DROS
Betonnen fietspad
vergt geen
onderhoud
Zwembad
Beddengeld
Auto in de sloot
Fietsendiefstal
Granaat gevonden
Aanrijding
Texelaars naar
Dodewaard
Ondeugdelijke auto
T rombosedienst
VERVOLG VAN PAG.l
VERVOLG VAN PAG.l
Aanrijding zonder9'
letsel
Auto gestolen
'a
NIEUWERENAUIT4
JOGGING Z/EN
SPRINTJE TREKKEN.
HKtmtrioorr
UUKtROPKum.
HAVENRESTAURANT TEXEL
Foto's KTF-feest
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 198
Dinsdagavond om ongeveer half
tien belandde een 20-jarige militair uit
Hoofddorp met zijn auto in de sloot.
Rijdende op de Hoornderweg ter hoog
te van de Hemmerweg verloor de
bestuurder als gevolg van te hard rijden
en een nat wegdek de macht over het
stuur, waarna de auto over de kop
sloeg en in de sloot terecht kwam. De
militair was nog maar één dag in het
bezit van zijn nieuwe auto. De wagen is
total loss. Bestuurder en mede-inzitten
de liepen geen letsel op. De bestuur
der werd aan een blaasproef onderwor
pen, maar bleek geen strafbaar
promillage alcohol in zijn bloed te
hebben.
Dinsdag werden drie fietsen
gestolen, die niet op slot stonden. Een
groene herenfiets van het merk Gazelle
en een groene damesfiets van het merk
Sparta Windsor de Luxe werden
dinsdagavond tussen 19.00 en 21.30
uur weggenomen bij dorpshuis 't Skil-
tje. Een zwarte damesfiets van het
merk Union werd dinsdag na 23 00 uur
ontvreemd bij een woning aan de
Schoorwal in Den Burg.
Een Duitse toerist vond dinsdag
tijdens een strandwandeling bij paal 28
een granaat. Het projectiel zal door de
Explosieven Opruimingsdienst
onschadelijk worden gemaakt.
Een Texelaar werd in de nacht van
maandag op dinsdag rijdend op de Wil-
helminalaan verblind door een tegenlig
ger en kwam daardoor in aanraking
met een geparkeerde auto. De veroor
zaker van de aanrijding reed aanvanke
lijk door maar meldde zich de volgende
morgen op het politiebureau. De auto's
liepen flinke schade op.
Zaterdag begint de blokkade-actie
tegen de kerncentrale in Dodewaard.
die een week zal duren. Het steun
comité Atoom Tegenstand afdeling
Texel wil aan Texelse deelnemers de
mogelijkheid bieden gezamenlijk te rei
zen. Opgave is mogelijk tot vrijdag
avond 21.00 uur (vandaag) bij het con
tactadres van het steuncomité: Vandy
Vreeman, Wilsterstraat 27 in Den Burg,
telefoon 02220-4280.
Afhankelijk van het aantal aanmel
dingen zal bekeken worden hoe het
vervoer geregeld wordt. Vertrokken
wordt zaterdagmorgen om negen uur.
Het comité wijst erop dat vooral deel
nemers die langere tijd, dus niet alleen
dit weekend, deel willen nemen voor de
actie nodig zijn. Volgende week zater
dag wordt als afsluiting van de blokkade
een demonstratie in Arnhem gehouden.
Deelname aan deze demonstratie is ook
mogelijk via het steuncomité. Opgave
tot donderdag 27. september bij boven
staand adres, waar men ook voor
verdere informatie over vertrektijden,
reiskosten e.d. terecht kan.
Maandagmiddag moest de politie een
auto van een 18-jarige Texelaar, die op
de Ruijslaan reed, uit het verkeer
nemen. Het voertuig verkeerde in zeer
slechte staat van onderhoud.
Iedere woensdagochtend volgens af
spraak van 9.00 tot 10.30 uur. Adres:
Groene Kruisgebouw (ingang tandart
sencentrum), Wittte Kruislaan, Den
Burg, tel. (02220) 4887 (uitsluitend
tijdens bovenstaande uren).
Indien u niet op het afgesproken
tijdstip kunt komen, dan gaarne kon-
takt opnemen voor woensdag met de
administratie van het laboratorium van
het Gemini-ziekenhuis, tel. (02230)
11414 tst. 232 of tst. 299
Mee te nemen: alle trombosedienst-
gegevens van elders en verzekerings-
gegevens (ziekenfondskaart).
De gegevens die de commissie inzake
de bouw en uitvoeringskosten heeft ge
noemd noemt het college summier. Zelf
dragen ze nog een aantal punten aan die
in het plan uitgebreider hadden moeten
worden bekeken, zoals de uitgebreide
verlichtings- en verwarmingsinstallatie.
„Voorts is het de vraag of de huidige
tegelpaden langs het bad als vloerbe
dekking gehandhaafd kunnen blijven.
Door de overkapping wordt het bad n.l.
een broedplaats van bacterién", aldus
het college dat hierbij opmerkt dat ook
uit het oogpunt van efficient schoon
maken gestreefd moet worden naar een
maakt met een bezem het zojuist
hij betaalt. B en W vinden dat allemaal
wenselijk en hechten vooral veel waarde
aan de eenvoud van het nieuwe sy
steem. Het aantal slaapplaatsen kan
makkelijk worden vastgesteld en ge
controleerd, eventueel door nog een
extra steekproef in de loop van het
seizoen. Ook de kampeerexploitatiever-
gunningen en de voorschriften van het
bestemmingsplan zijn dienstig bij de
controle, evenals de publiciteit (adver
tenties en accommodatielijst in de VVV-
krant e.d.) die de betreffende ver
huurder zelf maakt. Bij het huidige
systeem moet zeer intensief worden ge
controleerd. De meeste verhuurders
krijgen meerdere malen in het seizoen
bezoek van de betreffende gemeente
ambtenaar, die ook in de vakantiepe
rioden, in de weekenden en 's avonds in
actie moet komen en daarbij vele over
uren maakt. Die controle kan nu aan
zienlijk worden ingeperkt en veel van het
werk kan door de gemeentelijke com
puter worden overgenomen. B en W
vinden dat ook de logiesverstrekkers er
voordeel van hebben; ze worden in de
seizoendrukte niet meer lastig gevallen
door de controlerende ambtenaar. Nog
al ondeugend laten B en W in hun
discussienota ook uitkomen dat het
voor de Rijksbelastingdienst nu ook veel
moeilijker wordt om vast te stellen hoe
groot de (bij) verdienste door middel van
verhuur is geweest. Slechts het aantal
bedden is bekend, niet de omzet die
daarvan het gevolg is, omdat het aantal
overnachtingen geheim blijft.
Tarieven
Om een indruk te geven op welke
vaste bedragen per bed ongeveer kan
worden gerekend, heeft het college een
proefberekening gemaakt. Daaruit blijkt
dat het tarief bij hotels en pensions ruim
f78,— zal bedragen, bij logies met ont
bijt 728, bij zomerhuizen, zomer
woningen, appartementen e.d. 750,—
(of 7224,— per eenheid), kampeerter
reinen 737, jeugdherbergen, jeugd-
hotels, kampeerboerderijen 737,
Dit zijn dus de tarieven zoals deze
globaal zouden gelden zonder differen
tiatie. Wordt wel besloten tot differenti
atie (wat te verwachten is), dan worden
de 'duurdere' accommodaties hoger
aangeslagen en de kampeerboerderijen
e.d. lager.
Steeds minder bedden
Bij de vergelijkende berekeningen van
het oude en het nieuwe systeem komt in
de discussienota nog een opmerkelijk
feit naar voren. Volgens de administratie
van de toeristische heffingen (dus zowel
woonforensenbelasting als toeristenbe
lasting) zouden op Texel 33.605 toeris
tische slaapplaatsen zijn, terwijl het
werkelijke aantal slaapplaatsen volgens
een nauwkeurige gemeentelijke optel
som die in 1977 werd gemaakt, 38.500
moet zijn (en volgens de werkgroep
Landschapszorg Texel nog belangrijk
hoger). Is het aantal bedden in die paar
jaar met 5000 geslonken? B en W
merken op dat het aantal hotelbedden
en de bedden in de logies en ontbijt-
sector wel wat minder zijn geworden,
maar het verschil is uiteraard lang geen
5000. Er bestaat dus een flink aantal
niet geregistreerde bedden. Waar die
precies zitten is niet bekend, maar het
college is wel van plan ze op te sporen
en voor zover ze zijn te legaliseren ook
onder de toeristenbelasting te brengen
waardoor de totale opbrengst nog aan
merkelijk kan stijgen. (5000 bedden
brengen bij een bezetting gedurende
tiendagen 737.500, aan toeristenbe
lasting opl).
Watersport
Het nieuwe systeem met vaste bedra
gen per bed zal niet worden toegepast
voor de slaapplaatsen op de plezier
vaartuigen die in de jachthaven van
Oudeschild komen. Het vaststellen van
het aantal slaapplaatsen is onmogelijl
want er zijn steeds andere schepen
de aantallen wisselen sterk. Een oplo
sing zou zijn de watersportvereniging
belasten naar het gemiddeld aanl
overnachtingen van de afgelopen dr
jaar. De op deze wijze verkregen cap
citeit geldt slechts voor een jaar. Hi
gemiddelde van het daarop volgenc
jaar wordt verkregen door het gekoze
aantal jaren steeds een jaar te late
opschuiven. Het oudste van de
jaren vervalt en het nieuwste wortfi
toegevoegd. Achteraf wordt er
steeds bijgesteld naar het werkelijl
aantal overnachtingen. Voor de Wate
sportvereniging betekent het geen ext
werk, omdat de registratie ook va I
andere doeleinden vereist is.
Het nieuwe systeem waarbij dus gei
overnachtingen meer worden gerej
streerd door de gemeente, wordt o;
heffing wenseliik van de extra reii
ginsheffing voor recreatiebedrijven d V
geen gebruik maken van vuilcontainer 2
Deze extra heffing bedroeg vier cent p y
overnachting en bracht in het afgelopi
jaar totaal 711.343,— op, wat wein
was in verhouding tot de administrati
ve rompslomp.
Het ziet er naar uit dat het nieuy
systeem, al dan niet gewijzigd na
aanleiding van kritiek in commissie
raadsvergadering, in 1983 van kracht
worden. Dat is ook afhankelijk van
goedkeuring van Gedeputeerde State
Het is nog allerminst zeker of de nieuv bi
regeling er ongeschonden zal doork
menEen dergelijk systeem voor toer bi
tenbelasting wordt nog nergens ande
in het land toegepast en de gemeen
heeft dus alles zelf moeten bedenken dr
pi
D«
an
Twee Texelse automobilis
kwamen maandagavond in botsing
de Haffelderweg. Een 32-jarige auton
biliste uit Oosterend wilde rijdende
de Haffelderweg linksaf slaan en wi
daarbij aangereden door een 28-jar
Texelaar die komend uit tegenoverj
stelde richting tegelijkertijd rechi
sloeg. De 28-jarige automobilist v«
tweemaal aan een blaasproef en blo
proef onderworpen. De schade
beide auto's beperkte zich tot enC;,'
flinke deuken aan de voorzijde.
Een Texelaar, die dinsdagmorgen
auto wilde weqhalen na een serv
beurt in de garage, merkte dat
wagen gestolen was. De garagehoi
had de auto na de onderhoudsb
onafgesloten (is gebruikelijk) voor
garage gezet en de eigenaar kwam
wagen op het afgesproken ti
halen. De politie had de auto met
in de benodigde papieren echter
teruggevonden. Hij stond onbesi
digd geparkeerd op het terrein van
veerhaven.
SI.
die
>tri
iei
ia!
gei
ne
ek
10(
Tijdelijk aanbod. RenauiH Jogging
ti|deli|k fantastisch accessoire pakket van
rond de I 1 250. voor slechts 300.
Pakket 1 (basis 4 TL) Zonnedak, grilt met
vérairalars,wieisiernngen radioen stoot
lijster» Pakket 2(4 GTL) Zonnedak hoofd
steunen plus hoes wieisiernngen, radio
Renault 4 Jogging
i 13 $00. mkl BTW
Sportieve
''velgen
IBiauwe stripmq
Blauwe stool strips
Blauwe bumpers
Oorsprongweg 3, Eierland Texel
Tel 02225-233
Gezellig, sfeervol restaurant voor een
betaalbare plate of een speciaal menu, wat
u maar wenst.
Een uitstekend idee voor uw feestjes, parties en
diners.
Uw gastheer Jan C. Stolk, 02226 - 310.
Deze week speciaal aanbevolen:
Voor het plateservicerestaurant
Twee gebakken zeetongetjes, gemengde salade,
remouladesaus en frites
714,50
Voor het a la carte-restaurant:
Twee gebakken zeetongetjes, gemengde salade,
drie verse groenten, remouladesaus en
gebakken aardappelen,
719,50
Deze week speciaal aanbevolen:
Verse gekookte mosselen met 2 sauzen,
gemengde salade en frites
719,50
Vi
dee
indf
inkt
di
diss
9E
nee
srs
lan
dee
hoe
corn
mite
taal
;ipp,
liet
KWt
iouc
lan i
anti
add
v
ersb
'an I
De machine gefotografeerd op het moment dat deze van een nieuw voorraadje beton wordt voorzien. Dat gebeurt met een shovel, die het beton
uit een aan de weg geplaatste container betrekt. Deze container wordt door drie af en aan rijdende mortelwagens, die elk 4 m' kunnen ver
voeren, volgehouden. Eind volgende week is het betonwerk klaar
ander betegeling. Dat geldt ook voor de
doucheruimten en kleedkamers. Verder
is het college van mening dat het aantal
kleedkamers bij een dergelijk doorlo
pend bezoekersaanbod uitgebreid moet
worden.
Te groot
Het college is niet gelukkig met het
feit dat de commissie gekozen heeft
voor een grote hal waarin reeds reke
ning wordt gehouden met de uitbrei
ding van een diep bad. „Wij vragen ons
af of een overkapping van een dergelijke
omvang zijn doel niet voorbij schiet".
Het college noemt de hoek die door de
commissie voorlopig recreatieruimte is
genoemd dan ook 'onnodig' kostenver
hogend
Ook is het college niet optimistisch
over de door de commissie genoemde
subsidies van het rijk. Bij deze instanties
is het wachten op een zwembadnota en
tot die tijd is de subsidiemogelijkheid
van de provincie voor zwembaden 'be
vroren'. Ook komt Texel niet in aan
merking voor subsidie van CRM:. Of
voor de zwembadbouw geld verkregen
kan worden van het ministerie van
sociale zaken in het kader van de
werkgelegenheidsprojecten verwacht
het college op korte termijn zeker niet.
„Het hangt van de nieuwe regering af
en het zwembad is hiervoor nog niet
aangemeld. Een dergelijke toewijzing
zou geruimte tijd duren en biedt daarom
op korte termijn geen perspectief."
Maar zoals gezegd het college is er om
andere redenen al niet van overtuigd dat
het commissieplan een haalbare kaart is.
Het collegestandpunt komt nog ter
sprake in diverse commissies en uiter
aard de gemeenteraad. Ook de sectie
sport en recreatie van de Welzijns-
stichting zal een reactie op het plan
geven.
Van de feestelijkheden rond het 90-
jarig bestaan van het Koninklijk Texels
Fanfarekorps zijn 250 verschillende fo
to's gemaakt. Deze zijn vanaf heden
dagelijks te zien in de winkels van Zegel
Jongens- en Herenkleding, Weverstraat
32 en Weikoop, Waalderstraat 53. De
geexposeerde foto's kunnen door be
langstellenden worden nabesteld.
De machine aan het werk in het Newomij-gedeette van het recreatieplan De Krim. De man op de
gestorte beton enigszins ruw. Ambtenaar J. Frederici, die voor de gemeente Texel de directie voert controleert met de duimstok de dikte van
het pad.
Deze week viel iets bijzonders te bele
ven op gebied van wegenbouw: begon
nen werd met de aanleg van het eerste
betonnen fietspad van Texel. Het pad
ligt bij de Krimweg en vormt de ver
binding tussen het bestaande pad van
De Koog naar de vuurtoren en het Eier-
landsche Huis in De Cocksdorp. Een af
takking komt uit op de Postweg ter
hoogte van hotel Marinus. Het beton
nen pad wordt totaal 2600 meter lang bij
een breedte van 2V2 meter. Het (onge
wapende) beton wordt 15 centimeter
dik gestort zodat voor het hele pad zo'n
duizend kubieke meter beton nodig is.
Het leggen van een betonnen fietspad
is specialistenwerk en gebeurt met be
hulp van een automatisch werkende
machine. Hoofdaannemer De Vries en
Van de Wiel heeft dit storten uitbesteed
aan de firma Cobeton uit Geldermalsen,
die het benodigde beton betrekt van de
betoncentrale van Rab in Oudeschild.
Specialistenwerk
Het leggen van het pad lijkt eenvou
diger dan het is; het steekt allemaal erg
nauw. Met name worden hoge eisen
gestelt aan de 'dikte' van het beton. Het
bevat zo weinig water, dat het uit
zichzelf niet vloeit; dat gebeurt pas als
het in aanraking komt met het tril-
mechamsme van de machine. Voor de
heer Van Elk van de betoncentrale was
het een uitdaging om telkens weer een
vracht van de vereiste uniforme kwaliteit
af te leveren. De mensen die de machine
bedienen zijn tot dusver over hem zeer
tevreden. Het karwei verloopt naar
wens. Het is een lust voor het oog hoe
de machine, die zich automatisch stuurt
langs een metalen draad waarmee tevo
ren het tracee is aangegeven, een vol
komen strakke en gladde betonstrook
achterlaat. Té glad mag het in verband
met slipgevaar voor de fietsers niet wor
den en daarom haalt een van de mensen
van Cobeton vanaf een wagentje dat
door de machine wordt voorgetrokken,
telkens een ruwe bezem over het beton,
waardoor een korrelige oppervlakte
ontstaat. Al na een dag is het beton
'houwes' maar helemaal keihard is het
pas na een maand.
Voegen
Tijdens een bepaald moment van het
verhardingsproces, ongeveer een dag
na het storten, wordt met een zaagma
chine om de 3>i meter een voeg in het
beton gezaagd om het krimpen en trek
ken op te vangen. Die voeg is slechts 5
centimeter diep maar als gevolg van het
krimpen dat met het verharden gepaard
gaat, breekt het beton verder vanzelf
door. Omdat het aldus onstane onderste
deel van de breuklijn niet kaarsrecht is,
kunnen de losgekomen stukken beton
niet ten opzichte van elkaar verschuiven
of verzakken.
Een betonnen fietpad heeft veel voor
delen boven een pad van asfalt. Beton
vergt geen onderhoud en planten kun
nen er niet doorheen groeien. „Door
groei" geeft op diverse Texelse fiets
paden veel schade. Onder andere het
fietpad De Koog-vuurtoren is er op
sommige plaatsen onberijdbaar door
geworden. Zelfs het nog betrekkelijk
nieuwe pad langs de Nieuwlanderweg
vertoont hier en daar doorgroeiver-
schijnselen in de vorm van bulten en
gaten. Dat is uiteraard al lang bekend,
maar tot voor kort werd toch de voor
keur gegeven aan asfaltpaden omdat
deze een minder hoge investering verg
den. Maar zoals alle aardolieprodukten
is asfalt sterk in prijs gestegen en nu is
een betonnen pad zelfs goedkoper
omdat er minder bijkomend grondwerk
aan tepas komt.
Kronkels
Toch is het niet waarschijnlijk dat op
Texel nog veel meer betonnen fiets
paden zullen worden aangelegd om de
eenvoudige redenen dat het Texelse
fietspadenplan inmiddels helemaal is
uitgevoerd, afgezien van een enkel stuk
(zoals dat langs de Limietweg) waarvan
de wenselijkheid wordt betwist, het be
tonnen fietpad dat nu wordt aangelegd
kost ongeveer 4,5 ton. De gemeentelijke
ontwerpers hebben bewust een kaars
recht verloop vermeden. Op sommige
plaatsen doet het pad denken aan een
kronkelende beek die een harmonisch
geheel zal vormen met de toekomstige
beplanting in dit deels voor recreatie-
bouw bestemde gebied.