,,een langgerekt eiland van zand" I WAT IK ZEGGEN WOU.." VAN HET RAADHUIS Japanner volgde spoor van Engelse zeevaarder a a a ra II i f t m r a n m r m a x tZ e n m m m n m ra e m w zon, maan en hoog water ■VA* JKÊBmm S] cn t± li ft tz cn T* cn Sft li X' ft ifc t ft E X' <r> «5 ti' 0L cö F ft a u b if tz t i K L X i tz tz <n IT y X" i ff L tK cn i# ft o b ïft h t A ft O ft L - O X tz Y pJr O H 7 O -1 JT Y ft b 1 b tg i 7 <n tl J® tz 1 -te f 7 -te ti -f i 1 <n cn V 7 K V V fit X -7 T It W E l u X X f' ft D E K K E E li b L U *- L tz L X tn h R ft i X it t X i afi L X tl tz ft tl li b v 11 Ó-J t ft n -o CD tz te ft II tl ft X" li 7 ft X D E N M E n 1*3 cn 0 U D E S C H 1 L D tz tz ft fpf L t tz tz t tz t] I 'I r -te l B U R G U ft b it E li x - E tl L E n I X t IJ ft üf H tj 'J JÉ y tz' SB ft tz cn fél ft ft t£ t Be i n h E U ft 1 li z. b II b 0 ■it II i> cn E t li t' b li -te ft ft 1 A L- X cn IS - ft X' Ifc y 1*3 ft SP cn JE ft JÊ B -te tz y K 1 -f c cn E L tz L ft X tl tz tz t* li tl M i cn W- t Reactie op reactie Uniformen gevraagd Enquêteformulieren nog niet allemaal terugontvangen j Mededelingen ran B. en W. f Dia-avond over vogels Uitvoering van „Nieuw Leven" DINSDAG 12 JANUARI 1982 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Japans voor Miura Anjin's oftewel William Adams. „De haven doet dienst als vissershaven. Ik vroeg een visser of ik rond mocht kijken. Hij vond dat best en ik bekeek de haven. Er was ook een kleine windmolen en het was er schoon. Niet zo vies als bij ons". Dit schrijft Tadashi Makino in zijn boek „Miura Anjin's Foot steps". Bovenstaande slaat op de haven van Oudeschild en maakt onderdeel uit van een reisverslag dat deze Japanner maakte. Makino keerde terug op de schreden van de Engelsman William Adams en stuitte daarbij op de Texelse reede waar deze zeeman in 1598 volgens hem was vertrokken met het schip „De Liefde". Na een reis van jaren ontdekte Adams Japan en dat maakte de kapitein uit het Engelse Gillingham tot één der belangrijkere figuren uit de Japanse geschie denis. De eerste stap van deze westerling op Japanse grond is dan ook een geschiedkundig feit dat elke zomer in heel het land herdacht wordt. Texel neemt in dat verslag als vertrekpunt voor de lange reis een niet onbelangrijke plaats in. Althans in de eerste druk van het boek dat in 1979 verscheen. Vorig jaar kwam de Japanse onderzoeker tot de ontdekking dat „De Liefde" niet van Texelse reede is vertrokken maar vanuit het Goereesche Gat in Zeeland. In de tweede druk van de landelijke bestseller wordt over Texel minder uitvoerig ver haald en wordt Goeree al vermeld. Mogelijk dat Tadishi Makino voor 'n even tuele volgende uitgave van het boek in staat is weer naar Nederland te komen en in Zeeland nieuwe achtergronden op te diepen. Dan zal Texel uit die analen verdwijnen. Terecht, want de geschie denis moet recht worden gedaan. Maar het is jammer voor Biem Lap van het Scheepvaartmuseum en Jaap Dekker van de VVV die er een mooi stukje Japanse promotie mee verliezen. Lap heeft er overigens zelf toe bijge dragen dat het feit bekend werd dat William Adams vanuit Zeeland vertrok. Het Scheepvaartmuseum bezat nl. het boekje „Waerachtigh verhael van de schipvaert op Oost-Indien" (uit 1650) waarin staat dat „De Liefde" uit het Goereesche Gat vertrok. Lap gaf dit door aan Makino en een pagina van het boekje staat nu ook afgedrukt in de uitgave van de Japanner. Kriebels Als dank voor de medewerking heeft Lap toen de eerste en tweede druk van „Miura Anjin's Footsteps" toegestuurd gekregen maar de beheerder van het museum kon daar, behalve het bekijken van de foto's, niet zo veel mee. De Japanse karakters laten zich bepaald niet makkelijk lezen. Tussen die vreem de tekens stond echter ook in gewoon Europees schrift de woorden J. Dekker, Oudeschild, Den Burg e.d. Dat gaf aan dat het Texelse bezoek in het boek is weergegeven en Lap vond iemand bereid een gedeelte van het „Texel verslag" te vertalen. Biem Lap: „Ik heb nooit gezegd dat Adams vanaf Texel is vertrokken. Maki no nam zelf aan dat dit gebeurd moest zijn, omdat practisch alle schepen die naar Indië gingen in die tijd vanaf de Reede van Texel vertrokken". Makino wist dat „De Liefde" vanuit Nederland vertrokken was en kwam via scheep vaartmusea in Rotterdam en Amster dam op Texel terecht. Grindschip Toen wij het boekje (van achter naar voren) doorbladerden gaf niet alleen het beeld van vertrouwde namen tussen de zelfde geldt voor een grindschip in de haven van Oudeschild. Ook het afge drukte kaartje van Texel heeft zijn diensten bewezen, want onlangs kreeg Lap in zijn museum bezoek van een tiental Japanners, die het boek van Makino kenden. Sober Makino begint sober met het verhalen van zijn bevindingen op Texel. „De boot aan boord waarvan ik mij bevond kwam al na vijftien minuten aan in 't Horntje. 't Was geen mooie plaats". In Den Burg aangekomen zocht de Japanner meteen het VVV-kantoor waar Jaap Dekker hem enigszins wegwijs maakte in de geschiedenis van Texel. „Het bleek dat rond 1600 Oudeschild op het eiland Texel als tijdelijke ankerplaats de functie van haven vervulde voor schepen on derweg naar het buitenland. Dekker liet mij het document zien waarop staat dat er twee bronnen zijn in de tuin van een bekende kapitein in deze plaats die water van een goede smaak geven". Vervolgens geeft Makino weer waarom de schepen vanaf de reede vertrokken. „De Hollandse kanalen waren ondiep in die oude tijden. De meeste schepen namen hier water in en voeren uit met enkele schepen bij elkaar want piraterij kwam toen veelvuldig voor". De ama teur-geschiedschrijver en directeur van ASIA rvT NORTH AMBR1CA itys'JP ATLANTIC OCEAN AFH|GA ry>n l'\cinc OCEAN SOUTH AMERICA T /f SI tl AHjl ITV9 Een kaartje uit het boek van Makino, dat mangaaft hoe „Da Liefde" in de jaren rond 1600 naar Japan zeilde. Dit kaartje toont nog dat Adams vanaf Texel vertrok. twintig meter van de straat en er staan ook bomen". Langgerekt Het vertrek geeft Makino ook beel dend weer. Vanaf de zee keek ik naar Texel, 't Was net een langgerekt eiland van zand. Het heeft een lengte van 25 'S.-T-. I 'Z-it'-Z" 0 De schrijver van het boek: Tadashi Makino. William Adams in Japan Miura Anjin genoemd. Japanse letters een komisch effect. Een foto van hotel Op Diek, om aan te geven in wat voor omgeving het scheepvaart museum staat, doet tussen foto's van Japanse bezienswaardigheden en histo rische plaatsen ook grappig aan. Dat een reisbureau ging daarna naar Oude schild om uit te kijken over de reede. Windmolen „Er ligt een hoge dijk om de haven, niet zoals in 1598, en daarachter bevin den zich oude, naast elkaar staande, huizen. Ik beklom de met gras begroeide dijk en een poosje keek ik naar het beeld dat ik hier van Oudeschild kreeg en ik besefte dat een windmolen onmisbaar is in het Hollandse landschap, zelfs als hij niet draait omdat er geen wind is". Makino schuwt mijmeringen niet en gaat verder „We stapten in een taxi. Wij als Japanners voelden het bekoorlijke en intieme van de boerenhuizen en de met riet bedekte daken". Vrij uitgebreid wordt weergegeven wat het scheepvaartmuseum te bieden heeft en in wat voor ambiance de expositie is ondergebracht. „Dit mu seum werd vroeger gebruikt als Protes tantse kerk met een bouwstijl zoals ik alleen bij boerenhuizen zag. Het staat Mallaga naar Japan te zeilen. Dat kwam door enkele zware stormen maar meer nog door 'ongeregeldheden' met India nen op het eiland Santa Maria waarbij veel zeelieden het leven lieten. Op 23 februari 1600 kruiste Adams de evenaar, verloor „De Hoop" in een storm uit het oog en vond het schip nooit meer terug. Enkele dagen later ontdekten de opva renden de kustlijn van het huidige Japan en gingen bij Usuki aan land. Vierentwintig schepelingen leefden nog waarvan er zes in staat waren om te lopen, aldus de geschriften. Enkele dagen later stierven nog drie opvaren den. Het was 20 april 1600. Ook Makino heeft niet veel méér kunnen achterhalen dan wat uit enkele brieven van Adams al bekend was. Wel heeft hij dus kunnen aangeven waar het, voor de Japanners zo belangrijke, schip vertrokken is. Startplaats De pas verschenen historische toeris tengidsen over Japan vermelden Texel dan ook niet meer als startplaats van de ontdekkingsreis en het boekje geeft ook aan dat nog lang niet alles over deze reis is geschreven of zoals Tadashi Makino het weergeeft in zijn boek „Toen we spraken over Jan Joosten van „De Liefde" (één van de opvarenden red.) zei meneer Dekker met een glimlach. „Jan Joosten woont nu in Den Burg". We lachten en waren het met elkaar eens dat ze onmogelijk familie van elkaar konden zijn. Hoewel?" kilometer, een bevolking van 12.000 zielen en ongeveer 4.000 huizen. In de zomer komen strandliefhebbers van dichtbij, uit West-Duitsland en heel Europa. In vroeger tijden was het een rond eiland maar de golven brachten zand en de mensen maakten gebruik van dit proces. Zij maakten het eiland groter". De Japanner toog daarna naar de geboorteplaats van Adams: Gilling ham, en maakte met, vooral gegevens uit Nederlandse musea, zijn boek. De reis van Adams is overigens voor een deel nog door geheimzinnigheid omgeven want nadat de schepen „De Liefde" en „De Hoop" de straat van Mallaga (Zuid-Amerikal waren gepas seerd moet er het een en ander gebeurd zijn waarover nooit documentatie is gevonden. Storm „De Hoop" is waarschijnlijk vergaan in een storm. Feit is dat „De Liefde" anderhalfjaar nodig heeft gehad om van jpj B O n L X li Wn <T) b b r> O 7 f CD Sft fé cn CD 7 i p ii (i V* i O •f T 'V li O IV AA Wn tl' T' V li iii ■*rM 7 TH. y i, AA flri CD flï ifi Jfe -o c CD s ft x b 7' il 7 l& u- T' O C O t 7 X IK CD ft i't ii I li i!& X If pj? II I HIJ tl' O b AA XTn O b! tl' 'V JO 7 X X X ii T IV IV 7 T A. •y IV y ii <v 7 1 O Je H tl 7*C ITl V i O O Een Texelse"pagina uit het boek. BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE In de Texelse Courant van vrijdag stond een ingezonden stuk van J. Brouwer over „geestelijke bewegin gen." Hierin werd ook het Baha'i geloof genoemd. Ik zal proberen om in het kort de schrijver en de overige Texelaars een aantal zaken duidelijker te maken. De schrijver van dit stukje schrijft onder andere, dat de Baha'is eventjes alle wereldgodsdiensten onder hun noemer zetten. Weet dat alle gods diensten van één en dezelfde god af komstig zijn. In welke kerk, synagoge, moskee, of tempel je ook komt, in al deze godshuizen wordt god aanbeden. Nergens in deze plaatsen aanbidt men de duivel. Dat er verschillen in de voor schriften van deze godsdiensten zijn, ligt aan de wisselende vereisten en be hoeften van de tijd waarin deze werden geopenbaard. De baha'is zetten dus niet alle godsdiensten onder hun noemer, maar zij erkennen dat alle godsdiensten door god aan de mensen gegeven zijn. Daarom is er ook maar één religie, nl. de religie van god. Strijd tussen de volge lingen van de verschillende godsdien sten is daarom ook uit den boze. Abdu'l-Bah (zoon van Baha'u'llah, stichter van het Baha'i 'geloof) zegt: Godsdienst moet de oorzaak zijn van eenheid, harmonie en eensgezindheid onder de mensen. Als godsdienst de oorzaak is van onenigheid en strijd, verdeeldheid schept en tot conflicten leidt, zou het beter zijn dat er geen godsdienst bestond. Op de vraag van de schrijver van het stukje, welke van de negen wereld godsdiensten toestemming heeft gege ven, zou ik met een wedervraag willen antwoorden: Heeft Christus ooit aan de joden toestemming gevraagd of Hij de Messias mocht zijn? En hebben de joden dan toestemming hiervoor gegeven? Dat zou dan toch ook diefstal moeten zijn? Neen, god hoeft aan mensen geen toestemming te vragen om zijn woord te openbaren Een vader vraagt zijn kind niet om toestemming om hem naar school te mogen sturen. Een liefdevol vader stuurt zijn kind naar school of het dat nu leuk vindt of niet. Het is dan natuurlijk wel de verantwoording van het kind of het naar de verschillende onderwijzers en leraren wil luisteren. Denk hier eens over na. Baha'is zouden handig inspelen op het verlangen naar eenheid en vrede. Weet dat de diepste wens in het hart van iedere Baha'i is dat eenheid, liefde, vrede en gerechtigheid zo spoedig mo gelijk in deze wereld moge heersen. Deze wens is bij iedere ware Baha'i zo sterk als dat nodig mocht zijn, zijn leven er voor zou willen geven. In de eerste zes jaar vanaf het ontstaan van het Baha'i geloof hebben 20.000 men sen hiervoor hun leven mogen geven, doordat zij op de meest gruwelijke wijzen vanwege hun Baha'i zijn om het leven werden gebracht. En ook nu nog worden in Iran mensen geëxecuteerd, omdat zij wilden werken aan het konin krijk van Christus hier op aarde. Nu nog een vraag: Wie is die mens die de Baha'is als god zouden vereren? Weet dat er maar één god is, die geen andere god naast zich duldt. Baha'is* aanbidden en vereren zoals de volge lingen van alle godsdiensten slechts één god, de schepper van het heelal en alles wat zich daarin bevindt. Wanneer er mensen zijn die meer informatie willen hebben over het Baha'i geloof, dan kunnen die altijd bij mij Scouting Texel is op zoek naar oude uniformen van ex-scouts. Het aanschaf fen van nieuwe uniformen wordt steeds kostbaarder en daarom wil men weten of er bij mensen thuis in de kast nog bruikbare spullen liggen. Een ieder die een oud, maar in goede staat verkerend uniform heeft, wordt verzocht te bellen naar Roeli Stam die overdag bij de Firma Reij te bereiken is, telefoon 2345. De formulieren die de commissie werkgelegenheid enkele weken geleden stuurde aan alle ondernemers van Texel, zijn nog niet allemaal ingevuld terug ontvangen. Als sluitingsdatum voor de enquete geldt nu 25 januari a.s. Op degenen die het formulier nog niet hebben ingevuld en opgestuurd wordt door enqueteur Arno Bakker het beroep gedaan dit alsnog te doen. In het geval het betreffende bedrijf geen for mulier heeft gekregen of als het is zoek geraakt kan altijd een nieuw formulier worden aangevraagd door middel van een telefoontje naar 02220-4047. Een juist inzicht in de huidige werkgele genheidssituatie en in de problemen van de bedrijven kan bijdragen tot een beter overheidsbeleid. Het is daarom een eigen maar ook een algemeen belang dat alle formulieren ingevuld terugkomen. Het wegwerken van „knelpunten" is namelijk niet goed mogelijk als die knelpunten niet eerst door de bedrijven zelf worden aangege ven. het invullen van de (eenvoudige) vragen vergt slechts enkele minuten. Men wordt verzocht het invullen van de eigen werkzaamheden niet te vergeten. aanbellen. Dinsdagavonds ben ik altijd thuis en dan staat ook de koffie klaar. Gerard van Mazijk, Wilhelminalaan 32 a, Den Burg. Hinderwet Tot en met 12 februari 1982 liggen op het gemeentehuis, kamer 209, ter inza ge de aanvragen voor een vergunning ingevolge de Hinderwet, ingediend door: a. de directeur van het telefoon district Haarlem, voor een telefooncentrale aan de Brink 16 te De Koog; b. de directeur van het telefoon district Haarlem, voor een telefooncentrale aan het Hoge Achterom te Den Hoorn; c. Ahold N.V., voor een levensmiddelen bedrijf aan de Waalderstraat 48 te Den Burg; d. de heer D. Bakker, voor een vee houderij aan de Pontweg 144; e. de heer Ph. Bas, voor een landbouw- en veeteeltbedrijf aan de Oosterweg 5 en 9; f. de heer J. A. Witte, voor een vee houderij met kampeerterrein aan het Gerritslanderdijkje 20; g. de heer J. G. Roeper, voor een landbouw- en veeteeltbedrijf aan de Akenbuurt 12; h. de heer P. J. Bakker, voor een vee houderij aan de Jan Ayeweg 5; i. de firma A. J. Keijser en zonen, voor een landbouwbedrijf aan Ongeren 5; j. de heer Th. Smit, voor een vee houderij aan de Middellandseweg 12; k. de hee C. P. Zijm, voor een vee houderij aan de Fonteinsweg 8. De tijstippen, waarop inzage verkre gen kan worden, zijn: maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en, van 14.00 tot 16.00 uur; op maandag avond van 19.30 tot 22.30 uur. Tot en met bovengenoemde datum kunnen gemotiveerde bezwaren bij bur gemeester en wethouders, postbus 200, 1790 AE Den Burg, worden ingediend. Indien men dat wenst, worden de per soonlijke gegevens van degene, die een bezwaarschrift indient, niet bekend ge maakt. Het verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met het be zwaarschrift bij het gemeentebestuur worden ingediend. Met betrekking tot de onder a tot en met f genoemde aanvragen kunnen mondeling gemotiveerde bezwa ren worden ingebracht op een openbare zitting. Deze zittingen worden voor de aanvragen a, b en c gehouden op woensdag 27 januari 1982, achtereen volgens om 14.00, 14.30 en 15.00 uur. De zittingen voor de aanvragen d, e en f zullen plaatsvinden op maandag 1 fe bruari, achtereenvolgens om 14.00, 14.30 en 15.00 uur. Tijdens de zitting is tevens gelegenheid om over de aan vraag van gedachten te wisselen. Tegen de aanvragen g tot en met k kunnen op verzoek mondeling —gemo tiveerde bezwaren worden inge bracht. Hiervoor kan tot 5 februari 1982 een afspraak gemaakt worden. Zij, die schriftelijk en/of mondeling bezwaren hebben ingediend, zullen te zijner tijd eveneens in de gelegenheid worden gesteld om bezwaren tegen de desbetreffende ontwerp-beschikkingen in te dienen. Nadere informatie wordt u desge vraagd graag door de afdeling algemene zaken ter gemeentesecretarie verstrekt. Burgemeester en wethouders hebben op 22 december 1981 de nota Kleine Watersport voorlopig vastgesteld. In de nota wordt aangegeven op welke plaat sen langs de kust het windsurfen en catamaranzeilen zal worden toegestaan. Op woensdag 10 februari a.s. om 20.00 uur worden belangstellenden in de gelegenheid gesteld hun mening in een openbare hoorzitting in het gemeen tehuis kenbaar te maken. De gemeen teraad zal de nota behandelen in de ver gadering van 9 maart 1982. De nota is op aanvraag verkrijgbaar en ligt ter inzage op de gemeentesecretarie, af deling algemene zaken, kamer 209. Op vrijdag 15 januari heeft de vogel werkgroep Texel een dia-avond voor haar leden in de Oude Ulo. Adriaan Dijksen zal dan dia's laten zien over de vogels van IJsland. De avond begint om 8 uur. Inlichtingen over deze avond en over andere activiteiten van de vogelwerk groep zijn te krijgen bij het secretariaat p/a Dick Schermer, Molendwarsstraat 2, telefoon 02220-4239. Op de zaterdagen 16 en 23 januari brengt de Oudeschilder toneelvereni ging Nieuw Leven een uitvoering van de klucht „Drie is teveel", geschreven door Joh. Blaaser sr. en jr. Zoals gewoonlijk wordt de avond gehouden in dorpshuis 't Skiltje. Kaar ten- zijn te bestellen bij Lien Stolk, Heemskerckstraat 1, telefoon 02220- 2727. Ze kosten zes gulden. De toneel avond begint om 20.00 uur. De zon komt 11 januari op om 8.44 uur en gaat onder om 16.51 uur; 21 jan. op om 8.34 uur en onder om 17.06 uur. Maan: 9 jan. V.M.; 17 jan. L.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: Woensdag 13 januari Donderdag 14 januari Vrijdag 15 januari Zaterdag 16 januari Springtij: 12 januari. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. 11.23 en 23.25 11.59 en 0.09 en 12.01 0.39 en 11.52

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 9