Cjroen 2warL-Jexels in het
J. Drijver over sportzaal Oosterend:
„Dit mag niet meer kosten
dan 1,5 miljoen"
Tal van snufjes in
nieuwe „Avontuur
Storm velde
zieke iepen
Abonnementsprijs
Gemeente neemt
proef met
strandzeilen
rveuwe.^Avontuur" op volle krecht varend tijdens de technische proefvaart. (Foto: Louis Urlot).
Mo JAARGANG NR. 9«30
DINSDAG 24 NOVEMBER 1981
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, Frits
Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en
Hans Oosterhof. Weverstraat 31, Den Burg, tel. (02220) 4988
(foor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
'ostbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 715,10 per kwartaal
70 cent incasso; los 60 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398
Met toestemming van de minis
ter van Economische Zaken zal de
abonnementsprijs van de Texelse
Courant met ingang van 1 januari
1982 verhoogd worden. De prijs
wordt nu 716,15 per kwartaal, 732,30
per half jaar en 784,60 per jaar bij
vooruitbetaling.
Abonnees, die automatisch overschrij
ven delen wij mede, dat de bedragen
door de post-, cheque- en girodienst en
de banken zullen worden aangepast.
Direktie Texelse Courant.
zekerheid kunnen de overige opvaren
den geruster in hun kooien (er is slaap-
accommodatie voor zeven personen)
liggen. In die kooien is het om
andere reden ook bijzonder aangenaam,
want ze zijn voorzien van electrische
dekens.
Eigen vinding
Een andere bijzonderheid aan boord is
ontsproten aan de vindingrijkheid van
de gebroeders Boersen zelf. Het is het
systeem waarmee de ijsmachine en
koelmachine aan boord worden ge
koeld. Dat gebeurt niet met zeewater
maar met zoetwater, waarvoor een tank
van 6000 liter die anders voor drinkwater
zou zijn bestemd, wordt gebruikt. Het
voordeel is dat de koelinstallatie niet
meer vervuilt en verstopt raakt door
mosselenaangroei e.d. zodat de be
drijfszekerheid groter is geworden. Ook
de twee hulpmotoren aan boord worden
gekoeld met zoet water (waarin anti
vries is gedaan zodat het systeem
vorstvrij is) dat de opgedane warmte
via de scheepswand aan het omringen
de zeewater afstaat. De hoofdmotor van
de „Avontuur" is voorzien van een
warmtewisselaar. Zodra de machine
warm is, schakelt de CV ketel aan boord
automatisch uit en wordt het schip met
het koelwater van de motor verwarmd.
Als gevolg daarvan komt de CV ketel
alleen nog in werking als de kotter in de
haven ligt. Nog één vermeldenswaardig
foefje: de koelwaterinlaat is voorzien
van een „ijsleiding". Deze brengt
voortdurend een hoeveelheid warm wa
ter in de buurt van de inlaat waardoor
deze nooit door ijs verstopt kan raken.
Proefvaart
De officiële proefvaart met de over
dracht van de nieuwe „Avontuur" was
een feest waarvoor 230 gasten waren
uitgenodigd, zodat het Havenrestaurant
waar na afloop gedineerd werd, bomvol
was. De overdracht had plaats bij nogal
ruig weer, maar door in het „luwtje"
van Texel te gaan liggen ter hoogte van
de veerhaven, kon de plechtigheid zon
der problemen worden uitgevoerd. De
5-jarige Robert en de 4-jarige Mark
(zoons van firmant Dirk Boersen) hesen
de groen-zwarte vlag met het opschrift
„Avontuur". Tijdens de vaart en na
afloop werden heel wat goede wensen
en geschenken uitgewisseld. Sommigen
deden dat heel ludiek zoals zwager Hans
Bakker uit De Koog die als Neptunes ten
tonele verscheen.
De opvarenden van de „Avontuur"
(waarvan er bij toerbeurt steeds twee
tegelijk thuis blijven) zijn Dirk Boersen,
Kees Boersen, Jan Boersen, Meijerl
Laan, Kees Boersen jr, Steven de Wit en
Jaap Boersen.
Gisteravond tegen zeven uur werden
beide fietspaden en de rijbaan van het
Schilderend in Den Burg versperd door
twee grote iepen die door een hevige
rukwind of windhoos werden omgebla
zen. De bomen stonden ter weerszijden
van de weg, ter hoogte van perceel 130,
waarde familie W. Poede woont. De bij
deze woning staande boom miste op
een haartje na de geparkeerde auto van
buurman H. Postma. De boom aan de
andere kant van de weg kwam terecht
tussen de woningen van A.C. Pool en
B. Kleinhuis. Afgezien van de schrik en
het ongerief ontstond geen enkele
schade, wat in dit geval een kwestie van
puur geluk was. De neergevallen bomen
vormden echter een levensgevaarlijke
barriers voor het verkeer, zodat mensen
van gemeentewerken onmiddellijk met
f kettingzagen aan het werk gingen en
ervoor zorgden dat fietspaden en rijbaan
werden vrijgemaakt. Met enige veront
waardiging constateerden de buurtbe
woners dat de wortels van de omge
waaide iepen totaal waren weggerot (ze
kwamen dan ook niet mee naar boven)
zodat het niet denkbeeldig is dat meer
bomen op een dergelijke wijze zijn
aangetast en bij een volgende storm ook
zullen omwaaien. Er wordt op gerekend
dat de gemeente onmiddellijk de con
ditie van de andere bomen zal onder
zoeken en de exemplaren die niet hecht
meer in de grond staan, zal verwijderen.
De foto geeft een beeld van het op-
ruimingswerk.
Het gemeentebestuur heeft de kust-
zeilvereniging De Cocksdorp bij wijze
van proef toestemming gegeven om
met zeilwagens te rijden op het strand
tussen de Slufter en de vuurtoren (paal
26 en 31).
Wie de strandzeilsport op dit strand-
gedeelte wil beoefenen, moet lid zijn
van de kustzeilvereniging die veilig
heidseisen stelt. De zeilwagens moeten
aan een keuring worden onderworpen
en de zeilers moeten WA zijn verzekerd.
Ook moet de zeiler een verklaring af
leggen waarin hij zich aansprakelijk stelt
voor alle schade en andere ongunstige
gevolgen die hij eventueel veroorzaakt.
Zeilwagens kunnen zeer hoge snelheden
bereiken en worden daarom op een
strand, waar veel andere mensen ver
toeven niet zonder gevaar geacht. Het is
dan ook niet te verwachten dat deze
sport in de zomer zal worden toege
staan. De nu begonnen proefperiode
eindigt 1 mei. Daarna worden aan de
hand van de opgedane ervaringen ver
dere beslissingen genomen. Wie meent
overlast van de zeilers te hebben on
dervonden, kan zich intussen tot de
gemeente wenden. Momenteel is een
tiental Texelaars in de strandzeilsport
geïnteresseerd. De mededeling dat het
gemeentebestuur een experiment wil
toestaan werd gedaan in de gisteravond
gehouden najaarsvergadering van de
Stichting Texelse Sportraad.
,,We hebben in Oosterend bloeiende sportverenigingen en die
villen we een goede accommodatie in het eigen dorp aanbieden. Dat
s financieel mogelijk, als het niet meer dan 1,5 miljoen gaat kosten,
tekijk het kritisch en zeg of je er subsidie voor over hebt!" Dit zei J.
)rijver namens de dorpscommissie Oosterend tegen de sectie sport,
ecreatie en lichamelijke opvoeding in de vergadering die donderdag-
ivond in het raadhuis werd gehouden. Drijver overhandigde een
ixploitatiebegroting voor het nieuwe sportcomplex achter het
lorpshuis De Bijenkorf waarin ook een instructiezwembad van 8 bij
2,5 meter is gepland. Het bedrag van 1,5 miljoen moet volgens de
loprscommissie op de volgende wijze bij elkaar te krijgen zijn:
150.000,— eigen bijdrage, 7375.000,— investeringssubsidie,
150.000,— diverse andere subsidies en een lening van 7825.000,
)e sectie bleek verdeeld over het plan. De meerderheid wilde de
foorstellen kritisch bekijken maar nog geen uitspraak doen over de
loodzaak. M. Jansen vond dat één overdekt bad op Texel voldoende
,,Wij hebben gekozen voor De Koog en kunnen niet overal
verdekte baden neer gaan zetten. Het is toch niet haalbaar", aldus
arisen, die vroeg waar de eigen bijdrage van 1,5 ton vandaan moet
;omen. „Dat hebben we In kas", zei Drijver nuchter.
Jansen eiste dat meteen beslist zou
orden over ondersteuning van het
an. G. Praamstra was het hier niel
ee eens. Hij zei dat de discussie over
plaats van een groot overdekt bad
in heel andere aard is dan het voorstel
in Oosterend waar de nadruk ligt op
in grote sportzaal met daarbij een
structiebad. Wel moet bekeken wor-
in in hoeverre sporters van de Oos-
render accommodatie gebruik gaan
aken ten koste van het zwembad en
sporthal. „De RST gaat echter ook
lorters uit Den Burg weghalen met het
in aan de Nikadel en dat voorstel
eunen we wél", aldus Praamstra.
I. Drijver gaf daarop een uitleg over
verwachting van het gebruik. Men
I de schoolkinderen uit Oosterend in
it instructiebad zwemles geven. „Nu
Haalt de gemeente reiskosten naar
sn Burg en we hopen dat de lessen in
isterend gelijkwaardig worden ge-
iund", aldus Drijver die er op rekende
t Oosterend een eigen zwemclub
jgt. Verder heeft SVO te kennen
geven de grote zaal 's winters inten-
if als trainingsruimte te willen gebrui-
Nu gebeurt dat in de (te) kleine zaal
een als het bijzonder slecht weer is.
ijver zei dat de gezamenlijke sport-
renigingen in Oosterend 660 leden
bben. „Animo is er genoeg." Het in-
uctiebad moet uitgerust worden met
n water hydraulische vloer waardoor
diepte van het bad kan variëren van
cm tot 180 cm.
Acht keer
0e dorpscommissie gaat er van uit
t de duizend inwoners van Oosterend
middeld acht keer per jaar van het bad
bruik zullen maken en dat levert bij
n entree van 72,50 20 mille per jaar
Op dit moment is de dorpscommis-
in onderhandeling met tennissers die
k nog eens zeven mille aan huur in het
laatje zouden kunnen brengen. Drijver
maakte een duidelijk onderscheid tussen
de exploitatie van het dorpshuis en het
sportcomplex. Die twee exploitaties
zullen niets met elkaar te maken heb
ben. „De winst van het dorpshuis gaat
niet in het mogelijke sportzaal-tekort
zitten." Voor het sportgedeelte wil de
commissie een full time beheerder aan
stellen die ook zwemles kan geven.
Praamstra vroeg waarom er geen kan
tine in de plannen was opgenomen
omdat dit ook extra inkomsten oplevert.
Jan Drijver: „We moeten geen kantine.
Het is een sportzaal. Degene die iets wil
drinken kan in het dorpshuis terecht."
Ook zei Drijver dat er tegenwoordig
enorm op stookkosten bespaard kan
worden. In het dorpshuis zijn de jaar
lijkse energiekosten door isolatie terug
gebracht van tien naar drie mille. Voor
de sportzaal worden de energie- en ver-
lichtingskosten op twintig mille begroot.
Het water van het instructiebad zal door
zonnecollectoren verwarmd worden.
Ervaring
H. de Kleijn vroeg of architectenbu
reau Alkema die het plan ontwerpt,
ervaring heeft met sportzalen en zwem
baden. Drijver antwoordde dat dit niet
het geval is. „Hij haalt alles uit boeken,
maar dat geeft niet. Het dorpshuis is
ook ontworpen door een architect die
nog nooit iets dergelijks had gemaakt,
en toch functioneert het uitstekend.
Ook waren enkele sectieleden bang dat
het sportgebruik dat uit het dorpshuis
wordt gehaald voor een exploitatie
verlies van De Bijenkorf zal zorgen.
Drijver zei dat dit niet zal gebeuren.
„Het is alleen nog bouwtechnisch be
keken. Deze sectie is een vertegen
woordiging van de sportwereld. Bekijk
de plannen en geeft commentaar",
waarop de sectie de plannen voor op- en
aanmerkingen doorverwees naar het
adviesorgaan vakleerkrachten en de
sportraad.
Consequenties
Ook de dorpscommissie uit De Waal
heeft uitbreidingsplannen. Er was don
derdagavond echter geen vertegen
woordiger van die groepering aanwezig
zodat alleen de ingediende tekening op
tafel kwam. De dorpscommissie wil het
dorpshuis uitbreiden met een sportzaal
van 22 bij 14 meter en de huidige
gymzaal bestemmen als dorpskamer en
kleedkamers. G. Praamstra: „Zij reke-
Lees verder op pagina 2.
De gebroeders C. en D. Boersen uit Oudeschild hebben hun TX 94
„Avontuur" vervangen door een nieuw schip dat dezelfde naam heeft
gekregen. De kotter is 37,20 meter lang, 8 meter breed en 4,40 meter
hol. (De maten van de in 1973 in gebruik genomen vorige
„Avontuur" waren resp. 34, 7.40 en 4 meter). De nieuwe kotter, die
bijna vier miljoen gulden heeft gekost, is uitgerust met een 1500 pk
Stork motor die desgewenst ook 1700 pk kan leveren en twee Scania
hulpmotoren van elk 223 pk die parallel geschakeld zijn. Voorts tal van
nieuwe hulpmiddelen en snufjes die er niet alleen op zijn gericht om de
visserij zo efficiënt en veilig mogelijk te kunnen uitvoeren maar ook
om zo aangenaam mogelijke werkomstandigheden voor de opvaren
den te kunnen bereiken.
Dat het een met het ander kan
samengaan, blijkt uit de visopzoekin-
stallatie, waarvan de nieuwe kotter is
voorzien, in navolging van een dergelij
ke voorziening op de kotter van W.
Boom. Hierdoor wordt het verwerken
van de vis aan dek heel wat minder
moeizaam „Het systeem spaart rug
gen en knieën", zegt schipper Boersen)
waardoor met een man minder kan
worden gevaren. De „Avontuur" heeft
dan ook niet meer dan vijf opvarenden
aan boord, waardoor aan het eind van
de week leuker kan worden gedeeld. De
opzoekinstallatie werd geplaatst met
een aanzienlijke overheidssubsidie.
De oude „Avontuur" is verkocht naar
Urk. Jannes van der Berg (een broer van
de opperwachtmeester Van der Berg uit
Den Burg) nam het schip al in maart
over. De nieuwe kotter van Boersen
was toen nog lang niet klaar, maar de
Texelse opvarenden hebben al die tijd
niet werkeloos rondgelopen. Ze bleven
op hun oude schip varen, waar ze met
de Urkers een gemengde bemanning
vormden. In prima verstandhouding
werd de overgangsperiode overbrugd,
waarbij de Urkers de fijne kneepjes van
het schip van hun Texelse collega's
leerden, aanvankelijk onder schipper KI.
Willem Ras en later onder Van der Berg
zelf.
Is het in deze moeilijke tijden geen
gekkenwerk om een nog uitstekende
kotter te vervangen door een schip van
vier miljoen gulden? Kees BoersenAls
je visserman wilt blijven, moet je zorgen
dat je je spullen tijdig vernieuwt. De
vorige kotter was nu nog een behoorlijk
bedrag waard, zodat we die leuk hebben
kunnen overdoen. Langer wachten zou
het moeilijker hebben gemaakt. Het is
gewoon een rekensommetje. We zou
den het natuurlijk niet hebben gedaan
als we er op wat langere termijn geen
voordeel van hadden verwacht."
De nieuwe „Avontuur" doet qua'
bouwstijl sterk aan zijn voorganger den
ken: dezelfde lijn en een ronde achter
steven. het schip is dan ook door
dezelfde werf ontworpen en gebouwd:
Haak in Zaandam.
Snufjes
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is de
nieuwe kotter uitgerust met veel elec
tronics, alles is geleverd door Radio
Holland. Iets bijzonders is de electro-
nische draadmeter, die precies aangeeft
hoever de vislijn is gevierd bij het laten
zakken van de netten. Er klinkt een
signaal als de lier kan worden gestopt.
Vroeger werd dit meetwerk op het oog
verricht met gehulp van de „muizen"
die op regelmatige afstanden in de vislijn
zijn opgenomen. Omdat het halen en
vieren van de netten een routinehande
ling is, die zich tientallen keren in de
week herhaalt is een dergelijk hulp
middel erg makkelijk. Een interessante
veiligheidsvoorziening op de nieuwe
„Avontuur" is het wachtalarm. De man
die op de brug de wacht heeft, krijgt
periodiek een signaal te horen, waarop
hij moet reageren door het indrukken
van een knop. Blijft deze reactie uit
(bijv. doordat de man onwel is gewor
den) dan wordt binnen anderhalve
minuut groot alarm gegeven. Door deze