oor braak in het westen
gebeurt niet zómaar
Raadsleden moeten meer
Neem een kind voor uw rekening
vs7
C. P. Harting stelde
Eierlanders gerust
BON
Bouw huurwoningen
Groepscommandant Scheuneman:
VERVOLG VAN PAG. 2
Themadienst
Voorf 20,- per maand schenkt u een kind
een vast thuis en een toekomst.
Heb het hart eensneem
een kind voor uw rekening. Vu! nu meteen de bon in.
VRIJDAG 20 FEBRUAR11981
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Het nieuwe evacuatieplan dat voor Texel wordt gemaakt betekent
een vervaging van het bestaande plan maar een uitbreiding. Het
ude plan ging uit van een mogelijke doorbraak van de oostelijke
eedijk en had daarom uitsluitend betrekking op het land dat direct
chter die zeedijk is gelegen. Nu de dijk op deltahoogte is gebracht, is
et gevaar enorm afgenomen en is de kans om vanuit het westen door
et water te worden overvallen naar verhouding groter. Het is daarom
jgisch een evacuatieplan te maken dat ook met deze laatste
logelijkheid rekening houdt. Er is echter geen sprake van een accuut
evaarlijke situatie.
aanleg van strandhoofden, maar ook de
aanleg van een 700 meter lange dam van
hard materiaal haaks op de kust nabij de
vuurtoren (waardoor de stroom uit de
kust wordt gedrukt) hoort tot de moge
lijkheden. Dat laatste zal vijftig tot
honderd miljoen gulden kosten, maar
het is de vraag of de aanleg van een
reeks strandhoofden zoveel goedkoper
is omdat de koppen van deze strand
hoofden van uitgebreide zinkstukken
moeten worden voorzien om te voor
komen dat ze door de stroom worden
ondergraven. Om financiële redenen
zou daarom zelfs een nieuwe zandsup-
pletie niet zijn uitgesloten. Zoals ge
zegd: een plotselinge doorbraak van de
duinen is niet waarschijnlijk, temeer
daar de hele westelijke duingordel in de
loop van de jaren is voorzien van een
'deltakering', alle punten waar het water
bij een supervloed doorheen zou kun
nen, zijn opgevuld met kleine stukjes
duindijk. Een vrij zwak punt blijft echter
de Slufter, maar men wacht het daar
zeker niet werkeloos af, getuige het feit
dat het duinmassief tussen de slufter
vlakte en Eierland is beschermd met een
ondergrondse versterking in de vorm
van matten van plasticweefsel, terwijl
het zand zelf beplant wordt gehouden
om verstuiven te voorkomen.
Het bovenstaande werd duidelijk ge
laakt door de heer C. P. Harting, hoofd
an de dienstkring Texel van Rijks-
raterstaat, tijdens een lezing die hij
oensdagavond hield in Het Eierland-
che Huis op uitnodiging van het actie-
omité Eierland. Enige geruststelling
ras niet overbodig want het in de maak
ijnde 'evacuatieplan voor westelijk
exel' had nogal wat verontrusting
lewekt. Dat was het gevolg van de
logal slordige wijze waarvan er onlangs
ledeling van werd gedaan in een open-
iare commissievergadering. Dat neemt
liet weg dat aanpassing van het be-
taande evacuatieplan gewenst is.
Hoewel de kans niet zo groot is (zeker
iet zeer plotseling) dat Texel door het
/ater vanaf de westelijke kant wordt
errast, zijn er omstandigheden denk
aar dat dit wel gebeurt. Tijdens een
agenland durende supervloed met
ware storm kan de op enkele plaatsen
unne duinenrij plaatselijk goeddeels
/orden afgebroken.
Net als in het bestaande plan zullen in
iet uitgebreide allerlei mogelijkheden
/orden beschreven en de bewoners van
verschillende gebieden van Texel
uilen uit het plan precies kunnen ver
enten wat zij moeten doen als de nood
an de man komt. En ook wat zij beslist
HET moeten doen. Het evacuatieplan
al op regelmatige tijden worden be-
roefd, zoals ook met het bestaande
lan enkele keren is gebeurt. Het praatje
Harting had slechts voor een klein
ledeelte betrekking op 'dit niëüwe eva-
uatieplan. Er viel nog niet veel over te
ertellen omdat nog geen ontwerp op
iapier staat. Inplaats daarvan ging het
\oofd van de dienstkring uitvoerig in op
le oorzaken van de verontrustende
ustafslag waaronder Texel heeft te
aiden en die onlangs aanleiding was
/oor het stellen van vragen in de kamer.
Dok werd op duidelijke wijze uit de
Joeken gedaan met welke middelen
Rijkswaterstaat de waterwolf vanuit het
vesten de voet probeert dwars te
retten' Duidelijk werd dat in de naaste
oekomst tal van kostbare maatregelen
todig zijn om tot betere en blijvende
esultaten te komen. Geruststellend is
net dat van rijkswege steeds royaal geld
beschikbaar wordt gesteld voor dit doel,
althans als de menselijke veiligheid
duidelijk in het geding is.
Opgegeven
Zeewier
Uit de discussie na afloop van het
praatje kwamen nog wat andere inte
ressante gegevens naar voren. Zo moest
desgevraagd worden meegedeeld dat
het kunstmatige zeewier dat enkele
jaren geleden op de zeebodem werd
neergelaten om het zand vast te houden
uiteindelijk geen succes is geworden
omdat het materiaal het na een paar
jaar liet afweten. Er wordt nu iets ster
kers ontwikkeld. Het idee van een der
aanwezigen om het hele strand te be
veiligen door de duinen van een harde
bitumenlaag te voorzien kon bij Harting
geen genade vinden: al spoedig zou het
strand enorm worden verlaagd waar
door het in feite zou verdwijnen. Thans
wordt het verlaagde strand telkens weer
hersteld door het zand dat van de
duinen naar beneden komt.
Een nieuwtje was de mededeling dat de
dijkweg langs de binnenkant van de
vernieuwde dijk van de Eendracht wel
licht toch openbaar toegankelijk wordt,
zij het uitsluitend voor fietsers en voet
gangers. Daar wordt (onder andere
door gemeente en waterschap) mo
menteel met de andere betrokkenen
over gepraat.
Geen actie
De mensen van de actiecomité kwa
men het Harting tot de conclusie dat er
momenteel geen enkele aanleiding is
voor het voeren van actie. Het kan altijd
nog als ten aanzien van de kustverde
diging beslissingen zouden worden ge
nomen die voor Texel onaanvaardbaar
zijn.
meer" aldus Van Hoorn. Mogelijk dat de
lekke banden nu ontstaan op een stuk
fietspad dat niet van de gemeente is.
Want daar zijn deze maatregelen niet
uitgevoerd. „Onderzoek is weer ge
wenst" verzuchtte Van Hoorn.
,,Het is nu twee maanden geleden dat
we het rapport over verkeersmaatrege
len op de Pontwegkruisingen nabij Den
Burg besproken hebben, is er in de
tussentijd iets gebeurd?" vroeg Zegers
aan de wethouder. Hierop werd een
brief voorgelezen die op 10 december
aan Gedeputeerde Staten is verstuurd
en waarin op een spoedige GS-goed-
keuring wordt aangedrongen. Van GS is
nog niets vernomen.
De verkeerscommissie heeft het college
geadviseerd geen verkeersmaatregelen
voor het Achterom te nemen. Zoals
bekend hebben de aanwonenden van
dit straatje gevraagd om verkeersrem-
mende voorzieningen zoals drempels of
mogelijk helemaal afsluiten van het
Achterom. De verkeerscommissie is van
mening dat het fout parkeren het groot
ste probleem is, optreden daartegen
blijft een taak voor de politie. ,,lk voel
me rot bij een dergelijke uitspraak. De
bewoners zeggen dat het zo niet kan en
toch wordt er niets gedaan" reageerde
Beumkes. Van der Kooi zei dat overal
waar verkeer is, er altijd wel iets te
klagen valt. De verkeerstoename is ver
oorzaakt door de Dagmarkt. Bij de po
litie zal worden aangedrongen op regel
matige controle.
Gemeentewerken heeft bij de ge
broeders Bruining in De Koog met
nieuwe meetapparatuur gekeken of de
gasbron aldaar mogelijk de oorzaak is
van de stank die vaak in de Dorpsstraat
is waargenomen. Het onderzoek is nog
niet afgerond, maar Van Hoorn had wel
de indruk dat het gas inderdaad oorzaak
van de stank is.
„Zijn jullie al in Zuid Eierland geweest
om te kijken naar de wateroverlast"
vroeg Beumkes. „We zijn er geweest en
wat ze vragen (drainage en heiningen)
krijgen ze" was het korte antwoord van
yvethouder Van der Kooi.
Dat laatste betekent bijvoorbeeld dat
het niet zo noodzakelijk wordt geacht
veel geld te steken in de verdediging van
de midden-westelijke duinstrook van
Texel, een stuk van negen kilometer
lengte bij een breedte van een halve
kilometer waarin omder andere de Muij
en de camping Kogerstrand ligt. Tot
voor kort was dit gebied zelf 'opge
geven' maar thans wordt erover gepraat
om van dit standpunt terug te komen
omdat naast veiligheid voor mensen ook
het behoud van natuur- en recreatie
gebied tegenwoordig van grote beteke
nis zijn. Gezien deze andere dan veilig
heidswaarden wil Rijkswaterstaat dat de
kosten van een dergelijke operatie (ca
vijftig miljoen) mede worden gedragen
door CRM en andere betrokken instan
ties. Tot dusver heeft de kust verde
diging zich geconcentreerd op de
noordwestpunt en de zuidwestpunt van
ons eiland. Hier schuurt een steeds
sterkere stroom steeds dichter onder de
kust waardoor het strand wordt weg
geslagen en steeds meer duin in zee
verdwijnt. Harting ging uitvoerig in op
de oorzaken van dit verschijnsel: het
opschuiven van de zandplaten voor de
zeegaten. Duidelijk werd dat de op
zichzelf geslaagde zandsuppletie geen
remedie met blijvend effect is. Maar er is
wel tijd mee gewonnen voor het be
denken van blijvende maatregelen.
Blijvende maatregelen
De gedachten gaan uit naar de
In de vergadering van de commissie voor algemene zaken heeft
groepscommandant Scheuneman van de rijkspolitie Texel gisteren
middag één en ander toegelicht over zijn plannen om een beter
contact te krijgen tussen de politie en de bevolking. Zoals al eerder
in deze courant werd gemeld is de politie ertoe overgegaan meer fiets
en voetpatrouilles te houden in de dorpen op Texel. Eén en ander om
de drempel te verlagen die burgers belet iets ter ore van de politie te
brengen. Het is nu eenmaal makkelijker een agent op straat aan te
srpeken dan de toch altijd wat officiële gang naar het politiebureau te
maken. Het doel van het bezoek van Scheuneman aan de raadscom
missie was erop te wijzen dat ook de raadsleden hun steentje kunnen
bijdragen aan het bevorderen van een beter contact tussen burgerij en
politie.
monden. Daarom is het nuttig om dit
soort dingen al in een vroeg stadium
met de politie te bespreken. Dan kan we
misschien iets aan gedaan worden
zonder allerlei ruzie en narigheid."
In de Gereformeerde kerk van Den
Burg wordt zondagavond een thema-
dienst gehouden met als onderwerp
„Laat me niet lachen". In deze dienst
zal de vraag gesteld worden of geloven
„vreemd" is geworden voor veel men
sen omdat ze de aspecten van het
geloven met een lach afdoen.
Vaak krijgen raadsleden zaken ter ore
die in het geheel niet via de gemeente
raad hoeven te worden gespeeld, maar
die afgedaan kunnen worden met een
simpele mededeling aan de politie. Het
gaat hier over allerlei kleine ongenoe
gens. Als de raadsleden de hen ter ore
gekomen klachten meteen doorgeven
aan de politie kan sneller en beter
worden gewerkt dan wanneer allerlei
kwesties worden opgezout tot de rond
vraag van de raadsvergadering. Uiter
aard doelde Scheuneman hierbij uitslui
tend op zaken die binnen het taken
pakket van de politie liggen.
In de vergadering zei de groeps
commandant dat in Den Burg dagelijks
voetpatrouilles worden gehouden. In de
buitendorpen is dat twee keer per week.
Op straat horen de agenten veel meer,
maar ook de raadsleden worden vaak
aangesproken, met name op het gebied
van het verkeer. Het zou het func
tioneren van de politie ten goede komen
als deze verkeersperikelen in een vroeg
stadium ter ore van de politie zouden
komen. „De politie is er voor de
burgers. We moeten ons beleid afstem
men op de richtlijnen van de officier van
justitie en de burgemeester. Maar we
willen in ons beleid ook graag rekening
houden met wensen van de burger.
Daar kunnen de raadsleden goed aan
meehelpen" zei Scheuneman.
Mevrouw Huitema vroeg of op dit
ogenblik al gemerkt wordt dat het
contact met de politie verbetert sinds de
fiets- en voetpatrouilles zijn begonnen.
De groepscommandant kon dit beamen.
Veel mensen met kleine probleempjes
hebben er geen moeite mee een op
straat surveillerende agent even aan te
schieten. „De politiemensen worden
makkelijk aangesproken en de proble
men worden makkelijk opgelost. Het
hoeft hier echt niet altijd om overtre
dingen te gaan. Het kan bijvoorbeeld
zijn dat er een vrachtwagen voor je deur
staat waardoor je geïrriteerd taakt. Dat
is een kleine ergernis die later misschien
in allerlei vervelende dingen kan uit-
J. C. Dros noemde als voorbeeld het
foutparkeren op het Achterom in Den
Burg en de politieman vond dat een
treffend voorbeeld. Een zaak die uitge
breid in de raad aan de orde kwam,
maar die in feite net zo goed meteen
naar de politie doorgespeeld had kun
nen worden. Scheuneman deelde mee
dat er nu dagelijks voetpatrouilles over
het Achterom worden gehouden en dat
sinds die tijd nooit meer een fout-
parkeerder is gesnapt. "Als we een
seintje hadden gekregen hadden we het
meteen opgelost. Nu hebben de men
sen die daar wonen zich eerst een hele
tijd moeten ergeren voordat er via de
gemeenteraad iets aan gedaan kon
worden."
Bezuinigen
Beumkes vroeg of het feit dat de
politie te voet patrouillert samenhangt
met het feit dat de politie brandstof
moet bezuinigen. Als dit zo was, dan
vond hij het een positief gevolg van de
brandstof bezuiniging. Deze vraag was
aanleiding tot een discussie waarin de
specifieke problemen die de politie op
Texel heeft, uitgebreid aan de orde
kwamen. Er werd van politiezijde mee
gedeeld dat al aan voetpatrouilles werd
gedaan voordat de bezuinigingsmaat
regelen bekend werden. Desondanks
heeft de benzinebezuiniging de plannen
wel versterkt. Scheuneman wees er wel
op dat de lijn die nu gevolgd wordt
primair is ontwikkeld met het oog op de
burger. „Wat betreft die bezuiniging
verwachten we de nodige moeilijkheden
Vooral in de zomer, als het extra druk is.
We krijgen volgens de nieuwe regeling
benzine per liter toegewezen. Als die
liters op zijn, kunnen we er niet meer
met de auto op uit. Als we dan naar iets
ernstigs toemoeten geeft dat flink wat
problemen. Misschien dat het op te
lossen is door meer personeel. Als je her
en der op Texel politiemensen kunt sta
tioneren hoefje minder te rijden. Op het
ogenblik hebben we echter maar zestien
man in dienst die alles moeten opknap
pen."
De politieman maakte verder nog
gewag van de situatie aan de overkant
waar men het systeem van assistente
surveillering en preventieve surveillering
kent. Bepaalde buurten waar de kans
bestaat dat er 'iets' gebeurt vallen onder
de preventieve surveillance. De politie
auto's rijden er rond en omdat men dat
weet blijft men in het gareel. De assi
stente surveillance betreft het uitrukken
voor bepaalde zaken. Bijvoorbeeld om
assistentie te verlenen bij een ongeval.
Door de geringe personeelsbezetting op
Texel komt men eigenlijk alleen maar
aan assistente surveillance toe. Terwijl
er op Texel toch plaatsen zijn waar een
preventieve surveillance geen overbodi
ge luxe is. Hierbij valt te denken aan
plaatsen waar 's zomers veel toeristen
tesamen komen. Eén en ander vond
Scheuneman pleiten voor meer perso
neel. Met meer mensen zou meer
preventiever opgetreden kunnen wor
den, terwijl in feite minder benzine ge
bruikt zou hoeven worden.
„Het zou dus goed zijn als op ieder
dorp een politieman woonde" zei
Beumkes. „Inderdaad" antwoordde
Scheuneman, „maar er zijn niet overal
huizen beschikbaar. Dat is trouwens
echt een kwestie voor de gemeente
raad.,,
„We gaan weer bouwen in De
Cocksdorp en Oudeschild" zei Beum
kes.
Stiekem
De vergadering mondde langzaam uit
in een vragenuurtje aan de politie. Dros
wilde weten waarom er naast de ver
trouwde onopvallende blauwe politie
bussen ook opvallende witte bussen
met rode strepen rondrijden. „Het is
misschien voor de burgers fijn. Dan
kunnen ze zien wanneer de politie eraan
komt. Maar vroeger was er hier een po
litieman en die kroop weg. Je zag hem
nooit, maar hij wist alles. Het is mis
schien niet de methode maar waarom
zijn die wagens nu zo opvallend" vroeg
hij.
Scheuneman liet weten een tegen
stander van een 'stiekem' politiekorps
te zijn. De blauwe bussen waar Dros
op doelde bestaan niet meer. Alle
wagens zijn nu wit en rood. Dat is
gedaan met het oog op verkeersvei
ligheid. Als geassisteerd moet worden
bij een verkeerssituatie, dan valt de bus
in de nieuwe beschildering beter op dan
de oude blauwe.
Dros vroeg ook of er 's nachts te voet
of op de fiets wordt gepatrouilleerd.
„Nee., zei Scheuneman „het zou wel
zinnig zijn, met name in De Koog en in
Den Burg. Het is echter zo dat de po
litiemensen die 's avonds dienst hebben
zo goed en zo snel mogelijk assistentie
moeten kunnen verlenen. Daarom moe
ten ze onmiddellijk na een melding in de
auto zitten. Als ze dan eerst ergens te
voet of op de fiets vandaan moeten
komen, gaat er tijd verloren. We zouden
meer personeel moeten hebben om dit
mogelijk te maken." Scheuneman zei
dat 's zomers wel te voet wordt ge
surveilleerd op delen van het eiland waar
's avonds wel eens moeilijkheden zijn.
„Hoeveel mensen hebben jullie nu
eigenlijk nodig bij de politie?" vroeg
Beumkes. Scheuneman antwoordde
dat volgens de landelijke verdeelsleutel
voor de rijkspolitie, er één politieman op
760 burgers moet zijn. Zou je dat voor
Texel aanhouden, dan zouden er 28
politiemensen in de winter en 65 in de
zomer moeten zijn. Momenteel zijn er 's
winters slechts 16 en 's zomers 24. Die
24 mensen moeten 's zomers het werk
doen dat in normale gevallen door 65
man gedaan wordt. En dat terwijl va
kantiegangers vaak tot uitbundiger din
gen in staat zijn dan mensen die gewoon
thuis zijn. Scheuneman zei dat de pro
blemen met het personeelsbestand al
een heel stuk opgelost zouden zijn als er
een vaste ploeg van 25 man op Texel
was. Een dergelijke bezetting loopt
grote kans verwezenlijkt te worden,
want bij de aanvraag is de nadruk ge
legd op de isolementspositie die Texel
inneemt. Andere gemeenten kunnen in
tijden van nood een beroep doen op
buurgemeenten om bijstand. Op Texel
is dit uiteraard veel moeilijker. Als hier
iets uit de hand loopt kunnen niet
zomaar mensen van de overkant naar
het eiland komen.
Beumkes kwam nog eens terug op de
benzinekwestie. Hij vroeg hoeveel liter
de politie nu precies kreeg toegewezen.
„Het is erg als jullie moeten zeggen: we
komen niet, want we hebben geen ben
zine meer" zei hij. Scheuneman onder
kende het gevaar van de regeling. Hij zei
dat de politie op Texel 1090 liter benzine
per maand mag gebruiken. Dat is nau
welijks voldoende. En op de fiets naar
een ongeluk gaan is ook niet de
bedoeling. Naar aanleiding van een op
merking van gemeentesecretaris Van
Dijk werd bekend gemaakt dat politie
mensen voor gebruik van eigen auto's
een kilometervergoeding van veertien
cent krijgen. Zulks terwijl de normale
rijksvergoeding voor het gebruik van
een eigen auto op vijftig cent ligt. „Dat
is voor ons niets nieuws" zei Scheune
man. „Ik kan het u nog veel sterker
vertellen. In de huidige situatie waarin
we mensen te weinig hebben is er zelfs
een limiet gesteld aan het aantal over
uren dat politiemensen mogen maken.
Zijn ze daar eenmaal doorheen, dan
hebben ze verder geen recht meer op
betaalde overuren. Ook al is de nood
nog zo groot. Een voordeel van per
soneelsuitbreiding zou volgens Scheu
neman ook kunnen zijn dat het politie
bureau 's avonds open kan blijven, bijv.
tot een uur of twaalf. De huidige situatie
dat het bureau alleen maar open is op
tijden dat anderen ook moeten werken
vindt hij onbevredigend.
Van Dijk vond het absurd dat de
politie enerzijds meer geld krijgt om
personeelsuitbreiding mogelijk te maken
terwijl anderzijds wordt beknibbeld op
bezinekosten. Meer mensen bij het poli
tiekorps die minder kunnen uitrichten,
stelde hij vast.
Somber
Van Asselt wilde weten hoe de 1090
liter die de politie toegewezen krijgt
zich verhoudt met wat normaal gebruikt
wordt. Scheuneman zei dat in januari
ongeveer honderd liter minder was ge
bruikt dan deze toewijzing. Maar men
had overdag vrijwel alleen maar pa
trouilles te voet of op de fiets uitge
voerd. De auto was blijven staan. In de
zomer kan de politieauto echter niet
blijven staan en de groepscommandant
voorzag voor die tijd een groot tekort
aan brandstof. Weliswaar mag de
brandstof die nu niet wordt gebruikt in
een later stadium worden gebruikt,
maar dan nog zag de politieman de
zomertijd somber tegemoet. Mevrouw
Huitema stelde vast dat de buitenge
bieden door de bezinebesparende
maatregel worden gedupeerd. In de
dorpen wordt te voet of met de fiets
gesurveilleerd maar de politieauto's zul
len minder in het buitengebied komen.
Scheuneman onderschreef deze mening
hoewel bepaalde delen van het buiten
gebied in de route tussen de ver
schillende dorpen liggen.
Het contact met de politie werd door
de commissieleden nuttig geacht. Daar
om zal dit contact regelmatig, in ieder
geval jaarlijks, worden voorgezet.
Twee vluchlelingctjcs kijken u aan. Iwee van ileeindeloos velen Ir.inen vandaag, angst voor
morgen /n /icn geen uiikonist Ien/ij u vooral nu - in hel Jaar van hel Kind - uw hart laai spreken.
Mei du geld helpt u een kind in de derde wereld, waarvan u geen loio. of naam onivangl. maar u
/uil hiermee sponsor worden van hel hulpprogramma 'Neem een kind voor uw rekening' en
u geel! regelmalige hulp Ook uw eenmalige gill is welkom en nodig.
Ciiro IM1222 -1 n v on/e siiehling mei vermelding 'Sponsorprogramma'
O Ik neem /o'n kind voor mijn rekening..
Met betaling wacht ik tol nader bericht.
O Ik wil graag uitvoerige informatie over deze
hulp ontvangen.
Naam
Adres
Stichting Mensen in Nood.1
I lekellaan 6.
S2II LX 's-llcrtogcnbosch
Giro 1111222 i
i
Postcode
Plaats
S.v.p. aankruisen, invullen cn opsturen aan
Stichting Mensen in Nood. Antwoordnummer 10.
's-l Icrtogenbosch. Geen postzegel nodig