'Groen <2wartsjexels in het hart
Twee keer zoveel boten
als vorig jaar bij
spectaculaire Ronde om
Texel
150 catamarans
uitgevallen door
wind en stroom
i 1
bezorger(ster)
34410
MJlte
Ttifflfi
GjSStLïïr =üi i
A
v Flowerstyling
Schuiling 1
CAFÉ
4888
Misdrijf op
verjaardag
Inbraak
Snelle rijder
ingehaald
DINSDAG 17 JUN11980
93e JAARGANG NR. 9485
^Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208i
(/oor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
'ostbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
Dringen bij de start Hier was goede stuurmanskunst vereist
Van de 410 catamarans die dit jaar meededen aan de ronde om
Texel hebben uiteindelijk 260 schepen de tocht volbracht. De beman
ningen die het klaarden hun schip heelhuids rond het eiland te sturen
hebben een topprestatie geleverd. De Ronde om Texel die dit jaar
voor de vierde keer werd gehouden deed zijn reputatie van een
bijzonder zware zeilrace alle eer aan. Niet alleen was het wind
kracht 6 maar ook blies de wind niet permanent uit één richting. De
richting varieerde van noord-oost tot zuid-west. Dit, met het feit dat
er een behoorlijke stroming stond, heeft heel wat zeilers parten ge
speeld. Met name toen het veld voorbij De Cocksdorp voer was er
sprake van een ware slachting onder de boten. Men kreeg de wind
recht tegen zich in en de stroming in het Eierlandse Gat was buitenge
woon hard. Daardoor vielen veel boten op dit stuk af. Er was in het
Eierlandse Gat tevens sprake van een flinke materiële schade. Gebro
ken masten, omgeslagen boten en scheuren in de zeilen, het waren
allemaal zaken die in dit wilde stuk water gebeurden. Ondanks deze
uiterst moeilijke omstandigheden werd het record voor het Rondje om
Texel bijna verbeterd. De Amerikaan B. Roberts die samen met de
heer H. van Schaik in een Supercat voer legde het hele parcours af in
twee uur, 53 minuten en 58 seconden. De snelste tijd die ooit bij de
Ronde van Texel gemaakt is, was van de Texelaar D. Pool. Hij voer
vorig jaar het parcours in 2 uur en 47 minuten. De omstandigheden
waren toen echter veel gunstiger, zodat de prestatie van de Ameri
kaan zeer geroemd mag worden. Vorig jaar vielen er maar 16 schepen
uit.
,,lk hoop", zei een zeiler vrijdag
avond, „dat het morgen wat beter
wordt. Van mij mag het regenwater met
bakken uit de lucht komen, als het maar
waait". En inderdaad, het weer hield de
zeilgemoederen danig bezig. Vrijdag
avond was het prachtig weer. Voor
dagjesmensen althans, want de zon
stond vrolijk aan de hemel en men kon
nog tot elf uur buiten zitten. De zeilers
hoorde men echter knarsetanden want
er stond geen zuchtje wind. Zaterdag
ochtend om zes uur kwam de regen met
liters uit de lucht, maar er was nog
steeds aeen wind. Pas toen de start
plaatsvond woei het behoorlijk en de
fanatieke catamaranzeilers konden flink
aan hun trekken komen. De uren,
kwartieren en minuten voor de start
werd er nog geoefend. Laveren, varen
met halve wind en trapezewerk, het hele
programma werd koortsachtig uitge
voerd. Door een enkeling iets te enthou
siast en die sloeg dus al om voordat het
signaal van de startschepen had geklon
ken. De startschepen waren de kotters
VE 244 van Aad van der Knaap en TX 38
van Jac. Betsema.
Omdat het vrijdag en ook nog 's
nachts zulk rustig weer was, hadden
veel zeilers hun boot zodanig 'getrimd'
(afstellen van de tuigage) dat hij aardig
snel zou lopen bij weinig wind." Het is
duidelijk, dat toen de wind eenmaal
aanwakkerde de afstelling bij veel boten
niet juist was. De zeilers hadden hier
door een zeer zware dobber aan het in
de hand houden van hun boot. Het
'trimmen' van de tuigage tijdens het
zeilen is iets dat vrijwel niet mogelijk is,
of men zou geruime tijd moeten stillig
gen.
Twee groepen
Vanwege het grote aantal deelnemen
de schepen werd in twee groepen
gestart. „Maar goed ook, anders had
den we zeker een startlijn tot de Engelse
kust gehad", bromde een persfoto
graaf. Maar dat laatste was wat overdre
ven want het was dringen bij het
schild te arriveren. Door de steeds
draaiende wind kreeg men ook hier te
maken met tegenwind. Het was hierom
dat de wedstrijdleiding besloot dat de
schepen die om twaalf uur nog niet de
Vlakte van Kerken gepasseerd waren,
terug moesten. Een beslissing waar
tegen geen protest kwam, omdat de
meeste zeilers na de worsteling in het
Eierlandse Gat geen zin hadden een
tweede huzarenstukje te volbrengen.
Op de Vlakte van Kerken is overigens
het ergste ongeluk van de hele race
gebeurd. Een catamaran hield zich niet
aan de route die door boeien was
aangegeven en wilde een stukje afsnij
den. Deze manoeuvre leidde tot het
total loss varen van de boot. Buiten de
met boeien aangegeven route lagen
namelijk mosselbanken en de boot voer
hier met volle snelheid (zo'n 45 kilome
ter) op. Hadden de zeilers zich aan de
aangegeven route gehouden dan was er
niets gebeurd, nu moesten ze de stunt
met het verlies van hun Supercat
bekopen.
Ondanks enkele ongelukken is de
hele zeilrace enorm goed afgelopen. Er
heeft zich geen enkel persoonlijk onge
luk voorgedaan. De kustzeilvereniging
Westerslag is dan ook niet weinig trots
over dit goede verloop. De maatregelen
die van tevoren genomen werden, zijn
kennelijk afdoende. Toch was men bij
de kustzeilvereniging een beetje be
duusd van het grote aantal boten dat
meedeed. Verschenen vorig jaar 205
catamarans aan de start, dit jaar waren
het er 410. Een rasechte verdubbeling
dus. Bij Westerslag zegt men nu ook dat
het evenement te groot is geworden
voor de betrekkelijk kleine kustzeilver
eniging. Vooral het bestuur heeft zich
uit de naad gelopen om alles op tijd klaar
te krijgen, de benodigde vergunningen
Een Amsterdammer probeerde de Ronde van
Texel met een surfplank te varen. Hij Itwem
tot De Cocksdorp, weer hij door het ruwe
weer op moest geven.
diverse wedstrijden vanaf het water
heeft verslagen. Ook de snelste zeiler,
de Amerikaan Roberts, verklaarde nog
nooit onder dit soort omstandigheden
gevaren te hebben.
Door de sportjournalisten van de
radio en de televisie is overigens geen
belangstelling getoond voor de Texelse
zeilrace. Men was teveel in beslag
genomen door de voetbalwedstrijd tus
sen Duitsland en Nederland. Het be
stuur van de kustzeilvereniging is te
leurgesteld over dit gebrek aan interes
se.
Negatief
Heel opvallend is dat bij de Overall-
startschip om zo voordelig mogelijk weg
te zeilen. Een prachtig gezicht al die
vlak bij elkaar liggende catamarans met
hun fleurige zeilen en hun spectaculair
in de trapeze hangende bemanning. Het
waren duidelijk de betere stuurlieden die
deelnamen aan de strijd om de meest
gunstige startpositie, want echte aanva
ringen vonden niet plaats. Bekende
catamaranzeilers waren in de rece verte
genwoordigd. In Hobie 16 catamarans
zeilden Robert Heilbron en Peter Spijker
mee, die beiden al enkele malen Euro
pees kampioen geweest zijn. Tjibbe
Veelo, die vorig jaar als beste zeiler
eindigde zeilde in de Hobie 14. De
Amerikaan B. Roberts met zijn Supercat
werd al genoemd evenals de Texelaar
Dirk Pool die in de Prindle meezeilde. J.
Visser, ook Prindle, is eveneens een
zeiler op Europees niveau, terwijl B.
Hoogenboom, die met een Tornado aan
de wedstrijd meedeed, een Olympisch
zeiler is. In een Tornado zeilden ook de
winnaars van 1978 M. Vijver en D.
Vijver.
Aan de Ronde om Texel werd door in
het totaal 17 verschillende typen boten
meegedaan. Er waren derhalve in 17
verschillende klassen winnaars. Ook
waren er nog algemene winnaars die de
prijs op grond van hun zeilprestatie
kregen. Om dit uit te rekenen werd een
vermenigvuldigingsfactor gebruikt
waardoor de voordelen van het varen
met een bepaald schip werden geneu
traliseerd. Opvallend is de voorkeur voor
de Hobie 16 bij de catamaranzeilers. Van
de 410 deelnemende schepen waren er
82 van dit type. De Dart werd tijdens de
wedstrijd ook veel gesignaleerd (totaal
78) en verder zijn de schepen van de
Prindle-klasse nogal populair. Van de
Supercat, het schip waarmee deze keer
de snelste tijd werd gevaren, deden er
vijf mee.
Problemen
De problemen die veel bemanningen
ondervonden bij het Eierlandse Gat.
leidden ertoe dat ze ook tijdens de rest van
de race met pech achtervolgd werden.
Te laat de stromingen en verraderlijke
gronden van het Eierlandse Gat verla
ten, betekende namelijk met laag water
op de Vlakte van Kerken boven Oude-
te pakken te krijgen en organisaties te
vinden die de helpende hand zouden
willen bieden. Wat dit laatste betreft
heeft men beslist geen klachten. „De
hulp van allerlei instanties is geweldig
geweest", meldt de wedstrijdleider.
Staatsbosbeheer, de Rijkspolitie te wa
ter, de gemeente, de dienst Bescher-
5(006
B
7 gemengde geraniums
voor no,-. ]-
prijs, de prijs voor de beste zeilers, de
Hobie 16 de boot was waarmee door de
eerste zes winnaars werd gevaren. De
zevende was een Prindle 16. Kennelijk
zijn de Hobie catamarans bijzonder goed
geschikt voor het roerige water rondom
Texel.
Bij alle berichten vallen toch ook wel
ming Bevolking, Rijkswaterstaat en de
Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche
Reddingmaatschappij die tijdens de hele
race stand-by bleef met twee boten, een
ieder heeft enorm meegewerkt. Dat
geldt ook voor de vele particulieren die
met volgbootjes in de race meevoeren
en waar nodig assistentie verleenden.
Vooral in het Eierlandse Gat hadden
deze vrijwilligers handen vol werk om
alle gekapseisde of onklaar geraakte
boten te redden. De heer Schilling
verrichte met zijn garnalenkotter goede
diensten aan de pers door zijn boot zo te
manoeuvreren dat er goede fotoversla
gen van de wedstrijd gemaakt konden
worden. Ook aan boord van deze
persboot bleek dat het water bijzonder
ruw was. Een journalist van een uitslui
tend op de zeilsport gericht blad kreeg
last van zeeziekte. En dat terwijl hij
wat negatieve dingen te melden. Jam
mer is, dat de commercie zich op een
soms niet helemaal oirbare wijze heeft
meester gemaakt van het Rondje om
Texel. Hiermee wordt niet gedoeld op
sponsor Pall Mall die bij zijn commer
ciële activiteiten de nodige terughou
dendheid betrachtte. Wel gaat het om
de fabrikant van een bepaalde soort
catamaran die zijn zeilers betaalde om
juist met dat type te winnen. Het gaf
niet hoe, als er maar gewonnen werd.
Door de zeilers van het betreffende type
catamaran werd dan ook alles op alles
gezet. Er werd buiten boeien om geva
ren en wanneer de wedstrijdleiding dit
tijdig had kunnen constateren, waren
deze zeilers zeker gediskwalificeerd.
Wanneer een dergelijke tendens zich
(Lees verder op pagina 2)
eeeeeeee***eee*ee*ee***e*******—**e\
DEAVAAhL J/\VAANST P
Café - Biljart - Zaalverhuur
Vergaderingen, koffietafels,
verenigingsavonden en
recepties.
Ons nieuwe telefoonnummer
Voor het bezorgen van de
Texelse Courant bij onze abonnees
op de route Krimweg en
Vuurtorenweg zoeken wij een
om op dinsdag- en
donderdagmiddag
ca. 55 kranten te verspreiden.
Wie hier iets voor voelt
kan nadere informatie krijgen bij de
drukkerij van de Texelse Courant,
Parkstraat 10, Den Burg,
telefoon (02220) 2741
Eén ven de eerste boten die weer terugkomt Het veld catamarans Is helemaal uft elkaar ge
slagen. Hier en daar zie je een boot
Een jongeman uit Den Burg is zijn
17de verjaardag gisteren op wel zeer
ongelukkige wijze begonnen. Om half
twee 's nachts negeerde hij in De Koog
een stopteken van de politie en reed
vervolgens twee wachtmeesters aan. Hij
bleek dronken te zijn en moest zich aan
blaas- en bloedproef onderwerpen. De
kans is groot dat hem poging tot
doodslag of mishandeling ten laste
wordt gelegd.
De wachtmeesters, die al vermoed
den dat de jonge bromfietser dronken
was, toen deze luid claxonerend het
politiebureau in De Koog wilde passe
ren, gaven het stopteken met een rode
lamp. Hij kwam echter niet tot stilstand
en reed eerst tegen de ene en vervol
gens slingerend tegen de andere wacht
meester. Schade aan kleding, de lamp
en een horloge was het gevolg. De
jongen werd onmiddellijk in de cel
gezet.
De heer P. Hoogerheide merkte zon
dag dat was ingebroken in zijn Hotex-
bedrijf aan de Maricoweg in Den Burg.
De dader(s) had(den) een halve trottoir
tegel door een ruit gegooid, waarbij
schade ontstond aan twee elektronische
orgels. Door het gat in het raam werden
twee magneetantennes voor 27 MC
weggehaald alsmede vijf elementen
voor platenspelers. De totale schade
loopt in de honderden guldens.
De politie signaleerde dat een auto
mobilist zondag met een hoge snelheid
op de Postweg reed en daarbij onder
meer inhaalde over de doorgetrokken
streep. Na een achtervolging, waarbij de
man 112 km reed, werd tot aanhouding
overgegaan. Het bleek de 18-jarige Van
L. uit Horn in Limburg te zijn die dan
ook wegens het maken van meerdere
verkeersfouten op de bon ging.