^Strandexploitanten moeten met Staatsbosbeheer onderhandelen Meerderheid raad: Strandexploitanten wachten af LAND BOUW Afvoer kwikrestanten Voorlichting huurwetgeving 19 RIJDAG 17 APRIL 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 5 wenste verbreding van de toeristensei zoen wordt door de afbraak van de pa viljoens in de weg gestaan. Ten aanzien van de brief van de advocaat stelde hij vast dat zijn fractie vóór het ontvangen van die brief al bedenkingen had. Keuze beperkt Van der Kooi zei dat er geen sprake is van een ondoorzichtige situatie. „Het is zonneklaar. Of de gemeente neemt de beheerstaak op zich door de over eenkomst te sluiten. Of Staatsbosbe heer doet het. De keuze is beperkt. In beide gevallen moeten de paviljoens 's winters weg. Dat is geheel volgens het landelijk beleid van Staatsbosbeheer. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bij paal 9 op Texel. Voor de rest moet echter alles 's winters afgebroken worden. De minister van landbouw, waaronder Staatsbosbeheer ressorteert is het eens met dat beleid. De staatssecretaris van CRM is het er ook mee eens. Er is geen mogelijkheid om de paviljoens te laten staan". Wethouder Nauta verweet de raadsleden dat zij zich laten misleiden en intimideren. „In de brief van de advo caat is geen enkel nieuw feit aange voerd. Nader juridisch advies is daarom niet zinvol. Door de overeenkomst met Staatsbosbeheer kunnen we invloed uitoefenen op de situatie. Als ik naar de stemming in deze raad kijk, dan geloof ik dat we op het verkeerde pad zijn. U geeft middelen uit handen. Dat is prin cipieel fout. Wanneer dat in de toe komst ook gedaan wordt en dan denk ik met name aan het creëren van land schapsparken, dan zie ik het somber in", zei Nauta. Burgemeester Engelvaart voegde er nog aan toe dat hij het slim van de advocaat vond om één dag voor de raadsvergadering een brief te sturen, maar hij noemde het ook een vorm van intimidatie. De burgemeester werd hier op onderbroken door Gelein Jansen die zei dat de bezwaren tegen het pre advies en tegen de ontwerp overeen komst al bestonden vóór de brief van de advocaat werd ontvangen. Keihard De burgemeester stelde nuchter vast dat de eis van Staatsbosbeheer keihard is en dat er niet onderuit valt te komen. „Wallis de Vries is het ook eens met Staatsbosbeheer. Als nu geen over eenkomst wordt gesloten, vraag ik mij af wat straks de rechtsbasis van de ex ploitanten is. Dros en Van Asselt von den dat de commissie algemene zaken met zijn rug tegen de muur had gestaan. De commissie was eerst afwijzend, maar ging uiteindelijk toch akkoord met het voorstel. Het is de enige moge lijkheid. Als Dros als bestuurder voor de inwoners van Texel wil werken, dan moet hij akkoord gaan met de overeen komst. Randvoorwaarden, zoals termij nen van de overeenkomst en het al dan niet voeren van reclame zijn te bespre ken. Ons standpunt moet echter nu bepaald worden. De keus is: houden we het in eigen hand of laten we het Staatsbosbeheer opkanppen", zei En gelvaart. Gelein Jansen vond dat het niet zo eenvoudig lag. De gemeente heeft in deze kwestie slechts beperkte middelen en daarom kan de gemeente de zaak niet in eigen hand houden. Men blijft afhankelijk van de eisen van Staatsbos beheer. „De vraag is; wat heeft de gemeente er aan en wat hebben de strandexploitanten er aan. Toen wet houder Van der Kooi toezeggingen deed over een aantal zaken, verwachtte ik dat er een voorstel kwam waarin we elkaar zouden kunnen vinden. Een nieuw pre advies dat de oplossing zou kunnen geven", zei hij. Ook Daan Schilling voelde zich in het geheel niet geïntimideerd door de brief van de advocaat, omdat hij zijn standpunt al had bepaald voor de brief kwam. Hij vond echter wel dat de beantwoording van wethouder Nauta bepaalde kenmerken van intimidatie had. „Met de inhoud van de overeen komst ga ik niet akkoord. In die over eenkomst moet het recht van overwin teren zijn opgenomen en ook moeten contracten voor de tijd van minstens vijf jaar worden afgesloten. Eén jaar is uit den boze. We willen de getroffen paviljoenhouders een betere toekomst garanderen. Ook voor toeristen en Texelaars is het belangrijk dat de paviljoens er 's winters zijn. Het land- schapsstorend effect weegt niet op tegen de kosten en de moeite van het steeds maar weer afbreken en verwij deren van de paviljoens. Als Staatsbos beheer dwars wil liggen, dan ben ik het geheel eens met Dros. Laat de pavil joenhouders maar in de clinch gaan met Staatsbosbeheer en niet de gemeente." Dros wilde weten of de houding van Staatsbosbeheer misschien soepeler zou worden door het aangaan van de overeenkomst. Hij haalde wethouder Nauta aan die had gesproken over het uit handen geven van middelen door de gemeente. „Wat kunnen we eigenlijk doen met de middelen die we zouden hebben als we die overeenkomst aan gaan?" vroeg Dros. Barendregt was tot de conclusie ge komen dat de gemeente het beste voor heeft met de exploitanten. Die exploi tanten willen echter zelf niet dat de overeenkomst met Staatsbosbeheer wordt afgesloten. „Laat ze het met hun eigen advocaat maar uitvechten tegen Staatsbosbeheer", zei hij. De Waard volhardde in zijn aandringen op nader juridisch onderzoek. Wethouder Van der Kooi wilde verder weinig woorden aan de affaire vuil maken. Hij stelde vast dat door de raadsleden weinig nieuws naar voren was gebracht, „Het is het beste voor de strandexploitanten als we nu de over eenkomst met Staatsbosbeheer aan gaan", zei hij. Met dit antwoord was Gelein Jansen niet tevreden. „Ik heb twee keer gevraagd wat Van der Kooi bedoelt met een praatje met Staats bosbeheer. Zijn er mogelijkheden om tot een betere overeenkomst te komen? Als we als raad geen kans krijgen om erover te praten dan wordt het inderdaad een bot ja of nee tegen het stuk dat nu ter tafel ligt", stelde hij. Burgemeester Engelvaart antwoordde dat het altijd mogelijk is om te praten over een aantal voorwaarden, maar het is natuurlijk onzeker wat uit zo'n ge sprek komt. „Op dit ogenblik kunnen we alleen maar praten over dit stuk. Staatsbosbeheer heeft zijn positie ju ridisch onderzocht. De rek is eruit. De vraag is wie het beheer voert: Staats bosbeheer of wij. Schilling had het over het recht van overwinteren. Daar is het rijk het niet mee eens. Bovendien moet opgepast worden voor rechtsongelijk heid ten opzichte van degenen die op het strand staan." Wartaal Wethouder Nauta was ontstemd over de twijfel aan eigen kunnen van de raadsleden. ,,U maakt zich onderge schikt aan allerlei juridische wartaal. De zaak ligt heel simpel. Kunnen we direct een beleid voeren, ja of nee. Als we de overeenkomst aangaan kunnen we handelen indachtig de motie van 4 november. Als we de overeenkomst niet aangaan betekent dat een punt achter onze onderhandelingspositie", zei hij. S. de Waard bracht hierop een voorstel in stemming om nader juridisch advies te vragen. Dit voorstel werd met zes tegen negen stemmen verworpen. Voor waren Welboren, De Waard, Dros, Schilling, Van Asselt en Beum- kes. Hierna werd het voorstel van het college in stemming gebracht dat met tien tegen vijf stemmen werd verwor pen. Tegen waren Welboren, Jansen, Zegers, De Waard, Dros, Barendregt, mevr. Huitema, Schilling, Van Asselt en Beumkes. Rienstra stemde voor en motiveerde dit door te zeggen dat hij geen andere mogelijkheid zag. Het aangaan van de overeenkomst leek hem het beste voor de exploitanten. Ook Cor Ellen was voor de over eenkomst, maar om heel andere rede nen: Hij verklaarde principiëel tegen stander van strandpaviljoens in de win ter te zijn. In de week van Pasen (21 t/m 24 april) is wederom gelegenheid de kwikrestan ten, afkomstig van aardappelontsmet ting, in te leveren' Het slib en de filters moeten volkomen droog zijn en afzon derlijk in stevige plastic zakken worden verpakt. Aan de zak dient een label te worden bevestigd met de naam en adres van degene die inlevert. Men is aan sprakelijk voor de schade die ontstaat als men andere stoffen dan kwikrestan ten inlevert. De afvoer van de restanten is vrij kostbaar. Daarom moet als tege moetkoming in de kosten de volgende bedragen worden voldaan. Per inleve ring ƒ7,50 plus per normaal gevulde zak slib 745,— en per zak filters ƒ25, In verband met de bescherming van ons milieu moeten beslist alle kwikrestanten worden ingeleverd; er moet ernstig rekening mee worden gehouden dat op de bedrijven zal worden gecontroleerd. Het is daarom noodzakelijk dat op het innameadres om een ontvangstbon wordt gevraagd. Op Texel kunnen de restanten wor den ingeleverd bij de Coöp. Aardappel- bewaring, Meyertebos te Den Burg. (Bedrijfsleider de heer P. Bekker). Op dinsdag 28 april om 20.00 uur wordt door de regionaal voorlichtster van het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening in de provincie Noordholland, mevrouw Ans Voskuil- Wilmink voorlichting en informatie ge geven over de huurwetgeving. De bij eenkomst wordt gehouden in het ge meentehuis. Mevrouw Ans Voskuil-Wilmink komt op verzoek van het college van B en W. Op deze avond zullen een aantal zaken betreffende de vaak ingewikkelde huur wetgeving aan de orde komen. Dit zijn o.a.: regeling huur en verhuur zoals in het burgerlijke wetboek geregeld, de huurwet, de huurprijzenwet en de wet op de huurcommissie. Mogelijke vragen kunnen desgewenst vooraf schriftelijk worden ingediend bij de heer Stam, bureau algemene zaken op het gemeen tehuis. Ook op de avond zelf is er ge legenheid om vragen te stellen. Nu de gemeenteraad dinsdag avond tegen de overeenkomst met Staatsbosbeheer heeft gestemd in zake het beheer van de gronden waarop de strandpaviljoens staan, nemen de strandexploitanten een afwachtende houding aan. Door ongeldige overeenkomsten tussen Staatsbosbeheer en de gemeente bevinden de exploitanten zich sinds 1976 in een juridisch vacuüm. De advocaat dan de exploitanten mr. Boekhoff is van mening dat verdere stappen door Staatsbosbeheer ge nomen moeten worden. Er zal een direct contract opgemaakt moeten worden tussen Staatsbosbeheer en dé exploitanten. De gemeente ver vult geen rol meer. Als reactie op de discussie in de raadsvergadering van dinsdag zegt Boekhoff het te betreuren dat zo weinig werd inge gaan op de puur juridische argu menten die hij in zijn brief heeft aangevoerd. Dat de voorgestelde overeenkomst niet deugt, had volgens hem nuchter en zakelijk be keken kunnen worden zonder hoog oplopende gemoederen. Boekhoff is van mening dat als de overeenkomst door de raad was goedgekeurd, deze onmiddellijk door de Kroon vernie tigd had kunnen worden. Het gaat immers niet om een privaatrech telijke overeenkomst tussen de ge meente en Staatsbosbeheer, maar een vergunning van Staatsbosbe heer aan de gemeente. Boekhoff stelt verder vast dat de kwestie rond de duin- en strand paviljoens juridisch erg ingewikkeld is. Formeel int de gemeente de pachtsommen van de paviljoens op het strand. Volgens Boekhoffis het strand echter van Domeinen, zodat de gemeente ook op het strand ten onrecht pachtgelden zou innen. toning is. Of er misschien voor langere termijnen dan steeds één jaar ver gunningen afgegeven kunnen worden, viel eveneens met Staatsbosbeheer te bepraten. In de brief had de advocaat geschreven dat in de bouwvergunnin gen voor de paviljoens nergens staat dat ze maar voor tijdelijk zijn. Wethouder van der Kooi wist echter te vertellen dat met de bouwvergunningen op alle mo gelijke manieren de hand is gelicht. Dit was mogelijk, juist omdat ervan uit werd gegaan dat het hier maar tijdelijke ge bouwen betrof. Rechtsgelijkheid De rechtsgelijkheid wordt volgens wethouder Van der Kooi geschaad als de paviljoens in de duinen mogen blijven staan, terwijl de paviljoens op het strand vanwege het hoge water 's winters moeten worden afgebroken. De duin paviljoens zouden dan geen kosten hoeven te dragen voor afbraak en opbouw, terwijl bovendien het hele jaar geld verdiend zou kunnen worden. In zijn brief had de advocaat dit argument van de hand gewezen met de stelling dat de handicap van de strandpaviljoens niet automatisch ook een handicap voor de duinpaviljoens hoeft te betekenen. „Persoonlijk stoor ik me niet aan nette van algemene zaken aan, waarin ieder een erg ontevreden was over de uit voering van de motie van 4 november. In die motie had de raad hat college opgedragen alles in het werk te stellen om het afbreken in de winter van de paviljoens te voorkomen. Dros wilde weten of een hogere pacht moet worden opgebracht door de paviljoens die het hele jaar open zijn. Verder uitte hij het vermoeden dat de eisen die door de brandpreventie en de warenwet aan de strandpaviljoens worden gesteld, de zelfde zijn als die voor andere horeca bedrijven geiden. Hij kwam hierop om dat Van der Kooi had gesuggereerd dat voor de paviljoens minder zware bepa lingen gelden doordat de paviljoens een tijdelijk karakter hebben. Verder maakte Dros zijn opmerkingen over het ge wenste directe contact tussen Staats bosbeheer en de paviljoenhouders, zon der dat de gemeente daar tussen zit. Gelein Jansen verbaasde zich er namens het grootste deel van zijn fractie over dat Van der Kooi mogelijkheden had aangegeven om nog met Staats bosbeheer te praten. Volgens hem ligt dat niet in het verlengde van het pre advies. Hij wilde weten wat er precies voor mogelijkheden zijn en stelde vast dat het college neigt naar het standpunt van Staatsbosbeheer. De op Texel ge- paviljoens zoals bij paal 28. Sommige paviljoens zijn echter een puinhoop, zoals paal 21. Als wij geen overeen komst sluiten en de zaak zelf in de hand houden, neemt Staatsbosbeheer het beleid over. We hebben er dan niets meer over te zeggen. Daarom moeten we de overeenkomst sluiten", zei Van der Kooi. S. de Waard wilde niet zomaar een beslissing nemen over het pre-advies. Hij was met name bezorgd over de juridische factoren die de advocaat in zijn brief had aangevoerd. Volgens de advocaat was er in dit geval geen sprake van een privaatrechtelijke overeenkomst tussen de gemeente enerzijds en Staatsbosbeheer anderzijds, maar slechts van een publiekrechtelijke ver gunning van Staatsbosbeheer aan de gemeente. Omdat de kwestie juridisch niet in orde was, had de advocaat gesuggereerd dat het enige dat de raad kon doen het pre-advies en de ontwerp overeenkomst afwijzen. De Waard sprak van een chaotisch geheel. Na mens zijn fractie deelde hij mede zich nog geen oordeel over de kwestie te willen vormen. Er was nu van één zijde juridisch advies binnengekomen, name lijk van de vereniging van strandex ploitanten. De Waard wilde ook graag van een andere zijde juridisch advies, bijvoorbeeld van de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten. Duidelijkheid Barendregt stelde vast dat als de gemeente een overeenkomst sluit met Staatsbosbeheer, zij dit doet om de be langen van de strandexploitanten zo goed mogelijk te kunnen behartigen. De strandexploitanten stellen zelf echter geen prijs op de overeenkomst. „We zien door de bomen het bos niet meer", zei hij. „Ik wil me aansluiten bij De Waard. Meer lijn in de juridische as pecten is gewenst. We zullen meer duidelijkheid hierin moeten hebben om ons een oordeel te kunnen vormen." J. van Asselt verbaasde zich erover dat Van der Kooi een aantal zaken nog met Staatsbosbeheer denkt te kunnen bepraten. Wanneer dit nog niet gedaan is, heeft het college zich kennelijk niet goed voorbereid, concludeerde hij. Hij haalde de vergadering van de commissie Van der Kooi zei geen bezwaar te hebben tegen nette strandpaviljoens. Het paviljoen bij paal 28 ^Vrerd door hem als netjes gekwalificeerd (bovenste fotoj. Het paviljoen bij paai 21 (onderste fotoI ond hij echter rommelig. De gemeenteraad is dinsdagavond niet akkoord gegaan met het oorstel van het college om een overeenkomst aan te gaan met ^Staatsbosbeheer inzake het beheer van de grond waarop de strand- Hlllfaviljoens staan. Zoals bekend zou het afsluiten van een beheers- vereenkomst met Staatsbosbeheer tot gevolg hebben gehad, dat de lemeente ervoor moest zorgen dat de paviljoens jaarlijks op 1 oktober fgebroken dienen te zijn, waarna ze op 1 mei weer mochten worden pgebouwd. IMu de raad heeft geweigerd een dergelijke overeen- ;omst te sluiten vervalt het beheer van de betreffende gronden aan taatsbosbeheer. Deze instelling is ook verantwoordelijk voor de eis an afbraak in de winter en zal deze afbraak dus zelf moeten fdwingen. Naast het pre-advies stond dinsdagavond ook de brief ter iscussie die de advocaat van de vereniging van sirandexploitanten an de raad -had geschreven. In deze brief bestreed de advocaat het re-advies en de ter discussie staande overeenkomst zowel met ractische als juridische motieven. J. C. Dros vond dat de strand- xploitanten maar rechtstreeks met Staatsbosbeheer zaken moeten oen, zonder dat de gemeente daar tussen zit. „Staatsbosbeheer erschuilt zich nu heerlijk achter de gemeente. Maar we zijn allemaal exelaars. Als Staatsbosbeheer direct te maken heeft met de pavil- oenhouders, dan kunnen we als gemeente de paviljoenhouders eunen", zei hij. Aan het begin van de behandeling fcaf wethouder Van der Kooi een korte irerklaring. Hij zei niet in te willen gaan pp de beschuldigingen die in de brief kan de advocaat aan het adres van het [College waren geuit. Hij had geen goed Noord over voor 'deze pogingen om (vantrouwen aan te praten jegens B en In de brief had de advocaat ge- ichreven, dat, nu bleek dat overeen komsten tussen de gemeente en Staats bosbeheer jarenlang niet geldig waren de paviljoenhouders in de mogelijkheid verkeren onverschuldigde betaling bij de gemeente terug te vorderen. Ze hadden immers pacht betaald aan de gemeente, terwijl de gemeente helemaal niet de bevoegdheid bezat om dat geld te innen. Van der Kooi was van mening dat dit dreigement eerst maar eens hard Strandexploitanten op de publieke tribune vol- gen gespannen de discussie. gemaakt moet worden. ,,De advocaat beschuldigt ons in zijn brief van chan tage, maar dat dreigen met die pacht sommen noem ik chantage", zei hij. De wethouder ging verder in op enkele practische punten die in de brief verwoord waren. De datum van opbouw en afbraak van de paviljoens was volgens hem met Staatsbosbeheer te bespreken. De opbouw zou wellicht zodanig vervroegd kunnen worden, dat de paviljoenhouders al met pasen gasten zouden kunnen ontvangen. Ook ten aanzien van het punt van reclame zou over een wat soepeler regeling gepraat kunnen worden. Van der Kooi gaf toe dat de maximaal toegestane ene vlag inderdaad een wat schamele ver-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 5