in het
hart
eertarieven 25% lager
na aanpassing havens
2'wartsjexeh
Strandbewaking niet
onderschatten
resident-commissaris bij
overdracht „Moiengat"\
INFORMATIEAVOND LEERT:
JÈÊtegl
[(FtelüEOSann
ioncours-hippique
m mcy i
- rlaagd.
zijn. Volgens Kikkert zal dit verlies
na verioop van tijd omslaan in winst
en de liquiditeit van TESO zal dan
niet zijn aangetast.
Kikkert repte nog over diverse andere
maatregelen die zijn genomen om de
organisatie en de kwaliteit van de veer
dienst te verbeteren. Hij noemde het
functieonderzoek en de gevolgen daar
van alsmede de veranderingen die in
het najaar van 1981 op het havenplein
van Den Helder zullen worden doorge
voerd, waardoor de verkeersafhande-
lirfg zal verbeteren en waarbij een
nieuw wachtlokaal met drie kaartver
kooploketten zal worden gerealiseerd.
De president-commissaris sprak de
hoop uit dat het nieuwe schip Texel
spoedig van een kwalijke reputatie (je
moet lang wachten om er te komen)
zal afhelpen en besloot zijn toespraak
met het doorgeven van de certificaten
aan „commodore" P. J. Schagen. „Ik
wens u en uw bemanning behouden
vaart op ons vlaggeschip Molengat".
Op het bovendek, waar maar plaats
was voor enkele getuigen, streek de
heer A. Mes, hoofdbaas van de
Verolmewerf, de RSV-vlag, terwijl de
heer J. S. Broersma de TESO-vlag
hees. De heer Mes: „We hopen dat we
voor Texel gauw een tweede schip
kunnen bouwen, want we hebben
tijdens de bouw bijzonder leuk en ge
moedelijk met de Texelaars samenge
werkt."
Buffet
Aan het koud buffet, dat op het
onderste autodek werd gehouden,
bewaren de genodigden zeer goede
herinneringen. Het was verzorgd door
het nationaal befaamde Maison de
Boer uit Veghel, die de ruimte feeste-
lijk had gemaakt met stalletjes en bloe
men. TESO had het buffet graag willen
laten verzorgen door een Texelse hore
caondernemer, maar was met de werf
tot de conclusie gekomen dat zoiets
toch maar beter aan het bedrijf De Boer
kon worden overgelaten.
Tijdens het buffet werd onder meer
het woord gevoerd door burgemeester
Ter Laak van Heusden, de gemeente
waar de Verolmewerf is gevestigd.
Deze zag de bouw van de Molengat als
een begin van bijzondere banden
tussen de beide gemeenten en had
daarom een geschenk meegebracht
(een schilderij) dat hij aan zijn ambts
genoot Engelvaart overhandigde.
Burgemeester Engelvaart zei dat
hij graag bij de overdracht aanwezig
was, ondanks het feit dat gemeente
en TESO elkaar in het verleden nog
al hebben dwarsgezeten wat de toe
komst van de veerdienst betreft en
ondanks het feit dat de dubbeldek
ker strijdig is met het provinciale
Duizenden Texelaars gingen gedurende de
open dagen over de steile loopbrug de Molen-
gat op. De meeste Indruk maakte de hoogte
van het schip. De oude schepen vallen erbij in
het niet De in de haven liggende dubbeldek
ker Is vanaf het grootste deel van zuidelijk
Texel te zienDe Inrichting van het passa
giers verblijf werd niet bepaald als gezellig er
varen. Om er te komen moet je drie smalle en
tamelijk stelle trappen op, zodat ouderen en
slecht ter been zljnden er In de praktijk de
voorkeur aan zullen geven om in de auto te
blijven of om naar het rijwieklek te gaan.
streekplan, dat meer ziet in een
enkeldekker gecombineerd met een
reserveringsregeling. Maar de dub
beldekker Is een voldongen feit en
de gemeente hecht er waarde aan
dat de verhouding met TESO snel
wordt verbeterd, zodat men vrucht
baar rond de tafel kan gaan zitten.
De eerste afspraken daarvoor zijn
intussen gemaakt. Ook de
overlegsituatie met de provincie
moet worden hersteld, zodat zonder
emotie kan worden gepraat over het
vraagstuk van de brugaanpassing.
Hoofdbaas A. Mas tijdens het neerhalen van
.rdjn" vlag
De goed bezochte informatie-avond
over strandbeveiliging die vrijdag werd
gehouden heeft één ding heel duidelijk
gemaakt: strandbewaking is een heel
serieuze zaak die niet onderschat mag
worden. De eisen die aan het diploma
Strandwacht A verbonden zijn, zijn
dermate zwaar dat op 2 augustus
onmogelijk aan alle eisen kan worden
voldaan.
Bovengenoemde factoren nemen niet
weg dat de opleiding a.s. donderdag
van start gaat en wel in de kantine van
gemeentewerken aan de R. P. Keijser-
weg. Deze kantine ligt op ongeveer 200
meter van zwembad Molenkoog, tussen
de Slingerweg en het Schilderend.
Aanvang half acht.
De mensen die het medisch gedeelte
verzorgen, te weten dokter Eissen en
Rein Buysman gaven vrijdag duidelijk te
kennen dat het onmogelijk is de vereiste
medische kennis en vaardigheden bin
nen zes weken aan te leren. Hun
mening: „Als je iets doet, dan moet het
gelijk goed en grondig gebeuren". De
strandbewakers moet kennis bijge
bracht worden omtrent eenvoudige,
maar veel voorkomende verschijnselen
op het strand. Dokter Eissen: „Als ik
mensen in een mum van tijd moet
opleiden, dan kun je er donder op
zeggen dat mijn collega's en ik toch
weer om de haverklap naar het strand
geroepen worden, en dèt willen we nu
juist voorkomen".
Donderdag a.s. gaat de medische
oefening van start en wel met (nood)-
verbanden leggen en mond op mond
beademing. Óp deze twee onderdelen
wordt nl. het meest een beroep gedaan.
Het officiële medische gedeelte dat voor
het diploma Strandwacht A vereist is,
wordt dan waarschijnlijk een onderdeel
van de najaars EHBÓ cursus. Van de 22
lessen volgen de strandbewakers dan
die 10 lessen die zij nodig hebben voor
hun diploma. De KNBRD geeft er dis
pensatie voor dat de Texelaars in
augustus afzwemmen en pas aan het
eind van 1980 hun proeve van medische
bekwaamheid afleggen.
Brevet
Hen wordt overigens aangeraden de
volledige EHBO cursus te volgen, omdat
die vereist is voor het vervolgdiploma
Strandwacht B, waarvoor dan volgend
jaar opgeleid kan worden. De deelne
mers vangen dan in feite twee vliegen in
één klap. Voor Strandwacht A is overi
gens alleen medische kennis vereist;
jongere deelnemers van 13 tot 15 jaar
kunnen in augustus afzwemmen voor
het brevet strandwacht, zonder een
medische test af te hoeven leggen. De
jongere deelnemers wordt echter wel
aangeraden aan de vijf medische lessen
deel te nemen i.v.m. de praktische
voordelen ervan. Kinderen van 12 jaar
kunnen nog niet ingezet worden op het
strand. Zij die dat willen kunnen echter
opgeleid worden voor het brevet 6, dat
overigens een 'binnenwaterbrevet' is.
Oefening
Ook de praktische oefening in zwem
bad Molenkoog en aan het strand moet
niet onderschat worden. De heer Sluis,
coördinator van de Strandbewakings-
brigade Texel, vertelde eerlijk dat het
alleen mogelijk is de verschillende diplo
ma's te halen als men bereid is buiten de
lessen óók individueel of in groepjes
meer te oefenen. Alle deelnemers
kunnen overigens steeds bij de strand-
post bij paal 20 aanlopen en zich melden
voor een stukje praktische oefening en
alvast iets van de sfeer van een strand-
post voelen.
Zaterdag a.s. begint de eerste zwem-
training voor het diploma en de brevet
ten. De aanvang is 9 uur in zwembad
Molenkoog. Daarna is er een les theorie
in de gemeentewerkenkantine.
Na een eerste aanmelding van 20
personen, vindt de definitieve inschrij
ving plaats op de eerste cursusavond
(donderdag a.s.) en bij de eerste zwem-
training van zaterdag a.s.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 12,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
commissaris Kikkert. Waarna de
glazen champagne werden geheven en
een dronk werd uitgebracht „op het
welzijn van de bevolking van Texel".
Problemen
De heer Kikkert liet in zijn antwoord
uitkomen, dat zich bij het streven naar
de dubbeldekker „enorme problemen"
hebben voorgedaan, waardoor het
extra voldoening had gegeven dat het
schip nu toch voor de wal lag, zij het
later dan was overeengekomen, zodat
het nog wel een tijdje zal duren voordat
de bemanning voldoende heeft ge
oefend om met passagiers te kunnen
gaan varen.
Nooit eerder is over een Texels pro-
jekt zoveel geschreven en gepraat als
over de dubbeldekker. TESO hield ech
ter voortdurend staande dat alleen een
dubbeldeks veerboot van de uiteindelijk
gekozen capaciteit de meest economi
sche oplossing was van het vervoers
probleem. „Wij hadden geen andere
keus".
Hogere prioriteit
Kikkert noemde het „minder aardig"
dat de aanleginrichting de eerste vijf
jaar nog niet dubbeldeks is.
Hij vond dat het Rijk een hogere
prioriteit aan de dubbeldeks bruggen
moet toekennen, zodat ze er eerder
komen. Hij hoopte dat het Rijk niet
ongevoelig zou zijn voor het met be
wijzen te staven argument dat de
tarieven dan 25% omlaag kunnen,
wat betekent dat deze rijksuitgave
een groot maatschappelijk
rendement heeft.
Met zorg kijkt TESO aan tegen de
sterk stijgende prijzen van de gasolie
en tegen de hoge rentestand. Maar
ook afgezien daarvan staat vast dat
de exploitatie van de dubbeldekker
de eerste jaren verliesgevend zal
dactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220)
or advertenties, abonnementen, etc.:
igeveld De Rooy B.V.,
stbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
de veerhavens van 't Homtje en Den Helder zodanig wor-
«n veranderd dat ook het bovendek van de dubbeldeks veer-
kan worden aebruikt, dan leidt dat tot een zodanige effi-
dat de TESO-tarieven met 25% kunnen worden
Dat zei de heer J. P. Kikkert donderdag bij de officiële
van de dubbeldekker Molengat. Het op korte
aanpassen van de haven noemde hij als een van de drie
om tot lagere veertarieven te komen. De andere
manieren waren volgens hem het verminderen van de
en de bedrijfszekerheid van de veerdienst en door
verstrekken van een jaarlijkse subsidie van de overheid,
de door tariefsverlaging ontstane tekorten kunnen
gecompenseerd.
horen. Aan de wens van onze regering
om de toeristische betalingsbalans te
verbeteren door onze vakanties in
Nederland door te brengen, kan
worden voldaan door de aanpassing
van de oprijmogelijkheden; wij kunnen
dan zorgen voor het zusterschip, zodat
een tandemdienst kan worden uitge
voerd...."
De heer Rijke bracht vervolgens dank
aan de vele personen, ondernemingen
en (rijks)instellingen die bij ontwerp en
bouw van het schip betrokken zijn ge
weest en overhandigde tenslotte de di
verse certificaten (waaronder het bewijs
van zeewaardigheid) aan president-
- RSV-vlag gaat omlaag, terwijl de TESO-vlag in top wordt gehesen.
Door ook hat tweede dek van de
Diengat te gebruiken, kan hetzelf-
aantal auto's tegen lagere kosten
>rden vervoerd. De besparing ont
lat onder meer door het niet meer
dig hebben van tijdelijke arbeids-
achten, waarmee dit jaar een
drag van 8 ton aan salarissen en
dale lasten is gemoeid, zo werd
s desgevraagd nader meegedeeld.
Het feest van de overdracht is
Igens plan en tot aller tevredenheid
lewerkt. Bij de plechtigheid die aan
ord van de in 't Horntje afgemeerde
bbeldekker werd gehouden, waren
kele honderden genodigden, voor
t merendeel afkomstig van het vaste-
d. Daarna volgde een eveneens
ikke receptie voor andere genodig-
n. Het publiek kon met de veelbe-
Terrein aan de Nikadel te De Koog
Zaterdag 28 juni 1980
Reit- und Fahrturnier
Aanvang: 13.15 uur.
sproken dubbeldekker kennismaken
door het brengen van een bezoek
tijdens een van de open dagen. Van die
mogelijkheid werd door duizenden ge
bruik gemaakt. De gratis toegangs
kaarten die TESO via de WV beschik
baar had gesteld, waren al snel „uitver
kocht". Wie het erop waagde en
zonder kaartje naar 't Horntje toog,
werd in de meeste gevallen echter
ook wel toegelaten.
Gemoederen
De heer A. Rijke, vice-president van
Rijn Schelde Verolme, memoreerde in
de toespraak die aan de overdracht
vooraf ging, de geschiedenis van
TESO's dubbekdekker vanaf het
moment dat TESO en RSV elkaar voor
het eerst ontmoetten in een achterzaal
tje van Krasnapolski, twee jaar geleden.
„Wij weten dat de bouw van deze
veerboot de gemoederen op uw eiland
heeft bezig gehouden. Wij zijn er ech
ter van overtuigd dat de beslissing van
de raad van commissarissen en directie
van TESO om de Molengat te bouwen,
zal blijken juist te zijn geweest", aldus
de heer Rijke, die verder technische
bijzonderheden van het schip opsomde
en daarbij liet uitkomen dat vooral aan
de bedrijfszekerheid en veiligheid
bijzondere aandacht is besteed. Zelfs
bij het volledig uitvallen van een van de
twee machinekamers behoudt het schip
zijn voortstuwings- en manoeuvreer
eigenschappen. De bediening van het
schip vanuit de brug geschiedt op zeer
geavanceerde wijze.
Tweede dubbeldekker
De heer Rijke liet uitkomen het niet
meer dan logisch te vinden dat de veer
dienst Texel-Den Helder te zijner tijd
met twee dubbeldekkers wordt uitge
voerd. „Dan zullen de bekende files
van vele kilometers tot het verleden be-