„Mossen troelen7' en bodemdieren bekijken The Sea Wolves tWT Toneelopvoering voor Plattelandsvrouwen Anne's Geheim Burgerlijke stand Muziek in de Scholerie Jaarvergadering Vrouwenbond NVV Ledenvergadering A.N.B.O. 198 ZIJDAG 6 MAART 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Reageren op deze rubriek kan bij Jaap van Groenigen, telefoon (02220) 3562, Adriaan Dijksen, telefoon (02228) 676 of bij het Natuurrecreatiecentrum, telefoon 102228)741, De afgelopen drie weken bezocht ik regelmatig de Texelse basis- ;holen om de kinderen uit de vijfde en zesde klas iets te vertellen over 3t werk van Staatsbosbeheer. Dat gebeurde door het vertonen van ia's en met elkaar praten over vragen zoals: waarom zien we ezonde bomen in het bos? Waarom is het zo belangrijk dat we in de uinen op de paden blijven? Meestal zijn het plezierige uurtjes want nderen tonen veel interesse voor deze dingen. Ook de natuur komt jdens zo'n bezoek uitgebreid in beeld. Ik realiseer me overigens wel at praten over de natuur in een lokaal eigenlijk behelpen is. Want hoe looi dia's ook zijn en hoe aardig het praatje, het beste komt de natuur uiten tot haar recht. Het is wat dat betreft net als met de televisie: oe indrukwekkend de natuurfilms ook mogen zijn, een wandeling op andagmiddag laat vaak meer indruk achter om dat alles om je heen cht is. Toen er nog geen televisie was en linder geld voor speelgoed, waren inderen veel meer in de natuur dan genwoordig. Het woord natuur neem in dit geval ruim, want ook de straat oort erbij. Een kind ontdekt overal stuur en ik denk dat het vooral voor eze groep enorm belangrijk is dat er ;el groen in onze dorpen voorkomt, roeger mocht er 'buiten' ook veel meer an tegenwoordig. Dat geldt niet alleen aor terreinen, die we nu als natuur- ebied zorgvuldig beschermen, maar ok de dorpen en het boerenland. Het ras veel rustiger op straat en op allerlei laatsen kon je veel meer rommelen dan igenwoordig. Er bestond ruimte om uften te bouwen en de kinderen gingen nossen troelen'. Dit laatste is een pelletje' waaraan sommige ouderen nder de lezers ongetwijfeld wel eens ebben meegedaan. Ze trokken er in het donker op uit en op plaatsen waar mussen de nacht doorbrachten verblind den ze de vogels met een zaklantaarn. Je kon ze dan gemakkelijk pakken en in een zak stoppen. Ik het huis van iemand aan wie je een hekel had werd de zak leeggeschud. De mussen vlogen in paniek rond en de jeugd beleefde er veel plezier aan! Ik schrijf dit overigens niet om aan te geven hoe ik de ideale manier van spelen voor de jeugd zie, maar wel om duidelijk te maken dat kinderen vroeger meer betrokken waren bij de natuur dan tegenwoordig. Contact met de natuur is heel belangrijk voor kinde ren; ze zijn er nog zo duidelijk een deel van! Plezier Mijn werk bestaat voor een deel uit het omgaan het kinderen die een och tend of een middag in de natuur bezig zijn. Het gaat er bij zo'n bezoek niet om de kinderen vol te stoppen met kennis over de natuur. Het is in de eerste plaats belangrijk dat ze plezier aan zo'n bezoek beleven. Een eindje hardlopen met z'n allen hoort er net zo goed bij! Een probleem bij zo'n bezoek is soms de grootte van de groep. Van de natuur genieten is wel eens moeilijk als je met z'n dertigen bij elkaar bent. Ik herinner me hoe plezierig ik het als kind vond in m'n eentje weg te dromen, starend naar de aanrollende golven of te luisteren naar het geluid van de meeuwen boven het water. In zo'n situatie ga je onbe wust in zulke dingen op, maar in een grote groep zijn heel anderen dingen belangrijk. Bodemleven Het afgelopen jaar behandelde ik met groepen regelmatig het onderwerp 'bo demleven in het bos'. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een saai onderwerp, maar dat valt wel mee. Wat gebeurt er eigenlijk met de bladeren die iedere herfst van de bomen vallen? Kinderen hebben daar heel originele antwoorden op zoals: 'ze waaien wegl' Al pratend komen ze er dan achter dat paddestoelen en dieren als pissebedden en regenwormen voor de vertering zorgen en daardoor ontstaat 'mest' voor de bomen. In de natuur is sprake van een kringloop waarvan onze wegwerp maatschappij nog heel wat kan leren. In het bos kunnen de kinderen ook werke lijk ontdekken dat het tussen de blade ren krioelt van het 'ongedierte'. Kleine Mr+h'—m 1 V rA t T an de natuur genieten is een eerste levensbehoefte... groepjes leerlingen zijn vaak heel ent housiast bezig die diertjes te verzame len. Vooral als ze die met een vergroot glas bekijken gaat er een wereld voor de kinderen open! Later kunnen ze in boeken opzoeken hoe de gevonden dieren heten en de meesten hebben hiervoor veel belangstelling. Wat lopen we vaak achteloos met onze reuze voeten over een wereld vol wonderlijke schepselen! Het gaat er bij zo'n bezoek helemaal niet om, dat de kinderen voor de rest van hun leven weten hoe een miljoenpoot eruit ziet. Het belangrijkste is, dat ze in contact komen met de natuur en ervaren hoe plezierig dat kan zijn. Misschien is zo'n bezoek er mede oorzaak van dat één van de kinderen de natuur als hobby gaat beschouwen. In dit opzicht is ook de rol van de leer kracht op school enorm belangrijk. Ver scheidene van onze bewakers gingen zich voor de natuur interesseren omdat er op school veel aandacht aan werd besteed. Bij sommige kinderen bestaat er voor de natuur een sluimerende be langstelling, die gewekt moet worden. Hoe en door wie is niet van belang, éls het maar gebeurt. En als de interesse eenmaal is gewekt dan biedt ons eiland voor natuurliefhebbers prachtige moge lijkheden. Er is hier zoveel te zien waarvan je dagelijks kunt genieten, maar je moet er wel oog voor hebben. Ook in dat opzicht mogen kinderen iets van ons verwachten! J. van Groenigen. Donderdagavond kwamen de Platte landsvrouwen van de afdeling Texel bijeen in het dorpshuis 'De Wielewaal' in De Waal. De avond was dit keer ge organiseerd door een eendagsbestuur. dat bestond uit de dames Mantje, Vonk, Geutjes. Keyser en Blom. De Waalder toneelvereniging was gevraagd een toneelstuk op te voeren. Het werd het toneelstuk 'Het sloofje' dat de vereniging de week ervoor ook had opgevoerd ter gelegenheid van het 25- jarig bestaan. Ook ditmaal werd er heel goed gespeeld en de aanwezige dames hebben dan ook erg genoten. In de pauze werden er lootjes verkocht, waar van de trekking na afloop van het to neelstuk plaatsvond. Het eendagsbe stuur had zelf voor heel wat prijzen gezorgd, zodat veel dames met een prijsje naar huis gingen. Geboren: Dave Vincent, zv. Eddy C. De Bruijn en Mariene Ellen; Robertus Gerardus, zv. Cornelis G. Hin en Phulpina Th. Kooger; Evelien Theodore, dv. Willebrordus M. J. Veeger en Josephina A. M. Kuip; Nienke, dv. Pieter Douma en Hiske Eizema; Femke Elisabeth, dv. Cornelis W. Verberne en Elisabeth C. I. Spek; Karina, dv. Kees Licht en Jantje L. Goënga; Suzan Marit, dv. Cornelis G. Vlaming en Janneke S. Zegers; Justin Robert, zv. Lambertus H. Segerink en Cornelia S. Lagerveld; Martijn Jeroen Pascal, zv. Dick Heijmans, en Elisabeth M. Nowak; Anton Johannes, zv. Rudolph W. Kalusche en Catharina de Winter; Bart Matthijs, zv. Cornelis P. Nowak en Anita Hoefman. Overleden: Johannes P. Kikkert, oud 58 jaar; Reijer N. Smit, oud 70 jaar; Teunis Huisman, oud 90 jaar; Johanna Hellinga, wv. Eldering, oud 68 jaar. Ondertrouwd: Erik M. de Graaf en Elisabeth m. C. Westerlaken; Johannes C. Pastoor en Ingrid T. Veeger; Adrianes J. M. van Loon en Johanna M.C. Visser;Gerbrand Dros en Margaretha A. Dijland; Jacobus J. M. Maas en Hannie L. Kampstra. De film 'The sea wolves' berust op ware feiten, in 1978 vrijgegeven onder onder de Official Secret's Act in Enge land. Colin Mackenzie, hoofd speciale operaties in India in 1943 heeft samen met de Britse overheid een probleem. Duitse onderzeeboten, bekend als zee wolven, brengen regelmatig in de Indi sche Oceaan geallieerde schepen tot zinken waarbij blijkt dat de U-boten over exacte gegevens beschikken van gehei me agenten. Mackenzie vermoedt dat op een Duits vrachtschip in de neutrale Portugese haven Goa een geheime zendinstallatie deze gegevens door speelt. Daar de Britse marine onder geen voorwaarde de Portugese neutra liteit kan schenden moet een oplossing gevonden worden om het Duitse schip de 'Ehrenfels' onschadelijk te maken. Overste Lewis Pugh (Gegory Peck) is belast met alle geheime operaties in India samen met zijn vriend Gavin Ste wart (Roger Moore).In het begin dragen ze uniformen en moeten dodelijke ge vechten leveren met handlangers van de tegenpartij. Zij hebben nu de zekerheid dat de zender aan boord van de Ehrenfels is geïnstalleerd. Inmiddels heeft Stewart relaties aangeknoopt met De muziekkring in De Scholerie gaat weer van start met verschillende pro gramma's. Het eerder aangekondigde optreden van Hamish Imlach gaat niet door. Daarom wordt nu gestart met een Texelse avond op zaterdag 14 maart. Een redelijk aantal muzikanten heeft reeds toegezegd te komen. Mochten meer mensen op deze avond willen spelen, dan kunnen ze contact opne men met Niek Welboren.tel. 02225-214. Verder luidt het programma als volgt: Woensdag 25 maart: het schotse duo Cilla Fisher en Arti Trezise. Zaterdag 18 april: Liam en Deirdre met traditionele Ierse muziek. Dinsdag 5 mei: lain Mackintosh met schotse folk. Zo goed als zeker komt vrijdag 22 mei Douqie Maclean met een solo optreden in de Scholerie. De kaartverkoop is zoals gebruikelijk in De Vlier in de Waal- derstraat in Den Burg. de geheimzinnige weduwe Mrs. Crom well (Barbara Keilerman). Pugh houdt zich bezig met een manier on de Ehren fels tot zinken te brengen en komt met een krankzinnig lijkend idee... en dat levert inderdaad een aardig kijkspel op, vol echt gebeurd avontuur en spanning in dat onverstoorbare Britse sfeertje van 'ons kan toch niks gebeuren', waardoor het soms net een komedie wordt. De heren David Niven, Roger Moore, Leslie Trevor Howard en Gegory Peck staan daar garant voor. 'The sea wolves' is te zien van vrijdag tot en met maandag. De toegang is alle leeftijden. Grease Hoe was het ook weer in de jaren '50? De jongens smeerde vettige pommade in hun haar en de meisjes droegen pettycoats. Tijdens het dansen van de rock en roll kwam die zwierige kleding door de snelle, ronddraaiende beweging goed in het zicht. En voor de hoog opgekamde kuif stond de coiffure van Elvis Presley model. Dit alles wordt zondagmiddag nog eens zachtjes over gedaan met de film 'Grease' waarin Olivia Newton John en John Travolta garant staan voor een heerlijk middagje ontspanning. De film die barstens vol zit met hits zoals 'You're the one that I wat', 'Hopelessly devoted to you', 'Sandy' en natuurlijk de titelsong gaan in bijna 2 uur nog eens als een groot genoegen aan ons voorbij. De toegang is alle leeftijden. Volgende week dinsdag wordt de jaarvergadering van de Vrouwenbond NW gehouden in de Landbouwschool aan de Beatrixlaan. Bij de vergadering zal mevrouw R. Ijzer van het districts- bestuur aanwezig zijn. Na afloop van de vergadering is er bingo onder leiding van Dirk Terpstra. De Algemene Nederlandse Bond van Ouderen afdeling Den Burg houdt op woensdag 11 maart haar jaarlijkse le denvergadering in dienstencentrum De Hollebol. De agenda vermeldt onder andere bestuursverkiezing en een optreden van muziekschoolleerlingen. De vergadering begint om 14.30 uur. iiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii FEUILLETON: door Tom Lodewijk '=_- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllll Opeens voelde ze zijn sterke handen n haar armen. Hij draaide haar naar h toe, dwong haar hem aan te zien. „Waarom niet. Is er wat? Ben je niet i?" „Er is niets. Ik ben volkomen vrij. Er aat mij niets in de weg. Maar jou wél. „Mij?" „Ja... je positie, de herinnering aan je rst vrouw die zo heel anders was dan ben, je schoonzuster die in jouw kring lort, waarvan je kinderen houden... al mensen waarmee jij omgaat. Jij kunt et hertrouwen met een vrouw als ik... et een doodgewone winkeljuffrouw." leder woord dat ze zei deed pijn aan jaar hart. Maar ze wist, ze moest flink ijn. Het was een pijnlijke operatie, ntzaglijk pijnlijk, levensgevaarlijk bijna, taar dit was de enige manier. En nu ras het gebeurd. Nu moest hij gaan. Ze voelde, hoe zijn handen haar los- eten. Hij stond op, zag op haar neer, zoals e daaar zat op de bank zo hulpeloos, ils een meisje. „An" de manier waarop hij die naam zei, deed haar naar hem opzien „je hebt misschien gelijk. Ik heb mezelf al hon derd keer verteld, dat ik moest her trouwen, zoeken naar een goed huis vrouw, een goede moeder, een goede kameraad. Met de liefde had ik, zo dacht ik, afgedaan. Na Lydia... Van avond weet ik, dat ik mezelf dat het proberen wijs te maken, te intenser, nadat ik jou had ontmoet. Ik wist niel wat me naar jou toedreef vanavond. Nu weet ik het. Ik wou je zien in je eigen huis, ik wou in jouw stoel zitten in jouw kamer en met je praten. Ik heb geen oog van je afgehad de hele avond onder al het praten door. En nu ik weg moet, weet ik, dat dit ook het eind zou moeten zijn. En dat kan niet, An. Dat kan niet meer. Ik kan dit niet meer missen, ik kan jou niet missen. Ik wist niet dat het kon, nadat ik zo ontzettend veel van Lydia had gehouden. Maar jij bent zo heel anders. En juist daar door..." Ze was opgestaan. „Bert" wat ging het noemen van zijn naam haar gemakkelijk af, maar hoe vaak had ze in gedachten hem zo genoemd, met hem gepraat, „je weet niet wat je begint." „Nee" gaf hij toe „dat weet ik ook niet. Ik weet alleen één ding, dat door jou mijn leven opeens weer de moeite waard wordt. Dat ik nog geen ouwe man ben, dat ik geen genoegen hoef te nemen met een verstands-huwelijk..." Ze stonden tegenover elkaar en zagen elkaar aan. An" zei Bert Bannink opeens, „ik ga weg. Dit zeg ik je, en dat moet je geloven: ik weet dat ik van jou houd en dat ik gelukkig zou zijn als jij ook van mij houdt. Dat ik het met jou opnieuw zou aandurven. Maar ik heb je overvallen hiermee. Volgende week maandaga vond.... hoor je me, An? Volgende week maandag kom ik bij je terug. Dan kom ik je antwoord vragen. En maak je geen zorg over mij, of over mijn milieu of over mijn toekomst. Voor jou is maar één ding van belang: hou je genoeg van mij om het aan te durven?" „Je hoeft maandagavond niet terug te komen" zei ze rustig. Hij schrok. „Waarom niet?" „Dat kan ik je nu ook wel zeggen." En opeens was ze in zijn armen. HOOFDSTUK 7 „Wie zegt dat?" Met een driftig gebaar smeet Albert Bannink de rekenliniaal op zijn bureau. Het werk wilde niet vlotten deze morgen. Steeds weer maakte zich uit de tekeningen en blauwdrukken op dat bureau los het beeld van de vrouw, die hij gisteravond in zijn armen had gehou den, haar bleke, stille gezicht met de grote grijze ogen, met een wonderlijke glans overtogen. Hij herinnerde zich alles, wat hij tegen haar had gezegd en het weinige dat zij had gesproken. Dat was gisteravond. Dat was de romantiek. Nu was het ochtend. Nu zat hij op kantoor. Midden in de werkelijkheid. Gisteren had het allemaal zo makkelijk zo vanzelfsprekend geleken. Toen voel de hij zich als een renpaard, dat alle barricaden nemen kon. Vanmorgen aan tafel was opeens in volle zwaarte het gewicht van wat hij gisteren gedaan had, op hem neege- daald. Toen Tilly daar gezeten had, met haar grote ogen, evenbeeld van Lydia... toen hij Frans en José met jonge- mensen-zakelijkheid had horen praten over een van hun medeleerlingen, een nogal erg 'vooruitstrevend' meisje dat, naar het scheen een vriendschap begon aan te knopen met een oudere, ge scheiden man. Zouden ze straks op die zelfde toon over hem praten? Maar het was vooral Mathilde ge weest, die daar zo rustig, zo moederlijk bijna, gezeten had aan het andere eind van de tafel, rustig antwoordend op alle vragen, nauwelijks opvallen Tilly had aangespoord tot dooreten, hem thee inschonk voor hij erom kon vragen; Mathilde, die haar baan, haar vooruit zichten had opgegeven, om hem te komen helpen in zijn verlatenheid en hulpeloosheid. Hoe moest hij het héar vertellen? Tegelijk stond het voor hem onom stotelijk vast, dat er geen 'terug' meer mogelijk was. Hij had zich gisteren zo bezorgd gemaakt over An, haar bedenktijd willen geven... hij had warempel zichzelf wel een bedenktijd mogen opleggenl Een ogenblik stak er een onredelijk-scherp verwijt in hem op... had An zélf hem niet moeten waarschuwen? Maar met een verwierp hij dat weer. Wat deksel, hij was toch een man, die wist wat hij deed? Gisteren was de kogel door de kerk gegaan. Onherroepelijk. Wanneer hij terugkrabbelde, zou hij zich eeuwig schamen. En nu, op zijn bureau, begreep hij dat het niet alleen zijn eergevoel was, dat hem het terugkrabbelen belette. Wat hem gisteren tot zijn ve'Haring aan An had gedreven was j echt geweest, zo recht uit het har gekomen, had hem zo blij en gelu1^ .g gemaakt, dat hij wist, voortaan .et geen surro gaat meer genoegen e kunnen nemen. Niet alleen kon hij Let An niet aandoen; hij kon het ook Mathilde niet aandoen. Haar kón en mocht hij niet vragen zijn lot te delen in een huwelijk, dat (hij wist dat sinds gisteravond volkomen zeker) alleen maar een verstandshuwelijk zou zijn, berustend op genegenheid, vriend schap, achting, maar hen beiden hol een leeg zou laten. Hoe moest hij dit geheim aan Mathil de, aan de kinderen openbaren? Hij wist niet dat het al geen geheim meer was... Hij wist tenminste nog niet, toen de oude mevrouw Charon, na een terloops klopje, de deur van zijn werkkamer opende. „Oh... dag meneer Bannink... weet u of Mathilde vanmiddag nog op de club komt?" „Als ze dat afgesproken heeft, zal ze dat zeker doen" zei hij droogjes, on gaarne gestoord in zijn gedachtengang en altijd een beetje beducht voor me vrouw Charon, wier schijnbaar doelloze verschijning meestal een, haar zéér wel bekend, doel had. „O ja" bevestigde ze glimlachend „dat is net iets voor Mathilde. Wat die op zich neemt, doet ze. U bent toch wel een gelukkig mens, meneer Bannink... Mathilde-kan die arme Lydia natuurlijk nooit heleméél vervangen, maar ik heb alle respect voor de manier waarop ze haar taak vervult." Bert schoof ongemakkelijk op zijn bureaustoel. Hij vroeg zich af, waar mevrouw Charon heen wou met deze ode aan Mathilde, zo vroeg op de morgen al en zo maar plompverlorenI Gespannen was hij op zijn hoede, maar zij scheen het niet te merken, viel achteloos neer op een stoel. Dat deed ze wel meer, ze mocht graag zo eens even komen babbelen en soms vond hij het wel ge zellig, maar nu, gans niet zeker van zijn zaak, zat hij als op spelden, sikte nerveus met de rekenliniaal op het bureau. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7