Cjroen 2rwartsJexeUin het Vijf ingezetenen deden suggesties voor het investeringsplan a VERBOUW DE BOLDER IS NOODZAKELIJK Ondergrondse sloot en vijvers ter bestrijding van wateroverlast x GEIOEI KOST SLAAP Dubbeldekker stormbestendig GEMEENTE ONTVOUWDE PLAN TIJDENS HOORZITTING Schapenboet werd recreatiewoning Overleggroep kustverdediging Dronken Texelaar ramde lichtmast /Tfl'. I TEXELSE VRIJDAG 10 OKTOBER 1980 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel (02220) 220b Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398 Vijf Texelaars hebben gebruik gemaakt van de door het gemeentebestuur geboden gelegenheid om suggesties te doen voor gemeentelijke investeringen. Totaal werden bijna twintig tips gegeven, zowel kleine als grote zaken betreffend. In verschillende gevallen hebben B. en W. er al positief op gereageerd; in andere gevallen is het zeer de vraag of de suggesties praktisch uitvoerbaar of betaalbaar zijn en wordt de boot door het college afgehouden. De heer F. van Lare heeft gevraagd om abri's (schuil gelegenheden) bij alle bushaltes. Geantwoord werd dat na overleg met de AOT is besloten binnen kort vijf abri's te plaatsen en dat het aanbrengen van nog vijf abri's wordt overwogen. Van Lare vroeg ook om rekonstruktie van de Bernhardlaan, met inspraak van de bewoners. Geantwoord is dat gemeentewerken opdracht heeft gekregen om deze rekonstruktie in studie te nemen. Als daar een ont- werp-plan is gemaakt, kan een in spraakprocedure aanhangig worden ge maakt. Mevrouw Y.Boerhorst-Veenstra kwam met maar liefst acht suggesties voor het investeringsplan. Zij herhaalde haar verzoek om de Pontweg van meer dere veilige oversteekplaatsen te voor zien. B en W hebben geantwoord dat voor dit doel in het investeringsplan voor 1982 en 1983 kredieten zijn uitge trokken. Vuilnetten Verder wilde mevrouw Boerhorst dat de gemeente netten aanschaft die gratis worden uigeleend aan particulieren, die zelf vuil naar de stortplaats brengen. Door het (verplicht) met netten afdek ken van het vuil wordt voorkomen dat het van de wagens afwaait en het landschap vervuilt. B en W hebben ter zake aan Gemeentewerken om advies gevraagd. Mevrouw Boerhorst wil ver der dat de gemeente een verplichte hout- en puinopslagplaats aanwijst en dat aan particulieren gelegenheid wordt gegeven hier iets van hun gading uit te halen, zodat materiaal dat anders weg gegooid wordt opnieuw zinvol kan worden gebruikt. De gedachte is niet nieuw en kwam onlangs al naar voren bij het bespreken van de mogelijkheden tot het scheiden van huisvuil. B en W hebben laten weten met de gedachte van mevrouw Boerhorst rekening te zullen houden. De schapenboet Boodtlaan 48 in De Koog is zonder vergunning ver bouwd tot een recreatieverblijf, zo is geconstateerd door het gemeentelijk bouw- en woningtoezicht. B. en W. hebben de eigenaar-gebruiker van het gebouw, de heer P. de Horde uit Amstelveen, derhalve laten weten dat hij in overtreding is en het gebouw weer in de oorspronkelijke staat moet terugbrengen en een eind moet maken aan het recreatief gebruik. Gebouwen met een agrarische bestemming moeten.agrarisch worden gebruikt; alleen gebruik als opslagruim te wordt daarnaast ook toegestaan. Tegen de aanschrijving heeft de heer De Horde bezwaar gemaakt. Volgens hem is van overtreding geen sprake. De aan de schuur uitgevoerde vernieuwingen zouden van slechts ondergeschikte aard zijn, uitsluitend om verval van het gebouw tegen te gaan. Het zou gewoon onderhoud zijn, waarvoor geen bouwvergunning nodig is. Hij vroeg het college dan ook het bevel tot slopen van de aangebrachte voorzieningen in te trekken en deelde tevens mee dat hij de Raad van State in Den Haag heeft gevraagd het bevel van B. en W. te schorsen. Op Texel is de kwestie inmiddels in de commissie beroepsschriften besproken Volgens Bouw- en woningtoezicht is er geen enkele twijgel aan dat in het gebouw heel wat meer is gebeurd dan het aanbrengen van vernieuwingen die als onderhoud zijn aan te merken. Geconstateerd is dat onder meer een keuken, toilet en douche is aangebracht. Ook wordt gevraagd om meer padde stoel-wegwijzers in het buitengebied met eenvoudige verwijzingen voor de zoekende toerist, onder ander richting Dennen, strand, haven, etc. B en W hebben geantwoord dat in het investe ringsplan voor 1981 al een crediet is uit getrokken voor ANWB-bewegwijzering en dat de ANWB een rapport heeft uitgebracht over dit onderwerp. De paddestoelbewegwijzering, speciaal voor de fietspaden, zal in de studie worden meegenomen. Mevrouw Boerhorst wilde verder dat een verklarend drukwerk wordt uitge geven dat bij de inning van toeristenbe lasting aan de betreffende toerist kan worden uitgereikt. Dit drukwerk moet vermelden wat met het geld gebeurt en kan tevens een oproep inhouden om nieuwe ideeën voor besteding te lance ren. B en W vonden het blijkbaar een uitstekend Idee. want tot het samen stellen van een dergelijk drukwerkje is inmiddels besloten. Het zal ingaand 1981 aan logiesverstrekkers worden uit gereikt zodat die het aan hun gasten kunnen doorgeven. De volgende suggestie was enkele strandtoegangen voor invalidenwagens geschikt te maken, zodat invaliden op eigen kracht tot aan het water kunnen rijden om er te rekreëren. De dienst gemeentewerken zal hierover advies uitbrengen. Opmerkelijk was de sug gestie van mevrouw Boerhorst om een aantal discussieavonden te organiseren die tot doel hebben de mensen van Texel bewust te maken van hun be grensde levensgemeenschap, waarin zóveel factoren onderling verbonden zijn, dat niemand helemaal voor zichzelf kan werken, vragen, spreken of eisen. Het zou een scholingscursus kunnen worden in samenwerking met de eiland bevolking. B en W hebben deze sug gestie doorgegeven aan de Welzijns- stichting plus de toelichting die me vrouw Boerhorst erbij heeft gemaakt. Tenslotte vroeg mevrouw Boerhorst om een snelle flinke jaarlijkse bijdrage voor het behoud van het Texelse schaap en het Texelse landschap. B en W hebben beloofd over deze zaak te zullen praten met de Texelse standsorganisaties. Zwembad De Zwem- en poloclub TX 71 wilde een bedrag op de begroting zetten voor een overdekt zwembad. B en W deelden naar aanleiding daarvan mee dat het ad viesorgaan voor bad- en zweminrichtin gen van de Vereniging van Nederlandse gemeenten in 1975 over deze zaak een negatief advies heeft uitgebracht. Daar door is er geen kans op rijkssubsidie voor een overdekt bad. Maar afgezien daar van zijn de ervaringen met de exploitatie van dergelijke overdekte baden zodanig, dat aanzienlijke jaarlijkse tekorten bij voorbaat vast staan. B en W verwijzen daarom naar de plannen voor een over dekt zwembad als onderdeel van de overdekte recreatieve voorzieningen in het artikel 11-gebied bij de Nikadel te De Koog. „Hierdoor kan wellicht dankzij investeringen, die hopelijk mogelijk worden gemaakt door het toerisme, aan Er is een „overleggroep Texel" gefor meerd bestaande uit vertegenwoordi gers van rijk, provincie en gemeente die zich met de verdediging van de west kust van Texel tegen de zee bezig zal houden. Binnen een jaar zullen aanbe velingen aan de verantwoordelijke mi nisters worden gedaan over de defini tieve oplossing van het probleem van de kustafslag. De groep begon de werk zaamheden op 1 oktober. de eigen inwoners een voorziening worden geboden die zij anders zouden moeten ontberen. Als het bad er komt (wat afhankelijk is van het sluitend zijn van de totale exploitatie van het artikel 11-gebied) dan is het probleem opge lost. Het college is verder bereid met het bestuur van TX 71 om de tafel te gaan zitten om te praten over het gebruik van het te stichten bad. Verkeersvoorzieningen De heer J.Bakker in Den Burg vroeg om een aantal verkeersvoorzieningen voor fietsers, voetgangers en ander langzaam verkeer. Er moet volgens hem een trottoir komen langs beide kanten van het Schilderend. Gemeentewerken zal hierover advies uitbrengen. De heer Bakker wil ook dat de Waalderstraat voor alle gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten. Maar daar voelt het college niets voor, conform het advies van de verkeerscommissie. Wel zal worden bekeken of het fietspad Emmalaan via de Bernhardlaan kan worden aangeslo ten op het fietspad Waalderweg. Ook daarom had Bakker gevraagd. Dezelfde vragensteller wil de voor fietsers onoverzichtelijke kruisingen Hoornderweg/Pontweg en Rozendijk/ Pontweg inrichten zoals met kruispunt Akenbuurt/Pontweg is gebeurd. Ge meentewerken zal de mogelijkheid be kijken. De heer Bakker wilde op nog andere manieren de belangen van de fietsers onder de verkeersdeelnemers behartigen. Hij vroeg om goede stal lingsmogelijkheden bij alle strandslagen en noemt als voorbeelden Paal 17 en Westerslag. ningen in Den Haag een dergelijk kost baar plan mogelijk wil maken. Naaktstrand Bakker meldde verder dat het Texelse naaktstrand vol begint te raken. Hij lanceerde een plan tot uitbreiding en spreiding: bij elk strandslag rechts tex- tielstrand en links naar keuze. B en W erkennen dat er blijkbaar behoefte is aan meer naaktstrand. De twee stukken die op Texel zijn aangewezen zijn in de praktijk wat groter geworden. Er komt een raadsvoorstel om de zaak aan de praktijk aan te passen. Een dertigjarige Texelse automobi list ramde dinsdagochtend om half negen een lantaarnpaal aan de Nikadel in De Koog en reed vervol gens door. Hoewel de man vrij ernstig aan het hoofd gewond was, deed hij hierna nog enkele inkopen voor hij op huis aan ging. Thuisge komen stelde hij zich op advies van zijn vrouw onder doktersbehande ling. De dokter constateerde onder meer een hersenschudding en liet de Texelaar naar het Parkzicht-zieken huis in Den Helder vervoeren. In middels was ook de politie van óón en ander op de hoogte gebracht. Voorbijgangers hadden het kenteken van de auto genoteerd. De politie was echter net iets te laat om de man te kunnen horen. Na eerste hulp in Den Helder wilde de betrokken Texelaar geen verdere behandeling afwachten. Hij ging terug naar Texel en op de veerhaven van Het Horntje werd hij opgewacht door de politie. Afgaand op het vermoeden dat er wel eens alcohol in het spel zou kun nen zijn, nam de politie twee blaas- proeven die allebei positief uitvielen. Een bloedproef werd geweigerd, ondanks het feit dat hiertoe een bevel werd gegeven. Van de Texelse be stuurder werd het rijbewijs ingenomen en proces verbaal werd opgemaakt wegens het doorrijden na een aanrijding en het weigeren van de bloedproef. De nieuwe TESO-dubbeldekker Molengat heeft bewezen opgewas sen te zijn tegen slecht weer. Som migen op Texel hadden hier gerede twijfel over. Dinsdag kreeg het schip voor het eerst met storm te maken. Er stond een vrij hoge deining, maar de Molengat lag als een huis op het water. Volgens TESO-directeur Hoogerheide blijkt de dubbeldekker zelfs stabieler te zijn dan de andere twee veerboten. Woensdag is er niet met de Molengat gevaren omdat toen de laswerkzaamheden aan de fuikbruggen moesten worden uitgevoerd. De manier waarop de Molengat op het voetgangerspad aansloot was nog niet ideaal. Tot 31 oktober zal de Molengat op vrijdagen worden ingezet voor gasrei- zen. Het gaat hier om de volgende af vaarten: 7.05 uur vanaf Den Helder 10.35 uur vanaf Texel 11.05 uur vanaf Den Helder 15.35 uur vanaf Texel. De sociale werkplaats De Bolder zal binnen afzienbare tijd vrij ingrijpend moeten worden verbouwd en uitgebreid. Dat is niet zozeer nodig in verband met het aantal werknemers, maar meer door de veranderde eisen die van overheidswege aan dergelijke werkplaatsen worden gesteld. Het bovenstaande werd meoge- Bakker wilde ook de agrarische we gen (ruilverkavelingswegen) beperkt toegankelijk maken. Alleen boeren, het langzame verkeer en mensen met een ontheffing zouden er gebruik van mo gen maken. B en W wijzen erop dat deze gedachte eerder is gelanceerd, maar niet reëel wordt geacht. Afgezien van het feit dat Gedeputeerde Staten in deze het alleenbeslissingsrecht hebben, gaat het hier om openbare wegen waarvan de status wettelijk is vastge legd. Het idee is praktisch niet uitvoer baar. Financiëel onhaalbaar acht het colle ge ook het voorstel van Bakker om geld uit te trekken om een of meer bussen te laten rijden die alle dorpen aandoen, los van de veerdienstregeling, liefst van 6.00 tot 24.00 uur. Het college verwacht niet dat de commissie vervoersvergun- deeld door directeur J. Schot van De Bolder, tijdens de behandeling van het jaarverslag van de sociale werk plaats door de raadscommissie voor welzijnszaken, woensdagavond in het raadhuis. De heer Schot vertelde dat de bedrijfsarts die regelmatig in De Bolder spreekuur heeft, meerdere vertrekken nodig heeft om zijn outillage in onder te brengen. En ook de zeer binnenkort aan te werven personeelsfunctionaris moet aan kantoorruimte worden gehol pen. Afgezien daarvan begint het gebouw duidelijk sporen van ouderdom te vertonen en is alleen al een bedrag van anderhalve ton nodig om te voldoen aan eisen van brand veiligheid. Zelfs als men binnen de bestaande muren zou blijven, zou met een verbouwing, waardoor de werkplaats weer in deze tijd past, een bedrag van ettelijke tonnen zijn gemoeid. Vertegenwoordigers van het ministerie zagen dat nog niet zitten, zodat het probleem nog wel van alle kanten zal worden bekeken, maar op korte termijn zal er toch wat moeten gebeuren. Op een vraag van Daan Welboren zei de heer Schot dat de sfeer in de werk plaats weer prima is, na de gerucht makende gebeurtenissen, waardoor de werkplaats vorig jaar in het nieuws kwam. Gebrek aan werk is er bepaald niet; iedereen heeft de handen vol. Dat is overigens nooit anders geweest en is volgens Schot te danken aan het feit dat men eigen" complete produkten maakt en niet betrokken is bij het afwerken van andermans produkten of het toeleveren van halffabrikaten. Bij veel andere sociale werkplaatsen in het land is dat wel het geval en zij onder vinden dan ook de onaangename ge volgen van de economische recessie en de daarmee gepaard gaande produktie- verlaging. Met name doet De Bolder goede zaken met de produktie en leve ring van souvenirs, in het bijzonder molentjes. Deze worden met container ladingen tegelijk aan de man gebracht, ook in het buitenland, in het bijzonder in Engeland. Desgevraagd zei de Bolder-directeur dat de werknemers geen probleem hebben met deze vorm van massaproduktie. In tegendeel, leder voelt zich erg betrokken en volle dig verantwoordelijk voor zijn deel in de produktie. Helemaal onkwetsbaar is De Bolder bij zijn souvenir-fabricage overi gens niet. Met een particuliere souve nirfabrikant ontstonden enige tijd geleden problemen. Deze zag De Bolder als een oneerlijke concurrent en beklaagde zich bij het ministerie. Dat leidde tot overleg, waarbij onder meer prijsafspraken werden gemaakt. De betrokken fabrikant hield zich echter niet aan de afspraken en ging de molentje voor onverantwoorde bodem prijzen leveren, waardoor de Bolderpro- duktie een flinke deuk opliep. Maar de concurrent hield dat niet lang vol; hij ging failliet en bij De Bolder herstelde de afzet zich snel. Daan Welboren las in het jaarverslag dat de Bolder-werknemers per week een uurtje aan gezamenlijke sportbeoe fening doen. Hij vroeg zich af of dit niet vaker kan gebeuren. Uit het ant woord van Schot bleek dat de belang stelling voor deze sportbeoefening thans niet erg groot meer is. Het aantal sporters zakte van 35 maar 6 9, zodat het er naar uitziet dat er per 1 januari a.s. mee wordt gestopt. Geen doorstroming Wie eenmaal in De Bolder is ge plaatst, komt waarschijnlijk niet meer in het gewone bedrijfsleven terecht. Oor spronkelijk was dat juist niet de bedoe ling van de sociale werkplaatsen. Die (Lees verder op pagina 5) Door het aanleggen van een „grindkist"-leiding in de grond en het graven van twee vijvers wil de gemeente een eind maken aan de veelbesproken wateroverlast rond de Wilster straat in Den Burg. Tijdens een woensdagavond in het raadhuis gehouden hoorzitting werden de bewoners van de Wilster straat en een deel van de Bernhardlaan op de hoogte gesteld van deze oplossing. Wethouder Gerard van der Kooi zei te verwachten, dat de maatregelen een belangrijke verbe tering teweeg zullen brengen, al zal het nog wel even duren voordat de bewoners dat zullen merken aan verlaging van de grondwaterstand. De veertig aanwezige bewoners konden niet veel bezwaar tegen de plannen inbrengen. Enig verzet was er wel tegen de vijvers (te maken achter de Wilsterstraat) in verband met het gevaar voor kleine kinderen. De wateroverlast is ontstaan omdat bij het bouwrijp maken van de grond in het gebied Thijsselaan, Bernhardlaan en Wilsterstraat niet voldoende leemhoudend zand is afgegraven. Dit zand houdt het water lang vast, waar door het gebied, voordat het bebouwd werd, al moerassig was. Het probleem had men ook kunnen oplossen door elk huis van een bakfundering te voorzien, waardoor het grondwater buiten de huizen blijft. Ambtenaar Ed Momberg van Gemeentewerken legde uit dat het water onder de huizen door de stugge laag bij grote toevoer onder spanning komt, waardoor het omhoog komt. „Sloot" Het is de bedoeling in de Thijsselaan een „grindkist" te leggen. Dat is een met grind gevulde sleuf die van boven met doek is gespannen en afgedekt met grond. Momberg noemde het „een sloot onder de grond". Deze leiding gaat de hoek om de Drijverstraat in met nog een apart stuk tussen Wilsterstraat en Hallerweg (achter de oude boet van Bakker). Dat laatste is nodig om het water van de Hogeberg op te vangen. Onderzoek heeft nl. uitgewezen dat het water niet alleen vanuit het centrum komt maar ook van de andere richting. Van twee kanten loopt het water dus naar het beruchte „laagste gedeelte". Cangge- rekte vijvers, parellel aan de Wilsterstraat zijn nodig om van de landzijde het water af te voeren. De vijvers komen anderhalve meter beneden het maaiveld te liggen met een waterdiepte van één meter. Bij aanvoer van veel grond- en regenwater in de vijvers wordt dit direkt wegge pompt naar de Jan Ayesloot (Haaysloot). „Daardoor krijg je een zo snel mogelijke afvoer", aldus Momberg, die verder uitlegde dat eerst met een tijdelijke pompinstallatie wordt gewerkt. Als met de uitvoering van het Marsplan wordt begonnen, komt een definitieve grotere pomp halverwege de Haaysloot die tevens de waterstand regelt van de vele in het Marsplan geprojekteerde waterpartijen. (Lees verder op pagina 5) TAXI-EN TRÓUW AUTOVERHUUR Wilhalminalaan4-S <f*n Burg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1