Cjrocn Twarts jexeh in het harL, TESO moet 25 man kwijt Publiek genoot van stockcarraces „Gémeentenota is flink beperkend en onvolledig In komende jaren Watersporters zijn ontevreden: Kerken en vw komen met brochure over kerkentocht Uit het politierapport Scouting Na achtervolging aangehouden Nutsdepartement op non actief 94a JAARGANG NR. 9602 TEXELSE DINSDAG 18 AUGUSTUS 1981 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaan 75, tel. (02228) 266, Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en Hans Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg, tel (02220) 4988. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11. 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ15,10 per kwartaal 70 cent incasso; los 60 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 36 25.01.742; NMB nr. 67.34.60 398. TESO zal in de komende jaren zijn personeelsbestand met 24 tot 26 personen inkrimpen. Het ziet er naar uit dat dit zal lukken zonder gedwongen ontslagen, hoewel wat dat betreft geen harde toe zeggingen zijn gedaan. De geplande inkrimping is in zijn geheel mogelijk op het moment dat de beide autodekken van de 'Molengat' in gebruik worden genomen. Het benut ten van het tweede rijdek betekent voor TESO een efficiencyverbetering van omstreeks 25% want met minder per soneel en naar verhouding minder brandstof kunnen meer auto's vervoerd worden. Ook de op handen zijnde afsluiting van het opstelterrein in Den Helder (waardoor de kaartcontrole al daar kan vervallen) speelt in deze een belangrijke rol. Vooruitlopend op deze ontwikkeling wordt nu al begonnen met de afbouw van het personeelsbestand. Volgens TESO-directeur Th. Hooger- heide kan het wel tien jaar duren voor dat het personeel tot de uiteindelijk gewenste sterkte is teruggebracht. Daar is niets met zekerheid over te zeggen, omdat niet bij benadering kan worden voorspeld wanneer de landingsbruggen worden aangepast. Via normale pensio nering zullen bij TESO slechts enkele mensen op korte termijn opstappen. Voor de rest zal het moeten komen van vervroegd uittreden (het is nog niet bekend welke leeftijdsnorm hierbij in de komende jaren zal worden gehanteerd), ontslag wegens ziekte en vrijwillig ont slag wegens het vinden van ander werk. Een en ander is aan de onderne mingsraad meegedeeld nadat van die zijde vragen waren gesteld naar aan leiding van mededelingen in de laatst gehouden aandeelhoudersvergadering. Daar was bekend gemaakt dat TESO de besparingen voor een be langrijk deel in de personele sfeer zal zoeken. De gezamenlijke Texelse kerken en de VVV hebben een interessante brochure toegevoegd aan de vele boeken en drukwerken over Texelse onderwerpen. Het is een uitgave speciaal over de Texelse kerkgebouwen en wel in het bijzonder ten behoeve van degenen die deelnemen aan de kerketochten die 's zomers twee keer per week worden ge houden via een noordelijke of een zuidelijke route. Zoals bekend kan ieder gratis (met eigen vervoer) aan deze tochten deelnemen en daarbij de kerk gebouwen van binnen en buiten onder deskundige leiding bezichtigen. Met in gang van deze volgende week kunnen zij zich aan het begin van de tocht van deze fraai met kleurenfoto's geïllu streerde brochure voorzien (kosten 73,—) om zich tevoren te oriënteren of om achteraf nog eens door te nemen. Overigens is de brochure ook gewoon bij de VW en op een groot aantal wederverkoopadressen op Texel te koop. Voor zover met de verkoop van dit nieuwe drukwerk geld wordt ver diend, komt dit ten goede van de ker ken. Met het samenstellen zijn naar verhouding weinig kosten gepaard ge gaan. Voor de illustraties kon een be roep worden gedaan op bestaand litho materiaal van de VW, afgezien van enkele nieuwe opnamen die speciaal voor deze handleiding zijn gemaakt. Dat heeft helaas wel tot gevolgd gehad dat de voorkant van de brochure een al meerdere malen voor VWdrukwerken gebruikte foto van een schapenboet laat zien, waardoor het specifieke karakter van dit stukje voorlichtingsmateriaal nogal wordt verdoezeld. Bij een onge twijfeld spoedig op handen zijnde twee de druk kan een meer „kerkelijke" af beelding worden gekozen. Voorlopig zijn 4000 Nederlandse en 1000 Duitse folders gedrukt. De kerken verzamelden het feitenmateriaal waaruit de tekst is samengesteld. Er staat heel wat we tenswaardigs in, ook voor geboren en getogen Texelaars. Te verwachten is daarom dat ook van hun kant belang stelling voor de folder zal bestaan. Bij TESO werken momenteel ca. 95 mensen in vaste dienst, dus afgezien van enkele tientallen seizoenkrachten. Het is de bedoeling dat TESO in de toekomst helemaal geen beroep meer zal doen op seizoenkrachten. - -vr fcM*» I Scouting Texel houdt na de veer tiendaagse trip naar Engeland even vakantie. In tegenstelling tot wat veel leden denken worden de eerste scouting activiteiten pas weer in september ge houden. Waarschijnlijk start het nieuwe winterseizoen van de Texelse padvinde rij met een gezamenlijke avond in de eerste week van september. Een automobilist uit De Kwakel die in de nacht van vrijdag op zaterdag dron ken achter het stuur zat, heeft het de politie niet makkelijk gemaakt, toen hij zou worden aangehouden. De man trok op de Pontweg de aandacht door zijn slingerende rijstijl. De politie ging hem achterna tot in De Koog en gaf hem een stopteken. Daar trok hij zich niets van aan, reed via Dorpsstraat en Nikadel met hoge snelheid terug naar de Pont- weg waar hij de Californiëweg insloeg. Daar probeerde hij zich van zijn achter volgers te ontdoen door zijn lichten te doven maar hij bereikte het tegendeel want hij zag de bocht bij het voormalige hotel Californië te laat en vloog de struiken in. Hij onderging blaas- en bloedproef. Zijn wagen werd voor tech nisch onderzoek uit het verkeer geno men. Overzicht van de wedstrijdbaan op het terrein bij de Nikadel tijdens de Stock Car races. De afdeling Texel van de Maatschap pij tot Nut van Algemeen heeft zijn activiteiten beëindigd. Het bestuur heeft de 185 leden laten weten geen duidelijke taak meer te zien voor een plaatselijk Nutsdepartement en daarom op non actief te gaan. „Er was geen eer meer mee te behalen", aldus voorzitter S. Kooij, die wijst op het feit dat de culturele ac tiviteiten waarmee de afdeling zich de laatste jaren nog bezig hield, tegen woordig door de Welzijnsstichting wor den behartigd. Bovendien was het een handicap dat aantrekkelijke evenemen ten voor de afdeling onbetaalbaar wa ren. En wat wel betaalbaar was, was voor de leden niet aantrekkelijk genoeg. Al veel eerder is de bemoeienis van het Nutsdepartement met de Nutskleuter- school, de bibliotheek en de Nutsspaar- bank opgehouden. Formeel bestaat de afdeling nog. Er is een bescheiden kas saldo. Als er mensen zijn die mogelijk heden zien om het Texelse Nutsdepar tement nieuw leven in te blazen, mogeif zehunganggaan. Het Nutsdepartement bestaat meer dan een eeuw en geldt als de oudste Texelse vereniging. Een voor Texel volkomen nieuw evenement was de race met modelauto's die zondagmiddag onder auspiciën van De Koog Pro motion werd gehouden bij de Nikadel. Leden van de Helderse Model Race Club (HMRC) en de Super Stock model racing club uit Utrecht hielden onderlinge wedstrijden op een speciaal voor deze gelegenheid aangelegde baan. Hoewel de belangstelling van het publiek (er waren nog geen 2000 betalende bezoekers) minder was dan de organi satoren hadden gehoopt, was het succes toch zodanig dat de modelraces een jaarlijks terugkerend evenement zullen worden. Het is de bedoeling het evenement dan uit te breiden tot een 'totale' modelbouwmanifestatie van een zodanige importantie, dat deze voor veel modelsportliefhebbers uit het land aanleiding zal zijn om naar Texel te komen. Bij oppervlakkige waarneming is het een nogal kinderachtig spelletje: het zo hard mogelijk laten rijden van draadloos bestuurde autootjes. Het lijkt nauwelijks mogelijk hier zoveel spanning in te brengen dat zo'n wedstrijd kan worden vergeleken met wat et^ echte autorace heeft te bieden. Zondag kon het publiek echter ervaren dat zo'n stock car race een volstrekt ongevaarliike maar niette min enerverende gebeurtenis is. Races metde kleine wagentjes vraagt niet alleen snel reageren van de mensen die De Texelse Sportraad is niet tevreden met de gemeentelijke ontwerpnota Klei ne Watersport die onlangs is uitgeko men en regels aangeeft wat betreft de surf- en catamaranactiviteit langs Texels kust. Uit de uitgebreide reactie, die de werkgroep Watersport van de Sport raad aan het college heeft gegeven, blijkt dat men de catamaranvergun ningen die de gemeente wil verlenen aan de Noordzeekust (paal 17 en 33) zeer ontoereikend vindt. De werkgroep noemt maar liefst vijf strandslagen waar het catamaranzeilen en het surfen uit geoefend zou kunnen worden. „Met betrekking tot uw aanbevelingen zijn wij van mening dat deze eerder een beper king van de huidige mogelijkheden zijn dan een verruiming", aldus de werk groep in de reactie aan de gemeente. In de werkgroep die de reactie op de nota geeft zitten vertegenwoordigers van de Windsurfclub Texel, Zwem- en Poloclub TX '71, Watesportvereniging Texel, de sportvissersclub, de Cocks- dorper kustzeilvereniging, kustzeilvere- niging Westerslag en het bestuur van de sportraad. Deze groep betreurt het dat de gemeente in haar ontwerpnota alleen ingaat op het surfen en catamaran zeilen. Graag hadden de vertegenwoor digers van de verschillende sportorgani saties ook het sportvissen, de roei- botenverhuur, het waterskieën en het zwemmen besproken willen zien. In de ontwerpnota stelt het college dat ge waakt moet worden voor reclame met nadruk op kleine watersport („Texel Surfeiland") omdat het voorzieningen pakket niet op een zeer grote toestroom van surfers en zeilers is berekend. De werkgroep onderschrijft deze mening maar stelt wel dat niet alleen water- sportorganisaties schuld aan deze re clame hebben. „Niet alleen commer ciële organisaties maken zich schuldig aan het bekend maken van de kreet „Texel surfeiland", ook in het bijzonder de VW Texel, een door de gemeente gesubsidieerde instelling, maakt zich hieraan schuldig", aldus de werkgroep. Ook wenst de werkgroep een nadere uitwerking van voorzieningen ten be hoeve van oeverrecreatie. Hierbij wordt gedacht aan meerdere vissteigers, in het bijzonder voor gebruik door minder- validen, het aanpassen van dijkover- gangen zodat deze ook door rolstoel gebruikers benut kunnen worden, kleedgelegenheden, toiletten en dou ches. „In veel gemeenten wordt aan dacht besteed aan vismogelijkheden voor minder-validen. Het verdient aan beveling te bevorderen dat ook de gemeente Texel aan deze rij toegevoegd kan worden", aldus de werkgroep. Vergunningen De werkgroep is voorstander van een vergunningenstelsel voor de kleine wa tersport en onderschrijft de wens van het college dat uitbreiding van voor zieningen voor particulieren nodig is. Ook vindt de werkgroep dat de ge meente in de ontwikkeling van de wa- tersportgroei regulerend moet kunnen optreden en dat geldt ook voor scholen en verenigingen. Het college is van mening dat catamaranzeilen individueel of in clubverband alleen moet worden toegestaan aan de Noordzeekust bij de strandslagen Paal 17 en 33. De werk groep heeft een andere mening en heeft alle strandslagen beoordeeld op veilig heid, de mogelijkheid van dagrecreatie, aanwezige commerciële exploitatie etc. Wat betreft het Jan Ayeslag komt men tot de conclusie dat het strand erg rustig is en daarom zeer geschikt voor dagrecreatie voor zowel catamarans en surfers. Aan het college wordt dan ook voorgesteld vergunningen voor beide sporten te verlenen gedurende de perio de dat het strand bewaakt is. Voor Paal 17 wordt voorgesteld ook vergunningen uit te geven voor surfers. De veiligheid wordt hier, volgens de werkgroep, gewaarborgd door de ver enigingen. Henk Koopman heeft een catamaranzeilschoolvergunning voor het Westerslag en de werkgroep is van mening dat dit strandgedeelte ook ge schikt is voor dagrecreatie buiten schoolverband. Paal 21 vinden de wa tersporters alleen geschikt voor be roepsexploitatie. Cor Kuip mag nu tien zeilplanken exploiteren op dit gedeelte. De werkgroep stelt voor vergunningen te verlenen voor beroepsexploitatie van catamarans en en surfers. Paal 28 bij de krim achten de werkgroepleden ook ge schikt voor het surfzeilen. Hierbij wordt (lees verder op pagina 2) Theo Koomen aan het woord. hun wagen op afstand besturen, er wordt ook nogal wat technische kennis en vaardigheid verlangd want tijdens de race gebeuren telkens 'ongelukken en is razendsnelle reparatie vereist om de daarbij opgelopen achterstand zo klein mogelijk te houden. Naast de be dienende 'coureurs' is voortdurend een groep mensen in touw om de autootjes die op hun kop terecht zijn gekomen, of die zijn vastgelopen in de strobalen, weer op de weg te zetten of af te voeren naar het 'rennerskwartier' voor een bliksemsnelle technische ingreep. Twee klassen Bij de modelracesport geldt een uit gebreid reglement en klasseringssy steem. Onderscheid wordt gemaakt tussen de wagentjes die voorzien zijn van verbrandingsmotoren. Deze zijn gemaakt volgens schaal 1:8 en dus al gauw een halve meter lang. Kleiner —en rustiger zijn de electrisch aange dreven 'electrocars' die volgens schaal 1:12 zijn gemaakt. Voor beide catago- rieën werd zondag een wedstrijd over meerdere manches gehouden, waarbij het erom ging in de toegestane tijd een zo groot mogelijk aantal ronden te maken. Het was dus de kunst om de wagens zo snel mogelijk door de boch ten te jagen zonder eruit te vliegen, over de kop te gaan of een andere wagen te rammen. De modelcoureurs zijn inge deeld in 'rangen', herkenbaar aan de kleur van het dak van hun wagen. Na bepaalde prestaties kan promotie naar een 'hogere' kleur volgen, ongeveer zoals bij de judosport. Rood is in de praktijk de kleur die de beste coureurs mogen voeren, afgezien van goud dat de absolute top vertegenwoordigt en maar weinig voorkomt. Wonderolie De verbrandingsmotoren veroorzaak ten vrij veel lawaai en stank, zodat bij dit onderdeel de sfeer van een grote auto race het meest werd benaderd. De autootjes lopen op een mengsel van (Lees verder op pagina 3) In de nacht van donderdag op vrijdag trof de politie een 21-jarige Italiaan aan, die laveloos in de Dorpsstraat lag te slapen. Hij mocht zijn roes verder ver werken in het politiebureau en kreeg een proces verbaal wegens openbare dron kenschap. Op de parkeerstrook bij het postkan toor van Den Burg richtte een auto mobilist schade aan toen hij het portier van zijn wagen opende om te kunnen instappen. Het portier raakte de auto die ernaast stond. De man ging er vandoor maar de eigenaar van de beschadigde auto kon nog juist het kenteken op nemen. Bij de politie werd aangifte gedaan van diefstal van een verzekeringsplaatje van een bromfiets. Het nummer: TWT 465. Van een auto die in de nacht van vrijdag op zaterdag bij de Schoon oordsingel geparkeerd had gestaan, werd de antenne afgebroken en een ruitenwisser verbogen. De volgende nacht was het op dezelfde parkeerplaats weer raak. Nu werd de auto van een vakantieganger uit Keulen beschadigd: ruitenwissers, tankdop, buitenspiegels, etc. werden vernield; totale schade 7750, Dieven haalden vrijdag de Mercedes van een 51-jarige Duitser leeg. Zonder iets te vernielen wisten ze in de wagen te komen en ontvreemdden een radio, camera, mes, pak sigaretten, zonnebril en een klein geldbedrag. Bij een verkeerscontrole in de nacht van vrijdag op zaterdag werd een Texelse vrouw aangehouden die drank had gebruikt. Als gevolg van het resul taat van de blaasproef werd haar een rijverbod opgelegd. Een kampeerder uit Doorwerth miste zaterdag uit zijn tent in De Koog een camera met extra lens en tas, ter waarde van totaal 7295, Een Duitse toerist deed aangifte dat de spiegels was zijn auto waren gesto len. De wagen stond op de parkeer plaats van een camping in De Koog.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 1