Cjrom ^warL-JexeU in het
TESO verwacht in 1986
weer bescheiden winst
Para Boogie trekt
vee! belangstelling
f
Vrijdag 19 juni aandeelhoudersvergadering
RECORD RELATIEFSPRINGEN GEEVENAARD
Denen met
zeiljacht aan
de grond
C. R. Koorn
adjunct-directeur
Recreatiestichting
CIV viert gouden
jubileum
Wachttijden tot
zes uur
94e JAARGANG NR. 9581
TEXELSE
DINSDAG 2 JUN11981
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266,
Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en
Hans Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld Et De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 713,80 per kwartaal
70 cent incasso; los 55 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
TESO heeft de komende jaren te maken met grote verliezen als
gevolg van het in de vaart nemen van de dubbeldekker Molengat,
waardoor de exploitatielasten aanzienlijk zijn toegenomen. Er wordt
echter op gerekend dat over vijf jaar weer een bescheiden winst zal
worden geboekt, uitgaande van een geringe toename van het te
verwerken vervoersaanbod en verrekening van de kostenstijgingen.
Aldus de toekomstverwachting van
TESO, neergelegd door directeur Th.
Hoogerheide in het jaarverslag over
1980. Dit jaarverslag alsmede de andere
jaarstukken van de onderneming komen
aan de orde op de algemene verga
dering van aandeelhouders die op vrij
dag 19 juni in het Havenrestaurant van 't
Horntje zal worden gehouden.
Op kortere termijn gezien is de lui-
quiditeitspositie van TESO van door
slaggevend belang. Op basis van de
verwachte verliezen en rekening hou
dend met de afschrijvingen zal in de
jaren 1981 tot en met 1984 jaarlijks bijna
één miljoen gulden beschikbaar komen
voor het nakomen van de aflossings
verplichtingen van ca. 7750.000, Wat
overblijft kan worden gebruikt voor ver
vanging en nieuwe investeringen. In
1985 zal de hypotheek op de Texel-
stroom zijn afgelost en in datzelfde jaar
zal de lening op de dubbeldekker met
een 20-jarige annuiteit worden gewij
zigd. Het rentepercentage zal dan wor
den aangepast en de rest van de hoofd
som zal worden afgelost op basis van
een 10-jarige annuiteit. Daarbij moet
TESO (in de iaren 1985, 1986 en 1987)
ook nog de lening aflossen die is ver
kregen van Rijn-Schelde-Verolme en
wel met een bedrag van 7275.000,— per
kwartaal.
Van groot belang voor de exploitatie
acht TESO het beschikbaar komen van
op- en afritten waardoor ook het tweede
dek van de Molengat in gebruik kan
worden genomen. Dit kan 20% bespa
ren op de exploitatiekosten, aldus di
recteur Hoogerheide die de toekomst
van TESO met vertrouwen tegemoet
ziet.
Het verslagjaar stond in het teken van
de oplevering van de Molengat. On
danks het verlies dat door het nieuwe
schip is veroorzaakt is doorgegaan met
verdere vernieuwing van het bedrijf door
het aanbesteden van
bouw in Den Helder.
het stationsge-
Groei eruit
De groei in de vervoersontwikkeling
is er practisch uit. Weliswaar nam het
vervoer van personenauto's in het eer
ste kwartaal van 1980 aanzienlijk toe in
vergelijking met dezelfde periode in 1979
maar dat is geflatteerd omdat de eerste
maanden van dat vergelijkingsjaar het
vervoer aanzienlijk terugliep door het
langdurige winterweer. Er was dus geen
sprake van groei maar van herstel. Over
het hele jaar gerekend nam het per
sonenautoven/oer met 2 procent toe, in
vergelijking met 1978 was het slechts
één procent. Directeur Hoogerheide
signaleert dat de ontwikkeling van het
personenautovervoer momenteel
tendeert naar daling. De algemeen ver
minderde economische activiteiten
hebben het vervoerde aantal vracht
auto's en opleggers met 1 doen
zakken. Maar het vervoer van autobus
sen en caravans nam toe, waardoor er
over het geheel toch sprake was van een
groei van 2%' Het vervoer van personen
nam iets sterker toe: 3%.
Het aantal afvaarten was in 1980
18.160 tegen 17.759 in 1979- Dat kon
omdat het grote onderhoud aan de
Marsdiep en de Texelstroom was uit
gesteld. Dit was verantwoord omdat de
nieuwe dubbeldekker er zat aan te
komen. Het grotere aantal vaarten had
echter wel een lager bezettingspercen
tage tot gevolg: 56,8 tegen 57,6 in 1979.
De omzet van TESO steeg in 1980 tot
711,2 miljoen, een stijging van 18%i Die
stijging werd bijna helemaal veroorzaakt
door tariefsverhogingen. Slechts twee
ton van deze stijging was het gevolg van
de vervoerstoename. Die hogere omzet
was hard nodig want de exploitatie
kosten stegen ook fors. De brandstof
kosten werden 7388.000, hoger door
toegenomen verbruik en door een extre
me prijsstijging van maar liefst 48%. Het
bedrag aan salarissen en sociale lasten
dat TESO uitgeeft bedroeg in 1980 5
miljoen, een stijging van 6%.
In het verslagjaar gingen zowel de
Marsdiep als de Texelstroom in dok
waardoor de post onderhoud 71,2 mil
joen bedroeg, dat is meer dan twee maal
zo veel als in 1979.
Verlies
De post afschrijvingen steeg met 1,3
miljoen als gevolg van de oplevering van
de Molengat en de hogere taxatie van
de herbouwwaarde van de beide andere
schepen en het havengebouw. Het be
drijfsresultaat daalde met 1,3 miljoen.
Door het wegvallen van rentebaten voor
een bedrag van 7123.000, de geste
gen rentekosten met ruim 1,4 miljoen en
door de extra kosten van het in gebruik
nemen van de Molengat is een verlies
ontstaan van 3,4 miljoen. Dank zij de
fiscus pakt het per saldo echter minder
ernstig uit, want dan bedraagt het
verlies bijna 71,8 miljoen. Aan meerwerk
en overige bijkomende kosten voor de
Molengat is in 1980 71,2 miljoen ge
ïnvesteerd. Aan inventaris e.d. is in 1980
drie ton uitgegeven.
In het jaarverslag wordt verder de
bouw van de Molengat sinds de te
waterlating (in december 1979) geme
moreerd. Daarbij wordt onder meer ge
signaleerd dat het schip met alle bijko
mende kosten uiteindelijk 738.079.151,-
heeft gekost. Geschat wordt dat 5000
personen van de gelegenheid gebruik
hebben gemaakt om de in de haven lig
gende dubbeldekker te bezichtigen. In
de technische problemen die zich voor
deden bii de oefenperiode zal groten
deels onder garantie kunnen worden
voorzien.
Ook de bouw van het 1,4 miljoen
kostende havenkantoor wordt geme
moreerd als zijnde de eerste stap van
een reconstructie van het haventerrein
van Den Helder en de reorganisatie van
de verkeersafwikkeling. De tweede fase
wordt gevormd door een wijziging van
het wegenbeloop. Rijkswaterstaat
Noordholland heeft inmiddels opdracht
gegeven voor het maken van tekenin
gen en bestek voor deze verandering.
Uitvoering kan wellicht nog voor de
zomer van 1982 plaatsvinden. Daarna
zal op het haventerrein een verkeers
toren worden gezet alsmede nieuwe
autoloketten.
De complete jaarstukken kunnen
door belangstellenden vanaf donder
dag worden afgehaald bij de bank
kantoren in Den Burg.
De 51-j'arige heer C. R. Koorn
uit Margraten is per 1 juni be
noemd tot adjunct-directeur
van de Recreatiestichting
Texel. De heer Koorn, die
sinds 1973 in dienst was bij
Ahold als algemeen bedrijfs
leider van de Miro-vestiging in
Maastricht, werd door het
RST-bestuur gekozen uit 15
sollicitanten waarvan een
klein aantal van Texel zelf af
komstig was. Voor de selectie
werd het bureau Markon Mar
keting Konsulenten B.V. te
Amsterdam ingeschakeld.
In de praktijk zal de heer Koorn
fungeren als directeur van de Recreatie
stichting. Zijn benoeming werd nood
zakelijk als gevolg van de langdurige
ziekte van directeur H. vd Doel.
De heer Koorn werd op 11 december
1929 geboren te Velp. Voordat hij in
dienst kwam bij Ahold was hij werk
zaam bij de zeevaart (eerste stuurman)
Philips, Perry vd Car (hoofd centrali
inkoop) en De Gruijter (districtsmana
ger). Koorn kent het eiland Texel van
vele bezoeken. Hij heeft er familie
wonen, o.a. in de persoon van zijn neef
en naamgenoot C. Koorn, die jarenlang
deel heeft uitgemaakt van het RST-
bestuur.
In zijn vorige functies heeft de heer
Koorn er blijk van gegeven goed met
mensen te kunnen omgaan en sociaal
betrokken te zijn. Hij functioneerde
uitstekend in zowel de ondernemings
raad van Miro Maastricht als de centrale
ondernemingsraad van Ahold. Deze
eigenschappen zijn voor het RST-be
stuur van doorslaggevende betekenis
geweest bij de benoeming.
De Coöperatieve Inkoopvereniging
voor Visserijbenodigdheden (CIV) her
denkt zaterdag 27 juni het vijftigjarig
bestaan. Dezelfde dag neemt de heer J.
van der Vis Azn. officieel afscheid als
voorzitter. Hij heeft de CIV 33 jaar lang
gediend als bestuurslid waarvan 16 jaar
als voorzitter. Ter gelegenheid van een
en ander wordt aan boord van de in 't
Horntje afgemeerde TESO-veerboot een
receptie gehouden van 14.30 tot 17.30
uur.
Een file tot aan de Amaliaweg stond
zondagmiddag op het fietspad naast de
Pontweg te wachten op de boot naar
Den Helder. Het was het traditionele
beeld dat het weekeinde na Hemel
vaartsdag oplevert. Mensen die een
paar dagen lekker komen uitwaaien op
Texel en dan massaal op zondag weer
terugmoeten. Door het massale vertrek
ontstonden wachttijden tot zes uur. De
TESO heeft het hele vervoersaanbod
weggewerkt maar was daarvoor tot in
de weer. Om 18 minuten over één 's
nachts vertrok de laatste boot van
Texel. Om twee uur lag de hele TESO
vloot bij het Horntje afgemeerd. Even
massaal als de mensen vertrokken,
waren ze ook gekomen. Kennelijk had
den velen besloten onmiddelijk na hun
werk naar het eiland toe te komen, want
in de namiddag van woensdag begon
het vervoersaanbod plotseling op gang
te komen. Toen ontstonden dan ook
wachttijden van vijf uur terwijl de laatste
boot op deze dag eveneens om 18
minuten over 1 uit de haven vertrok. Op
Hemelvaartsdag zelf was het vrij druk,
maar de wachttijden kwamen niet bo
ven de 2'A uur. Om vier uur 's middags
was alweer aprake van een normale
situatie. Ook gisteren was het beeld bij
de veerhaven weer normaal. Enkelen
moesten één boot wachten maar verder
was van wachttijden geen sprake.
Bij de VW heeft men de stroom
toeristen goed op kunnen vangen. Het
bleek dat veel mensen al van tevoren
hadden geboekt, zodat niemand on
verrichter zake naar huis gestuurd hoef
de te worden. Het meeste werk bij de
VW zat in het verkopen van drukwerk
en het geven van inlichtingen. De hotels
op Texel zaten vrijwel allemaal vol
geboekt. In de bungalows en de logies
met ontbijt sector was echter nog wel
ruimte.
Honderdvijftig parachutisten namen
het afgelopen weekend deel aan de
vrije-val 'boogie' boven Texel. Vooral
zaterdag en zondag kwamen veel bui
tenlandse springers naar Texel. Op
beide dagen werden acht vluchten uit
gevoerd. Bij de landingsplaats (cross
terrein bij Oosterend) was het gezellig
druk. De organisatie heeft wat het lan
dingsterrein betreft in de roos gescho
ten want de tientallen landende para's
waren vanaf de dijk goed te bekijken.
Aanvankelijk zouden per vlucht 25
para's tegelijk gedropt worden uit een
Casa 200. Dit toestel bleek echter op het
laatste moment niet beschikbaar en
daarom werd in allerijl een Dakota uit
1944 gecharterd. Met dit grotere vlieg
tuig kunnen maximaal 37 para
chutisten mee zodat de sprong meestal
met twee of drie aparte groepen werd
gemaakt. Voor het publiek waren de
door mensen gevormde figuren op
enkele kilometers hoogte zonder verre
kijker moeilijk waar te nemen. De pre-
ciese landing van de tientallen springers
vlak achter elkaar was echter wel een
kleurrijk en soms spannende attractie.
Niet elke springer bleek in staat op het
crossterrein te landen, maar kwam er
soms vele honderden meters naast
terecht, onder het publiek gaf dat veel
hilariteit.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat
de springers naast het crossterrein te
recht komen, maar soms is het on
vermijdelijk. „Het valt niet altijd mee om
vanaf vijf kilometer hoogte op deze
enkele vierkante meters terecht te ko
men. Plotselinge verandering van wind
is daar soms ook medeschuldig aan",
aldus Bob Rienks van het Paracentrum
Texel. De springers hebben te horen
gekregen dat een landing naast het
crossterrein zo mogelijk niet op landerij
en met gewassen of jongvee mag ge
beuren. Rienks verwacht geen grote
bezwaren van agrariërs uit de omtrek
maar is wel van plan de eventuele
ontstane schade met de betrokkenen te
regelen. „Als er problemen zijn dan
moeten we die oplossen", zo stelt
Rienks.
Arnold Camfferman niet tegen. De
verwachting is dat het deze week rus
tiger zal zijn, maar dat het pinkster
weekend weer een groot aantal boogie-
lustigen zal opleveren. „Vooral veel
buitenlanders (vnl. Engelsen en Duit
sers) komen een weekendje springen.
Een groot aantal van hen zijn zondag
avond weer vertrokken." Het weer was
vrijdag, zaterdag en zondag uitstekend:
een redelijk heldere lucht en weinig
wind. Zondagmorgen was een groep
van 25 para's in staat een formatie te
vormen. Hiermee werd het Nederlands
record op dit gebied geevenaard. Camf
ferman hoopt dit record tijdens de
Texelse para-boogle nog te verbeteren.
Belangrijk bij een dergelijk record is dat
er bewijsstukken zijn. Op twee manieren
worden die bewijsstukken bij de Texelse
boogie geleverd. Het paracentrum heeft
een video-installatie met een enorme
telelens op het crossterrein staan en
sommige para's maken beelden met een
op de helm bevestigde fotocamera.
Ook op het vliegveld was er voor de
liefhebber heel wat te bekijken. Za
terdag en zondag werden acht vluchten
gemaakt wat betekende dat de toe
schouwer elk half uur de Dakota kon
zien opstijgen en landen. Op het vlieg
veld kwam ook de andere kant van het
zogenaamde 'relatief springen' aan de
orde. Voor elke vlucht werd met con
centratie de geplande luchtformatie op
de grond geoefend. Wie dat niet wist
dacht misschien van doen te hebben met
een slow-motion rugby team. Langzaam
lopend draaiden de para's om elkaar
heen, waarbij een figuur werd gevormd.
Het droog oefenen is uiteraard nodig om
de 'eigen' schakel in de menselijke keten
goed te onthouden. Die concentratie
bleek ook in het vliegtuig. Bij het op
stijgen ging onder de 37 para's een
gejuich op. Geruime tijd werd over en
weer nog gein gemaakt. Toen het vlieg
tuig echter de vijf kilometer hoogte
naderde werd de groep stiller en waren
de meesten geconcentreerd in afwach
ting van de 'jump'.
Duwen
De sprong zelf is een overweldigend
gezicht. De leider van de formatie hangt
met zijn rug naar buiten in de deur
opening. Twintig anderen vormen el
kaar bij de heupen vasthoudend een
lange sliert tot bijna in de cockpit. Op
het moment dat de Dakota-piloot gas
terug neemt, duwen alle springers tegen
die ene man in de deur. Met een krijsend
'Go' drukken ze de leider achterwaarts
naar buiten. In enkele seconden wordt
een lange sliert van mensen door de
enorme wind naar buiten gezogen.
Weer enkele seconden later is vanuit het
vliegtuig geen para meer te zien.
Het aantal van
afgelopen weekend
Buitenlanders
150 springers het
valt organisator
Naarmate het vliegtuig steeg werd de spanning op de gezichten merkbaar. De groep concentreert zich op de massa/e sprong.
De gehuurde Dakota komt van het
kanaaleiland Jersey en onderhoudt daar
een vrachtdienst met het vaste land.
Wat betreft de vluchtroute van de DC 3
is overleg gevoerd met de Rijkslucht
vaartdienst. Bob Rienks: „Het is een
grote kist en hij maakt natuurlijk lawaai.
Na het opstijgen vliegen we tussen De
Waal en Den Burg door naar Oude-
schild. Boven de waddendijk heeft de
Dakota al een vrij grote hoogte en is op
de grond weinig meer van het diepe
motorgebrom te horen. Het stijgen ge
beurt tijdens het draaien van een groot
rondje over de Afsluitdijk, Vlieland en
Noordzee. Een gewone Cessna veroor
zaakt bij een rondvlucht meer lawaai",
aldus de mening van Rienks.
De para's betalen voor een sprong
740,— en daarvan moet voornamelijk de
vliegtuighuur (en de twee piloten) be
taald worden. „Meestal spring je tijdens
zo'n boogie drie keer op een dag. Na
een wat moeizame start vrijdagmorgen
gaan de deelnemers nu 'kat achter kat'
de lucht in", aldus Arnold Camfferman.
De boogie duurt nog tot 8 juni. De
toegang tot het crossterrein is gratis.
Zondagavond omstreeks negen uur
raakte een uit Denemarken afkomstig
zeiljacht 'Bleu Lady' op 150 meter
afstand van de vuurtoren aan de grond.
De strandreddingboot slaagde er maan
dagochtend vroeg in om het ca. 12 meter
lange scheepje vlot te krijgen.
Oorzaak van de stranding was onkun-
dë van de drie opvarenden. Ze verkeer
den in de veronderstelling in Den Helder
te zijn. Ze beschikten slechts over een
eenvoudig kompas en niet over radio, log
of reservemotor. De zeekaart aan boord
was sterk verouderd. Direct na de stran
ding zondagavond werd de reddingboot
te water gelaten, maar een poging tot
vlottrekken had geen resultaat omdat de
eb reeds liep en de boot steeds vaster
kwam te zitten. Gisterochtend om kwart
over zes lukte het echter vrij snel om het
jacht in diep water te krijgen. De tocht
werd met slechts twee opvarenden
voortgezet. Tijdens het gedwongen ver
blijf in het Eierlandsche Gat was namelijk
onenigheid ontstaan, wat voor een van
de Denen aanleiding was om zich met de
Ida Mary naar de wal te laten brengen'
Na de nacht op Texel te hebben doorge
bracht reisde hij over land terug naar
Denemarken.