Cjroen 2warL-Jexels in het J. Drijver over sportzaal Oosterend: „Dit mag niet meer kosten dan 1,5 miljoen" Tal van snufjes in nieuwe „Avontuur Storm velde zieke iepen Abonnementsprijs Gemeente neemt proef met strandzeilen rveuwe.^Avontuur" op volle krecht varend tijdens de technische proefvaart. (Foto: Louis Urlot). Mo JAARGANG NR. 9«30 DINSDAG 24 NOVEMBER 1981 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en Hans Oosterhof. Weverstraat 31, Den Burg, tel. (02220) 4988 (foor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., 'ostbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 715,10 per kwartaal 70 cent incasso; los 60 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398 Met toestemming van de minis ter van Economische Zaken zal de abonnementsprijs van de Texelse Courant met ingang van 1 januari 1982 verhoogd worden. De prijs wordt nu 716,15 per kwartaal, 732,30 per half jaar en 784,60 per jaar bij vooruitbetaling. Abonnees, die automatisch overschrij ven delen wij mede, dat de bedragen door de post-, cheque- en girodienst en de banken zullen worden aangepast. Direktie Texelse Courant. zekerheid kunnen de overige opvaren den geruster in hun kooien (er is slaap- accommodatie voor zeven personen) liggen. In die kooien is het om andere reden ook bijzonder aangenaam, want ze zijn voorzien van electrische dekens. Eigen vinding Een andere bijzonderheid aan boord is ontsproten aan de vindingrijkheid van de gebroeders Boersen zelf. Het is het systeem waarmee de ijsmachine en koelmachine aan boord worden ge koeld. Dat gebeurt niet met zeewater maar met zoetwater, waarvoor een tank van 6000 liter die anders voor drinkwater zou zijn bestemd, wordt gebruikt. Het voordeel is dat de koelinstallatie niet meer vervuilt en verstopt raakt door mosselenaangroei e.d. zodat de be drijfszekerheid groter is geworden. Ook de twee hulpmotoren aan boord worden gekoeld met zoet water (waarin anti vries is gedaan zodat het systeem vorstvrij is) dat de opgedane warmte via de scheepswand aan het omringen de zeewater afstaat. De hoofdmotor van de „Avontuur" is voorzien van een warmtewisselaar. Zodra de machine warm is, schakelt de CV ketel aan boord automatisch uit en wordt het schip met het koelwater van de motor verwarmd. Als gevolg daarvan komt de CV ketel alleen nog in werking als de kotter in de haven ligt. Nog één vermeldenswaardig foefje: de koelwaterinlaat is voorzien van een „ijsleiding". Deze brengt voortdurend een hoeveelheid warm wa ter in de buurt van de inlaat waardoor deze nooit door ijs verstopt kan raken. Proefvaart De officiële proefvaart met de over dracht van de nieuwe „Avontuur" was een feest waarvoor 230 gasten waren uitgenodigd, zodat het Havenrestaurant waar na afloop gedineerd werd, bomvol was. De overdracht had plaats bij nogal ruig weer, maar door in het „luwtje" van Texel te gaan liggen ter hoogte van de veerhaven, kon de plechtigheid zon der problemen worden uitgevoerd. De 5-jarige Robert en de 4-jarige Mark (zoons van firmant Dirk Boersen) hesen de groen-zwarte vlag met het opschrift „Avontuur". Tijdens de vaart en na afloop werden heel wat goede wensen en geschenken uitgewisseld. Sommigen deden dat heel ludiek zoals zwager Hans Bakker uit De Koog die als Neptunes ten tonele verscheen. De opvarenden van de „Avontuur" (waarvan er bij toerbeurt steeds twee tegelijk thuis blijven) zijn Dirk Boersen, Kees Boersen, Jan Boersen, Meijerl Laan, Kees Boersen jr, Steven de Wit en Jaap Boersen. Gisteravond tegen zeven uur werden beide fietspaden en de rijbaan van het Schilderend in Den Burg versperd door twee grote iepen die door een hevige rukwind of windhoos werden omgebla zen. De bomen stonden ter weerszijden van de weg, ter hoogte van perceel 130, waarde familie W. Poede woont. De bij deze woning staande boom miste op een haartje na de geparkeerde auto van buurman H. Postma. De boom aan de andere kant van de weg kwam terecht tussen de woningen van A.C. Pool en B. Kleinhuis. Afgezien van de schrik en het ongerief ontstond geen enkele schade, wat in dit geval een kwestie van puur geluk was. De neergevallen bomen vormden echter een levensgevaarlijke barriers voor het verkeer, zodat mensen van gemeentewerken onmiddellijk met f kettingzagen aan het werk gingen en ervoor zorgden dat fietspaden en rijbaan werden vrijgemaakt. Met enige veront waardiging constateerden de buurtbe woners dat de wortels van de omge waaide iepen totaal waren weggerot (ze kwamen dan ook niet mee naar boven) zodat het niet denkbeeldig is dat meer bomen op een dergelijke wijze zijn aangetast en bij een volgende storm ook zullen omwaaien. Er wordt op gerekend dat de gemeente onmiddellijk de con ditie van de andere bomen zal onder zoeken en de exemplaren die niet hecht meer in de grond staan, zal verwijderen. De foto geeft een beeld van het op- ruimingswerk. Het gemeentebestuur heeft de kust- zeilvereniging De Cocksdorp bij wijze van proef toestemming gegeven om met zeilwagens te rijden op het strand tussen de Slufter en de vuurtoren (paal 26 en 31). Wie de strandzeilsport op dit strand- gedeelte wil beoefenen, moet lid zijn van de kustzeilvereniging die veilig heidseisen stelt. De zeilwagens moeten aan een keuring worden onderworpen en de zeilers moeten WA zijn verzekerd. Ook moet de zeiler een verklaring af leggen waarin hij zich aansprakelijk stelt voor alle schade en andere ongunstige gevolgen die hij eventueel veroorzaakt. Zeilwagens kunnen zeer hoge snelheden bereiken en worden daarom op een strand, waar veel andere mensen ver toeven niet zonder gevaar geacht. Het is dan ook niet te verwachten dat deze sport in de zomer zal worden toege staan. De nu begonnen proefperiode eindigt 1 mei. Daarna worden aan de hand van de opgedane ervaringen ver dere beslissingen genomen. Wie meent overlast van de zeilers te hebben on dervonden, kan zich intussen tot de gemeente wenden. Momenteel is een tiental Texelaars in de strandzeilsport geïnteresseerd. De mededeling dat het gemeentebestuur een experiment wil toestaan werd gedaan in de gisteravond gehouden najaarsvergadering van de Stichting Texelse Sportraad. ,,We hebben in Oosterend bloeiende sportverenigingen en die villen we een goede accommodatie in het eigen dorp aanbieden. Dat s financieel mogelijk, als het niet meer dan 1,5 miljoen gaat kosten, tekijk het kritisch en zeg of je er subsidie voor over hebt!" Dit zei J. )rijver namens de dorpscommissie Oosterend tegen de sectie sport, ecreatie en lichamelijke opvoeding in de vergadering die donderdag- ivond in het raadhuis werd gehouden. Drijver overhandigde een ixploitatiebegroting voor het nieuwe sportcomplex achter het lorpshuis De Bijenkorf waarin ook een instructiezwembad van 8 bij 2,5 meter is gepland. Het bedrag van 1,5 miljoen moet volgens de loprscommissie op de volgende wijze bij elkaar te krijgen zijn: 150.000,— eigen bijdrage, 7375.000,— investeringssubsidie, 150.000,— diverse andere subsidies en een lening van 7825.000, )e sectie bleek verdeeld over het plan. De meerderheid wilde de foorstellen kritisch bekijken maar nog geen uitspraak doen over de loodzaak. M. Jansen vond dat één overdekt bad op Texel voldoende ,,Wij hebben gekozen voor De Koog en kunnen niet overal verdekte baden neer gaan zetten. Het is toch niet haalbaar", aldus arisen, die vroeg waar de eigen bijdrage van 1,5 ton vandaan moet ;omen. „Dat hebben we In kas", zei Drijver nuchter. Jansen eiste dat meteen beslist zou orden over ondersteuning van het an. G. Praamstra was het hier niel ee eens. Hij zei dat de discussie over plaats van een groot overdekt bad in heel andere aard is dan het voorstel in Oosterend waar de nadruk ligt op in grote sportzaal met daarbij een structiebad. Wel moet bekeken wor- in in hoeverre sporters van de Oos- render accommodatie gebruik gaan aken ten koste van het zwembad en sporthal. „De RST gaat echter ook lorters uit Den Burg weghalen met het in aan de Nikadel en dat voorstel eunen we wél", aldus Praamstra. I. Drijver gaf daarop een uitleg over verwachting van het gebruik. Men I de schoolkinderen uit Oosterend in it instructiebad zwemles geven. „Nu Haalt de gemeente reiskosten naar sn Burg en we hopen dat de lessen in isterend gelijkwaardig worden ge- iund", aldus Drijver die er op rekende t Oosterend een eigen zwemclub jgt. Verder heeft SVO te kennen geven de grote zaal 's winters inten- if als trainingsruimte te willen gebrui- Nu gebeurt dat in de (te) kleine zaal een als het bijzonder slecht weer is. ijver zei dat de gezamenlijke sport- renigingen in Oosterend 660 leden bben. „Animo is er genoeg." Het in- uctiebad moet uitgerust worden met n water hydraulische vloer waardoor diepte van het bad kan variëren van cm tot 180 cm. Acht keer 0e dorpscommissie gaat er van uit t de duizend inwoners van Oosterend middeld acht keer per jaar van het bad bruik zullen maken en dat levert bij n entree van 72,50 20 mille per jaar Op dit moment is de dorpscommis- in onderhandeling met tennissers die k nog eens zeven mille aan huur in het laatje zouden kunnen brengen. Drijver maakte een duidelijk onderscheid tussen de exploitatie van het dorpshuis en het sportcomplex. Die twee exploitaties zullen niets met elkaar te maken heb ben. „De winst van het dorpshuis gaat niet in het mogelijke sportzaal-tekort zitten." Voor het sportgedeelte wil de commissie een full time beheerder aan stellen die ook zwemles kan geven. Praamstra vroeg waarom er geen kan tine in de plannen was opgenomen omdat dit ook extra inkomsten oplevert. Jan Drijver: „We moeten geen kantine. Het is een sportzaal. Degene die iets wil drinken kan in het dorpshuis terecht." Ook zei Drijver dat er tegenwoordig enorm op stookkosten bespaard kan worden. In het dorpshuis zijn de jaar lijkse energiekosten door isolatie terug gebracht van tien naar drie mille. Voor de sportzaal worden de energie- en ver- lichtingskosten op twintig mille begroot. Het water van het instructiebad zal door zonnecollectoren verwarmd worden. Ervaring H. de Kleijn vroeg of architectenbu reau Alkema die het plan ontwerpt, ervaring heeft met sportzalen en zwem baden. Drijver antwoordde dat dit niet het geval is. „Hij haalt alles uit boeken, maar dat geeft niet. Het dorpshuis is ook ontworpen door een architect die nog nooit iets dergelijks had gemaakt, en toch functioneert het uitstekend. Ook waren enkele sectieleden bang dat het sportgebruik dat uit het dorpshuis wordt gehaald voor een exploitatie verlies van De Bijenkorf zal zorgen. Drijver zei dat dit niet zal gebeuren. „Het is alleen nog bouwtechnisch be keken. Deze sectie is een vertegen woordiging van de sportwereld. Bekijk de plannen en geeft commentaar", waarop de sectie de plannen voor op- en aanmerkingen doorverwees naar het adviesorgaan vakleerkrachten en de sportraad. Consequenties Ook de dorpscommissie uit De Waal heeft uitbreidingsplannen. Er was don derdagavond echter geen vertegen woordiger van die groepering aanwezig zodat alleen de ingediende tekening op tafel kwam. De dorpscommissie wil het dorpshuis uitbreiden met een sportzaal van 22 bij 14 meter en de huidige gymzaal bestemmen als dorpskamer en kleedkamers. G. Praamstra: „Zij reke- Lees verder op pagina 2. De gebroeders C. en D. Boersen uit Oudeschild hebben hun TX 94 „Avontuur" vervangen door een nieuw schip dat dezelfde naam heeft gekregen. De kotter is 37,20 meter lang, 8 meter breed en 4,40 meter hol. (De maten van de in 1973 in gebruik genomen vorige „Avontuur" waren resp. 34, 7.40 en 4 meter). De nieuwe kotter, die bijna vier miljoen gulden heeft gekost, is uitgerust met een 1500 pk Stork motor die desgewenst ook 1700 pk kan leveren en twee Scania hulpmotoren van elk 223 pk die parallel geschakeld zijn. Voorts tal van nieuwe hulpmiddelen en snufjes die er niet alleen op zijn gericht om de visserij zo efficiënt en veilig mogelijk te kunnen uitvoeren maar ook om zo aangenaam mogelijke werkomstandigheden voor de opvaren den te kunnen bereiken. Dat het een met het ander kan samengaan, blijkt uit de visopzoekin- stallatie, waarvan de nieuwe kotter is voorzien, in navolging van een dergelij ke voorziening op de kotter van W. Boom. Hierdoor wordt het verwerken van de vis aan dek heel wat minder moeizaam „Het systeem spaart rug gen en knieën", zegt schipper Boersen) waardoor met een man minder kan worden gevaren. De „Avontuur" heeft dan ook niet meer dan vijf opvarenden aan boord, waardoor aan het eind van de week leuker kan worden gedeeld. De opzoekinstallatie werd geplaatst met een aanzienlijke overheidssubsidie. De oude „Avontuur" is verkocht naar Urk. Jannes van der Berg (een broer van de opperwachtmeester Van der Berg uit Den Burg) nam het schip al in maart over. De nieuwe kotter van Boersen was toen nog lang niet klaar, maar de Texelse opvarenden hebben al die tijd niet werkeloos rondgelopen. Ze bleven op hun oude schip varen, waar ze met de Urkers een gemengde bemanning vormden. In prima verstandhouding werd de overgangsperiode overbrugd, waarbij de Urkers de fijne kneepjes van het schip van hun Texelse collega's leerden, aanvankelijk onder schipper KI. Willem Ras en later onder Van der Berg zelf. Is het in deze moeilijke tijden geen gekkenwerk om een nog uitstekende kotter te vervangen door een schip van vier miljoen gulden? Kees BoersenAls je visserman wilt blijven, moet je zorgen dat je je spullen tijdig vernieuwt. De vorige kotter was nu nog een behoorlijk bedrag waard, zodat we die leuk hebben kunnen overdoen. Langer wachten zou het moeilijker hebben gemaakt. Het is gewoon een rekensommetje. We zou den het natuurlijk niet hebben gedaan als we er op wat langere termijn geen voordeel van hadden verwacht." De nieuwe „Avontuur" doet qua' bouwstijl sterk aan zijn voorganger den ken: dezelfde lijn en een ronde achter steven. het schip is dan ook door dezelfde werf ontworpen en gebouwd: Haak in Zaandam. Snufjes Zoals tegenwoordig gebruikelijk is de nieuwe kotter uitgerust met veel elec tronics, alles is geleverd door Radio Holland. Iets bijzonders is de electro- nische draadmeter, die precies aangeeft hoever de vislijn is gevierd bij het laten zakken van de netten. Er klinkt een signaal als de lier kan worden gestopt. Vroeger werd dit meetwerk op het oog verricht met gehulp van de „muizen" die op regelmatige afstanden in de vislijn zijn opgenomen. Omdat het halen en vieren van de netten een routinehande ling is, die zich tientallen keren in de week herhaalt is een dergelijk hulp middel erg makkelijk. Een interessante veiligheidsvoorziening op de nieuwe „Avontuur" is het wachtalarm. De man die op de brug de wacht heeft, krijgt periodiek een signaal te horen, waarop hij moet reageren door het indrukken van een knop. Blijft deze reactie uit (bijv. doordat de man onwel is gewor den) dan wordt binnen anderhalve minuut groot alarm gegeven. Door deze

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 1