in het hart eertarieven 25% lager na aanpassing havens 2'wartsjexeh Strandbewaking niet onderschatten resident-commissaris bij overdracht „Moiengat"\ INFORMATIEAVOND LEERT: JÈÊtegl [(FtelüEOSann ioncours-hippique m mcy i - rlaagd. zijn. Volgens Kikkert zal dit verlies na verioop van tijd omslaan in winst en de liquiditeit van TESO zal dan niet zijn aangetast. Kikkert repte nog over diverse andere maatregelen die zijn genomen om de organisatie en de kwaliteit van de veer dienst te verbeteren. Hij noemde het functieonderzoek en de gevolgen daar van alsmede de veranderingen die in het najaar van 1981 op het havenplein van Den Helder zullen worden doorge voerd, waardoor de verkeersafhande- lirfg zal verbeteren en waarbij een nieuw wachtlokaal met drie kaartver kooploketten zal worden gerealiseerd. De president-commissaris sprak de hoop uit dat het nieuwe schip Texel spoedig van een kwalijke reputatie (je moet lang wachten om er te komen) zal afhelpen en besloot zijn toespraak met het doorgeven van de certificaten aan „commodore" P. J. Schagen. „Ik wens u en uw bemanning behouden vaart op ons vlaggeschip Molengat". Op het bovendek, waar maar plaats was voor enkele getuigen, streek de heer A. Mes, hoofdbaas van de Verolmewerf, de RSV-vlag, terwijl de heer J. S. Broersma de TESO-vlag hees. De heer Mes: „We hopen dat we voor Texel gauw een tweede schip kunnen bouwen, want we hebben tijdens de bouw bijzonder leuk en ge moedelijk met de Texelaars samenge werkt." Buffet Aan het koud buffet, dat op het onderste autodek werd gehouden, bewaren de genodigden zeer goede herinneringen. Het was verzorgd door het nationaal befaamde Maison de Boer uit Veghel, die de ruimte feeste- lijk had gemaakt met stalletjes en bloe men. TESO had het buffet graag willen laten verzorgen door een Texelse hore caondernemer, maar was met de werf tot de conclusie gekomen dat zoiets toch maar beter aan het bedrijf De Boer kon worden overgelaten. Tijdens het buffet werd onder meer het woord gevoerd door burgemeester Ter Laak van Heusden, de gemeente waar de Verolmewerf is gevestigd. Deze zag de bouw van de Molengat als een begin van bijzondere banden tussen de beide gemeenten en had daarom een geschenk meegebracht (een schilderij) dat hij aan zijn ambts genoot Engelvaart overhandigde. Burgemeester Engelvaart zei dat hij graag bij de overdracht aanwezig was, ondanks het feit dat gemeente en TESO elkaar in het verleden nog al hebben dwarsgezeten wat de toe komst van de veerdienst betreft en ondanks het feit dat de dubbeldek ker strijdig is met het provinciale Duizenden Texelaars gingen gedurende de open dagen over de steile loopbrug de Molen- gat op. De meeste Indruk maakte de hoogte van het schip. De oude schepen vallen erbij in het niet De in de haven liggende dubbeldek ker Is vanaf het grootste deel van zuidelijk Texel te zienDe Inrichting van het passa giers verblijf werd niet bepaald als gezellig er varen. Om er te komen moet je drie smalle en tamelijk stelle trappen op, zodat ouderen en slecht ter been zljnden er In de praktijk de voorkeur aan zullen geven om in de auto te blijven of om naar het rijwieklek te gaan. streekplan, dat meer ziet in een enkeldekker gecombineerd met een reserveringsregeling. Maar de dub beldekker Is een voldongen feit en de gemeente hecht er waarde aan dat de verhouding met TESO snel wordt verbeterd, zodat men vrucht baar rond de tafel kan gaan zitten. De eerste afspraken daarvoor zijn intussen gemaakt. Ook de overlegsituatie met de provincie moet worden hersteld, zodat zonder emotie kan worden gepraat over het vraagstuk van de brugaanpassing. Hoofdbaas A. Mas tijdens het neerhalen van .rdjn" vlag De goed bezochte informatie-avond over strandbeveiliging die vrijdag werd gehouden heeft één ding heel duidelijk gemaakt: strandbewaking is een heel serieuze zaak die niet onderschat mag worden. De eisen die aan het diploma Strandwacht A verbonden zijn, zijn dermate zwaar dat op 2 augustus onmogelijk aan alle eisen kan worden voldaan. Bovengenoemde factoren nemen niet weg dat de opleiding a.s. donderdag van start gaat en wel in de kantine van gemeentewerken aan de R. P. Keijser- weg. Deze kantine ligt op ongeveer 200 meter van zwembad Molenkoog, tussen de Slingerweg en het Schilderend. Aanvang half acht. De mensen die het medisch gedeelte verzorgen, te weten dokter Eissen en Rein Buysman gaven vrijdag duidelijk te kennen dat het onmogelijk is de vereiste medische kennis en vaardigheden bin nen zes weken aan te leren. Hun mening: „Als je iets doet, dan moet het gelijk goed en grondig gebeuren". De strandbewakers moet kennis bijge bracht worden omtrent eenvoudige, maar veel voorkomende verschijnselen op het strand. Dokter Eissen: „Als ik mensen in een mum van tijd moet opleiden, dan kun je er donder op zeggen dat mijn collega's en ik toch weer om de haverklap naar het strand geroepen worden, en dèt willen we nu juist voorkomen". Donderdag a.s. gaat de medische oefening van start en wel met (nood)- verbanden leggen en mond op mond beademing. Óp deze twee onderdelen wordt nl. het meest een beroep gedaan. Het officiële medische gedeelte dat voor het diploma Strandwacht A vereist is, wordt dan waarschijnlijk een onderdeel van de najaars EHBÓ cursus. Van de 22 lessen volgen de strandbewakers dan die 10 lessen die zij nodig hebben voor hun diploma. De KNBRD geeft er dis pensatie voor dat de Texelaars in augustus afzwemmen en pas aan het eind van 1980 hun proeve van medische bekwaamheid afleggen. Brevet Hen wordt overigens aangeraden de volledige EHBO cursus te volgen, omdat die vereist is voor het vervolgdiploma Strandwacht B, waarvoor dan volgend jaar opgeleid kan worden. De deelne mers vangen dan in feite twee vliegen in één klap. Voor Strandwacht A is overi gens alleen medische kennis vereist; jongere deelnemers van 13 tot 15 jaar kunnen in augustus afzwemmen voor het brevet strandwacht, zonder een medische test af te hoeven leggen. De jongere deelnemers wordt echter wel aangeraden aan de vijf medische lessen deel te nemen i.v.m. de praktische voordelen ervan. Kinderen van 12 jaar kunnen nog niet ingezet worden op het strand. Zij die dat willen kunnen echter opgeleid worden voor het brevet 6, dat overigens een 'binnenwaterbrevet' is. Oefening Ook de praktische oefening in zwem bad Molenkoog en aan het strand moet niet onderschat worden. De heer Sluis, coördinator van de Strandbewakings- brigade Texel, vertelde eerlijk dat het alleen mogelijk is de verschillende diplo ma's te halen als men bereid is buiten de lessen óók individueel of in groepjes meer te oefenen. Alle deelnemers kunnen overigens steeds bij de strand- post bij paal 20 aanlopen en zich melden voor een stukje praktische oefening en alvast iets van de sfeer van een strand- post voelen. Zaterdag a.s. begint de eerste zwem- training voor het diploma en de brevet ten. De aanvang is 9 uur in zwembad Molenkoog. Daarna is er een les theorie in de gemeentewerkenkantine. Na een eerste aanmelding van 20 personen, vindt de definitieve inschrij ving plaats op de eerste cursusavond (donderdag a.s.) en bij de eerste zwem- training van zaterdag a.s. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 12,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. commissaris Kikkert. Waarna de glazen champagne werden geheven en een dronk werd uitgebracht „op het welzijn van de bevolking van Texel". Problemen De heer Kikkert liet in zijn antwoord uitkomen, dat zich bij het streven naar de dubbeldekker „enorme problemen" hebben voorgedaan, waardoor het extra voldoening had gegeven dat het schip nu toch voor de wal lag, zij het later dan was overeengekomen, zodat het nog wel een tijdje zal duren voordat de bemanning voldoende heeft ge oefend om met passagiers te kunnen gaan varen. Nooit eerder is over een Texels pro- jekt zoveel geschreven en gepraat als over de dubbeldekker. TESO hield ech ter voortdurend staande dat alleen een dubbeldeks veerboot van de uiteindelijk gekozen capaciteit de meest economi sche oplossing was van het vervoers probleem. „Wij hadden geen andere keus". Hogere prioriteit Kikkert noemde het „minder aardig" dat de aanleginrichting de eerste vijf jaar nog niet dubbeldeks is. Hij vond dat het Rijk een hogere prioriteit aan de dubbeldeks bruggen moet toekennen, zodat ze er eerder komen. Hij hoopte dat het Rijk niet ongevoelig zou zijn voor het met be wijzen te staven argument dat de tarieven dan 25% omlaag kunnen, wat betekent dat deze rijksuitgave een groot maatschappelijk rendement heeft. Met zorg kijkt TESO aan tegen de sterk stijgende prijzen van de gasolie en tegen de hoge rentestand. Maar ook afgezien daarvan staat vast dat de exploitatie van de dubbeldekker de eerste jaren verliesgevend zal dactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) or advertenties, abonnementen, etc.: igeveld De Rooy B.V., stbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. de veerhavens van 't Homtje en Den Helder zodanig wor- «n veranderd dat ook het bovendek van de dubbeldeks veer- kan worden aebruikt, dan leidt dat tot een zodanige effi- dat de TESO-tarieven met 25% kunnen worden Dat zei de heer J. P. Kikkert donderdag bij de officiële van de dubbeldekker Molengat. Het op korte aanpassen van de haven noemde hij als een van de drie om tot lagere veertarieven te komen. De andere manieren waren volgens hem het verminderen van de en de bedrijfszekerheid van de veerdienst en door verstrekken van een jaarlijkse subsidie van de overheid, de door tariefsverlaging ontstane tekorten kunnen gecompenseerd. horen. Aan de wens van onze regering om de toeristische betalingsbalans te verbeteren door onze vakanties in Nederland door te brengen, kan worden voldaan door de aanpassing van de oprijmogelijkheden; wij kunnen dan zorgen voor het zusterschip, zodat een tandemdienst kan worden uitge voerd...." De heer Rijke bracht vervolgens dank aan de vele personen, ondernemingen en (rijks)instellingen die bij ontwerp en bouw van het schip betrokken zijn ge weest en overhandigde tenslotte de di verse certificaten (waaronder het bewijs van zeewaardigheid) aan president- - RSV-vlag gaat omlaag, terwijl de TESO-vlag in top wordt gehesen. Door ook hat tweede dek van de Diengat te gebruiken, kan hetzelf- aantal auto's tegen lagere kosten >rden vervoerd. De besparing ont lat onder meer door het niet meer dig hebben van tijdelijke arbeids- achten, waarmee dit jaar een drag van 8 ton aan salarissen en dale lasten is gemoeid, zo werd s desgevraagd nader meegedeeld. Het feest van de overdracht is Igens plan en tot aller tevredenheid lewerkt. Bij de plechtigheid die aan ord van de in 't Horntje afgemeerde bbeldekker werd gehouden, waren kele honderden genodigden, voor t merendeel afkomstig van het vaste- d. Daarna volgde een eveneens ikke receptie voor andere genodig- n. Het publiek kon met de veelbe- Terrein aan de Nikadel te De Koog Zaterdag 28 juni 1980 Reit- und Fahrturnier Aanvang: 13.15 uur. sproken dubbeldekker kennismaken door het brengen van een bezoek tijdens een van de open dagen. Van die mogelijkheid werd door duizenden ge bruik gemaakt. De gratis toegangs kaarten die TESO via de WV beschik baar had gesteld, waren al snel „uitver kocht". Wie het erop waagde en zonder kaartje naar 't Horntje toog, werd in de meeste gevallen echter ook wel toegelaten. Gemoederen De heer A. Rijke, vice-president van Rijn Schelde Verolme, memoreerde in de toespraak die aan de overdracht vooraf ging, de geschiedenis van TESO's dubbekdekker vanaf het moment dat TESO en RSV elkaar voor het eerst ontmoetten in een achterzaal tje van Krasnapolski, twee jaar geleden. „Wij weten dat de bouw van deze veerboot de gemoederen op uw eiland heeft bezig gehouden. Wij zijn er ech ter van overtuigd dat de beslissing van de raad van commissarissen en directie van TESO om de Molengat te bouwen, zal blijken juist te zijn geweest", aldus de heer Rijke, die verder technische bijzonderheden van het schip opsomde en daarbij liet uitkomen dat vooral aan de bedrijfszekerheid en veiligheid bijzondere aandacht is besteed. Zelfs bij het volledig uitvallen van een van de twee machinekamers behoudt het schip zijn voortstuwings- en manoeuvreer eigenschappen. De bediening van het schip vanuit de brug geschiedt op zeer geavanceerde wijze. Tweede dubbeldekker De heer Rijke liet uitkomen het niet meer dan logisch te vinden dat de veer dienst Texel-Den Helder te zijner tijd met twee dubbeldekkers wordt uitge voerd. „Dan zullen de bekende files van vele kilometers tot het verleden be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1