Cjrom ^warL-JexeU in het TESO verwacht in 1986 weer bescheiden winst Para Boogie trekt vee! belangstelling f Vrijdag 19 juni aandeelhoudersvergadering RECORD RELATIEFSPRINGEN GEEVENAARD Denen met zeiljacht aan de grond C. R. Koorn adjunct-directeur Recreatiestichting CIV viert gouden jubileum Wachttijden tot zes uur 94e JAARGANG NR. 9581 TEXELSE DINSDAG 2 JUN11981 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en Hans Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld Et De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 713,80 per kwartaal 70 cent incasso; los 55 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. TESO heeft de komende jaren te maken met grote verliezen als gevolg van het in de vaart nemen van de dubbeldekker Molengat, waardoor de exploitatielasten aanzienlijk zijn toegenomen. Er wordt echter op gerekend dat over vijf jaar weer een bescheiden winst zal worden geboekt, uitgaande van een geringe toename van het te verwerken vervoersaanbod en verrekening van de kostenstijgingen. Aldus de toekomstverwachting van TESO, neergelegd door directeur Th. Hoogerheide in het jaarverslag over 1980. Dit jaarverslag alsmede de andere jaarstukken van de onderneming komen aan de orde op de algemene verga dering van aandeelhouders die op vrij dag 19 juni in het Havenrestaurant van 't Horntje zal worden gehouden. Op kortere termijn gezien is de lui- quiditeitspositie van TESO van door slaggevend belang. Op basis van de verwachte verliezen en rekening hou dend met de afschrijvingen zal in de jaren 1981 tot en met 1984 jaarlijks bijna één miljoen gulden beschikbaar komen voor het nakomen van de aflossings verplichtingen van ca. 7750.000, Wat overblijft kan worden gebruikt voor ver vanging en nieuwe investeringen. In 1985 zal de hypotheek op de Texel- stroom zijn afgelost en in datzelfde jaar zal de lening op de dubbeldekker met een 20-jarige annuiteit worden gewij zigd. Het rentepercentage zal dan wor den aangepast en de rest van de hoofd som zal worden afgelost op basis van een 10-jarige annuiteit. Daarbij moet TESO (in de iaren 1985, 1986 en 1987) ook nog de lening aflossen die is ver kregen van Rijn-Schelde-Verolme en wel met een bedrag van 7275.000,— per kwartaal. Van groot belang voor de exploitatie acht TESO het beschikbaar komen van op- en afritten waardoor ook het tweede dek van de Molengat in gebruik kan worden genomen. Dit kan 20% bespa ren op de exploitatiekosten, aldus di recteur Hoogerheide die de toekomst van TESO met vertrouwen tegemoet ziet. Het verslagjaar stond in het teken van de oplevering van de Molengat. On danks het verlies dat door het nieuwe schip is veroorzaakt is doorgegaan met verdere vernieuwing van het bedrijf door het aanbesteden van bouw in Den Helder. het stationsge- Groei eruit De groei in de vervoersontwikkeling is er practisch uit. Weliswaar nam het vervoer van personenauto's in het eer ste kwartaal van 1980 aanzienlijk toe in vergelijking met dezelfde periode in 1979 maar dat is geflatteerd omdat de eerste maanden van dat vergelijkingsjaar het vervoer aanzienlijk terugliep door het langdurige winterweer. Er was dus geen sprake van groei maar van herstel. Over het hele jaar gerekend nam het per sonenautoven/oer met 2 procent toe, in vergelijking met 1978 was het slechts één procent. Directeur Hoogerheide signaleert dat de ontwikkeling van het personenautovervoer momenteel tendeert naar daling. De algemeen ver minderde economische activiteiten hebben het vervoerde aantal vracht auto's en opleggers met 1 doen zakken. Maar het vervoer van autobus sen en caravans nam toe, waardoor er over het geheel toch sprake was van een groei van 2%' Het vervoer van personen nam iets sterker toe: 3%. Het aantal afvaarten was in 1980 18.160 tegen 17.759 in 1979- Dat kon omdat het grote onderhoud aan de Marsdiep en de Texelstroom was uit gesteld. Dit was verantwoord omdat de nieuwe dubbeldekker er zat aan te komen. Het grotere aantal vaarten had echter wel een lager bezettingspercen tage tot gevolg: 56,8 tegen 57,6 in 1979. De omzet van TESO steeg in 1980 tot 711,2 miljoen, een stijging van 18%i Die stijging werd bijna helemaal veroorzaakt door tariefsverhogingen. Slechts twee ton van deze stijging was het gevolg van de vervoerstoename. Die hogere omzet was hard nodig want de exploitatie kosten stegen ook fors. De brandstof kosten werden 7388.000, hoger door toegenomen verbruik en door een extre me prijsstijging van maar liefst 48%. Het bedrag aan salarissen en sociale lasten dat TESO uitgeeft bedroeg in 1980 5 miljoen, een stijging van 6%. In het verslagjaar gingen zowel de Marsdiep als de Texelstroom in dok waardoor de post onderhoud 71,2 mil joen bedroeg, dat is meer dan twee maal zo veel als in 1979. Verlies De post afschrijvingen steeg met 1,3 miljoen als gevolg van de oplevering van de Molengat en de hogere taxatie van de herbouwwaarde van de beide andere schepen en het havengebouw. Het be drijfsresultaat daalde met 1,3 miljoen. Door het wegvallen van rentebaten voor een bedrag van 7123.000, de geste gen rentekosten met ruim 1,4 miljoen en door de extra kosten van het in gebruik nemen van de Molengat is een verlies ontstaan van 3,4 miljoen. Dank zij de fiscus pakt het per saldo echter minder ernstig uit, want dan bedraagt het verlies bijna 71,8 miljoen. Aan meerwerk en overige bijkomende kosten voor de Molengat is in 1980 71,2 miljoen ge ïnvesteerd. Aan inventaris e.d. is in 1980 drie ton uitgegeven. In het jaarverslag wordt verder de bouw van de Molengat sinds de te waterlating (in december 1979) geme moreerd. Daarbij wordt onder meer ge signaleerd dat het schip met alle bijko mende kosten uiteindelijk 738.079.151,- heeft gekost. Geschat wordt dat 5000 personen van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om de in de haven lig gende dubbeldekker te bezichtigen. In de technische problemen die zich voor deden bii de oefenperiode zal groten deels onder garantie kunnen worden voorzien. Ook de bouw van het 1,4 miljoen kostende havenkantoor wordt geme moreerd als zijnde de eerste stap van een reconstructie van het haventerrein van Den Helder en de reorganisatie van de verkeersafwikkeling. De tweede fase wordt gevormd door een wijziging van het wegenbeloop. Rijkswaterstaat Noordholland heeft inmiddels opdracht gegeven voor het maken van tekenin gen en bestek voor deze verandering. Uitvoering kan wellicht nog voor de zomer van 1982 plaatsvinden. Daarna zal op het haventerrein een verkeers toren worden gezet alsmede nieuwe autoloketten. De complete jaarstukken kunnen door belangstellenden vanaf donder dag worden afgehaald bij de bank kantoren in Den Burg. De 51-j'arige heer C. R. Koorn uit Margraten is per 1 juni be noemd tot adjunct-directeur van de Recreatiestichting Texel. De heer Koorn, die sinds 1973 in dienst was bij Ahold als algemeen bedrijfs leider van de Miro-vestiging in Maastricht, werd door het RST-bestuur gekozen uit 15 sollicitanten waarvan een klein aantal van Texel zelf af komstig was. Voor de selectie werd het bureau Markon Mar keting Konsulenten B.V. te Amsterdam ingeschakeld. In de praktijk zal de heer Koorn fungeren als directeur van de Recreatie stichting. Zijn benoeming werd nood zakelijk als gevolg van de langdurige ziekte van directeur H. vd Doel. De heer Koorn werd op 11 december 1929 geboren te Velp. Voordat hij in dienst kwam bij Ahold was hij werk zaam bij de zeevaart (eerste stuurman) Philips, Perry vd Car (hoofd centrali inkoop) en De Gruijter (districtsmana ger). Koorn kent het eiland Texel van vele bezoeken. Hij heeft er familie wonen, o.a. in de persoon van zijn neef en naamgenoot C. Koorn, die jarenlang deel heeft uitgemaakt van het RST- bestuur. In zijn vorige functies heeft de heer Koorn er blijk van gegeven goed met mensen te kunnen omgaan en sociaal betrokken te zijn. Hij functioneerde uitstekend in zowel de ondernemings raad van Miro Maastricht als de centrale ondernemingsraad van Ahold. Deze eigenschappen zijn voor het RST-be stuur van doorslaggevende betekenis geweest bij de benoeming. De Coöperatieve Inkoopvereniging voor Visserijbenodigdheden (CIV) her denkt zaterdag 27 juni het vijftigjarig bestaan. Dezelfde dag neemt de heer J. van der Vis Azn. officieel afscheid als voorzitter. Hij heeft de CIV 33 jaar lang gediend als bestuurslid waarvan 16 jaar als voorzitter. Ter gelegenheid van een en ander wordt aan boord van de in 't Horntje afgemeerde TESO-veerboot een receptie gehouden van 14.30 tot 17.30 uur. Een file tot aan de Amaliaweg stond zondagmiddag op het fietspad naast de Pontweg te wachten op de boot naar Den Helder. Het was het traditionele beeld dat het weekeinde na Hemel vaartsdag oplevert. Mensen die een paar dagen lekker komen uitwaaien op Texel en dan massaal op zondag weer terugmoeten. Door het massale vertrek ontstonden wachttijden tot zes uur. De TESO heeft het hele vervoersaanbod weggewerkt maar was daarvoor tot in de weer. Om 18 minuten over één 's nachts vertrok de laatste boot van Texel. Om twee uur lag de hele TESO vloot bij het Horntje afgemeerd. Even massaal als de mensen vertrokken, waren ze ook gekomen. Kennelijk had den velen besloten onmiddelijk na hun werk naar het eiland toe te komen, want in de namiddag van woensdag begon het vervoersaanbod plotseling op gang te komen. Toen ontstonden dan ook wachttijden van vijf uur terwijl de laatste boot op deze dag eveneens om 18 minuten over 1 uit de haven vertrok. Op Hemelvaartsdag zelf was het vrij druk, maar de wachttijden kwamen niet bo ven de 2'A uur. Om vier uur 's middags was alweer aprake van een normale situatie. Ook gisteren was het beeld bij de veerhaven weer normaal. Enkelen moesten één boot wachten maar verder was van wachttijden geen sprake. Bij de VW heeft men de stroom toeristen goed op kunnen vangen. Het bleek dat veel mensen al van tevoren hadden geboekt, zodat niemand on verrichter zake naar huis gestuurd hoef de te worden. Het meeste werk bij de VW zat in het verkopen van drukwerk en het geven van inlichtingen. De hotels op Texel zaten vrijwel allemaal vol geboekt. In de bungalows en de logies met ontbijt sector was echter nog wel ruimte. Honderdvijftig parachutisten namen het afgelopen weekend deel aan de vrije-val 'boogie' boven Texel. Vooral zaterdag en zondag kwamen veel bui tenlandse springers naar Texel. Op beide dagen werden acht vluchten uit gevoerd. Bij de landingsplaats (cross terrein bij Oosterend) was het gezellig druk. De organisatie heeft wat het lan dingsterrein betreft in de roos gescho ten want de tientallen landende para's waren vanaf de dijk goed te bekijken. Aanvankelijk zouden per vlucht 25 para's tegelijk gedropt worden uit een Casa 200. Dit toestel bleek echter op het laatste moment niet beschikbaar en daarom werd in allerijl een Dakota uit 1944 gecharterd. Met dit grotere vlieg tuig kunnen maximaal 37 para chutisten mee zodat de sprong meestal met twee of drie aparte groepen werd gemaakt. Voor het publiek waren de door mensen gevormde figuren op enkele kilometers hoogte zonder verre kijker moeilijk waar te nemen. De pre- ciese landing van de tientallen springers vlak achter elkaar was echter wel een kleurrijk en soms spannende attractie. Niet elke springer bleek in staat op het crossterrein te landen, maar kwam er soms vele honderden meters naast terecht, onder het publiek gaf dat veel hilariteit. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de springers naast het crossterrein te recht komen, maar soms is het on vermijdelijk. „Het valt niet altijd mee om vanaf vijf kilometer hoogte op deze enkele vierkante meters terecht te ko men. Plotselinge verandering van wind is daar soms ook medeschuldig aan", aldus Bob Rienks van het Paracentrum Texel. De springers hebben te horen gekregen dat een landing naast het crossterrein zo mogelijk niet op landerij en met gewassen of jongvee mag ge beuren. Rienks verwacht geen grote bezwaren van agrariërs uit de omtrek maar is wel van plan de eventuele ontstane schade met de betrokkenen te regelen. „Als er problemen zijn dan moeten we die oplossen", zo stelt Rienks. Arnold Camfferman niet tegen. De verwachting is dat het deze week rus tiger zal zijn, maar dat het pinkster weekend weer een groot aantal boogie- lustigen zal opleveren. „Vooral veel buitenlanders (vnl. Engelsen en Duit sers) komen een weekendje springen. Een groot aantal van hen zijn zondag avond weer vertrokken." Het weer was vrijdag, zaterdag en zondag uitstekend: een redelijk heldere lucht en weinig wind. Zondagmorgen was een groep van 25 para's in staat een formatie te vormen. Hiermee werd het Nederlands record op dit gebied geevenaard. Camf ferman hoopt dit record tijdens de Texelse para-boogle nog te verbeteren. Belangrijk bij een dergelijk record is dat er bewijsstukken zijn. Op twee manieren worden die bewijsstukken bij de Texelse boogie geleverd. Het paracentrum heeft een video-installatie met een enorme telelens op het crossterrein staan en sommige para's maken beelden met een op de helm bevestigde fotocamera. Ook op het vliegveld was er voor de liefhebber heel wat te bekijken. Za terdag en zondag werden acht vluchten gemaakt wat betekende dat de toe schouwer elk half uur de Dakota kon zien opstijgen en landen. Op het vlieg veld kwam ook de andere kant van het zogenaamde 'relatief springen' aan de orde. Voor elke vlucht werd met con centratie de geplande luchtformatie op de grond geoefend. Wie dat niet wist dacht misschien van doen te hebben met een slow-motion rugby team. Langzaam lopend draaiden de para's om elkaar heen, waarbij een figuur werd gevormd. Het droog oefenen is uiteraard nodig om de 'eigen' schakel in de menselijke keten goed te onthouden. Die concentratie bleek ook in het vliegtuig. Bij het op stijgen ging onder de 37 para's een gejuich op. Geruime tijd werd over en weer nog gein gemaakt. Toen het vlieg tuig echter de vijf kilometer hoogte naderde werd de groep stiller en waren de meesten geconcentreerd in afwach ting van de 'jump'. Duwen De sprong zelf is een overweldigend gezicht. De leider van de formatie hangt met zijn rug naar buiten in de deur opening. Twintig anderen vormen el kaar bij de heupen vasthoudend een lange sliert tot bijna in de cockpit. Op het moment dat de Dakota-piloot gas terug neemt, duwen alle springers tegen die ene man in de deur. Met een krijsend 'Go' drukken ze de leider achterwaarts naar buiten. In enkele seconden wordt een lange sliert van mensen door de enorme wind naar buiten gezogen. Weer enkele seconden later is vanuit het vliegtuig geen para meer te zien. Het aantal van afgelopen weekend Buitenlanders 150 springers het valt organisator Naarmate het vliegtuig steeg werd de spanning op de gezichten merkbaar. De groep concentreert zich op de massa/e sprong. De gehuurde Dakota komt van het kanaaleiland Jersey en onderhoudt daar een vrachtdienst met het vaste land. Wat betreft de vluchtroute van de DC 3 is overleg gevoerd met de Rijkslucht vaartdienst. Bob Rienks: „Het is een grote kist en hij maakt natuurlijk lawaai. Na het opstijgen vliegen we tussen De Waal en Den Burg door naar Oude- schild. Boven de waddendijk heeft de Dakota al een vrij grote hoogte en is op de grond weinig meer van het diepe motorgebrom te horen. Het stijgen ge beurt tijdens het draaien van een groot rondje over de Afsluitdijk, Vlieland en Noordzee. Een gewone Cessna veroor zaakt bij een rondvlucht meer lawaai", aldus de mening van Rienks. De para's betalen voor een sprong 740,— en daarvan moet voornamelijk de vliegtuighuur (en de twee piloten) be taald worden. „Meestal spring je tijdens zo'n boogie drie keer op een dag. Na een wat moeizame start vrijdagmorgen gaan de deelnemers nu 'kat achter kat' de lucht in", aldus Arnold Camfferman. De boogie duurt nog tot 8 juni. De toegang tot het crossterrein is gratis. Zondagavond omstreeks negen uur raakte een uit Denemarken afkomstig zeiljacht 'Bleu Lady' op 150 meter afstand van de vuurtoren aan de grond. De strandreddingboot slaagde er maan dagochtend vroeg in om het ca. 12 meter lange scheepje vlot te krijgen. Oorzaak van de stranding was onkun- dë van de drie opvarenden. Ze verkeer den in de veronderstelling in Den Helder te zijn. Ze beschikten slechts over een eenvoudig kompas en niet over radio, log of reservemotor. De zeekaart aan boord was sterk verouderd. Direct na de stran ding zondagavond werd de reddingboot te water gelaten, maar een poging tot vlottrekken had geen resultaat omdat de eb reeds liep en de boot steeds vaster kwam te zitten. Gisterochtend om kwart over zes lukte het echter vrij snel om het jacht in diep water te krijgen. De tocht werd met slechts twee opvarenden voortgezet. Tijdens het gedwongen ver blijf in het Eierlandsche Gat was namelijk onenigheid ontstaan, wat voor een van de Denen aanleiding was om zich met de Ida Mary naar de wal te laten brengen' Na de nacht op Texel te hebben doorge bracht reisde hij over land terug naar Denemarken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 1