LOM-KINDEREN ZIJN NORMAAL BEGAAFD WAT IK ZEGGEN WOU.. AGEND1 m-, mm■SIM W. M de Vette van de Kompas-school: V m rr Het Molengat afsluiten? Bestuursvacature bij bibliotheek Contactpersoon voor Baha'is „WAT IK ZEGGEN WOU.." Het was maar een droom Verleende bouwvergunningen Leiding gezocht voor kinderdansgroep Koffieconcert op tweede kerstdag TEXELSE COURANT PAGINA 7 iflüWr, I 'fWjy tfflHT' Met de komst van de dependance van de Helderse Kompasschool op 4 januari a.s. doet op Texel een nieuwe vorm van onderwijs zijn intrede: lom-onderwijs. Voor alle betrokkenen is het een feestelijke dag want de opening van de nieuwe school is het resultaat van een jarenlange en soms hopeloos lijkende strijd. Er wordt bescheiden gestart: met een groep van vijftien leerlingen. Te verwachten is dat er volgend jaar een tweede klas bijkomt en zelfs is de uitgroei naar drie groepen niet uitgesloten, waardoor het mogelijk is de dependance tot een zelfstandige school te maken. Volgens de heer W. M. de Vette, hoofd van de Helderse Kompasschool, moet het een lom-school worden met een „breed" opnamebeleid die een flink eind tegemoet komt aan het streven naar een thans wettelijk nog niet toelaatbare „school voor speciaal onderwijs." Ondanks het feit dat over buitenge woon onderwijs de laatste jaren enorm veel is gezegd en geschreven, heersen inzake dit onderwerp nog tal van mis verstanden en vooroordelen. Zo blijken maar weinig mensen te weten wat lom kinderen nu precies zijn. Vrij algemeen wordt gedacht dat ze dom, achterlijk of zelfs zwakzinnig zijn en dat een lom school „dus" een instituut is waar zulke leerlingen met veel liefde en geduld worden opgevangen maar dat er van echt onderwijs weinig terecht komt. De heer De Vette wil het daarom nog maar eens duidelijk onderstrepen: Lom kinderen hebben een normale begaafd heid. Hun gemiddelde intelligentie doet niet onder voor die van leerlingen van een gewone basisschool. Dat ze het op die basis school toch niet redden kan of voldoende in staat zich te concen treren, het is rusteloos, ongedurig over- spontaan en erg bewegelijk. Ook kan het kind zg. faalangst hebben of gebrek aan doorzettingsvermogen. Lom-kinde ren kunnen ook angstig, teruggetrokken of eenzaam zijn en daardoor moeilijk sociale contacten leggen terwijl het leerprobleem eveneens kan worden ver oorzaakt omdat het kind iets moeilijk kan onthouden of om dat het problemen heeft met waarnemen horen ,zien, etc.). Verder zijn er kinderen die emo tionele problemen hebben als gevolg van huiselijke omstandigheden: ruzie's, echtscheiding, werkloosheid. Een of meerdere van deze problemen veroor zaken op de basisschool een leerachter- stand en die achterstand wordt steeds groter als gevolg van het klassikale systeem. Zulke kinderen hebben een individuele aanpak nodig, wat op een gewone school meestal maar beperkt mogelijk is. Kleine klassen De heer De Vette vertelt dat die individueel gerichte aanpak veel beter mogelijk is op een lom-school omdat de klassen daar niet groter zijn dan 15 of 16 kinderen. Het leerproces kan weer wor den gestart op het niveau waarop het kind problemen heeft. Voor het kind is het zeer bevrijdend dat het niet langer de enige is in de klas die niet (meer) meekan. Het komt over zijn minder waardigheidscomplex heen en krijgt weer zelfvertrouwen. Dat wordt nog versterkt door de regelmatig gehouden kringgesprekken over acceptatie van de handicap en andere sociaal-emotionele problematiek, gericht op vergroting van het verantwoordelijkheidgevoel en het aanpassingsvermogen. Dat kost uiter aard tijd en mede omdat praktisch alle kinderen op de basisschool al een keer zijn blijven zitten, kunnen kinderen eventueel tot hun veertiende op de lom school blijven. Op de lom-school wordt veel meer dan op de gewone basis scholen aandacht besteed aan licha melijke vorming en handvaardigheid. Hoewel lom-kinderen onderling zeer verschillen zijn er toch wel kenmerkende uniforme eigenschappen. Volgens de de heer De Vette zijn lom-kinderen meestal opvallend aanhankelijk, hebben het hart op de tong (dat is niet altijd leukl), zijn expressief en houden van de natuur. Daar wordt bij de aanpak op de lom-school gebruik van gemaakt met als resultaat dat de kinderen graag naar school gaan, Vallen en opstaan De heer De Vette wil niet de indruk maken dat hij reclame loopt te maken voor de lom-school door te beweren dat het in alle opzichten een indeaal insti- BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE In de Texelse Courant van 15 decem ber j.l. heb ik in mijn stukje over de dodelijk gevaarlijke kernwapenwedloop, een onduidelijkheid gelaten. Waar ik „de kerken" noemde (en predikanten en pastors) bedoelde ik conservatieve kerkleden. Het IKV en bijvoorbeeld de Synode van de Hervormde kerk, maar ook vele anderen hebben wel degelijk het ontzettende gevaar van de bewape ningswedloop onderkend. Maar nu ik toch schrijf: er is nog een gevaar voor ons eiland: en ook met Ouwe Sunder- klaas bleek weer, dat het gevaar van de Noordzee onderschat wordt. Het Mo lengat (niet de Molengatl blijkt zich al sneller naar het noorden te verplaatsen. Sedert wij als jongens op „Onrust" speelden en de vissers uit de Noordzee komend, daarachter in 4 54 vaam water, op de molen in oud Den Helder koersten (vandaar de naam „Molen gat") heeft de vaargeul zich meer dan 2 kilometer naar het noorden verplaatst en loopt nu vlak achter paal 9. Ook wellicht drie keer zo diepl Bij paal 15 (Wes terslag) is in die ongeveer 65 jaar ongeveer 1 kilometer duinen wegge spoeld. Enkele jaren geleden las ik in de Texelaar (we waren toen in Australië) over grote duinafslag en schreef ik in deze krant dat sluiten van het Molengat wellicht een oplossing zou zijn voor lange tijd. Nu heb ik gezien dat, waar na de tweede wereldoorlog nog bunkers hoog op de duinen stonden, nu de schepen, vlak achter paal 9 door het diepe water varenl Ik geloof nu vast dat als het Molengat niet wordt afgesloten, over enkele tientallen jaren, de schepen vlak achter het Loodsmansduin langs zullen varen! Het uitslijten van de diepe stroomgeul gaat n.l. door, ook bij mooi weer, vier getijden per etmaal. Vooral bij en het ander niet te bewijzen. Drie jaar geleden bezochten slechts twee Texelse kinderen de Kompasschool in Den Hel der, vorig jaar tien en dit jaar vijftien. Ideaal was de dagelijkse bus-bootreis echter allerminst. Het bleef een ver moeiende toestand en aan boord van de Teso-boten kwam het herhaaldelijk tot bedenkelijke baldadigheid, wat tot klachten van Teso leidde. Veel ouders „snakten" naar een lom-school op Texel, maar niet voor elke prijs. De kwaliteit van het onderwijs zou er even goed moeten zijn als in Den Helder. Oude wens Omdat de vestiging van een zelf standige school in verband met het ver eiste aantal leerlingen niet mogelijk was, werd jaren geleden al gedacht aan een dependance van de Helderse Kompas school. Waarom is die er nu pas ge komen? De heer De Vette wijst op de onder wijskundige bezwaren die aanvankelijk speelden. Groepsdoorbrekende niveau indelingen waren op een dependance moeilijk door te voeren. Ook waren er organisatorische bezwaren. Destijds kon op niet meer dan acht Texelse leerlingen worden gerekend terwijl het er minstens vijftien moesten zijn. En er moest natuurlijk ook een leerkracht zijn die bereid was naar Texel te gaan. Voor het toen juist nieuwe schoolhoofd van de Kompasschool was deze „Texelse klus" erbij ook niet zo welkom. Niet gering waren ook de collegiale bezwa ren. De Beatrixschool op Texel deed pogingen om een experiment te mogen beginnen met geïntegreerd onderwijs aan lom- èn mlk-kinderen. De con currentie van de Helderse lom-school zou zo'n experiment bij voorbaat doen mislukken. De haren A. van de Snepscheut en W. M. de Vette IrechtsI van de Helderse Kompas school. Eerstgenoemde krijgt de leiding van de Texelse dependance. tuut is. „Ook bij ons gaan veel dingen met vallen en opstaan en helaas doen zich daarbij ook wel mislukkingen voor." Tot dusver was op Texel geen lom school maar wel een andere vorm van buitengewoon onderwijs: een mlk- school (Beatrixschool). Deze is bedoeld voor moeilijk lerende kinderen, maar er werden ook veel kinderen met een lom indicatie opgenomen. Dit werd in de hand gewerkt door het feit dat veel ouders er tegenop zagen hun kinderen dagelijks naar de lom-school in Den Helder te laten reizen, maar ook door de toewijding en de inzet die het team van de Beatrixschool bij het op vangen van de lom-kinderen aan de dag legde. Een toenemend aantal ouders gaf er echter toch de voorkeur aan hun kin deren de Kompasschool in Den Helder te laten bezoeken en wisten het bezwaar van de dagelijkse reis voor een belang rijk deel weg te nemen door zich te organiseren en van de gemeente gedaan te krijgen dat de kinderen dagelijks met een busje werden gehaald en gebracht. De ouders hoopten dat op deze wijze tevens zou worden gestimuleerd dat meer kinderen met een lom-indicatie „boven water" zouden komen. Die ontwikkeling bleek zich inderdaad voor te doen, al is het verband tussen het een springtij uwee dagen na elke nieuwe ot volle maan, dus twee keer per maand) worden grote massa's water door deze geul geperst! Door het aanslibben van het zeegat ten zuiden van de Razende Bol, moet al meer water door het Molengat. Bovendien hebben bochten in een stroom altijd de neiging zich naar buiten uit te bochten, dus precies in de richting van paal 9 en het is m.i. duidelijk dat dit daar in versneld tempo gaat. Het diepe water zal snel dichterbij komen. Veel zand (hoge duinenlen het uit diepen tegen te gaan, is er gewoon niet meer. De duinen daar zijn maar laag. Het strand loopt al steiler af, wordt lager en smaller, zodat bij hogere getijden de zee sneller tegen de duinen staat en gaat wegspoelen. Ook elk tij langduriger. Ik herinner me dat bij de Vuurtoren (toen de bedreigde noordpuntlin één storm 24 meter van hoog duin wegspoelde. Waarop Rijkswaterstaat snel een peper dure borstwering moest aanleggen, an ders zou de hele vuurtoren zijn weg- gespoeldl De toestand bij paal 9 is m.i. nog veel gevaarlijker door de snel naderbij komende diepe stroomgeul die een borstwering als bij de vuurtoren haast onmogelijk maakt en wellicht nog kostbaarder en minder afdoende dan het dempen van het hele Molengat, bijv. met een paar caissons in het diepe water en zand uit het zeegat ten zuiden van de Razende Bol waar door grotere water massa's dat zeegat dan vanzelf weer beter bevaarbaar zou worden. We ver geten nooit hoe goed die betoging in Den Haag heeft gewerkt voor versnelde dijkverzwaring in het oosten en dus hoe Den Haag wel eens moet worden wakkergeschudl Zonder onze Rijkswa terstaat op Texel te willen onderschat ten, geloof ik dat er weer een taak voor de bewoners van ons eiland ligt, al was het alleen maar om het drinkwater! Jac. Kikkert, Den Burg. Oplossing De Kompasschool voelde daarom niets voor een Texelse vestiging. Dat veranderde later, toen de meeste be zwaren uit de weg konden worden ge ruimd. Ook de collegiale bezwaren vervielen, want het experi ment met gecombineerd mik- en lom- onderwijs aan de Beatrixschool wordt niet toegestaan. Ook een deel van de onderwijskundige bezwaren is uit de weg geruimd en wel door het besluit om voor de vestiging op Texel een „breed" opnamebeleid te hanteren. Om te weten wat dat betekent moet erop worden ge wezen dat het verschil tussen mik- en lom-kinderen niet altijd duidelijk is. Er zijn „uitgesproken" lom-kinderen en zeer duidelijke mlk-kinderen, maar er is ook een categorie die er tussenin zit. Veel van hen zouden op de lom dependance terecht kunnen, maar er zijn wel grenzen. Volgens de heer De Vette is het uitgesloten dat de zeer dui Jelijke mlk-ers in de lom-dependance onderwijs kunnen genieten. Dat is voor de school maar ook voor henzelf scha delijk. Het ziet er naar uit dat zij het eerste jaar nog de Beatrixschool kunnen bezoeken, maar het aantal leerlingen van deze school wordt zo laag dat de opheffing van deze school onvermijde lijk lijkt en voor de mlk-kinderen moet dan wat anders worden georganiseerd. Leerkracht De 30-jarige heer A. van de Snep scheut krijgt de leiding van de Texelse lom-dependance. Hij wil mettertijd op Texel gaan wonen, maar moet eerst zijn huis in Julianadorp nog zien te ver kopen. Het ziet ernaar uit dat hij voor lopig heen en weer zal moeten reizen. Voor hem maar ook voor de kinderen (die merendeels uit de buitendorpen komen) is het gunstig dat de depen dance draait met een zo kort mogelijke middagpuze. Ontheffing is verkregen van het voorschrift dat de middagpauze op een basisschool minstens een uur moet duren: het mag drie kwartier zijn. Procedure Gehoopt en verwacht wordt dat de aanwezigheid van een lom-school op Texel een extra stimulans voor scholen en ouders zal zijn om kinderen voor deze vorm van onderwijs aan te melden. In elk geval is de houding van de ouders doorslaggevend. De school bespreekt de leerproblemen van het betrokken kind met de ouders en eventueel in overleg met de schoolbegeleidings dienst. Vervolgens meldt de school, weer in overleg met de ouders, het kind aan bij de Centrale Verwijzings Com missie (CVC) die bestaat uit hoofden vari scholen van buitengewoon on derwijs, orthopedagogen, psychologen en praktijkmedewerkers van de school begeleidingsdienst. Na een eerste be spreking volgt met instemming van de ouders een psychologisch onderzoek van het kind. De resultaten daarvoor worden in de CVC besproken en de on- derzoeksdeskundige bespreekt het ad vies met de ouders. Vervolgens melden de ouders hun kind aan bij de lom school waarna het hoofd van die school een pedagogisch-didactisch onderzoek uitvoert en de resultaten daarvan met de ouders bespreekt. Tenslotte neemt de toelatingscommissie van de lom school (bestaande uit schoolarts, psy choloog en het hoofd) een beslissing over al dan niet plaatsen. Ook rechtstreeks De heer De Vette geeft toe dat in de loop van deze procedure wel eens fouten worden gemaakt, maar wijst Door vertrek van een bestuurslid is in het bestuur van de Stichting Openbare Bibliotheek een vacature ontstaan. Men is daarom naarstig op zoek naar per sonen die er iets voor voelen deze functie te bekleden. Daarbij wordt voor al gedacht aan iemand die belangstelling heeft voor bibliotheekwerk en zich wil inzetten op een verantwoordelijke plaats. De bibliohteek op Texel (inclusief de bibliobus) valt geheel onder verant woording van het Stichtingsbestuur maar er zijn wel een aantal afspraken gemaakt met de Provinciale Bibliotheek die een aantal taken van dienstverlening centraal uitvoert. Het beleid wordt echter bepaald door het bestuur die ook begroting en meerjarenplanningen op stelt en goedkeurd. Mensen die belang stelling hebben om in het bestuur zitting te nemen kunnen voor meer informatie contact opnemen met Mannes Westra, telefoon 02220-2743. Zaterdag 26 december Van 10.00 tot 18.00 uur wordt in sport hal Ons Genoegen het eerste deel van het Gamma kersttoernooi zaalvoetbal gehouden. Om 12.00 uur begint in de Hervormde kerk van Oosterend het concert van de muziekvereniging „Excelsior" met me dewerking van diverse solisten. Zondag 27 december Van 8.30 tot 10.00 uur houdt de sport vissersclub een wedstrijd bij de Hornt. Van 9.45 tot ongeveer 17.00 uur wordt in sporthal Ons Genoegen het tweede deel van het Gamma kersttoernooi ge houden Van 13.30-17.30 uur wordt in De Schakel bij de Hervormde kerk een ont moetingsmiddag gehouden voor ieder die van gezelligheid houdt, georgani seerd door de Interkerkelijke Vrouwen groep. Van 13.30-22.00 uur is de jubileum expositie van de aquariumvereniging te bezichtigen in dorpshuis De Oude Ulo. Om 12.00 uur begint in de Oude Ulo een koffieconcert van de muziekschool (zie bericht elders in dit nummer). AVRO's Toppop is in Question, aan vang 21.00 uur. Maandag 28 december De tentoonstelling van de aquarium vereniging in dorpshuis De Oude Ulo is te bezichtigen van 13.30 tot 22.00 uur. Dinsdag 29 december De tentoonstelling van de aquarium vereniging in dorpshuis De Oude Ulo is te bezichtigen van 13.30 tot 22.00 uur. In dorpshuis De Bijenkorf te Oosterend geeft de dorpscommissie informatie over de plannen voor uitbreiding van het dorpshuis met een sportzaal en een instructiebad, aanvang 20.00 uur. leder uit Oosterend en omgeving is welkom. Van 10.00 tot 16.00 uur wordt in sport hal Ons Genoegen een jeugdtoernooi zaalvoetbal gehouden. De 21 -jarige Gerard van Mazijk uit Waalwijk is naar Texel gezonden om als „pionier" te fungeren voor het Baha'i geloof. Van Mazijk heeft hiermee de taak op zich genomen om deze religie op Texel verder uit te dragen en mo gelijk een plaatselijke gemeenschap te stichten.Het zenden van pioniers naar „witte plekken" (gebieden die nog geen Baha'i-raad hebben) is de gebruikelijke methode bij dit geloof en geschiedt overigens geheel vrijwillig. Van Mazijk is momenteel werkloos en hoopt als prin cipieel dienstweigeraar zijn vervangende dienstplicht op Texel te kunnen ver vullen. Binnenkort start de Baha'i met zogenaamde „Unity Diners" en „Fire Sides". Bij dat laatste gaat om gezellige avonden waar eventueel gesproken kan worden over religies. Een „Unity Diner" noemt Van Mazijk vrijblijvender. „Ik nodig mensen uit om bij mij te komen eten, en toon daarmee mijn Baha'i gastvrijheid. Voor de rest gaat het om het gezellig samenzijn." De „Fire Sides" worden binnenkort op vaste avonden gehouden. Gerard van Mazijk woont op Wilhelminalaan 32a in Den Burg. erop dat er alles aan wordt gedaan om de zaak te „stroomlijnen" en de ouders zo goed mogelijk te informeren. Het is belangrijk dat de ouders weten dat ook van hen het initiatief mag uitgaan door de lom-school rechtstreeks door de lom-school rechtstreeks te benaderen. Wie eerst eens vrijblijvend over de leerproblemen van zijn kind wil praten is welkom en de oudervereniging VLOT wil ook graag klankbord zijn voor mensen die „zitten" met een kind met een leerhandicap. BH*VIN LC2LHS - BUTEN VERANTWOORDE UMX© \*N OC REOAATC Ik droomde dat ik kerstman was Kwam met een volle slede Zó vanaf de Hogeberg Het landschap ingegleden Kwam in mijn droom bij deze rit Eerst met mezelf in 't reine En gaf toen iedere Texelaar Als kerstkado het zijne Ik stopte voor 't gemeentehuis Om aan de deur te kloppen En gaf de vroedschap schapenwol Om de gaten mee te stoppen Ik wenste ze veel sterkte toe Wou zelfs mijn baard verwedden Dat het straks nog moeilijk wordt Met die toeristenbedden Ik schudde daar mijn spaarpot leeg Voor dat bewuste gaatje Waarom zoveel te twisten viel Op het betonnen paadje Ik gaf de bollenboer het dak Met de gewenste helling De strijders tegen 't landschapspark Bezocht ik in hun stelling Ik zocht een goed betaalde baan Voor onze werklozen Gaf hermandad een nieuw bureau Waar het goed is te verpozen Ik gaf bij de boot de Texelaars Een goedkoper Tesokaartje Kwam nog nét het klaphek door Dat scheelde maar een haartje Ik vroeg aan het staatsbosbeheer Wat méér geduld, omreden Die paviljoens die komen straks Met de storm wel naar beneden Ik gaf een schone Waddenzee Aan de berooide robben Liet Gerrit daar in het bassin Niet met de zieken tobben Ik ging met Neptunes aan de kust Het hoge water weren Ging met hem bij zijn ouwe vriend Het raadslid Cor logeren Ik ging in de Karseboom bij Frans Tot slot nog koffie drinken Want een kerstman mag zelfs né zijn werk Niet naar jenever stinken Er is op ons mooie eiland toch Ik weet het beste mensen Vooral in deze donkere tijd Nog, o zo veel te wensen Maar ik ben de oude kerstman niet Ik leef gewoon in 't heden Maar ik wens u, ondanks 't wolken dek Wat voorspoed, kracht en vrede. K. Bonne, De Koog. Burgemeester en wethouders hebben aan de volgende personen en instanties bouwvergunning verleend. M. C. Sieger-Knook, voor het ge deeltelijk veranderen van het woonhuis Hoofdweg 132, Eierland; J. Krijnen, jj voor het bouwen van een bungalow aan de De Wittstraat 25 te Oudeschild: Bakker Expl. Mij. b.v., voor het ver anderen van een winkelpand en het bouwen van een magazijn aan de j, Weverstraat te Den Burg; C, van der 4' Star, Trompstraat 38 te Oudeschild v voor het bouwen van een berging; G. Eelman, voor het bouwen van twee zomerwoningen aan de Bosrandweg te - de koog. Derden-belanghebbenden kunnen te gen deze beschikkingen ingevolge de Wet Administratieve Rechtspraak Over heidsbeschikkingen een bezwaarschrift indienen. Nadere informatie hierover is j te verkrijgen bij de gemeentesecretarie, afdeling algemene zaken, kamer 209. De Folklore Stichting is op zoek naar een leidster of leider die onderricht kan geven aan de kinderdansgroep van de folklore. Het is de bedoeling vanaf april volgend jaar één keer per week te trai nen. Volgens het folklorebestuur is het lesgeven in deze materie niet zo moeilijk als misschien vaak gedacht wordt. Als men persoonlijke interesse voor dansen heeft en men wil zich enigszins ver diepen in oude dansen komt men beslist in aanmerking. Voor inlichtingen kun nen geïnteresseerden bellen naar Cor Kossen 02220-3202. In de voorspeelruimte van de muziek school aan de Wilhelminalaan in Den Burg wordt zondag tweede kerstdag koffieconcert gegeven door Roel Stee man (viool) en Bernard van de Boogaard (piano). Aanvang 12.00 uur. De entree is f 5, (inclusief koffie). CJP-ers en houders van een bejaardenpas betalen f3, Het programma is als volgt: La Folia van Corelli, Suite Espagnola van Joaquin Nin, choses vues droite et gauche van Erik Sati, Etudes tableaux opus 39 nrs. vijf en negen van Rachmaninow en Roemeense dansen van Bartok. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7