LOM-KINDEREN ZIJN
NORMAAL BEGAAFD
WAT IK ZEGGEN WOU..
AGEND1
m-,
mm■SIM
W. M de Vette van de Kompas-school:
V
m
rr
Het Molengat
afsluiten?
Bestuursvacature
bij bibliotheek
Contactpersoon
voor Baha'is
„WAT IK ZEGGEN WOU.."
Het was maar een
droom
Verleende
bouwvergunningen
Leiding gezocht voor
kinderdansgroep
Koffieconcert op
tweede kerstdag
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
iflüWr, I 'fWjy tfflHT'
Met de komst van de dependance van de Helderse Kompasschool
op 4 januari a.s. doet op Texel een nieuwe vorm van onderwijs zijn
intrede: lom-onderwijs. Voor alle betrokkenen is het een feestelijke
dag want de opening van de nieuwe school is het resultaat van een
jarenlange en soms hopeloos lijkende strijd. Er wordt bescheiden
gestart: met een groep van vijftien leerlingen. Te verwachten is dat er
volgend jaar een tweede klas bijkomt en zelfs is de uitgroei naar drie
groepen niet uitgesloten, waardoor het mogelijk is de dependance tot
een zelfstandige school te maken. Volgens de heer W. M. de Vette,
hoofd van de Helderse Kompasschool, moet het een lom-school
worden met een „breed" opnamebeleid die een flink eind tegemoet
komt aan het streven naar een thans wettelijk nog niet toelaatbare
„school voor speciaal onderwijs."
Ondanks het feit dat over buitenge
woon onderwijs de laatste jaren enorm
veel is gezegd en geschreven, heersen
inzake dit onderwerp nog tal van mis
verstanden en vooroordelen. Zo blijken
maar weinig mensen te weten wat lom
kinderen nu precies zijn. Vrij algemeen
wordt gedacht dat ze dom, achterlijk of
zelfs zwakzinnig zijn en dat een lom
school „dus" een instituut is waar zulke
leerlingen met veel liefde en geduld
worden opgevangen maar dat er van
echt onderwijs weinig terecht komt.
De heer De Vette wil het daarom nog
maar eens duidelijk onderstrepen: Lom
kinderen hebben een normale begaafd
heid. Hun gemiddelde intelligentie doet
niet onder voor die van leerlingen van
een gewone basisschool.
Dat ze het op die basis
school toch niet redden kan
of voldoende in staat zich te concen
treren, het is rusteloos, ongedurig over-
spontaan en erg bewegelijk. Ook kan
het kind zg. faalangst hebben of gebrek
aan doorzettingsvermogen. Lom-kinde
ren kunnen ook angstig, teruggetrokken
of eenzaam zijn en daardoor moeilijk
sociale contacten leggen terwijl het
leerprobleem eveneens kan worden ver
oorzaakt omdat het kind iets moeilijk
kan onthouden of om dat het problemen
heeft met waarnemen horen ,zien,
etc.). Verder zijn er kinderen die emo
tionele problemen hebben als gevolg
van huiselijke omstandigheden: ruzie's,
echtscheiding, werkloosheid. Een of
meerdere van deze problemen veroor
zaken op de basisschool een leerachter-
stand en die achterstand wordt steeds
groter als gevolg van het klassikale
systeem. Zulke kinderen hebben een
individuele aanpak nodig, wat op een
gewone school meestal maar beperkt
mogelijk is.
Kleine klassen
De heer De Vette vertelt dat die
individueel gerichte aanpak veel beter
mogelijk is op een lom-school omdat de
klassen daar niet groter zijn dan 15 of 16
kinderen. Het leerproces kan weer wor
den gestart op het niveau waarop het
kind problemen heeft. Voor het kind is
het zeer bevrijdend dat het niet langer
de enige is in de klas die niet (meer)
meekan. Het komt over zijn minder
waardigheidscomplex heen en krijgt
weer zelfvertrouwen. Dat wordt nog
versterkt door de regelmatig gehouden
kringgesprekken over acceptatie van de
handicap en andere sociaal-emotionele
problematiek, gericht op vergroting van
het verantwoordelijkheidgevoel en het
aanpassingsvermogen. Dat kost uiter
aard tijd en mede omdat praktisch alle
kinderen op de basisschool al een keer
zijn blijven zitten, kunnen kinderen
eventueel tot hun veertiende op de lom
school blijven. Op de lom-school wordt
veel meer dan op de gewone basis
scholen aandacht besteed aan licha
melijke vorming en handvaardigheid.
Hoewel lom-kinderen onderling zeer
verschillen zijn er toch wel kenmerkende
uniforme eigenschappen. Volgens de
de heer De Vette zijn lom-kinderen
meestal opvallend aanhankelijk, hebben
het hart op de tong (dat is niet altijd
leukl), zijn expressief en houden van de
natuur. Daar wordt bij de aanpak op de
lom-school gebruik van gemaakt met als
resultaat dat de kinderen graag naar
school gaan,
Vallen en opstaan
De heer De Vette wil niet de indruk
maken dat hij reclame loopt te maken
voor de lom-school door te beweren dat
het in alle opzichten een indeaal insti-
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
In de Texelse Courant van 15 decem
ber j.l. heb ik in mijn stukje over de
dodelijk gevaarlijke kernwapenwedloop,
een onduidelijkheid gelaten. Waar ik
„de kerken" noemde (en predikanten
en pastors) bedoelde ik conservatieve
kerkleden. Het IKV en bijvoorbeeld de
Synode van de Hervormde kerk, maar
ook vele anderen hebben wel degelijk
het ontzettende gevaar van de bewape
ningswedloop onderkend. Maar nu ik
toch schrijf: er is nog een gevaar voor
ons eiland: en ook met Ouwe Sunder-
klaas bleek weer, dat het gevaar van de
Noordzee onderschat wordt. Het Mo
lengat (niet de Molengatl blijkt zich al
sneller naar het noorden te verplaatsen.
Sedert wij als jongens op „Onrust"
speelden en de vissers uit de Noordzee
komend, daarachter in 4 54 vaam
water, op de molen in oud Den Helder
koersten (vandaar de naam „Molen
gat") heeft de vaargeul zich meer dan 2
kilometer naar het noorden verplaatst en
loopt nu vlak achter paal 9. Ook wellicht
drie keer zo diepl Bij paal 15 (Wes
terslag) is in die ongeveer 65 jaar
ongeveer 1 kilometer duinen wegge
spoeld. Enkele jaren geleden las ik in de
Texelaar (we waren toen in Australië)
over grote duinafslag en schreef ik in
deze krant dat sluiten van het Molengat
wellicht een oplossing zou zijn voor
lange tijd. Nu heb ik gezien dat, waar na
de tweede wereldoorlog nog bunkers
hoog op de duinen stonden, nu de
schepen, vlak achter paal 9 door het
diepe water varenl Ik geloof nu vast dat
als het Molengat niet wordt afgesloten,
over enkele tientallen jaren, de schepen
vlak achter het Loodsmansduin langs
zullen varen! Het uitslijten van de diepe
stroomgeul gaat n.l. door, ook bij mooi
weer, vier getijden per etmaal. Vooral bij
en het ander niet te bewijzen. Drie jaar
geleden bezochten slechts twee Texelse
kinderen de Kompasschool in Den Hel
der, vorig jaar tien en dit jaar vijftien.
Ideaal was de dagelijkse bus-bootreis
echter allerminst. Het bleef een ver
moeiende toestand en aan boord van de
Teso-boten kwam het herhaaldelijk tot
bedenkelijke baldadigheid, wat tot
klachten van Teso leidde. Veel ouders
„snakten" naar een lom-school op
Texel, maar niet voor elke prijs. De
kwaliteit van het onderwijs zou er even
goed moeten zijn als in Den Helder.
Oude wens
Omdat de vestiging van een zelf
standige school in verband met het ver
eiste aantal leerlingen niet mogelijk was,
werd jaren geleden al gedacht aan een
dependance van de Helderse Kompas
school. Waarom is die er nu pas ge
komen?
De heer De Vette wijst op de onder
wijskundige bezwaren die aanvankelijk
speelden. Groepsdoorbrekende niveau
indelingen waren op een dependance
moeilijk door te voeren. Ook waren er
organisatorische bezwaren. Destijds
kon op niet meer dan acht Texelse
leerlingen worden gerekend terwijl het
er minstens vijftien moesten zijn. En er
moest natuurlijk ook een leerkracht zijn
die bereid was naar Texel te gaan. Voor
het toen juist nieuwe schoolhoofd van
de Kompasschool was deze „Texelse
klus" erbij ook niet zo welkom. Niet
gering waren ook de collegiale bezwa
ren. De Beatrixschool op Texel deed
pogingen om een experiment te mogen
beginnen met geïntegreerd onderwijs
aan lom- èn mlk-kinderen. De con
currentie van de Helderse lom-school
zou zo'n experiment bij voorbaat doen
mislukken.
De haren A. van de Snepscheut en W. M. de Vette IrechtsI van de Helderse Kompas school. Eerstgenoemde krijgt de leiding van de Texelse
dependance.
tuut is. „Ook bij ons gaan veel dingen
met vallen en opstaan en helaas doen
zich daarbij ook wel mislukkingen
voor."
Tot dusver was op Texel geen lom
school maar wel een andere vorm van
buitengewoon onderwijs: een mlk-
school (Beatrixschool). Deze is bedoeld
voor moeilijk lerende kinderen, maar er
werden ook veel kinderen met een lom
indicatie opgenomen. Dit werd in de
hand gewerkt door het feit dat veel
ouders er tegenop zagen hun kinderen
dagelijks naar de lom-school in
Den Helder te laten reizen, maar ook
door de toewijding en de inzet die het
team van de Beatrixschool bij het op
vangen van de lom-kinderen aan de dag
legde. Een toenemend aantal ouders gaf
er echter toch de voorkeur aan hun kin
deren de Kompasschool in Den Helder
te laten bezoeken en wisten het bezwaar
van de dagelijkse reis voor een belang
rijk deel weg te nemen door zich te
organiseren en van de gemeente gedaan
te krijgen dat de kinderen dagelijks met
een busje werden gehaald en gebracht.
De ouders hoopten dat op deze wijze
tevens zou worden gestimuleerd dat
meer kinderen met een lom-indicatie
„boven water" zouden komen. Die
ontwikkeling bleek zich inderdaad voor
te doen, al is het verband tussen het een
springtij uwee dagen na elke nieuwe ot
volle maan, dus twee keer per maand)
worden grote massa's water door deze
geul geperst! Door het aanslibben van
het zeegat ten zuiden van de Razende
Bol, moet al meer water door het
Molengat. Bovendien hebben bochten
in een stroom altijd de neiging zich naar
buiten uit te bochten, dus precies in de
richting van paal 9 en het is m.i. duidelijk
dat dit daar in versneld tempo gaat. Het
diepe water zal snel dichterbij komen.
Veel zand (hoge duinenlen het uit
diepen tegen te gaan, is er gewoon niet
meer. De duinen daar zijn maar laag.
Het strand loopt al steiler af, wordt lager
en smaller, zodat bij hogere getijden de
zee sneller tegen de duinen staat en gaat
wegspoelen. Ook elk tij langduriger. Ik
herinner me dat bij de Vuurtoren (toen
de bedreigde noordpuntlin één storm 24
meter van hoog duin wegspoelde.
Waarop Rijkswaterstaat snel een peper
dure borstwering moest aanleggen, an
ders zou de hele vuurtoren zijn weg-
gespoeldl De toestand bij paal 9 is m.i.
nog veel gevaarlijker door de snel
naderbij komende diepe stroomgeul die
een borstwering als bij de vuurtoren
haast onmogelijk maakt en wellicht nog
kostbaarder en minder afdoende dan
het dempen van het hele Molengat, bijv.
met een paar caissons in het diepe water
en zand uit het zeegat ten zuiden van de
Razende Bol waar door grotere water
massa's dat zeegat dan vanzelf weer
beter bevaarbaar zou worden. We ver
geten nooit hoe goed die betoging in
Den Haag heeft gewerkt voor versnelde
dijkverzwaring in het oosten en dus hoe
Den Haag wel eens moet worden
wakkergeschudl Zonder onze Rijkswa
terstaat op Texel te willen onderschat
ten, geloof ik dat er weer een taak voor
de bewoners van ons eiland ligt, al was
het alleen maar om het drinkwater!
Jac. Kikkert,
Den Burg.
Oplossing
De Kompasschool voelde daarom
niets voor een Texelse vestiging. Dat
veranderde later, toen de meeste be
zwaren uit de weg konden worden ge
ruimd.
Ook de collegiale
bezwaren vervielen, want het experi
ment met gecombineerd mik- en lom-
onderwijs aan de Beatrixschool wordt
niet toegestaan. Ook een deel van de
onderwijskundige bezwaren is uit de
weg geruimd en wel door het besluit om
voor de vestiging op Texel een „breed"
opnamebeleid te hanteren. Om te weten
wat dat betekent moet erop worden ge
wezen dat het verschil tussen mik- en
lom-kinderen niet altijd duidelijk is. Er
zijn „uitgesproken" lom-kinderen en
zeer duidelijke mlk-kinderen, maar
er is ook een categorie die er tussenin
zit. Veel van hen zouden op de lom
dependance terecht kunnen, maar er
zijn wel grenzen. Volgens de heer De
Vette is het uitgesloten dat de zeer
dui Jelijke mlk-ers in de lom-dependance
onderwijs kunnen genieten. Dat is voor
de school maar ook voor henzelf scha
delijk. Het ziet er naar uit dat zij het
eerste jaar nog de Beatrixschool kunnen
bezoeken, maar het aantal leerlingen
van deze school wordt zo laag dat de
opheffing van deze school onvermijde
lijk lijkt en voor de mlk-kinderen moet
dan wat anders worden georganiseerd.
Leerkracht
De 30-jarige heer A. van de Snep
scheut krijgt de leiding van de Texelse
lom-dependance. Hij wil mettertijd op
Texel gaan wonen, maar moet eerst zijn
huis in Julianadorp nog zien te ver
kopen. Het ziet ernaar uit dat hij voor
lopig heen en weer zal moeten reizen.
Voor hem maar ook voor de kinderen
(die merendeels uit de buitendorpen
komen) is het gunstig dat de depen
dance draait met een zo kort mogelijke
middagpuze. Ontheffing is verkregen
van het voorschrift dat de middagpauze
op een basisschool minstens een uur
moet duren: het mag drie kwartier zijn.
Procedure
Gehoopt en verwacht wordt dat de
aanwezigheid van een lom-school op
Texel een extra stimulans voor scholen
en ouders zal zijn om kinderen voor deze
vorm van onderwijs aan te melden. In
elk geval is de houding van de ouders
doorslaggevend. De school bespreekt
de leerproblemen van het betrokken
kind met de ouders en eventueel in
overleg met de schoolbegeleidings
dienst. Vervolgens meldt de school,
weer in overleg met de ouders, het kind
aan bij de Centrale Verwijzings Com
missie (CVC) die bestaat uit hoofden
vari scholen van buitengewoon on
derwijs, orthopedagogen, psychologen
en praktijkmedewerkers van de school
begeleidingsdienst. Na een eerste be
spreking volgt met instemming van de
ouders een psychologisch onderzoek
van het kind. De resultaten daarvoor
worden in de CVC besproken en de on-
derzoeksdeskundige bespreekt het ad
vies met de ouders. Vervolgens melden
de ouders hun kind aan bij de lom
school waarna het hoofd van die school
een pedagogisch-didactisch onderzoek
uitvoert en de resultaten daarvan met
de ouders bespreekt. Tenslotte neemt
de toelatingscommissie van de lom
school (bestaande uit schoolarts, psy
choloog en het hoofd) een beslissing
over al dan niet plaatsen.
Ook rechtstreeks
De heer De Vette geeft toe dat in de
loop van deze procedure wel eens
fouten worden gemaakt, maar wijst
Door vertrek van een bestuurslid is in
het bestuur van de Stichting Openbare
Bibliotheek een vacature ontstaan. Men
is daarom naarstig op zoek naar per
sonen die er iets voor voelen deze
functie te bekleden. Daarbij wordt voor
al gedacht aan iemand die belangstelling
heeft voor bibliotheekwerk en zich wil
inzetten op een verantwoordelijke
plaats. De bibliohteek op Texel (inclusief
de bibliobus) valt geheel onder verant
woording van het Stichtingsbestuur
maar er zijn wel een aantal afspraken
gemaakt met de Provinciale Bibliotheek
die een aantal taken van dienstverlening
centraal uitvoert. Het beleid wordt
echter bepaald door het bestuur die ook
begroting en meerjarenplanningen op
stelt en goedkeurd. Mensen die belang
stelling hebben om in het bestuur zitting
te nemen kunnen voor meer informatie
contact opnemen met Mannes Westra,
telefoon 02220-2743.
Zaterdag 26 december
Van 10.00 tot 18.00 uur wordt in sport
hal Ons Genoegen het eerste deel van
het Gamma kersttoernooi zaalvoetbal
gehouden.
Om 12.00 uur begint in de Hervormde
kerk van Oosterend het concert van de
muziekvereniging „Excelsior" met me
dewerking van diverse solisten.
Zondag 27 december
Van 8.30 tot 10.00 uur houdt de sport
vissersclub een wedstrijd bij de Hornt.
Van 9.45 tot ongeveer 17.00 uur wordt
in sporthal Ons Genoegen het tweede
deel van het Gamma kersttoernooi ge
houden
Van 13.30-17.30 uur wordt in De
Schakel bij de Hervormde kerk een ont
moetingsmiddag gehouden voor ieder
die van gezelligheid houdt, georgani
seerd door de Interkerkelijke Vrouwen
groep.
Van 13.30-22.00 uur is de jubileum
expositie van de aquariumvereniging te
bezichtigen in dorpshuis De Oude Ulo.
Om 12.00 uur begint in de Oude Ulo
een koffieconcert van de muziekschool
(zie bericht elders in dit nummer).
AVRO's Toppop is in Question, aan
vang 21.00 uur.
Maandag 28 december
De tentoonstelling van de aquarium
vereniging in dorpshuis De Oude Ulo is
te bezichtigen van 13.30 tot 22.00 uur.
Dinsdag 29 december
De tentoonstelling van de aquarium
vereniging in dorpshuis De Oude Ulo is
te bezichtigen van 13.30 tot 22.00 uur.
In dorpshuis De Bijenkorf te Oosterend
geeft de dorpscommissie informatie
over de plannen voor uitbreiding van
het dorpshuis met een sportzaal en een
instructiebad, aanvang 20.00 uur. leder
uit Oosterend en omgeving is welkom.
Van 10.00 tot 16.00 uur wordt in sport
hal Ons Genoegen een jeugdtoernooi
zaalvoetbal gehouden.
De 21 -jarige Gerard van Mazijk uit
Waalwijk is naar Texel gezonden om als
„pionier" te fungeren voor het Baha'i
geloof. Van Mazijk heeft hiermee de
taak op zich genomen om deze religie
op Texel verder uit te dragen en mo
gelijk een plaatselijke gemeenschap
te stichten.Het zenden van pioniers naar
„witte plekken" (gebieden die nog geen
Baha'i-raad hebben) is de gebruikelijke
methode bij dit geloof en geschiedt
overigens geheel vrijwillig. Van Mazijk is
momenteel werkloos en hoopt als prin
cipieel dienstweigeraar zijn vervangende
dienstplicht op Texel te kunnen ver
vullen. Binnenkort start de Baha'i met
zogenaamde „Unity Diners" en „Fire
Sides". Bij dat laatste gaat om gezellige
avonden waar eventueel gesproken kan
worden over religies. Een „Unity Diner"
noemt Van Mazijk vrijblijvender. „Ik
nodig mensen uit om bij mij te komen
eten, en toon daarmee mijn Baha'i
gastvrijheid. Voor de rest gaat het om
het gezellig samenzijn." De „Fire
Sides" worden binnenkort op vaste
avonden gehouden. Gerard van Mazijk
woont op Wilhelminalaan 32a in Den
Burg.
erop dat er alles aan wordt gedaan om
de zaak te „stroomlijnen" en de ouders
zo goed mogelijk te informeren. Het is
belangrijk dat de ouders weten dat ook
van hen het initiatief mag uitgaan
door de lom-school rechtstreeks
door de lom-school rechtstreeks
te benaderen. Wie eerst eens vrijblijvend
over de leerproblemen van zijn kind wil
praten is welkom en de oudervereniging
VLOT wil ook graag klankbord zijn voor
mensen die „zitten" met een kind met
een leerhandicap.
BH*VIN LC2LHS - BUTEN VERANTWOORDE UMX© \*N OC REOAATC
Ik droomde dat ik kerstman was
Kwam met een volle slede
Zó vanaf de Hogeberg
Het landschap ingegleden
Kwam in mijn droom bij deze rit
Eerst met mezelf in 't reine
En gaf toen iedere Texelaar
Als kerstkado het zijne
Ik stopte voor 't gemeentehuis
Om aan de deur te kloppen
En gaf de vroedschap schapenwol
Om de gaten mee te stoppen
Ik wenste ze veel sterkte toe
Wou zelfs mijn baard verwedden
Dat het straks nog moeilijk wordt
Met die toeristenbedden
Ik schudde daar mijn spaarpot leeg
Voor dat bewuste gaatje
Waarom zoveel te twisten viel
Op het betonnen paadje
Ik gaf de bollenboer het dak
Met de gewenste helling
De strijders tegen 't landschapspark
Bezocht ik in hun stelling
Ik zocht een goed betaalde baan
Voor onze werklozen
Gaf hermandad een nieuw bureau
Waar het goed is te verpozen
Ik gaf bij de boot de Texelaars
Een goedkoper Tesokaartje
Kwam nog nét het klaphek door
Dat scheelde maar een haartje
Ik vroeg aan het staatsbosbeheer
Wat méér geduld, omreden
Die paviljoens die komen straks
Met de storm wel naar beneden
Ik gaf een schone Waddenzee
Aan de berooide robben
Liet Gerrit daar in het bassin
Niet met de zieken tobben
Ik ging met Neptunes aan de kust
Het hoge water weren
Ging met hem bij zijn ouwe vriend
Het raadslid Cor logeren
Ik ging in de Karseboom bij Frans
Tot slot nog koffie drinken
Want een kerstman mag zelfs né
zijn werk
Niet naar jenever stinken
Er is op ons mooie eiland toch
Ik weet het beste mensen
Vooral in deze donkere tijd
Nog, o zo veel te wensen
Maar ik ben de oude kerstman niet
Ik leef gewoon in 't heden
Maar ik wens u, ondanks 't wolken
dek
Wat voorspoed, kracht en vrede.
K. Bonne,
De Koog.
Burgemeester en wethouders hebben
aan de volgende personen en instanties
bouwvergunning verleend.
M. C. Sieger-Knook, voor het ge
deeltelijk veranderen van het woonhuis
Hoofdweg 132, Eierland; J. Krijnen, jj
voor het bouwen van een bungalow aan
de De Wittstraat 25 te Oudeschild:
Bakker Expl. Mij. b.v., voor het ver
anderen van een winkelpand en het
bouwen van een magazijn aan de j,
Weverstraat te Den Burg; C, van der 4'
Star, Trompstraat 38 te Oudeschild v
voor het bouwen van een berging; G.
Eelman, voor het bouwen van twee
zomerwoningen aan de Bosrandweg te -
de koog.
Derden-belanghebbenden kunnen te
gen deze beschikkingen ingevolge de
Wet Administratieve Rechtspraak Over
heidsbeschikkingen een bezwaarschrift
indienen. Nadere informatie hierover is j
te verkrijgen bij de gemeentesecretarie,
afdeling algemene zaken, kamer 209.
De Folklore Stichting is op zoek naar
een leidster of leider die onderricht kan
geven aan de kinderdansgroep van de
folklore. Het is de bedoeling vanaf april
volgend jaar één keer per week te trai
nen. Volgens het folklorebestuur is het
lesgeven in deze materie niet zo moeilijk
als misschien vaak gedacht wordt. Als
men persoonlijke interesse voor dansen
heeft en men wil zich enigszins ver
diepen in oude dansen komt men beslist
in aanmerking. Voor inlichtingen kun
nen geïnteresseerden bellen naar Cor
Kossen 02220-3202.
In de voorspeelruimte van de muziek
school aan de Wilhelminalaan in Den
Burg wordt zondag tweede kerstdag
koffieconcert gegeven door Roel Stee
man (viool) en Bernard van de Boogaard
(piano).
Aanvang 12.00 uur. De entree is f 5,
(inclusief koffie). CJP-ers en houders
van een bejaardenpas betalen f3,
Het programma is als volgt: La Folia van
Corelli, Suite Espagnola van Joaquin
Nin, choses vues droite et gauche
van Erik Sati, Etudes tableaux opus 39
nrs. vijf en negen van Rachmaninow en
Roemeense dansen van Bartok. Kaarten
zijn verkrijgbaar aan de zaal.