder ver gunning. In een brief aan hare majesteit de koningin, c.q. de Raad van State zet het Contact Milieubescherming zijn argumenten uiteen. „Wij zijn van oordeel", zo staat in de brief, „dat in de vergunning een tijdslimiet moet worden gesteld waarin de vergunninghouder met een plan dient te komen om lozing te beëindigen of dient aan te tonen dat dit redelijkerwijs niet mogelijk is. De lozingen betekenen een thermische verontreiniging van de Waddenzee. Voorts worden aan het koelwater voor het milieu schadelijke stoffen toegevoegd, zoals chloor (tegen aangroei in de leidingen), ferrosul- faat (tegen corrosie), zwavelzuur en dispergeermiddelen (tegen neerslag van kalk, magnesium en andere zouten)". Verder staat in de brief dat warmtelo- zing tevens energieverlies is, zodat een herwinningsplan energiebesparing kan betekenen. Gevraagd wordt om de voorwaarden in de vergunning zodanig uit te breiden dat bijvoorbeeld binnen vier jaar na het van kracht worden ervan een plan ter bestrijding van bovengenoemde nadelen wordt ingediend en uitgevoerd. Overigens blijft door dit bezwaarschrift van het Contact Milieubescherming Noordhol land de vergunning gewoon van kracht. Het bezwaarschrift heeft geen opschortende werking. In antwoord op vragen van deze krant vertelde de heer Rijst van het Contact dat hij op grond van de stoffen die zich in het koelwater bevinden niet verwacht dat de viskweek in het warme water bij Oudeschild ooit een succes wordt. Er zou dan vis worden gekweekt die al die chemische stoffen in zich heeft. Hij zei verder niet te weten of er mogelijkheden zijn een koelcentrale te laten draaien zonder dat het water wordt afgevoerd of dat de ontbindende voorwaarde wat betreft de lozingen al in andere vergelijkbare vergunningen staat. Hij zei echter dat je de nu afge geven vergunning niet mag vergelijken met vergunningen die drie of vier jaar geleden zijn afgegeven omdat de inzichten op het gebied van milieube scherming en energiebesparing steeds anders worden. WINKELIERSVERENIGING DEN BURG door de week geeft Kiljan mencursus- sen. De eerste zeven wedstrijden zijn aangewezen voor de competitie twee- en vierspannen om de Dunhill Trophy. Per wedstrijd doen veertien tweespan nen en een evengroot aantal vierspan nen mee. Voor de competitie wordt het winstpuntensysteem gehanteerd. Als men voor het kampioenschap in aan merking wil komen moet deelgenomen worden aan vijf van de zeven wedstrij den, waarbij de wedstrijd in Apeldoorn verplicht is. Voor een competitie mag een vierspan met zes paarden inschrij ven, zodat er af en toe gewisseld kan worden. De paarden moeten aan het begin van de competitie bij het secre tariaat van de vereniging worden opge geven met vermelding van naam, leef tijd, kleur, aftekening en afstamming. Stamboekpapieren kunnen hierbij wor den opgevraagd. Caravan De lijst van plaatsen waar de volgende wedstrijden worden gehouden, toont wel dat Kiljan met zijn gevolg flink wat kilometers af zal moeten leggen. Ook de reiskosten betaalt de sponsor. Wie denkt dat het hele gezelschap in een comfortabele hotelsuite overnacht heeft het mis. Er gaat een caravan mee. waarin een aantal mensen slapen en de rest brengt de nacht door in auto's en slaapzakken. Het gezelschap bestaat uit Aad Eelman die de vrachtauto met de paarden bestuurt, de twee grooms Mebius en Huitema. de vrouw van Mebius en een staljongenKiljanals je na zo'n weekeinde terugkomt en je hebt alles opgeborgen, dan is er eigenlijk maar één ding wat je nog wil en dat is naar bed en slapen. Je bent dan echt niet meer in om nog gezellig na te kaar ten." De sponsor van Kiljan heeft toege zegd hem twee jaar te willen helpen. In die twee jaar zal de paardenminnende Texelaar zich dus waar moeten maken. Mocht hij na die twee jaar niet doorgaan met zelf rijden dan wordt hij weer jurylid en bokrechter. De sfeer van snuivende paarden, naar ingevet leer geurende tui gen en rammelende wagens zal Kiljan nooit kunnen missen. ww „««WW..», van boerderij 't Lage Veld hangen de tuigen overzichtelijk aan de muur. Het pas ingevette leer heeft een bijzon dere en aantrekkelijke geur. Alleen een com pleet vierspantuig kost al veertienduizend gul den. complete vierspan van Kiljan. De wagen is gemaakt van een Frans onderstel en een Engels bovenstuk. De man met de pet is Kiljan. Zomers geeft hij cursussen paardenrennen aan een ieder die het wil leren. waren gebouwd maar dat de laatste wagen nooit was afgemaakt. Daar was het bovenstuk van. De man bleek het best te willen verkopen. En zo kwam Jan Kiljan aan zijn wagen. Nadat het onderstuk en het bovenstuk in elkaar waren gepast, werd de wagens voorzien van twee antieke lantaarns, een paraplu- mand en werd hij geschilderd door de Op de bok van de vierspanwagen van Jan Kiljan kun je jezelf zien in schulp. Niet dat dat zo blijft. Het is de bedoeling dat op de glan- voetplank een mat komt te liggen waarvan de pool 45 graden beneden staat. Alsjeblieft geen mat met een rechtopstaande pool je die in de meeste winkels kunt kopen. Voor de mat op de van Jan Kiljan zal een speciale mattenmaker aan het werk Het lijkt allemaal wat pietluttig en overdreven. Maar voor Jan van boerderij 't Lage Veld zijn deze dingen noodzaak. Hij doet jaar mee aan de Nederlandse kampioenschappen vierspanrijden. het onderdeel presentatie is het de bedoeling dat je zo mooi voor de dag komt. Inclusief hoge hoed en grijs pak. Vandaar voorzorg. Vandaar ook de wagen die zo fraai geschilderd is dat je erin kunt spiegelen. Vandaar de noodzaak van een sponsor, als je alles zelf zou moeten betalen, mag je bijkans wel miljonair ,,En dat ben ik echt niet", zegt Jan Kiljan met nadruk. .Zonder iponsor had -ik het nooit gered. - suurproef en de vaardigheidproef. Om maar met het eerste te beginnen: de marathon is het onderdeel waarbij paar den, wagen en menner het het zwaarst te verduren krijgen. Over een lang parcours moeten diverse hindernissen worden genomen en voor de controle van één en ander rijdt een „bokrechter" mee. De bokrechter die tijdens de wedstrijd in Deurne met Kiljan meereed, moet wel de schrik van zijn leven hebben gekregen. Kiljan: „Tijdens de marathon ging één van de wielen door zijn spaken heen. De wagen kantelde en de bokrechter werd er met een boog vanaf gegooid. Het ongeluk was te wijten aan een niet zo deugdelijke con structie in het wiel van de wagen". Voor de marathon worden heel andere wa gens gebruikt dan voor de presentatie. Sterke wagens zijn het, te vergelijken met crossauto's. Er zitten speciale beu gels aan die ervoor zorgen dat als de wagen tegen een boom komt, hij gewoon doorglijdt. Er zitten ook schijf remmen van een auto op deze wagen. Het ongeluk met het wiel dat van de wagen liep zorgde er voor dat Kiljan voor deze wedstrijd werd gediskwalifi ceerd. Desondanks heeft hij met een andere wagen de race uitgereden, want het is de eerste keer dat hij aan de kampioenschappen meedoet en wat ervaring is daarom zeer welkom. De marathon wordt verreden in verschillen de onderdelen. Twee maal draf en twee maal stapvoets. Opdat het parcours en de marathon de menner niet voor al te veel verrassingen zal stellen, mag het van tevoren te voet worden verkend. Er kan dan opgeschreven worden wat de specifieke moeilijkheden zullen zijn. Tij dens de marathon rijdt dan iemand mee die voorleest en waarschuwt wat er gaat komen. Een systeem dat een beetje vergelijkbaar is met dat van autorally's. De dressuur is voor een buitenstaan der niet zo makkelijk te volgen. Er moeten verschillende figuren gedaan worden, zoals een foltus over 20 meter, een versnelde draf, een uitgestrekte draf en een bocht maken met vier leidsels in één hand en een zweep in de andere. Net als bij de presentatie rijden bij de dressuur twee „grooms" mee, zoge naamde hulpruiters. Bij de dressuur hoeft men echter niet in grijs pak met hoge hoed en mooie wagen te verschij nen. De wagen van Kiljan is een verhaal part. Een schitterende wagen met een rans onderstel en een Engels boven- i tuk. Voor het onderstel heeft de paar- leliefhebber stad en land afgereisd. Tot ij in Frankrijk tegen een juweel van een onderstel aanliep. Met het bovenste deel van de wagen had hij makkelijker succes. Een vriend van Kiljan was in Engeland met vakantie en zag daar het bovenstel staan. Overleg met de eige naar leerde dat er vier van zulke wagens tor vierspan in de SchaapskooiEen moeilijke figuur die heel wat oefening vergt voordat hij oed gereden wordt Verenigde Schilders. Vooral over dat schilderwerk is Kiljan erg tevreden. De wagen zoals die er nu bijstaat is zo'n E28.000, waard. Dat is dan zonder het vierspantuig dat nog eens zo'n veertien duizend gulden kost. Vierspanrijden is geen goedkope bezigheid. Perfectionist Ondanks alle voorzorgen werd Kiljan bij de eerste kampioenswedstrijd in Deurne vierde bij de presentatie. On danks al zijn voorzorgen en ook ondanks het feit dat hij zelf jarenlang jurylid is geweest bij kampioenschappen spanrij- den. Hij vertelt: „Het is ontzettend moeilijk om punten te geven voor de presentatie. Tegenwoordig is eigenlijk ieder span perfect. Daarom wordt er gelet op hele kleine dingetjes. Onder deeltjes die op zich eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn". Inderdaad, om mee te doen aan de kampioenschappen vierspanrijden moet je perfectionist zijn. Dat geldt niet alleen voor het onderdeel presentatie, maar ook voor de andere drie onderdelen: de marathon, de dres- Vaardigheidsproef Voor de vaardigheidsproef zijn op het veld allerlei pionnen uitgezet waar bo venop een balletje ligt. Het is de bedoeling dat tussen deze pionnen door een bepaalde figuur wordt gereden waarbij het balletje niet van de pion mag vallen. Het is bij dit onderdeel dat Kiljan erg veel moeite had met de „schaaps kooi". In Deurne raakte hij het middelste deel van de kooi. Vandaar dat op zijn terrein nu ook een schaapskooi is uitge zet waar hij driftig oefent. De gehoor zaamheid van de paarden, het goed bekend zijn met de draaicirkel van de wagen en vooral het vakmanschap van de menner zijn zaken die voor de vaar digheidsproef onontbeerlijk zijn. Wordt een balletje van een pionnétje afgegooid dan kost dat tien strafpunten. Het parcours voor de vaardigheidsproef is per wedstrijd verschillend. Soms moet er een soort slalom gereden worden, soms ook is er een houten bruggetje in het parcours opgenomen waarvan de planken klepperen als de paarden er overheen lopen. De paarden worden vaak schrikachtig van dit geluid en daarna is het nog veel moeilijker om het uitgezette parcours goed uit te rijden. Heel vreemd bij de vaardigheidsproef in Deurne was, dat de paarden van Kiljan bang waren voor de witte hekjes waar mee de baan was afgezet. Mevrouw Kil jan: „Normaal zijn ze nooit ergens bang voor. We dachten dat ze misschien wat schrikachtig zouden worden door de wapperende vlaggen of zo. Maar uitge rekend op die gewone witte hekjes knapten de paarden af. Daardoor kwam het waarschijnlijk ook dat het in de schaapskooi niet zo goed ging." De eerste wedstrijd in Deurne, waar Kiljan door het ongeluk met de mara thonwagen werd gediskwalificeerd, is het begin van een hele serie wedstrij den. Hij heeft dan ook nog goede hoop om een mooie eindplaats in de midden moot te bereiken. Tot en met augustus wolfderT er wedstrijden gehouden in Zelhem, Blaricum, Exloo, Velp, Beek, Apeldoorn, Lunteren en Almelo. Alle wedstrijden worden in de weekends ge houden en dat is maar goed ook, want

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 9