„Lawaai dubbeldekker wettelijk toelaatbaar Coördinatiecollege waddengebied vergaderde op Terschelling Havenrestaurant straks kantoor? Tienduizendste in Maritiem museum Politieman gewond Delen nummerborden gestolen ff VERVOLG VAN PAG.l Drie zeepkistenraces op de Hogeberg 198 IINSDAG 23 JUNI 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 7 ,,Dat laatste is echter beslist onjuist", Idus Bakker. ,,Deze conclusies zijn rmoedelijk gebaseerd op onjuist uit- evoerde metingen die namens TESO adden plaatsgevonden." Bakker ont- jende niet dat aan boord van de lubbeldekker meer lawaai is dan op de indere schepen, een gevolg van het logere machinevermogen en meer luid- ichtige voortstuwingssysteem. „Op lie plaatsen aan boord van het schip «ordt echter voldaan aan de wettelijke isen. In de bedieningsruimten van de eide machinekamers is het geluidsni- eau wel aan de grens. Hierin zal echter erbetering worden gebracht." Bakker ei verder dat de trilling in het schip op inkele plaatsen in het schip aan de hoge ;ant is, nl. in beide stuurhuizen hoewel ok hier de aanvaardbare grenzen niet «orden overschreden. Tijdens de ga- antiedokking van de Molengat, eind ieptember, zal ook hierin worden voor- jen. Aandeelhouder Th. v.d. Berg vroeg ich in de rondvraag af of het wel ver- intwoordelijk is om tot september te vachten. Het is bekend dat trillingen irnstige schade kunnen toebrengen aan Ie gezondheid, in dit geval van het lersoneel. Bakker antwoordde dat de rillingen die 'aan' de grens zijn zich illeen voordoen in het achterstuurhuis in dan nog uitsluitend bij het manoe- rreren in de havens. Op die momenten levindt zich in het achterstuurhuis nie- nand; er is dus niets gevaarlijks aan de land. TESO zal aan TNO advies vragen over Ie mogelijkheid van geluiddemping op iet benedendek. Het lawaai is overigens leen exclusief TESO probleem. Bij de lubbeldekkers in Zeeland doet zich het- [elfde verschijnsel voor. Overigens is TESO tevreden over het laren met het nieuwe schip. Veel mbere verwachtingen zijn niet be- aarheid in tegendeel, bepaalde zaken lallen zelfs gunstiger uit. Brandstof Het brandstofverbruik van de Mo lengat is wel hoger dan was verwacht. april werd een gemiddeld gebruik leconstateerd van 565 liter per reis Iheen en weer), waarbij gemiddeld wel Jneer dan vier mototren in bedrijf zijn geweestIn mei was het gemiddelde rerbruik 520 liter. Wat betreft de bedrijfsresultaten sig naleerde de heer Bakker het al eerder gemelde verlies van 3,4 miljoen over 1980, na afrek van belastingen 71,8 Triljoen. Dit beeld stemt overeen met de prognoses en TESO verwacht dat ook Ie prognoses op langere termijn zullen flijken te kloppen. Op basis van af- ichrijving op historische aanschafprijzen «draagt het verlies 7750.000,— oftewel van de omzet. Op korte termijn zal |e luiquiditeitspositie dan ook verbeterd Vreten worden. Vlotte restitutie van lerug te ontvangen vennootschapsbe lasting (een miljoen) is hierbij van «lang. Vragen De TESO vergadering had een ge- Inimeerd verloop. De aandeelhouders ■likten niet alles voor zoete koek maar Jrvilden het naadje van de kous weten, kritische financiële vragen kwamen looral van de heren J. H. Urbanus en H. Ran, wat leidde tot een discussie die de piet-financieel geschoolden onder de |andeelhouders waarschijnlijk niet heb- en kunnen volgen. Op verreweg de fteeste vragen kon een bevredigend Intwoord gegeven worden. De onge- ustheid die eruit sprak miste meestal hrond. Bij dit onderdeel kwam ook het pude vraagstuk van de wanverhouding lussen eigen en vreemd kapitaal weer fan de orde. Het zou denkbaar zijn laarin verandering te brengen door een landelenemissie, maar dat betekent dat Ie 'aardige' structuur van TESO teniet lou worden gedaan. Want mensen die leid in TESO steken willen meer ren dement dan 6% en ze willen ook stem- lecht naar gelang hun financiële in- preng. Thans heeft elke aandeelhouder llechts een stem, ook al zou hij massa's fandelen hebben. De beantwoording van de financiële hagen leverde een interessant nieuwtje pp. De inkomsten die TESO heeft uit de buffetten aan boord van de schepen zijn pestegen van twee ton tot maar liefst 80.000, Het eerste bedrag was de pachtsom die door de 'Snoeken en de Bruinen' werd betaald, tot het [noment dat TESO de exploitatie over- (am en op andere basis uit- lesteedde aan de heer P. Evers. Naar >anleiding van een vraag in de rond- rraag werd meegedeeld dat de mede- teling in de krant (handelsregister) dat fvers eigenaar is geworden van het buf fet juist is, maar het betekent niet dat pvers ook eigenaar is van dit gedeelte ven het schip. Het gaat alleen om het pridisch eigendom van de exploitatie. huidige gang van zaken met de Juffetexploitatie bevalt zo goed dat het «eejarig contract met Evers waar schijnlijk zal worden verlengd. Wat betreft de tariefsontwikkeling werd meegedeeld dat TESO de zaken sluitend denkt te houden met verho gingen die alleen de kostenverhogingen dekken. De mening van de heer Urba nus dat de tarieven zo hoog zullen wor den dat de vakantiegangers zullen wor den afgeschrikt, zodat het paard achter de wagen wordt gespannen, werd door directeur Th. Hoogerheide niet gedeeld. Onderzoek inzake de besteding van het vakantiebudget had volgens hem uitge wezen dat het kritieke punt nog lang niet is bereikt. Het dagbezoek zal wel worden afgeremd door hogere tarieven maar het aardige is nu dat dit in de kraam te pas komt van de gemeente Texel. Want de druk op Texel door verblijfsrecreanten kan uitstekend bin nen de perken worden gehouden door de welbekende plannen die niet meer dan 47.000 toeristen in 1985 toelaten. Er kunnen niet meer verblijfsrecreanten zijn dan slaapplaatsen. Op de dagrecreanten heeft men dus geen invloed. „Wij houden dus wel degelijk rekening met de wensen van de plaatselijke over heid", aldus Hoogerheide, die daarmee wel bij de meeste aandeelhouders een veelbetekenende grijns opwekte. De heer Th. v.d. Berg merkte naar aanleiding van het gesignaleerde hogere oliegebruik van de dubbeldekker op dat TESO de enkeldekkers meer in gebruik moet hebben als de drukte het toelaat. Hij had geconstateerd dat de dubbel dekker vaart als het niet echt nodig is, wat dus verspilling van brandstof bete kent. Hoogerheide legde uit dat het uit wisselen van schepen niet zo eenvoudig is als het lijkt; er zitten ook conse quenties aan voor het personeel. De vragensteller bleef van mening dat alleen maar worden gebruikt in continue varende schepen. De heer C. Koorn betuigde zijn waar dering voor de wijze waarop voorzitter B. Bakker de vergadering leidde. Op zijn vraag of iemand die wordt voorge dragen als commissaris persé aandeel houder moet zijn, kreeg hij een ont kennend antwoord. In principe kan dus iedereen voor een bestuursfunctie bij TESO worden voorgedragen Lift Verder had Koorn er nog steeds geen vrede mee dat op de dubbeldekker geen liften voor bejaarden en invaliden zijn aangebracht. „De invaliden kunnen nu niet naar boven. Maar de andere men sen die de trap op gaan, worden boven wel behandeld als invaliden want de deuren gaan automatisch open." Koorn vond ook het 'doordraaien' van TESO met vier commissarissen fout. Een on even aantal is beter; dan kunnen bij de besluitvorming de stemmen nooit sta ken. Volgens Koorn heeft de combinatie dubbeldekker-enkeldekker een terug gang in de vervoerscapaciteit tot gevolg van 40 eenheden per uur. Hij zou liever zien dat TESO de twee enkeldekkers laat pendelen; dat bespaart bovendien veel olie. Verder verwachtte hij dat de 'olie zuipende' dubbeldekker, die TESO om economische redenen in de vaart heeft gebracht, een tariefsverhoging zal veroorzaken die ook voor de vracht- auto-tarieven (het economisch vervoer) gevolgen zuHen hebben. „Dat heeft met economie weinig te maken." De heer Bakker antwoordde dat op een schip waar zes rijen auto's naast elkaar moeten kunnen staan, geen TESO de dubbeldekker in het voorsei zoen als reserveschip moet gebruiken. „Anders is het licht laten branden in een lege winkel." Bestuur Het TESO-bestuur blijft dit jaar uit slechts vier man bestaan. De vacature die is ontstaan door het overlijden van de heer Kikkert werd deze vergadering dus niet ingevuld. De heer Bakker deel de mee dat dit samenhangt met het feit dat hij zijn functie als president-com missaris als een tijdelijke aangelegen heid beschouwt. Een vijfde man zou in principe de bereidheid en geschiktheid moeten hebben om eventueel president commissaris te worden en zo iemand is niet eenvoudig te vinden. Commissaris J. C. Dros trad volgens rooster af en werd met 129 van de 184 stemmen herkozen. Op tegenkandidaat J. Koolhof werden 50 stemmen uit gebracht; de overige vijf briefjes waren blanco. Dros is de oudste TESO-com- missaris. Hij betuigde zijn dank voor het vertrouwen en liet uitkomen dat her verkiezing voor hem geen vanzelfspre kende zaak is. Want in 1947 was hij in het TESO-bestuur gekozen, maar na vijf jaar weer uitgestemd, een zeldzaam feit in de TESO-geschiedenis. Tot dusver is het gebruikelijk geweest dat de president-commissaris tevens waarnemend directeur is. Als gevolg van deze regeling heeft wijlen de heer Kikkert vorig jaar geruime tijd het direc teurschap waargenomen. Nu is besloten tot een ander systeem; het direc teurschap wordt waargenomen door het hoofd van de afdeling financiën, thans de heer H. P. Bakker. De heer Bakker vertelde dat de oude regeling principieel onjuist was. De commissarissen zijn er om het beleid van de directie te con troleren, maar moeten deze functie niet af en toe kunnen overnemen. Invloed In de rondvraag informeerde de heer A. Boom of TESO invloed heeft gehad op de samenstelling van het ster reclamespotje. Hij vreesde voor proble men met de plaatselijke overheid, als de inhoud strijdig zou zijn met het recre atief beleid. Hoogerheide zei dat TESO invloed heeft en van die mogelijkheid ook gebruik heeft gemaakt, maar dat enige terughoudendheid op zijn plaats is in deze. Reclame maken is een vak dat niet door ieder wordt verstaan en het is niet juist de samenstellers al te veel met adviezen voor de voeten te lopen. Maar TESO moet uiteraard wel met het eindresultaat akkoord kunnen gaan. Boom deed ook het advies aan de hand om op de TESO boten gebruik te laten maken van zware olie. Die is veel goedkope dan gewone gasolie. Hoo gerheide zei dat hieraan is gedacht maar dat men terugschrikt voor de technische consequenties. Zware olie (die tevoren moet worden verwarmd) kan eigenlijk plaats is voor een lift. Verder zei hij dat de animo onder oudere mensen om in een voor hen vreemde lift te stappen, helemaal niet groot is („Dat zuig ik niet uit mijn duim"). Bovendien is een lift, gezien de stootsgewijze aan- en afvoer van passagiers, altijd te klein om een redelijk aantal mensen van dienst te kunnen zijn. Veel beter is het rollende trottoir dat TESO graag op de nieuwe dubbeldeksbrug aangebracht wil zien. Voor pendelen met twee enkeldek kers voelt TESO niets. Het is niet in het belang van het personeel en de ge bruikers van openbaar vervoer missen hun aansluiting. Het komt wel eens voor dat bij het laden van de schepen conflicten ont staan tussen automobilisten en het TESO-personeel. De heer Wil Huizinga noemde een voorbeeld en vroeg zich af hoe de belangen worden behartigd van slachtoffers van dergelijke conflicten. „Waar haal je je recht als een idioot je overrijdt?" Hoogerheide zei dat het een civiele aangelegenheid is als zich op de boot ongelukken voordoen. De politie bemoeit er zich niet mee. De verze keringen moeten het onderling uitvech ten. Als iets op het haven terrein ge beurt is het openbare weg en worden aanrijdingen e.d. als gewone verkeers ongelukken afgehandeld. Bij aanrijdin gen met persoonlijk letsel op het auto- dek wordt wel aangifte gedaan, maar de ervaring heeft uitgewezen dat dergelijke gevallen worden geseponeerd. Huizinga had er zich over verbaasd dat TESO één van haar schepen be schikbaar stelt voor een receptie ter gelegenheid van het jubileum van de Visserijcoöperatie en het afscheid van de heer J. van der Vis Azn. Het Koninklijk Texels Fanfare dat binnenkort het 90-jarig bestaan viert, had zoiets ook wel gewild. En wat gebeurt er als de dienstboot uitvalt ten tijde van de re ceptie op de reserveboot? En wordt de boot gratis voor de CIV-receptie be schikbaar gesteld? Directeur Hooger heide legde uit dat de relatie met de Visserijcoöperatie en in het bijzonder met 'Jan van Toon' zodanig is dat niet is geaarzeld de boot voor het feest gratis beschikbaar te stellen. Nadrukkelijk is echter overeengekomen dat het schip onmiddellijk moet worden ontruimd als de dienstboot zou uitvallen. Het is niet de bedoeling dat TESO er een gewoonte van maakt om één van haar schepen voor festiviteiten beschikbaar te stellen maar als het om iets bijzonders gaat is men niet bij voorbaat onwelwillend. Hoogerheide liet blijken het fanfare jubileum ook wel als iets bijzonders te willen beschouwen. Op de vraag van Huizinga waar de geplande TESO fiet senstalling blijft kon geen antwoord worden gegeven. Het wachten is op de goedkeuring van de overheid. Volgens Th. van den Berg doen ge ruchten de ronde dat TESO de differen tiatie in de tarieven (waardoor Texelse automobilisten aanmerkelijk minder be talen dan overkanters) af te schaffen. President-commissaris Bakker zei van niets te weten. Van den Berg pleitte verder voor het benoemen van een werknemerscommissaris in het bestuur, maar hij kreeg te horen dat dit wettelijk niet is toegestaan. De heer Jos Bergman vroeg waarom TESO dit jaar het hogere zomertarief een maand eerder heeft laten ingaan. De heer Bakker draaide er niet omheen: „Dat leverde meer geld op." Directeur Hoogerheide wees erop dat TESO ge rechtigd is onaangekondigd tot zo'n verandering te besluiten. Achterop het kaartje staat 'onder voorbehoud' en dat bijbetaling kan worden verlangd. Berg man noemde de handelwijze 'minder correct'. Hoogerheide: „Nee, het is minder plezierig." Naar aanleiding van een andere op merking van Bergman werd meegedeeld dat TESO de smalle trapopgang op de dubbeldekker heeft verruimt door de leuning weg te halen. Mensen met kof fers en tassen in beide handen kwamen in de problemen. De verandering geldt als proef want het is denkbaar dat de mensen nu onvoldoende steun hebben als zij op de trappen staan, vooral bij het manoevreren in de haven waarbij het schip onverwacht tegen de fuikwanden kan stoten. De belangstelling voor het Maritiem Museum groeit nog steeds. Donderdag werd de tienduizendste bezoeker van dit seizoen geregistreerd. Het was Marianne Willenborg uit Castricum, studente aan de Pedagogische Academie van Beverwijk die met een groep medestudenten per schip naar Texel was gekomen. Dat schip was de uit 1902 daterende „Twee gebroeders" met als schipper Jos Scholte uit Krommenie die wel vaker met groepen een reisje naar Texel maakt. De mensen van het Maritiem Museum maakten van het bereiken van deze mijlpaal een bijzondere gebeurtenis. Terwijl conservator strandjutter op zijn welbekende wij ze uitleg gaf bij de bonte collectie van aangespoelde voorwerpen, ging ineens het licht uit, klonken pistoolschoten en trad een tot de tanden gewapende zeerover de museumruimte binnen. Het was Jaap Bakker uit Oudeschild die een voor deze gelegenheid gemaakt rijm voordroeg en de tienduizendste be zoekster een greep liet doen uit een zojuist gekaapte schatkist. Daar mee kwam Marianne Willenborg in het bezit van het boek „Texel en de Het feit dat de tienduizendste be zoeker zich heeft aangediend nog voordat de zomer is begonnen, wettigt de verwachting dat het museum dit jaar het geraamde aan tal van 35.000 bezoekers makkelijk zal halen. Vorig jaar (toen het museum pas zijn poorten opende in augustus waren er 30.000 bezoe kers. Vrij veel mensen komen dit jaar voor de tweede keer in het museum. Het valt hen op dat de collectie veel uitgebreider en daar door interessanter is geworden, ook door de expositie over de Geor- giërs. De foto geeft een beeld van het onverwachte optreden van de zeerover. Het Coördinatiecollege Wadden gebied, het overlegorgaan van rijk, provincie en gemeenten heeft zijn vierde vergadering gehouden, onder voorzitterschap van de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, jhr. drs. P. A. C. Belaerts van Blokland. De vergadering was deze keer op West-Terschelling, in het Waddengebied zelf dus, wat de deelnemers de mogelijkheid bood om zich na de vergadering in het gebied zelf op enkele punten te oriënteren. Dit gebeurde in de vorm van een tocht per huifkar of op de fiets naar de Boschplaat op de oost punt van hot eiland. Een belangrijk punt op de agenda was de voorbereiding van de Wadden adviesraad. In de vergadering van het Coórdinatiecollege van 25 maart j.l. was over dit onderwerp een informa tieve nota vastgesteld voor belang hebbende organisaties. Hierop zijn in middels een groot aantal, vrijwel alle positieve, reacties ontvangen. De door de Stuurgroep Waddenprovincies en het Contact Waddenzeegemeenten ingezonden reacties maakten met name onderwerp van overleg uit. De discus sie spitste zich daarbij toe op de om vang van de raad, de verdeling van de zetels over de verschillende maatschap pelijke groepen en de positie van het Coördinatiecollege ten opzichte van de adviesaanvragen aan de Raad. De door het Coördinatiecollege in gestelde ambtelijke werkgroep kreeg de opdracht, rekening houdend met de in gezonden reacties en de opmerkingen in het Coördinatiecollege, een concept Koninklijk Besluit met toelichting op te stellen. Het ligt in de bedoeling om de instelling van de W.A.R. verder schrif telijk af te doen, zodat het mogelijk is de Raad nog dit najaar in te stellen. Waddenzeewet Eveneens kwam de door de regering in voorbereiding zijnde wettelijke regeling voor de Waddenzee aan de orde. Met deze Waddenzeewet, waarin de doelstelling voor het Waddenzeegebied en de bestuursstruc tuur worden vastgelegd, wordt uitvoering gegeven aan de bij de be handeling van de Planologische Kern beslissing nota Waddenzee door de tweede kamer aanvaarde motie-Faber. Hoewel de provinciale en gemeentelijke delegaties verklaarden op zichzelf geen behoefte te hebben aan een Wadden zeewet leverde de tekst van het re geringsvoorstel weinig principiële be zwaren op. Als laatste onderwerp van deze ver gadering stond de Interprovinciale Structuurschets voor het Waddenzeegebied op de agenda. De voorzitter van de Stuurgroep Wadden provincies, de heer D. van der Til, gedeputeerde Ruimtelijke Ordening van Friesland, gaf een toelichting op de aanpak van het project, de stand van zaken en de verdere voortgang. Veel In Den Burg werd woensdagmid dag rond één uur een politieman der mate mishandeld, dat hij zich onder doktersbehandeling moest stellen. Het voorval geschiedde in de Koger- straat nabij de Akenbuurt. Een patrouille van de politie zag een bromfietser door de Kogerstraat rijden met een snelheid van rond de zestig kilometer. De politie wilde de jeugdige snelheidsovertreder tot stoppen manen, maar deze gaf daar geen gohoor aan. Na een korte ach tervolging reed de jongen het erf van zijn huis op. Toen de politie daar arriveerde en de brommer in beslag wilde nemen, verzette de jongen zich. Hier raakten meer mensen bij het incident betrokken en het eind van het liedje was dat er enkele flinke klappen vielen, waarbij een van de politiemensen in het gezicht werd gewond, terwijl zijn bril werd vernield. Later op de dag werden de bromfietser en de bij het handge meen betrokken geraakte familieleden gehoord op het politie bureau in Den Burg. Daar werd tegen de drie betrokken personen proces verbaal opgemaakt wegens verzet tegen de politie. De bromfiets werd in beslag genomen. aandacht werd besteed aan de naar aanleiding van de inspraak aangebrach te wijzigingen in de Structuurschets en de nu op tafel liggende moties en amendementen van de verschillende statenfracties in de drie provincies. Centraal in het overleg stond de nood zaak van een tijdige inpassing van de Structuurschets in de afzonderlijke streekplannen van de provincies, als mede de uitwerking in gemeentelijke bestemmingsplannen. De voorzitter van de Vereniging Contact Wadden gemeenten, de heer G. Rombout, bracht tot slot nog de financiële pro blematiek onder de aandacht. Het lid van de rijksdelegatie, minister H. Wiegel, zegde toe te zullen be vorderen dat de gemeente zo spoedig mogelijk over de financiële mogelijk heden geïnformeerd zullen worden. In de komende zomer zal drie keer een zeepkistenrace voor de jeugd wor den gehouden vanaf de Hogeberg. Dat gebeurt op de zondagen 19 en 26 juli en 2 augustus. Coureurs kunnen deel nemen in twee categoriën: grote en kleine wielen. Wielen die groter zijn dan autopedwielen worden als 'groot' aan gemerkt. Naast de zeepkistenrace zal ook een autopedrace worden gehou den Nadere gegevens worden te zijner tijd aangekondigd, maar op de races wordt nu al gewezen om kinderen (en hun vaders!) in de gelegenheid te stel len tijdig hun wagen in elkaar te knut selen of te repareren. Organisatie en leiding van de races berust bij het Rekre-aktief-team. Van twee Duitse auto's in De Koog werden in het weekeinde delen van het nummerbord gestolen. Van de auto's werden een E en een D gestolen. De politie heeft het vermoeden dat de dief stal plaatsvond om andere nummerbor den te kunnen vervalsen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7