Cjroen 2rwartsJexeUin het
Vijf ingezetenen deden
suggesties voor het
investeringsplan
a
VERBOUW DE BOLDER
IS NOODZAKELIJK
Ondergrondse sloot en
vijvers ter bestrijding
van wateroverlast
x
GEIOEI
KOST SLAAP
Dubbeldekker
stormbestendig
GEMEENTE ONTVOUWDE PLAN TIJDENS HOORZITTING
Schapenboet werd
recreatiewoning
Overleggroep
kustverdediging
Dronken Texelaar
ramde lichtmast
/Tfl'. I
TEXELSE
VRIJDAG 10 OKTOBER 1980
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel (02220) 220b
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398
Vijf Texelaars hebben gebruik gemaakt van de door het
gemeentebestuur geboden gelegenheid om suggesties te doen
voor gemeentelijke investeringen. Totaal werden bijna twintig
tips gegeven, zowel kleine als grote zaken betreffend. In
verschillende gevallen hebben B. en W. er al positief op
gereageerd; in andere gevallen is het zeer de vraag of de
suggesties praktisch uitvoerbaar of betaalbaar zijn en wordt
de boot door het college afgehouden.
De heer F. van Lare heeft gevraagd
om abri's (schuil gelegenheden) bij alle
bushaltes. Geantwoord werd dat na
overleg met de AOT is besloten binnen
kort vijf abri's te plaatsen en dat het
aanbrengen van nog vijf abri's wordt
overwogen. Van Lare vroeg ook om
rekonstruktie van de Bernhardlaan, met
inspraak van de bewoners. Geantwoord
is dat gemeentewerken opdracht heeft
gekregen om deze rekonstruktie in
studie te nemen. Als daar een ont-
werp-plan is gemaakt, kan een in
spraakprocedure aanhangig worden ge
maakt. Mevrouw Y.Boerhorst-Veenstra
kwam met maar liefst acht suggesties
voor het investeringsplan. Zij herhaalde
haar verzoek om de Pontweg van meer
dere veilige oversteekplaatsen te voor
zien. B en W hebben geantwoord
dat voor dit doel in het investeringsplan
voor 1982 en 1983 kredieten zijn uitge
trokken.
Vuilnetten
Verder wilde mevrouw Boerhorst dat
de gemeente netten aanschaft die gratis
worden uigeleend aan particulieren, die
zelf vuil naar de stortplaats brengen.
Door het (verplicht) met netten afdek
ken van het vuil wordt voorkomen dat
het van de wagens afwaait en het
landschap vervuilt. B en W hebben ter
zake aan Gemeentewerken om advies
gevraagd. Mevrouw Boerhorst wil ver
der dat de gemeente een verplichte
hout- en puinopslagplaats aanwijst en
dat aan particulieren gelegenheid wordt
gegeven hier iets van hun gading uit te
halen, zodat materiaal dat anders weg
gegooid wordt opnieuw zinvol kan
worden gebruikt. De gedachte is niet
nieuw en kwam onlangs al naar voren bij
het bespreken van de mogelijkheden tot
het scheiden van huisvuil. B en W
hebben laten weten met de gedachte
van mevrouw Boerhorst rekening te
zullen houden.
De schapenboet Boodtlaan 48 in
De Koog is zonder vergunning ver
bouwd tot een recreatieverblijf, zo is
geconstateerd door het gemeentelijk
bouw- en woningtoezicht. B. en W.
hebben de eigenaar-gebruiker van
het gebouw, de heer P. de Horde uit
Amstelveen, derhalve laten weten
dat hij in overtreding is en het
gebouw weer in de oorspronkelijke
staat moet terugbrengen en een eind
moet maken aan het recreatief
gebruik.
Gebouwen met een agrarische
bestemming moeten.agrarisch worden
gebruikt; alleen gebruik als opslagruim
te wordt daarnaast ook toegestaan.
Tegen de aanschrijving heeft de heer
De Horde bezwaar gemaakt. Volgens
hem is van overtreding geen sprake. De
aan de schuur uitgevoerde
vernieuwingen zouden van slechts
ondergeschikte aard zijn, uitsluitend om
verval van het gebouw tegen te gaan.
Het zou gewoon onderhoud zijn,
waarvoor geen bouwvergunning nodig
is. Hij vroeg het college dan ook het
bevel tot slopen van de aangebrachte
voorzieningen in te trekken en deelde
tevens mee dat hij de Raad van State
in Den Haag heeft gevraagd het bevel
van B. en W. te schorsen. Op Texel is
de kwestie inmiddels in de commissie
beroepsschriften besproken
Volgens Bouw- en woningtoezicht
is er geen enkele twijgel aan dat
in het gebouw heel wat meer is
gebeurd dan het aanbrengen van
vernieuwingen die als onderhoud
zijn aan te merken. Geconstateerd is
dat onder meer een keuken, toilet en
douche is aangebracht.
Ook wordt gevraagd om meer padde
stoel-wegwijzers in het buitengebied
met eenvoudige verwijzingen voor de
zoekende toerist, onder ander richting
Dennen, strand, haven, etc. B en W
hebben geantwoord dat in het investe
ringsplan voor 1981 al een crediet is uit
getrokken voor ANWB-bewegwijzering
en dat de ANWB een rapport heeft
uitgebracht over dit onderwerp. De
paddestoelbewegwijzering, speciaal
voor de fietspaden, zal in de studie
worden meegenomen.
Mevrouw Boerhorst wilde verder dat
een verklarend drukwerk wordt uitge
geven dat bij de inning van toeristenbe
lasting aan de betreffende toerist kan
worden uitgereikt. Dit drukwerk moet
vermelden wat met het geld gebeurt en
kan tevens een oproep inhouden om
nieuwe ideeën voor besteding te lance
ren. B en W vonden het blijkbaar een
uitstekend Idee. want tot het samen
stellen van een dergelijk drukwerkje is
inmiddels besloten. Het zal ingaand
1981 aan logiesverstrekkers worden uit
gereikt zodat die het aan hun gasten
kunnen doorgeven.
De volgende suggestie was enkele
strandtoegangen voor invalidenwagens
geschikt te maken, zodat invaliden op
eigen kracht tot aan het water kunnen
rijden om er te rekreëren. De dienst
gemeentewerken zal hierover advies
uitbrengen. Opmerkelijk was de sug
gestie van mevrouw Boerhorst om een
aantal discussieavonden te organiseren
die tot doel hebben de mensen van
Texel bewust te maken van hun be
grensde levensgemeenschap, waarin
zóveel factoren onderling verbonden
zijn, dat niemand helemaal voor zichzelf
kan werken, vragen, spreken of eisen.
Het zou een scholingscursus kunnen
worden in samenwerking met de eiland
bevolking. B en W hebben deze sug
gestie doorgegeven aan de Welzijns-
stichting plus de toelichting die me
vrouw Boerhorst erbij heeft gemaakt.
Tenslotte vroeg mevrouw Boerhorst om
een snelle flinke jaarlijkse bijdrage voor
het behoud van het Texelse schaap en
het Texelse landschap. B en W hebben
beloofd over deze zaak te zullen praten
met de Texelse standsorganisaties.
Zwembad
De Zwem- en poloclub TX 71 wilde
een bedrag op de begroting zetten voor
een overdekt zwembad. B en W deelden
naar aanleiding daarvan mee dat het ad
viesorgaan voor bad- en zweminrichtin
gen van de Vereniging van Nederlandse
gemeenten in 1975 over deze zaak een
negatief advies heeft uitgebracht. Daar
door is er geen kans op rijkssubsidie voor
een overdekt bad. Maar afgezien daar
van zijn de ervaringen met de exploitatie
van dergelijke overdekte baden zodanig,
dat aanzienlijke jaarlijkse tekorten bij
voorbaat vast staan. B en W verwijzen
daarom naar de plannen voor een over
dekt zwembad als onderdeel van de
overdekte recreatieve voorzieningen in
het artikel 11-gebied bij de Nikadel te De
Koog. „Hierdoor kan wellicht dankzij
investeringen, die hopelijk mogelijk
worden gemaakt door het toerisme, aan
Er is een „overleggroep Texel" gefor
meerd bestaande uit vertegenwoordi
gers van rijk, provincie en gemeente die
zich met de verdediging van de west
kust van Texel tegen de zee bezig zal
houden. Binnen een jaar zullen aanbe
velingen aan de verantwoordelijke mi
nisters worden gedaan over de defini
tieve oplossing van het probleem van de
kustafslag. De groep begon de werk
zaamheden op 1 oktober.
de eigen inwoners een voorziening
worden geboden die zij anders zouden
moeten ontberen. Als het bad er komt
(wat afhankelijk is van het sluitend zijn
van de totale exploitatie van het artikel
11-gebied) dan is het probleem opge
lost. Het college is verder bereid met het
bestuur van TX 71 om de tafel te gaan
zitten om te praten over het gebruik van
het te stichten bad.
Verkeersvoorzieningen
De heer J.Bakker in Den Burg vroeg
om een aantal verkeersvoorzieningen
voor fietsers, voetgangers en ander
langzaam verkeer. Er moet volgens hem
een trottoir komen langs beide kanten
van het Schilderend. Gemeentewerken
zal hierover advies uitbrengen. De heer
Bakker wil ook dat de Waalderstraat
voor alle gemotoriseerd verkeer wordt
afgesloten. Maar daar voelt het college
niets voor, conform het advies van de
verkeerscommissie. Wel zal worden
bekeken of het fietspad Emmalaan via
de Bernhardlaan kan worden aangeslo
ten op het fietspad Waalderweg. Ook
daarom had Bakker gevraagd.
Dezelfde vragensteller wil de voor
fietsers onoverzichtelijke kruisingen
Hoornderweg/Pontweg en Rozendijk/
Pontweg inrichten zoals met kruispunt
Akenbuurt/Pontweg is gebeurd. Ge
meentewerken zal de mogelijkheid be
kijken. De heer Bakker wilde op nog
andere manieren de belangen van de
fietsers onder de verkeersdeelnemers
behartigen. Hij vroeg om goede stal
lingsmogelijkheden bij alle strandslagen
en noemt als voorbeelden Paal 17 en
Westerslag.
ningen in Den Haag een dergelijk kost
baar plan mogelijk wil maken.
Naaktstrand
Bakker meldde verder dat het Texelse
naaktstrand vol begint te raken. Hij
lanceerde een plan tot uitbreiding en
spreiding: bij elk strandslag rechts tex-
tielstrand en links naar keuze. B en W
erkennen dat er blijkbaar behoefte is aan
meer naaktstrand. De twee stukken die
op Texel zijn aangewezen zijn in de
praktijk wat groter geworden. Er komt
een raadsvoorstel om de zaak aan de
praktijk aan te passen.
Een dertigjarige Texelse automobi
list ramde dinsdagochtend om half
negen een lantaarnpaal aan de
Nikadel in De Koog en reed vervol
gens door. Hoewel de man vrij
ernstig aan het hoofd gewond was,
deed hij hierna nog enkele inkopen
voor hij op huis aan ging. Thuisge
komen stelde hij zich op advies van
zijn vrouw onder doktersbehande
ling. De dokter constateerde onder
meer een hersenschudding en liet de
Texelaar naar het Parkzicht-zieken
huis in Den Helder vervoeren. In
middels was ook de politie van óón
en ander op de hoogte gebracht.
Voorbijgangers hadden het kenteken
van de auto genoteerd. De politie
was echter net iets te laat om de
man te kunnen horen.
Na eerste hulp in Den Helder wilde
de betrokken Texelaar geen verdere
behandeling afwachten. Hij ging terug
naar Texel en op de veerhaven van Het
Horntje werd hij opgewacht door de
politie. Afgaand op het vermoeden dat
er wel eens alcohol in het spel zou kun
nen zijn, nam de politie twee blaas-
proeven die allebei positief uitvielen.
Een bloedproef werd geweigerd,
ondanks het feit dat hiertoe een bevel
werd gegeven. Van de Texelse be
stuurder werd het rijbewijs ingenomen
en proces verbaal werd opgemaakt
wegens het doorrijden na een
aanrijding en het weigeren van de
bloedproef.
De nieuwe TESO-dubbeldekker
Molengat heeft bewezen opgewas
sen te zijn tegen slecht weer. Som
migen op Texel hadden hier gerede
twijfel over. Dinsdag kreeg het schip
voor het eerst met storm te maken.
Er stond een vrij hoge deining, maar
de Molengat lag als een huis op het
water. Volgens TESO-directeur
Hoogerheide blijkt de dubbeldekker
zelfs stabieler te zijn dan de andere
twee veerboten.
Woensdag is er niet met de
Molengat gevaren omdat toen de
laswerkzaamheden aan de fuikbruggen
moesten worden uitgevoerd. De manier
waarop de Molengat op het
voetgangerspad aansloot was nog niet
ideaal.
Tot 31 oktober zal de Molengat op
vrijdagen worden ingezet voor gasrei-
zen. Het gaat hier om de volgende af
vaarten:
7.05 uur vanaf Den Helder
10.35 uur vanaf Texel
11.05 uur vanaf Den Helder
15.35 uur vanaf Texel.
De sociale werkplaats De Bolder zal binnen afzienbare tijd
vrij ingrijpend moeten worden verbouwd en uitgebreid. Dat is
niet zozeer nodig in verband met het aantal werknemers, maar
meer door de veranderde eisen die van overheidswege aan
dergelijke werkplaatsen worden gesteld.
Het bovenstaande werd meoge-
Bakker wilde ook de agrarische we
gen (ruilverkavelingswegen) beperkt
toegankelijk maken. Alleen boeren, het
langzame verkeer en mensen met een
ontheffing zouden er gebruik van mo
gen maken. B en W wijzen erop dat
deze gedachte eerder is gelanceerd,
maar niet reëel wordt geacht. Afgezien
van het feit dat Gedeputeerde Staten in
deze het alleenbeslissingsrecht hebben,
gaat het hier om openbare wegen
waarvan de status wettelijk is vastge
legd. Het idee is praktisch niet uitvoer
baar.
Financiëel onhaalbaar acht het colle
ge ook het voorstel van Bakker om geld
uit te trekken om een of meer bussen te
laten rijden die alle dorpen aandoen, los
van de veerdienstregeling, liefst van
6.00 tot 24.00 uur. Het college verwacht
niet dat de commissie vervoersvergun-
deeld door directeur J. Schot van De
Bolder, tijdens de behandeling van
het jaarverslag van de sociale werk
plaats door de raadscommissie voor
welzijnszaken, woensdagavond in
het raadhuis.
De heer Schot vertelde dat de
bedrijfsarts die regelmatig in De Bolder
spreekuur heeft, meerdere vertrekken
nodig heeft om zijn outillage in onder te
brengen. En ook de zeer binnenkort
aan te werven personeelsfunctionaris
moet aan kantoorruimte worden gehol
pen. Afgezien daarvan begint het
gebouw duidelijk sporen van
ouderdom te vertonen en is alleen al
een bedrag van anderhalve ton nodig
om te voldoen aan eisen van brand
veiligheid. Zelfs als men binnen de
bestaande muren zou blijven, zou met
een verbouwing, waardoor de
werkplaats weer in deze tijd past, een
bedrag van ettelijke tonnen zijn
gemoeid. Vertegenwoordigers van het
ministerie zagen dat nog niet zitten,
zodat het probleem nog wel van alle
kanten zal worden bekeken, maar op
korte termijn zal er toch wat moeten
gebeuren.
Op een vraag van Daan Welboren zei
de heer Schot dat de sfeer in de werk
plaats weer prima is, na de gerucht
makende gebeurtenissen, waardoor de
werkplaats vorig jaar in het nieuws
kwam. Gebrek aan werk is er bepaald
niet; iedereen heeft de handen vol. Dat
is overigens nooit anders geweest en is
volgens Schot te danken aan het feit
dat men eigen" complete produkten
maakt en niet betrokken is bij het
afwerken van andermans produkten of
het toeleveren van halffabrikaten. Bij
veel andere sociale werkplaatsen in het
land is dat wel het geval en zij onder
vinden dan ook de onaangename ge
volgen van de economische recessie en
de daarmee gepaard gaande produktie-
verlaging. Met name doet De Bolder
goede zaken met de produktie en leve
ring van souvenirs, in het bijzonder
molentjes. Deze worden met container
ladingen tegelijk aan de man gebracht,
ook in het buitenland, in het bijzonder
in Engeland. Desgevraagd zei de
Bolder-directeur dat de werknemers
geen probleem hebben met deze vorm
van massaproduktie. In tegendeel,
leder voelt zich erg betrokken en volle
dig verantwoordelijk voor zijn deel in de
produktie. Helemaal onkwetsbaar is De
Bolder bij zijn souvenir-fabricage overi
gens niet. Met een particuliere souve
nirfabrikant ontstonden enige tijd
geleden problemen. Deze zag De
Bolder als een oneerlijke concurrent en
beklaagde zich bij het ministerie. Dat
leidde tot overleg, waarbij onder meer
prijsafspraken werden gemaakt. De
betrokken fabrikant hield zich echter
niet aan de afspraken en ging de
molentje voor onverantwoorde bodem
prijzen leveren, waardoor de Bolderpro-
duktie een flinke deuk opliep. Maar de
concurrent hield dat niet lang vol; hij
ging failliet en bij De Bolder herstelde
de afzet zich snel.
Daan Welboren las in het jaarverslag
dat de Bolder-werknemers per week
een uurtje aan gezamenlijke sportbeoe
fening doen. Hij vroeg zich af of dit
niet vaker kan gebeuren. Uit het ant
woord van Schot bleek dat de belang
stelling voor deze sportbeoefening
thans niet erg groot meer is. Het aantal
sporters zakte van 35 maar 6 9, zodat
het er naar uitziet dat er per 1 januari
a.s. mee wordt gestopt.
Geen doorstroming
Wie eenmaal in De Bolder is ge
plaatst, komt waarschijnlijk niet meer in
het gewone bedrijfsleven terecht. Oor
spronkelijk was dat juist niet de bedoe
ling van de sociale werkplaatsen. Die
(Lees verder op pagina 5)
Door het aanleggen van een „grindkist"-leiding in de grond
en het graven van twee vijvers wil de gemeente een eind
maken aan de veelbesproken wateroverlast rond de Wilster
straat in Den Burg. Tijdens een woensdagavond in het raadhuis
gehouden hoorzitting werden de bewoners van de Wilster
straat en een deel van de Bernhardlaan op de hoogte gesteld
van deze oplossing.
Wethouder Gerard van der Kooi
zei te verwachten, dat de
maatregelen een belangrijke verbe
tering teweeg zullen brengen, al zal
het nog wel even duren voordat de
bewoners dat zullen merken aan
verlaging van de grondwaterstand.
De veertig aanwezige bewoners
konden niet veel bezwaar tegen de
plannen inbrengen. Enig verzet was
er wel tegen de vijvers (te maken
achter de Wilsterstraat) in verband
met het gevaar voor kleine kinderen.
De wateroverlast is ontstaan omdat
bij het bouwrijp maken van de grond in
het gebied Thijsselaan, Bernhardlaan
en Wilsterstraat niet voldoende
leemhoudend zand is afgegraven. Dit
zand houdt het water lang vast, waar
door het gebied, voordat het bebouwd
werd, al moerassig was. Het probleem
had men ook kunnen oplossen door elk
huis van een bakfundering te voorzien,
waardoor het grondwater buiten de
huizen blijft. Ambtenaar Ed Momberg
van Gemeentewerken legde uit dat het
water onder de huizen door de stugge
laag bij grote toevoer onder spanning
komt, waardoor het omhoog komt.
„Sloot"
Het is de bedoeling in de Thijsselaan
een „grindkist" te leggen. Dat is een
met grind gevulde sleuf die van boven
met doek is gespannen en afgedekt
met grond. Momberg noemde het
„een sloot onder de grond". Deze
leiding gaat de hoek om de
Drijverstraat in met nog een apart stuk
tussen Wilsterstraat en Hallerweg
(achter de oude boet van Bakker). Dat
laatste is nodig om het water van de
Hogeberg op te vangen. Onderzoek
heeft nl. uitgewezen dat het water niet
alleen vanuit het centrum komt maar
ook van de andere richting. Van twee
kanten loopt het water dus naar het
beruchte „laagste gedeelte". Cangge-
rekte vijvers, parellel aan de
Wilsterstraat zijn nodig om van de
landzijde het water af te voeren. De
vijvers komen anderhalve meter
beneden het maaiveld te liggen met
een waterdiepte van één meter. Bij
aanvoer van veel grond- en regenwater
in de vijvers wordt dit direkt wegge
pompt naar de Jan Ayesloot
(Haaysloot). „Daardoor krijg je een zo
snel mogelijke afvoer", aldus
Momberg, die verder uitlegde dat eerst
met een tijdelijke pompinstallatie wordt
gewerkt. Als met de uitvoering van het
Marsplan wordt begonnen, komt een
definitieve grotere pomp halverwege de
Haaysloot die tevens de waterstand
regelt van de vele in het Marsplan
geprojekteerde waterpartijen.
(Lees verder op pagina 5)
TAXI-EN TRÓUW AUTOVERHUUR
Wilhalminalaan4-S <f*n Burg