i Programma welzijnsdag JA- Rinkelaar gestrand maar de loodsen vechten door.... Reddingen langs Texels kust B.N.G.-projekt F n VERVOLG VAN PAG.l Prijzen voor Franse hangoren 'V i i -1- a Snelheidscontrole Periodetoernooi vrijwel beslist mmm rUDAG 30 JANUARI 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 5 bleek dat weer eens bij het mislukken van de aanbesteding van de dorpshuis verbouwing. Texels grootste aannemer Drijver is nu begonnen met actie om dergelijke verhalen te ontzenuwen. „Tot dusver reageerden we liever niet op zulke verhalen. Je trapt al gauw mensen tegen de schenen waarmee je later toch weer zaken wilt doen. Maar nu wordt het toch echt te gek. Collega's van ons met een uitstekende reputatie worden als gevolg van uitlatingen in commissie- en raadsvergaderingen te schande gezet. Wie het handigste kletst wordt het minst verdacht. Wat onsookgegriefd heeft was de bewering dat het overschrijden van de raming bij de bouw min of meer traditie is. Dat is gewoon niet waar. Als een goede architect met een goede aannemer f samenwerkt, gebeurt dat niet" aldus ff firmant Jaap Drijver. Hij zegt het heel merkwaardig te vinden dat het Bouw fonds de prijs van Drijver veel te hoog vond, maar nergens de overlegde be rekeningen heeft willen aanvechten door het tonen van een tegenbegroting. „De begroting was helemaal volgens de normen van de proefbegroting, waarmee het Bouwfonds wèl vrede had. Laat hen maar vertellen wat we verkeerd hebben gedaan. Maar dat gebeurt niet en wij hebben dan ook een sterk vermoeden dat 7 het Bouwfonds het woningproject aan de r Beatrixlaan helemaal niet zelf heeft i begroot maar gewoon is uitgegaan van een prijs waarmee zij dit project financieel 18 rond kan krijgen en dietevensvoldoetaan jj de overheidsnormen voor de A-premie. jI Maar dat is bij een betrekkelijk klein t\ project bij zoveel variatie uitgesloten. Dat 3 kan alleen in een veel grotere bouw- stroom of bij woningen die praktisch allemaal hetzelfde zijn. Maar door dat vooroordeel jegens aannemers wordt toch beweerd dat Texelse aannemers veel te duur zijn, met het gevolg dat men ons voor grotere woningbouwprojecten niet eens meer vréégt". Drijver hoopt binnenkort te bewijzen dat hij in staat is koopwoningen te bouwen die zo goed- )r^ koop zijn dat ze voor de premie in aan merking komen. Hij heeft het Archi tectenbureau Alkema uit De Koog in nauwoverlegeen dergelijk huis laten ont werpen. Het wordt een woning van ruim 300 m3. Ze voldoen ruimschoots aan de tegenwoordige eisen en de garantie wordt gegeven dat ze geen cent duurder zullen uitvallen dan het bedrag waarvoor ze in het begin worden aangeboden. De belangrijkste onderdelen van de woning worden in ter plaatse te gieten beton uitgevoerd, een bouwsysteem dat op Texel nog niet eerder is toegepast. Tussen wanden e.d. zullen als prefab elementen worden gemaakt. Drijver hoopt deze huizen te kunnen verwezen lijken op een van de spaarzame direct beschikbare bouwterreinen. Van buiten zien de huizen er niet erg fraai of origineel uit. het is allemaal strak, recht en een voudig. Volgens Drijver is het op een andere manier tegenwoordig niet meer mogelijk voor die prijs. Erg winstgevend zullen kleine aantallen van dergelijke woningen niet zijn, maar voor Drijverzit er muziek in alsde eerste huizen in de smaak vallen en hij de gelegenheid krijgt er een groot aantal van neer te zetten in het Marsplan. Op de koopwoningen kan dan voldoende winst worden gemaakt om tevens een aantal woningwetwoningen (van hetzelfde type maar alleen minder luxe uitgevoerdl te bouwen. Alkema en Drijver hebben pogingen gedaan om de woningbouwvereniging ertoe te brengen op basis van een dergelijke formule met hen in zee te gaan. Dinsdagavond liet het bestuur echter toch zijn keus vallen op een ontwerp van een overkantse in woningbouw ervaren architect, mede omdat de contacten daarmee al vrij ver waren gevorderd. De Texelse fokkers van Franse hangoren kwamen goed voor de dag op een Bondstentoonstelling in 's- Hertogenbosch. Er werden 5500 konijnen ingezonden in alle erkende rassen. Bi] de Franse hangoren behaalde M. Verseput met zijn ijzergrauwe voedster het certificaat zeer goed. Hij behaalde in de categorie witte voedster een derde en tweede prijs. Jeroen Hm wist in de categorie jonge witte rammen ook een tweede en derde prijs te halen met twee keer het certificaat zeer goed. M. Verseput kreeg het predikaat goed voor een jonge witte ram eigen fok. Het totale programma van de algehele manifestatie 'Welzijn, waar gaat het om?' van aanstaande zaterdag in het kader van de uitreiking van de erepen ning de 'Dubbele von Sion'. Openingstijden zaal: 09.45 - 12.30 uur, 13.15 - 18.00 uur. 19.45 uur (voor genodigden). Expositie stand no. en Vereniging: 1 en 2. Openbare bibliotheek. 3. Nederlandse Jeugbond voor Natuur studie. 4. Texelse Ver. voor Weer- en Sterren kunde. 5 en 6. Gezamenlijke Watersportver enigingen. 7 en 8. Creativiteitskommissie. 9 en 10. Meersportenvereniging Texel. 11. Groene Kruis Texel. 12. Texelse Muziekschool. 13. Zwemclub ZPC TX '71. 14. Texel Concertimento. 15. Gezamenlijke Standsorganisaties en Bloembollenkuituur. 16. Vormings- en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen. 17. Stichting Maatschappelijk werk in de kop van Noordholland. 18. Kantklossen R. T. van der Werf-de Meijere. 19. Speel-o-theek Texel. 20 en 21. Wielervereniging Texel. 22. Scouting Texel. 23 en 24. Sectie Dorps- en Dorpshuis werk. Aanvangstijd:. Film-, video-, diazaal. 10.30 uur. Texelse Ver. voor Weer- en Sterrenkunde, zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 11.30 uur: Stichting Maatschappelijk Werk in de kop van Noordholland, zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 13.30 uur: Meersportenvereniging Texel, zaal 1.- Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 14.30 uur: Sectie Dorps- en Dorpshuiswerk, zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 15.30 uur: Texelse Ver.voor Weer- en Sterren kunde, zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 16.30 uur: Scouting Texel, zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 17.30 uur: Commissie Bouwdorp/Bouwkamp, zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. 21.00 uur: Sectie Dorps- en Dorpshuiswerk., zaal 1. Welzijnsstichting Texel, zaal 2. Aanvangstijd:, vloer. Toneel-Demonstratie- 09.45 u. Rommeltjeskapel Excelsior. 10.00 u. Opening Manifestatie. 10.05 u. Rommeltjeskapel Excelsior. 10.15 u. Texelse Muziekschool. 11.00 u. Musica Texla. 't 12.00 u. Badmintonclub Texel. 12.15 u. Rock a Roll Band Quadrangle. 13.15 u. Boerenkapel K. T. F. 14.00 u. Boerenkapel K. T. F. 14.15 u. Volksdansgroep Texel. 15.00 u. Muziekschool texel. 16.00 u. Scouting Texel. 16.19 u. Spectacle Jazzband. 17.00 u. Afdeling Gymnastiek M.S.T. 17.15 u. The N.E.W. pop-formatie. 20.00 u. Dansgroep Oude Dansen. 20.15 u. The Mess popgroep. 20.30 u. Afdeling Gymnastiek M.S.T. 20.40 u. Texelse Muziekschool. 20.55 u. Afdeling Gymnastiek M.S.T. 21.00 u. Monkey Revival. 21.30 u. Gezamenlijke Toneelvereni gingen. 22.00 u. Afdeling Karate M.S.T. 22.10 u. Margaretha Sinclairband. 22.20 u. Dansorkest Texelse Muziek school. 22.35 u. Uitreiking 'Dubbele von Sion'. 22.50 u. Dansen o.l.v. Dansorkerst Texelse Muziekschool. -r> -L X l L L_i GARDEROBE r stand 7 FIlH-, VIDEO-, DIAZAAL BEHONSTRATIEVLOER 16 17 18 FILM-, VIDEO-, DIAZAAL Een overzicht ven tie sporthal met links en rechts de expositieruimten en in het midden de demonstratiev/oer en het podium. Gedurende een snelheidscontrole die dinsdag op de Pontweg werd gehou den, werd door de politie twee overtre dingen geconstateerd Ter plaatse mag slechts 70 worden gereden. De ernstig ste overtreder reed echter 104. Schaken: Alleen als G. van Es zijn verloren stelling in zijn afgebroken schaakpartij tegen J. Dros zou winnen, kan hij het periodekampioenschap nog op zijn naam brengen. J. Dros hield namelijk zijn partij tegen J. Rommetsop remise, terwijl hij tevens profiteerde van een blunder van P. Bergman, die meteen na de hervatting een ernstige misgreep beging. Dit kostte hem de partij. Door deze gang van zaken is de periodetitel vrijwel zeker voor Jaap Dros. De degradatieplaatsen in de hoofdgroep zijn voor H. Elzinga en M. Witte die beiden net iets te kort schoten. Terpstra werkte zich boven de degradatielijn uit door een verloren stelling tegen H. Elzinga alsnog te winnen. In de B-groep domineert het viertal W. Hoekman, A. Bakker, F. van Lare en E. de Visser. Volgende week zal omde twee promotieplaatsen gestreden worden. Uitslagen A-groep: A. Terpstra-P. Bergman 0 1 M. Witte-M. Vittali 0—1 G. van Es-M. Witte V4 V> H. Elzinga-A. Terpstra 0— 1 J. Rommets-J. Dros '7 Vt P. Bergman-J. Dros 0 1 J. Rommets-H. Elzinga 1—0 A. Terpstra-M. Witte 0—1 Uitslagen B-groep: F. van Tatenhoven-F. van Lare 0—1 C. Witte-E. de Visser 0 1 G. Mossel-J. van Heerwaarden 1 —0 A. Bakker-M. Bremer 1—0 W. Pranger-P. Cornelisse 1 —0 F van Lare-W. Pranger 1 —07 C. Witte-J. van Heerwaarden 0—1 F. van Tatenhoven-P. Cornelisse 1 —0 G. Mossel-A. Bakker 0—1 E. de Visser-W. Hoekman 0—1 W. Pranger-E. de Visser 0— 1 G. Mossel-F. van Lare 0 1 W. Hoekman-F. van Tatenhoven 0—1 M. Bremer-J. van Heerwaarden 1—0 iet jd Ook Texelse schepen verkeerden wel in nood. Halverwege de vorige eeuw liepen niet alleen vissersschuiten en reddingsloepen gevaar om door de golven verzwolgen te worden, ook Texelse loodsboten lukten het niet altijd om de kolkende zee te trotseren. In 1853 werden de particuliere Texelse loodsdiensten opgeheven, zij kwamen in handen van het rijk en werden overgeplaatst naar het vaste j land. In Den Hoorn bleven nog vier particuliere diensten actief. In 1858 liep de Texelse loodsboot nr. 7 op de Noorderhaaks. Van Texel werd gepoogd de loodsen te redden maar de schipbreukelingen wisten op eigen kracht met een roeisloep door de branding te komen en veilig de kust te bereiken. In een boekje van D. Dekker dat in 1875 is uitgegeven en voornamelijk een beschijving van de geschiedenis van Den Helder bevat staat een zeer emotioneel verslag van de stranding van deze loodsboot. In bloemrijke taal wordt de strijd van de loodsen uit Den Hoorn uit de doeken gedaan. Een dergelijk verslag geeft ook aan dat vooral de moed van de 'eigen' mensen de aandacht kreeg. Bij stran dingen van buitenlandse schepen wordt de houding van die schipbreukelingen veel minder of helemaal niet beschre ven. Het boekje van Dekker maakt deel uit van de verzameling strandings- gegevens van Klaas Uitgeest uit De Koog. Zoals bekend heeft Texel een rijke loodsgeschiedenis. In het begin van de negentiende eeuw werd begonnen met het onder rijkstoezicht plaatsen van de particuliere loodsdiensten. Gebleken was dat de loodsen door geringe finan ciële middelen hun boten niet voldoende konden onderhouden. Sommige lood sen leefden naast hun loodswerk van de bedelarij. In 1830 waren er op Texel nog een vijftien particuliere loodsschuiten. In Den Hoorn woonden een zeventig lood sen. Enkele huizen in de Herenstraat herinneren nog aan de roemruchte tijden van dit dorp. De vier particuliere diensten in Den Hoorn bleven onder toezicht van een rijkscommissaris. De loodsboten van die tijd waren zogenaamde 'rinkelaars' Deze kleine zeilboten voeren tot vlak bij het schip dat binnen geloodst moest worden, waarna een kleine roeisloep de loods overbracht naar het schip. De rinkelaar nr. 7 had als schipper C. Buis. Loodsen waren J. F. Griek, J. Kok, W. J. Duinker, A. Grimmel, P. C. Smit en A, C. Abbebes. Op de nr. 7 waren ook enkele leerling-loodsen aan boord: L. Smit en C. Kruk en matroos R. J. Ran. Plicht In de morgen van 7 oktober 1858 stond een zware storm, maar toch moesten Buis en zijn mannen er op uit om een schip het Marsdiep binnen te loodsen. De windrichting was namelijk gunstig voor schepen op de Noordzee om binnen te zeilen. Dat betekende echter voor de rinkelaar dat de wind on gunstig was. Maar plicht was plicht en de loodsen vertrokken spoedig. De zeilen werden dubbel gereefd en alle mogelijke voorzorgsmaatregelen wer den genomen om veilig bij de kust weg te laveren. D. Dekker omschreef het zo: „Verplaatsen wij ons in verbeelding op den dijk, om het loodsvaartuig zoo ver 't gezicht reikt, te zien uitvaren. Wat staat de zee ontzettend hol, en wat worstelt het scheepje tegen de golven, 't Is een ijselijk schouwspel". Toendertijd werd door de bevolking bij een dergelijk noodweer nog wel eens verontwaardigd gereageerd als een loods uitvoer. Maar een dergelijke daad werd nu eenmaal tot de plichten van een loods gerekend en anders was de commissaris van het loodswezen er wel om de schippers van de rinkelaars daarop te wijzen. Reden: Rederijen en verzekeringsmaatschap pijen konden het loodswezen verwijten maken als een schip met een kostbare lading zo vlak voor de kust strandde of verging. Juist met noodweer zijn lood sen op zee het meest noodzakelijk was hun motto. Westgat Na overleg besluiten schipper Buis en zijn bemanning via het Westgat zee te kiezen. Ervaringen met de rinkelaar hadden geleerd dat storm op volle zee meestal meeviel, want daar was het scheepje juist op gebouwd. De nr. 7 laveerde het Westgat voor een groot deel door zonder daarbij veel moeilijk heden tegen te komen. Men moest nog enkele slagen maken om voorbij de Haaks te komen, maar een hevige windvlaag zorgde er voor dat het zeil bij het 'door de wind gaan' (draaien) aan flarden scheurt en enkele momenten later wordt de loodsboot door een enorme zeestroom op de Noorderhaaks gezet. Het is eb en de nr. 7 zit geheel aan de grond. De bemanning begrijpt dat lan ger verblijf op het schip niet mogelijk is omdat de branding het schip snel zal verwoesten. De enige mogelijkheid is zo snel mogelijk met de sloep een veiliger plaats te zoeken. Zandbank In allerijl wordt de sloep roeiklaar gemaakt. De bemanning die uiteraard alle gronden en zeegaten nauwkeurig kent, besluit een zandbank te zoeken waar het anker uitgegooid kan worden en waar ze mogelijk in wat 'rustiger' water kunnen wachten. Deze poging lukt Na een aantal pogingen om door de branding van de Haaks te komen, vinden ze een bank die nagenoeg 'droog' is. Daar zijn ze tot de vloed enkele uren veilig. Op Texel is het inmiddels duidelijk geworden dat de loodsboot gestrand moet zijn. En hoe wel het hevig blijft stormen gaan twee schepen erop uit om hulp te bieden. Het is niet bekend om welke schepen en welke bemanning het hier gaat. Na veel moeite bereiken de scheoen de Haaks en kunnen de gestrande rinkelaar zien v„>7l, JV".v r l ■;-; .7 - j Svft liggen. Er is echter geen levend wezen aan boord te bekennen en de beman ningen zijn uiteraard niet op de hoogte van de vlucht per sloep naar een zandbank. Door de hoge Haaksbranding worden door de redders ook geen veiliger plaatsen waargenomen en de twee schepen besluiten terug te keren. De bemanning verkeert dan in de veronder stelling dat alle opvarenden van de rinkelaar verdronken zijn en komen met die ongelukstijding terug in Den Hoorn. Sein De schipbreukelingen, die al enkele uren bij de zandbank liggen, zien een van de reddingsboten wel, maar kunnen niets doen. „Zij weten dat geen sein, als zij dit al hadden kunnen geven, opgemerkt kon worden, 't Is hen be kend dat al hadden ze ook stemmen als bazuinen, hunne noodkreten door het golfgeklots en het donderend geluid van de branding zal overstemd worden. Nu is geene kans op redding meer. De vloed zal opkomen en dan schiet er niet anders over dan zich op den dood voor te bereiden", zo schrijft Dekker in zijn boek. Moed Schipper Buis begrijpt dat, nu de reddingboot is teruggekeerd naar de wal, er iets moet gebeuren. Hij spreekt zijn mannen moed in en doet een voor stel „Hoor, als wij hier blijven zijn we reddeloos verloren dat is ieder uwer bekend. Wanneer wij beproeven mid den door de branding heen te sturen. loopt onze boot groot gevaar om te slaan, maar misschien lukt het ons om door de branding heen te komen en dan zijn we gered. Laten we door het ledig hoozen van de boot en door verder gepaste maatreglen ons tot dien ge vaarvollen tocht voorbereiden." Zo ge beurt het ook. Na korte tijd kiest de roeisloep zee, richting branding Noor derhaaks. Aanvankelijk lijkt het erop dat deze poging onbegonnen werk is. Even snel als de ploeg vooruit roeit, wordt de sloep door de branding weer terug ge worpen. De paniek breekt werkelijk uit als één van de roeiers ook nog een roei riem kwijt raakt. Het verslag van Dekker meldt, hoe onwaarschijnlijk ook, dat na vele pogingen de roeispaan weer binnen gehaald kan worden. Intussen is het donker geworden en hard gaan rege nen. Geraas Het geraas van de branding, de zware regenvlagen en de schijnbaar onmoge lijke onderneming doen een aanval op het moreel van de mannen. Een aantal van hen wil terug naar de zandbank om daar te wachten op eb en uit te rusten. De overige vermoeide en doorweekte loodsen zijn echter van mening dat er maar één mogelijkheid is, en dat is doorgaan. Zij hebben de indruk dat de wind iets afneemt en dat blijkt te klop pen. Nieuwe pogingen om uit de bran ding te komen worden ondernomen en na vele uren is het zover. De sloep komt in rustiger water. Een nieuw probleem wordt duidelijk want zowel de schipper Dit schilderij geeft een beeld ven het loods werk halverwege de vorige eeuw. Een groot fregatschip zeilt voor de wind richting Texel. De roeisloep heeft waarschijnlijk loodsen naar het schip gebracht en keert terug naar de rinkelaar fin dit geval de nr. 2). Het schilde rij is gemaakt door Petrus Johannes Schotel 1808-18651 en het hangt thans in het scheep vaartmuseum in Den Hoorn. als de bemanningsleden hebben door de duisternis geen idee waar ze zijn. Er wordt wat rondgeroeid en getuurd. Dan ontdekt een roeier een ton in de verte. Het blijkt een baken te zijn dat uiteraard door iedereen wordt herkend. Nu weet schipper Buis welke koers hij moet stu ren om veilig de wal te bereiken. Verbazing De verbazing van de familieleden van de schipbreukelingen zal waarschijnlijk groot geweest zijn toen bleek dat de loodsen veilig aan de wal waren. Onge twijfeld zal het (sterk geromantiseerde?) verslag van D. Dekker niet geheel juist zijn, maar het geeft wel een aardig beeld van de gevaren die de loodsen in die tijd moesten doorstaan, waarbij het zeker is dat het hier slechts om één van de zeer vele strandingen gaat. Het verhaal van D. Dekker eindigt met de thuiskomst van de loodsen in hun gezin. „De herhaalde weederkerige omhelzingen, de vernieuwing van hun echtverbond, de verrukking der kinde ren, dat alles is niet naar eisch te be schrijven, Wij eidigen daarom dit tafe reel, aan de verbeelding der lezers over latende, het verder uit te werken."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 5