DROS Betonnen fietspad vergt geen onderhoud Zwembad Beddengeld Auto in de sloot Fietsendiefstal Granaat gevonden Aanrijding Texelaars naar Dodewaard Ondeugdelijke auto T rombosedienst VERVOLG VAN PAG.l VERVOLG VAN PAG.l Aanrijding zonder9' letsel Auto gestolen 'a NIEUWERENAUIT4 JOGGING Z/EN SPRINTJE TREKKEN. HKtmtrioorr UUKtROPKum. HAVENRESTAURANT TEXEL Foto's KTF-feest PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 18 SEPTEMBER 198 Dinsdagavond om ongeveer half tien belandde een 20-jarige militair uit Hoofddorp met zijn auto in de sloot. Rijdende op de Hoornderweg ter hoog te van de Hemmerweg verloor de bestuurder als gevolg van te hard rijden en een nat wegdek de macht over het stuur, waarna de auto over de kop sloeg en in de sloot terecht kwam. De militair was nog maar één dag in het bezit van zijn nieuwe auto. De wagen is total loss. Bestuurder en mede-inzitten de liepen geen letsel op. De bestuur der werd aan een blaasproef onderwor pen, maar bleek geen strafbaar promillage alcohol in zijn bloed te hebben. Dinsdag werden drie fietsen gestolen, die niet op slot stonden. Een groene herenfiets van het merk Gazelle en een groene damesfiets van het merk Sparta Windsor de Luxe werden dinsdagavond tussen 19.00 en 21.30 uur weggenomen bij dorpshuis 't Skil- tje. Een zwarte damesfiets van het merk Union werd dinsdag na 23 00 uur ontvreemd bij een woning aan de Schoorwal in Den Burg. Een Duitse toerist vond dinsdag tijdens een strandwandeling bij paal 28 een granaat. Het projectiel zal door de Explosieven Opruimingsdienst onschadelijk worden gemaakt. Een Texelaar werd in de nacht van maandag op dinsdag rijdend op de Wil- helminalaan verblind door een tegenlig ger en kwam daardoor in aanraking met een geparkeerde auto. De veroor zaker van de aanrijding reed aanvanke lijk door maar meldde zich de volgende morgen op het politiebureau. De auto's liepen flinke schade op. Zaterdag begint de blokkade-actie tegen de kerncentrale in Dodewaard. die een week zal duren. Het steun comité Atoom Tegenstand afdeling Texel wil aan Texelse deelnemers de mogelijkheid bieden gezamenlijk te rei zen. Opgave is mogelijk tot vrijdag avond 21.00 uur (vandaag) bij het con tactadres van het steuncomité: Vandy Vreeman, Wilsterstraat 27 in Den Burg, telefoon 02220-4280. Afhankelijk van het aantal aanmel dingen zal bekeken worden hoe het vervoer geregeld wordt. Vertrokken wordt zaterdagmorgen om negen uur. Het comité wijst erop dat vooral deel nemers die langere tijd, dus niet alleen dit weekend, deel willen nemen voor de actie nodig zijn. Volgende week zater dag wordt als afsluiting van de blokkade een demonstratie in Arnhem gehouden. Deelname aan deze demonstratie is ook mogelijk via het steuncomité. Opgave tot donderdag 27. september bij boven staand adres, waar men ook voor verdere informatie over vertrektijden, reiskosten e.d. terecht kan. Maandagmiddag moest de politie een auto van een 18-jarige Texelaar, die op de Ruijslaan reed, uit het verkeer nemen. Het voertuig verkeerde in zeer slechte staat van onderhoud. Iedere woensdagochtend volgens af spraak van 9.00 tot 10.30 uur. Adres: Groene Kruisgebouw (ingang tandart sencentrum), Wittte Kruislaan, Den Burg, tel. (02220) 4887 (uitsluitend tijdens bovenstaande uren). Indien u niet op het afgesproken tijdstip kunt komen, dan gaarne kon- takt opnemen voor woensdag met de administratie van het laboratorium van het Gemini-ziekenhuis, tel. (02230) 11414 tst. 232 of tst. 299 Mee te nemen: alle trombosedienst- gegevens van elders en verzekerings- gegevens (ziekenfondskaart). De gegevens die de commissie inzake de bouw en uitvoeringskosten heeft ge noemd noemt het college summier. Zelf dragen ze nog een aantal punten aan die in het plan uitgebreider hadden moeten worden bekeken, zoals de uitgebreide verlichtings- en verwarmingsinstallatie. „Voorts is het de vraag of de huidige tegelpaden langs het bad als vloerbe dekking gehandhaafd kunnen blijven. Door de overkapping wordt het bad n.l. een broedplaats van bacterién", aldus het college dat hierbij opmerkt dat ook uit het oogpunt van efficient schoon maken gestreefd moet worden naar een maakt met een bezem het zojuist hij betaalt. B en W vinden dat allemaal wenselijk en hechten vooral veel waarde aan de eenvoud van het nieuwe sy steem. Het aantal slaapplaatsen kan makkelijk worden vastgesteld en ge controleerd, eventueel door nog een extra steekproef in de loop van het seizoen. Ook de kampeerexploitatiever- gunningen en de voorschriften van het bestemmingsplan zijn dienstig bij de controle, evenals de publiciteit (adver tenties en accommodatielijst in de VVV- krant e.d.) die de betreffende ver huurder zelf maakt. Bij het huidige systeem moet zeer intensief worden ge controleerd. De meeste verhuurders krijgen meerdere malen in het seizoen bezoek van de betreffende gemeente ambtenaar, die ook in de vakantiepe rioden, in de weekenden en 's avonds in actie moet komen en daarbij vele over uren maakt. Die controle kan nu aan zienlijk worden ingeperkt en veel van het werk kan door de gemeentelijke com puter worden overgenomen. B en W vinden dat ook de logiesverstrekkers er voordeel van hebben; ze worden in de seizoendrukte niet meer lastig gevallen door de controlerende ambtenaar. Nog al ondeugend laten B en W in hun discussienota ook uitkomen dat het voor de Rijksbelastingdienst nu ook veel moeilijker wordt om vast te stellen hoe groot de (bij) verdienste door middel van verhuur is geweest. Slechts het aantal bedden is bekend, niet de omzet die daarvan het gevolg is, omdat het aantal overnachtingen geheim blijft. Tarieven Om een indruk te geven op welke vaste bedragen per bed ongeveer kan worden gerekend, heeft het college een proefberekening gemaakt. Daaruit blijkt dat het tarief bij hotels en pensions ruim f78,— zal bedragen, bij logies met ont bijt 728, bij zomerhuizen, zomer woningen, appartementen e.d. 750,— (of 7224,— per eenheid), kampeerter reinen 737, jeugdherbergen, jeugd- hotels, kampeerboerderijen 737, Dit zijn dus de tarieven zoals deze globaal zouden gelden zonder differen tiatie. Wordt wel besloten tot differenti atie (wat te verwachten is), dan worden de 'duurdere' accommodaties hoger aangeslagen en de kampeerboerderijen e.d. lager. Steeds minder bedden Bij de vergelijkende berekeningen van het oude en het nieuwe systeem komt in de discussienota nog een opmerkelijk feit naar voren. Volgens de administratie van de toeristische heffingen (dus zowel woonforensenbelasting als toeristenbe lasting) zouden op Texel 33.605 toeris tische slaapplaatsen zijn, terwijl het werkelijke aantal slaapplaatsen volgens een nauwkeurige gemeentelijke optel som die in 1977 werd gemaakt, 38.500 moet zijn (en volgens de werkgroep Landschapszorg Texel nog belangrijk hoger). Is het aantal bedden in die paar jaar met 5000 geslonken? B en W merken op dat het aantal hotelbedden en de bedden in de logies en ontbijt- sector wel wat minder zijn geworden, maar het verschil is uiteraard lang geen 5000. Er bestaat dus een flink aantal niet geregistreerde bedden. Waar die precies zitten is niet bekend, maar het college is wel van plan ze op te sporen en voor zover ze zijn te legaliseren ook onder de toeristenbelasting te brengen waardoor de totale opbrengst nog aan merkelijk kan stijgen. (5000 bedden brengen bij een bezetting gedurende tiendagen 737.500, aan toeristenbe lasting opl). Watersport Het nieuwe systeem met vaste bedra gen per bed zal niet worden toegepast voor de slaapplaatsen op de plezier vaartuigen die in de jachthaven van Oudeschild komen. Het vaststellen van het aantal slaapplaatsen is onmogelijl want er zijn steeds andere schepen de aantallen wisselen sterk. Een oplo sing zou zijn de watersportvereniging belasten naar het gemiddeld aanl overnachtingen van de afgelopen dr jaar. De op deze wijze verkregen cap citeit geldt slechts voor een jaar. Hi gemiddelde van het daarop volgenc jaar wordt verkregen door het gekoze aantal jaren steeds een jaar te late opschuiven. Het oudste van de jaren vervalt en het nieuwste wortfi toegevoegd. Achteraf wordt er steeds bijgesteld naar het werkelijl aantal overnachtingen. Voor de Wate sportvereniging betekent het geen ext werk, omdat de registratie ook va I andere doeleinden vereist is. Het nieuwe systeem waarbij dus gei overnachtingen meer worden gerej streerd door de gemeente, wordt o; heffing wenseliik van de extra reii ginsheffing voor recreatiebedrijven d V geen gebruik maken van vuilcontainer 2 Deze extra heffing bedroeg vier cent p y overnachting en bracht in het afgelopi jaar totaal 711.343,— op, wat wein was in verhouding tot de administrati ve rompslomp. Het ziet er naar uit dat het nieuy systeem, al dan niet gewijzigd na aanleiding van kritiek in commissie raadsvergadering, in 1983 van kracht worden. Dat is ook afhankelijk van goedkeuring van Gedeputeerde State Het is nog allerminst zeker of de nieuv bi regeling er ongeschonden zal doork menEen dergelijk systeem voor toer bi tenbelasting wordt nog nergens ande in het land toegepast en de gemeen heeft dus alles zelf moeten bedenken dr pi D« an Twee Texelse automobilis kwamen maandagavond in botsing de Haffelderweg. Een 32-jarige auton biliste uit Oosterend wilde rijdende de Haffelderweg linksaf slaan en wi daarbij aangereden door een 28-jar Texelaar die komend uit tegenoverj stelde richting tegelijkertijd rechi sloeg. De 28-jarige automobilist v« tweemaal aan een blaasproef en blo proef onderworpen. De schade beide auto's beperkte zich tot enC;,' flinke deuken aan de voorzijde. Een Texelaar, die dinsdagmorgen auto wilde weqhalen na een serv beurt in de garage, merkte dat wagen gestolen was. De garagehoi had de auto na de onderhoudsb onafgesloten (is gebruikelijk) voor garage gezet en de eigenaar kwam wagen op het afgesproken ti halen. De politie had de auto met in de benodigde papieren echter teruggevonden. Hij stond onbesi digd geparkeerd op het terrein van veerhaven. SI. die >tri iei ia! gei ne ek 10( Tijdelijk aanbod. RenauiH Jogging ti|deli|k fantastisch accessoire pakket van rond de I 1 250. voor slechts 300. Pakket 1 (basis 4 TL) Zonnedak, grilt met vérairalars,wieisiernngen radioen stoot lijster» Pakket 2(4 GTL) Zonnedak hoofd steunen plus hoes wieisiernngen, radio Renault 4 Jogging i 13 $00. mkl BTW Sportieve ''velgen IBiauwe stripmq Blauwe stool strips Blauwe bumpers Oorsprongweg 3, Eierland Texel Tel 02225-233 Gezellig, sfeervol restaurant voor een betaalbare plate of een speciaal menu, wat u maar wenst. Een uitstekend idee voor uw feestjes, parties en diners. Uw gastheer Jan C. Stolk, 02226 - 310. Deze week speciaal aanbevolen: Voor het plateservicerestaurant Twee gebakken zeetongetjes, gemengde salade, remouladesaus en frites 714,50 Voor het a la carte-restaurant: Twee gebakken zeetongetjes, gemengde salade, drie verse groenten, remouladesaus en gebakken aardappelen, 719,50 Deze week speciaal aanbevolen: Verse gekookte mosselen met 2 sauzen, gemengde salade en frites 719,50 Vi dee indf inkt di diss 9E nee srs lan dee hoe corn mite taal ;ipp, liet KWt iouc lan i anti add v ersb 'an I De machine gefotografeerd op het moment dat deze van een nieuw voorraadje beton wordt voorzien. Dat gebeurt met een shovel, die het beton uit een aan de weg geplaatste container betrekt. Deze container wordt door drie af en aan rijdende mortelwagens, die elk 4 m' kunnen ver voeren, volgehouden. Eind volgende week is het betonwerk klaar ander betegeling. Dat geldt ook voor de doucheruimten en kleedkamers. Verder is het college van mening dat het aantal kleedkamers bij een dergelijk doorlo pend bezoekersaanbod uitgebreid moet worden. Te groot Het college is niet gelukkig met het feit dat de commissie gekozen heeft voor een grote hal waarin reeds reke ning wordt gehouden met de uitbrei ding van een diep bad. „Wij vragen ons af of een overkapping van een dergelijke omvang zijn doel niet voorbij schiet". Het college noemt de hoek die door de commissie voorlopig recreatieruimte is genoemd dan ook 'onnodig' kostenver hogend Ook is het college niet optimistisch over de door de commissie genoemde subsidies van het rijk. Bij deze instanties is het wachten op een zwembadnota en tot die tijd is de subsidiemogelijkheid van de provincie voor zwembaden 'be vroren'. Ook komt Texel niet in aan merking voor subsidie van CRM:. Of voor de zwembadbouw geld verkregen kan worden van het ministerie van sociale zaken in het kader van de werkgelegenheidsprojecten verwacht het college op korte termijn zeker niet. „Het hangt van de nieuwe regering af en het zwembad is hiervoor nog niet aangemeld. Een dergelijke toewijzing zou geruimte tijd duren en biedt daarom op korte termijn geen perspectief." Maar zoals gezegd het college is er om andere redenen al niet van overtuigd dat het commissieplan een haalbare kaart is. Het collegestandpunt komt nog ter sprake in diverse commissies en uiter aard de gemeenteraad. Ook de sectie sport en recreatie van de Welzijns- stichting zal een reactie op het plan geven. Van de feestelijkheden rond het 90- jarig bestaan van het Koninklijk Texels Fanfarekorps zijn 250 verschillende fo to's gemaakt. Deze zijn vanaf heden dagelijks te zien in de winkels van Zegel Jongens- en Herenkleding, Weverstraat 32 en Weikoop, Waalderstraat 53. De geexposeerde foto's kunnen door be langstellenden worden nabesteld. De machine aan het werk in het Newomij-gedeette van het recreatieplan De Krim. De man op de gestorte beton enigszins ruw. Ambtenaar J. Frederici, die voor de gemeente Texel de directie voert controleert met de duimstok de dikte van het pad. Deze week viel iets bijzonders te bele ven op gebied van wegenbouw: begon nen werd met de aanleg van het eerste betonnen fietspad van Texel. Het pad ligt bij de Krimweg en vormt de ver binding tussen het bestaande pad van De Koog naar de vuurtoren en het Eier- landsche Huis in De Cocksdorp. Een af takking komt uit op de Postweg ter hoogte van hotel Marinus. Het beton nen pad wordt totaal 2600 meter lang bij een breedte van 2V2 meter. Het (onge wapende) beton wordt 15 centimeter dik gestort zodat voor het hele pad zo'n duizend kubieke meter beton nodig is. Het leggen van een betonnen fietspad is specialistenwerk en gebeurt met be hulp van een automatisch werkende machine. Hoofdaannemer De Vries en Van de Wiel heeft dit storten uitbesteed aan de firma Cobeton uit Geldermalsen, die het benodigde beton betrekt van de betoncentrale van Rab in Oudeschild. Specialistenwerk Het leggen van het pad lijkt eenvou diger dan het is; het steekt allemaal erg nauw. Met name worden hoge eisen gestelt aan de 'dikte' van het beton. Het bevat zo weinig water, dat het uit zichzelf niet vloeit; dat gebeurt pas als het in aanraking komt met het tril- mechamsme van de machine. Voor de heer Van Elk van de betoncentrale was het een uitdaging om telkens weer een vracht van de vereiste uniforme kwaliteit af te leveren. De mensen die de machine bedienen zijn tot dusver over hem zeer tevreden. Het karwei verloopt naar wens. Het is een lust voor het oog hoe de machine, die zich automatisch stuurt langs een metalen draad waarmee tevo ren het tracee is aangegeven, een vol komen strakke en gladde betonstrook achterlaat. Té glad mag het in verband met slipgevaar voor de fietsers niet wor den en daarom haalt een van de mensen van Cobeton vanaf een wagentje dat door de machine wordt voorgetrokken, telkens een ruwe bezem over het beton, waardoor een korrelige oppervlakte ontstaat. Al na een dag is het beton 'houwes' maar helemaal keihard is het pas na een maand. Voegen Tijdens een bepaald moment van het verhardingsproces, ongeveer een dag na het storten, wordt met een zaagma chine om de 3>i meter een voeg in het beton gezaagd om het krimpen en trek ken op te vangen. Die voeg is slechts 5 centimeter diep maar als gevolg van het krimpen dat met het verharden gepaard gaat, breekt het beton verder vanzelf door. Omdat het aldus onstane onderste deel van de breuklijn niet kaarsrecht is, kunnen de losgekomen stukken beton niet ten opzichte van elkaar verschuiven of verzakken. Een betonnen fietpad heeft veel voor delen boven een pad van asfalt. Beton vergt geen onderhoud en planten kun nen er niet doorheen groeien. „Door groei" geeft op diverse Texelse fiets paden veel schade. Onder andere het fietpad De Koog-vuurtoren is er op sommige plaatsen onberijdbaar door geworden. Zelfs het nog betrekkelijk nieuwe pad langs de Nieuwlanderweg vertoont hier en daar doorgroeiver- schijnselen in de vorm van bulten en gaten. Dat is uiteraard al lang bekend, maar tot voor kort werd toch de voor keur gegeven aan asfaltpaden omdat deze een minder hoge investering verg den. Maar zoals alle aardolieprodukten is asfalt sterk in prijs gestegen en nu is een betonnen pad zelfs goedkoper omdat er minder bijkomend grondwerk aan tepas komt. Kronkels Toch is het niet waarschijnlijk dat op Texel nog veel meer betonnen fiets paden zullen worden aangelegd om de eenvoudige redenen dat het Texelse fietspadenplan inmiddels helemaal is uitgevoerd, afgezien van een enkel stuk (zoals dat langs de Limietweg) waarvan de wenselijkheid wordt betwist, het be tonnen fietpad dat nu wordt aangelegd kost ongeveer 4,5 ton. De gemeentelijke ontwerpers hebben bewust een kaars recht verloop vermeden. Op sommige plaatsen doet het pad denken aan een kronkelende beek die een harmonisch geheel zal vormen met de toekomstige beplanting in dit deels voor recreatie- bouw bestemde gebied.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 2