'Groen <2wartsjexels in het hart Twee keer zoveel boten als vorig jaar bij spectaculaire Ronde om Texel 150 catamarans uitgevallen door wind en stroom i 1 bezorger(ster) 34410 MJlte Ttifflfi GjSStLïïr =üi i A v Flowerstyling Schuiling 1 CAFÉ 4888 Misdrijf op verjaardag Inbraak Snelle rijder ingehaald DINSDAG 17 JUN11980 93e JAARGANG NR. 9485 ^Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208i (/oor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., 'ostbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso: los 50 cent Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. Dringen bij de start Hier was goede stuurmanskunst vereist Van de 410 catamarans die dit jaar meededen aan de ronde om Texel hebben uiteindelijk 260 schepen de tocht volbracht. De beman ningen die het klaarden hun schip heelhuids rond het eiland te sturen hebben een topprestatie geleverd. De Ronde om Texel die dit jaar voor de vierde keer werd gehouden deed zijn reputatie van een bijzonder zware zeilrace alle eer aan. Niet alleen was het wind kracht 6 maar ook blies de wind niet permanent uit één richting. De richting varieerde van noord-oost tot zuid-west. Dit, met het feit dat er een behoorlijke stroming stond, heeft heel wat zeilers parten ge speeld. Met name toen het veld voorbij De Cocksdorp voer was er sprake van een ware slachting onder de boten. Men kreeg de wind recht tegen zich in en de stroming in het Eierlandse Gat was buitenge woon hard. Daardoor vielen veel boten op dit stuk af. Er was in het Eierlandse Gat tevens sprake van een flinke materiële schade. Gebro ken masten, omgeslagen boten en scheuren in de zeilen, het waren allemaal zaken die in dit wilde stuk water gebeurden. Ondanks deze uiterst moeilijke omstandigheden werd het record voor het Rondje om Texel bijna verbeterd. De Amerikaan B. Roberts die samen met de heer H. van Schaik in een Supercat voer legde het hele parcours af in twee uur, 53 minuten en 58 seconden. De snelste tijd die ooit bij de Ronde van Texel gemaakt is, was van de Texelaar D. Pool. Hij voer vorig jaar het parcours in 2 uur en 47 minuten. De omstandigheden waren toen echter veel gunstiger, zodat de prestatie van de Ameri kaan zeer geroemd mag worden. Vorig jaar vielen er maar 16 schepen uit. ,,lk hoop", zei een zeiler vrijdag avond, „dat het morgen wat beter wordt. Van mij mag het regenwater met bakken uit de lucht komen, als het maar waait". En inderdaad, het weer hield de zeilgemoederen danig bezig. Vrijdag avond was het prachtig weer. Voor dagjesmensen althans, want de zon stond vrolijk aan de hemel en men kon nog tot elf uur buiten zitten. De zeilers hoorde men echter knarsetanden want er stond geen zuchtje wind. Zaterdag ochtend om zes uur kwam de regen met liters uit de lucht, maar er was nog steeds aeen wind. Pas toen de start plaatsvond woei het behoorlijk en de fanatieke catamaranzeilers konden flink aan hun trekken komen. De uren, kwartieren en minuten voor de start werd er nog geoefend. Laveren, varen met halve wind en trapezewerk, het hele programma werd koortsachtig uitge voerd. Door een enkeling iets te enthou siast en die sloeg dus al om voordat het signaal van de startschepen had geklon ken. De startschepen waren de kotters VE 244 van Aad van der Knaap en TX 38 van Jac. Betsema. Omdat het vrijdag en ook nog 's nachts zulk rustig weer was, hadden veel zeilers hun boot zodanig 'getrimd' (afstellen van de tuigage) dat hij aardig snel zou lopen bij weinig wind." Het is duidelijk, dat toen de wind eenmaal aanwakkerde de afstelling bij veel boten niet juist was. De zeilers hadden hier door een zeer zware dobber aan het in de hand houden van hun boot. Het 'trimmen' van de tuigage tijdens het zeilen is iets dat vrijwel niet mogelijk is, of men zou geruime tijd moeten stillig gen. Twee groepen Vanwege het grote aantal deelnemen de schepen werd in twee groepen gestart. „Maar goed ook, anders had den we zeker een startlijn tot de Engelse kust gehad", bromde een persfoto graaf. Maar dat laatste was wat overdre ven want het was dringen bij het schild te arriveren. Door de steeds draaiende wind kreeg men ook hier te maken met tegenwind. Het was hierom dat de wedstrijdleiding besloot dat de schepen die om twaalf uur nog niet de Vlakte van Kerken gepasseerd waren, terug moesten. Een beslissing waar tegen geen protest kwam, omdat de meeste zeilers na de worsteling in het Eierlandse Gat geen zin hadden een tweede huzarenstukje te volbrengen. Op de Vlakte van Kerken is overigens het ergste ongeluk van de hele race gebeurd. Een catamaran hield zich niet aan de route die door boeien was aangegeven en wilde een stukje afsnij den. Deze manoeuvre leidde tot het total loss varen van de boot. Buiten de met boeien aangegeven route lagen namelijk mosselbanken en de boot voer hier met volle snelheid (zo'n 45 kilome ter) op. Hadden de zeilers zich aan de aangegeven route gehouden dan was er niets gebeurd, nu moesten ze de stunt met het verlies van hun Supercat bekopen. Ondanks enkele ongelukken is de hele zeilrace enorm goed afgelopen. Er heeft zich geen enkel persoonlijk onge luk voorgedaan. De kustzeilvereniging Westerslag is dan ook niet weinig trots over dit goede verloop. De maatregelen die van tevoren genomen werden, zijn kennelijk afdoende. Toch was men bij de kustzeilvereniging een beetje be duusd van het grote aantal boten dat meedeed. Verschenen vorig jaar 205 catamarans aan de start, dit jaar waren het er 410. Een rasechte verdubbeling dus. Bij Westerslag zegt men nu ook dat het evenement te groot is geworden voor de betrekkelijk kleine kustzeilver eniging. Vooral het bestuur heeft zich uit de naad gelopen om alles op tijd klaar te krijgen, de benodigde vergunningen Een Amsterdammer probeerde de Ronde van Texel met een surfplank te varen. Hij Itwem tot De Cocksdorp, weer hij door het ruwe weer op moest geven. diverse wedstrijden vanaf het water heeft verslagen. Ook de snelste zeiler, de Amerikaan Roberts, verklaarde nog nooit onder dit soort omstandigheden gevaren te hebben. Door de sportjournalisten van de radio en de televisie is overigens geen belangstelling getoond voor de Texelse zeilrace. Men was teveel in beslag genomen door de voetbalwedstrijd tus sen Duitsland en Nederland. Het be stuur van de kustzeilvereniging is te leurgesteld over dit gebrek aan interes se. Negatief Heel opvallend is dat bij de Overall- startschip om zo voordelig mogelijk weg te zeilen. Een prachtig gezicht al die vlak bij elkaar liggende catamarans met hun fleurige zeilen en hun spectaculair in de trapeze hangende bemanning. Het waren duidelijk de betere stuurlieden die deelnamen aan de strijd om de meest gunstige startpositie, want echte aanva ringen vonden niet plaats. Bekende catamaranzeilers waren in de rece verte genwoordigd. In Hobie 16 catamarans zeilden Robert Heilbron en Peter Spijker mee, die beiden al enkele malen Euro pees kampioen geweest zijn. Tjibbe Veelo, die vorig jaar als beste zeiler eindigde zeilde in de Hobie 14. De Amerikaan B. Roberts met zijn Supercat werd al genoemd evenals de Texelaar Dirk Pool die in de Prindle meezeilde. J. Visser, ook Prindle, is eveneens een zeiler op Europees niveau, terwijl B. Hoogenboom, die met een Tornado aan de wedstrijd meedeed, een Olympisch zeiler is. In een Tornado zeilden ook de winnaars van 1978 M. Vijver en D. Vijver. Aan de Ronde om Texel werd door in het totaal 17 verschillende typen boten meegedaan. Er waren derhalve in 17 verschillende klassen winnaars. Ook waren er nog algemene winnaars die de prijs op grond van hun zeilprestatie kregen. Om dit uit te rekenen werd een vermenigvuldigingsfactor gebruikt waardoor de voordelen van het varen met een bepaald schip werden geneu traliseerd. Opvallend is de voorkeur voor de Hobie 16 bij de catamaranzeilers. Van de 410 deelnemende schepen waren er 82 van dit type. De Dart werd tijdens de wedstrijd ook veel gesignaleerd (totaal 78) en verder zijn de schepen van de Prindle-klasse nogal populair. Van de Supercat, het schip waarmee deze keer de snelste tijd werd gevaren, deden er vijf mee. Problemen De problemen die veel bemanningen ondervonden bij het Eierlandse Gat. leidden ertoe dat ze ook tijdens de rest van de race met pech achtervolgd werden. Te laat de stromingen en verraderlijke gronden van het Eierlandse Gat verla ten, betekende namelijk met laag water op de Vlakte van Kerken boven Oude- te pakken te krijgen en organisaties te vinden die de helpende hand zouden willen bieden. Wat dit laatste betreft heeft men beslist geen klachten. „De hulp van allerlei instanties is geweldig geweest", meldt de wedstrijdleider. Staatsbosbeheer, de Rijkspolitie te wa ter, de gemeente, de dienst Bescher- 5(006 B 7 gemengde geraniums voor no,-. ]- prijs, de prijs voor de beste zeilers, de Hobie 16 de boot was waarmee door de eerste zes winnaars werd gevaren. De zevende was een Prindle 16. Kennelijk zijn de Hobie catamarans bijzonder goed geschikt voor het roerige water rondom Texel. Bij alle berichten vallen toch ook wel ming Bevolking, Rijkswaterstaat en de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij die tijdens de hele race stand-by bleef met twee boten, een ieder heeft enorm meegewerkt. Dat geldt ook voor de vele particulieren die met volgbootjes in de race meevoeren en waar nodig assistentie verleenden. Vooral in het Eierlandse Gat hadden deze vrijwilligers handen vol werk om alle gekapseisde of onklaar geraakte boten te redden. De heer Schilling verrichte met zijn garnalenkotter goede diensten aan de pers door zijn boot zo te manoeuvreren dat er goede fotoversla gen van de wedstrijd gemaakt konden worden. Ook aan boord van deze persboot bleek dat het water bijzonder ruw was. Een journalist van een uitslui tend op de zeilsport gericht blad kreeg last van zeeziekte. En dat terwijl hij wat negatieve dingen te melden. Jam mer is, dat de commercie zich op een soms niet helemaal oirbare wijze heeft meester gemaakt van het Rondje om Texel. Hiermee wordt niet gedoeld op sponsor Pall Mall die bij zijn commer ciële activiteiten de nodige terughou dendheid betrachtte. Wel gaat het om de fabrikant van een bepaalde soort catamaran die zijn zeilers betaalde om juist met dat type te winnen. Het gaf niet hoe, als er maar gewonnen werd. Door de zeilers van het betreffende type catamaran werd dan ook alles op alles gezet. Er werd buiten boeien om geva ren en wanneer de wedstrijdleiding dit tijdig had kunnen constateren, waren deze zeilers zeker gediskwalificeerd. Wanneer een dergelijke tendens zich (Lees verder op pagina 2) eeeeeeee***eee*ee*ee***e*******—**e\ DEAVAAhL J/\VAANST P Café - Biljart - Zaalverhuur Vergaderingen, koffietafels, verenigingsavonden en recepties. Ons nieuwe telefoonnummer Voor het bezorgen van de Texelse Courant bij onze abonnees op de route Krimweg en Vuurtorenweg zoeken wij een om op dinsdag- en donderdagmiddag ca. 55 kranten te verspreiden. Wie hier iets voor voelt kan nadere informatie krijgen bij de drukkerij van de Texelse Courant, Parkstraat 10, Den Burg, telefoon (02220) 2741 Eén ven de eerste boten die weer terugkomt Het veld catamarans Is helemaal uft elkaar ge slagen. Hier en daar zie je een boot Een jongeman uit Den Burg is zijn 17de verjaardag gisteren op wel zeer ongelukkige wijze begonnen. Om half twee 's nachts negeerde hij in De Koog een stopteken van de politie en reed vervolgens twee wachtmeesters aan. Hij bleek dronken te zijn en moest zich aan blaas- en bloedproef onderwerpen. De kans is groot dat hem poging tot doodslag of mishandeling ten laste wordt gelegd. De wachtmeesters, die al vermoed den dat de jonge bromfietser dronken was, toen deze luid claxonerend het politiebureau in De Koog wilde passe ren, gaven het stopteken met een rode lamp. Hij kwam echter niet tot stilstand en reed eerst tegen de ene en vervol gens slingerend tegen de andere wacht meester. Schade aan kleding, de lamp en een horloge was het gevolg. De jongen werd onmiddellijk in de cel gezet. De heer P. Hoogerheide merkte zon dag dat was ingebroken in zijn Hotex- bedrijf aan de Maricoweg in Den Burg. De dader(s) had(den) een halve trottoir tegel door een ruit gegooid, waarbij schade ontstond aan twee elektronische orgels. Door het gat in het raam werden twee magneetantennes voor 27 MC weggehaald alsmede vijf elementen voor platenspelers. De totale schade loopt in de honderden guldens. De politie signaleerde dat een auto mobilist zondag met een hoge snelheid op de Postweg reed en daarbij onder meer inhaalde over de doorgetrokken streep. Na een achtervolging, waarbij de man 112 km reed, werd tot aanhouding overgegaan. Het bleek de 18-jarige Van L. uit Horn in Limburg te zijn die dan ook wegens het maken van meerdere verkeersfouten op de bon ging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1