Twee nachten in de mast en de zee sloopt door. Reddingen voor Texe/s kust Drie stemmen tegen verwarming in Maritiem Museum Grote plannen voor Rondje om Texel TESTWEEK RENAULT 18 AUTOMATIC. DROS Beslissing over vrije kleuterschool valt spoedig w Zaalvoetbaltoernooi in Sporthal Brouwer speelde remise 381 ijDAG 16 JANUARI 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 7 afpast S schipbreuk van de Renown op de Texelse gronden, getekend door de luitenant ter zee eerste klasse M. C. van Doorn. Op negen december 1887 liep de Duitse bark „Renown" vast op de ïizersbult, een zandbank in de Texelse gronden. De kustwacht jkduin nam een aantal noodseinen van het schip waar. Hierop leren de sleepboot 'Hercules' en een roeireddingboot uit ter redding, ■teindelijk moesten vele pogingen ondernomen worden om de be- janningsleden van boord te kunnen halen. Drie spannende en jtputtende dagen voor de redders van de KNZHRM en de bemanning in de „Renown", waarvan een deel twee nachten in de mast zat met p enige beschutting een stuk zeildoek. Uiteindelijk werden drieen- iintig mensen gered. Eén bemanningslid stierf door uitputting en en matroos die zwemmend probeerde bij de kust te kernen was door ermoeidheid bezweken. 'Na de yele pogingen getuigde Theo- jor Rijkers, kapitein van de roeired- hgboot later: „Het was leven om Ven. De meesten van ons zijn huis- Elers, maar daaraan dacht niemand aneer het hartverscheurend hulpge- p ons bij het naderen van de nown' al luider en luider in de oren |>nk. Maar het kon niet. De boot moest Shouden blijven zowel voor hen als lor ons." In het blad 'Eigen Haard' stond een (and na de redding een verslag van (ze stranding geschreven door M. C. Doorn. Van Doorn toendertijd lui- (nant ter zee eerste klasse in Den ilder maakte er ook een tekening bij een beeld geeft van de hachelijke iuatie waarin de laatste bemannings- jden verkeerden na twee nachten Vachten. De heer J. A. van der Vlis gaf ps dit 'Eigen Haard' artikel uit 1888. Stukgeslagen Het Duitse barkschip was met een Ing rijst op weg naar Bremen. Om vijf 's morgens werden de eerste nood- len door Kijkduin waargenomen, srna de sleepboot en roeireddingboot I in actie kwamen. De storm had on- Idelijk na de stranding zijn werk laan, het grootste deel van het schip al stukgeslagen en gezonken. Toen n tegen acht uur het wrak naderde gen juist de grootmaststeng en de rbramsteng overboord. De schip- ukelingen diesnel in het bezaanswant ren gevlucht gaven luidkeels te ken- i dat ze zo vlug mogelijk van boord den. II De toestand bleek bij het moeizaam raderen van het schip hoogst ernstig te lijn. Van Doorn omschrijft het zo: 'Het feeder was guur en stormachtig, brul- lende liep de zee over het reeds nage noeg gezonken wrak een zee van schuim achterlatende, waartusschen de breede rusten van het schip, met gesplinterde deelden, rondhouten en ijzerwerk, zich als scherpe rotspunten vertoonden. Daarbij bedreigde de ver vaarlijk stootende vleet van het over boord liggende tuig alles wat naderen mocht met vernieling.' Ondanks deze moeilijkheden aarzelde Dorus Rijkers geen moment om een poging om bij het schip te komen, te wagen. Het gevaar was natuurlijk aanwezig dat door een verradelijke zee, de boot kans liep om boven op het 'Renown' wrak geslagen te worden, maar Rijkers vond een plek waar het wrak, volgens hem, het meest veilig genaderd kon worden. Deze po ging lukte. Elf schipbreukelinaen van de vijfentwintig) waaronder de kapitein konden van het schip gehaald worden. Zij werden door de roeiboot naar de sleepboot 'Hercules' gebracht die op enige afstnd van het schip lag te wachten. Uitgeput Dit eerste succes gaf de redders moed. De volgende pogingen om het schip te naderen mislukten echter. De roeiers waren niet bij machte nogmaals bij de 'Renown" te Ttofhen. De vloed kwam door en daarmee nam de wind toe en werden de golven hoger. De krachten van de roeiers schoten tekort tegen deze overmacht. De vele po gingen en de vele uren op het water hadden hen uitgeput. Rijkers zag in dat hij alleen met nieuwe roeiers succes kon verwachten. De kapitein van de sleep boot geloofde daar eerst niet in. „Hij zag graag in zijn ijver het uiterste zo niet het onmogelijke beproefd" zo schreef Van Doorn. Rijkers bleef bij zijn standpunt en de sleepboot voer terug om nieuwe roeiers te halen. Enkele uren later keerde de 'Hercules' terug met 'verse' krachten. Ondanks de uiterste krachtsinspannin gen van de nieuwe roeiers bleven echter alle pogingen om bij het wrak te komen vruchteloos. Was er één kansje geweest dan hadden we het beslist gewaagd, was het commentaar van Rijkers. Het werd avond en de roeiers waren ge noodzaakt hun redding uit te stellen. Veertien schipbreukelingen bleven die nacht achter op het wrak. Overnachten De storm bleef de hele nacht aan houden en ook de fokkemast moest er aan geloven. De bezaanmast waar de schipbreukelingen in zaten had het echter gehouden en zodoende waren de veertien bemanningsleden nog in leven toen de 'Hercules' en de roeiredding boot het schip de volgende morgen opnieuw naderden. De omstandigheden bleven zeer ongunstig. Het wrak was diep in het zand gezakt zodat in feite alleen nog één mast boven het water uitstak. Doordat de resten van het schip onder de golven lagen was het nog steeds gevaarlijk om het schip erg dicht te naderen, omdat een moment van onachtzaamheid kon betekenen dat de roeiboot door een stuk hout stukge slagen zou worden. Toch lukte het om bij het achterschip te komen, waarna de bemanningsleden zich één voor één aan een gaffeltouw tot op het water lieten zakken. De redders gooiden redding- lijnen uit waardoor zeven bemannings leden gered konden worden. De tweede stuurman van de 'Renown' overleefde deze poging niet. Hij was door uit putting niet meer in staat geweest de toegeworpen reddinglijnen te pakken en verdronken. Een matroos had al eerder geprobeerd om zwemmend de wal te bereiken. Ook hij was verdronken. Zo bleven de vijf overgebleven bemannins- leden een tweede nacht achter op de gaffel van de enig overgebleven mast. „Met een gespannen lap zeildoek als enige beschutting voor den guren wind, zaten zij daar dicht bij elkander gehurkt; geen kreet werd meer gehoord. In stomme vertwijfeling gingen zij nog maals den somberen decembemacht te gemoet". Herinnering De volgende dag was het weer een stuk beter. De wind was minder ge worden en zo was de roeiboot 's morgens al snel bij het wrak. De laatste schipbreukelingen lieten zich ook via het gaffeltouw en een reddinglijn in de roei boot trekken. De weersomstandigheden waren nog wel zodanig dat Rijkers het niet waagde om voorbij het achterschip te roeien. Allen werden van boord jSfertooneel, dert de haven van Nieu- wedfep dien Zondag morgen te aan schouwen gaf zal voorzeker bij velen nog lang in herinnering blijven. Met de vlaggen in top, ten teeken dat het zoo vurig verlangde succes eindelijk ver kregen was, stoomde de 'Hercules' met de reddingboot op sleeptouw de haven binnen." Een domper op de feestvreugde kwam enige dagen later toen de 65jarige kok, die voor de schipbreuk al long ontsteking had, aan de geleden ont beringen bezweek. Maar de redders konden tevreden zijn. Zij hadden hun werk onder zeer moeilijke omstandig heden volbracht. Kom deze week de Renault 18 Automatic zwaar op proef stellen. Beleef dat ekstra stuk rijplezier bij: rongweq J, ti< Tê'. i 2f' De gemeenteraad is dinsdagavond akkoord gegaan met een voortgezette exploitatie van het maritiem museum in Oudeschild en met een gemeentelijk krediet van bijna zestienduizend gulden voor het aanbrengen van een aantal noodzakelijke voorzieningen. In de loop van dit jaar zal een beleidplan worden worden ontwikkeld, niet alleen voor het maritiem museum maar voor alle Texel se musea. De gemeenteraad toonde zich dins dagavond unaniem enthousiast over de gelukkige start die het museum dit jaar heeft gemaakt en vooral over de inzet van vrijwilligers, waardoor het project tegen betrekkelijk weinig kosten van de grond is gekomen. Zowat de helft van het gemeentelijk krediet (te onttrekken aan de toeristische reserve, de op brengst van de toeristenbelasting) is nodig voor de aanleg van verwarming in het museum. Dat riep weerstand op bij de heren Van Asselt, Schilling en Dros. Zij vonden dat deze uitgaaf best kon wachten totdat in de loop van dit jaar definitief vast staat wat er verder met het maritiem museum zal gebeuren. Jan van Asselt zei dat de spullen die door vocht worden bedreigd momenteel toch ergens anders zijn opgeslagen. Tegen de tijd dat het museum open gaat breekt het droge seizoen weer aan zodat de verwarming pas voor de winter 1981 -'82 nodig is. Bovendien zou het stoken in de grote slecht geïsoleerde ruimte wel eens een dure grap kunnen zijn, zodat men volgend jaar voor de noodzaak staat kostbare isolerende voorzieningen aan te brengen. N. C. Barendregt van de VVD had de voorzieningen in het museum op een andere manier gefinancierd willen zien: op basis van kapitaalslasten en niet a fons perdu. Verder wilde hij weten in hoeverre de thans gehanteerde entree prijzen voor verhoging in aanmerking komen. Op wat langere termijn zou het exploitatienadeel van het museum wel eens flink hoog kunnen worden en het is van belang voor zo groot mogelijke inkomsten te zorgen. Om de zelfde redenen moet serieus worden onder zocht welke subsidiemogelijkheden er zijn. J. C. Dros sloot zich daarbij aan. De heer S. de Waard vond dat B en W het aantal bezoekers voor volgend jaar (twee maal zoveel als in het afge lopen seizoen) te hoog hebben geschat. Dit jaar was er veel toeloop, maar dat Kwam ook omdat het iets nieuws was. De Waard was nog steeds bang dat de museumuitgaven van Texel ten koste zullen gaan van andere belangrijke voorzieningen. Ook P. A. Zegers liet een waar schuwend geluid horen. „Vooral als het personeel moet worden uitgebreid, zit er op den duur een flink exploitatietekort in. Je kunt niet blijvend op vrijwilligers draaien. B en W verwachten voor 1981 een sluitende exploitatie, maar als er toch een tekort zou zijn, wie draait daar dan voor op?" Reëel Wethouder Nauta merkte op dat de te verwachten aantallen bezoekers reëel zijn geraamd. Terugblikkend op het af gelopen seizoen (toen het museum pas eind augustus open ging) en de belang stelling voor de andere musea, zou op 45.000 bezoekers gerekend kunnen Na een serie informatieavonden zal nu spoedig worden besloten of op Texel een vrije kleuterschool zal worden opgericht of niet. Het hangt vooral af van het aantal leerlingen dat kan worden verwacht. Het minimumaantal is 20, maar de initiatiefnemers willen ook afgaan op de belangstelling op wat langere termijn, omdat het niet gewenst is een schooltje op te richten dat al na korte tijd weer moet worden opgeheven. De derde informatieavond, deze keer gehouden in 'De Schakel' trok vrij veel belangstelling: 45 personen. Er werd gesproken door Ewoud de Jong, kleu terleider aan een vrije kleuterschool in Bergen. Aan de naam 'klas' wordt de voorkeur gegeven omdat de benadering van de kinderen op de vrije kleuter school geheel niet 'schools' is. Er wordt uitsluitend gespeeld en met leervakken houdt men zich niet op. Volgens Ewoud de Jong geeft dat bij de overstap naar de basisschool nauwelijks problemen. In de praktijk blijkt dat de kinderen zich na enkele maanden de 'achterstallige' ken nis hebben eigengemaakt. In zijn praatje ging De Jong o.m. in op de ont wikkelingsfasen van het kind en legde er de nadruk op dat jonge kinderen zich in het geheel niet kunnen verweren tegen invloeden van buiten. Ze nemen alles op en daarom tracht men aan de vrije school 'het beste' aan te bieden. In sterke mate wordt ook voldaan aan de behoefte aan rhytme in het dag- en werkpatroon: vaste handelingen, fees ten en rituelen op vaste momenten. Woensdagavond 21 januari wordt de voorlopig laatste bijeenkomst gehouden en bij die gelegenheid zal de haal baarheid van een vrije kleuterklas op Texel onder ogen worden gezien en worden allerlei practische zaken behan deld, Ook nu is iedereen welkom, in het bijzonder de ouders die hun kind of kinderen (beneden 6 jaar) voor de vrije kleuterklas willen aanmelden. Wie niet in de gelegenheid is te komen, kan van zijn interesse blijk geven bij Jos Koster, Doolhof 6, Den Burg, tel. 02220-2170. Scouting Texel haalt zaterdag vanaf 10.00 uur oud papier op in de Emma- laan, Haffelderweg, Keesomlaan, Pieter van Cuyckstraat en Ada van Holland straat. Men wordt verzocht het papier tijdig gebundeld aan de weg te zet ten. zodat het ophalen vlot kan geschieden. worden. Veiligheidshalve zijn er echter 10.000 minder geraamd. De algemene middelen worden door het museum niet belast, ook in de toekomst niet. Want het geld komt steeds uit de toeristische reserve en —zomogelijk— uit subsidies. Over dat laatste kan echter nog niets met zekerheid worden gezegd. De cen trale verwarming kan niet wachten, aldus Nauta, die vertelde dat niet moet worden gedacht aan centrale verwar ming met radiatoren maar aan een luchtbehandelingsysteem dat vooral is bedoeld als vochtwering. Het vrij hoge bedrag dat ermee is gemoeid, wordt mede veroorzaakt door bouwkundige voorzieningen die met de verwarming samenhangen. De entreeprijs voor het museum zou verhoogd kunnen worden als het nodig mocht zijn. Voorlopig wil men het niveau van de andere verge lijkbare musea aanhouden en in ieder geval voorkomen dat het bedrag een reden is om er niet heen te gaan. In het verloop van de verdere discussie bleken de tegenstanders van de verwarming niet te overtuigen. Als tip om tot een zo voordelig mogelijke exploitatie te komen werd geopperd om de openingstijden enigszins beperkt te houden. Doopsgezinde kerk De restauratieplannen voor de doops- qezinde kerk van Oosterend kregen niet de steun van de heer J. C. Dros. Hij vond dat dergelijke gemeentelijke uitga ven ineens moeten worden gedaan en dat de gemeenschap er niet tot in lengte van jaren de kapitaalslasten van mag ondervinden. „Wat we graag willen houden", aldus Dros die uitgerekend had dat zijn achterkleinkinderen nog zullen betalen voor de doopsgezinde kerk. Wethouder Nauta troostte de heer Dros door op te merken dat zijn achterkleinkinderen niet alleen de lasten maar ook het genot van dit gebouw zullen hebben. Dat hielp echter niet want Dros stemde als enige tegen. Een belangrijke mededeling bij de dis cussie over deze zaak was dat het ab soluut zeker is dat de provincie 10% van de kosten subsidieert. A.». zaterdag organiseert de ZVV Kikkert. S.M. Topido uit De Cocksdorp in de sporthal Ons Genoegen een zaahroetbaltoemooi, waaraan acht Texelse verenigingen meedoen. Het toernooi begint om 15.00 uur en duurt tot 22.30 uur. jorlr-tbno s»b rtsv -ik" Indeling poules: Poule A: Amro, A O 2000, Arn. Looyer, Rab, KSMT 1. Poule B: Texel 2, Oosterend 6, Texelse Boys 2, KSMT 2, KSMT 3. De wedstrijden: 15.00 u. KSMT 2-KSMT 3 15.20 u. KSMT 1-Amro 15.40 u. Texel 2-Oosterend 16.05 u. Rab-A O 2000 16.25 u. KSMT 2-Tex.Boys 16.45 u. Amro-Arn. Looyer 17.10 u. KSMT 3-Texel 17.30 u. KSMT-A O 2000 17.50 u. Oosterend-Tex.Boys 18.15 u. Rab-Arn. Looyer 18.35 u. KSMT 2-Texel 18.55 u. Amro-A O 2000 19.20 u. KSMT 3-Oosterend 19.40 u. KSMT 1-Rab 20.05 u. Tex.Boys-Texel 20.25 u. A O 2000-Arn. Looyer 20.45 u. KSMT 2-Oosterend 21.10 u Amro-Rab 21.30 u. KSMT 3-Tex.Boys 21.50 u. KSMT 1-Arn.Looyer ±22.30 u. Prijsuitreiking Rien Brouwer kon zich in de dam- competitie van de damclub Texel niet revancheren op J. Hooijberg. Een vorige partij tegen dezelfde tegenstander was vorige keer ten onrechte verloren. Brou wer kon niet voldoende winst uit deze partij halen, waardoor het remise werd Laurens van Kooten verraste Frans Kuiper met een trekzetje, waarna een damslag volgde. Ook tegen C. Vinke voerde Laurens deze zet uit. Dramatisch genoeg trapte Cees erin. Hij had ook twee schijven naar dam kunnen slaan.' Dan was de partij andersom beslist. P. Kooiman had weinig moeite met J. van Heerwarden en tegen P. Bakelaar bracht Kooiman het tot een regelmatige remise. Schijfwinst was voor Kuiper vol doende om de punten van J. van Heer waarden af te snoepen. Door twee maal een schijf te offeren kwam Wijnand Bakker juist een zet eerder op dam, wat voldoende was om een punt te pakken. Uitslagen: R. Brouwer-J. Hooijberg 1 —1 P. Kooiman-J. van Heerwaarden 2—0 L. van Kooten-Fr. Kuiper 2—0 W. Bakker-J. Hooijberg 1 1 P. Bakelaar-P. Kooiman 1 1 C. Vinke-L. van Kooten 0—2 J. van Heerwaarden-Fr. Kuiper 0—2 De Catamaranronde om Texel wordt dit jaar gehouden op zaterdag 23 mei. Als eventuele uitwijkdatum bij bijzonder slecht weer is zondag 24 mei vastgesteld. De datum wordt bepaald door de hoogwatertijden en luistert daarom bijzonder nauw. De spectaculaire catamaranrace was vorig jaar een bijzonder groot succes. Met ruim vierhonderd boten werd het aantal deelnemers van het jaar daarvoor verdubbeld. Er waren deelnemers uit ver schillende Europese landen en uit Amerika. Gezien de nationale en internationale reacties van deelnemers en van de publiciteits media, wordt voor 1981 een nog groter aantal deelnemers verwacht dan vorig jaar. In een uitgebreide reportage in het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift „Multihull" werd de catamaranrace het grootste zeilevenement ter wereld genoemd. Het rondje om Texel wordt dit jaar ge varen volgens internationaal wedstrijd reglement. Het is niet meer een presta tietocht, maar een echte wedstrijd. Door het instellen van extra controles en het in leven roepen van een protestcomité, zal de organisatie het wedstrijdkarakter bevorderen. De toervaarder zal in de ronde van Texel nog wel van start kun nen gaan, maar hij doet dit dan volgens de wedstrijdreglementen. Uiteraard kan hij in eigen tempo het rondje volbren gen. Het punt veiligheid krijgt alle moge lijke aandacht van de commissie, die het rondje organiseert. Een groot aantal personen en instanties zal om mede werking worden gevraagd. Gehoopt wordt dat die medewerking ook inder daad zal worden gegeven. Een program maboekje zal evenals vorig jaar worden gedrukt en worden verzonden aan oude en nieuwe deelnemers, pers en belang stellenden. Voor advertenties in dit boekje kan men zich opgeven bij Jan Prins, Wilhelminalaan 28, Den Burg, tel. 2948. De ronde-organisatie stelt zich graag open voor suggesties ten aanzien van allerlei activiteiten, die in dat weekend kunnen of worden georganiseerd en die voor de deelnemers van belang kunnen zijn. Degenen die suggesties hebben, kunnen bellen naar Nico Nagte- gaal. Dageraad 39, Den Hoorn, tel. (02226)339.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7