A Vrijwillige hulp nodig voor verpleeghuis G. J. Dekker wil hovercraftlijn met Vlieland TESO is er niet alleen voor de toeristen ■minimi „Outland Uit het handelsregister Zon. maan en hoog water Gevonden en verlorei voorwerpen Werkgroep veerverbinding en college tegen GS: Commissie vindt verplichting in afvalstoffen- verordening zinloos I Rijverbod Aquariummiddagen van start Fiets gestolen IKWW09K PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 5 FEBRUARI Het Verpleeghuis Texel is bezig met het aantrekken van vrijwilligers. Deze hulpkrachten zijn nodig voor allerlei werkzaamheden waardoor het personeel kan worden ontlast in het belang van de kwaliteit van de verzorging. In het waddengebied is al eerder gebruik gemaakt van Hovercrafts. Deze foto werd gemaakt in maart 1969 toen twee Hovercrafts geruime tijd op De Mok waren gestationeerd en op het wad werden gebruikt bij seismisch onderzoek in opdracht van Petroland. Destijds riep dat verzet op onder natuurbeschermers die de Hovercrafts met hun brullende turbinemotoren vooral bedreigend vonden voor de zeehonden. De Hovercrafts op de foto zijn van het type SRN 6, dat plaatsbiedt aan 38 personen en een snelheid haalt van bijna 90 km per uur. Een dergelijk luchtkussen vaartuig zou voor regelmatig personenvervoer zeer geschikt zijn. De heer G. J. Dekker uit De Koog heeft de gemeente om mede werking gevraagd bij zijn (Jlannen om een veerdienst per hovercraft op te zetten naar Vlieland. Hij heeft een uitvoerige brief gestuurd naar de gemeenteraad waarin hij de voordelen van zo n lijndienst uiteenzet. Hij is ervan overtuigd dat de dienst een groot succes zal worden, maar zit nog met een belangrijk probleem: geld. Hij wil dan ook graag weten of de gemeente bereid is het project financieel te steunen. B en W hebben op dit fantastische plan nog geen commentaar gegeven en de raad voorgesteld de zaak door hen te laten afdoen. Sinds Teso de Vlielanddienst staakte, beschikt Texel niet meer over een ver binding met het buureiland. Er zijn nadien wel plannen geweest voor een nieuwe veerdienst (o.a. van de Texelse schelpvisexporteursj maar die zijn op niets uitgelopen. Een van de problemen op deze route is de moeilijke bevaarbaarheid. Er zijn vele zandbanken en telkens verande rende geulen. Ook de herhaaldelijke militaire oefeningen in dit gebied zijn een bezwarende factor, maar het be langrijkste probleem dat tegenover de aanzienlijke investeringen niet op vol doende inkomsten kan worden gere kend. Dat het gescheiden aanbieden van glas en oud papier als verplichting in de afvalstoffenverordening van Texel moet worden opgenomen, is iets waar de commissie algemene zaken zich woens dagmiddag met moeite mee kon ver enigingen. Zoals bekend was deze eis door Gedeputeerde Staten gesteld. Burgemeester Engelvaart liet duidelijk blijken dit overdreven te vinden. Vrij willig en via informele organisaties gaat het gescheiden aanbieden en inzamelen van glas en oud papier al uitstekend op Texel, maar Gedeputeerde Staten willen het hard omschreven hebben, zo legde hij uit. Van Asselt zag weinig in de harde voorschriften. Hij vroeg zich af hoe je deze regeling zou kunnen controleren. ,,Je kunt moeilijk in al het vuilnis gaan zitten wroeten. En wie controleert 's zomers wat de toeristen zoal weg gooien", vroeg hij. Engelvaart was het met hem eens. ,,Als gemeente hebben we het aan de mentaliteit van de mensen willen overlaten, waar we be slist geen klachten over hebben. De provincie wil het echter dwingend om schreven hebben." Ambtenaar van de afdeling algemene zaken J. J. van der Burgh legde uit dat als de raad de afvalstoffenverordening niet wil uitbreiden met de betreffende verplichtingen, GS de hele verordening zullen afkeuren. In dat geval kan de gemeente door GS „verwaarlozing' van het medebewind" verweten worden. Overigens wees Van der Burgh erop dat ook de provincie de verplichting in een soepele sfeer wil zien. Op praktische gronden ging de commissie akkoord met het uitbreiden van de verordening met het verplicht gescheiden aanbieden van glas en oud papier. De noodzaak van een dergelijke verplichting werd echter ten sterkste betwijfeld. De vaartechnisché problemen worden door een hovercraft uiteraard opgelost. Zo'n luchtkussenvoertuig kan zowel over land als over water „varen" en kan ook overal aanleggen. Daardoor is een constante, regelmatige en zeer snelle verbinding mogelijk. Zeehondenbanken en rustplaatsen voor vogels zouden makkelijk ontweken kunnen worden. Winkelen Dekker verwacht dat veel toeristen en Texelaars van deze gelegenheid gebruik zullen maken om eens naar Vlieland te gaan, terwijl de Vlielanders uiteraard ook naar Texel kunnen. Dekker denkt zelfs dat dat laatste een grote vlucht zou kunnen nemen, want de Vlielanders die voor hun inkopen e.d. naar Harlingen gaan, zouden daarvoor nu Texel of Den Helder kunnen kiezen, waardoor de Texelse winkeliers er ook baat bij heb ben. De hovercraft heeft bij de Texelse vuurtoren een ideaal vertrekpunt. Er ligt al een stroombreker waarover men zo het toestel kan binnenlopen. Op Vlie land heeft Dekker de situatie nog niet bestudeerd, maar hier zou de aanleg plaats vlak bij het bewoonde deel kunnen liggen, zodat het niet nodig is een lang stuk over de Vliehors te lopen of te rijden. In zijn brief gaat Dekker uitvoerig in op de kaartverkoopmogelijkheden (aan boord of bij de VVV) en wenselijkheid van een aangepaste busdienstregeling en een taxistandplaats, de mogelijkheid om fietsen mee te nemen en het be nutten van het bestaande restaurant als wachtgelegenheid. De hovercraft kan waarschijnlijk het beste op Vlieland worden gestald, maar dat is een zaak van later zorg. Steun waard Dekker vindt het niet meer dan billijk dat de gemeente geld steekt in de dienst, gezien de belangrijke economi sche effecten. Ik geloof vast dat de meeste mensen van onze plaatselijke volksvertegenwoordiging achter het plan zullen staan, vooral wanneer het betreft een bedrijf met uitwerkingen ten goede van ons bedrijfsleven." Dekker heeft de economische voor delen van de hovercraftlijn gezet tegen over de nadelen, die er volgens hem ook zijn: de lijn loopt door een natuurgebied en er is „iets" meer lawaai. Het is duidelijk dat hij vindt dat de voordelen ruimschoots tegen de nadelen opwegen en hij vraagt de gemeente dan ook om goedkeuring en financiële steun. Hij heeft het makkelijk gemaakt door aan zijn brief een invulstrook te hechten waarop de maximale gemeentelijke bij drage kan worden ingevuld en waarop ook andere mogelijkheden voor steun aan het project kunnen worden aange geven. Volgens Dekker is het niet de bedoe ling alles meteen gloednieuw op te zetten. De investeringen moeten aan vankelijk zo beperkt mogelijk zijn, zodat het risico aanvaardbaar is. Ook een proeftijd van bijvoorbeeld één seizoen is gewenst. Dekker weet nog niet hoe hij aan een hovercraft moet komen en wat aankoop of huur daarvan kost. Hij wil dat nog gaan onderzoeken, o.a. op plaatsen waar reeds verbindingen met hovercrafts worden onderhouden. In hoeverre de plannen van Dekker kans op slagen hebben, is zonder gegevens met betrekking tot kosten e.d. moeilijk te bepalen. Zonder twijfel zullen de investeringen die voor een dergelijke lijndienst moeten worden gedaan, enorm zijn. Daarnaast zijn er vrijwel zeker planologische bezwaren tegen de herhaaldelijke aanwezigheid van de bepaald niet geruisloze hovercraft in dit deel van de Waddenzee, waardoor sinds kort strenge beschermende maatregelen gelden. Van de zijde van de gemeente Texel vernamen we dat het plan van Dekker niettemin serieus zal worden be keken. Mogelijk leidt dat tot nader on derzoek. Het ziet er echter niet naar uit dat de door Dekker gevraagde financiële me- t dewerking nu al kan worden toegezegd. Al enkele jaren wordt incidenteel met vrijwilligers gewerkt; dit systeem wordt nu verder uitgebouwd. Een van de be stuursleden van het Overkoepelend or gaan van Vrouwenorganisaties heeft verschillende mensen bereid gevonden maar ook anderen die belangstellend zijn kunnen zich (liefst schriftelijk) aan melden bij de maatschappelijk werkster van het verpleeghuis: mevrouw R. Gieskes-Schreurs. Het plaatsen van naam, adres en telefoonnummer op een briefkaart is al voldoende. Binnen de komende twee weken zal een bijeen komst van alle gegadigden worden georganiseerd, ook bedoeld voor dege nen die zich al hebben opgegeven. In deze bijeenkomst zal nadere informatie worden gegeven, waarna een selectie zal worden gehouden onder degenen die na de informatiebijeenkomst nog steeds zijn geïnteresseerd. Personeel Het sinds 1977 op Texel functione rende verpleeghuis biedt plaats aan 36 bewoners en is daarmee het kleinste in zijn soort van heel Nederland. Het aantal personeelsleden is ongveer even groot: er zijn twintig mensen werkzaam in de verpleging, acht in de verzorging en vier in de keuken. Verder zijn er nog een fysiotherapeut, een bezigheidsthera peute, een administrateur, receptionis te. Part time zijn aan het verpleeghuis verbonden een arts, geestelijk verzor ger, maatschappelijk werkster, medisch analiste en een assistent van de bezig heidstherapeute. Directrice is mevrouw De Vries-Pantus die tevens de directie voert over het verzorgingstehuis Irene. Een klein deel van de patiënten van het verpleeghuis is opgenomen omdat zij hulpbehoevend zijn op grond van psycho-geriatrische, (geestelijke) indi catie. De meesten zijn er op indicatie van lichamelijke aard. Velen hiervan kunnen na revalidatie en re-activering weer naar hun eigen woning of naar een verzorgingstehuis. Anderen zijn chro nisch ziek en worden blijvend verpleegd. Het verpleeghuis heeft ook een functie bij de opvang van terminale (stervendel patiënten. Assistentie Het is van veel belang dat het vaste personeel van het verpleeghuis kan beschikken over meer vrijwillige hulp. Assistentie is bijvoorbeeld nodig bij de verpleging en de bezigheidstherapie. De bezigheidstherapeute organiseert onder meer gezellige avondjes en kienmidda- gen en maakt uitstapjes op Texel en naar het vasteland. Assistentie hierbij werd altijd gegeven door het verplegend personeel, hoewel dit personeel eigenlijk zelf al tijd tekort komt en op zijn beurt assistentie vraagt voor onder meer begeleiding van bewoners naar poli kliniek en tandarts en voor het weg brengen van bewoners naar familie, vrienden of kennissen. Enkele chauf feurs voor de rolstoelbus zijn inmiddels gevonden, maar deze groep zou nog wat moeten worden uitgebreid. Voor begeleiding van de weeksluiting is al een groep mensen actief maar ook hier is enige versterking gewenst. De bewoners van het verpleeghuis zijn op de hoogte gebracht van de wer vingsactie en zien de noodzaak in van de inzet van vrijwilligers. Ingeschreven: A. M. Lubbers-Blom, Zeebries 2, Den Burg. Schrijven van computerprogramma's in Basic of For tran en het onderhouden van data bestanden. De zon komt 11 febr. op om 8.02 uur en gaat onder om 17.45 uur; 21 febr. op om 7.43 uur en onder om 18.03 uur. Maan: 8 febr. V.M.; 15 febr. L.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 5 februari 4.54 en 17.45 Zaterdag 6 februari 6.25 en 19.13 Zondag 7 februari 7.47 en 20.10 Maandag 8 februari 8.47 en 20.55 Dinsdag 9 februari 9.33 en 21.49 Woensdag 10 februari 10.24 en 22.44 Donderdag 11 februari 11.26 en 23.25 Vrijdag 12 februari 11.49 en 23.49 Zaterdag 13 februari 11.35 en 23.58 Springtij: 10 februari. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. In januari zijn de volgende voorwet bij het politiebureau in Den Burg verloren opgegeven: Gouden Hanger; blauwe portemor, inh. 40, kleine sleutelbos met ;v Ikon sleutel; bankbiljet van 100 guls bos met 3 sleutels; kentekenplaat S-£ HE; groene map inh. rijbewijs, ïf nementen en foto's: tas inhgymklej* plastic tas inh. judopak en gele t,t Conic digitaal horloge; gebitsbejf kei arrr v met 71 v.d. GJ zilveren schakelarmband; smalle zilv spiraalvormigearmband; zwart etuii autosleutels;zilveren armband; sie A; autopapieren, 2 rijbewijzen, k: kenbewijs en uittreksel bevolking» ter; blauw-wit wollen want; blaui wollen muts; stalen schakel ari „Klaas Pieter"; enveloppe betaalkaarten t.n.v. J. v donker blauwe handschoenen; htjj slee; maandkaart AOT-bus; gr bromfietshelm „Noland"; bruine temonnee inh. 200 gulden; zilveren bandje, zijnde 3 kettinktjes; dii herenhorloge; snoeischaar; blauw I handschoenen; bril, bruin monti halve glazen; zilveren schakelkei bruine portemonnee inh. 50 guld bootkaarten, 2 strippenkaarten; bic kentekenplaat 89-XR-32; schop, oranje blokken op steel; rood bruin met 5 sleutels; zilveren kettinkje naamplaatje „Christa"; jongenshor quartz, zwarte band; blauwe leren links; zonnebril in metalen koker; knipportemonnee inh. 125 gulden! In januari zijn de volgende gm voorwerpen bij het politiebureau irt Burg afgegeven: rood etui met auto- en huissk zilveren armband met naampla, tj»c ther"; witte wollen kinderwant; cs regenbroek; 3 bankbiljetten van 5g J rechter ski-handschoen; zwarte dames handschoenen; tankdop des; plastic tas inh. nieuwe zwaï broek; lichtbruine rechter handsi skai; schuifmaat t.n.v. H. I goudkleurige herenbril; sleutel lock-mfg-co"; ring met 4 sleutj boeken; sierwieldop; zakmes im KL 80; blauwe sportbroek met strepen. I In de nacht van dinsdag op dag heeft de politie een rijverl acht uur opgelegd aan een jarige militair die met drank op het stuur zat. Twee blaasproever den aan dat de man flink had o ken. Daarna werd een bloedpri nomen. In reacties op de ontwerpnota Openbaar Vervoer in Noord-Holland van Gedeputeerde Staten spreken zowel het college van BonW als de aktiegroep jaarabonnement en de werkgroep veerverbinding FNV hun verwondering uit over het feit dat de TESO in deze nota wordt vermeld als „toeristische zomerveerverfoin- ding". Dit houdt automatisch in dat in de nota ook geen beleid is gefor muleerd ten aanzien van de verbin ding Den Helder-Texel. „Dat de TESO wordt genoemd bij de toeris tische boottochten willen wij nadrukkelijk tegenspreken. Ook voor toeristen is het gebruikmaken van de veerverbinding geen toeristische tocht, maar een noodzakelijke ver- voersverbinding", aldus de reactie van de FNV-werkgroep en de aktie groep jaarabonnement. Het college noemt het „bevreem dend" dat TESO niet wordt aange merkt als een openbare vervoersvoor ziening. „Deze belangrijke vorm van openbaar vervoer is nog steeds nog on derwerp van rijkszorg en wij zijn ons er van bewust dat deze verbinding niet (financieel) gestimuleerd hoeft te worden omdat de N.V. TESO het monopolie heeft", zo schrijven burge meester en wethouders, maar wel wordt erop gewezen dat de tarieven gestaag stijgen omdat het rijk niet bij draagt in de kosten van de veerverbin ding. Daarbij wordt gesteld dat er naast TESO geen reëel vervoersalternatief is en een geregelde overtocht financieel bezwaarlijk wordt voor Texelaars. „Ta rieven mogen niet onoverkomelijk wor den, en daarmee het Marsdiep", aldus het college. Gevraagd wordt om in de definitieve nota aandacht aan de Texelse veerdienst te schenken. Feller De werkgroep en de aktiegroep drukken zich in iets fellere bewoor dingen uit. Peter Bakker en Rob van 't Noordende, die het bezwaar tegen de nota hebben opgesteld noemen het „teleurstellend" dat G.S. geen beleid heeft geformuleerd voor de veerverbin ding. Zij herhalen het argument dat de verbinding voor Texelaars van levens belang is en de enige mogelijkheid om aan de vaste wal scholen, ziekenhui zen, theaters e.d. te bezoeken. Volgens deze groepen valt de veerverbinding duidelijk onder de definitie openbaar vervoer. „Een definitie die in uw nota is omschreven". Gevraagd wordt in de uiteindelijke nota alsnog een duidelijk beleid voor de verbinding Texel-Den Helder v.v. uit te stippelen. Buxi's Het college maakt in haar reactie aan GS ook opmerkingen over het busver voer. Dit vervoer wordt in grote mate financieel door het rijk ondersteund en als gevolg van deze verhouding is het al voorgekomen dat busdiensten moesten worden ingekrompen. „Bepaalde buurtschappen op Texel verkeren in een openbaar vervoersisolement", zo schrijven B en W die het gebruik van taxi's bij geregeld vervoer een te duur alternatief noemen. Gevraagd wordt om in het provinciaal beleid ruimte te maken voor experimenten met Buxi's (bestelbusjes voor personenvervoer). Een experiment dat dan moet gelden voor die isolementsgebieden. Antoon Goes heeft veel positieve reacties gehad op zijn voorstel om een aantal voorlichtings- en werkmiddagen te organiseren over het houden van aquaria. Deze middagen zijn inmiddels van start gegaan. Een ieder die wil meedoen kan dinsdag terecht bij de visbeurs in dorpshuis De Oude ULO. Aanvang 14.00 uur. De aquariummid dagen worden voorlopig elke dinsdag gehouden. Bij een huis aan de Groeneplaats in Den Burg werd maandag een bruine Gazelle fiets gestolen met een rieten mandje voorop. Een marshall (Sean Connery) wordt met vrouw en zoontje naar een mijn werkersstadje gestuurd om de orde te handhaven. Hij is nog maar net ge arriveerd of hij merkt dat er vreemde dingen in het industrieplaatsje gebeu ren. De produktie ligt uitzonderlijk hoog, maar het dodencijfer door „ongeluk ken" is daaraan evenredig. De Marshall gaat op onderzoek uit, maar krijgt hierbij bijzonder weinig medewerking van de baas van de mijn (Peter Boyle) en van de mijnwerkers. Alleen een snibbige vrou welijke dokter blijkt een echte vriendin in nood te zijn. Tegen die tijd zijn vrouw en zoontje naar een veiliger plek vertrokken en heeft de baas van de mijn twee beroepsdoders laten aanrukken om marshall Connery uit de weg te ruimen, maar of zij hierin zullen slagen? Dit avontuur speelt zich af op „Outland" een vulkanische maan van Jupiter. Out land is het trefpunt voor lounche fi guren, linke handel, pikante ziektes en psychische afwijkingen. Veel werk dus voor Sean Connery, die van plan is er wat van te maken. Dat veroorzaakt grote onrust, niet in het minst onder de bazen die een raar spel spelen met hun personeel. „Outland" is te zien v dag tot en met maandag. Toega jaar. Het City Theater is van dim februari tot en met woensdag 3 wegens vakantie gesloten. Een Nederlandse Robinson Cr De 15-jarige Peter spoelt aan zonnig eiland ergens in de c nadat het vliegtuig waarin hij neergestort. Na een uitvoerige ning blijkt hij de enige bewoner die kort tevoren Daniël Defou binson Crusoe las, herinnert zie deze zich wist aan te passen. H een grot en richt deze in als zijn v Een ontmoeting met een oude pi het verschijnen van een oorloj brengen veel spanning in Peters Doch het grote avontuur begin! neer een kleine boot de baa vaart, waaruit twee mannen eer sleuren. Peter ontdekt dat zij kidnapt. Op slimme wijze bevr haar en weet telkens de ontvoerd stapje voor te blijven. Na veel volgingen ziet hij kans de b bereiken. Samen varen ze terug bewoonde wereld. „Een Nede Robinson Crusoé" is te zien in dagmatinee. Alle Leeftijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 2