Groen ^wartsjexels in het hartL, Deen onderzoeken, mear maatregelen on Pontwegi Herstel van oude traditie Balanstotaal Rabobank naar 100 miljoen W2323^53 Commissie Openbare MS/erken verliest geduid WE HOREN NU BIJ DE GROTE JONGENS" ToonSmidt Hf» Verkeerslichten bij Eiemert en Akenbuurt? „WAT IK ZEGGEN WOU.." Recreatiebijlage Glasscherven in brood Concours-hippique „Blijde Rijders' FF Texelse vogelfilm op Duitse tv Vossenjacht Open brief aan TESO 93a JAARGANG NR. 9488 TEXELSE VRIJDAG 27 JUNI 1980 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 ert Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Geen geld meer steken in onderzoeken en rapporten, maar maatre gelen nemen. Dat is unaniem de mening van de leden van de com missie Openbare Werken over de verkeerstoestand op de Pontweg. Tijdens de dinsdagmiddag gehouden vergadering van de commissie lag een brief ter discussie van het ,,Buro Goudappel en Coffeng". Het bureau bood aan een studie te verrichten voor de te nemen verkeers maatregelen op de Pontweg. Zoals bekend is in het verleden het woord 'dosering' voor de Pontweg al eens in de mond genomen. Door bij de veerhaven het verkeer met stoplichten in groepen te ver delen, zouden verderop ruimtes in de verkeersstroom ontstaan, waardoor andere weggebruikers de Pontweg veilig zouden kunnen oversteken. Goudappel en Coffeng wilde tellingen verrichten en enquêtes houden op school om te weten te komen waar het verkeers aanbod het hoogst is en waar de meeste schoolkinderen oversteken. Verkeersdosering is vooral belangrijk in verband met de lange files auto's als gevolg van de nieuwe TESO dubbeldekker. „Ik heb inmiddels uit de krant begre pen dat de nieuwe boot deze zomer nog niet vaart. Ik vind dat je die dosering nog niet moet proberen met de kleinere boten die er nu zijn. Met de bestaande boten doen we het al vijftien jaar zonder doseren. Het lijkt me daarom het beste de plannen te starten als de „Molengat" in de vaart is". Dit zei voorzitter Gerard van der Kooi als reactie op de brief van het adviesbureau. Minder makkelijk dacht Zegers over de problemen. „Ik ben zeer bedroefd", zei hij. „Nu gebeurt er weer niks aan het probleem. Al twee jaar geleden heeft onze fractie (CDA) een motie willen indienen om iets aan de situatie op de Pontweg te veranderen. Die motie leek toen door de raad gesteund te zullen worden, maar het college zei dat al hard aan verbetering werd gewerkt. Er was een onderzoek gaande en de hele zaak zou binnen korte tijd voor elkaar zijn. Daarom trokken we de motie in. We hebben sindsdien kennis gemaakt met rapporten van de ANWB en bureau Hajema en nu worden we opeens geconfronteerd met een stuk van bu reau Goudappel. Een instelling waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat ge beurt er nu verder? Krijgen we over een tijdje brieven van bureau Goudreinette en Cox Orange?", vroeg Zegers. Hij zei dat de mensen het onderzoeken en rapporteren langzamerhand zat zijn en dat ze nu wel eens resultaten willen zien. Het doseren stelt volgens Zegers niks voor. Maatregelen moeten er geno men worden en dan het eerst bij Den Burg. Bij Den Burg is de grootste concentratie kruisend verkeer. Zegers sprak zich duidelijk uit voor verkeers lichten. Hij zei dat het geld dat nu voor allerlei plannen en rapporten besteed zou worden, beter kan worden gebruikt om verkeerslichten aan te schaffen. Van der Kooi zei dat het bureau Goudappel en Coffeng slechts een aanbieding had gedaan om de zaak verder te onderzoeken. „Ik heb ook twijfels of we daarop in moeten gaan. Zómaar 80.000 gulden uitgeven voor een onderzoek is inderdaad wat veel. Het is misschien beter hier en daar maatregelen te treffen, dan eindeloos te blijven onderzoeken. Ik heb deze stuk ken in de commissie gebracht om een duidelijke uitspraak te krijgen wat we nu verder moeten doen", zei Van der Kooi. Tunnels „Wij wonen op het westelijk deel van Texel. Ik ken veel moeders die iedere ochtend met hun kinderen de Pontweg oversteken". Het was Beumkes die aldus zijn mening liet horen. „Ik ben het eens met Zegers: zo snel mogelijk fiets- tunnels of verkeerslichten. We moeten wel oppassen dat het niet van die enorme portaallichten worden zoals nu bij de veerhaven. Dat is erg lelijk in het landschap. Ik heb daarom een voorkeur voor tunnels. De kruising van de Pont weg met de Hoornderweg lijkt me de beste plaats voor zo'n tunnel. Ik ben er van overtuigd dat de raad een goedkope tunnel op die plaats zal accepteren. Als jet TESO's nieuwe vlaggeschip ziet liggen is het duidelijk hoe druk het zal worden. Er moet iets gebeuren. Ik heb vanaf het begin geen cent gegeven voor al die dure rapporten en dossiers". Ook Dros was voorstander van een tunnel, maar dan wel eentje waar naast voetgangers en fietsers ook auto's gebruik van zouden kunnen maken. Voor een dergelijke tunnel zou de Pontweg plaatselijk waarschijnlijk iets verhoogd moeten worden, maar dat vond hij geen bezwaar. Als plaats noemde hij de Westerweg. Vooral als het fietspad Den Hoorn-Den Burg ge reed is, zou een tunnel bij de kruising met de Westerweg het meest 'rendabel' zijn. Om het verkeer op de overige kruisingen veilig te laten oversteken noemde Dros het plan van kleine roton des, die hij in een eerdere vergadering al eens had geopperd. Het verkeer dat op die rotondes rijdt zou dan voorrang moeten hebben, net als dat in Duitsland en Engeland het geval is. „Maak er maar eentje op proef, waar de Aken- buurt de Pontweg kruist. Het hoeft helemaal niet zo'n grote rotonde te worden. Net zoiets als aan het eind van de Bad weg in De Koog. Zoiets neemt weinig ruimte in en toch kunnen alle bussen en ander verkeer er rijden. Misschien ontstaan er files door, maar dat moet dan maar. Aan de overkant heb je files van vijf of zeven kilometer. Die lossen zich ook op. Of maak anders een voetgangersbrug over de weg. In 6IWVEN LEZERS - BUTEN VERAWTWOOROELUXMEO »N DC «EOUTC Purmerend heb je dat ook", ging Dros verder. „Aan de overkant kan dat soort dingen wel, maar hier zit je altijd met milieumensen. Dan zetten ze er maar een aantal populieren omheen om de zaak te camoufleren. Op de weg van Hoorn naar Amsterdam zijn trouwens ook allemaal ongelijkvloerse kruisin gen". Van der Kooi concludeerde dat de commissieleden kennelijk behoefte heb ben aan snelle actie en dat het er op lijkt dat verkeerslichten de snelste oplossing is. Daar was Zegers het van harte mee eens. Tunnels zijn volgens hem veel te definitief. Verkeerslichten zijn verplaats baar zodat de beste plek waar ze zouden moeten staan, rustig uitgezocht kan worden. Een tunnel daarentegen ver plaats je niet zo makkelijk. De discussie spitste zich hierna toe op de vraag of tunnels of lichten beter zijn. Zegers bleef groot voorstander van verkeerspalen. „Die milieumensen heb ben liever een kruisje op een graf dan een paal langs de weg", zei hij. Dros en Beumkes bleven hun tunnels verdedi gen. Uiteindelijk werd accoord gegaan met een voorstel van directeur gemeente werken Van Hoorn dat zo snel mogelijk wordt bekeken of er lichten geplaatst kunnen worden bij de Eiemert en Akenbuurt. Mocht dat niet mogelijk zijn dan moet er in ieder geval een licht komen waar de Keesomlaan de Pont weg kruist. Van Hoorn voegde er aan toe dat een besluit om lichten te plaatsen zonder dat daaraan een door wrocht rapport ten grondslag licht, wel eens op moeilijkheden bij Gedeputeerde Staten zou kunnen stuiten. In dat geval zou men alsnog een rapport moeten laten maken. Ingaand heden wordt deze zomer weer wekelijks de „Recre-aktief krant" uit gegeven. Deze wordt verspreid als gratis bijlage van het blad Texeltoerist en van de Texelse Courant. Bovendien wordt de Recre- aktiefkrant (waarin een volledig overzicht is opge nomen van alle dagelijks wisselende evenementen voor toeristen) op allerlei plaatsen op Texel los uitge reikt aan de gasten. Opgave van wijzigingen en nieuwe evenementen voor de Recre-aktiefkrant kan rechtstreeks geschieden bij de redaktie van de Texelse Courant, liefst een week tevoren. De heer Hoekstra uit De Koog be zorgde dinsdag een pakje gesneden brood bij de politie. Het bleek dat in het brood vrij grote glasscherven waren meegebakken. Het pakje was drie dagen eerder gekocht en afkomstig uit een Texelse bakkerij. De Keuringsdienst van waren is inmiddels ingeschakeld. De vereniging ,,De Blijde Rijders" beschouwt het concours hippique dat zij zaterdag in samenwerking met De Koog Promotion houdt in De Koog als herstel van een oude Texelse traditie en zeker niet ais concurrentie voor het concours van de Vereniging voor Vrien den van het Paard dat later in de zomer wordt gehouden. De beide evenementen zullen elkaar geen bezoekers afpikken want het andere concours is vier weken later en dan zijn er andere toeristen op het eiland. En de echte liefhebbers van Texel zelf zullen ongetwijfeld naar beide concoursen gaan kijken, zo verwacht het bestuur van De Blijde Rijders. Texel heeft de laatste tijd niet te klagen over gebrek aan gratis publiciteit via de diverse media. Een onverwacht extraatje leverde de Duitse televisie op de avond van 18 juni j.l. toen een drie kwartier durende film over de vogelwe reld „van het Nederlandse eiland Texel" werd uitgezonden. De uitzending, in de serie 'Tier-report'maakte o.m. duidelijk dat veel van de vogelrijkdom van Texel is waar te nemen vanaf de gewone openbare weg, zodat het niet nodig is de bewaakte reservaten in te gaan. Veel van de opnamen in de film waren dan ook vanaf de openbare weg gemaakt, o.a. bij de watertjes achter de dijken bij Den Hoorn en Oudeschild. De 27 MC'ers houden zondagmiddag een Vossenjacht die om twee uur begint. Het vertrek is vanaf het par keerterrein aan de Emmalaan. ledereen die een „bakkie" heeft, mag meedoen. Ongeacht of men zich per auto, motor of fiets voortbeweegt. De traditie die wordt hersteld dateert van voor de oorlog, toen naast de paardensportdag in Den Burg jarenlang ook een soort concours hippique in De Koog werd gehouden, op een stuk land bij de Schu ma kersweg. Dit evenement stond bekend als 'schoonrijden' en er wa ren mensen bij betrokken als Cor de Wit, Kees Kuip, veearts Roelofs en Hannie Kikkert. De 72-jarige Jan Witte uit Den Burg was ook van de partij. Als jongen van 14 won hij in 1922 de eerste prijs bij het 'stoelendansen te paard'. Zaterdag a.s. zal Witte in De Koog weer meedoen en wel in drie rubrieken: limietklasse, open klasse en open klasse tweespan nen. Goed programma Maar er is op het doorgaans als voet balveld in gebruik zijnde terrein naast de R.K. kerk aan de Nikadel uiteraard meer te beleven dan het optreden van deze Texelse paardensportveteraan. De Blij de Rijders zijn er in geslaagd een goed programma op te stellen met opvallend veel deelname, ook van het vasteland. Want ongeveer 18 paarden komen uit diverse plaatsen in Noordholland, wat samenhangt met het feit dat bij de organisatie van het concours is samen gewerkt met de SERT (Streekvereniging van eigenaar-rijders van tuigpaarden in Noordholland boven het IJ). Vijftig aanspanningen Totaal doen zo'n vijftig aanspannin gen aan het concours mee. Voor het volledige programma met tijdschema wordt verwezen naar de „Recre-aktief"- bijlage van deze krant. Het daarin aangekondigde 'groot shownummer' belooft iets zeer bijzonders te worden: het optreden van één-, twee- en meer spannen tot en met een zesspan. Maar ongetwijfeld zullen ook veel andere onderdelen het goed doen bij het publiek, zoals het optreden van „De Kleppertjes", de quadrille en de rodeo, die wordt verzorgd door het Ruitercen- trum Bornrif. Als belangrijkste en meest wezenlijke onderdeel van dit op de tuigpaardensport afgestemde concours hippique wordt de rubriek tweespannen beschouwd. Voor de winnaar daarvan heeft De Koog Promotion een wissel bokaal uitgeloofd. Het concours begint om 13.15 uur en eindigt omstreeks 17.30 uur. Ondanks alle bezwaren is de dubbel deksboot er toch gekomen, maar, als er toch zoveel geld wordt uitgegeven, waarom werd dan geen rekening gehou den met mensen die slecht ter been of invalide zijn? Hebben zij geen recht op een kopje koffie en moeten zij niet naar het toilet? Voor rolstoelgebruikers is dat al helemaal onmogelijk maar ook voor mensen die zich, zij het met moeite, nog zelf kunnen voortbewegen, zullen de smalle trappen een beletsel vormen om zich naar het buffet te begeven. Wij hebben nimmer geloofd dat de TESO als modern bedrijf met een groeiende groep mindervalide medeburgers geen reke ning wilde houden. Maar tijdens de bezichtiging is het ons duidelijk gewor den dat u, in het jaar van de Paralympics in staat bent geweest een voor minder- validen volkomen ontoegankelijke boot te presenteren. Het is onbegrijpelijk dat, waar appartementen, zomerhuisjes, campings en openbare gebouwen aan gepast worden, TESO in deze dusdanig achterblijft, dat, ondanks alle techni sche snufjes, wij niet meer van een modern schip kunnen spreken. Het bestuur van De Vereniging van Ouders van Gehandicapten op Texel (V.O.G.T.) Het balanstotaal van de Rabo-bank Texel overschrijdt dit jaar de 100 miljoen. Dat is dus het bedrag dat de Texelaars bij deze bank hebben ondergebracht plus het eigen vermogen van ongeveer vier miljoen. Het bereiken van de 100 miljoen beschouwt het bestuur van de bank als een belangrijke mijlpaal. Van de 1000 Rabo-banken in Nederland zijn er slechts 170 die een balanstotaal van meer dan 100 miljoen hebben. „We horen nu bij de grote jongens", aldus een trotse directeur R. Veenstra in de woensdagavond in „De Zwaan" gehouden jaarverga dering. Ondanks de verslechterde economi sche toestand gaat het goed met de Rabo-bank Texel. In vrijwel alle sectoren valt nog groei te melden. Het balans totaal per 31 december j.l. bedroeg 796,4 miljoen, wat in vergelijking met het totaal van 31 december 1978 een stijging is van 13,7%. Het winstsaldo steeg van 7143.353,— naar 7192.870, Wie de jaarcijfers critisch beziet kan er echter toch de economische malaise uit afleiden. De groeisnelheid van de mid delen is duidelijk afgezwakt. Overigens wijst alles er op dat de bank gezond draait. Zo voldoet de eigen vermogens positie ruimschoots aan de door de centrale bank gestelde normen. Ook bij het bekijken van andere criteria scoort de bank het preparaat: beter dan gemid deld. Een opvallend verschijnsel is dat steeds meer mensen hun geld voor langere tijd bij de bank beleggen en daardoor een hogere rente opstrijken. Deze verschuiving wordt bewust door de mensen van de bank uitgelokt, want de klanten wordt attent gemaakt op de verschillende mogelijkheden om hun geld voor langere tijd vast te zetten, bijvoorbeeld door middel van deposito's. De Rabo-bank Texel heeft het afgelopen jaar voor 723,1 miljoen aan nieuwe leningen verstrekt terwijl voor 13,3 miljoen werd afgelost. De directeur vertelde verder dat alle centen die Texel aan de Rabo-bank heeft toevertrouwd, weer op Texel zelf zijn geplaatst. De bank incasseerde 2,3 miljoen aan netto rentebaten. Dat is dus verschil in ont vangen (7,2 miljoen) en betaalde rente (4,9 miljoen). Rente De bank wist een zodanige politiek te voeren dat vooral de rente voor het rekening-courant crediet geruime tijd laag kon worden gehouden in vergelij king met de marktrente. In mindere mate gold dat voor de rente op gewone leningen die met 11,25% zijn hoogte punt bereikte en thans op 11% staat. „Dat is toch nog astronomisch hoog, maar we kunnen daar plaatselijk en zelfs nationaal nauwelijks wat aan doen. Hoofdoorzaak is de anti-inflatie politiek van Jimmy Carter. In Nederland komt daar nog bij dat de regering zijn begrotingstekort dekt met Nederlands geld waardoor er veel vraag blijft. Economen zeggen nu wel dat de rente eigenlijk 8% tot 9% zou moeten zijn, maar het zal nog wel heel lang duren voordat het zover is", aldus de heer Veenstra, die ook melding maakte van de „bijverdiensten" van de Rabo-bank. Deze ontwikkelen zich gunstig. De assurantiebemiddeling is van groeiende betekenis. Het afgelopen jaar heeft de bank een speciale assurantie-adviseur opgeleid. Ook de verkoop van reizen gaat best. Reizen De bank wist heel wat buitenlandse reizen aan Texelaars te slijten maar dit jaar zal dat een stuk minder zijn. Conform de landelijke trend loopt het aantal mensen dat in het buitenland de vakantie doorbrengt hard terug maar het provisieverlies voor de bank wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat veel meer binnenlandse reizen (naar vakantiecentra van Sporthuis Cen trum) aan de man worden gebracht. Werkgelegenheid Ondanks de automatisering neemt de werkgelegenheid die de Rabo-bank Texel biedt nog steeds toe. De bank heeft thans 40 personen in vaste dienst, in de zomer aangevuld met 8 - 9 vakantiehulpen. Jaarlijks moet in 4 - 5 vacatures worden voorzien. Op het gebied van de automatisering staat de bank aan de vooravond van stormachtige ontwikkelingen. De Rabo bank organisatie doet het thans nog met een centrale computer in Zeist maar op dit gebied is sprake van decentralisatie en het zal dan ook niet lang meer duren voordat over een eigen computer wordt beschikt. Deze voorziening maakt in principe een zeer vergaande automatise ring van het werk aan de balie mogelijk. Het zal bijv. mogelijk zijn om een inge diende betalingsopdracht op hetzelfde moment te verwerken en de klant het dagafschrift direct mee te geven. In tegenstelling met andere bedrijven zal dat niet tot afvloeiing van personeel leiden, maar tot aangenamer werk voor datzelfde personeel. De klanten zullen beter, persoonlijker bediend kunnen worden. Voorzitter H. de Lugt gaf in zijn openingswoord zijn gebruikelijke glo bale visie op de eilandelijke economie. Buitengewoon somber is het met de bouw gesteld. De Lugt zei er rekening mee te houden dat nog menig bedrijf het loodje zal leggen. De agrarische sector maakt een redelijk stabiele indruk en het toerisme (waarover vorig jaar nog somber werd gepraat) gaat het de groeikant weer op. overigens als gevolg van de economische malaise waardoor de mensen hun vakantie minder in het buitenland doorbrengen. Mislukt Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan had de Rabo-bank Texel iets willen doen in het belang van de toeris tische bedrijvigheid op Texel. Besloten was een toeristische structuuronder zoek te laten instellen. Op een vraag van de heer J. van der Vis wat daarvan is terecht gekomen, kon directeur Veen stra geen positief antwoord geven. De bank heeft twee studenten van het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme aan het werk gezet. Een van hen is gepromoveerd op een scriptie over „De economische betekenis van de recreatie op Texel" maar het veel belangrijker werk van de andere stu dent, die tot taak had een toekomstvisie te ontwikkelen, heeft derhalve schip breuk geleden. Waardoor er voorlopig niets mee kan worden gedaan. De heer C. Schermer werd automa tisch herbenoemd als bestuurslid van de bank omdat niemand gebruik had ge maakt van de gelegenheid om tegen kandidaten in te dienen. Hetzelfde gold voor de heer F. M. Roeper als lid van de raad van toezicht. In de rondvraag werd geïnformeerd in hoeverre de Texelaars die van de Rabo bank een hypotheek hebben er in slagen hun verplichtingen na te komen na de sterke stijging van de rente. Directeur Veenstra zei tot dusver niet te zijn geconfronteerd met gevallen waarin tot gedwongen verkoop moest worden overgegaan. TAXI- EN TROUW AU TO VERHUUR I'Wilh«lmlnalaan 4-6 Burg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1