Cjrocn Twarts jexeh in het harL,
TESO moet 25
man kwijt
Publiek genoot van
stockcarraces
„Gémeentenota is flink
beperkend en onvolledig
In komende jaren
Watersporters zijn ontevreden:
Kerken en vw komen
met brochure over
kerkentocht
Uit het politierapport
Scouting
Na achtervolging
aangehouden
Nutsdepartement
op non actief
94a JAARGANG NR. 9602
TEXELSE
DINSDAG 18 AUGUSTUS 1981
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaan 75, tel. (02228) 266, Frits
Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en
Hans Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg, tel (02220) 4988.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11. 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ15,10 per kwartaal
70 cent incasso; los 60 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 36 25.01.742; NMB nr. 67.34.60 398.
TESO zal in de komende jaren zijn personeelsbestand met 24 tot 26
personen inkrimpen. Het ziet er naar uit dat dit zal lukken zonder
gedwongen ontslagen, hoewel wat dat betreft geen harde toe
zeggingen zijn gedaan.
De geplande inkrimping is in zijn
geheel mogelijk op het moment dat de
beide autodekken van de 'Molengat' in
gebruik worden genomen. Het benut
ten van het tweede rijdek betekent voor
TESO een efficiencyverbetering van
omstreeks 25% want met minder per
soneel en naar verhouding minder
brandstof kunnen meer auto's vervoerd
worden. Ook de op handen zijnde
afsluiting van het opstelterrein in Den
Helder (waardoor de kaartcontrole al
daar kan vervallen) speelt in deze een
belangrijke rol. Vooruitlopend op deze
ontwikkeling wordt nu al begonnen met
de afbouw van het personeelsbestand.
Volgens TESO-directeur Th. Hooger-
heide kan het wel tien jaar duren voor
dat het personeel tot de uiteindelijk
gewenste sterkte is teruggebracht. Daar
is niets met zekerheid over te zeggen,
omdat niet bij benadering kan worden
voorspeld wanneer de landingsbruggen
worden aangepast. Via normale pensio
nering zullen bij TESO slechts enkele
mensen op korte termijn opstappen.
Voor de rest zal het moeten komen van
vervroegd uittreden (het is nog niet
bekend welke leeftijdsnorm hierbij in de
komende jaren zal worden gehanteerd),
ontslag wegens ziekte en vrijwillig ont
slag wegens het vinden van ander werk.
Een en ander is aan de onderne
mingsraad meegedeeld nadat van die
zijde vragen waren gesteld naar aan
leiding van mededelingen in de laatst
gehouden aandeelhoudersvergadering.
Daar was bekend gemaakt dat
TESO de besparingen voor een be
langrijk deel in de personele sfeer zal
zoeken.
De gezamenlijke Texelse kerken en de
VVV hebben een interessante brochure
toegevoegd aan de vele boeken en
drukwerken over Texelse onderwerpen.
Het is een uitgave speciaal over de
Texelse kerkgebouwen en wel in het
bijzonder ten behoeve van degenen die
deelnemen aan de kerketochten die 's
zomers twee keer per week worden ge
houden via een noordelijke of een
zuidelijke route. Zoals bekend kan ieder
gratis (met eigen vervoer) aan deze
tochten deelnemen en daarbij de kerk
gebouwen van binnen en buiten onder
deskundige leiding bezichtigen. Met in
gang van deze volgende week kunnen
zij zich aan het begin van de tocht van
deze fraai met kleurenfoto's geïllu
streerde brochure voorzien (kosten
73,—) om zich tevoren te oriënteren of
om achteraf nog eens door te nemen.
Overigens is de brochure ook gewoon
bij de VW en op een groot aantal
wederverkoopadressen op Texel te
koop. Voor zover met de verkoop van
dit nieuwe drukwerk geld wordt ver
diend, komt dit ten goede van de ker
ken. Met het samenstellen zijn naar
verhouding weinig kosten gepaard ge
gaan. Voor de illustraties kon een be
roep worden gedaan op bestaand litho
materiaal van de VW, afgezien van
enkele nieuwe opnamen die speciaal
voor deze handleiding zijn gemaakt. Dat
heeft helaas wel tot gevolgd gehad dat
de voorkant van de brochure een al
meerdere malen voor VWdrukwerken
gebruikte foto van een schapenboet laat
zien, waardoor het specifieke karakter
van dit stukje voorlichtingsmateriaal
nogal wordt verdoezeld. Bij een onge
twijfeld spoedig op handen zijnde twee
de druk kan een meer „kerkelijke" af
beelding worden gekozen. Voorlopig
zijn 4000 Nederlandse en 1000 Duitse
folders gedrukt. De kerken verzamelden
het feitenmateriaal waaruit de tekst is
samengesteld. Er staat heel wat we
tenswaardigs in, ook voor geboren en
getogen Texelaars. Te verwachten is
daarom dat ook van hun kant belang
stelling voor de folder zal bestaan.
Bij TESO werken momenteel ca. 95
mensen in vaste dienst, dus afgezien
van enkele tientallen seizoenkrachten.
Het is de bedoeling dat TESO in de
toekomst helemaal geen beroep meer
zal doen op seizoenkrachten.
- -vr fcM*»
I
Scouting Texel houdt na de veer
tiendaagse trip naar Engeland even
vakantie. In tegenstelling tot wat veel
leden denken worden de eerste scouting
activiteiten pas weer in september ge
houden. Waarschijnlijk start het nieuwe
winterseizoen van de Texelse padvinde
rij met een gezamenlijke avond in de
eerste week van september.
Een automobilist uit De Kwakel die in
de nacht van vrijdag op zaterdag dron
ken achter het stuur zat, heeft het de
politie niet makkelijk gemaakt, toen hij
zou worden aangehouden. De man trok
op de Pontweg de aandacht door zijn
slingerende rijstijl. De politie ging hem
achterna tot in De Koog en gaf hem een
stopteken. Daar trok hij zich niets van
aan, reed via Dorpsstraat en Nikadel
met hoge snelheid terug naar de Pont-
weg waar hij de Californiëweg insloeg.
Daar probeerde hij zich van zijn achter
volgers te ontdoen door zijn lichten te
doven maar hij bereikte het tegendeel
want hij zag de bocht bij het voormalige
hotel Californië te laat en vloog de
struiken in. Hij onderging blaas- en
bloedproef. Zijn wagen werd voor tech
nisch onderzoek uit het verkeer geno
men.
Overzicht van de wedstrijdbaan op het terrein
bij de Nikadel tijdens de Stock Car races.
De afdeling Texel van de Maatschap
pij tot Nut van Algemeen heeft zijn
activiteiten beëindigd. Het bestuur heeft
de 185 leden laten weten geen duidelijke
taak meer te zien voor een plaatselijk
Nutsdepartement en daarom op non
actief te gaan.
„Er was geen eer meer mee te
behalen", aldus voorzitter S. Kooij, die
wijst op het feit dat de culturele ac
tiviteiten waarmee de afdeling zich de
laatste jaren nog bezig hield, tegen
woordig door de Welzijnsstichting wor
den behartigd. Bovendien was het een
handicap dat aantrekkelijke evenemen
ten voor de afdeling onbetaalbaar wa
ren. En wat wel betaalbaar was, was
voor de leden niet aantrekkelijk genoeg.
Al veel eerder is de bemoeienis van het
Nutsdepartement met de Nutskleuter-
school, de bibliotheek en de Nutsspaar-
bank opgehouden. Formeel bestaat de
afdeling nog. Er is een bescheiden kas
saldo. Als er mensen zijn die mogelijk
heden zien om het Texelse Nutsdepar
tement nieuw leven in te blazen, mogeif
zehunganggaan. Het Nutsdepartement
bestaat meer dan een eeuw en geldt als
de oudste Texelse vereniging.
Een voor Texel volkomen nieuw evenement was de race met
modelauto's die zondagmiddag onder auspiciën van De Koog Pro
motion werd gehouden bij de Nikadel. Leden van de Helderse Model
Race Club (HMRC) en de Super Stock model racing club uit Utrecht
hielden onderlinge wedstrijden op een speciaal voor deze gelegenheid
aangelegde baan. Hoewel de belangstelling van het publiek (er waren
nog geen 2000 betalende bezoekers) minder was dan de organi
satoren hadden gehoopt, was het succes toch zodanig dat de
modelraces een jaarlijks terugkerend evenement zullen worden. Het
is de bedoeling het evenement dan uit te breiden tot een 'totale'
modelbouwmanifestatie van een zodanige importantie, dat deze voor
veel modelsportliefhebbers uit het land aanleiding zal zijn om naar
Texel te komen.
Bij oppervlakkige waarneming is het
een nogal kinderachtig spelletje: het zo
hard mogelijk laten rijden van draadloos
bestuurde autootjes. Het lijkt nauwelijks
mogelijk hier zoveel spanning in te
brengen dat zo'n wedstrijd kan worden
vergeleken met wat et^ echte autorace
heeft te bieden. Zondag kon het publiek
echter ervaren dat zo'n stock car race
een volstrekt ongevaarliike maar niette
min enerverende gebeurtenis is. Races
metde kleine wagentjes vraagt niet
alleen snel reageren van de mensen die
De Texelse Sportraad is niet tevreden
met de gemeentelijke ontwerpnota Klei
ne Watersport die onlangs is uitgeko
men en regels aangeeft wat betreft de
surf- en catamaranactiviteit langs Texels
kust. Uit de uitgebreide reactie, die de
werkgroep Watersport van de Sport
raad aan het college heeft gegeven,
blijkt dat men de catamaranvergun
ningen die de gemeente wil verlenen
aan de Noordzeekust (paal 17 en 33)
zeer ontoereikend vindt. De werkgroep
noemt maar liefst vijf strandslagen waar
het catamaranzeilen en het surfen uit
geoefend zou kunnen worden. „Met
betrekking tot uw aanbevelingen zijn wij
van mening dat deze eerder een beper
king van de huidige mogelijkheden zijn
dan een verruiming", aldus de werk
groep in de reactie aan de gemeente.
In de werkgroep die de reactie op de
nota geeft zitten vertegenwoordigers
van de Windsurfclub Texel, Zwem- en
Poloclub TX '71, Watesportvereniging
Texel, de sportvissersclub, de Cocks-
dorper kustzeilvereniging, kustzeilvere-
niging Westerslag en het bestuur van de
sportraad. Deze groep betreurt het dat
de gemeente in haar ontwerpnota alleen
ingaat op het surfen en catamaran
zeilen. Graag hadden de vertegenwoor
digers van de verschillende sportorgani
saties ook het sportvissen, de roei-
botenverhuur, het waterskieën en het
zwemmen besproken willen zien. In de
ontwerpnota stelt het college dat ge
waakt moet worden voor reclame met
nadruk op kleine watersport („Texel
Surfeiland") omdat het voorzieningen
pakket niet op een zeer grote toestroom
van surfers en zeilers is berekend. De
werkgroep onderschrijft deze mening
maar stelt wel dat niet alleen water-
sportorganisaties schuld aan deze re
clame hebben. „Niet alleen commer
ciële organisaties maken zich schuldig
aan het bekend maken van de kreet
„Texel surfeiland", ook in het bijzonder
de VW Texel, een door de gemeente
gesubsidieerde instelling, maakt zich
hieraan schuldig", aldus de werkgroep.
Ook wenst de werkgroep een nadere
uitwerking van voorzieningen ten be
hoeve van oeverrecreatie. Hierbij wordt
gedacht aan meerdere vissteigers, in het
bijzonder voor gebruik door minder-
validen, het aanpassen van dijkover-
gangen zodat deze ook door rolstoel
gebruikers benut kunnen worden,
kleedgelegenheden, toiletten en dou
ches. „In veel gemeenten wordt aan
dacht besteed aan vismogelijkheden
voor minder-validen. Het verdient aan
beveling te bevorderen dat ook de
gemeente Texel aan deze rij toegevoegd
kan worden", aldus de werkgroep.
Vergunningen
De werkgroep is voorstander van een
vergunningenstelsel voor de kleine wa
tersport en onderschrijft de wens van
het college dat uitbreiding van voor
zieningen voor particulieren nodig is.
Ook vindt de werkgroep dat de ge
meente in de ontwikkeling van de wa-
tersportgroei regulerend moet kunnen
optreden en dat geldt ook voor scholen
en verenigingen. Het college is van
mening dat catamaranzeilen individueel
of in clubverband alleen moet worden
toegestaan aan de Noordzeekust bij de
strandslagen Paal 17 en 33. De werk
groep heeft een andere mening en heeft
alle strandslagen beoordeeld op veilig
heid, de mogelijkheid van dagrecreatie,
aanwezige commerciële exploitatie etc.
Wat betreft het Jan Ayeslag komt men
tot de conclusie dat het strand erg
rustig is en daarom zeer geschikt voor
dagrecreatie voor zowel catamarans en
surfers. Aan het college wordt dan ook
voorgesteld vergunningen voor beide
sporten te verlenen gedurende de perio
de dat het strand bewaakt is.
Voor Paal 17 wordt voorgesteld ook
vergunningen uit te geven voor surfers.
De veiligheid wordt hier, volgens de
werkgroep, gewaarborgd door de ver
enigingen. Henk Koopman heeft een
catamaranzeilschoolvergunning voor
het Westerslag en de werkgroep is van
mening dat dit strandgedeelte ook ge
schikt is voor dagrecreatie buiten
schoolverband. Paal 21 vinden de wa
tersporters alleen geschikt voor be
roepsexploitatie. Cor Kuip mag nu tien
zeilplanken exploiteren op dit gedeelte.
De werkgroep stelt voor vergunningen
te verlenen voor beroepsexploitatie van
catamarans en en surfers. Paal 28 bij de
krim achten de werkgroepleden ook ge
schikt voor het surfzeilen. Hierbij wordt
(lees verder op pagina 2)
Theo Koomen aan het woord.
hun wagen op afstand besturen, er
wordt ook nogal wat technische kennis
en vaardigheid verlangd want tijdens
de race gebeuren telkens 'ongelukken
en is razendsnelle reparatie vereist om
de daarbij opgelopen achterstand zo
klein mogelijk te houden. Naast de be
dienende 'coureurs' is voortdurend een
groep mensen in touw om de autootjes
die op hun kop terecht zijn gekomen, of
die zijn vastgelopen in de strobalen,
weer op de weg te zetten of af te voeren
naar het 'rennerskwartier' voor een
bliksemsnelle technische ingreep.
Twee klassen
Bij de modelracesport geldt een uit
gebreid reglement en klasseringssy
steem. Onderscheid wordt gemaakt
tussen de wagentjes die voorzien zijn
van verbrandingsmotoren. Deze zijn
gemaakt volgens schaal 1:8 en dus al
gauw een halve meter lang. Kleiner —en
rustiger zijn de electrisch aange
dreven 'electrocars' die volgens schaal
1:12 zijn gemaakt. Voor beide catago-
rieën werd zondag een wedstrijd over
meerdere manches gehouden, waarbij
het erom ging in de toegestane tijd een
zo groot mogelijk aantal ronden te
maken. Het was dus de kunst om de
wagens zo snel mogelijk door de boch
ten te jagen zonder eruit te vliegen, over
de kop te gaan of een andere wagen te
rammen. De modelcoureurs zijn inge
deeld in 'rangen', herkenbaar aan de
kleur van het dak van hun wagen. Na
bepaalde prestaties kan promotie naar
een 'hogere' kleur volgen, ongeveer
zoals bij de judosport. Rood is in de
praktijk de kleur die de beste coureurs
mogen voeren, afgezien van goud dat
de absolute top vertegenwoordigt en
maar weinig voorkomt.
Wonderolie
De verbrandingsmotoren veroorzaak
ten vrij veel lawaai en stank, zodat bij dit
onderdeel de sfeer van een grote auto
race het meest werd benaderd. De
autootjes lopen op een mengsel van
(Lees verder op pagina 3)
In de nacht van donderdag op vrijdag
trof de politie een 21-jarige Italiaan aan,
die laveloos in de Dorpsstraat lag te
slapen. Hij mocht zijn roes verder ver
werken in het politiebureau en kreeg een
proces verbaal wegens openbare dron
kenschap.
Op de parkeerstrook bij het postkan
toor van Den Burg richtte een auto
mobilist schade aan toen hij het portier
van zijn wagen opende om te kunnen
instappen. Het portier raakte de auto die
ernaast stond. De man ging er vandoor
maar de eigenaar van de beschadigde
auto kon nog juist het kenteken op
nemen.
Bij de politie werd aangifte gedaan
van diefstal van een verzekeringsplaatje
van een bromfiets. Het nummer: TWT
465.
Van een auto die in de nacht van
vrijdag op zaterdag bij de Schoon
oordsingel geparkeerd had gestaan,
werd de antenne afgebroken en een
ruitenwisser verbogen. De volgende
nacht was het op dezelfde parkeerplaats
weer raak. Nu werd de auto van een
vakantieganger uit Keulen beschadigd:
ruitenwissers, tankdop, buitenspiegels,
etc. werden vernield; totale schade
7750,
Dieven haalden vrijdag de Mercedes
van een 51-jarige Duitser leeg. Zonder
iets te vernielen wisten ze in de wagen
te komen en ontvreemdden een radio,
camera, mes, pak sigaretten, zonnebril
en een klein geldbedrag.
Bij een verkeerscontrole in de nacht
van vrijdag op zaterdag werd een
Texelse vrouw aangehouden die drank
had gebruikt. Als gevolg van het resul
taat van de blaasproef werd haar een
rijverbod opgelegd.
Een kampeerder uit Doorwerth miste
zaterdag uit zijn tent in De Koog een
camera met extra lens en tas, ter waarde
van totaal 7295,
Een Duitse toerist deed aangifte dat
de spiegels was zijn auto waren gesto
len. De wagen stond op de parkeer
plaats van een camping in De Koog.