Groen TGeirts JexeU in het karL> Belofte van voorganger tijdig nagekomen 1 Statenleden willen pralen over aanleginrichting TV O vraagt om dubbele brug Minister Zeevalking over dijkverzwaring: Ere-penning voor L. J. Weijdt Open dag van Overkoepeling Vrouwenorganisaties Wijziging knipkaarten TESO TEXELSE LEKKERNIJEN VOOR MINISTER DINSDAG 3 NOVEMBER 1981 JAARGANG NR. 9624 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en Hans Oosterhof. Weverstraat 31, Den Burg, tel. (02220) 4988 Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. lid Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652 Abonnementsprijs Al5,10 per kwartaal 70 cent incasso; los 60 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60.398. emissionair minister van Verkeer en Waterstaat mr. H. J. Zeevalking eeft vanmorgen in het Havenrestaurant van 't Horntje zijn tevreden- eid uitgesproken over de wijze waarop de Texelse dijkver- waringswerken zijn uitgevoerd. Niet alleen heeft men zich gehouden an de door zijn ambtsvoorganger Westerterp genoemde termijn taar ook geeft het voldoening dat de vernieuwde dijk er gekomen is geslaagd overleg met de milieuinstanties. „Het verheugt mij ijzonder dat bij het opstellen van de plannen en de uitvoering van de lerken een zo goede samenwerking met de verschillende milieu- istanties en -organisaties heeft kunnen ontstaan. Ik meen te mogen eggen dat het resultaat van de verzwaring van de waterkering in het eheel van natuur en landschap er mag zijn." De minister bracht in zijn toespraak itvoerig de spectaculaire demonstratie herinnering die de Texelaars in 1976 ielden in Den Haag om daar de rsnelde uitvoering van de dijkver- waringswerken te bepleiten. Aanlei- ing was de buitengewoon gevaarlijke lestand die zich januari van dat jaar als evolg van storm en extreem hoog eter had voorgedaan. Het Overkoepelend Orgaan van rouwenorganisaties houdt open dag op linsdag 17 november en nodigt leden en ielangstellenden uit deze dag te bezoe- :en. In de ochtendvergadering spreekt nevrouw N. van der Bijl-Eldermans over Ie veiligheid in en om huis. Er ligt meer inveiligheid op de loer dan men denkt. :r gebeuren meer dodelijke ongelukken n en om huis dan in het verkeer! 's Middags treedt mevrouw Craanen op net haar groep, die een geheel nieuw irogramma over het leven van Wim Jonneveld zal brengen. Voor deze dag ■noet men zich opgeven voor 12 ïovember bij E. Schouwstra-Hoogterp, lel. 02220-3474, of bij de tweede voor- :itter A. Oskam-van de Sterre, tel. )2220-2185. De dag begint om 9.30 uur n wordt gehouden in jeugdherberg 'anorama. De kosten voor de hele dag rijn 710, Ochtend- of middagverga- iering 73,50. Zeevalking zei de brief die de Texe laars bij die gelegenheid hadden over handigd aan zijn voorganger nog eens te hebben nagelezen, waarbij hij was ge stuit op de passage „Texelaars zijn van een zeldzaam ras en hebben vriendelijke koppen." Dat sloeg op het schapenras maar de bewindsman had toch ook aan de mensen van Texel gedacht, want de demonstratie was duidelijk doch vrien delijk geweest, niet emotioneel maar nuchter. Destijds waren de protest brieven aan de minister (ondertekend door 7000 volwassen Texelaars) over handigd in een schapenvacht. Door de schapenvacht in een van zijn woon- of werkvertrekken te leggen zou de minister „minstens twee maal in de 24 uur" aan Texel moeten denken. Zee valking zei niet te weten of het van de schapenvacht is gekomen, maar een feit is dat de dijk nu klaar is zodat heel Texel delta-veilig is. Daarbij heeft men zich gehouden aan het jaar 1981, dat door Westerterp was beloofd. Westkust Wat betreft het beheer van de ver nieuwde dijk zei de bewindsman dat hierover binnenkort een gesprek tussen betrokkenen zal plaatshebben, zoals door voorganger Tuynman is aange kondigd. Wat betreft nieuwe maatre gelen om de afslag van de duinkust van Texel tot staan te brengen, stelde minister Zeevalking niets in het vooruit zicht. Het pleidooi daarvoor van de bur gemeester zei hij begrijpelijk en terecht te vinden. „Maar het gaat hier om een natuurverschijnsel dat momenteel niet SSJMWSi alleen voor Texel geldt en .waarbij meer belangen spelen dan alleen de water kering." Waaraan de minister toevoeg de dat momenteel de beleidsanalytische studie met betrekking tot de kustafslag gaande is, maar dat hij niet direct een pasklare oplossing bij de hand heeft. Een uitvoerig verslag van het bezoek van minister Zeevalking kan men te gemoet zien in de volgende krant. Per 1 november zijn de TESO- knipkaarten voor personen van 10 jaar en ouder, voor kinderen en voor personen met een Pas-65 ge wijzigd. Het aantal retouren dat per knipkaart gekocht wordt, is ni. met 5 verhoogd. De prijs per retour blijft echter hetzelfde. De knipkaart voor personen van 10 jaar en ouder en voor degenen met een Pas-65 komt op 15 retouren (was op 10 retouren (was 5). Enige jaren geleden is het zomertarief ingevoerd, waardoor de toerist voor een losse retour 20% meer betaald dan in de winter het geval is. De knipkaar ten zijn destijds buiten de invoering van het zomertarief gebleven, omdat deze kaarten volgens TESO, met name door Texelaars gebruikt worden. De knipkaart heeft ten opzichte van het wintertarief een korting van ongeveer 28% en op het zomertarief van 40%. Hierdoor zijn steeds meer toeristen en niet-Texelaars overgestapt op het kopen van een knipkaart. „Het gemiddelde tarief is hierdoor negatief beïnvloed", aldus TESO, die om dit te voorkomen een algemene ta- riefskorrektie noodzakelijk vindt. Door uitbreiding van het aantal knippen is de aantrekkelijkheid van deze kaart voor met-Texelse gebruikers verminderd. De oude retourkaarten die vóór 1 november 1981 gekocht zijn, blijven normaal geldig. Bedrijfsleider Boorsma uiterst rechtsin gesprek met de Statenleden tijdens de excursie in de zuivelfabriek. Verder staan op de foto (van links naar rechts) CDA-secretaris L. J. van der Geest oud-raadslid J. Witte, wethouder J. Nauta en de secretaresse van de CDA-statenfractfe. De CDA statenleden S. P. Steltenpool uit Wervershoof en Ir. J. M. R. Arnouts uit Wieringerwerf zijn bereid in het provinciaal bestuur de discussie opgang te brengen over de wenselijkheid van dubbeldeks landingsbruggen in de veerhavens, waardoor het bovendek van TESO's veerboot „Molengat" in gebruik kan worden genomen. Alvorens dat door het stellen van vragen te doen, zullen zij zich nauwkeurig op de hoogte stellen van de voordelen die men daarvan op Texel verwacht maar ook van de argumenten die het provinciaal bestuur destijds tot een weigerachtige houding hebben gebracht. De statenleden toonden hun interesse voor het veerdienstvraagstuk tijdens een werkbezoek dat ze donderdag aan Texel brachten en dat werd afgesloten met een openbare CDA-vergadering in hotel „De Pelikaan", waar ook andere be- Hol monument dat hat Texelse dettaprojekt In herinnering houdt werd vanmorgen door minis ter Zeevalking onthuld, nadat het gisterochtend door een kraan op zijn plaats wes gezet Het gedenkteken lontworpen door Harry Tielemans en vervaardigd door medewerkers van Smede- rij Boom uit Oudaschildl is zeven meter hoog en stelt de oostkust ven Texel voor. Het Texels Verbond van Onderne mers heeft het bezoek van minister Zeevalking van Verkeer en Waterstaat aangegrepen om de bewindsman te vragen de aanleginrichtingen in de haven van Den Helder en Texel aan te passen, zodat de dubbeldeks veerboot Molengat volledig kan worden gebruikt. Een verzoek van die strekking werd vanmorgen overhandigd door enkele Texelaars in klederdracht tegelijk met een mand met Texelse produkten. De ondernemers willen dat de minister zo spoedig mogelijk de betreffende dien sten van rijskwaterstaat opdracht geeft een studie uit te voeren om tot rea lisering van de aanpassing van de aan leginrichtingen te komen. In de brief wordt er op gewezen dat de Texelse gemeenschap zeer afhanke lijk is van het toerisme. Een groot deel van de bevolking dankt er direct of indi rect zijn inkomen aan. Bovendien draagt het op het toerisme afgestemde hoge voorzieningenniveau bij aan een kwali tatief goed leefklimaat voor alle in woners. Het toerisme is in het bijzonder belangrijk omdat andere bedrijfsactiviteit voor Texel moeilijk is aan te trekken omdat een eiland nu eenmaal minder gunstige vestigingsplaats is voor kleine nijverheid en dienstverlenende bedrij ven. „De negatieve gevolgen die uit gaan van het alom aanwezige span ningsveld van kosten- en opbrengst- ontwikkeling blijven uiteraard ook het Texelse bedrijfsleven niet bepaard", aldus het TVO. „Om de gevolgen hiervan zoveel mogelijk te kunnen be- perken is stimulering van het toerisme van het grootste belang." Verder wordt herinnert aan het stre ven van de regering om het binnen landse toerisme te bevorderen in het belang van de betalingsbalans en wordt erop gewezen dat groei van het toe risme kan samengaan met belangen van natuur en milieu. „Hoewel een onge controleerde groei van het toerisme op het eiland in conflict kan komen met het belang van natuur en milieu wordt over de tegenstelling tussen deze beide as pecten veelal te polariserend gesproken. Het gevolg hiervan is dat de schijn ontstaat dat alleen een keuze tussen uitersten mogelijk is, terwijl er heel goed redelijke alternatieven denkbaar zijn", aldus de ondernemers, die voorts uit spreken dat de verantwoording voor een evenwichtige afweging van belangen primair bij de gemeente ligt, als repre- santant van de Texelse gemeenschap. „Participatie in de voorgestane ont wikkeling door andere instanties is evenwel een voorwaarde." Verder wordt erop gewezen dat een goede verbinding met het vasteland essentieel is voor de infrastructuur van een eiland als Texel. „De vervoersonderneming TESO beschikt in de vorm van een dubbeldeks schip over een belangrijk deel van de noodzakelijke infrastructu rele voorziening. Om dit deel doelmatig voor de verbetering van de bootverbin ding te kunnen benutten, zijn evenwel veranderingen aan de aanleginrichtin gen noodzakelijk. Voor dit laatstge noemde deel wordt de verantwoording gedragen door uw ministerie." langrijke Texelse vraagstukken de revue passeerden. Ir. Arnouts zei dat het streekplan kan worden gewijzigd op ini tiatief van de bij de veerdienst betrokken gemeenten, dus Den Helder en Texel. Het kan ook door de provincie zelf gebeuren, maar de kans daarop is niet groot omdat prestigeoverwegingen in deze wel eens remmend zouden kunnen werken. Want een feit is dat TESO tegen de zin van de provincie met de dubbeldekker is gaan varen. Overigens is niet alleen de medewerking van de provincie nodig, maar ook van rijks waterstaat, dus het rijk. De afwijzing van de dubbeldekker in het provinciale streekplan is een planologische maat regel die bedoeld is om de toeristen- drukte op Texel binnen de perken te houden. Afgezien van de vraag of die drukte niet veel meer wordt bepaald door het aantal toeristische bedden dan door de capaciteit van de veerdienst liet Arnouts doorschemeren het streekplan een oneigenlijk middel te vinden om drukte te reguleren. Tarieven De statenleden hadden donderdag avond in De Pelikaan te maken met een gezelschap dat overwegend pro-dub beldekker was, of zich althans had neergelegd bij het feit dat dit schip er nu eenmaal is en dan ook zo efficient mogelijk gebruikt moet worden De statenleden toonden zich benieuwd naar het effect dat het volledig ge bruiken van de dubbeldekker zal hebben op de tarieven. Als het een gunstig effect is, is dat één argument om tot medewerking aan de dubbele landings inrichtingen te besluiten. Ze willen graag dat de TESO-directie dat eens voor rekent. Vanuit de zaal werd de vrees geuit dat TESO na de ingebruikneming van het bovendek minder frequent zal varen, dus zal afstappen van de uurdienst om aldus per overtocht meer auto's te ver voeren tegen minder kosten. Waarne mend voorzitter L. J. van der Geest (S. Bremer was verhinderd) merkte op dat dit zomaar een gerucht is. TESO heeft nadrukkelijk verklaard niet van de uur- Lees verder op PAGINA 3 De heer L. J. Weijdt uit 't Horntje heeft vanmorgen uit handen van bur gemeester J. A. Engelvaart de gouden erepenning van de gemeente Texel ge kregen. De plechtigheid was een inge voegd onderdeel van de bijeenkomst die in het Havenrestaurant werd gehouden ter gelegenheid van het bezoek van minister Zeevalking. Weijdt heeft de gemeentelijke ere penning te danken aan zijn veelsoortige activiteit in het belang van de samen leving zowel in als buiten zijn werk. Bert Weijdt, geboren in Oudeschild op 6 april 1923, was vanaf 1947 werk zaam bij Rijkswaterstaat, eerst als op zichter en later als technisch hoofdamb tenaar voor bijzondere diensten. Hij was als zodanig nauw betrokken bij projec ten die voor Texel van groot belang zijn zoals de aanleg van dé veerhaven van 't Horntje, de inmiddels door de visserij in gebruik genomen werkhaven in Oude schild en het op Deltahoogte brengen van de Texelse zeedijken. Weijdt was van november 1971 tot september 1978 lid van de gemeenteraad voor Texels Belang en daardoor ook betrokken bij het raadscommissiewerk. Weijdt was een warm pleitbezorger voor de visserij; hij is voorzitter van de vissersvereniging DETV Texel. Verder is hij lid van de Noordhollandse welstandscommissie en bekleedt nog meerdere functies. „Zo wel in als buiten zijn werk toont be trokkene zich altijd een inspirerende kracht wiens werk voor de gemeente en de gemeenschap als bijzonder verdien stelijk moet worden aangemerkt", aldus staat vermeld in het gemeentelijk „ere- boek" waarin de toekenning van de ere penning inmiddels is vastgelegd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 1