Geen auto-ontheffingen meer in centrum BEVOORRADING OP VASTE UREN Grote belangstelling voor zonne- en windenergie College niet eenstemmig over verbouw slijterij Meer naaktstrand? Texelse honden op de „Winner" Lijstcollecte voor geluidsinstallatie r VERVOLG VAN PAG.l Strandpaviljoens PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 2 DECEMBER 1980 - 3 Alle auto-ontheffingen voor de Weverstraat, Binnenburg, Hoger- straat en een gedeelte van de Burgwal worden binnenkort ongeldig. Er zullen geen nieuwe ontheffingen aan bewoners, winkeliers en toeleveringsbedrijven worden uitgereikt. Daarvoor inplaats mogen bevoorradingsverkeer en bewoners een beperkt aantal uren per dag met de auto in de straten komen. De 'vrije' uren zijn tot 's morgens tien uur en 's middags van half twee tot half drie. De zaterdagmiddag in „De Scha kel" gehouden lezing over zonne- en windenergie heeft onverwacht veel belangstelling getrokken. Zoveel toe hoorders waren gekomen dat diverse mensen met een staanplaats genoegen moesten nemen. De lezing werd gegeven door drs. H. Dorrestijn van het Onafhankelijk Ad viesbureau voor Energiebesparing uit Zoetermeer. Het meest opvallend in zijn betoog was dat alternatieve energie bronnen een veel belangrijker rol in de totale energievoorziening kunnen spelen dan doorgaans wordt voorge steld. Spreker maakte een berekening waaruit bleek dat het zelfs in Neder land mogelijk moet zijn om door toe passing van waterkracht, aardwarmte, zon en wind energie te winnen, die ongeveer voor de helft voorziet in de totale behoefte. Energie is er feitelijk meer dan genoeg; het is de kunst om deze te benutten. Technisch kan dat; financieel wellicht (nog) niet. Spreker liet ook uitkomen dat in Nederland nog aanzienlijke beperking van energiege bruik mogelijk is, zonder dat de kwali teit van het bestaan wordt aangetast. De discussie na afloop ging voorna melijk over het benutten van windener gie door molens en de problemen die zich daarbij voordoen. Werkgroep De middag was georganiseerd door de Texelse vereniging voor weer- en sterrekunde. Er komt een vervolg op, want getracht zal worden een werk groep in het leven te roepen, die de mogelijkheden voor het benutten van alternatieve energie (in het bijzonder De raadscommissie voor algemene zaken zal in de openbare vergadering van woensdagmiddag 10 december aanvang 15.30 uurl van gedachten wis selen over mogelijke uitbreiding van de Texelse naaktstranden. Aanleiding is het feit dat in de praktijk meer naaktstrand in gebruik is dan het gedeelte dat in 1975 door de gemeente raad is aangewezen. B en W hebben daar op zichzelf geen bezwaar tegen, maar willen deze verandering dan wel vastgelegd hebben in een politiever ordening. In de vergadering wordt verder ge sproken over de wijze van stemmen in de gemeenteraadsvergaderingen (naar aanleiding van bezwaren die zijn ge maakt tegen het stemmen in volgorde van de presentielijst) en over een wijzi ging van de uitkerings- en pensioen verordening voor de wethouders. door windmolens) verder gaat bekijken. Omdat op Texel de hoogste windsnel heden van het hele land worden geme ten, zijn de mogelijkheden hier gunsti ger dan elders. Op een nog nader aan te kondigen datum in januari zal een 1 bijeenkomst worden belegd waarop verdere stappen zullen worden geno men. Iedere belangstellende zal zich bij deze werkgroep kunnen aansluiten. Een van de problemen die overwon- nen moeten worden, is het feit dat het oprichten van windmolens volgens het bestemmingsplan niet mogelijk is. Het is echter niet bij voorbaat uitgesloten, dat het bestemmingsplan wordt uitge breid met een vrijstellingsregeling waardoor toch ruimte kan worden geboden voor bepaalde experimenten. Het bestuur van de weer- en sterre- kundeclub wil dit zoveel mogelijk doen in overleg met de mensen die zich inzetten voor het landschap van Texel. Afgelopen weekend hebben verschil lende Texelaars met hun honden deel genomen aan de 91e Internationale "Winner" hondententoonstelling welke werd gehouden in de RAI te Amster dam. Zaterdag werden onder andere de Bouviers gekeurd. Hiervoor had Dirk Huysman uit Oudeschild zijn 19 maan den oude reu "Due" ingeschreven. In de openklas tussen 59 andere reuen behaalde "Due" het resultaat 'Uitmun tend'. Zondag waren meerdere Texe laars vertegenwoordigd. Bij de midden slag Schnauzers had Ada Renout uit De Koog haar reu "IJsbrand Voinaika" in de openklas ingeschreven. Deze hond behaalde het predikaat 'Zeer Goed'. De zwart/zilveren Dwergschnauzer "Fabio- la van Hausberg" van mevrouw G. A. Flapper uit De Koog werd in de openklas teven beloond met 'Uitmuntend', plaat sing drie. De Amerikaanse Cocker Spa niel "Tri 'N' to Please van Texalmore" van Joke Kager uit Den Burg behaalde in de openklas reuen eveneens 'Uitmun tend'. In totaal waren 4248 honden voor deze show ingeschreven. De in Oudeschild gehouden lijstcol lecte ten bate van een nieuwe geluids installatie van dorpshuis 't Skiltje heeft 72.931,85 opgebracht. De dorpscom missie is over dit resultaat zeer tevreden. Tot aanschaf van de nieuwe installatie kan nu in ieder geval worden overge gaan. c 31 C H 31 ii IE a V Op andere tijden hebben geen auto's meer toegang tot de voetgangersstraten waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor taxi's. ..Wij willen met deze maat regelen van het centrum van Den Burg weer een echt wandelgebied maken", aldus wethouder Gerard van der Kooi tijdens een verkeershoorzitting voor be woners uit het centrum van Den Burg die donderdagavond in het raadhuis werd gehouden. Deze hoorzitting werd slechts door een twintigtal bewoners uit het centrum bezocht. Deze belangstelling viel Gerard van der Kooi een beetje tegen, vooral omdat hij dacht dat de verkeerssituatie in de winkelstraten vaak een onderwerp van discussie is. Te royaal Van der Kooi vertelde dat het met het gemotoriseerde verkeer in de voetgan gersstraten een beetje uit de hand gelopen was. ,,Er is vooral in het begin te royaal met ontheffingen gestrooid. Daardoor was controle voor de politie moeilijk. Ondanks de formele maatregel van geen gemotoriseerd verkeer in het centrum bleek er toch een vrij constante stroom van automobilisten met onthef fing te zijn die door de straten trok. Daarom worden alle ontheffingen inge trokken en kunt u alleen een paar uur per dag met de auto in de winkelstraten terecht", zo sprak Van der Kooi. Op deze regel wordt dus waarschijn lijk een uitzondering gemaakt voor de taxibedrijven. Dit gebeurt op verzoek van de politie. Die is van mening dat het voor mensen die slecht ter been zijn belangrijk is dat ze de hele dag over een taxi IJunnen beschikken, die ze voor huis afzet of ophaalt. Datzelfde geldt voor het halen en brengen van cafébezoek. De politie vondt dat taxi's in de avond uren naar bedrijven in het centrum moeten kunnen rijden om klanten op te halen. ,,Soms zijn dit mensen die slecht ter been zijn door de drank en het is beter dat ze een taxi nemen. Dat is voor iedereen veiliger", aldus de wet houder. Van der Kooi dacht dat het niet alleen belangrijk was voor de veiligheid, maar dat het ook meer rust in Den Burg zal geven. „Vaak trekken de groepen die iets teveel gedronken hebben luid ruchtig en soms ook vernielzuchtig door de straten", aldus de wethouder. Van der Kooi dacht dat de taxi bedrijven van deze uitzondering geen misbruik zullen maken. De politie heeft toegezegd een en ander scherp in de gaten te houden. Bij overtreding van de regels raakt het taxibedrijf zijn ontheffing kwijt. Tekort tijd De heer Siersma, chauffeur bij de VTB, maakte ernstig bezwaar tegen de plannen. De tijd om te kunnen lossen leek hem vooral 's middags veel tekort. Siersma zag bezwaren als verschillende leveranciers op datzelfde uur in de winkelstraat zouden staan. „Er staat er één te lossen en er staan vijf vracht wagens achter te wachten, dan is een uur gauw om", zo sprak Siersma. Een andere VTB-medewerker zag ook grote moeilijkheden. Veel winkeliers zitten Het succes van oud papier- inzameling is zeer afhankelijk van de regelmaat waarmee het gebeurt en van de bekendheid die eraan wordt gegeven. Wij doen daarom een beroep op alle organisaties, die zich bezig houden met het in ontvangst nemen van papier om ons op de hoogte te houden. De gegevens zullen dan telkens worden vermeld in een rubriekje „Oud papier hier" dat zal opvallen door de speciale kop, ontworpen door de heer N. Slijderink. vaak op goederen te wachten. Hij noemde het voorbeeld van tijdschriften die altijd 's morgens om elf uur in Den Burg bij een aantal boekhandels en supermarkten worden rondgebracht. „Als ik bij één bedrijf later kom omdat ik daar niet voor half twee mag komen is dat bedrijf gedupeerd want er staan altijd klanten op die bladen te wachten", zei hij. Als andere voorbeelden noemde de VTB-man nog diepvriesprodukten die niet lang onderweg mogen zijn en de 'sevicedienst', waarbij een sneldienst wordt gegarandeerd aan klanten. Spre ker vond het ook niet terecht dat taxi's wel in de straten mogen blijven rijden. „Er zijn ook taxibedrijven die de krant bezorgen", zei hij. Alleen personen Wethouder Van der Kooi legde daar op uit dat er alleen een taxi-ontheffing komt voor personenvervoer. Wel wilde hij met enkele vrachtbedrijven praten over mogelijkheden voor het bezorgen van tijdschriften e.d. „Maar u raakt uw klanten met kwijt omdat de bladen met op tijd zijn want een ander kan het met deze regels ook niet vlugger", dacht Van der Kooi. Dries Veltkamp vroeg of de grens van de verkeersafsluiting op de Burgwal niet verplaatst kon worden. Als de nu voor genomen regeling doorgaat, mag Velt kamp met de bedrijfsauto's alleen rijden tot tien uur. De garages en de werk plaats van het loodgietersbedrijf vallen binnen het 'autovrije' gebied. Het auto vrije gebied loopt op het moment van Albert Heijn tot architectenbureau 'Texel'. Veltkamp wilde de grens bij het loodgietersbedrijf leggen. „Voor de ga rage kunnen klanten eventueel draaien of achteruit rijden", zo dacht Veltkamp. Van der Kooi wilde op dit verzoek niet direct ja zeggen, maar vond wel dat een mogelijkheid gezocht moest worden waardoor Veltkamp een normale be drijfsvoering kan houden. C. de Groot, van Modehuis Beekman, Zijn redenering is dat de slijterij hier niet legaal tot stand is gekomen. Want het betrof hier een gewoon woonhuis met uitsluitend woonbestemming in het bestemmingsplan van 1965. Wat hem betreft mag het bedrijf gewoon blijven draaien, maar hij is tegenstander van uitbreiding. In tegenstelling tot de ove rige collegeleden wil hij daarom niet meewerken aan een artikel 19-procedu- re waardoor deze met het bestemmings plan strijdige uitbreiding toch wordt mogelijk gemaakt Van belang hierbij is dat volgens de uitgangspunten voor het nieuwe bestemmingsplan voor Den Burg winkelvestiging uitsluitend in het centrum wordt toegestaan; de overige straten zijn uitsluitend voor woningen bestemd. Het vergroten van een winkel in een woonstraat past niet in die visie. Het is al vervelend genoeg dat het thans nog geldende bestemmingsplan al zeer rui me mogelijkheden geeft voor winkel bouw op plaatsen waar dat volgens de jongste gezichtspunten totaal onge wenst is. Het standpunt van Nauta werd in de vergadering van de commissie ruimtelij ke ordening vertolkt door burgemeester Engelvaart. Niet alle commissieleden wilden een oordeel geven over het plan Dekker. Ate Rienstra wilde de verschil lende visies binnen het college eerst rustig bestuderen. KI Barendregt sprak zich echter uit vóór de winkeluitbrei ding. „Nauta bevriest het ondernemer schap", zo oordeelde hij De commissie sprak zich positief uit over nog enkele van het bestemmings plan afwi|kende bouwplannen in Den dacht dat de firma Agter in de pro blemen zou komen met de nieuwe regeling, omdat veel apparaten geladen en gelost worden in de Weverstraat. Van der Kooi zei dat deze reparatie artikelen dan via de Waalderstraat weg gebracht zouden moeten worden. Jo van Beek, werkzaam bij de firma Agter, maakte daartegen bezwaar. Zij zei dat het bedrijfstechnisch niet mogelijk was alles via de Waalderstraat weg te brengen. Gerard van der Kooi: „Ja vroeger ging het allemaal zó maar. Het is nu de bedoeling dat de middenstan ders ook het één en ander gaan plannen". Brommers Hans van der Klift vroeg of er nu ook een verbod voor brommers kwam. „Vooral in de Weverstraat en Binnen burg zijn die brommers levensgevaar lijk", aldus Van der Klift. Wachtmeester Herke Zijlstra van de Rijkspolitie zei dat het fietsverkeer in de Weverstraat nu waarschijnlijk van twee kanten is toege staan, maar dat brommers niet meer in de 'motorvrije' straten mogen komen. De politie zal streng controleren. Vanuit het publiek werd gevraagd of de 'straatreclame' van winkeliers dan ook zou verdwijnen. Spreker doelde hier op reclameborden en uitstallingen van artikelen in wagentjes en bakken op straat. Van der Kooi zei dat deze uit stallingen weg moeten op de tijd dat er auto's in de straten mogen. De vrachtwagenchauffeurs wezen tij dens de discussie verschillende keren op het feit dat een dergelijke regeling voor hen praktisch onmogelijk uit te voeren is. Dit schoot lede de Vries in het ver keerde keelgat. Hij had de indruk dat iedereen een beetje voor het 'eigen stekkie' zat op te komen. De chauffeurs wilden langer tijd hebben om spullen af te kunnen leveren en bedrijven wilden de auto dichter bij de zaak. De Vries was van mening dat er een groep vergeten werd en dat was de winkelende klant. „Vier keer per dag schiet de VTB voor bij, brommers rijden af en aan, en de middenstanders zie je ook dagelijks vele keren voorbij trekken. Het is niet altijd veilig om te winkelen", aldus De Vries. Nico Nagtegaal was het met De Vries eens en hield een betoog waarin hij probeerde duidelijk te maken dat vooral de oudere mensen moeite hebben met de huidige, uit de hand gelopen, rege ling. „De bejaarden vormen de meest kwetsbare groep in het verkeer", aldus Nagtegaal. Goede wil Van der Kooi was het met de sprekers eens en zei dat alle betrokkenen hun Burg, zoals een verbouwing van bloe menhandel Vespertina aan de Koger- straat. Er komt een gebouw voor stallling van de bedrijfsauto en opslag van materiaal; een bestaande houten schuur en een kas worden verwilderd Ook Vespertina is er gekomen in strijd met het bestemmingsplan, maar omdat het verbouwplan geen uitbreiding in houdt, kon het college zich daar wel eensgezind achter scharen. Ook de commissie ruimtelijke ordening deed dat. Akkoord ging de commissie ook met het plan van de heer Koopman om een woning te bouwen op de hoek Molendwarsstraat-Beatrixlaan en het plan van de heer A. Mantje die een magazijn achter het winkelpand Hoger- straat 5 wil maken, De omvangrijke ver bouwing van de CVO-school is ook met helemaal in overeenstemming met het bestemmingsplan, maar ook in dit geval zal de gemeenteraad worden voorge steld een zg voorbereidingsbesluit te nemen, waardoor de bouwvergunning door toepassing van artikel 19 van de wet op de ruimtelijke ordening kan wor den gegeven. Boerderijdeskundige In de rondvraag van de vergadering vroeg de heer J. Koolhof nadere infor matie over de deskundigen op het gebied van boerderijbouw waarbij B en W sinds kort te rade gaan als een bouw- aanvraag voor een agrarisch opstal binnenkomt. Ambtenaar M. Smut van bouw- en woningtoezicht legde uit dat het hier gaat om een commissie, die bestaat uit architecten die zich in de goede wil moeten tonen, want iedereen wil graag een goed winkelklimaat in het centrum. Hij wees er verder op dat de tijden die nu voorgeschreven worden in de praktijk getoetst zullen worden. „Komt u duidelijk tijd tekort dan moeten we de zaak opnieuw bekijken", zo sprak hij tot de chauffeurs. Jan Hennink vroeg of de Waalder straat en de Kogerstraat ook niet voor autoverkeer afgesloten kunnen worden. Wethouder Van der Kooi zei dat dit bij het nieuwe bestemmingsplan van Den Burg bekeken zal worden. Ook werd gevraagd of niet wat gedaan kon worden aan lastig en fout geparkeerde auto's in Den Burg. Als voorbeeld werd de hoek Waalderstraat-Kogerstraat ge noemd. Van der Kooi wees op de weg- sleepregeling die 15 december van kracht wordt. Voetpad De heer De Groot was niet tevreden over het voetpad aan het eind van de Hogerstraat, richting Maas supermarkt. Hij had in het verleden gevraagd om een beter en breder pad. Van der Kooi zei dat een ontwerp was gemaakt om tot een 'echt' voetpad te komen. Die verbe tering gaat echter meer kosten dan ver wacht was en de wethouder wilde eerst nog eens bekijken of hij hier wel geld voor uit kon trekken. De nieuwe regeling voor het centrum wordt na de hoorzitting eerst verder uitgewerkt en komt dan nog in de ver- keerscommissie en B en W ter sprake. Van der Kooi verwachtte dat de nieuwe regeling begin volgend jaar van kracht wordt. weest. U mag tevens bekend geacht worden met het feit dat met het verstrij ken der jaren de exploitanten de con structieve inrichting der paviljoens in zoverre aangepast hebben dat het tijde lijk en demontabel karakter ervan is ver dwenen, mede gezien het ons inziens gerechtvaardigd vertrouwen, dat door uw handelwijze in het verleden is opgewekt, dat een permanente vesti ging als uitgangspunt voor hun exploi tatie mocht gelden", schrijft mr. C. W. M. Lustenbouwer van de juridische dienst aan de directie van Staatsbos beheer. Hij dringt er bij Staatsbos beheer op aan hun beslissing te herzien en het in het verleden gevoerde beleid ten aanzien van de exploitatie van strandpaviljoens en dergelijke te conti nueren. Tenslotte vraagt Lustenbouwer zich af hoe Staatsbosbeheer in een tijd van teruglopende economie dit soort maatregelen denkt te kunnen nemen, vooral nu het binnenlands toerisme gestimuleerd dient te worden. bouw en verbouw van agrarische ge bouwen hebben gespecialiseerd. De commissie kan worden beschouwd als een soort welstandscommissie Dat de ze commissie alleen maar gecharmeerd zou zijn van oude stolpen, is met waar. Op een andere vraag van Koolhof zei de burgemeester dat de bijdrageregeling voor het oude land van Texel redelijk goed werkt. Zeer recent zijn nog twee aanvragen voor vergoedingen binnen gekomen. De indruk bestaat dat de be trokkenen tevreden zijn over de wijze van afhandelen. De begeleidingscom missie die bij het toekennen van bijdra gen advies geeft, functioneert nog niet helemaal zoals het moet. Landschapspark Naar aanleiding van andere vragen van Koolhof werd meegedeeld dat de commissie ruimtelijke ordening waar schijnlijk in maart een oordeel moet geven over de regeringsplannen inzake de nationale landschapsparken. Er be staat al een 'nota landschapsparken' die door de gemeente is geproduceerd, maar daarin staat nog geen mening. Het is slechts een verzameling van feiten op grond waarvan de betrokkenen zich een mening kunnen vormen De voorzitters van de landbouwarganisaties hebben zich er inmiddels al over gebogen. Wat betreft de extra bijdrage die door de heer Zijm van de 'Leemkuil' is gevraagd, kon niets worden meegedeeld Koolhof klaagde verder over de trage afhande ling van de aanvraag van A Lap uit Den Hoorn die aan de Mokweg een nieuw agrarisch bouwblok wil hebben Uit het antwoord bleek dat dat op de afdeling ruimtelijke ordening veel werk is opge hoopt als gevolg van ziekte van een (nieuwe) medewerker. Ook op de type kamer kan men het werk nauwelijks aan. De aanvraag van Lap is daarom nogal laat doorgezonden Overigens vergt een dergelijke procedure in nor male omstandigheden ook nogal wat tijd. Er worden niet alleen agrarische maar ook landschappelijke adviezen ingewonnen. Bouwfondsplan Het ziet er naar uit dat een niet-Texelse aannemer het woningbouwproject van het Bouwfonds Nederlandse Gemeen ten (op een terrein aan de Beatrixlaan in Den Burg) gaat uitvoeren. Onderhande lingen met de plaatselijke aannemers mislukten omdat de prijs veel te hoog was, althans te hoog voor premie A-woningen. Het project is als gevolg van de moeilijkheden zeer vertraagd. In oktober had de bouw al moeten beginnen. Hoge schuren Niet alleen bollenboeren maar ook andere agrariërs stellen prijs op bedrijfs gebouwen met een goothoogte (muur hoogte) die belangrijk hoger is dan thans volgens het bestemmingsplan mogelijk is. Zoals bekend heeft de plaat selijke afdeling van 'bloembollencultuur' verzocht het bestemmingsplan in die zin te wijzigen. Intussen is gebleken dat ook akkerbouwers steeds meer werken met zg. kuubskisten, die met de heftruck worden opgestapeld. Aan een hoog puntdak heeft men daarbij niets; het gaat om de wanden die vier tot zes meter hoog moeten zijn om een behoor lijk aantal kisten tegen de muur te kunnen zetten. De hoofdingenieur-di recteur voor de bedrijfsontwikkeling heeft zich intussen positief over deze ongrijpende wijziging van het bestem mingsplan uitgelaten. Het advies van de landschapsdeskundige moet nog ko men. Burgemeester Engelvaart zei met na druk geen verwachtingen te willen wekken, maar het gemeentebestuur zal wel 'op haalbaarheid werken' in een zo goed mogelijk overleg met het provin ciaal bestuur, waar de eindbeslissing ligt. Het college denkt aan het opnemen van een vrijstelllngsbepaling in het be stemmingsplan, waardoor elk geval op zich kan worden bekeken en niet ieder een zonder meer het recht heeft om gebouwen met zulke hoge muren neer te zetten. Zoals bekend ligt op het ogenblik bij de gemeente de bouwaanvraag van de heer A. de Ridder uit het Kogerveld die een bollenschuur met muren van vier meter wil. Die aanvraag is afgewezen en De Ridder is inmiddels tegen de afwij- zing in beroep gegaan bij de gemeente- x raad. Vrijwel zeker zal de raad het ir beroepschrift ongegrond verklaren om- x dat er geen enkele twijfel over is dat B 3 e en W het bestemmingsplan juist hebben x toegepast. De beroepschriftencommis- jr sie heeft een dergelijk advies inmiddels x al gegeven. Het ziet er dus naar uit datii De Ridder de wijziging van het bestem- x mingsplan moet afwachten. 1 n it Dure eisen ie De AH-supermarkt en de daarbij ge plande vijf bovenwoningen vallen per stuk 712.000, duurder uit omdat de gemeente eiste dat de opdrachtgever (Exploitatie maatschappij Texel) voor parkeerruimte voor ca. 20 auto's zou zorgen. Dat kon alleen door van de gemeente een stuk aangrenzende grond voor 760.000,— over te nemen. Volgens de heer J. C. Dros is de opdrachtgever genoodzaakt dat extra bedrag om te slaan over de vijf woningen waardoor deze te duur worden om als premie A-woningen door de beugel te kunnen. Omslaan over de huur, die Albert Heijn voor de supermarkt aan de EMT moet betalen, was niet mogelijk omdat het betreffende contract al was gesloten voordat de gemeentelijke eis op tafel kwam De heer Dros betreurde deze gang van zaken en vond de gemeente lijke houding weinig soepel in verge lijking met de vriendelijkheid waarmee een projectontwikkelaar als Jarino in vergelijkbare situaties wordt behandeld. Dros doelde daarbij op het feit dat de gemeente bereid is van het parkeerter rein de Vogelenzang enkele parkeer plaatsen op te offeren om de bouw van het Jarino winkel-woningcomplex aan de Hogerstraat-Gasthuisstraat mogelijk te maken. Billijk Ambtenaar Le Roux legde uit dat het stellen van parkeereisen volgens de bouwverordening mogelijk is. In dil geval behoorde het zeker te gebeuren omdat een supermarkt veel autoverkeei n aantrekt. Er ligt vlakbij wel een gemeen telijk parkeerterrein, maar dat heeft eei algemene functie. Het is billijk dat hei 1 bedrijf zelf tenminste een deel van de 'eigen' auto's opvangt. Volgens ambte naar M. Smit hadden opdrachtgever ei architect hiermee rekening kunnen hou den en is het niet eerlijk om de gemeen te de zwarte piet toe te spelen. Binnen het college van B en W bestaat verschil van mening inzake de uitbreidingsmogelijkheden die moeten worden toegekend aan de slijterij-wijnhandel van J. Dekker, Witte Kruislaan 7 in Den Burg. Dekker wil zijn winkel vergroten ten koste van het binnenplaatsje. Mede omdat de woonomgeving door de verbouwing niet wordt aangestast, had de meerderheid van het college geen bezwaar. Wethouder J. Nauta echter is tegen uitbreiding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 2