WAT IK ZEGGEN WOU..
Overheidssubsidie
voor TESO?
TRUDI EN ALMA EXPOSEREN
KARAKTERISTIEKE POPPEN
Buitenlandse valuta
Ingezonden stukken
BRIEVEN VAN LEZERS
BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Texelaar -
niet-Texelaar
Normaal en
met-normaal
Geschokt
-
Geslaagd
j Toppop disco- j
I show in I
j Eier/andsche Huis I
VRIJDAG 18 JULI 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Als oud-Texelaar (87 jaar; 45 jaar
geleden van Texel vertrokken) en als
aandeelhouder van TESO (met een
belang van /25, volgde schrijver
dezes de aktie tot verkrijging van over
heidssubsidie voor TESO ten einde de
bewoners van het eiland aan een tarief
te helpen, dat belangrijker lager zou
liggen dan dat voor niet-Texelaars, met
belangstelling, maar ook met bezorgd
heid.
Ik maakte de aktie tegen de dienst,
die Bosman" uit Alkmaar destijds
verzorgde met de emotionaliteit, de
jeugd eigen, mede. Mijn vader was
aanvankelijk lid van het aktie-comité,
waarvan dokter Wagemaker de ziel
vormde. Uiteraard maakten wij, mijn
familie en ik, sedertdien enkele
honderden keren van de uitstekende en
steeds beter wordende bootdienst
gebruik en ik schafte mij vorig jaar nog
een 10-rittenkaart aan!
Ik kan mij voorstellen, dat er Texe
laars zijn die ziende hoe elders in
Nederland subsidies aan vervoersonder
nemingen worden verstrekt ook
voor TESO overheidssteun wensen,
maar, hoewel daartegen verschillende
argumenten zijn in te brengen,
bevreemdde het mij, dat er Texelaars
waren, die veel verder willen gaan en
steun willen niet voor het bedrijf, maar
voor zichzelf en wel voor rekening
van de staat der Nederlanden, i.e. de
Nederlandse belastingbetalers.
Weliswaar zou dat bedrag per hoofd
der bevolking zeer laag uitvallen: voor
elke 710,— steun per hoofd der bevol
king van Texel komt dat op 1 cent per
Nederlander; voor mijn vrouw en mij
dus op ca. 2 cent. Het gaat echter niet
om het bedrag, maar om het beginsel.
Subsidie is in vele gevallen noodza
kelijk om het culturele leven in het alge
meen te stimuleren, maar vaak ook om
lasten te verdelen. Wat het culturele le
ven betreft putten Onderwijs en CRM
steeds hogere bedragen uit de schat
kist en ook de post „sociale voorzienin
gen" is niet voor de poes. Wat de
lastenverdeling betreft: een waterschap
onderhoudt een weg, waarvan ook
anderen gebruik maken, en een dijk,
waardoor de belangen van anderen
worden beschermd. Bij het steeds
omvangrijker worden van het subsidie
wezen begint het besef door te drin
gen, dat vele steunverleningen over
trokken zijn, d.w.z. hoewel een goede
grond hebbend, de grens hebben over
schreden, die voor de samenleving als
geheel nog te dragen is.
En wat de lastenverdeling betreft: er
worden in het economische leven
lasten van de een overgedragen aan de
ander en wel min of meer in het verbor
gene: via het belastingbiljet of
anderszins. De bekende Amerikaanse
econoom, J. K. Galbraith (socialist) zei
op een lezing te Brussel op 21.9.1978
met het oog op de afnemende beteke
nis van de markteconomie o.a.: a.
Zeer grote ondernemingen hebben op
veel markten een monopoliepositie en
bepalen zelf grotendeels aanbod en
prijs. b. Vakbonden bepalen het inko
men van hun leden op de arbeidsmarkt,
c. Politici vechten voor het
minimumloon van de minst draagkrach-
tigen. d. Boerenorganisaties drukken
hogere prijzen voor landbouwproduk-
ten door. e. Olie- en koffieproduceren-
de landen sluiten zich aaneen in kar
tels. Macht „Het vermogen de be
slissingen van een groep te beïnvloe
den" op het gebied van het verbruik, is
Bij allerlei gelegenheden duiken de
aanduidingen Texelaar en niet „echte"
Texelaar op.
Ik wil even opmerken dat dit een
valse tegenstelling is, in het leven ge
roepen door mensen die er belang bij
hebben bepaalde denkbeelden af te
doen als van een kleine minderheid
buitenstaanders en dus onbelangrijk.
Geboren Texelaars, die zulke standpun
ten ook hebben, worden zo eenvoudig
niet meegeteld.
Vooral in de milieuproblematiek komt
dit naar voren. Maar in het redaktionele
commentaar in de Texelse Courant van
11 juli over het goedkope jaarabonne
ment werd het ook weer opgeroepen.
Ik zou graag vastgesteld zien dat er
maar één criterium is voor het Texelaar
zijn: „Het feit dat je er woont."
W. de Bruin,
Heemskerckstraat 38,
Oudeschild.
Naschrift:
Inderdaad. Maar grote groepen
ingezetenen blijken andere criteria aan
te leggen met nare gevolgen. En daar
over hebben wij ons leedwezen uitge
sproken. In de hoop dat de mensen
erover zullen nadenken. Red.
de sleutelfactor, ledereen wentelt af
op iedereen". Nu is de Westerse cul
tuur tot bloei gekomen mede door de
invloed van de christelijke religie en,
hoewel de bijbel geen receptenboek
voor de politiek is en ook Paulus niet in
concreto zegde, hoe in wereldlijke
zaken te handelen, lijkt het „iedereen
wentelt af op iedereen" toch wel het
volstrekte tegendeel van de volgende
passage uit zijn brief aan de Galatiërs,
nl. 6 2 t/m 5. „Draagt elkanders
lasten, en vervult alzo de wet van
Christus. Want zo iemand meent iets te
zijn, daar hij niets iets, die bedriegt
zichzelve in zijn gemoed. Maar een
iegelijk beproeve zijn eigen werk; en
alsdan zal hij aan zichzelve alleen roem
hebben; en niet aan een ander. Want
een iegelijk zal zijn eigen pak dragen".
Uiteraard is het niet eenvoudig
precies te bepalen, wat elkanders las
ten" zijn en wat tot het „eigen pak"
behoort. Schrijver dezes heeft, zoals de
oudere Texelaars zich nog wel zullen
herinneren, in 1931 een voorstel ont
wikkeld om door internationale financi-
ring van grondstoffenvoorraden de eco
nomische orde te verdiepen. Ik verde
digde dit in 1933 in een proefschrift,
dat mij de graad van „doctor" bracht.
Dit voorstel voldeed in mijn oren aan
het „draagt elkanders lasten", maar
ook aan het „ieder (in dit geval iedere
samenwerkende natie) zal zijn eigen
pak dragen". Mijn voorstel bleek tot op
de huidige dag politiek „niet haalbaar".
Maar om op het „iedereen wentelt af
op iedereen" terug te komen: het sub-
sidieëringsstelsel heeft er mede toe
geleid, dat de belastingen bijna niet
meer zijn op te brengen, wat heeft
bijgedragen tot fraude (te lage aangif
ten) enerzijds en vlucht van de meest
welgestelden naar het buitenland an
derzijds. Een ander somber aspect van
de politiek van onze tijd is, dat het
algemeen belang in de verdrukking
komt door de overdreven aandacht
voor eigen-, groeps- en nationale
belangen. Niet dat die laatste belangen
onbelangrijk zijn maar omdat bij het
verval van de cultuur in ons geval de
Westerse cultuur alles op den duur
te gronde gaat, ook de individuen, de
groepen en de naties. De grote Duitse
filosoof Hegel (1770-1831) schreef over
het verval van een cultuur: dat dit „van
binnen uitbreekt, de begeerten los
breken, de „enkeling" (het détail) zijn
bevrediging zoekt en zo het geheel
tekort komt en verbrijzeld wordt. De
afzonderlijke belangen nemen alle
krachten, die voorheen aan het geheel
gewijd waren, in beslag." Daarbij wees
hij erop, dat van buiten komend geweld
eerst effectief kan worden, wanneer de
volksgeest gestorven is!
Dan zou ik nog een andere opmer
king willen maken. Boven het verslag
over de „demonstratie" stond in de
Tex. Crt. van 8 juli 1980, dat het lid van
de Tweede Kamer, P. A. Roels (PvdA)
had gezegd: „TESO kan gerust wat
zeggenschap afstaan". Onze samen
leving is mede ontwikkeld door haar
differentiatie in organen,
verenigingen, publiekrechtelijke en an
dere, die tot op zekere hoogte een
zelfstandig bestaan leiden, zonder tot
een doel-in-zichzelf te (mogen) worden.
Deze organen hebben een nauwkeurig
omschreven taak. De afzonderlijke,
belanghebbende, individuen droegen
een deel van hun verantwoordelijkheid
over door het kiezen (of doen kiezen)
van de besturen dier organen. Welis
waar gaat veel van wat er in de wereld
gebeurt een ieder aan, maar voor een
redelijke gang van zaken is het uitge
sloten, dat iedereen in alles recht
streeks meeregeert. De zelfstandigheid
van de bedoelde organen betekent
„soevereiniteit in eigen kring", een uit
drukking, die vooral in A.-R.-kringen
veel werd gebruikt. In de R.-K.-kringen
sprak men in deze samenhang van het
„subsidiariteitsbeginsel", waarvan in
de encycliek van paus Pius XI
(Quadragesimo Anno) werd gezegd:
„want al is het een door de geschiede
nis duidelijk bevestigde waarheid, dat,
door verandering van toestanden, veel
van wat in vroegere perioden door
kleine corporaties werd verricht, thans
nog slechts door grote kan tot stand
komen, onwrikbaar en ongewijzigd
blijft het allergewichtigste grondbegin
sel, waaraan niet te tornen of te
wijzigen valt: evenals datgene, wat de
individuen op eigen initiatief en door
eigen energie kunnen tot stand bren
gen, hun niet ontnomen en niet in
handen ener gemeenschap mag gesteld
worden, zo is 't ook een onrechtvaar
digheid en tevens een ernstig nadeel, ja
een verstoring van de goede orde,
datgene, wat door kleine lichamen van
ondergeschikte rang kan verricht en
verschaft worden, over te dragen op
grote van hogere orde; want iedere
sociale weldadigheid moet uiteraard de
ledematen van het sociale lichaam
steunen, mag nooit met vernietiging
hunner individualiteit, hen doen opgaan
in het geheel."
Nu is TESO een zeer bijzonder
„lichaam"; het is een zelfstandige
onderneming met aandeelhouders en
haar bestuur wordt door deze aandeel
houders gekozen: ze is dus het eigen
dom van de aandeelhouders. Maar
deze hebben in de statuten vastgelegd,
dat er nooit meer dan 6% dividend mag
worden uitgekeerd. Dat betekent, dat
voor TESO het dienen van het belang
van de veerdienst tussen Texel en Den
Helder primair is en niet het belang van
de aandeelhouders. Het bestuur is ech
ter soeverein dat betekent: geheel
gezaghebbend in de uitvoering van
zijn taak en TESO heeft daarbij een
weinig van een publiekrechtelijk or
gaan, wat het niet is, De opvolgende
besturen, gevormd door mensen, die
hoewel feilbaar, zoals alle mensen,
hebben getoond bekwaam te zijn
geweest. Het zou zeer te betreuren
zijn, wanneer dat bestuur door de
bedoelde subsidiëring een deel van zijn
zeggenschap (soevereiniteit) zou
afstaan. Daarmee zou niet alleen het
unieke karakter van TESO tenietgaan,
maar zou ook de noodzakelijke „soeve
reiniteit in eigen kring" vervallen. (Ik
zou dit zó betreuren, dat ik mijn
aandeeltje te koop zou aanbieden).
Dan zou ik nog iets willen zeggen
over het initiatief tot de aktie voor de
Wij herinneren schrijvers van ingezon
den stukken eraan, dat zij ervoor moe
ten zorgen dat hun naam, adres en
telefoonnummer worden vermeld. Ook
deze week is weer gebleken dat er
rekening mee moet worden gehouden
dat stukken onder valse naam worden
ingediend. Het moet daarom voor ons
mogelijk zijn te controleren of een inge
zonden stuk inderdaad afkomstig is van
de persoon wiens naam eronder staat.
Red.
subsidiëring van TESO en de discrimi
natie van niet-Texelaars. Dat het hiet
om personen gaat, die niet op het
eiland zijn geboren, mag geen motief
zijn om de aktie af te keuren. Het
waren vaak niet-Texelaars, die nieuwe
initiatieven op Texel tot leven brach
ten: ook dokter Wagemaker, die de
stoot tot de oprichting van TESO gaf,
was geen geboren Texelaar. Wel lijkt
het mij onjuist, dat de initiatiefnemers
zo uitdrukkelijk het accent legden op de
FNV als bond, waarvan dat initiatief
vnl. uitging. De FNV is een orgaan, dat
de belangen van de werknemers behar
tigt en wordt gaarne aanvaard als be
hartigster van de belangen van het
TESO-personeel. Met de aktie voor de
subsidiëring van de Texelaars en de
discriminatie van niet-Texelaars lijkt mij
geen enkel arbeidersbelang gemoeid en
ik kan mij voorstellen, dat, zoals de
schrijver van „Merkwaardig" in de Tex.
Crt. van 11 juli 1980 (rubriek „Groen
Zwart") constateerde, vele „traditio
nele" Texelaars een nauwelijks
verholen neiging tot boycotten hadden.
Maar hierdoor komt de gedachtenwis-
seling over het probleem zelf in de ver
drukking. Op de aktie van de FNV in
deze zaak past m.i. het „schoenmaker
blijf bij je leest", waarbij de vrijheid
van meningsuiting van de betreffende
leden van de FNV uiteraard niet in
twijfel mag worden getrokken.
Dat burgemeester Engelvaart en de
gemeenteraad „unaniem" voor het
goedkope jaarabonnement zijn, is, hoe
verkeerd het ook moge zijn, hun goed
recht. Maar dat leden van de Tweede
Kamer, die gekozen zijn om het lands
belang te dienen, zo'n klein belangetje
van de Texelaars ten koste van de ove
rige Nederlanders ondersteunen doet
denken aan „jacht op stemmen",
warbij de ene partij niet voor de ander
wil onderdoen. Zo kan men in 100
soortgelijke gevallen als Sinterklaas op
treden ten koste van de overigen; ieder
krijgt dan een voordeeltje ten koste
van ieder. Wanneer iedereen dan zijn
lasten op iedereen heeft afgewenteld is
de samenleving geen cent beter gewor
den, integendeel: er moeten weer amb
tenaren worden aangetrokken, die het
óverschenken van de melk uit het ene
glas in het andere verrichten en waar
bij de nodige druppels blijven hangen
en verloren gaan. Men bedriegt dan
niet alleen zichzelf maar ook zijn
naaste.
Het zou mij verheugen, wanneer de
Texelaars, niet alleen de „traditionele",
maar ook de „geïmporteerde" in over
grote meerderheid tot het standpunt
kwamen: „Wij willen ons eigen pak
dragen, ons eigen werk beproeven en
aan onszelf alleen roem hebben en wij
zijn bereid elkanders lasten te dragen."
Misschien zou de vicieuse cirkel,
waarin de samenleving is gekomen met
het „iedereen wentelt af op iedereen"
door die uitgesproken houding worden
doorbroken en zou er gezegd kunnen
worden: „Van Texel begint de
victorie".
Haarlem,
Naschrift:
M. D. Dijt.
Alma Landman en Trudi van
der Meer uit Amsterdam houden
zich als hobby bezig met het ma
ken van poppen. De resultaten
van hun werk zijn momenteel op
Texel te zien en te koop. Niet in
het raadhuis (omdat de exposi
tieruimte aldaar tot september bij
andere kunstenaars in gebruik is)
maar bij Modehuis Moerbeek
tijdens de woensdagse folklore-
markt, op het adres Pijpersdijk
31 bij De Koog op alle werkda
gen en in augustus in de Schole-
rie van Niek Welboren in Zuid-
Eierland.
Alma en Trudi hebben 24 poppen
naar Texel meegebracht, zowel uit
het begin van hun carrière als recent
werk. Er is een duidelijke en positieve
ontwikkeling te bespeuren. De eerste
poppen zijn nogal grof en vrij fel
beschilderd; de andere zijn wat fijner
uitgevoerd en tonen een veel duidelijker
karakter. Die ontwikkeling is nog niet
ten einde. Binnenkort worden poppen
geproduceerd die in één kleur worden
uitgevoerd en het effekt dus uitsluitend
van hun vorm moeten hebben.
Voor de sier
De poppen van Alma en Trudi zijn
bedoeld om naar te kijken. Het zijn dus
Alma Landman an Trudi van dar Maar mat
aan daal van hun poppancollactta.
geen handpoppen, die in poppenkast
of marionettentheater gebruik zouden
kunnen worden. Het is echter wel de
bedoeling in de naaste toekomst ook
marionetten te gaan maken. De basis
van elke pop wordt gevormd door een
geraamte van gesoldeerd ijzerdraad.
Daar wordt schuimrubber omheen ge
wikkeld en na het aanbrengen van
een tricot overtrek is de pop gereed om
aangekleed te worden. Die aankleding
is een kunstzinnige activiteit op zich
zelf; het zijn vaak fraaie staaltjes van
naaldwerk. De koppen, handen en
voeten van de poppen worden gemaakt
van „papidur", een mengsel van lijm
en zaagsel, dat zich laat verwerken als
klei en waarmee fijnere resultaten
mogelijk zijn dan met het bekende
papier maché. In het belang van het
evenwicht wordt in de voeten een
loden kern aangebracht. De poppen
kunnen in elke gewenste houding
worden gebogen.
Wie de kunst van het poppen maken
wil afkijken, moet woensdag op de
folkloremarkt zijn, want daar wordt het
„fabricageproces" gedemonstreerd. In
het stalletje is verder slechts een deel
van de totale kollektie te zien. De rest
(14 stuks) kan bekeken worden in de
woning van mevrouw Alderlieste
(Pijpersdijk 31), terwijl de totale collec
tie in augustus in De Schollerie is te
zien.
Verwacht moet worden dat deze be
schouwing het niet wint van de op
vatting, dat de bestaande situatie, met
grote prijsverschillen tussen de ver
schillende veerdiensten, onrechtvaardig
is Red.
Aangaande het „flonkerende"
betoog van de heren v.d. Ster in de
krant van dinsdag j.l. zou ik het vol
gende willen zeggen:
Als u zich afvraagt waar de aktie-
voerders (incl. burgemeester) het racht
vandaan halen om iedere Texelaar over
één kam te scheren, vraag ik me af
waar u het recht vandaan haalt om
over normale en niet-nocmale
Texelaars te praten. Legt u de schei
ding misschien bij rechts en links óf bij
wel of niet op Texel geboren zijn? Wie
zal het weten. Misschien de burge
meester?
En de opmerking dat de „3%
demonstranten" voor de helft uit
scholieren bestond is juist de kern van
de zaak. Want óók zij hebben vele
andere bezigheden aan de overkant
dan alleen maar naar school gaan.
Denk alleen al aan rijlessen!
En als u denkt dat iedereen in de
groep tussen 16 en 21 jaar scholier is,
heeft u het goed mis. Want juist voor
de werkende jongeren die zich met hun
minimum-loon maar net een autootje
kunnen permitteren zijn de TESO-tarie-
ven nekbrekend. Inderdaad, met een
salaris van 730.000, of meer kun je
makkelijk zeggen: „Is het die ruim
7650,— niet waard om op zo'n mooi
eiland te wonen", want dét kost het als
je gemiddeld éénmaal per week met je
auto overgaat:
9 x 756,— (756,— is 6 x retour, auto)
50 x 73,35 (10 rittenkrt. pers.).
En er zijn er veel die dat doen I
De opmerking, dat men straks ook
gaat vragen voor vrij vervoer voor
bussen en treinen is dom. Want de
TESO-kosten zijn EXTRA. Pas in Den
Helder begint de reis.
De opmerking dat de protestaktie
ook maar iets te maken heeft met para
siteren op de Staat is ongegrond, want
de TESO zelf heeft, zoals u wellicht zult
weten, om subsidie voor de dubbeldek
ker gevraagd. Maar de overheid wei
gerde. Kiezen zij dus toch liever de weg
van de „parasieten"?
Ik zou tenslotte willen zeggen dat
voor de Texelaars de tarieven minstens
25% omlaag moeten, nü en niet over 5
jaar. En voor de toeristen zoveel om
hoog dat de TESO er geen schade van
ondervindt. Of zullen de toeristen voor
het 7x,— bedragje méér het mooie
Texel laten schieten als vakantoeoord?
Of zullen de Heren commissarissen dan
misschien bang worden dat de dubbel
dekker overbodig wordt? Vragen, alle
maal vragen. Het enige antwoord is
voorlopig dat de tarieven weer met 6%
omhoog gaan.
Marcel de Beurs
Hierbij wil ik geschokt reageren op
de twee artikelen in de rubriek Groen
zwart van vrijdag 11 juli en dinsdag 15
juli j.l. Geschokt ben ik door de vaak op
ongefundeerde uitspraken gebaseerde
inhoud, maar meer nog door de onge
looflijke manipulatieve tendens van
beide artikelen. Wat hier gebeurt is
geen objectief commentaar, maar een
ongelooflijke vorm van ophitserij, die
bijna fascistoïde trekjes krijgt wanneer
zo sterk de nadruk wordt gelegd op de
verschillende „soorten" Texelaars.
Gedenk de tijd dat nog geen veertig
jaar geleden miljoenen mensen werden
vermoord omdat zij niet tot de juiste
soort behoorden I
Hoewel ik het risico loop dat de
redactie mij er van zal betichten dat ik
„moeite met lezen" heb, wil ik graag
enkele voorbeelden citeren die moeten
dienen om duidelijk te maken waarom
ik de redactie van subjectieve, grove
manipulaties beschuldig.
„De meeste mensen hadden zelfs
niet de moeite genomen om.... de
poster als blijk van solidariteit voor het
raam te hangen". Dit insinueert dat de
„meeste" mensen niet solidair waren
met de aktie. Heeft de redactie hier
daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?
Of trekt zij haar conclusies uit de losse
hand?
„Er was een niet openlijk, maar toch
voelbaar verzet en een nauwelijks
verholen neiging tot boycotten (I). Dat
had niets te maken met het doel....
maar veel meer met de mensen die de
aktie hadden georganiseerd. Die kwa
men namelijk (I) uit de niet-traditionele
Texelse en „dus" verdachte hoek en
ze bleken tot overmaat van ramp
ook nog van een overwegend linkse
signatuur te zijn". Mij was niet
bekend dat er een enquête is gehouden
onder de demonstranten waar
gevraagd werd naar hun politieke voor
keur en geboorteplaats. Of is dat ook
niet gebeurd?!
„De weigering van het Koninklijk
Texels Fanfare om muzikale medewer
king te geven was een welkome
extra bevestiging van het vermoeden,
dat er met de aktie iets niet pluis (I)
was".
„Wie thuis bleef... kon ook nog
zeggen, dat hij gelijk heeft gehad.
Want de demonstratie is.... immers uit
de hand gelopen" (I).
Bovenstaande citaten zijn door mij
van uitroeptekens voorzien ter illustratie
van die woordkeus die ik manipulatief
noem.
Er zijn blijkbaar „echte" Texelaars
die gemoedelijk en tolerant zijn, terwijl
•.06 „anderen" arrogant zijn. Deze
laatsten worden aangespoord zich in
hun contacten niet tot lot(?)genoten te
beperken. Wat ik arrogant vind is dat
de redactie het als „bijna hinderlijk"
ervaart als er mensen zijn die de krant
op objectiviteit controleren.
Arrogant ook vind ik dat de redactie
de reactie van de werkgroep land-
schapszorg als „gewoon stom" meent
te moeten bekritiseren. En tenslotte
hinderlijk vind ik het als in de krant van
11 juli staat dat de schattingen uiteen
lopen van 400 tot 500 personen, terwijl
er in de krant van 15 juli sprake in van
een telling. Heeft de redactie de
demonstranten nou echt allemaal
geteld?
Joke Stoel,
Den Burg.
Naschrift:
Ja, u moet nog maar eens goed
lezen. En er rekening mee houden dat
bepaalde woorden en uitdrukkingen
spottend bedoeld zouden kunnen zijn.
Als u alles letterlijk neemt, heeft u
inderdaad alle reden om geschokt te
zijn en is uw verwijzing naar veertig jaar
geleden terecht. Het is te hopen dat de
justitie de bedoelingen van ons
geschrijf beter begrijpt, anders zit de
redaktie binnenkort achter de tralies.
Red.
Westduitse marken
100
7108,25
Belgische francs
100
7 6,64
Franse francs
100
7 46,25
Zweedse kronen
100
7 45,00
Zwitserse francs
100
7117,75
Deense kronen
100
7 34,00
Amerikaanse dollar
1
7 1,87
Engelse pond
1
7 4,42
Oostenrijkse schilling
100
7 15,31
Italiaanse lire
10.000
7 22,00
Spaanse peseta
100
7 2,58
Barend Staal uit Den Burg slaagde te
Amsterdam voor het ondernenersdiplo-
ma textiel- en schoenendetailhandel.
Hij is werkzaam bij Mantje Schoenen in
Den Burg.
I Op 20 juli treedt de AVRO's
Toppop Discoshow op in het Eier-
I landsche Huis in De Cocksdorp. De I
I* aanvang is om 21.00 uur. Disc-
w jockey's bij dit gebeuren zijn Jerry j
Jetson en Cees Booster. Per show
is er 3 Vi uur muziek zonder pauzes.
I Er wordt gewerkt met een mobiele
discotheek met decor, lichtshow en
geluidsapparatuur.