Vriendenkring kreeg :aal plat met Van der V/is: „Sondermeldung geeft verkeerde voorstelling SCHILLING EN DUINKER NAAR RAAD VAN STATE Goed spel van drie debutanten FF l Kloosterzusters spreken op ringavond Sterrenkijken op 13 maart Ongewenste logées Toch een paviljoen bij Westerslag FF 91 NSDAG 10 MAART 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Ja Krabbenbeek {Charlotte Lonerlinks op het bureau en Saartje Karin Parlevliet) kijken toe boer Ne/is Doorenbos (Joop Groeskamp, links) en knecht Joost Spinner (Bert Bruijnde eime doorgang naar hun illegale jeneverstokerij verlaten. Pretentieloos, leuk, gezellig toneel. Dat bracht de Vriendenkring dagavond in Den Hoorn. Een stuk met komische verwikklingen, el spanning en veel vaart. Van acht tot elf uur bleef de zaal geboeid ken naar het stuk 'Engeltje' en dat was geen wonder, want op het el viel genoeg te beleven. Opmerkelijk was dat de drie vrouwen meespeelden alle drie debutanten waren die zich als veelbe- zende actrices lieten kennen. De vriendenkring kan er nog veel szier van beleven. Het is nogal een ongeorganiseerde tde op de boerderij waar het stuk zich peelt. Boerenknecht Joost SpTnner ift als hobby het illegaal stoken van ever. De flessen met dit geestrijk cht noemt hij: 'Mijn engeltjes.' Boer lis Doorenbos heeft de boerderij van vader overgenomen. Hij heeft ech- geen enkele aardigheid in het boe- rbedrijf. Hij drinkt dapper mee van de (gaal gestookte jenever, maar voert its uit als zijn koeien ontsnappen en ft bollenland van de buurman vertrap- n. Hij komt zelfs niet in actie als de [urman als tegenmaatregel zijn koeien r het schoolplein drijft. Er zijn maar |ee dingen waar Nelis, naast de illegaal tstookte jenever, in is geinteresseerd. it zijn zijn uitvindingen, waarvoor hij ieds ingewikkelder tekeningen ont- rpt en dat is Katja de wulpse dochter de veldwachter. Katja wil graag met boer trouwen, het zware werk door In aantal stevige knechten laten doen het er zelf lekker van nemen. De Katie van de boer met Katja is een Dorn in het oog van hulp in de huis- Ouding Tonia Krabbenbeek. Zij is ervan vertuigd dat Katja er de oorzaak van is It de boer niets meer aan zijn boerderij let en dat het bedrijf ten onder gaat. b een gegeven moment weet ze de per zover te krijgen dat hij belooft te buwen met degene die de stal hoonmaakt. Wulpse Katja voelt zich el te goed om dat werk te doen en larom doet Tonia het. In korte tijd is ze aar met de stal. De boer moet dus auwen met de potige, sigaren roken- sterke Tonia. Uiteraard voelt hij hier einig voor, vooral omdat Tonia twee •er zo oud is als hijzelf. De oplossing >mt in de vorm van Saartje, het nichtje in Tonia. Ze is een wat schuchter eisje met veel zin in het boerenbedrijf, elis wil honderd keer liever met Saartje ouwen dan met Tonia en op deze anier weet Tonia te bewerkstelligen at Katja de laan uitvliegt. Nelis gaat iet Saartje hard aan het werk op de .erderij. De illegale jeneverstokerij van iost wordt aan banden belegd en zo |ordt het langzaamaan weer een res- ictabel boerenbedrijf. In het stuk ordt de boerderij af en toe bezocht tor de strenge veldwachter Vroman ie de illegale jeneverstokerij probeert te ïtdekken, en die ook zo zijn beden- ngen heeft over de amoureuze ver- ikkelingen van zijn dochter. Bulderend gelach De spelers van de Vriendenkring 'achten het stuk met veel inzet en veel iezier. Het moet erg prettig zijn als je af toe uit de zaal respons krijgt in de arm van bulderend gelach. Wat dat etreft had Bert Bruijn die de rol an de jenever stokende knecht Joost pinner speelde, een dankbare rol. looi waren de momenten waarop hij eldwachter Vroman met een fles water iplaats van jenever wegstuurde. De sldwachter wilde de fles in beslag emen om te laten onderzoeken en het edvermaak van de knecht, toen hij de veldwachter wist te foppen, werd erg leuk gespeeld. Aardig was dat Bruijn met een enigszins rode neus was ge schminkt. Op die manier wordt al gauw de indruk gewekt met iemand te maken te hebben die een stevige borrel drinkt en die indruk was in dit geval volkomen juist. Gezien de hoeveelheden 'jenever' die de knecht gedurende het stuk dronk, zou een nog iets alcoholischer houding hem niet misstaan hebben. Het is moeilijk om verstaanbaar te blijven met een dubbele tong, maar anderzijds is het niet zo geloofwaardig dat iemand nog volkomen normaal praat met zes borrels achter de kiezen. Bruijn had een soort middenweg moeten vinden tussen ver staanbaar praten en dronkemansge- brabbel. Overigens kende hij het stuk en zijn tekst bijzonder goed. Vooral toen de emoties in het stuk hoger oplaaiden emoties in het stuk hoger oplaaiden moet hebben gehad. Dat geldt niet alleen voor Bruijn, maar ook voor de andere spelers. Het stuk zat er goed in. Een compliment voor regisseur Cor van Heerwaarden die tevens het rolletje van veldwachter Vroman speelde. Expressief Van Heen/vaarden heeft een bijzonder expressief gezicht en wist daar ook in dit stuk weer goed gebruik van te maken. Ik zag dat hij het niet geloofde toen de jeneverstokende knecht hem allerlei smoezen op de mouw probeerde te spelden. Ook als hij niets hoefde te doen of te zeggen was het spel van Van Heerwaarden goed. Helemaal de ietwat dienstklopperige agent die in naam der wet handelt en zich bij voorkeur niet laat beduvelen. Eén keer was Van Heer waarden zijn tekst kwijt. Dat kan ge beuren en het is niet iets om breeduit in een recensie te vermelden. Ware het niet dat Elmy Nieuwenhuizen die in het stuk de dochter van Vroman speelde het op bijzonder geestige wijze wist op te vangen. Midden in een ruzie bleef Van Heerwaarden stil en toen improviseerde Elmy met: 'Weet je niet meer wat je moet zeggen, pa?' Voor een debutante is dat een bijzonder gewaagde maar erg goede oplossing. Vaak mist men bij het amateurtoneel het nodige improvi satietalent als iets niet helemaal volgens het boekje gaat. Deze situatie werd door Elmy Nieuwenhuizen echter uitstekend opgelost. Ook verder in het stuk was ze goed op dreef. Helemaal het felle, sletterige meisje dat mannen als voor naamste hobby heeft. Buitengewoon opvallend was dat ze zich vrij en frank over het toneel wist te bewegen zonder scrupules. Dat belooft nog wat, zou je geneigd zijn tegen de mensen van de Vriendenkring te zeggen. Joop Groeskamp speelde de rol van Nelis Dorenbos, de boer die op Katja verliefd is, jenever drinkt en zijn bedrijf naar de haaien laat gaan. De tegenzin van van Nelis als hij zich met zijn boerderij moet bemoeien werd door hem goed uitgebeeld. Datzelfde geldt voor het spel waarin hij zijn hartstocht voor Katja of zijn angst voor een huwelijk met Tonia uitbeeldde. Heel goed was het ogenblik waarop hij Katja een cadeautje gaf. Verlegen, zoals mannen op zo'n ogen blik zijn, overhandigde hij het presentje. Dat werd levensecht en goed gespeeld. Ook Nelis zat goed in zijn tekst en hoefde weinig hulp van de souffleur. Sigaar Charlotte Lorier die de hulp in de huishouding Tonia Krabbenbeek speel de en Karin Parlevliet die haar nichtje Saartje geslate gaf, stonden eveneens voor het eerst op het toneel. Charlotte Lorier had beslist geen makkelijke rol voor een debutante. Als Tonia was ze een soort manwijf, een vrouw die in haar eentje makkelijk een hele boerderij aan kan, compleet met koeien drijven en stallen uitmesten. Anderzijds moest ze ook duidelijk een rol als vrouw spelen. Die twee uitersten kwamen met name goed naar voren toen ze vóór zes uur de stal uitgemest moest hebben om met Nelis te kunnen trouwen. Eerst de hard werkende vrouw in overall die krui wagens vol mest naar de vaalt ver scheept, vervolgens een wat bevalliger type in een heuse jurk. Twee punten moeten opgemerkt worden bij de figuur van Tonia. Allereerst een pluim voor de manier waarop ze opkwam na het uit mesten van de stal. De overall was keurig vpdVzien van allerlei bruine vlek ken en bovendien zat ze onder het stro. Bij de Vriendenkring heeft men oog voor details! Voorts een compliment voor de wijze waarop Tonia een sigaar rookte. Mensen die niet gewend zijn aan derge lijk rookgerei worden al snel ziek en misselijk. Charlotte wist zich echter buitengewoon stoer en natuurlijk door de stinkstok heen te werken. Een punt van kritiek bij haar rol was, dat ze in het begin, mogelijk door zenuwen, wat moeite had met haar tekst. Feller Karin Parlevliet in de rol van Saartje had iets uitbundiger gekund. Zij was het verstandige meisje waarmee Nelis uit eindelijk ging trouwen. In de rollen waarin ze logisch en beredeneerd met anderen kon praten, hinderde haar ingetogen spel niet. Op ogenblikken waarin emoties echter een rol speelden, zoals toen ze ruzie maakte met haar rivale Katja was wat meer felheid op zijjn plaats geweest. Overigens, rekening houdend met het feit dat ook zij debu teerde, werd door Karin een goede rol gespeeld. De tekst zat er goed in en ook voor haar was het een fijn debuut. Tijdens het stuk werd door Ada Eyk gesouffleerd. De Vriendenkring voert Engeltje aanstaande vrijdag nogmaals op. De Hervormde vrouwengroepen houden dinsdagavond 17 maart een ringavond in de LTS-kantine in Den Burg. Op deze avond zal gesproken worden door twee zusters Augustinessen van „De stad Gods". beide zusters zullen op deze avond vertellen over het ontstaan en de bedoelingen van hun werk. Aanvang van de ringavond 20.00 uur. Vrijdag 13 maart is nationale ster renkijkdag; dat wil zeggen, dat in het hele land dan de sterrenwachten opengesteld zijn voor het publiek. Hoewel er op Texel geen sterren wacht is, wil de Texelse afdeling van de Vereniging voor Weer- en Ster renkunde toch het hare er toe bij dragen door iedereen, die er belang stelling voor heeft die avond in de gelegenheid te stellen een kijkje te nemen door een van de telescopen van de leden van de vereniging. De telescopen staan opgesteld op het terrein van de jeugdherberg de Eyercoogh bij Den Burg, van 8 tot 11 uur 's avonds. Ze zullen vooral gericht zijn op de planeten Jupiter en Saturnus, die dan vlak bij elkaar aan de oostelijke hemel te zien zijn. Om ca. 20.30 en 21.30 uur zal er een diaserie over deze planeten gedraaid worden.Bij bewolkt weer zal het hele programma verschoven worden naar de volgende dag (zaterdag 14 maart). Is het dan weer bewolkt, dan zal in ieder geval het diaprogramma doorgaan in de kantine van de jeugdherberg. De firma Schilling en Duinker uit Den Hoorn heeft de Raad van State in de arm genomen om te bereiken dat het besluit van de gemeenteraad om de vergunning voor de bouw van een bollenschuur in Den Hoorn aan te houden, wordt vernietigd. Namens de firmanten heeft Mr. R. de Vries uit Amsterdam in het beroepschrift dat hij inmiddels bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State heeft ingediend naar voren gebracht dat het raadsbesluit strijdig is met de wet, tevens een schending van het beginsel van behoorlijk bestuur, alsmede een schending van het beginsel der rechtszekerheid. als de gemeente aan haar verplichtingen had voldaan. De Vries constateert dat het aanhouden van de vergunning elke wettelijke grondslag mist. De firma, die al in maart 1979 om de vergunning heeft gevraagd, wordt door de gang van zaken in zijn bedrijfsbelang geschaad. Wanneer de Raad van State tot een voor de gemeente negatieve uitspraak komt, dan kan de firma Schilling en Duinker procederen voor schadever goeding veroorzaakt door onrechtma tige daad. Zoals bekend hielden B en W de bouwvergunning voor de bollenschuur aan in verband met het beschermd dorpsgezicht van Den Hoorn, waarin het gevraagde gebouw volgens Monu mentenzorg niet zou passen. De firma Schilling en Duinker ging tegen deze aanhouding in beroep bij de gemeente raad. Deze was unaniem van mening dat de firma de vergunning in ieder geval zou moeten krijgen en gaf het college opdracht op korte termijn met Monumentenzorg te gaan praten. Het beroep moest echter ongegrond worden verklaard omdat de wet nu eenmaal voorschrijft dat in een dergelijke situatie een verklaring van geen bezwaar van monumentenzorg nodig is alvorens de bouwvergunning mag worden verleend. Zich hiervan niets aantrekken zou tot een harde confrontatie leiden met CRM en dat werd minder tactisch geacht. Als de onderhandelingen van B en W met Monumentenzorg geen resultaat zouden hebben, kon die harde lijn altijd nog worden gevolgd. Ook Schilling en Duinker hebben belang bij een minnelijke en daardoor snelle regeling. Ze willen de schuur zo spoedig mogelijk bouwen. Als de procedure bij de Raad van State moet worden afge wacht kan het nog jaren duren. Niette min hebben zij die procedure toch aangespannen om het zekere voor het onzekere te nemen. Het beroep kan worden ingetrokken als een dezer we ken de bouwvergunning toch kan wor den afgegeven. Volgens Mr. De Vries was het aanhouden van de bouwver gunning onjuist omdat de gemeente verzuimd heeft voor een bestemmings plan of voorbereidingsbesluit te zorgen, ondanks dat zij daartoe wel in het verleden is gemaand. Bovendien kent de monumentenwet een zelfstandige beroepsprocedure waarvan Schilling en Duinker gebruik hadden kunnen maken Een 57-jarige vrouw uit Amsterdam heeft bij de politie aangifte gedaan dat onbekenden zonder haar toestemming in haar vakantiebungalow in het bun galowpark Vredelust hebben gebiva- keerd. Vaatwerk was anders neergezet, de stofzuiger was onoordeelkundig ge bruikt en de bedden waren beslapen. Wanneer het is gebeurd is niet bekend. De vrouw was begin december voor het laatst in de bungalow geweest. Hoe de onbekenden zijn binnengekomen is niet bekend. De sleutel van de bungalow was in handen van het beheerders- echtpaar. In onze voorbeschouwing van de Ronde om Texel meldden wij dat na het afbreken van het strandpaviljoen van de heer P. van Duivenbode bij Westerslag, bij het betreffende strandslag geen paviljoen meer is. Dit is niet juist, s Zomers staat bij Westerslag het strand paviljoen van de heer P. Siebeling. De heer J. A. van der Vlis (81) uit Blaricum heeft de gemeen teraad gevraagd in te grijpen bij de voorbereidingen voor de permanente tentoonstelling over de „Russenoorlog als onderdeel van het maritiem museum in Oudeschild. De heer Van der Vlis, schrijver van het boek „Tragedie op Texel" is het niet eens met de voorstelling van zaken die wordt gegeven in de NOS TV-documentaire „Sondermeldung Texel, de opstand der Geörgiërs", die als onderdeel van de expositie permanent zal worden vertoond. Aanleiding van zijn brief aan de raad was het verzoek van de Stichting Texels Museum aan Van der Vlis om onder meer door het beschikbaar stellen van foto's en do cumenten aan de expositie mee te werken. Ook was hem gevraagd ermee akkoord te gaan dat de expositie de naam „Tragedie op Texel" krijgt. De heer Van der Vlis wil zich ech ter van de tentoonstelling distanciëren omdat volgens hem de gevoelens en opvattingen van veel Texelaars, die de Russenoorlog hebben beleefd, in de tv-documen taire onvoldoende worden weerge geven. Ernstige bezwaren heeft hij er ook tegen dat de rol van het Texelse verzet veel te grotesk en veel te gunstig wordt belicht. Vooral met betrekking tot dat laatste uit hij in zijn brief enkele ernstige beschul digingen. Met de titel „Sondermeldung Texel" is Van der Vlis al ongelukig. Volgens hem wordt daardoor de suggestie gewekt, dat de film van Duitse oor sprong is. „Wel goed voor de vele Duitsers, die in de zomer naar ons eiland komen, maar misleidend". Recht van spreken Van der Vlis meent dat hi) recht van spreken heeft in deze kwestie omdat hij zijn ereburgerschap (hem door de gemeenteraad toegekend in juni 1964) heeft te danken aan zijn geschied schrijving van Texel, o.a. de Russen oorlog. Met name oordeelde de raad destijds dat hij erin was geslaagd een objektief verslag van de gebeurtenis sen tijdens deze voor Texel zo drama tische periode te geven. Texels ereburger noemt in zijn brief de Russenoorlog „de meest ellendige periode uit de Texelse geschiedenis, ontstaan uit ten onrechte, onredelijk opgezweepte hartstochten, een drama tisch gebeuren, een aaneenschakeling van verraad, moord, brandstichting, gepaard gaande met oneindig veel leed in een zee van bloed". Hij constateert dat het 800 tellende Georgische batal jon, al dan niet vrijwillig ingelijfd bij het Duitse leger in de nacht van 5 op 6 april aan het muiten sloeg en daarbij de Duitse militairen die met hen in dezelf de kwartieren ter ruste waren gegaan, in koelen bloede vermoordden. Slechts enkele leden van de verzetsbeweging waren hiervan op de hoogte of oogge tuigen, maar de bevolking als geheel was volkomen onkundig van wat er gaande was. Toch kreeg deze bevolking van de onderdistrictscom mandant het bevel zich te melden bij de hoofdman van de muitende Geör giërs op Texla om aan zijn zijde mee op te trekken tegen de Duitsers. Dit bevel heeft ertoe geleid dat de perfekt georganiseerde Duitse macht, beschikkend over een geweldig legerapparaat de Texelaars meteen als handlangers van de muiters ging beschouwen. De slechts kleine groep Texelaars die door de Geörgiërs bewapend was, trachtend tegen de Duitsers te vechten, heeft hoegenaamd geen invloed op de strijd tussen de Duitsers en Geörgiërs kunnen uitoefe nen. In der haast door de Georgiers bewapende Texelaars, in het hart van Den Burg gevangen genomen, werden naar de Mok afgevoerd en daar gefusil leerd", aldus Van der Vlis, die verder schrijft, dat ook de beschieting van Den Burg het gevolg was van wat hij noemt het te lichtvaardig optreden van de verzetsbeweging. „Zij en zij alleen heeft onnodig de Texelse bevolking overgeleverd aan een hersenschim nl. dat men onder de gegeven omstandig heden partij moest kiezen tegen de zo gehate Duitse vijand". Mes Van der Vlis heeft zich verder ge- ergerd aan de opname die is gemaakt van een der verzetsmensen (Huug Snoek), terwijl deze met een mes in de handen zit en vindt dat de geïnterview de geen representant van de Texelse bevolking is uit de tijd van de Russen oorlog. Bij brengt naar voren dat de Texelaars helemaal niet zo opstandig en vechtlustig waren; een belangrijk deel schuwt het wapengeweld ook principieel. („Een moord is op Texel nog nooit gebeurd"). Overigens heeft Van der Vlis ook lof voor de onderdistrictscommandant. Zonder zijn ingrijpen zouden de NSB- ers onder de Texelaars zeker door de Geörgiërs zijn vermoord. Nu werden ze naar Nederlands recht beoordeeld. Ook tegen verschillende andere onderdelen van de documentaire heeft Van der Vlis geen bezwaar, maar hij zou toch liever hebben gezien dat „echt" heldendom beter uit de verf was gekomen. Wat mevrouw Boon-Verberg en tientallen andere Texelse ingezetenen in april 1945 voor de Georgiers hebben gedaan met groot gevaar voor eigen leven komt volgens Van der Vlis in de film niet of gebrekkig naar voren. Met een gedenkteken in de vorm van een ten toonstelling is Van der Vlis het wel roerend eens maar dat zou dan een sobere expositie moeten zijn" in het teken van rouw, een memoriam, een roep tot de levenden opdat het mens dom eens wat wijzer worden zal". Geen ingrijpen Naar aanleiding van de brief heeft burgemeester J. A. Engelvaart een gesprek gehad met de heer Van der Vlis. Daarbij werd duidelijk dat het college de gemeenteraad niet zal advi seren tot ingrijpen. Afgezien van de vraag of daarvoor voldoende gronden aanwezig zijn, is nadrukkelijk bepaald dat de NOS-documentaire de basis zou zijn voor deze door CRM bekostigde expositie. De raad wordt geadviseerd de brief van Van der Vlis voor kennis geving aan te nemen. NOS-regisseur Dick van Reeuwijk, die de documentaire over de Russen oorlog maakte, heeft zich nogal verbaasd over de negatieve houding van Texels ereburger. „Van der Vlis heeft de voorvertoning van de docu- mentaite meegemaakt en was toen vol lof. Bezwaren tegen de naam van de documentaire hoeft hij niet te hebben. Want die luidt niet alleen „Sondermel dung Texel", maar er staat ook achter: de opstand der Geörgiërs. Ik vind zijn reaktie een beetje kinderachtig en ik voel er weinig voor om op al zijn be zwaren uitvoerig in te gaan. In mijn documentaire worden zo'n veertig mensen van alle betrokken partijen ten tijde van de Russenoorlog aan het woord gelaten. Het voorbeeldige gedrag van de bevolking ten tijde van de Russenoorlog wordt herhaaldelijk genoemd; het zou echt te gek worden om daar nóg meer nadruk op te leggen. Ik zou met evenveel recht aanmerkin gen kunnen maken op zijn boek over de opstand, want dat is lang niet fout loos. Uit kijkonderzoek is gebleken dat de NOS documentaire destijds door twee miljoen mensen is gezien, een nauwelijks gekende hoge score voor een dergelijk programma van twee uur. Het waarderingscijfer was 76 en dat is bijna even hoog als bijvoorbeeld een optreden van Wim Kan krijgt. Onder de kijkers waren veel deskundigen, onder andere van oorlogsdocumentatie. Ik heb uitsluitend gunstige reakties gehad. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik ondanks de kritiek van Van der Vlis vanavond toch rustig slaap." Herhaling Nog gemeld kan worden dat de NOS-documentaire „Sondermeldung Texel; de opstand van de Geörgiërs" in zijn geheel zal worden heruitge zonden en wel op tweede Paasdag om vier uur 's middags. Mogelijk ge beurt dat in combinatie met een reportage over de opening van het maritiem museum in Oudeschild waar de expositie over de Russen- ooriog een onderdeel van is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7