Groen TGeirts JexeU in het karL>
Belofte van voorganger
tijdig nagekomen
1
Statenleden willen pralen
over aanleginrichting
TV O vraagt om
dubbele
brug
Minister Zeevalking over dijkverzwaring:
Ere-penning
voor L. J. Weijdt
Open dag van
Overkoepeling
Vrouwenorganisaties
Wijziging
knipkaarten TESO
TEXELSE LEKKERNIJEN VOOR MINISTER
DINSDAG 3 NOVEMBER 1981
JAARGANG NR. 9624
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, Frits
Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en
Hans Oosterhof. Weverstraat 31, Den Burg, tel. (02220) 4988
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
lid
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652 Abonnementsprijs Al5,10 per kwartaal
70 cent incasso; los 60 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60.398.
emissionair minister van Verkeer en Waterstaat mr. H. J. Zeevalking
eeft vanmorgen in het Havenrestaurant van 't Horntje zijn tevreden-
eid uitgesproken over de wijze waarop de Texelse dijkver-
waringswerken zijn uitgevoerd. Niet alleen heeft men zich gehouden
an de door zijn ambtsvoorganger Westerterp genoemde termijn
taar ook geeft het voldoening dat de vernieuwde dijk er gekomen is
geslaagd overleg met de milieuinstanties. „Het verheugt mij
ijzonder dat bij het opstellen van de plannen en de uitvoering van de
lerken een zo goede samenwerking met de verschillende milieu-
istanties en -organisaties heeft kunnen ontstaan. Ik meen te mogen
eggen dat het resultaat van de verzwaring van de waterkering in het
eheel van natuur en landschap er mag zijn."
De minister bracht in zijn toespraak
itvoerig de spectaculaire demonstratie
herinnering die de Texelaars in 1976
ielden in Den Haag om daar de
rsnelde uitvoering van de dijkver-
waringswerken te bepleiten. Aanlei-
ing was de buitengewoon gevaarlijke
lestand die zich januari van dat jaar als
evolg van storm en extreem hoog
eter had voorgedaan.
Het Overkoepelend Orgaan van
rouwenorganisaties houdt open dag op
linsdag 17 november en nodigt leden en
ielangstellenden uit deze dag te bezoe-
:en. In de ochtendvergadering spreekt
nevrouw N. van der Bijl-Eldermans over
Ie veiligheid in en om huis. Er ligt meer
inveiligheid op de loer dan men denkt.
:r gebeuren meer dodelijke ongelukken
n en om huis dan in het verkeer! 's
Middags treedt mevrouw Craanen op
net haar groep, die een geheel nieuw
irogramma over het leven van Wim
Jonneveld zal brengen. Voor deze dag
■noet men zich opgeven voor 12
ïovember bij E. Schouwstra-Hoogterp,
lel. 02220-3474, of bij de tweede voor-
:itter A. Oskam-van de Sterre, tel.
)2220-2185. De dag begint om 9.30 uur
n wordt gehouden in jeugdherberg
'anorama. De kosten voor de hele dag
rijn 710, Ochtend- of middagverga-
iering 73,50.
Zeevalking zei de brief die de Texe
laars bij die gelegenheid hadden over
handigd aan zijn voorganger nog eens te
hebben nagelezen, waarbij hij was ge
stuit op de passage „Texelaars zijn van
een zeldzaam ras en hebben vriendelijke
koppen." Dat sloeg op het schapenras
maar de bewindsman had toch ook aan
de mensen van Texel gedacht, want de
demonstratie was duidelijk doch vrien
delijk geweest, niet emotioneel maar
nuchter. Destijds waren de protest
brieven aan de minister (ondertekend
door 7000 volwassen Texelaars) over
handigd in een schapenvacht. Door de
schapenvacht in een van zijn woon- of
werkvertrekken te leggen zou de
minister „minstens twee maal in de 24
uur" aan Texel moeten denken. Zee
valking zei niet te weten of het van de
schapenvacht is gekomen, maar een
feit is dat de dijk nu klaar is zodat heel
Texel delta-veilig is. Daarbij heeft men
zich gehouden aan het jaar 1981, dat
door Westerterp was beloofd.
Westkust
Wat betreft het beheer van de ver
nieuwde dijk zei de bewindsman dat
hierover binnenkort een gesprek tussen
betrokkenen zal plaatshebben, zoals
door voorganger Tuynman is aange
kondigd. Wat betreft nieuwe maatre
gelen om de afslag van de duinkust van
Texel tot staan te brengen, stelde
minister Zeevalking niets in het vooruit
zicht. Het pleidooi daarvoor van de bur
gemeester zei hij begrijpelijk en terecht
te vinden. „Maar het gaat hier om een
natuurverschijnsel dat momenteel niet
SSJMWSi
alleen voor Texel geldt en .waarbij meer
belangen spelen dan alleen de water
kering." Waaraan de minister toevoeg
de dat momenteel de beleidsanalytische
studie met betrekking tot de kustafslag
gaande is, maar dat hij niet direct een
pasklare oplossing bij de hand heeft.
Een uitvoerig verslag van het bezoek
van minister Zeevalking kan men te
gemoet zien in de volgende krant.
Per 1 november zijn de TESO-
knipkaarten voor personen van 10
jaar en ouder, voor kinderen en voor
personen met een Pas-65 ge
wijzigd. Het aantal retouren
dat per knipkaart gekocht wordt,
is ni. met 5 verhoogd. De prijs
per retour blijft echter hetzelfde. De
knipkaart voor personen van 10 jaar
en ouder en voor degenen met een
Pas-65 komt op 15 retouren (was
op 10 retouren (was 5).
Enige jaren geleden is het zomertarief
ingevoerd, waardoor de toerist voor
een losse retour 20% meer betaald dan
in de winter het geval is. De knipkaar
ten zijn destijds buiten de invoering van
het zomertarief gebleven, omdat deze
kaarten volgens TESO, met name door
Texelaars gebruikt worden. De
knipkaart heeft ten opzichte van het
wintertarief een korting van ongeveer
28% en op het zomertarief van 40%.
Hierdoor zijn steeds meer toeristen en
niet-Texelaars overgestapt op het
kopen van een knipkaart.
„Het gemiddelde tarief is hierdoor
negatief beïnvloed", aldus TESO, die
om dit te voorkomen een algemene ta-
riefskorrektie noodzakelijk vindt. Door
uitbreiding van het aantal knippen is de
aantrekkelijkheid van deze kaart voor
met-Texelse gebruikers verminderd.
De oude retourkaarten die vóór 1
november 1981 gekocht zijn, blijven
normaal geldig.
Bedrijfsleider Boorsma uiterst rechtsin gesprek met de Statenleden tijdens de excursie in de zuivelfabriek. Verder staan op de foto (van links
naar rechts) CDA-secretaris L. J. van der Geest oud-raadslid J. Witte, wethouder J. Nauta en de secretaresse van de CDA-statenfractfe.
De CDA statenleden S. P. Steltenpool uit Wervershoof en Ir. J. M.
R. Arnouts uit Wieringerwerf zijn bereid in het provinciaal bestuur de
discussie opgang te brengen over de wenselijkheid van dubbeldeks
landingsbruggen in de veerhavens, waardoor het bovendek van
TESO's veerboot „Molengat" in gebruik kan worden genomen.
Alvorens dat door het stellen van vragen te doen, zullen zij zich
nauwkeurig op de hoogte stellen van de voordelen die men daarvan
op Texel verwacht maar ook van de argumenten die het provinciaal
bestuur destijds tot een weigerachtige houding hebben gebracht.
De statenleden toonden hun interesse
voor het veerdienstvraagstuk tijdens een
werkbezoek dat ze donderdag aan Texel
brachten en dat werd afgesloten met
een openbare CDA-vergadering in hotel
„De Pelikaan", waar ook andere be-
Hol monument dat hat Texelse dettaprojekt In herinnering houdt werd vanmorgen door minis
ter Zeevalking onthuld, nadat het gisterochtend door een kraan op zijn plaats wes gezet Het
gedenkteken lontworpen door Harry Tielemans en vervaardigd door medewerkers van Smede-
rij Boom uit Oudaschildl is zeven meter hoog en stelt de oostkust ven Texel voor.
Het Texels Verbond van Onderne
mers heeft het bezoek van minister
Zeevalking van Verkeer en Waterstaat
aangegrepen om de bewindsman te
vragen de aanleginrichtingen in de
haven van Den Helder en Texel aan te
passen, zodat de dubbeldeks veerboot
Molengat volledig kan worden gebruikt.
Een verzoek van die strekking werd
vanmorgen overhandigd door enkele
Texelaars in klederdracht tegelijk met
een mand met Texelse produkten. De
ondernemers willen dat de minister zo
spoedig mogelijk de betreffende dien
sten van rijskwaterstaat opdracht geeft
een studie uit te voeren om tot rea
lisering van de aanpassing van de aan
leginrichtingen te komen.
In de brief wordt er op gewezen dat
de Texelse gemeenschap zeer afhanke
lijk is van het toerisme. Een groot deel
van de bevolking dankt er direct of indi
rect zijn inkomen aan. Bovendien draagt
het op het toerisme afgestemde hoge
voorzieningenniveau bij aan een kwali
tatief goed leefklimaat voor alle in
woners. Het toerisme is in het bijzonder
belangrijk omdat andere bedrijfsactiviteit
voor Texel moeilijk is aan te trekken
omdat een eiland nu eenmaal minder
gunstige vestigingsplaats is voor kleine
nijverheid en dienstverlenende bedrij
ven. „De negatieve gevolgen die uit
gaan van het alom aanwezige span
ningsveld van kosten- en opbrengst-
ontwikkeling blijven uiteraard ook het
Texelse bedrijfsleven niet bepaard",
aldus het TVO. „Om de gevolgen
hiervan zoveel mogelijk te kunnen be-
perken is stimulering van het toerisme
van het grootste belang."
Verder wordt herinnert aan het stre
ven van de regering om het binnen
landse toerisme te bevorderen in het
belang van de betalingsbalans en wordt
erop gewezen dat groei van het toe
risme kan samengaan met belangen van
natuur en milieu. „Hoewel een onge
controleerde groei van het toerisme op
het eiland in conflict kan komen met het
belang van natuur en milieu wordt over
de tegenstelling tussen deze beide as
pecten veelal te polariserend gesproken.
Het gevolg hiervan is dat de schijn
ontstaat dat alleen een keuze tussen
uitersten mogelijk is, terwijl er heel goed
redelijke alternatieven denkbaar zijn",
aldus de ondernemers, die voorts uit
spreken dat de verantwoording voor een
evenwichtige afweging van belangen
primair bij de gemeente ligt, als repre-
santant van de Texelse gemeenschap.
„Participatie in de voorgestane ont
wikkeling door andere instanties is
evenwel een voorwaarde." Verder
wordt erop gewezen dat een goede
verbinding met het vasteland essentieel
is voor de infrastructuur van een eiland
als Texel. „De vervoersonderneming
TESO beschikt in de vorm van een
dubbeldeks schip over een belangrijk
deel van de noodzakelijke infrastructu
rele voorziening. Om dit deel doelmatig
voor de verbetering van de bootverbin
ding te kunnen benutten, zijn evenwel
veranderingen aan de aanleginrichtin
gen noodzakelijk. Voor dit laatstge
noemde deel wordt de verantwoording
gedragen door uw ministerie."
langrijke Texelse vraagstukken de revue
passeerden. Ir. Arnouts zei dat het
streekplan kan worden gewijzigd op ini
tiatief van de bij de veerdienst betrokken
gemeenten, dus Den Helder en Texel.
Het kan ook door de provincie zelf
gebeuren, maar de kans daarop is niet
groot omdat prestigeoverwegingen in
deze wel eens remmend zouden kunnen
werken. Want een feit is dat TESO
tegen de zin van de provincie met de
dubbeldekker is gaan varen. Overigens
is niet alleen de medewerking van de
provincie nodig, maar ook van rijks
waterstaat, dus het rijk. De afwijzing
van de dubbeldekker in het provinciale
streekplan is een planologische maat
regel die bedoeld is om de toeristen-
drukte op Texel binnen de perken te
houden. Afgezien van de vraag of die
drukte niet veel meer wordt bepaald
door het aantal toeristische bedden dan
door de capaciteit van de veerdienst liet
Arnouts doorschemeren het streekplan
een oneigenlijk middel te vinden om
drukte te reguleren.
Tarieven
De statenleden hadden donderdag
avond in De Pelikaan te maken met een
gezelschap dat overwegend pro-dub
beldekker was, of zich althans had
neergelegd bij het feit dat dit schip er nu
eenmaal is en dan ook zo efficient
mogelijk gebruikt moet worden De
statenleden toonden zich benieuwd
naar het effect dat het volledig ge
bruiken van de dubbeldekker zal hebben
op de tarieven. Als het een gunstig
effect is, is dat één argument om tot
medewerking aan de dubbele landings
inrichtingen te besluiten. Ze willen graag
dat de TESO-directie dat eens voor
rekent.
Vanuit de zaal werd de vrees geuit dat
TESO na de ingebruikneming van het
bovendek minder frequent zal varen,
dus zal afstappen van de uurdienst om
aldus per overtocht meer auto's te ver
voeren tegen minder kosten. Waarne
mend voorzitter L. J. van der Geest (S.
Bremer was verhinderd) merkte op dat
dit zomaar een gerucht is. TESO heeft
nadrukkelijk verklaard niet van de uur-
Lees verder op PAGINA 3
De heer L. J. Weijdt uit 't Horntje
heeft vanmorgen uit handen van bur
gemeester J. A. Engelvaart de gouden
erepenning van de gemeente Texel ge
kregen. De plechtigheid was een inge
voegd onderdeel van de bijeenkomst die
in het Havenrestaurant werd gehouden
ter gelegenheid van het bezoek van
minister Zeevalking.
Weijdt heeft de gemeentelijke ere
penning te danken aan zijn veelsoortige
activiteit in het belang van de samen
leving zowel in als buiten zijn werk.
Bert Weijdt, geboren in Oudeschild
op 6 april 1923, was vanaf 1947 werk
zaam bij Rijkswaterstaat, eerst als op
zichter en later als technisch hoofdamb
tenaar voor bijzondere diensten. Hij was
als zodanig nauw betrokken bij projec
ten die voor Texel van groot belang zijn
zoals de aanleg van dé veerhaven van 't
Horntje, de inmiddels door de visserij in
gebruik genomen werkhaven in Oude
schild en het op Deltahoogte brengen
van de Texelse zeedijken. Weijdt was
van november 1971 tot september 1978
lid van de gemeenteraad voor Texels
Belang en daardoor ook betrokken bij
het raadscommissiewerk. Weijdt was
een warm pleitbezorger voor de visserij;
hij is voorzitter van de vissersvereniging
DETV Texel. Verder is hij lid van de
Noordhollandse welstandscommissie en
bekleedt nog meerdere functies. „Zo
wel in als buiten zijn werk toont be
trokkene zich altijd een inspirerende
kracht wiens werk voor de gemeente en
de gemeenschap als bijzonder verdien
stelijk moet worden aangemerkt", aldus
staat vermeld in het gemeentelijk „ere-
boek" waarin de toekenning van de ere
penning inmiddels is vastgelegd.