„WAT IK ZEGGEN WOU.." „From hell Landschapszorg uit ongenoegen over vliegveld Texel to victory" Juni had normale neerslag I Texels Weerbericht Ethiek van de heer Zegers Zon. maan en hoog water Wedstrlld verschoven Geslaagd Gratis patates bij „Parkstraat" Zaterdag eerste rommeltjesmarkt in Oosterend VRIJDAG 4 JULI 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Dit schrijft de Werkgroep Land- schapszorg als protest tegen het struc- tuu rschema bu rgerluchtvaartterreinen ,,ln het structuurschema wordt", schrijft de werkgroep verder, ,,op enke le plaatsen het belang van een goed leefmilieu onderstreept. Zo staat op pagina 87 bijvoorbeeld: ,,de achteruit gang van de kwaliteit van het leefmilieu door geluidsoverlast stelt de Rijksover heid voor de taak de bevolking tegen deze geluidsoverlast te beschermen en m.b.t. de luchtvaart een gericht milieu beleid te voeren dat er op gericht is: het ontstaan van nieuwe milieu hygiënische knelpunten tegen te gaan; - reeds ontstane probleemsituaties te saneren. Het moge duidelijk zijn dat hier een zorgvuldige afweging aan de orde is voor de belangen van de luchtvaart, de belan- gen van het behoud en de bescherming van een goed leefmilieu en de belangen van een goede ruimtelijke ordening" Belangenafweging ,,Het milieu-aspect zou zelfs zwaar tellen in de belangenafweging en de geluidshinder door vliegtuigen vooral boven natuur- en stiltegebieden wordt 'erkend. De conclusie is echter dat men 1e nog geen maatregelen wil nemen omdat de studies rond de kleine luchtvaart nog niet afgerond zijn; 2e Streeft naar een optimalisering van het gebruik, teneinde de chronische exploitatietekorten te drukken. Het aanbrengen van baanverhardin- gen wonjftoegejuicht. Voor alle kleine luchtvaartterreinen geldt een streefgetal van gemiddeld 5 ha aan gebouwen en platforms, terwijl afgezien van Lelystad geen dergelijk terrein dit nu heeft. Texel bezit volgens de nota 1 Vi ha. De optimalisering houdt in te streven naar 80.000 - 100.000 vliegtuigbewegingen per jaar, terwijl er in 1977 al 14.000 waren I In augustus 1980 wordt er zelfs voor het eerst een grote luchtvaartshow georganiseerd waarbij bijna alle takken van luchtvaart aan bod komen, ter meerdere eer en glorie er van. Derden De aandelen van het vliegveld Texel zijn deels in handen van zowel gemeen telijke, provinciale als rijksoverheid, zo dat volgens het rapport er hier optimale waarborg is voor een evenwichtige belangenafweging van de luchtvaart tegen die van derden. Er staat evenwel niet bij dat het financiële belang dat de overheid heeft juist een objectieve be langenafweging belemmert. Texel is immers het enige kleine luchtvaartter rein waarbij het Rijk bijdraagt in de exploitatietekorten. De overheid be schikt over voldoende instrumenten om sturend en controlerend op te treden, maar opgemerkt wordt dat een beper king in de reikwijdte van deze instru menten voortkomt uit het feit dat t.g.v. de autonome bevoegdheden van de exploitant van een luchtvaartterrein en/of een luchtvaartmaatschappij de Rijksoverheid op die terreinen het initië ren en/of bevorderen van processen niet of moeilijk kan afdwingen. Dit geldt dan niet voor Texel!", aldus nog steeds ide Werkgroep Landschapszorg. Noodzaak De werkgroep Landschapszorg is van mening dat de noodzaak voor de Texel- se vliegerij nergens wordt aangetoond. De in het structuurschema opgesomde argumenten voor een vliegveld zijn: 1e betere bereikbaarheid van landsde len; 2e flexibele aanvulling op de vaste luchtverbindingen; 3e steunpunt bij hulpverlening en ram penbestrijding; 4e ontplooiing van het individu. De werkgroep Landschapszorg stelt daar tegenover dat Texel ook zonder vliegveld uitstekend bereikbaar is. Ver der vindt de werkgroep het overbodig om voor het punt flexibele aanvulling op de vaste luchtverbindingen zoveel vlieg- Rudi Koopman uit Oosterend slaag de aan de Somaschool te Ede voor het diploma Machinist Wegenbouw. Hij is werkzaam bij de fa. Daalder te Oude- schild. tuigen in de lucht te houden. Over de hulpverlening en rampenbestrijding zijn de mensen van Landschapszorg van mening dat dt uitsluitend mogelijk is per schip en helicopter. „Desnoods is een aanwezige graslandstrip, daarvoor gere serveerd, te handhaven", schrijven ze. Wat betreft het punt over de ont plooiing van het individu schrijft de werkgroep: „Of ér zich bij het para chutespringen veel meer ontplooit dan het valscherm lijkt ons twijfelachtig, in elk geval lijkt het er op dat dit belang niet zorgvuldig kan zijn afgewogen tegen de afstomping van alle andere mensen, het gevolg van chronische geluidsbelasting". Nadeel „Nergens wordt het Texelse lucht verkeer gerechtvaardigd", schrijft de werkgroep tenslotte. „Zolang de stu dies niet zijn voltooid wordt het nadeel van de twijfel uitgestort over alle bur gers ten voordele van slechts enkelen. Het wachten op de resultaten van de studies is riskant, aangezien dergelijke uitwassen na langere tijd moeilijker te corrigeren zijn. De bewijslast van de onschadelijkheid en de noodzaak van alle Texelse vliegerij dient bij de overheid te liggen en pas daarna die het recht zulks te bestendigen of zelfs te bevorde ren. Het is dan ook duidelijk dat wij tegen al deze ontwikkelingen met klem protesteren, en willen benadrukken dat het thans aangeboden structuursche ma. ondanks enkele mooie phrasen, geheel onvoldoende op deze problema tiek inspeelt. Wat betreft beperkingen van het aantal vliegbewegingen wordt onze visie gesteund door de PKB Waddenzee en het streekplan voor de kop van Noordholland. Snel reageren op uitspraken in de Texelse Courant per ingezonden stuk doe ik niet zo gauw. Nu voel ik me, als natuurliefhebber, daar wel toe „geroe pen". De liefde voor de natuur, voor alles wat leeft en groeit, wordt ingegeven door de schoonheid en verscheiden heid van de natuur en de eerbied voor al die levensvormen die in een harmoni sche samenhang functioneren. Elk le vend wezen van het kleinste plantje tot het grootste dier in voor z'n voortbe staan afhankelijk van al die andere planten en dieren in zijn omgeving, van het „milieu" dus zoals men dat tegen woordig in „goed" Nederlands pleegt te zeggen. De mens is daarvan niet uit gezonderd I Het zal velen niet zijn ontgaan, dat er tegenwoordig op veel plaatsen iets aan de hand is met het milieu. Men spreekt zelfs van milieurampen. Honderden soorten planten en dieren zijn daardoor al uitgestorven en de laatste decennia sterven ook steeds meer mensen aan dit soort catastrofes. Met milieurampen worden géén natuurrampen zoals vloedgolven of tornado's bedoeld. Nee, de milieurampen zijn een direct gevolg van menselijk handelen in de natuur. Het zijn bijvoorbeeld mensen die op grote schaal en op allerlei manieren kankerverwekkende stoffen produceren alleen voor tijdelijk gewin of „geluk". Op allerlei manieren aanvaarden de mensen steeds meer risico's in hun drang naar meer en hoger en op aller lei manieren gaat dit ten koste van het milieu of moet het milieu daaraan dien stig gemaakt worden. Nu zijn er gelukkig heel wat mensen die zich be zorgd maken over deze gang van zaken. Natuur verdwijnt, bodem, water en lucht zijn al ernstig verontreinigd. Er zijn gelukkig ook heel wat mensen die er daadwerkelijk wat tegen doen willen. Zij vinden het waard te vechten voor het behoud van niet alleen de schoon heid van natuur en landschap maar ook voor het voortbestaan van plant en dier, voor het behoud van alle levens vormen, mensen inclusief dus. Dit soort mensen wordt wel milieumensen genoemd. En nu zijn we eindelijk waar we zijn moeten, heer Zegers. Het is een Met een bon die in de Texelse Courant van dinsdag stond kon je een ijsje, kroket of patatje halen. Niet alleen voor jezelf, maar voor alle familieleden die meegingen. Ooms, tantes, zwagers of aangetrouwde neven, ze waren alle maal even welkom. Dat was de ope ningsstunt van Jan Stolk bij het inwij den van zijn snackbar-lunchroom Park straat. Om 2 uur ging de snackbar open en het was meteen al flink druk met mensen die best trek hadden in een versnapering. Sommigen hadden een dag van tevoren laten weten dat ze woensdag niet op het eiland zouden zijn en kregen dus een dag eerder hun versnapering aangeboden. „Met een opening moet je niet moeilijk doen", zegt Jan Stolk. Volgens Jan Stolk voorziet het nieu we bedrijf in de Parkstraat echt in een behoefte. „Zoiets had je nog niet in Den Burg", omschrijft hij het door hem gesignaleerde gat in de markt. Tot nu toe waren de eetmogelijkheden in Den Burg öf staande een patatje eten, öf officieel ergens gaan eten. Dat men in een informele sfeer even een hambur ger, broodje haring, garnalensalade of een broodje kroket kon eten bestond nog niet. Er zijn bij Stolk twee dingen die tellen. Het leveren van hoog gekwa lificeerd voedsel en het schoon zijn van zijn bedrijf. Wat betreft het voedsel: alle spullen worden gemaakt in het Haven restaurant, dat eveneens eigendom is van Stolk. Zelfgemaakte hamburgers en zelfgemaakte broodjes kroket. Op de haring die Stolk verkoopt is hij erg trots. Eerste kwaliteit uit Katwijk. „Sommige beetje lange inleiding geworden, voor een schoolmeester niet te lang denk ik, maar het leek me nodig enig inzicht te geven in de beweegredenen van een „milieumens" (waartoe ik me ook reken), want u durft nogal wat over ze te zeggen. Volgens de Texelse Courant zei u op een openbare vergadering dat „die" milieumensen liever een kruisje op een graf hebben dan een paal langs de weg. Een „tamelijk" beledigende opmerking vind ik, terwijl u niet eens precies weet waar het over gaat, dat wil zeggen wat nu eigenlijk het stand punt (zo het er al is) van die milieu mensen t.a.v. een veilige Pontweg is. Het is in ieder geval zo dat de milieu mensen zich altijd hebben verzet tegen grote stromen auto's naar Texel en altijd gewaarschuwd hebben tegen de gevolgen daarvan. Het is nu eenmaal onvermijdelijk dat bij het gekozen beleid, wat voor maatregelen er ook genomen worden, de verkeersonveilig heid (voor iedereen) sterk toeneemt, evenals diefstal, geweld, sociale onrust etc. Onze „vrijheden" zullen steeds verder afnemen: meer afsluitingen, meer maatregelen, meer borden, meer verboden. Dat is ook een deel van de keerzijde van de medaille! En de Texelse bestuurderen mogen zich nog vele avonden bezighouden met het be perken van de schade, het lijmen van de brokken, met symptoombestrijding dus. In ieder geval bedankt voor de op merking mijnheer Zegers. Gelooft u nu werkelijk wat u daar heeft gezegd? Denkt u dat zo'n opmerking het goed doet bij uw achterban? Dan slaat u het peil daarvan kennelijk niet hoog aan! Toch lijkt het wel of het mode in uw kringen is af te geven op milieumensen (vergelijk de ongenuanceerde verdacht makingen bij de aanvang van de nieuwe dijkwerken enkele jaren gele den). Ethisch reveil voert uw partij toch in haar banieren mee? Over de uitleg van dat begrip hebben we kennelijk verschil van mening. Ik hoop alleen niet dat u dit soort ethiek ook aan de kinde ren op school overdraagt I Adriaan Dijksen, De Koog BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE „From hell to victory" is een oorlogs film, die zo ongeveer alles heeft wat de liefhebber verlangt: tankslagen, fucht- aanvallen en ontploffingen. Het begint allemaal op een zonnige augustusdag in Parijs 1939. George Peppard, George Hamilton, Horst Bucholz en Jean Pierre Cassel kanoën de Seine af, ze worden enthousiast toegejuichd door Anny Du- perey en Sam Wanamaker. Tijdens het diner, na afloop van de race, besluiten ze tot een jaarlijkse reünie op het terras van Chez Mourice, Voordat de vrienden uit elkaar gaan maken ze eerst nog een groepsfoto, een foto van toekomstige doden, want ook voor hun is de oorlog aangebroken. De Duitsers zijn Polen binnengetrokken, de Fransen en de Belgen zitten in de val bij Duinkerken en worden hevig geteisterd door de Luft waffe, terwijl de Duitse troepen naar Parijs marcheren. Allen doen nuttig werk aan de diverse fronten, maar de helft sneuvelt op het veld van eer. Het wordt dan ook een bitterzoete reü nieverduisterd door de spijt en de smart om het verleden, maar ook weer stralend door de hergeboorte en de hoop voor de toekomst. „From hell to victory" is te zien op zaterdag 5 juli en zondag 6 juli voor personen vanaf 12 jaar. „Een van de meest storende facetten wordt gevormd door de luchtvaartactivitei ten. De hoeveelheid toeristische rondvluchten neemt alsmaar toe en zorgt ervoor dat juist op mooie dagen, waarop veel mensen de drukte buiten ontvluchten door in hun tuin te zitten, deze laatste rustige plekjes ook nog eens van bovenaf effectief verstoord zien. Door het ontbreken van controle wordt er bovendien vaak veel te laag gevlogen. De rondvluchten zijn vrijwel op heel Texel merkbaar, evenals de lawaaiaanvullende reclamevliegtuigen, vliegtuigen t.b.v. luchtfotografie, KLM Noordzeehelicopters en niet te vergeten militaire helicopters. Ze zijn vaak bij voor keur actief rond het Marsdiep of vlak voor Oudeschild, ook 's avonds. De situatie rond het vliegveld zelf is uiteraard nog slechter, vnl. door de vliegbewegingen, nodig v voor het eindeloos herhaalde parachutespringen en voor het opslepen van zweef vliegtuigen. Het totaal van deze kermis vult doeltreffend het militaire geluidsgat op tussen de straaljagers op de Vliehors in het noorden, de marine in Den Helder en het amfibisch oefenkamp bij de Mokbaai in het zuiden. Texel is voor dit alles niet de plaats". bedrijven kopen tweede kwaliteit. Die haringen zijn drie cent per stuk goedko per. Daarvoor ga je toch geen conces sies doen", zegt hij. In de wintertijd zal in de snackbar-lunchroom Parkstraat erwtensoep worden verkocht. Het schoon houden van zijn bedrijf is het tweede dat Stolk hoog in het vaandel heeft staan. De inrichting ziet er nu gezellig en kraakhelder uit, het is wel degelijk de bedoeling dat dat zo blijft. „Als de muren vies worden, spuiten we die met verf over", zegt hij. Verder meldt Stolk nog de beste en meest hygiënische apparatuur te hebben voor het klaarmaken van zijn producten. De zon komt 6 juli op om 5.25 uur en gaat onder om 22.00 uur; 9 juli op om 5.29 uur en onder om 21.58 uur. Maan: 5 juli LK; 12juliNM. Vrijdag 4 juli 0.47 en 13.46 Zaterdag 5 juli 1.17 en 14.31 Zondag6juli 1.56en 15.23 Maandag 7 juli 2.58 en 16.27 Dinsdag8juli 4.29en 17.42 Woensdag 9juli 6.09en 19.06 Donderdag 10 juli 7.43 en 20.21 Vrijdag 11 juli 8.50 en 21.24 Zaterdag 12 juli 9.31en22.11 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Zondagmiddag, maandag- en dins dagavond „De Muppet film". Het kon niet uitblijven: de betoverende Miss Piggy als Hollywood-ster, de aandoenlij ke Fozzie als onvervaard entertainer, Waldorf en Statler de mopperkonten als deftig première-publiek, allemaal in het kielzog van de gladde Kermit de kikker die in een lange reeks Muppetshow op de televisie over de gehele wereld de grootste theaterpersoonlijkheid van dit jaar is geworden. Een advertentie waar in een beroemde producent vraagt om kikkers met talent is de aanleiding voor Kermit om de lange en niet van gevaren gespeende reis naar de droomfabriek in California te beginnen. En het wordt een waarachtig filmavontuur met boeven en bedreigingen onderweg, liefde en over spel, vreugde en verdriet, succes en applaus. Alle helden uit circus Kermit sluiten zich geleidelijk aan bij hun brutale voorman en met hen een lange reeks persoonlijkheden uit Hollywood waar 'echte mensen' even gestalte krijgen. Dat levert een extra attractie op: wie is wie? We ontwaren Telly Savalas en Orson Welles, Mel Brooks en Bob Hope, Elliot Goulds en James Cobum. Dat de Muppet film vol zit met olijke knipogen en steken onder water in de richting van bestaande Hollywoodse gewoontes en idolen was uiteraard te verwachten. Maar de fans van dit unieke troepje zullen zich daar niet aan storen. ondernemers-aktiviteiten bui 's morgens op de 26ste 8 mm regen viel. Interessant is verder voor de mensen die in de volksweerkunde geïn teresseerd zijn de volgende spreuk: „Regent het op Sint Jan (24 juni), het regent 14 dagen lang". Terwijl dit artikel op 2 juli geschreven wordt hebben we al 10 dagen met regen achter ons liggen. Waarvan de eerste twee julidagen de kroon spannen met respectievelijk op de eerste en de tweede juli 25 en 6,5 mm regen. De somberheid van juni valt in hoofd zaak op door de gemiddelde bedek kingsgraad. Deze kwam op 6/8. De gemiddelde windsnelheid was 8,35 kno pen tegen een normaal van 9 knopen. De gemiddelde maximum temperatuur kwam op 19,6°C. normaal is dit 17,5°C. Dat dit hoger uitkwam was vooral te wijten aan de 6e en 14e met 27,2 en 29°C. De meest voorkomende windrich ting was met 25,5% zuidwest. Het gemiddelde weercijfer kwam op 7,1. Verder hadden we in juni 2 dagen met mist en 17 regendagen. Zaterdag a.s. wordt in Oosterand de eerste van de vier zomerse rom- mettjesmarkten gehouden, ten bate van het plaatselijke verenigingsle ven. Om 10.00 uur wordt al begonnen met de verkoop van gebakken vis. De eigenlijke markt begint om 13.00 uur. Naast de gebruikelijke verkoping van curiositeiten vanuit allerlei stalletjes in het dorpscentrum is er een rad van avontuur en speelt de „rommeltjes kapel" (een uit leden van „Excelsior" bestaand ensemble). Om ongeveer 19.45 uur maakt „Excelsior" een rond gang door het dorp waarna om 20.00 uur een kort zomerconcert wordt gegeven in de muziektuin. De volgende rommeltjesmarkten worden gehouden op zaterdag 19 juli, vrijdag 8 augustus en zaterdag 16 augustus. Dat een van de markten op vrijdag Cs avonds vanaf 19.00 uur) wordt gehouden hangt samen met het vlieg- feest op 9 augustus. Op zaterdagoch tend 9 augustus zal in Oosterend vanaf 10.00 uur wel gebakken vis worden ver kocht. Vanwege het slechte weer van de af gelopen weekeinde kon de clubwed strijd in de catamaranklasse niet door gaan. De zeilwedstrijd wordt nu aan staande zondag gehouden bij Wester slag. Juni was bijna normaal wat de neer slag betreft maar was voor de zomer maand te bewolkt. Na de zonnige maand mei, viel juni enigszins tegen. Wat de weertypes betreft kunnen we juni in twee gelijke delen bezien. Tot de 15e waren er zomerse temperaturen, met uitschieters op de 6de en de 14de. Op deze dagen was er 's middags wel zeewind. In de tweede helft van juni vielen we terug in het voor onze streken normale patroon van depressiepassa ges. Hierbij kwamen de temperaturen aanzienlijk lager te liggen en de bewol king onttrok veel dagen de zon aan ons Maand JUNI j» 1980 Pu.,, DEK BUEG gezicht. Een gunstige omstandigheid bij dit weertype was de regen. Want na de maanden april en mei was er een tekort aan neerslag van maar liefst 62 mm. Door het buiige weer zal de neerslag van plaats tot plaats nog wel wat verschil len, in Den Burg kon in totaal 38,5 mm afgetapt worden. Normaal voor juni is 42 mm; het landelijk normaal is zelfs 54 mm. Verder waren er afgelopen maand 4 dagen met onweer, waarbij tijdens één Relatieve windrichting in per 30 graden Windstil

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 13