Geen auto-ontheffingen
meer in centrum
BEVOORRADING OP
VASTE UREN
Grote belangstelling voor
zonne- en windenergie
College niet eenstemmig
over verbouw slijterij
Meer naaktstrand?
Texelse honden
op de „Winner"
Lijstcollecte voor
geluidsinstallatie
r
VERVOLG VAN PAG.l
Strandpaviljoens
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 2 DECEMBER 1980 - 3
Alle auto-ontheffingen voor de Weverstraat, Binnenburg, Hoger-
straat en een gedeelte van de Burgwal worden binnenkort ongeldig.
Er zullen geen nieuwe ontheffingen aan bewoners, winkeliers en
toeleveringsbedrijven worden uitgereikt. Daarvoor inplaats mogen
bevoorradingsverkeer en bewoners een beperkt aantal uren per dag
met de auto in de straten komen. De 'vrije' uren zijn tot 's morgens
tien uur en 's middags van half twee tot half drie.
De zaterdagmiddag in „De Scha
kel" gehouden lezing over zonne- en
windenergie heeft onverwacht veel
belangstelling getrokken. Zoveel toe
hoorders waren gekomen dat
diverse mensen met een staanplaats
genoegen moesten nemen.
De lezing werd gegeven door drs. H.
Dorrestijn van het Onafhankelijk Ad
viesbureau voor Energiebesparing uit
Zoetermeer. Het meest opvallend in zijn
betoog was dat alternatieve energie
bronnen een veel belangrijker rol in de
totale energievoorziening kunnen
spelen dan doorgaans wordt voorge
steld. Spreker maakte een berekening
waaruit bleek dat het zelfs in Neder
land mogelijk moet zijn om door toe
passing van waterkracht, aardwarmte,
zon en wind energie te winnen, die
ongeveer voor de helft voorziet in de
totale behoefte. Energie is er feitelijk
meer dan genoeg; het is de kunst om
deze te benutten. Technisch kan dat;
financieel wellicht (nog) niet. Spreker
liet ook uitkomen dat in Nederland nog
aanzienlijke beperking van energiege
bruik mogelijk is, zonder dat de kwali
teit van het bestaan wordt aangetast.
De discussie na afloop ging voorna
melijk over het benutten van windener
gie door molens en de problemen die
zich daarbij voordoen.
Werkgroep
De middag was georganiseerd door
de Texelse vereniging voor weer- en
sterrekunde. Er komt een vervolg op,
want getracht zal worden een werk
groep in het leven te roepen, die de
mogelijkheden voor het benutten van
alternatieve energie (in het bijzonder
De raadscommissie voor algemene
zaken zal in de openbare vergadering
van woensdagmiddag 10 december
aanvang 15.30 uurl van gedachten wis
selen over mogelijke uitbreiding van de
Texelse naaktstranden.
Aanleiding is het feit dat in de praktijk
meer naaktstrand in gebruik is dan het
gedeelte dat in 1975 door de gemeente
raad is aangewezen. B en W hebben
daar op zichzelf geen bezwaar tegen,
maar willen deze verandering dan wel
vastgelegd hebben in een politiever
ordening.
In de vergadering wordt verder ge
sproken over de wijze van stemmen in
de gemeenteraadsvergaderingen (naar
aanleiding van bezwaren die zijn ge
maakt tegen het stemmen in volgorde
van de presentielijst) en over een wijzi
ging van de uitkerings- en pensioen
verordening voor de wethouders.
door windmolens) verder gaat bekijken.
Omdat op Texel de hoogste windsnel
heden van het hele land worden geme
ten, zijn de mogelijkheden hier gunsti
ger dan elders. Op een nog nader aan
te kondigen datum in januari zal een 1
bijeenkomst worden belegd waarop
verdere stappen zullen worden geno
men. Iedere belangstellende zal zich bij
deze werkgroep kunnen aansluiten.
Een van de problemen die overwon-
nen moeten worden, is het feit dat het
oprichten van windmolens volgens het
bestemmingsplan niet mogelijk is. Het
is echter niet bij voorbaat uitgesloten,
dat het bestemmingsplan wordt uitge
breid met een vrijstellingsregeling
waardoor toch ruimte kan worden
geboden voor bepaalde experimenten.
Het bestuur van de weer- en sterre-
kundeclub wil dit zoveel mogelijk doen
in overleg met de mensen die zich
inzetten voor het landschap van Texel.
Afgelopen weekend hebben verschil
lende Texelaars met hun honden deel
genomen aan de 91e Internationale
"Winner" hondententoonstelling welke
werd gehouden in de RAI te Amster
dam.
Zaterdag werden onder andere de
Bouviers gekeurd. Hiervoor had Dirk
Huysman uit Oudeschild zijn 19 maan
den oude reu "Due" ingeschreven. In
de openklas tussen 59 andere reuen
behaalde "Due" het resultaat 'Uitmun
tend'. Zondag waren meerdere Texe
laars vertegenwoordigd. Bij de midden
slag Schnauzers had Ada Renout uit De
Koog haar reu "IJsbrand Voinaika" in
de openklas ingeschreven. Deze hond
behaalde het predikaat 'Zeer Goed'. De
zwart/zilveren Dwergschnauzer "Fabio-
la van Hausberg" van mevrouw G. A.
Flapper uit De Koog werd in de openklas
teven beloond met 'Uitmuntend', plaat
sing drie. De Amerikaanse Cocker Spa
niel "Tri 'N' to Please van Texalmore"
van Joke Kager uit Den Burg behaalde
in de openklas reuen eveneens 'Uitmun
tend'. In totaal waren 4248 honden voor
deze show ingeschreven.
De in Oudeschild gehouden lijstcol
lecte ten bate van een nieuwe geluids
installatie van dorpshuis 't Skiltje heeft
72.931,85 opgebracht. De dorpscom
missie is over dit resultaat zeer tevreden.
Tot aanschaf van de nieuwe installatie
kan nu in ieder geval worden overge
gaan.
c
31
C H
31
ii
IE
a
V
Op andere tijden hebben geen auto's
meer toegang tot de voetgangersstraten
waarbij een uitzondering wordt gemaakt
voor taxi's. ..Wij willen met deze maat
regelen van het centrum van Den Burg
weer een echt wandelgebied maken",
aldus wethouder Gerard van der Kooi
tijdens een verkeershoorzitting voor be
woners uit het centrum van Den Burg
die donderdagavond in het raadhuis
werd gehouden.
Deze hoorzitting werd slechts door
een twintigtal bewoners uit het centrum
bezocht. Deze belangstelling viel Gerard
van der Kooi een beetje tegen, vooral
omdat hij dacht dat de verkeerssituatie
in de winkelstraten vaak een onderwerp
van discussie is.
Te royaal
Van der Kooi vertelde dat het met het
gemotoriseerde verkeer in de voetgan
gersstraten een beetje uit de hand
gelopen was. ,,Er is vooral in het begin
te royaal met ontheffingen gestrooid.
Daardoor was controle voor de politie
moeilijk. Ondanks de formele maatregel
van geen gemotoriseerd verkeer in het
centrum bleek er toch een vrij constante
stroom van automobilisten met onthef
fing te zijn die door de straten trok.
Daarom worden alle ontheffingen inge
trokken en kunt u alleen een paar uur
per dag met de auto in de winkelstraten
terecht", zo sprak Van der Kooi.
Op deze regel wordt dus waarschijn
lijk een uitzondering gemaakt voor de
taxibedrijven. Dit gebeurt op verzoek
van de politie. Die is van mening dat het
voor mensen die slecht ter been zijn
belangrijk is dat ze de hele dag over een
taxi IJunnen beschikken, die ze voor huis
afzet of ophaalt. Datzelfde geldt voor
het halen en brengen van cafébezoek.
De politie vondt dat taxi's in de avond
uren naar bedrijven in het centrum
moeten kunnen rijden om klanten op te
halen. ,,Soms zijn dit mensen die slecht
ter been zijn door de drank en het is
beter dat ze een taxi nemen. Dat is
voor iedereen veiliger", aldus de wet
houder. Van der Kooi dacht dat het niet
alleen belangrijk was voor de veiligheid,
maar dat het ook meer rust in Den Burg
zal geven. „Vaak trekken de groepen
die iets teveel gedronken hebben luid
ruchtig en soms ook vernielzuchtig
door de straten", aldus de wethouder.
Van der Kooi dacht dat de taxi
bedrijven van deze uitzondering geen
misbruik zullen maken. De politie heeft
toegezegd een en ander scherp in de
gaten te houden. Bij overtreding van de
regels raakt het taxibedrijf zijn ontheffing
kwijt.
Tekort tijd
De heer Siersma, chauffeur bij de
VTB, maakte ernstig bezwaar tegen de
plannen. De tijd om te kunnen lossen
leek hem vooral 's middags veel tekort.
Siersma zag bezwaren als verschillende
leveranciers op datzelfde uur in de
winkelstraat zouden staan. „Er staat er
één te lossen en er staan vijf vracht
wagens achter te wachten, dan is een
uur gauw om", zo sprak Siersma. Een
andere VTB-medewerker zag ook grote
moeilijkheden. Veel winkeliers zitten
Het succes van oud papier-
inzameling is zeer afhankelijk van de
regelmaat waarmee het gebeurt en
van de bekendheid die eraan wordt
gegeven. Wij doen daarom een
beroep op alle organisaties, die zich
bezig houden met het in ontvangst
nemen van papier om ons op de
hoogte te houden. De gegevens
zullen dan telkens worden vermeld
in een rubriekje „Oud papier hier"
dat zal opvallen door de speciale
kop, ontworpen door de heer N.
Slijderink.
vaak op goederen te wachten. Hij
noemde het voorbeeld van tijdschriften
die altijd 's morgens om elf uur in Den
Burg bij een aantal boekhandels en
supermarkten worden rondgebracht.
„Als ik bij één bedrijf later kom omdat ik
daar niet voor half twee mag komen is
dat bedrijf gedupeerd want er staan
altijd klanten op die bladen te wachten",
zei hij. Als andere voorbeelden noemde
de VTB-man nog diepvriesprodukten
die niet lang onderweg mogen zijn en
de 'sevicedienst', waarbij een sneldienst
wordt gegarandeerd aan klanten. Spre
ker vond het ook niet terecht dat taxi's
wel in de straten mogen blijven rijden.
„Er zijn ook taxibedrijven die de krant
bezorgen", zei hij.
Alleen personen
Wethouder Van der Kooi legde daar
op uit dat er alleen een taxi-ontheffing
komt voor personenvervoer. Wel wilde
hij met enkele vrachtbedrijven praten
over mogelijkheden voor het bezorgen
van tijdschriften e.d. „Maar u raakt uw
klanten met kwijt omdat de bladen met
op tijd zijn want een ander kan het met
deze regels ook niet vlugger", dacht
Van der Kooi.
Dries Veltkamp vroeg of de grens van
de verkeersafsluiting op de Burgwal niet
verplaatst kon worden. Als de nu voor
genomen regeling doorgaat, mag Velt
kamp met de bedrijfsauto's alleen rijden
tot tien uur. De garages en de werk
plaats van het loodgietersbedrijf vallen
binnen het 'autovrije' gebied. Het auto
vrije gebied loopt op het moment van
Albert Heijn tot architectenbureau
'Texel'. Veltkamp wilde de grens bij het
loodgietersbedrijf leggen. „Voor de ga
rage kunnen klanten eventueel draaien
of achteruit rijden", zo dacht Veltkamp.
Van der Kooi wilde op dit verzoek niet
direct ja zeggen, maar vond wel dat
een mogelijkheid gezocht moest worden
waardoor Veltkamp een normale be
drijfsvoering kan houden.
C. de Groot, van Modehuis Beekman,
Zijn redenering is dat de slijterij hier
niet legaal tot stand is gekomen. Want
het betrof hier een gewoon woonhuis
met uitsluitend woonbestemming in het
bestemmingsplan van 1965. Wat hem
betreft mag het bedrijf gewoon blijven
draaien, maar hij is tegenstander van
uitbreiding. In tegenstelling tot de ove
rige collegeleden wil hij daarom niet
meewerken aan een artikel 19-procedu-
re waardoor deze met het bestemmings
plan strijdige uitbreiding toch wordt
mogelijk gemaakt Van belang hierbij is
dat volgens de uitgangspunten voor het
nieuwe bestemmingsplan voor Den
Burg winkelvestiging uitsluitend in het
centrum wordt toegestaan; de overige
straten zijn uitsluitend voor woningen
bestemd.
Het vergroten van een winkel in een
woonstraat past niet in die visie. Het is
al vervelend genoeg dat het thans nog
geldende bestemmingsplan al zeer rui
me mogelijkheden geeft voor winkel
bouw op plaatsen waar dat volgens de
jongste gezichtspunten totaal onge
wenst is.
Het standpunt van Nauta werd in de
vergadering van de commissie ruimtelij
ke ordening vertolkt door burgemeester
Engelvaart. Niet alle commissieleden
wilden een oordeel geven over het plan
Dekker. Ate Rienstra wilde de verschil
lende visies binnen het college eerst
rustig bestuderen. KI Barendregt sprak
zich echter uit vóór de winkeluitbrei
ding. „Nauta bevriest het ondernemer
schap", zo oordeelde hij
De commissie sprak zich positief uit
over nog enkele van het bestemmings
plan afwi|kende bouwplannen in Den
dacht dat de firma Agter in de pro
blemen zou komen met de nieuwe
regeling, omdat veel apparaten geladen
en gelost worden in de Weverstraat.
Van der Kooi zei dat deze reparatie
artikelen dan via de Waalderstraat weg
gebracht zouden moeten worden. Jo
van Beek, werkzaam bij de firma Agter,
maakte daartegen bezwaar. Zij zei dat
het bedrijfstechnisch niet mogelijk was
alles via de Waalderstraat weg te
brengen. Gerard van der Kooi: „Ja
vroeger ging het allemaal zó maar. Het
is nu de bedoeling dat de middenstan
ders ook het één en ander gaan
plannen".
Brommers
Hans van der Klift vroeg of er nu ook
een verbod voor brommers kwam.
„Vooral in de Weverstraat en Binnen
burg zijn die brommers levensgevaar
lijk", aldus Van der Klift. Wachtmeester
Herke Zijlstra van de Rijkspolitie zei dat
het fietsverkeer in de Weverstraat nu
waarschijnlijk van twee kanten is toege
staan, maar dat brommers niet meer in
de 'motorvrije' straten mogen komen.
De politie zal streng controleren.
Vanuit het publiek werd gevraagd of
de 'straatreclame' van winkeliers dan
ook zou verdwijnen. Spreker doelde
hier op reclameborden en uitstallingen
van artikelen in wagentjes en bakken op
straat. Van der Kooi zei dat deze uit
stallingen weg moeten op de tijd dat er
auto's in de straten mogen.
De vrachtwagenchauffeurs wezen tij
dens de discussie verschillende keren op
het feit dat een dergelijke regeling voor
hen praktisch onmogelijk uit te voeren
is. Dit schoot lede de Vries in het ver
keerde keelgat. Hij had de indruk dat
iedereen een beetje voor het 'eigen
stekkie' zat op te komen. De chauffeurs
wilden langer tijd hebben om spullen af
te kunnen leveren en bedrijven wilden
de auto dichter bij de zaak. De Vries was
van mening dat er een groep vergeten
werd en dat was de winkelende klant.
„Vier keer per dag schiet de VTB voor
bij, brommers rijden af en aan, en de
middenstanders zie je ook dagelijks vele
keren voorbij trekken. Het is niet altijd
veilig om te winkelen", aldus De Vries.
Nico Nagtegaal was het met De Vries
eens en hield een betoog waarin hij
probeerde duidelijk te maken dat vooral
de oudere mensen moeite hebben met
de huidige, uit de hand gelopen, rege
ling. „De bejaarden vormen de meest
kwetsbare groep in het verkeer", aldus
Nagtegaal.
Goede wil
Van der Kooi was het met de sprekers
eens en zei dat alle betrokkenen hun
Burg, zoals een verbouwing van bloe
menhandel Vespertina aan de Koger-
straat. Er komt een gebouw voor
stallling van de bedrijfsauto en opslag
van materiaal; een bestaande houten
schuur en een kas worden verwilderd
Ook Vespertina is er gekomen in strijd
met het bestemmingsplan, maar omdat
het verbouwplan geen uitbreiding in
houdt, kon het college zich daar wel
eensgezind achter scharen. Ook de
commissie ruimtelijke ordening deed
dat. Akkoord ging de commissie ook
met het plan van de heer Koopman om
een woning te bouwen op de hoek
Molendwarsstraat-Beatrixlaan en het
plan van de heer A. Mantje die een
magazijn achter het winkelpand Hoger-
straat 5 wil maken, De omvangrijke ver
bouwing van de CVO-school is ook met
helemaal in overeenstemming met het
bestemmingsplan, maar ook in dit geval
zal de gemeenteraad worden voorge
steld een zg voorbereidingsbesluit te
nemen, waardoor de bouwvergunning
door toepassing van artikel 19 van de
wet op de ruimtelijke ordening kan wor
den gegeven.
Boerderijdeskundige
In de rondvraag van de vergadering
vroeg de heer J. Koolhof nadere infor
matie over de deskundigen op het
gebied van boerderijbouw waarbij B en
W sinds kort te rade gaan als een bouw-
aanvraag voor een agrarisch opstal
binnenkomt. Ambtenaar M. Smut van
bouw- en woningtoezicht legde uit dat
het hier gaat om een commissie, die
bestaat uit architecten die zich in de
goede wil moeten tonen, want iedereen
wil graag een goed winkelklimaat in het
centrum. Hij wees er verder op dat de
tijden die nu voorgeschreven worden in
de praktijk getoetst zullen worden.
„Komt u duidelijk tijd tekort dan moeten
we de zaak opnieuw bekijken", zo sprak
hij tot de chauffeurs.
Jan Hennink vroeg of de Waalder
straat en de Kogerstraat ook niet voor
autoverkeer afgesloten kunnen worden.
Wethouder Van der Kooi zei dat dit bij
het nieuwe bestemmingsplan van Den
Burg bekeken zal worden. Ook werd
gevraagd of niet wat gedaan kon
worden aan lastig en fout geparkeerde
auto's in Den Burg. Als voorbeeld werd
de hoek Waalderstraat-Kogerstraat ge
noemd. Van der Kooi wees op de weg-
sleepregeling die 15 december van
kracht wordt.
Voetpad
De heer De Groot was niet tevreden
over het voetpad aan het eind van de
Hogerstraat, richting Maas supermarkt.
Hij had in het verleden gevraagd om een
beter en breder pad. Van der Kooi zei
dat een ontwerp was gemaakt om tot
een 'echt' voetpad te komen. Die verbe
tering gaat echter meer kosten dan ver
wacht was en de wethouder wilde eerst
nog eens bekijken of hij hier wel geld
voor uit kon trekken.
De nieuwe regeling voor het centrum
wordt na de hoorzitting eerst verder
uitgewerkt en komt dan nog in de ver-
keerscommissie en B en W ter sprake.
Van der Kooi verwachtte dat de nieuwe
regeling begin volgend jaar van kracht
wordt.
weest. U mag tevens bekend geacht
worden met het feit dat met het verstrij
ken der jaren de exploitanten de con
structieve inrichting der paviljoens in
zoverre aangepast hebben dat het tijde
lijk en demontabel karakter ervan is ver
dwenen, mede gezien het ons inziens
gerechtvaardigd vertrouwen, dat door
uw handelwijze in het verleden is
opgewekt, dat een permanente vesti
ging als uitgangspunt voor hun exploi
tatie mocht gelden", schrijft mr. C. W.
M. Lustenbouwer van de juridische
dienst aan de directie van Staatsbos
beheer. Hij dringt er bij Staatsbos
beheer op aan hun beslissing te herzien
en het in het verleden gevoerde beleid
ten aanzien van de exploitatie van
strandpaviljoens en dergelijke te conti
nueren. Tenslotte vraagt Lustenbouwer
zich af hoe Staatsbosbeheer in een tijd
van teruglopende economie dit soort
maatregelen denkt te kunnen nemen,
vooral nu het binnenlands toerisme
gestimuleerd dient te worden.
bouw en verbouw van agrarische ge
bouwen hebben gespecialiseerd. De
commissie kan worden beschouwd als
een soort welstandscommissie Dat de
ze commissie alleen maar gecharmeerd
zou zijn van oude stolpen, is met waar.
Op een andere vraag van Koolhof zei
de burgemeester dat de bijdrageregeling
voor het oude land van Texel redelijk
goed werkt. Zeer recent zijn nog twee
aanvragen voor vergoedingen binnen
gekomen. De indruk bestaat dat de be
trokkenen tevreden zijn over de wijze
van afhandelen. De begeleidingscom
missie die bij het toekennen van bijdra
gen advies geeft, functioneert nog niet
helemaal zoals het moet.
Landschapspark
Naar aanleiding van andere vragen
van Koolhof werd meegedeeld dat de
commissie ruimtelijke ordening waar
schijnlijk in maart een oordeel moet
geven over de regeringsplannen inzake
de nationale landschapsparken. Er be
staat al een 'nota landschapsparken' die
door de gemeente is geproduceerd,
maar daarin staat nog geen mening. Het
is slechts een verzameling van feiten op
grond waarvan de betrokkenen zich een
mening kunnen vormen De voorzitters
van de landbouwarganisaties hebben
zich er inmiddels al over gebogen. Wat
betreft de extra bijdrage die door de
heer Zijm van de 'Leemkuil' is gevraagd,
kon niets worden meegedeeld Koolhof
klaagde verder over de trage afhande
ling van de aanvraag van A Lap uit Den
Hoorn die aan de Mokweg een nieuw
agrarisch bouwblok wil hebben Uit het
antwoord bleek dat dat op de afdeling
ruimtelijke ordening veel werk is opge
hoopt als gevolg van ziekte van een
(nieuwe) medewerker. Ook op de type
kamer kan men het werk nauwelijks
aan. De aanvraag van Lap is daarom
nogal laat doorgezonden Overigens
vergt een dergelijke procedure in nor
male omstandigheden ook nogal wat
tijd. Er worden niet alleen agrarische
maar ook landschappelijke adviezen
ingewonnen.
Bouwfondsplan
Het ziet er naar uit dat een niet-Texelse
aannemer het woningbouwproject van
het Bouwfonds Nederlandse Gemeen
ten (op een terrein aan de Beatrixlaan in
Den Burg) gaat uitvoeren. Onderhande
lingen met de plaatselijke aannemers
mislukten omdat de prijs veel te hoog
was, althans te hoog voor premie
A-woningen.
Het project is als gevolg van de
moeilijkheden zeer vertraagd. In oktober
had de bouw al moeten beginnen.
Hoge schuren
Niet alleen bollenboeren maar ook
andere agrariërs stellen prijs op bedrijfs
gebouwen met een goothoogte (muur
hoogte) die belangrijk hoger is dan
thans volgens het bestemmingsplan
mogelijk is. Zoals bekend heeft de plaat
selijke afdeling van 'bloembollencultuur'
verzocht het bestemmingsplan in die zin
te wijzigen. Intussen is gebleken dat ook
akkerbouwers steeds meer werken met
zg. kuubskisten, die met de heftruck
worden opgestapeld. Aan een hoog
puntdak heeft men daarbij niets; het
gaat om de wanden die vier tot zes
meter hoog moeten zijn om een behoor
lijk aantal kisten tegen de muur te
kunnen zetten. De hoofdingenieur-di
recteur voor de bedrijfsontwikkeling
heeft zich intussen positief over deze
ongrijpende wijziging van het bestem
mingsplan uitgelaten. Het advies van de
landschapsdeskundige moet nog ko
men.
Burgemeester Engelvaart zei met na
druk geen verwachtingen te willen
wekken, maar het gemeentebestuur zal
wel 'op haalbaarheid werken' in een zo
goed mogelijk overleg met het provin
ciaal bestuur, waar de eindbeslissing
ligt. Het college denkt aan het opnemen
van een vrijstelllngsbepaling in het be
stemmingsplan, waardoor elk geval op
zich kan worden bekeken en niet ieder
een zonder meer het recht heeft om
gebouwen met zulke hoge muren neer
te zetten.
Zoals bekend ligt op het ogenblik bij
de gemeente de bouwaanvraag van de
heer A. de Ridder uit het Kogerveld die
een bollenschuur met muren van vier
meter wil. Die aanvraag is afgewezen en
De Ridder is inmiddels tegen de afwij-
zing in beroep gegaan bij de gemeente- x
raad. Vrijwel zeker zal de raad het ir
beroepschrift ongegrond verklaren om- x
dat er geen enkele twijfel over is dat B 3 e
en W het bestemmingsplan juist hebben x
toegepast. De beroepschriftencommis- jr
sie heeft een dergelijk advies inmiddels x
al gegeven. Het ziet er dus naar uit datii
De Ridder de wijziging van het bestem- x
mingsplan moet afwachten. 1 n
it
Dure eisen ie
De AH-supermarkt en de daarbij ge
plande vijf bovenwoningen vallen per
stuk 712.000, duurder uit omdat
de gemeente eiste dat de opdrachtgever
(Exploitatie maatschappij Texel) voor
parkeerruimte voor ca. 20 auto's zou
zorgen. Dat kon alleen door van de
gemeente een stuk aangrenzende grond
voor 760.000,— over te nemen. Volgens
de heer J. C. Dros is de opdrachtgever
genoodzaakt dat extra bedrag om te
slaan over de vijf woningen waardoor
deze te duur worden om als premie
A-woningen door de beugel te kunnen.
Omslaan over de huur, die Albert
Heijn voor de supermarkt aan de EMT
moet betalen, was niet mogelijk omdat
het betreffende contract al was gesloten
voordat de gemeentelijke eis op tafel
kwam De heer Dros betreurde deze
gang van zaken en vond de gemeente
lijke houding weinig soepel in verge
lijking met de vriendelijkheid waarmee
een projectontwikkelaar als Jarino in
vergelijkbare situaties wordt behandeld.
Dros doelde daarbij op het feit dat de
gemeente bereid is van het parkeerter
rein de Vogelenzang enkele parkeer
plaatsen op te offeren om de bouw van
het Jarino winkel-woningcomplex aan
de Hogerstraat-Gasthuisstraat mogelijk
te maken.
Billijk
Ambtenaar Le Roux legde uit dat het
stellen van parkeereisen volgens de
bouwverordening mogelijk is. In dil
geval behoorde het zeker te gebeuren
omdat een supermarkt veel autoverkeei n
aantrekt. Er ligt vlakbij wel een gemeen
telijk parkeerterrein, maar dat heeft eei
algemene functie. Het is billijk dat hei 1
bedrijf zelf tenminste een deel van de
'eigen' auto's opvangt. Volgens ambte
naar M. Smit hadden opdrachtgever ei
architect hiermee rekening kunnen hou
den en is het niet eerlijk om de gemeen
te de zwarte piet toe te spelen.
Binnen het college van B en W bestaat verschil van mening inzake
de uitbreidingsmogelijkheden die moeten worden toegekend aan de
slijterij-wijnhandel van J. Dekker, Witte Kruislaan 7 in Den Burg.
Dekker wil zijn winkel vergroten ten koste van het binnenplaatsje.
Mede omdat de woonomgeving door de verbouwing niet wordt
aangestast, had de meerderheid van het college geen bezwaar.
Wethouder J. Nauta echter is tegen uitbreiding.