„WAT IK ZEGGEN WOU.."
„From hell
Landschapszorg uit
ongenoegen over
vliegveld Texel
to victory"
Juni had normale
neerslag
I Texels Weerbericht
Ethiek van de heer Zegers
Zon. maan en hoog water
Wedstrlld verschoven
Geslaagd
Gratis patates bij
„Parkstraat"
Zaterdag eerste
rommeltjesmarkt
in Oosterend
VRIJDAG 4 JULI 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Dit schrijft de Werkgroep Land-
schapszorg als protest tegen het struc-
tuu rschema bu rgerluchtvaartterreinen
,,ln het structuurschema wordt",
schrijft de werkgroep verder, ,,op enke
le plaatsen het belang van een goed
leefmilieu onderstreept. Zo staat op
pagina 87 bijvoorbeeld: ,,de achteruit
gang van de kwaliteit van het leefmilieu
door geluidsoverlast stelt de Rijksover
heid voor de taak de bevolking tegen
deze geluidsoverlast te beschermen en
m.b.t. de luchtvaart een gericht milieu
beleid te voeren dat er op gericht is:
het ontstaan van nieuwe milieu
hygiënische knelpunten tegen te
gaan;
- reeds ontstane probleemsituaties te
saneren.
Het moge duidelijk zijn dat hier een
zorgvuldige afweging aan de orde is voor
de belangen van de luchtvaart, de belan-
gen van het behoud en de bescherming
van een goed leefmilieu en de belangen
van een goede ruimtelijke ordening"
Belangenafweging
,,Het milieu-aspect zou zelfs zwaar
tellen in de belangenafweging en de
geluidshinder door vliegtuigen vooral
boven natuur- en stiltegebieden wordt
'erkend. De conclusie is echter dat men
1e nog geen maatregelen wil nemen
omdat de studies rond de kleine
luchtvaart nog niet afgerond zijn;
2e Streeft naar een optimalisering van
het gebruik, teneinde de chronische
exploitatietekorten te drukken.
Het aanbrengen van baanverhardin-
gen wonjftoegejuicht. Voor alle kleine
luchtvaartterreinen geldt een streefgetal
van gemiddeld 5 ha aan gebouwen en
platforms, terwijl afgezien van Lelystad
geen dergelijk terrein dit nu heeft. Texel
bezit volgens de nota 1 Vi ha. De
optimalisering houdt in te streven naar
80.000 - 100.000 vliegtuigbewegingen
per jaar, terwijl er in 1977 al 14.000
waren I
In augustus 1980 wordt er zelfs voor
het eerst een grote luchtvaartshow
georganiseerd waarbij bijna alle takken
van luchtvaart aan bod komen, ter
meerdere eer en glorie er van.
Derden
De aandelen van het vliegveld Texel
zijn deels in handen van zowel gemeen
telijke, provinciale als rijksoverheid, zo
dat volgens het rapport er hier optimale
waarborg is voor een evenwichtige
belangenafweging van de luchtvaart
tegen die van derden. Er staat evenwel
niet bij dat het financiële belang dat de
overheid heeft juist een objectieve be
langenafweging belemmert. Texel is
immers het enige kleine luchtvaartter
rein waarbij het Rijk bijdraagt in de
exploitatietekorten. De overheid be
schikt over voldoende instrumenten om
sturend en controlerend op te treden,
maar opgemerkt wordt dat een beper
king in de reikwijdte van deze instru
menten voortkomt uit het feit dat t.g.v.
de autonome bevoegdheden van de
exploitant van een luchtvaartterrein
en/of een luchtvaartmaatschappij de
Rijksoverheid op die terreinen het initië
ren en/of bevorderen van processen
niet of moeilijk kan afdwingen. Dit geldt
dan niet voor Texel!", aldus nog steeds
ide Werkgroep Landschapszorg.
Noodzaak
De werkgroep Landschapszorg is van
mening dat de noodzaak voor de Texel-
se vliegerij nergens wordt aangetoond.
De in het structuurschema opgesomde
argumenten voor een vliegveld zijn:
1e betere bereikbaarheid van landsde
len;
2e flexibele aanvulling op de vaste
luchtverbindingen;
3e steunpunt bij hulpverlening en ram
penbestrijding;
4e ontplooiing van het individu.
De werkgroep Landschapszorg stelt
daar tegenover dat Texel ook zonder
vliegveld uitstekend bereikbaar is. Ver
der vindt de werkgroep het overbodig
om voor het punt flexibele aanvulling op
de vaste luchtverbindingen zoveel vlieg-
Rudi Koopman uit Oosterend slaag
de aan de Somaschool te Ede voor het
diploma Machinist Wegenbouw. Hij is
werkzaam bij de fa. Daalder te Oude-
schild.
tuigen in de lucht te houden. Over de
hulpverlening en rampenbestrijding zijn
de mensen van Landschapszorg van
mening dat dt uitsluitend mogelijk is per
schip en helicopter. „Desnoods is een
aanwezige graslandstrip, daarvoor gere
serveerd, te handhaven", schrijven ze.
Wat betreft het punt over de ont
plooiing van het individu schrijft de
werkgroep: „Of ér zich bij het para
chutespringen veel meer ontplooit dan
het valscherm lijkt ons twijfelachtig, in
elk geval lijkt het er op dat dit belang
niet zorgvuldig kan zijn afgewogen
tegen de afstomping van alle andere
mensen, het gevolg van chronische
geluidsbelasting".
Nadeel
„Nergens wordt het Texelse lucht
verkeer gerechtvaardigd", schrijft de
werkgroep tenslotte. „Zolang de stu
dies niet zijn voltooid wordt het nadeel
van de twijfel uitgestort over alle bur
gers ten voordele van slechts enkelen.
Het wachten op de resultaten van de
studies is riskant, aangezien dergelijke
uitwassen na langere tijd moeilijker te
corrigeren zijn. De bewijslast van de
onschadelijkheid en de noodzaak van
alle Texelse vliegerij dient bij de overheid
te liggen en pas daarna die het recht
zulks te bestendigen of zelfs te bevorde
ren. Het is dan ook duidelijk dat wij
tegen al deze ontwikkelingen met klem
protesteren, en willen benadrukken dat
het thans aangeboden structuursche
ma. ondanks enkele mooie phrasen,
geheel onvoldoende op deze problema
tiek inspeelt. Wat betreft beperkingen
van het aantal vliegbewegingen wordt
onze visie gesteund door de PKB
Waddenzee en het streekplan voor de
kop van Noordholland.
Snel reageren op uitspraken in de
Texelse Courant per ingezonden stuk
doe ik niet zo gauw. Nu voel ik me, als
natuurliefhebber, daar wel toe „geroe
pen".
De liefde voor de natuur, voor alles
wat leeft en groeit, wordt ingegeven
door de schoonheid en verscheiden
heid van de natuur en de eerbied voor
al die levensvormen die in een harmoni
sche samenhang functioneren. Elk le
vend wezen van het kleinste plantje tot
het grootste dier in voor z'n voortbe
staan afhankelijk van al die andere
planten en dieren in zijn omgeving, van
het „milieu" dus zoals men dat tegen
woordig in „goed" Nederlands pleegt
te zeggen. De mens is daarvan niet uit
gezonderd I
Het zal velen niet zijn ontgaan, dat er
tegenwoordig op veel plaatsen iets aan
de hand is met het milieu. Men spreekt
zelfs van milieurampen. Honderden
soorten planten en dieren zijn daardoor
al uitgestorven en de laatste decennia
sterven ook steeds meer mensen aan
dit soort catastrofes. Met milieurampen
worden géén natuurrampen zoals
vloedgolven of tornado's bedoeld. Nee,
de milieurampen zijn een direct gevolg
van menselijk handelen in de natuur.
Het zijn bijvoorbeeld mensen die op
grote schaal en op allerlei manieren
kankerverwekkende stoffen produceren
alleen voor tijdelijk gewin of „geluk".
Op allerlei manieren aanvaarden de
mensen steeds meer risico's in hun
drang naar meer en hoger en op aller
lei manieren gaat dit ten koste van het
milieu of moet het milieu daaraan dien
stig gemaakt worden. Nu zijn er
gelukkig heel wat mensen die zich be
zorgd maken over deze gang van
zaken. Natuur verdwijnt, bodem, water
en lucht zijn al ernstig verontreinigd. Er
zijn gelukkig ook heel wat mensen die
er daadwerkelijk wat tegen doen willen.
Zij vinden het waard te vechten voor
het behoud van niet alleen de schoon
heid van natuur en landschap maar ook
voor het voortbestaan van plant en
dier, voor het behoud van alle levens
vormen, mensen inclusief dus. Dit
soort mensen wordt wel milieumensen
genoemd. En nu zijn we eindelijk waar
we zijn moeten, heer Zegers. Het is een
Met een bon die in de Texelse
Courant van dinsdag stond kon je een
ijsje, kroket of patatje halen. Niet alleen
voor jezelf, maar voor alle familieleden
die meegingen. Ooms, tantes, zwagers
of aangetrouwde neven, ze waren alle
maal even welkom. Dat was de ope
ningsstunt van Jan Stolk bij het inwij
den van zijn snackbar-lunchroom Park
straat. Om 2 uur ging de snackbar open
en het was meteen al flink druk met
mensen die best trek hadden in een
versnapering. Sommigen hadden een
dag van tevoren laten weten dat ze
woensdag niet op het eiland zouden zijn
en kregen dus een dag eerder hun
versnapering aangeboden. „Met een
opening moet je niet moeilijk doen",
zegt Jan Stolk.
Volgens Jan Stolk voorziet het nieu
we bedrijf in de Parkstraat echt in een
behoefte. „Zoiets had je nog niet in Den
Burg", omschrijft hij het door hem
gesignaleerde gat in de markt. Tot nu
toe waren de eetmogelijkheden in Den
Burg öf staande een patatje eten, öf
officieel ergens gaan eten. Dat men in
een informele sfeer even een hambur
ger, broodje haring, garnalensalade of
een broodje kroket kon eten bestond
nog niet. Er zijn bij Stolk twee dingen
die tellen. Het leveren van hoog gekwa
lificeerd voedsel en het schoon zijn van
zijn bedrijf. Wat betreft het voedsel: alle
spullen worden gemaakt in het Haven
restaurant, dat eveneens eigendom is
van Stolk. Zelfgemaakte hamburgers en
zelfgemaakte broodjes kroket. Op de
haring die Stolk verkoopt is hij erg trots.
Eerste kwaliteit uit Katwijk. „Sommige
beetje lange inleiding geworden, voor
een schoolmeester niet te lang denk ik,
maar het leek me nodig enig inzicht te
geven in de beweegredenen van een
„milieumens" (waartoe ik me ook
reken), want u durft nogal wat over ze
te zeggen. Volgens de Texelse Courant
zei u op een openbare vergadering dat
„die" milieumensen liever een kruisje
op een graf hebben dan een paal langs
de weg. Een „tamelijk" beledigende
opmerking vind ik, terwijl u niet eens
precies weet waar het over gaat, dat
wil zeggen wat nu eigenlijk het stand
punt (zo het er al is) van die milieu
mensen t.a.v. een veilige Pontweg is.
Het is in ieder geval zo dat de milieu
mensen zich altijd hebben verzet tegen
grote stromen auto's naar Texel en
altijd gewaarschuwd hebben tegen de
gevolgen daarvan. Het is nu eenmaal
onvermijdelijk dat bij het gekozen
beleid, wat voor maatregelen er ook
genomen worden, de verkeersonveilig
heid (voor iedereen) sterk toeneemt,
evenals diefstal, geweld, sociale onrust
etc. Onze „vrijheden" zullen steeds
verder afnemen: meer afsluitingen,
meer maatregelen, meer borden, meer
verboden. Dat is ook een deel van de
keerzijde van de medaille! En de
Texelse bestuurderen mogen zich nog
vele avonden bezighouden met het be
perken van de schade, het lijmen van
de brokken, met symptoombestrijding
dus.
In ieder geval bedankt voor de op
merking mijnheer Zegers. Gelooft u nu
werkelijk wat u daar heeft gezegd?
Denkt u dat zo'n opmerking het goed
doet bij uw achterban? Dan slaat u het
peil daarvan kennelijk niet hoog aan!
Toch lijkt het wel of het mode in uw
kringen is af te geven op milieumensen
(vergelijk de ongenuanceerde verdacht
makingen bij de aanvang van de
nieuwe dijkwerken enkele jaren gele
den). Ethisch reveil voert uw partij toch
in haar banieren mee? Over de uitleg
van dat begrip hebben we kennelijk
verschil van mening. Ik hoop alleen niet
dat u dit soort ethiek ook aan de kinde
ren op school overdraagt I
Adriaan Dijksen,
De Koog
BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
„From hell to victory" is een oorlogs
film, die zo ongeveer alles heeft wat de
liefhebber verlangt: tankslagen, fucht-
aanvallen en ontploffingen. Het begint
allemaal op een zonnige augustusdag in
Parijs 1939. George Peppard, George
Hamilton, Horst Bucholz en Jean Pierre
Cassel kanoën de Seine af, ze worden
enthousiast toegejuichd door Anny Du-
perey en Sam Wanamaker. Tijdens het
diner, na afloop van de race, besluiten
ze tot een jaarlijkse reünie op het terras
van Chez Mourice, Voordat de vrienden
uit elkaar gaan maken ze eerst nog een
groepsfoto, een foto van toekomstige
doden, want ook voor hun is de oorlog
aangebroken. De Duitsers zijn Polen
binnengetrokken, de Fransen en de
Belgen zitten in de val bij Duinkerken en
worden hevig geteisterd door de Luft
waffe, terwijl de Duitse troepen naar
Parijs marcheren. Allen doen nuttig
werk aan de diverse fronten, maar de
helft sneuvelt op het veld van eer. Het
wordt dan ook een bitterzoete reü
nieverduisterd door de spijt en de
smart om het verleden, maar ook weer
stralend door de hergeboorte en de
hoop voor de toekomst.
„From hell to victory" is te zien op
zaterdag 5 juli en zondag 6 juli voor
personen vanaf 12 jaar.
„Een van de meest storende facetten wordt gevormd door de luchtvaartactivitei
ten. De hoeveelheid toeristische rondvluchten neemt alsmaar toe en zorgt ervoor
dat juist op mooie dagen, waarop veel mensen de drukte buiten ontvluchten door in
hun tuin te zitten, deze laatste rustige plekjes ook nog eens van bovenaf effectief
verstoord zien. Door het ontbreken van controle wordt er bovendien vaak veel te
laag gevlogen. De rondvluchten zijn vrijwel op heel Texel merkbaar, evenals de
lawaaiaanvullende reclamevliegtuigen, vliegtuigen t.b.v. luchtfotografie, KLM
Noordzeehelicopters en niet te vergeten militaire helicopters. Ze zijn vaak bij voor
keur actief rond het Marsdiep of vlak voor Oudeschild, ook 's avonds. De situatie
rond het vliegveld zelf is uiteraard nog slechter, vnl. door de vliegbewegingen, nodig
v voor het eindeloos herhaalde parachutespringen en voor het opslepen van zweef
vliegtuigen.
Het totaal van deze kermis vult doeltreffend het militaire geluidsgat op tussen de
straaljagers op de Vliehors in het noorden, de marine in Den Helder en het amfibisch
oefenkamp bij de Mokbaai in het zuiden. Texel is voor dit alles niet de plaats".
bedrijven kopen tweede kwaliteit. Die
haringen zijn drie cent per stuk goedko
per. Daarvoor ga je toch geen conces
sies doen", zegt hij. In de wintertijd zal
in de snackbar-lunchroom Parkstraat
erwtensoep worden verkocht.
Het schoon houden van zijn bedrijf is
het tweede dat Stolk hoog in het
vaandel heeft staan. De inrichting ziet er
nu gezellig en kraakhelder uit, het is wel
degelijk de bedoeling dat dat zo blijft.
„Als de muren vies worden, spuiten we
die met verf over", zegt hij. Verder
meldt Stolk nog de beste en meest
hygiënische apparatuur te hebben voor
het klaarmaken van zijn producten.
De zon komt 6 juli op om 5.25 uur en
gaat onder om 22.00 uur; 9 juli op om
5.29 uur en onder om 21.58 uur.
Maan: 5 juli LK; 12juliNM.
Vrijdag 4 juli 0.47 en 13.46
Zaterdag 5 juli 1.17 en 14.31
Zondag6juli 1.56en 15.23
Maandag 7 juli 2.58 en 16.27
Dinsdag8juli 4.29en 17.42
Woensdag 9juli 6.09en 19.06
Donderdag 10 juli 7.43 en 20.21
Vrijdag 11 juli 8.50 en 21.24
Zaterdag 12 juli 9.31en22.11
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water.
Zondagmiddag, maandag- en dins
dagavond „De Muppet film". Het kon
niet uitblijven: de betoverende Miss
Piggy als Hollywood-ster, de aandoenlij
ke Fozzie als onvervaard entertainer,
Waldorf en Statler de mopperkonten als
deftig première-publiek, allemaal in het
kielzog van de gladde Kermit de kikker
die in een lange reeks Muppetshow op
de televisie over de gehele wereld de
grootste theaterpersoonlijkheid van dit
jaar is geworden. Een advertentie waar
in een beroemde producent vraagt om
kikkers met talent is de aanleiding voor
Kermit om de lange en niet van gevaren
gespeende reis naar de droomfabriek in
California te beginnen. En het wordt een
waarachtig filmavontuur met boeven en
bedreigingen onderweg, liefde en over
spel, vreugde en verdriet, succes en
applaus. Alle helden uit circus Kermit
sluiten zich geleidelijk aan bij hun
brutale voorman en met hen een lange
reeks persoonlijkheden uit Hollywood
waar 'echte mensen' even gestalte
krijgen. Dat levert een extra attractie op:
wie is wie? We ontwaren Telly Savalas
en Orson Welles, Mel Brooks en Bob
Hope, Elliot Goulds en James Cobum.
Dat de Muppet film vol zit met olijke
knipogen en steken onder water in de
richting van bestaande Hollywoodse
gewoontes en idolen was uiteraard te
verwachten. Maar de fans van dit
unieke troepje zullen zich daar niet aan
storen.
ondernemers-aktiviteiten
bui 's morgens op de 26ste 8 mm regen
viel. Interessant is verder voor de
mensen die in de volksweerkunde geïn
teresseerd zijn de volgende spreuk:
„Regent het op Sint Jan (24 juni), het
regent 14 dagen lang". Terwijl dit artikel
op 2 juli geschreven wordt hebben we al
10 dagen met regen achter ons liggen.
Waarvan de eerste twee julidagen de
kroon spannen met respectievelijk op de
eerste en de tweede juli 25 en 6,5 mm
regen.
De somberheid van juni valt in hoofd
zaak op door de gemiddelde bedek
kingsgraad. Deze kwam op 6/8. De
gemiddelde windsnelheid was 8,35 kno
pen tegen een normaal van 9 knopen.
De gemiddelde maximum temperatuur
kwam op 19,6°C. normaal is dit 17,5°C.
Dat dit hoger uitkwam was vooral te
wijten aan de 6e en 14e met 27,2 en
29°C. De meest voorkomende windrich
ting was met 25,5% zuidwest. Het
gemiddelde weercijfer kwam op 7,1.
Verder hadden we in juni 2 dagen met
mist en 17 regendagen.
Zaterdag a.s. wordt in Oosterand
de eerste van de vier zomerse rom-
mettjesmarkten gehouden, ten bate
van het plaatselijke verenigingsle
ven.
Om 10.00 uur wordt al begonnen
met de verkoop van gebakken vis. De
eigenlijke markt begint om 13.00 uur.
Naast de gebruikelijke verkoping van
curiositeiten vanuit allerlei stalletjes in
het dorpscentrum is er een rad van
avontuur en speelt de „rommeltjes
kapel" (een uit leden van „Excelsior"
bestaand ensemble). Om ongeveer
19.45 uur maakt „Excelsior" een rond
gang door het dorp waarna om
20.00 uur een kort zomerconcert
wordt gegeven in de muziektuin.
De volgende rommeltjesmarkten
worden gehouden op zaterdag 19 juli,
vrijdag 8 augustus en zaterdag 16
augustus.
Dat een van de markten op vrijdag
Cs avonds vanaf 19.00 uur) wordt
gehouden hangt samen met het vlieg-
feest op 9 augustus. Op zaterdagoch
tend 9 augustus zal in Oosterend vanaf
10.00 uur wel gebakken vis worden ver
kocht.
Vanwege het slechte weer van de af
gelopen weekeinde kon de clubwed
strijd in de catamaranklasse niet door
gaan. De zeilwedstrijd wordt nu aan
staande zondag gehouden bij Wester
slag.
Juni was bijna normaal wat de neer
slag betreft maar was voor de zomer
maand te bewolkt. Na de zonnige
maand mei, viel juni enigszins tegen.
Wat de weertypes betreft kunnen we
juni in twee gelijke delen bezien. Tot de
15e waren er zomerse temperaturen,
met uitschieters op de 6de en de 14de.
Op deze dagen was er 's middags wel
zeewind. In de tweede helft van juni
vielen we terug in het voor onze streken
normale patroon van depressiepassa
ges. Hierbij kwamen de temperaturen
aanzienlijk lager te liggen en de bewol
king onttrok veel dagen de zon aan ons
Maand JUNI
j» 1980
Pu.,, DEK BUEG
gezicht. Een gunstige omstandigheid bij
dit weertype was de regen. Want na de
maanden april en mei was er een tekort
aan neerslag van maar liefst 62 mm.
Door het buiige weer zal de neerslag van
plaats tot plaats nog wel wat verschil
len, in Den Burg kon in totaal 38,5 mm
afgetapt worden. Normaal voor juni is
42 mm; het landelijk normaal is zelfs 54
mm. Verder waren er afgelopen maand
4 dagen met onweer, waarbij tijdens één
Relatieve windrichting
in per 30 graden
Windstil