Groen ^wartsjexels in het hartL,
Deen onderzoeken, mear
maatregelen on Pontwegi
Herstel van
oude traditie
Balanstotaal Rabobank
naar 100 miljoen
W2323^53
Commissie Openbare MS/erken verliest geduid
WE HOREN NU BIJ DE GROTE JONGENS"
ToonSmidt Hf»
Verkeerslichten
bij Eiemert en
Akenbuurt?
„WAT IK ZEGGEN WOU.."
Recreatiebijlage
Glasscherven in
brood
Concours-hippique „Blijde Rijders'
FF
Texelse vogelfilm
op Duitse tv
Vossenjacht
Open brief aan TESO
93a JAARGANG NR. 9488
TEXELSE
VRIJDAG 27 JUNI 1980
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
ert Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Geen geld meer steken in onderzoeken en rapporten, maar maatre
gelen nemen. Dat is unaniem de mening van de leden van de com
missie Openbare Werken over de verkeerstoestand op de Pontweg.
Tijdens de dinsdagmiddag gehouden vergadering van de commissie
lag een brief ter discussie van het ,,Buro Goudappel en Coffeng". Het
bureau bood aan een studie te verrichten voor de te nemen verkeers
maatregelen op de Pontweg. Zoals bekend is in het verleden het
woord 'dosering' voor de Pontweg al eens in de mond genomen.
Door bij de veerhaven het verkeer met stoplichten in groepen te ver
delen, zouden verderop ruimtes in de verkeersstroom ontstaan,
waardoor andere weggebruikers de Pontweg veilig zouden kunnen
oversteken. Goudappel en Coffeng wilde tellingen verrichten en
enquêtes houden op school om te weten te komen waar het verkeers
aanbod het hoogst is en waar de meeste schoolkinderen oversteken.
Verkeersdosering is vooral belangrijk in verband met de lange files
auto's als gevolg van de nieuwe TESO dubbeldekker.
„Ik heb inmiddels uit de krant begre
pen dat de nieuwe boot deze zomer nog
niet vaart. Ik vind dat je die dosering nog
niet moet proberen met de kleinere
boten die er nu zijn. Met de bestaande
boten doen we het al vijftien jaar zonder
doseren. Het lijkt me daarom het beste
de plannen te starten als de „Molengat"
in de vaart is". Dit zei voorzitter Gerard
van der Kooi als reactie op de brief van
het adviesbureau.
Minder makkelijk dacht Zegers over
de problemen. „Ik ben zeer bedroefd",
zei hij. „Nu gebeurt er weer niks aan het
probleem. Al twee jaar geleden heeft
onze fractie (CDA) een motie willen
indienen om iets aan de situatie op de
Pontweg te veranderen. Die motie leek
toen door de raad gesteund te zullen
worden, maar het college zei dat al hard
aan verbetering werd gewerkt. Er was
een onderzoek gaande en de hele zaak
zou binnen korte tijd voor elkaar zijn.
Daarom trokken we de motie in. We
hebben sindsdien kennis gemaakt met
rapporten van de ANWB en bureau
Hajema en nu worden we opeens
geconfronteerd met een stuk van bu
reau Goudappel. Een instelling waar ik
nog nooit van gehoord heb. Wat ge
beurt er nu verder? Krijgen we over een
tijdje brieven van bureau Goudreinette
en Cox Orange?", vroeg Zegers. Hij zei
dat de mensen het onderzoeken en
rapporteren langzamerhand zat zijn en
dat ze nu wel eens resultaten willen
zien. Het doseren stelt volgens Zegers
niks voor. Maatregelen moeten er geno
men worden en dan het eerst bij Den
Burg. Bij Den Burg is de grootste
concentratie kruisend verkeer. Zegers
sprak zich duidelijk uit voor verkeers
lichten. Hij zei dat het geld dat nu voor
allerlei plannen en rapporten besteed
zou worden, beter kan worden gebruikt
om verkeerslichten aan te schaffen.
Van der Kooi zei dat het bureau
Goudappel en Coffeng slechts een
aanbieding had gedaan om de zaak
verder te onderzoeken. „Ik heb ook
twijfels of we daarop in moeten gaan.
Zómaar 80.000 gulden uitgeven voor
een onderzoek is inderdaad wat veel.
Het is misschien beter hier en daar
maatregelen te treffen, dan eindeloos te
blijven onderzoeken. Ik heb deze stuk
ken in de commissie gebracht om een
duidelijke uitspraak te krijgen wat we nu
verder moeten doen", zei Van der Kooi.
Tunnels
„Wij wonen op het westelijk deel van
Texel. Ik ken veel moeders die iedere
ochtend met hun kinderen de Pontweg
oversteken". Het was Beumkes die
aldus zijn mening liet horen. „Ik ben het
eens met Zegers: zo snel mogelijk fiets-
tunnels of verkeerslichten. We moeten
wel oppassen dat het niet van die
enorme portaallichten worden zoals nu
bij de veerhaven. Dat is erg lelijk in het
landschap. Ik heb daarom een voorkeur
voor tunnels. De kruising van de Pont
weg met de Hoornderweg lijkt me de
beste plaats voor zo'n tunnel. Ik ben er
van overtuigd dat de raad een goedkope
tunnel op die plaats zal accepteren. Als
jet TESO's nieuwe vlaggeschip ziet
liggen is het duidelijk hoe druk het zal
worden. Er moet iets gebeuren. Ik heb
vanaf het begin geen cent gegeven voor
al die dure rapporten en dossiers".
Ook Dros was voorstander van een
tunnel, maar dan wel eentje waar naast
voetgangers en fietsers ook auto's
gebruik van zouden kunnen maken.
Voor een dergelijke tunnel zou de
Pontweg plaatselijk waarschijnlijk iets
verhoogd moeten worden, maar dat
vond hij geen bezwaar. Als plaats
noemde hij de Westerweg. Vooral als
het fietspad Den Hoorn-Den Burg ge
reed is, zou een tunnel bij de kruising
met de Westerweg het meest 'rendabel'
zijn. Om het verkeer op de overige
kruisingen veilig te laten oversteken
noemde Dros het plan van kleine roton
des, die hij in een eerdere vergadering al
eens had geopperd. Het verkeer dat op
die rotondes rijdt zou dan voorrang
moeten hebben, net als dat in Duitsland
en Engeland het geval is. „Maak er
maar eentje op proef, waar de Aken-
buurt de Pontweg kruist. Het hoeft
helemaal niet zo'n grote rotonde te
worden. Net zoiets als aan het eind van
de Bad weg in De Koog. Zoiets neemt
weinig ruimte in en toch kunnen alle
bussen en ander verkeer er rijden.
Misschien ontstaan er files door, maar
dat moet dan maar. Aan de overkant
heb je files van vijf of zeven kilometer.
Die lossen zich ook op. Of maak anders
een voetgangersbrug over de weg. In
6IWVEN LEZERS - BUTEN VERAWTWOOROELUXMEO »N DC «EOUTC
Purmerend heb je dat ook", ging Dros
verder. „Aan de overkant kan dat soort
dingen wel, maar hier zit je altijd met
milieumensen. Dan zetten ze er maar
een aantal populieren omheen om de
zaak te camoufleren. Op de weg van
Hoorn naar Amsterdam zijn trouwens
ook allemaal ongelijkvloerse kruisin
gen".
Van der Kooi concludeerde dat de
commissieleden kennelijk behoefte heb
ben aan snelle actie en dat het er op lijkt
dat verkeerslichten de snelste oplossing
is.
Daar was Zegers het van harte mee
eens. Tunnels zijn volgens hem veel te
definitief. Verkeerslichten zijn verplaats
baar zodat de beste plek waar ze zouden
moeten staan, rustig uitgezocht kan
worden. Een tunnel daarentegen ver
plaats je niet zo makkelijk.
De discussie spitste zich hierna toe op
de vraag of tunnels of lichten beter zijn.
Zegers bleef groot voorstander van
verkeerspalen. „Die milieumensen heb
ben liever een kruisje op een graf dan
een paal langs de weg", zei hij. Dros en
Beumkes bleven hun tunnels verdedi
gen.
Uiteindelijk werd accoord gegaan met
een voorstel van directeur gemeente
werken Van Hoorn dat zo snel mogelijk
wordt bekeken of er lichten geplaatst
kunnen worden bij de Eiemert en
Akenbuurt. Mocht dat niet mogelijk zijn
dan moet er in ieder geval een licht
komen waar de Keesomlaan de Pont
weg kruist. Van Hoorn voegde er aan
toe dat een besluit om lichten te
plaatsen zonder dat daaraan een door
wrocht rapport ten grondslag licht, wel
eens op moeilijkheden bij Gedeputeerde
Staten zou kunnen stuiten. In dat geval
zou men alsnog een rapport moeten
laten maken.
Ingaand heden wordt
deze zomer weer wekelijks
de „Recre-aktief krant" uit
gegeven. Deze wordt
verspreid als gratis bijlage
van het blad Texeltoerist
en van de Texelse Courant.
Bovendien wordt de Recre-
aktiefkrant (waarin een
volledig overzicht is opge
nomen van alle dagelijks
wisselende evenementen
voor toeristen) op allerlei
plaatsen op Texel los uitge
reikt aan de gasten.
Opgave van wijzigingen en
nieuwe evenementen voor
de Recre-aktiefkrant kan
rechtstreeks geschieden
bij de redaktie van de
Texelse Courant, liefst een
week tevoren.
De heer Hoekstra uit De Koog be
zorgde dinsdag een pakje gesneden
brood bij de politie. Het bleek dat in het
brood vrij grote glasscherven waren
meegebakken. Het pakje was drie
dagen eerder gekocht en afkomstig uit
een Texelse bakkerij. De Keuringsdienst
van waren is inmiddels ingeschakeld.
De vereniging ,,De Blijde Rijders" beschouwt het concours
hippique dat zij zaterdag in samenwerking met De Koog Promotion
houdt in De Koog als herstel van een oude Texelse traditie en zeker
niet ais concurrentie voor het concours van de Vereniging voor Vrien
den van het Paard dat later in de zomer wordt gehouden. De beide
evenementen zullen elkaar geen bezoekers afpikken want het andere
concours is vier weken later en dan zijn er andere toeristen op het
eiland. En de echte liefhebbers van Texel zelf zullen ongetwijfeld naar
beide concoursen gaan kijken, zo verwacht het bestuur van De Blijde
Rijders.
Texel heeft de laatste tijd niet te
klagen over gebrek aan gratis publiciteit
via de diverse media. Een onverwacht
extraatje leverde de Duitse televisie op
de avond van 18 juni j.l. toen een drie
kwartier durende film over de vogelwe
reld „van het Nederlandse eiland Texel"
werd uitgezonden. De uitzending, in de
serie 'Tier-report'maakte o.m. duidelijk
dat veel van de vogelrijkdom van Texel
is waar te nemen vanaf de gewone
openbare weg, zodat het niet nodig is
de bewaakte reservaten in te gaan. Veel
van de opnamen in de film waren dan
ook vanaf de openbare weg gemaakt,
o.a. bij de watertjes achter de dijken bij
Den Hoorn en Oudeschild.
De 27 MC'ers houden zondagmiddag
een Vossenjacht die om twee uur
begint. Het vertrek is vanaf het par
keerterrein aan de Emmalaan. ledereen
die een „bakkie" heeft, mag meedoen.
Ongeacht of men zich per auto, motor
of fiets voortbeweegt.
De traditie die wordt hersteld dateert
van voor de oorlog, toen naast de
paardensportdag in Den Burg jarenlang
ook een soort concours hippique in De
Koog werd gehouden, op een stuk land
bij de Schu ma kersweg. Dit evenement
stond bekend als 'schoonrijden' en er wa
ren mensen bij betrokken als Cor de Wit,
Kees Kuip, veearts Roelofs en Hannie
Kikkert. De 72-jarige Jan Witte uit Den
Burg was ook van de partij. Als jongen
van 14 won hij in 1922 de eerste prijs bij
het 'stoelendansen te paard'. Zaterdag
a.s. zal Witte in De Koog weer meedoen
en wel in drie rubrieken: limietklasse,
open klasse en open klasse tweespan
nen.
Goed programma
Maar er is op het doorgaans als voet
balveld in gebruik zijnde terrein naast de
R.K. kerk aan de Nikadel uiteraard meer
te beleven dan het optreden van deze
Texelse paardensportveteraan. De Blij
de Rijders zijn er in geslaagd een goed
programma op te stellen met opvallend
veel deelname, ook van het vasteland.
Want ongeveer 18 paarden komen uit
diverse plaatsen in Noordholland, wat
samenhangt met het feit dat bij de
organisatie van het concours is samen
gewerkt met de SERT (Streekvereniging
van eigenaar-rijders van tuigpaarden in
Noordholland boven het IJ).
Vijftig aanspanningen
Totaal doen zo'n vijftig aanspannin
gen aan het concours mee. Voor het
volledige programma met tijdschema
wordt verwezen naar de „Recre-aktief"-
bijlage van deze krant. Het daarin
aangekondigde 'groot shownummer'
belooft iets zeer bijzonders te worden:
het optreden van één-, twee- en meer
spannen tot en met een zesspan. Maar
ongetwijfeld zullen ook veel andere
onderdelen het goed doen bij het
publiek, zoals het optreden van „De
Kleppertjes", de quadrille en de rodeo,
die wordt verzorgd door het Ruitercen-
trum Bornrif. Als belangrijkste en meest
wezenlijke onderdeel van dit op de
tuigpaardensport afgestemde concours
hippique wordt de rubriek tweespannen
beschouwd. Voor de winnaar daarvan
heeft De Koog Promotion een wissel
bokaal uitgeloofd.
Het concours begint om 13.15 uur en
eindigt omstreeks 17.30 uur.
Ondanks alle bezwaren is de dubbel
deksboot er toch gekomen, maar, als er
toch zoveel geld wordt uitgegeven,
waarom werd dan geen rekening gehou
den met mensen die slecht ter been of
invalide zijn? Hebben zij geen recht op
een kopje koffie en moeten zij niet naar
het toilet? Voor rolstoelgebruikers is dat
al helemaal onmogelijk maar ook voor
mensen die zich, zij het met moeite, nog
zelf kunnen voortbewegen, zullen de
smalle trappen een beletsel vormen om
zich naar het buffet te begeven. Wij
hebben nimmer geloofd dat de TESO als
modern bedrijf met een groeiende groep
mindervalide medeburgers geen reke
ning wilde houden. Maar tijdens de
bezichtiging is het ons duidelijk gewor
den dat u, in het jaar van de Paralympics
in staat bent geweest een voor minder-
validen volkomen ontoegankelijke boot
te presenteren. Het is onbegrijpelijk dat,
waar appartementen, zomerhuisjes,
campings en openbare gebouwen aan
gepast worden, TESO in deze dusdanig
achterblijft, dat, ondanks alle techni
sche snufjes, wij niet meer van een
modern schip kunnen spreken.
Het bestuur van
De Vereniging van Ouders van
Gehandicapten op Texel
(V.O.G.T.)
Het balanstotaal van de Rabo-bank Texel overschrijdt dit jaar de 100
miljoen. Dat is dus het bedrag dat de Texelaars bij deze bank hebben
ondergebracht plus het eigen vermogen van ongeveer vier miljoen.
Het bereiken van de 100 miljoen beschouwt het bestuur van de bank
als een belangrijke mijlpaal. Van de 1000 Rabo-banken in Nederland zijn
er slechts 170 die een balanstotaal van meer dan 100 miljoen hebben.
„We horen nu bij de grote jongens", aldus een trotse directeur R.
Veenstra in de woensdagavond in „De Zwaan" gehouden jaarverga
dering.
Ondanks de verslechterde economi
sche toestand gaat het goed met de
Rabo-bank Texel. In vrijwel alle sectoren
valt nog groei te melden. Het balans
totaal per 31 december j.l. bedroeg
796,4 miljoen, wat in vergelijking met
het totaal van 31 december 1978 een
stijging is van 13,7%. Het winstsaldo
steeg van 7143.353,— naar 7192.870,
Wie de jaarcijfers critisch beziet kan er
echter toch de economische malaise uit
afleiden. De groeisnelheid van de mid
delen is duidelijk afgezwakt. Overigens
wijst alles er op dat de bank gezond
draait. Zo voldoet de eigen vermogens
positie ruimschoots aan de door de
centrale bank gestelde normen. Ook bij
het bekijken van andere criteria scoort
de bank het preparaat: beter dan gemid
deld. Een opvallend verschijnsel is dat
steeds meer mensen hun geld voor
langere tijd bij de bank beleggen en
daardoor een hogere rente opstrijken.
Deze verschuiving wordt bewust door
de mensen van de bank uitgelokt, want
de klanten wordt attent gemaakt op de
verschillende mogelijkheden om hun
geld voor langere tijd vast te zetten,
bijvoorbeeld door middel van deposito's.
De Rabo-bank Texel heeft het afgelopen
jaar voor 723,1 miljoen aan nieuwe
leningen verstrekt terwijl voor 13,3
miljoen werd afgelost. De directeur
vertelde verder dat alle centen die Texel
aan de Rabo-bank heeft toevertrouwd,
weer op Texel zelf zijn geplaatst. De
bank incasseerde 2,3 miljoen aan netto
rentebaten. Dat is dus verschil in ont
vangen (7,2 miljoen) en betaalde rente
(4,9 miljoen).
Rente
De bank wist een zodanige politiek te
voeren dat vooral de rente voor het
rekening-courant crediet geruime tijd
laag kon worden gehouden in vergelij
king met de marktrente. In mindere
mate gold dat voor de rente op gewone
leningen die met 11,25% zijn hoogte
punt bereikte en thans op 11% staat.
„Dat is toch nog astronomisch hoog,
maar we kunnen daar plaatselijk en zelfs
nationaal nauwelijks wat aan doen.
Hoofdoorzaak is de anti-inflatie politiek
van Jimmy Carter. In Nederland komt
daar nog bij dat de regering zijn
begrotingstekort dekt met Nederlands
geld waardoor er veel vraag blijft.
Economen zeggen nu wel dat de rente
eigenlijk 8% tot 9% zou moeten zijn,
maar het zal nog wel heel lang duren
voordat het zover is", aldus de heer
Veenstra, die ook melding maakte van
de „bijverdiensten" van de Rabo-bank.
Deze ontwikkelen zich gunstig. De
assurantiebemiddeling is van groeiende
betekenis. Het afgelopen jaar heeft de
bank een speciale assurantie-adviseur
opgeleid. Ook de verkoop van reizen
gaat best.
Reizen
De bank wist heel wat buitenlandse
reizen aan Texelaars te slijten maar dit
jaar zal dat een stuk minder zijn.
Conform de landelijke trend loopt het
aantal mensen dat in het buitenland de
vakantie doorbrengt hard terug maar
het provisieverlies voor de bank wordt
ruimschoots gecompenseerd door het
feit dat veel meer binnenlandse reizen
(naar vakantiecentra van Sporthuis Cen
trum) aan de man worden gebracht.
Werkgelegenheid
Ondanks de automatisering neemt de
werkgelegenheid die de Rabo-bank
Texel biedt nog steeds toe. De bank
heeft thans 40 personen in vaste dienst,
in de zomer aangevuld met 8 - 9
vakantiehulpen. Jaarlijks moet in 4 - 5
vacatures worden voorzien.
Op het gebied van de automatisering
staat de bank aan de vooravond van
stormachtige ontwikkelingen. De Rabo
bank organisatie doet het thans nog met
een centrale computer in Zeist maar op
dit gebied is sprake van decentralisatie
en het zal dan ook niet lang meer duren
voordat over een eigen computer wordt
beschikt. Deze voorziening maakt in
principe een zeer vergaande automatise
ring van het werk aan de balie mogelijk.
Het zal bijv. mogelijk zijn om een inge
diende betalingsopdracht op hetzelfde
moment te verwerken en de klant het
dagafschrift direct mee te geven.
In tegenstelling met andere bedrijven
zal dat niet tot afvloeiing van personeel
leiden, maar tot aangenamer werk voor
datzelfde personeel. De klanten zullen
beter, persoonlijker bediend kunnen
worden.
Voorzitter H. de Lugt gaf in zijn
openingswoord zijn gebruikelijke glo
bale visie op de eilandelijke economie.
Buitengewoon somber is het met de
bouw gesteld. De Lugt zei er rekening
mee te houden dat nog menig bedrijf
het loodje zal leggen. De agrarische
sector maakt een redelijk stabiele indruk
en het toerisme (waarover vorig jaar nog
somber werd gepraat) gaat het de
groeikant weer op. overigens als gevolg
van de economische malaise waardoor
de mensen hun vakantie minder in het
buitenland doorbrengen.
Mislukt
Ter gelegenheid van het 75-jarig
bestaan had de Rabo-bank Texel iets
willen doen in het belang van de toeris
tische bedrijvigheid op Texel. Besloten
was een toeristische structuuronder
zoek te laten instellen. Op een vraag van
de heer J. van der Vis wat daarvan is
terecht gekomen, kon directeur Veen
stra geen positief antwoord geven. De
bank heeft twee studenten van het
Nederlands Wetenschappelijk Instituut
voor Toerisme aan het werk gezet. Een
van hen is gepromoveerd op een scriptie
over „De economische betekenis van
de recreatie op Texel" maar het veel
belangrijker werk van de andere stu
dent, die tot taak had een toekomstvisie
te ontwikkelen, heeft derhalve schip
breuk geleden. Waardoor er voorlopig
niets mee kan worden gedaan.
De heer C. Schermer werd automa
tisch herbenoemd als bestuurslid van de
bank omdat niemand gebruik had ge
maakt van de gelegenheid om tegen
kandidaten in te dienen. Hetzelfde gold
voor de heer F. M. Roeper als lid van de
raad van toezicht.
In de rondvraag werd geïnformeerd in
hoeverre de Texelaars die van de Rabo
bank een hypotheek hebben er in slagen
hun verplichtingen na te komen na de
sterke stijging van de rente. Directeur
Veenstra zei tot dusver niet te zijn
geconfronteerd met gevallen waarin tot
gedwongen verkoop moest worden
overgegaan.
TAXI- EN TROUW AU TO VERHUUR
I'Wilh«lmlnalaan 4-6 Burg