Cjroen cZwartsJexeh in het karL,
Havengebouw Den Helder
in belang efficiency
Sint geteisterd door
regen en wind
Percentage werklozen
op Texel thans het
hoogste in provincie
A
ANDER CONTROLESYSTEEM:
MINDER ARBEIDSPLAA TSEN
JMï
IT^ÏS f
Bed in brand
94e JAARGANG NR. 9529
TEXELSE
DINSDAG 18 NOVEMBER 1980
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 220b
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
De zuidgevel van het havengebouw. De deu
renpartij links is van de overdekte passage.
Via de deuren rechts komt met rechtstreeks
in de vertrekhal.
In opdracht van Teso begint het aannemersbedrijf H. Daalder en
Zonen zeer binnenkort met de bouw van een wachtlokaal-haven
kantoor op het terrein van de veerhaven van Den Helder. Het
gebouw, dat met inrichting een investering betekent van ongeveer
1,25 miljoen gulden moet 1 mei 1981 gereed zijn. Door het nieuwe
gebouw wordt niet alleen veel meer comfort geboden aan personeel
en passagiers maar ook kan de controle op de niet tot de automobi
listen behorende passagiers erdoor worden vereenvoudigd, waardoor
op den duur personeelskosten wordt bespaard.
Het vereenvoudigde systeem bestaat
hierin dat de passagiers (met hun even
tuele fiets, brommer of motor) nadat ze
een kaartje hebben gekocht, niet meer
worden gecontroleerd voordat ze aan
boord gaan. Dat hoeft ook niet, want
het terrein tussen het havengebouw en
de opgang naar de veerboot wordt met
hekken van het overige haventerrein
gescheiden. Dit afgesloten gedeelte kan
dus alleen door kaarthouders betreden
worden.
Een soortgelijke maatregel wil Teso
een jaar later doorvoeren bij de auto's.
Door het afsluiten van het opstelterrein
kan ook daar de controle vervallen.
Door beide maatregelen kunnen ar
beidsplaatsen worden geschrapt. Daar
staat tegenover dat de drive-in loketten
die op het nieuw in te richten haven-
terein worden gebouwd permanent be
zet zullen worden. Per saldo scheelt het
daarom vier arbeidsplaatsen. Het staat
vast dat deze arbeidsplaatsen door
natuurlijke afvloeiing zullen moeten ver
dwijnen. Niemand wordt dus gedwon
gen ontslagen. Bij het aanwerven van
personeel is hiermee al jaren geleden
rekening gehouden. Bewust werden
een aantal niet al te jeugdige krachten
aangenomen. Waarschijnlijk onvermij
delijk is dat als gevolg van deze ont
wikkeling enkele mensen binnen Teso
een andere functie zullen krijgen. Hier
voor zal echter nog overleg worden ge
pleegd met de ondernemingsraad.
Texelse bedrijven
Aan de onlangs gehouden aanbeste
ding (op uitnodiging) van het haven
gebouw werd alleen door Texelse bedrij
ven deelgenomen. Ook de onderaan
nemers komen dus van het eiland: CVI
voor de aanleg van de centrale ver
warming, het Installatiebedrijf Schuijl
voor de electra en Oele voor het lood-
gieterswerk. Het havengebouw werd
ontworpen door het Architectenbureau
Alkema uit De Koog. Het komt op de
plaats waar zich het huidige wachtlo-
kaaltje-plaatskaartenkantoor bevindt.
Dat moet dus worden gesloopt en
tijdens de bouwperiode moet men zich
behelpen met een tijdelijk kaartverkoop-
kantoortje dat vlak bij de hefbrug komt.
Het nieuwe gebouw wordt ruim 28
meter lang, 15 meter breed en wordt
éénlaags uitgevoerd, waarbij het cen
trale deel van het gebouw wat hoger
wordt gemaakt (5,5 meter) om geen al
te platte pannekoek te krijgen.
Drive-in
Voor- en achterkant van het gebouw
zijn vrijwel hetzelfde. De passagiers die
op de haven aankomen betreden het
gebouw door een deur die automatisch
opengaat. Dat is vooral makkelijk voor
fietsers, bromfietsers en motorrijders die
gewoon op hun vervoermiddel kunnen
blijven zitten. Ze komen binnen het ge
bouw in een passage, waar ze kaarten
kopen en gaan dan door de eveneens
automatische werkende uitgang naar
buiten om via het afgesloten terrein
gedeelte naar de opgang van de veer
boot te gaan. Wie de tijd heeft en het
wachten droog en warm wil door
brengen kan terecht in de zeer ruime
vertrekhal annex wachtruimte (265 m2).
Van hieruit (maar ook rechtstreeks van
buitenaf) zijn twee toiletgroepen bereik
baar. Er is een speciaal toilet voor ge
handicapten en een EHBO-ruimte, die
tevens geschikt is voor moeders die de
luier van hun baby willen verwisselen
e.d. In de wachtruimte komt een dran
kenautomaat
Patat
Het kopen van een portie patat op de
haven blijft mogelijk. Met exploitant
eigenaar Ruurs van de patatwagen is
geregeld dat deze zijn wagen vervangt
door een semi-permanent gebouwtje
dat als schakel in het hekwerk wordt
opgenomen. Het kopen van patat en
snacks is aan twee kanten van dit
gebouwtje mogelijk, dus aan beide
zijden van de 'grens'. Bij het ontwerpen
van het gebouw heeft de architect zich
laten inspireren door de rustgebouwen,
zoals die ondermeer in Duitsland langs
de snelwegen zijn gebouwd.
Ongeveer een derde van het nieuwe
gebouw is bestemd voor personeel. Hier
is de kantine gepland, alsmede het kan
toor van de walchef, twee toiletten,
personeelshal, het verkoopkantoor (met
kluis), cv-ruimte, radiokamer en het
kantoor van de chef verkoop.
Tweede fase
Het havengebouw is dus de eerste
fase van de reconstructie van de veer
haven in Den Helder. De uitvoering van
de tweede fase begint na het seizoen
van 1981. Rijkswaterstaat zal dan de
huidige toegangsweg naar de aanleg
plaats verleggen naar de dam die zich
tussen de veerhaven en de marinehaven
bevindt. Er komt dan ruimte beschik
baar voor een opstelterrein van voldoen
de grootte. De bestaande drive-in loket
ten voor automobilisten worden ver
plaatst en verrgroot en vormen de toe
gangspoort naar het met stalen hekken
af te sluiten opstelterrein. De kosteo_yan
de wegomlegging komen voor rekening
van Rijkswaterstaat; Teso betaalt de
rest. Het karwei zal zeven maanden
vergen en het nieuwe systeem kan dus
nog voor het zomerseizoen van 1982
functioneren.
Het onnodig maken van controle bij
het aan boord gaan van de auto's is niet
alleen kostenbesparend maar is ook
nodig om bij het gebruik van de dubbel
dekker een halfuurdienst te kunnen
varen. Ook bij het gebruik van alleen het
benedendek (dat plaats biedt aan 100
auto's) is met het laden uiteraard meer
tijd gemoeid dan bij een der oude
schepen. Om niet in tijdnood te komen
moeten de auto's dus zeer vlot aan
boord kunnen rijden.
Toekomst
Bovengenoemde plannen zijn alle
maal definitief. Nog grote onzekerheid
wat de termijn betreft bestaat over wat
men als de derde fase zou kunnen
beschouwen: het aanbrengen van een
dubbele fuikbrug om ook het bovendek
van de Molengat te kunnen gebruiken
en het aanbrengen van de daarmee
samenhangende voorzieningen. Tot dat
laatste behoort onder andere een soort
verkeerstorentje tussen de fuikoprit en
het opstelterrein. Hierin komt een man
te zitten die zowel de auto's kan laten
oprijden (door het bedienen van slag
bomen) als de brug kan laten zakken en
stijgen. Dezelfde man is verantwoor
delijk voor de hele gang van zaken op
het afgesloten gedeelte van het haven
terrein. Die laatste fase zal echter pas
worden uitgewerkt als zekerheid komt
over de verbouw van de fuikhavens.
Toen mevrouw L. J. van Rijssel-
berghe zondagavond om half elf in
bed wilde stappen, sloegen haar de
rookwolken tegemoet' Matras en
dekens hadden vlam gevat als
gevolg van een defect van de electri-
sche deken. Omdat het niet direct
lukte de vlammen te doven, werd de
brandweer gealarmeerd maar toen
deze arriveerde, was het vuur al met
eigen krachten bedwongen. Matras
en dekens werden naar buiten
gewerkt.
Het komt vrij vaak voor dat als
gevolg van een defecte electrische
deken (bijna) brand ontstaat. De afge
lopen week kreeg een woninginrichter
in Den Burg tot drie keer toe mensen
op bezoek die iets dergelijks hadden
meegemaakt. Brandweercommandant
J. van Hoorn vindt dat electrische
dekens aan het begin van ieder winter
seizoen zouden moeten worden aan
geboden voor een keuring. Vooral als
gevolg van langdurig opgevouwen
bewaren, kan in een electrische deken
sluiting onstaan. Of de deken op zwak
stroom of gewone spanning werkt,
maakt weinig uit. Om alle risico te ver
mijden is het raadzaam een electrode-
ken niet al te lange tijd voor het slapen
gaan in te schakelen en in die tijd in de
buurt te blijven.
Over de plannen die nu op het punt
van uitvoering staan, wordt al sinds
1970 gepraat. Het heeft nogal wat
voeten in aarde gehad om alle betrok
ken instanties (gemeente Den Helder,
Rijkswaterstaat en Kon. Marine) tot de
nodige medewerking te bewegen. Voor
al het verkrijgen van toestemming van
de marine om de nieuwe toegangsweg
over de havendam Iterrein van Defen
sie) was niet eenvoudig.
„Dat moet 'm zijn" zei een klein
jongetje op de dijk terwijl hij met zijn
vinger door een nevel van regen naar
een snelvarend schip op zee wees.
Inderdaad: het was Sinterklaas met zijn
gevolg en enige minuten later zette de
goedheiligman voet aan vaste wal.
Sinterklaas had dit jaar heel wat moeten
doorstaan om veilig op Texel te komen.
Met windkracht 8 en harde regen liep
het schip "Spanje" de haven van Oude-
schild binnen. Voor Sint, zwarte pieten,
ouders en kinderen was het een koude,
maar gezellige, drukke ontvangst op het
havenplein
Het Kon. Texels Fanfare-DEK speelde
een potpourri van sinterklaasliedjes die
bij binnenkomst van de 'stoomboot'
vrolijk werden meegezongen. Het was
druk op de haven. Ondanks de drang
hekken had Sinterklaas, na welkom
geheten te zijn door drie bestuursleden
van de Winkeliersvereniging, moeite om
door de grote kinderschare heen te
komen.
Na veel kinderen begroet te hebben
ging St. Nicolaas met knechten naar
Den Burg, waar hij vooreen rondrit door
het centrum plaatsnam op zijn schim
mel.
De regen viel met bakken uit de lucht
en het was Sinterklaas en de pieten aan
te zien dat het niet meeviel om zo drijf
nat iedereen te begroeten. KTF/DEK,
de Margaretha Sinclairband en de pony
club hielden de pas er flink in, zodat
Sinterklaas al tegen drie uur bij het
raadhuis op de Groeneplaats arriveerde,
Dat was iets te vroeg volgens het tijd
schema en de burgemeester was nog
niet aanwezig. Vijf minuten later was
het wel zover en kon burgemeester
Engelvaart Sinterklaas de hand drukken.
Voor mede-dirigent van het fanfare, Piet
van der Wulp, waren er bloemen. Dit
was tevens het einde van de dit jaar
sober gehouden intocht van Sinter
klaas.
Schamel
Helaas moet worden vastgesteld dat
de ontvangst op de raadhuistrap een
nogal schamele vertoning is geworden,
waar vooral de jongere kinderen weinig
aan gehad zullen hebben. Dat had niet
zozeer te maken met de weersomstan
digheden alswel met het feit dat het
begroetingsceremonieel zonder geluids
installatie gebeurde. Niemand hoorde
dus wat en daardoor kreeg de intocht
geen leuk slot. Het is te hopen dat het
volgend jaar weer mogelijk zal zijn voor
een 'warm' onthaal te zorgen, dus in
een overdekte ruimte met nog wat ander
vertier. De meest voor de hand liggende
instantie die zich hiervoor zou moeten
sterk maken is de dorpscommissie, die
met de winkeliers ongetwijfeld tot zaken
zal kunnen komen.
Op Texel zijn momenteel 231
werklozen, tegen 165 in dezelfde
periode vorig jaar. Dat betekent
dat 8% van de afhankelijke be
roepsbevolking van Texel werk
loos is, het hoogste percentage
van Noordholland.
Onder de werklozen zitten 53 bouw
vakkers. De sterk teruggelopen bouw
activiteit op het eiland is dan ook een
van de belangrijkste oorzaken van de
sterke stijging. De economische situatie
is er de oorzaak van dat ook uit allerlei
andere sectoren meer werklozen komen
dan anders. Horecabedrijven die er
anders in slaagden hun personeel het
hele jaar aan het werk te houden,
kunnen zich dat nu niet meer permit
teren en 'doen' een aantal van hun
mensen in de WW. Ook winkelperso
neel is ontslagen.
Gelukkig is het hoge percentage van
tijdelijke aard. Want voor een belangrijk
deel wordt de werkloosheid veroorzaakt
door het aflopen van het seizoen. In
andere delen van het jaar is Texel wat
het percentage werklozen betreft zeker
geen recordhouder.
Onder de genoemde 231 werklozen
(waaronder 83 vrouwen) zitten 70 per
sonen beneden de 23 jaar. Wat betreft
de beroepen waaruit de werklozen
komen kan worden vermeld dat de
meeste werklozen uit de bouw komen,
direct gevolgd door horecamensen
waarvan er 47 staan ingeschreven (26
mannen en 21 vrouwen). Verder zijn er
14 werkloze chaffeurs, 16 metaalbe
werkers (waaronder één vrouw), 23
personen die horen tot de categorie
'handelspersoneel', 22 kantoormensen
en 14 onderwijskrachten.
Het aantal werkzoekenden dat bij het
arbeidsbureau in Den Burg staat inge
schreven is belangrijk hoger dan het
aantal werklozen, nl. 382. Er zijn nl. 151
mensen ingeschreven die (nog) niet als
'gewone' werklozen kunnen worden
beschouwd. Dat zijn degenen die ander
werk zoeken, een part time baantje
willen of een werkkring wensen naast de
huidige. Tot deze categorie worden o.a.
de 34 personen gerekend die worden
aangeduid als "toekomstige werklozen
en zij die met werkloosheid worden be
dreigd". Ook de 15 mensen die zijn
aangewezen voor permanente plaatsing
ineen sociale werkplaats horen bij deze
groep ingeschrevenen.
Sinterklaas eindelijkweer op Texel