Maak uw filmkeuze! Keuzelijst K Filmganger brengt 28 films 8 'flIJDAG 28 AUGUSTUS 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 11 Voor het achtste jaar presenteert het filmgangerteam een lijst van veertig filmtitels. Het is niet mogelijk alle veertig dit seizoen te verto- nen, maar omdat Filmganger in een nog steeds groeiende belang- stelling voorziet, is het idee gerezen om de adspirant-leden 28 (vorig jaar 16) filmtitels te laten kiezen. Vorig seizoen werd het vaste pro- jramma van 24 films uitgebreid met vier extra filmvertoningen. Wederom draait Filmganger wekelijks op donderdagavond in het ;ity Theater. De films staan in willekeurige volgorde op deze pagina n het kort beschreven, zodat belangstellenden zich een idee kunnen /ormen van de inhoud. Onderaan de pagina vindt u de keuzelijst. Hoewel het misschien moeilijk is moeten twaalf titels geschrapt vorden, zodat de films, die u het minst interessant acht „verdwij- 'en". De keuzelijst kan ingeleverd worden bij een drietal adressen lie op de lijst vermeld staan. Een keuze is noodzakelijk om demo- :ratisch het „meeste stemmen gelden" en "daardoor waarschijnlijk 'en voor elk wat wils programma te kunnen bieden. Filmganger- sden krijgen per voorstelling een reductie van ƒ2,50. Het lidmaat- ,chap kost ƒ10,—, CJP-ers en Pas 65 betalen ƒ5, Alle leden ont- rangen bij de lidmaatschapskaart een informatieboekje met een ;orte inhoud van de te vertonen films. De plaats en data van in- chrijving wordt nog nader bekend gemaakt. .Chapter two" - Regie Robert Moore. Deze film is een zedenschets geba- eerd op het gelijknamige blijspel van leil Simon. Een weduwnaar (James kan) wordt verliefd op een lescheiden actrice (Marsha Mason), /laar wat gebeurt er als de geest van ijn eerste vrouw er zich mee gaat be- noeien. „Chapter Two" is een blijspel net tragische momenten. Mon oncle d'amerique" tlain Resnais. Regie Drie zeer verschillende mensen staan entraal in deze film: een boerenzoon, ie als fabrieksdirecteur wordt overge- lOmen en weggepromoveerd, een rbeidersdochter, die modeontwerpster bij hetzelfde bedrijf en een hoge mbtenaar. Elk van hen reageert volko- ïen anders op de gelukkige en minder elukkige tijden die ze beleven. Een om uit Amerika komt in de film niet oor; hij is symbool voor het nbekende wonder waarop iederen racht. Hopscotch" - Regie Ronald Neame. Na de succesvolle film „House calls" lit 1978, zijn Glenda Jackson en Walter latthau opnieuw samen te zien in de ieuwe komische film van Ronald |lleame. De film is een uiterst plezierige omedie die alle geheime diensten in un hemd zet. The Formula" - Regie John Avildsen. Marlon Brando en George C. Scott ijn de twee grote tegenstanders in .The Formula". Scott is een speurder, ie een langlopend komplot ontrafelen roet. Brando het brein achter de ende die in de jaren zeventig nog oede sier maakt met in de Tweede Wereldoorlog op niet altijd even oirbare ranier verworven geheimen. come I care" - Regie Henti Verneil. Tijdens een autorit op weg naar het ongres wordt de president door een cherpschutter neergeschoten. Een ommissie van onderzoek wijst een ingeman, die intussen zelfmoord epleegd heeft als de dader aan. On- erzoeksrechter Volney is het daar niet lee eens. In zijn eentje probeert bij Isnog achter de waarheid te komen, raarbij hij de ware toedracht van de loord ontdekt. „See how she runs" - Regie Richard Heffron. Joanne Woodward, is een specialiste in vrouwen met problemen. Alleenstaanden, verstotenen, gestoor den. In de film „See how she runs" speelt ze de 40-jarige vrouw Betty, die het huwelijksstrijdperk redelijk te boven lijkt te zijn gekomen. Als gescheiden moeder met twee dochters wil ze zich zelf bewijzen. Ze besluit mee te doen aan de marathonloop, die jaarlijks in Boston wordt gehouden. En zo zien we Joanne van start gaan en de finish halen. Maar vraag niet hoe. De race is voor haar niet alleen een lichamelijke strijd, maar tegelijk een geestelijke wor steling tijdens een onderneming die symbolisch wordt voor haar leven. „Death watch" - Regie Bernard Taver- nier. Romy Schneider speelt een ten dode opgeschreven vrouw, die ingaat op de aanbieding van een televisiemaat schappij om tegen betaling haar laatste dagen live in de huiskamers te brengen. In de „vrije tijd" die zij vóór de opnamen bedingt wordt zij gevolgd door Harvey Keitel, die een elektroni sche camera in zijn linkeroog gemon teerd heeft gekregen, waardoor de uit zending zonder haar medeweten in volle gang is als zij zich tracht voor te bereiden op haar dood. „American Gigolo" Regie Paul Schrader. Schraders derde film (na Hardcore en Bleu Collar) is zijn beste. Het ver haal vertelt niet alleen de opwindende avonturen van een Hollywood-gigolo, maar Schrader probeert de Gigo'~ (Richard Gere) te bekijken als vakma en heeft daar gelijk een morele visie o| Tevens ziet Schrader dat de man wiens werk het is „te geven" zelf niet in staat is liefde te ontvangen. Om dat te bena drukken bedacht Schrader dat zijn Gigolo het slachtoffer wordt van een onderwereldopzetje, die hem de waar schijnlijke dader van een sadistische moord maakt. „Charlotte" - Regie Frans Weisz. De film is gemaakt naar aanleiding van het dagboek van de schilderes Charlotte Salomons, waarin zij met haar tekeningen haar leven gedurende de nazitijd verhaalt. De film bestrijkt de vwikkeiingen rond een Frans theater in oorlogstijd: „La demier Métro ili Marleen" - Regie Rainer Werner ssbinder. Fassbinders favoriete actrice Hanna hygulla verpersoonlijkt Lili Marleen i een nog onbekend zangeresje, dat n begrip wordt over de gehele wereld ook alleen maar onder de naam Lili arleen bekend staat. Zij raakt nwege liefdesperikelen verwikkeld in t verzet en in de smokkel van door ritsers bedreigde mensen; aan de dere kant wordt zij misbruikt door de zi-propaganda als een inspirend iject. tnimal Crackers" - Regie Victor ierman. Groucho, Zeppo, Chico en Harpo iden in deze uit 1930 daterende film een bedrijvig viertal op de voor- ond. De waanzinnige slapstick en de tend snelle woordgrappen van deze issieke komieken blijven onweer- ianbaar. periode in Berlijn 1930-'39 en Zuid- Frankrijk 1939-'43. De hoofdrollen zijn gegaan naar Birgit Doll (Charlotte), Derek Jacobi als de merkwaardige in vloedrijke man in haar leven en Max Croiset als haar vader. Deze mensen dragen sterk bij tot de vele monumen tale momenten die „Charlotte" telt. „La femme enfant" - regie Raphaele Billetdoux, Klaus Kinski leeft in de mannelijke hoofdrol als een zonderlinge kluizenaar die niet spreken kan en in het afgelegen dorpje een vriendschap heeft opge bouwd met een dertienjarig meisje (Pénélope Palmer). Het is een even pure als unieke vriendschap, die (voor al) voor de eenzame stomme man diep ingrijpt in zijn leven en hem ten slotte noodlottig wordt. Hoogtepunten uit de geschiedenis van de griezelfilm vanaf het tijdperk van de stomme film tot heden. „The Lucky Star" - Regie Max Fischer De veertien jaar oude David Goldberg uit Amsterdam is gek op cowboyfilms. Hij pikt geld uit de winkelkassa van zijn vader om een colt te kunnen kopen. Omdat de geschiede nis in 1940 speelt komen de Duitsers de Joodse ouders van David ophalen. Hij zelf is op dat moment op het dak met zijn pistool aan het oefenen en wordt daardoor over het hoofd gezien, David besluit de stad te verlaten en komt in een Brabants dorp terecht, waar hij onderdak krijgt op een boerderij. De burgemeester moet hem echter een davidster opspelden. David ziet de ster als Sheriffster, voor hem een symbool van autoriteit.... Hoofdrollen: Brett Marx, Louise Fletcher en Rod Steiger. „The Missing Link" - Regie Picha (Jean-Paul Walravens). Cartoonist/animator Picha maakte na „Tarzoon shame of the jungle" een tweede avondvullende tekenfilm voor volwassenen, ruim voorzien van erotische en cinefiele dubbele bodems. Losjes gebaseerd op Darwin stelt de Belgische tekenaar ons ook voor als de „Missing Link", het ontbrekende hoofdstuk uit de evolutiegeschiedenis, toen Dinosaurussen en andere gedrochten nog de dienst uitmaakten. „La Banquiere" - Regie Francis Girod. Bijzonder fraaie film over de storm achtige loopbaan van de ambitieuze Emma Eckhert (Romy Schneider). Zich niets aantrekkend van de politieke en economische wetten bereikt Emma de top en daarom wordt ze beschouwd als een vijand van de gevestigde orde. Haar vrienden zijn op de vingers van één hand te tellen. Tijd en plaats van de handeling zijn de betere kringen van het vooroorlogse Parijs met zijn over dreven luxe en zijn „vrije zeden". „Le Demier Métro" - Regie Francois Truffaut, Deze fraaie film gaat over een Parijs theater (Theatre Montmartre) tijdens de Duitse bezetting. De titel van de film Monty Fython-team, aangevuld met ondermeer de voortreffelijke Rowan Atkinson. Het geheel wordt afgewisseld met muzikale nummers en conférences. Al met al een lachfestijn voor fijnproevers. „Casablanca" - Regie Michael Goritz. Casablanca, neutrale vrijhaven in de 2de wereldoorlog waar Bogart een nachtclub drijft. Daar ontmoet Bogart weer na jaren Ilse (Ingrid Bergman) zijn grote liefde, die hem destijds onverwachts verlaten heeft, Zij en haar man „verzetsheld" worden achtervolgd door de Gestapo. De enige die hen kan helpen aan een visum naar de vrijheid is Bogart. Voordat op een druilerige avond met op de achtergrond een glanzende Dakota de beroemde af scheidsscène tussen Bogart en het echtpaar plaatsvindt, heeft men (opnieuw) kennis kunnen maken met een nog altijd ijzersterke, fascinerende film, waarbij men zich nauwelijks reali seert dat hij in 1942 is gemaakt. „La Provinciale" Regie Claude Goretta Goretta volgt een jonge vrouw uit de provincie, die uit haar grauwe mijn streek met vele verwachtingen vertrekt naar Parijs. Goretta slaagt erin met de actrice Nathalie Baye een figuur te creëren in wie je als toeschouwer wer kelijk geïnteresseerd raakt. In de loop van zijn verhaal schetst hij nog een tweede vrouw in de gestalte van Angela Winkler. Zij wordt in Parijs de vriendin van het provinciaaltje en tegelijk een volstrekte tegenpool in aard en karakter. „Ordinary People" - Regie Robert Redford. De film gaat over een goed gesitueerd gezin in Chicago, dat wordt getroffen door een ramp, wanneer de oudste van de twee zoons bij een zeil tocht verdrinkt. Zijn broer, die altijd in z'n schaduw heeft geleefd, loopt door dit fatale ongeval een verpletterend schuldgevoel op. Hij moet door een psychiater worden behandeld. Ten gevolge van deze spanningen raken zijn vader en moeder van elkaar verwij derd. Hun kwetsbaarheid en hun on- Groucho Marx: ..One rooming i shot an elephant in my pyjamas" oftewel de Marx Brothers op hun best in „Anima! Crackers". „The Horror show" Schickel. Regie Richard slaat op de indertijd ingestelde avond klok, waardoor de Parijzenaren de laat ste metro moesten zien te halen. Dit was de doodsklap voor vele theaters. In de hoofdrollen Catharine Deneuve en Gerard Depardieu. „When a stranger calls" - Regie Fred Walton. Een griezel belt een babysit. Hij heeft zulke enge suggestieve boodschappen dat het kind (Carol Kane) gillend van angst het huis doorrend en in d'r zenu wen blijft wanneer ze ontdekt, dat die „engert" ook nog doet wat hij aan kondigde. Een thriller dus van de bo venste plank. We hebben ergens over deze film gelezen: de angstkreet die U hoort is niet van uw buurman, maar van uzelf. „Gloria" - Regie John Cassavetes. Gloria (Gena Rowlands), een ex- gangstermeisje raakt in conflict met haar milieu als ze een kleine jongen, enige overlevende van een Maffia-aan slag, onder haar hoede neemt, verstrikt in gevoelens die zij, zelf kinderloos, nooit heeft kunnen uiten. Tegen beter weten in probeert zij de jongen 'uit de handen van de „mob" te houden, daarmee haar eigen doodvonnis teke nend. „Kagemusha" - Regie Akira Kurosawa In de zestiende eeuw wordt Shingen Takeda, een groot leider, dodelijk ge wond bij eeen veldslag. Hij heeft ech ter een stroman aangesteld, die sprekend op hem lijkt, en die hem in het geheim moet vervangen tot zijn zoontje oud genoeg is om hem op te volgen. Het is een verhaal geworden waarin machtsstrijd, bloeddorst en poli tieke intrige het volk beheersen. „Stardust memories" - Regie Woody Allen. Het maken van films en relaties met vrouwen zijn de belangrijkste onderwer pen, waarmee Woody Allen in deze film, op min of meer verbitterde wijze speelt' Met Woody Allen, Marie-Chris- tien Barrault, Charlotte Rampling, Jessica Harper en Tony Roberts. „The secret policeman's ball" - Regie Roger Graef. Filmverslag van het derde Amnesty International Comedy gala, opgenomen in het Londense „Her Majesty's Theatre". Sketches van het bekende macht om het verdriet samen te ver werken, lijken alles overheersend. Ze komen voor een geheel nieuwe realiteit te staan. „The Competition" Regie Joel Olianski. Richard Dreyfuss en Amy Irving be horen tot de zes finalisten van een vermaard pianoconcours, waarvan een goede klassering uitzicht biedt op een roemrijke carrière. De film heeft een verrassende elegantie met doorspekte spanning en droge humor. Het spel van de zes finalisten met hun zenuwen, hun tics en hun trucs behoudt iets feeste lijks voor het oog en oor. „A change of seasons" - Regie Martin Ransohoff. Het verhaal navertellen heeft geen enkele zin, het is veel te ingewikkeld. Het begint allemaal als Karen er achter komt, dat haar man Adam na 21 jaar huwelijk een affaire heeft. Hij is als hoogleraar geliefd bij de jongeren en voor zijn verhouding heeft hij een uiter mate fraaie studente uitgekozen (Bo Derek). Bij toeval belandt Karen (Shirley Maclaine) intussen in bed met een jeugdige timmerman. Daarop volgt een reeks verwikkelingen, waarbij telkens onduidelijk is wie tenslotte de finitief bij wie zal blijven. „Chère inconnue" - Regie Moshe Mizrahi. Simone Signoret woont met haar invalide broer (Jean Rochefort) in een huisje aan de Bretonse kust. In haar angst alleen achter te blijven wanneer Rochefort ziek mocht worden, plaatst ze een advertentie in de hoop nog enige liefde te ontmoeten, maar de enige van wie zij een brief ontvangt, is.... haar broer. En omdat zij onder pseudoniem antwoordt, ontstaat er een heel pikante romance per brief. Ver haal, spel, filmvorm, alles met elkaar van grote klasse. „Being there" - Regie Hal Ashby. De tuinman Mr. Chance (Peter Sellers) komt na het overlijden van zijn baas op straat te staan. Het is de éérste keer dat hij buiten het huis komt. Hij kent de buitenwereld alleen van het televisiescherm. Na een aanrijding wordt hij door een vrouw meegeno men naar een landgoed, waar de echt genoot er slecht aan toe blijkt te zijn. Daar ontmoet Chance ook de president van de Verenigde Staten, wat grote gevolgen voor hem zal hebben. Een briljante film naar de roman van Jerzy Kosinski, waarin na alle lof voor Sellers men bijna de voortreffelijke bijrollen van Shirley MacLaine, Melvyn Douglas en Jack Warden zou vergeten. „La femme flic" - Regie Yves Boisset. Politie-inspectrice Corinne Levasseur (Miou-Miou) heeft tijdens een onderzoek een aantal invloedrijke personen in een slecht daglicht ge plaatst. Daarvoor wordt ze vanuit Parijs overgeplaatst naar een klein dorpje. Daar wordt ze geconfronteerd met het lijk van een klein meisje, waardoor ze een wijdverspreide porno-industrie ont dekt, waarbij kinderen van de lagere school betrokken blijken. De kopstuk ken daarvan blijken leden van een voor aanstaande familie in het dorp. De film ademt een benauwende treurigheid, die nu en dan even door de spanning van de juist door de realiteit op de ach tergrond zo stuitende gebeurtenissen wordt doorbroken. „Elephant man" - Regie David Lynch. In het Victoriaanse Londen wordt op de kermis een schokkend menselijk wezen tentoongesteld. De jonge arts (Anthony Hopkins) Treves ontfermt zich over hem. Dit tegen de zin van exploitant Bytes, die geld uit hem wil slaan. Door toedoen van Treves wordt deze Olifant man, die in werkelijkheid John Hurt heet, door de, Londense „High Society" toch geaccepteerd. De film is gebaseerd op het werkelijk geleefde leven van een Engelse man aan het einde van de vorige eeuw. The Elephant Man veroorzaakt een sfeer van vaak diepe ontroering, waarbij de bezoeker een grote liefde zal krijgen voor dit afzichtelijk wezen. „Chinatown" - Regie Roman Polanski. Polanski's indrukwekkende misdaad film is meer dan een perfect geënsce neerde, uiterst spannende rolprent. Zijn tot in de kleinste details verzorgde be schrijving van een milieu waarin profiteurs, corruptie en geweld met elkaar om de voorrang strijden, verheft deze film tot een waar meesterwerk. In de hoofdrollen Faye Dunaway, Jack Nicholson en John Huston. „Laura" - Regie David Hamilton. Alle handelingen worden, zoals bij kunstfotograaf David Hamilton gebrui-. kelijk, in zachte kleuren op het doek gebracht (denk aan Bilitis") tegen een schitterende achtergrond. Ook de mu ziek bij Laura, van de Franse popzanger Patrick Juvet, benadrukt de beelden die Hamilton met behulp van camera man André Szota tot stand heeft ge bracht. Hamilton is met deze film niet uit op erotiek, maar met het tonen van onvolgroeide lichamen van zijn jonge actrices wil hij de liefhebbers van schoonheid bekoren. „Ein komischer Heiliger" Regie Klaus Lemke. In „Ein komischer Heiliger" zet de Duite cineast Lemke twee extreme per sonages tegenover elkaar. Wolfgang is een onbedorven jongeman van het platteland, die meent door God te zijn geroepen zijn woord in de „Poel des verderfs" München te verkondigen. Daar ontmoet hij in de rosse buurt zijn totale tegenpool, de prostituée-baby (Cleo Kretschmar) die in hem een soort reddende engel ziet. „La Terrazza" - Regie Ettore Scola. De film vertelt het verhaal van een groep mensen, die zich allemaal met de massamedia bezighouden, de politiek of de showbussiness. Zij hebben een feestje op een terras in Rome. Er ont staat een twijfel onder de aanwezigen of men er wel in geslaagd is om de idealen van vroeger waar te maken. Zo ontstaan diverse portretten van kop stukken, die zich allen min of meer schuldig voelen aan ontrouw aan vroe gere idealen, een verraad dat uit ge makzucht en hang naar succes is begaan. Met Marcello Mastroianni en Carla Gravina. „The Pretenders" - regie Jos Stelling. Het verhaal speelt zich af in de vijf tiger jaren; het einde van de Ameri kaanse droom. Vijf vrienden die in een volksbuurt wonen, willen weg uit dit uitzichtloze milieu. Ze ontmoeten elkaar in het cafetaria in de weekend. Eén van de vrienden heeft een goede relatie met de bazin. De gebeurtenissen van één zo'n weekend zijn de ingrediënten van de film. „Home Movies" - Regie Brian de Palma. Home Movies is in alle opzichten een bijzondere film. Hij kwam tot stand met medewerking van een flink aantal film studenten, aan wie De Palma lesgeeft. Omdat de praktijk de beste oefen school is besloot De Palma zijn leer lingen één van zijn ideeën uit te laten werken. De opdracht luidde: Een komedie over het maken van een thriller-komedie met hedendaagse maatschappelijke achtergronden, een gekruide klucht over sex, terreur, bedrog, verraad en wraak alsmede nog een paar andere familie-aangelegen heden „The Mirror crack'd" - Guy Hamilton. „De spiegel barstte" naar het boek van Agatha Christie, draait het om een Amerikaanse filmploeg, die in het En gelse dorpje St. Mary Mead, woon plaats van Miss Marple, de film Mary, Queen of Scots komt opnemen. Grote ster uit de film is Marina Gregg, ge speeld door Elizabeth Taylor. Vanzelf sprekend valt er een dode en kan in specteur Dermot Craddock van Scot land Yard (James Fox) de oplossing niet vinden. Uiteindelijk is het Miss Marple, die heel slim combinerend het raadsel doorziet. „Little Lord Fauntleroy" - Regie Jack Gold. De derde verfilming van het beroem de verhaal over een Amerikaans jon getje, dat een Engels graafschap erft en opeens wordt overgeplaatst in een wereld die hem totaal onbekend is. Dit alles is schitterend weergegeven door Rick Schroder en Sir Alec Guinness. „It's my turn" - Regie Claudia Weill. Met „Girlfriends" (vorig seizoen film- ganger) liet Claudia Weill twee jonge vrouwen zich zelf ontdekken. Haar nieuwste film toont een dame (Jill Clayburgh) die zichzelf reeds gevonden heeft en dan met de problemen worstelt hoe ze verder moet. „Emanci patie is leuk, maar wat nu?" is jie vraag. Belangstellenden voor de filmgangerserie worden verzocht uit onderstaande lijst twaalf titels te schrappen. Deze uitge knipte lijst kan ingeleverd worden vóór woensdag 2 september bij; Het City Theater (Henk van Leeuwen), Gravenstraat 21, Den Burg, Jan Pijlman, Vloedlijn 21, Den Burg of in de brievenbus van het Gemeentehuis aan de Groeneplaats. 1. „See how she runs" - regie Richard Heffron. 2. „Death Watch" - regie Bernard Tavenier. 3. „American Gigolo" - regie Paul Schrader. 4. „Charlotte" - regie Frans Weisz 5. „La femme enfant" - regie Raphaele Billetdoux 6. „The Horror show" - regie Richard Schickel 7. „The Lucky Star" regie Max Fischer 8. „Chapter Two" - regie Robert Moore 9. „Mon oncle d'Amerique" - regie Alain Resnais 10. „Hopscotch" - regie Ronald Neame 11. „I come I care" - regie Henri Vernail 13. „Lili Marleen" - regie R. W. Fassbinder 14. „Animal Crackers" - Victor Heerman 15. „The secret Policeman's bal - Roger Graef 16. „Casablanca" - regie Michael Goritz 17. „La Provinciale" - regie Claude Goretta 18. „Ordinary People" - regie Robert Redford 19. „The Competition" - regie Joel Olianski 20. „A change of seasons" - Martin Ransohoff 21. „The Missing Link" - Picha 22. „La Banquière" - regie Francis Girod 23. ,,Le Demier Metro" - regie Frangois Truffait 24. „When a stranger calls" - regie Fred Walton 25. „Gloria" - regie John Cassavetes 26. „Kagemusha" - regie Akira Kurosawa 27. „Stardust memories" - regie Woody Allen 28. „Chère inconnue" - Moshe Mizrahi 29. „Being there" - regie Hal Ashby 30. „La Femme Flic" - regie Yves Boisset 31. „Elephant man" - regie David Lynch 32. „Chinatown" - regie Roman Polanski 33. „Laura" - regie David Hamilton 34. „Ein komischer Heiliger" - regie Klaus Lemke 35. „La Terrazza" - regie Ettora Scola 36. „The Pretenders" - regie Jos Stelling 37. „Home Movies" - regie Brian de Palma 38. „The mirror crack'd" - regie Gay Hamilton 39. „Little Lord Fauntleroy" - regie Jack Gold 40. „It's my turn" - regie Claudia Weill.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 11