A
Vrijwillige hulp nodig
voor verpleeghuis
G. J. Dekker wil
hovercraftlijn
met Vlieland
TESO is er niet alleen
voor de toeristen
■minimi
„Outland
Uit het handelsregister
Zon. maan en hoog water
Gevonden en verlorei
voorwerpen
Werkgroep veerverbinding
en college tegen GS:
Commissie vindt
verplichting in
afvalstoffen-
verordening zinloos
I
Rijverbod
Aquariummiddagen
van start
Fiets gestolen
IKWW09K
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 5 FEBRUARI
Het Verpleeghuis Texel is bezig met het aantrekken van vrijwilligers.
Deze hulpkrachten zijn nodig voor allerlei werkzaamheden waardoor
het personeel kan worden ontlast in het belang van de kwaliteit van de
verzorging.
In het waddengebied is al eerder gebruik gemaakt van Hovercrafts. Deze foto werd gemaakt in
maart 1969 toen twee Hovercrafts geruime tijd op De Mok waren gestationeerd en op het
wad werden gebruikt bij seismisch onderzoek in opdracht van Petroland. Destijds riep dat
verzet op onder natuurbeschermers die de Hovercrafts met hun brullende turbinemotoren
vooral bedreigend vonden voor de zeehonden. De Hovercrafts op de foto zijn van het type SRN
6, dat plaatsbiedt aan 38 personen en een snelheid haalt van bijna 90 km per uur. Een dergelijk
luchtkussen vaartuig zou voor regelmatig personenvervoer zeer geschikt zijn.
De heer G. J. Dekker uit De Koog heeft de gemeente om mede
werking gevraagd bij zijn (Jlannen om een veerdienst per hovercraft op
te zetten naar Vlieland. Hij heeft een uitvoerige brief gestuurd naar de
gemeenteraad waarin hij de voordelen van zo n lijndienst uiteenzet.
Hij is ervan overtuigd dat de dienst een groot succes zal worden, maar
zit nog met een belangrijk probleem: geld. Hij wil dan ook graag
weten of de gemeente bereid is het project financieel te steunen. B en
W hebben op dit fantastische plan nog geen commentaar gegeven en
de raad voorgesteld de zaak door hen te laten afdoen.
Sinds Teso de Vlielanddienst staakte,
beschikt Texel niet meer over een ver
binding met het buureiland. Er zijn
nadien wel plannen geweest voor een
nieuwe veerdienst (o.a. van de Texelse
schelpvisexporteursj maar die zijn op
niets uitgelopen.
Een van de problemen op deze route
is de moeilijke bevaarbaarheid. Er zijn
vele zandbanken en telkens verande
rende geulen. Ook de herhaaldelijke
militaire oefeningen in dit gebied zijn
een bezwarende factor, maar het be
langrijkste probleem dat tegenover de
aanzienlijke investeringen niet op vol
doende inkomsten kan worden gere
kend.
Dat het gescheiden aanbieden van
glas en oud papier als verplichting in de
afvalstoffenverordening van Texel moet
worden opgenomen, is iets waar de
commissie algemene zaken zich woens
dagmiddag met moeite mee kon ver
enigingen. Zoals bekend was deze eis
door Gedeputeerde Staten gesteld.
Burgemeester Engelvaart liet duidelijk
blijken dit overdreven te vinden. Vrij
willig en via informele organisaties gaat
het gescheiden aanbieden en inzamelen
van glas en oud papier al uitstekend op
Texel, maar Gedeputeerde Staten willen
het hard omschreven hebben, zo legde
hij uit.
Van Asselt zag weinig in de harde
voorschriften. Hij vroeg zich af hoe je
deze regeling zou kunnen controleren.
,,Je kunt moeilijk in al het vuilnis gaan
zitten wroeten. En wie controleert 's
zomers wat de toeristen zoal weg
gooien", vroeg hij. Engelvaart was het
met hem eens. ,,Als gemeente hebben
we het aan de mentaliteit van de
mensen willen overlaten, waar we be
slist geen klachten over hebben. De
provincie wil het echter dwingend om
schreven hebben."
Ambtenaar van de afdeling algemene
zaken J. J. van der Burgh legde uit dat
als de raad de afvalstoffenverordening
niet wil uitbreiden met de betreffende
verplichtingen, GS de hele verordening
zullen afkeuren. In dat geval kan de
gemeente door GS „verwaarlozing' van
het medebewind" verweten worden.
Overigens wees Van der Burgh erop dat
ook de provincie de verplichting in een
soepele sfeer wil zien. Op praktische
gronden ging de commissie akkoord
met het uitbreiden van de verordening
met het verplicht gescheiden aanbieden
van glas en oud papier. De noodzaak
van een dergelijke verplichting werd
echter ten sterkste betwijfeld.
De vaartechnisché problemen worden
door een hovercraft uiteraard opgelost.
Zo'n luchtkussenvoertuig kan zowel
over land als over water „varen" en kan
ook overal aanleggen. Daardoor is een
constante, regelmatige en zeer snelle
verbinding mogelijk. Zeehondenbanken
en rustplaatsen voor vogels zouden
makkelijk ontweken kunnen worden.
Winkelen
Dekker verwacht dat veel toeristen en
Texelaars van deze gelegenheid gebruik
zullen maken om eens naar Vlieland te
gaan, terwijl de Vlielanders uiteraard
ook naar Texel kunnen. Dekker denkt
zelfs dat dat laatste een grote vlucht zou
kunnen nemen, want de Vlielanders die
voor hun inkopen e.d. naar Harlingen
gaan, zouden daarvoor nu Texel of Den
Helder kunnen kiezen, waardoor de
Texelse winkeliers er ook baat bij heb
ben.
De hovercraft heeft bij de Texelse
vuurtoren een ideaal vertrekpunt. Er ligt
al een stroombreker waarover men zo
het toestel kan binnenlopen. Op Vlie
land heeft Dekker de situatie nog niet
bestudeerd, maar hier zou de aanleg
plaats vlak bij het bewoonde deel
kunnen liggen, zodat het niet nodig is
een lang stuk over de Vliehors te lopen
of te rijden.
In zijn brief gaat Dekker uitvoerig in
op de kaartverkoopmogelijkheden (aan
boord of bij de VVV) en wenselijkheid
van een aangepaste busdienstregeling
en een taxistandplaats, de mogelijkheid
om fietsen mee te nemen en het be
nutten van het bestaande restaurant als
wachtgelegenheid. De hovercraft kan
waarschijnlijk het beste op Vlieland
worden gestald, maar dat is een zaak
van later zorg.
Steun waard
Dekker vindt het niet meer dan billijk
dat de gemeente geld steekt in de
dienst, gezien de belangrijke economi
sche effecten. Ik geloof vast dat de
meeste mensen van onze plaatselijke
volksvertegenwoordiging achter het
plan zullen staan, vooral wanneer het
betreft een bedrijf met uitwerkingen ten
goede van ons bedrijfsleven."
Dekker heeft de economische voor
delen van de hovercraftlijn gezet tegen
over de nadelen, die er volgens hem ook
zijn: de lijn loopt door een natuurgebied
en er is „iets" meer lawaai. Het is
duidelijk dat hij vindt dat de voordelen
ruimschoots tegen de nadelen opwegen
en hij vraagt de gemeente dan ook om
goedkeuring en financiële steun. Hij
heeft het makkelijk gemaakt door aan
zijn brief een invulstrook te hechten
waarop de maximale gemeentelijke bij
drage kan worden ingevuld en waarop
ook andere mogelijkheden voor steun
aan het project kunnen worden aange
geven.
Volgens Dekker is het niet de bedoe
ling alles meteen gloednieuw op te
zetten. De investeringen moeten aan
vankelijk zo beperkt mogelijk zijn, zodat
het risico aanvaardbaar is. Ook een
proeftijd van bijvoorbeeld één seizoen is
gewenst. Dekker weet nog niet hoe hij
aan een hovercraft moet komen en wat
aankoop of huur daarvan kost. Hij wil
dat nog gaan onderzoeken, o.a. op
plaatsen waar reeds verbindingen met
hovercrafts worden onderhouden.
In hoeverre de plannen van Dekker
kans op slagen hebben, is zonder
gegevens met betrekking tot kosten e.d.
moeilijk te bepalen. Zonder twijfel zullen
de investeringen die voor een dergelijke
lijndienst moeten worden gedaan,
enorm zijn. Daarnaast zijn er vrijwel
zeker planologische bezwaren tegen de
herhaaldelijke aanwezigheid van de
bepaald niet geruisloze hovercraft in dit
deel van de Waddenzee, waardoor sinds
kort strenge beschermende maatregelen
gelden. Van de zijde van de gemeente
Texel vernamen we dat het plan van
Dekker niettemin serieus zal worden be
keken. Mogelijk leidt dat tot nader on
derzoek.
Het ziet er echter niet naar uit dat de
door Dekker gevraagde financiële me-
t dewerking nu al kan worden toegezegd.
Al enkele jaren wordt incidenteel met
vrijwilligers gewerkt; dit systeem wordt
nu verder uitgebouwd. Een van de be
stuursleden van het Overkoepelend or
gaan van Vrouwenorganisaties heeft
verschillende mensen bereid gevonden
maar ook anderen die belangstellend
zijn kunnen zich (liefst schriftelijk) aan
melden bij de maatschappelijk werkster
van het verpleeghuis: mevrouw R.
Gieskes-Schreurs. Het plaatsen van
naam, adres en telefoonnummer op een
briefkaart is al voldoende. Binnen de
komende twee weken zal een bijeen
komst van alle gegadigden worden
georganiseerd, ook bedoeld voor dege
nen die zich al hebben opgegeven. In
deze bijeenkomst zal nadere informatie
worden gegeven, waarna een selectie
zal worden gehouden onder degenen
die na de informatiebijeenkomst nog
steeds zijn geïnteresseerd.
Personeel
Het sinds 1977 op Texel functione
rende verpleeghuis biedt plaats aan 36
bewoners en is daarmee het kleinste in
zijn soort van heel Nederland. Het aantal
personeelsleden is ongveer even groot:
er zijn twintig mensen werkzaam in de
verpleging, acht in de verzorging en vier
in de keuken. Verder zijn er nog een
fysiotherapeut, een bezigheidsthera
peute, een administrateur, receptionis
te. Part time zijn aan het verpleeghuis
verbonden een arts, geestelijk verzor
ger, maatschappelijk werkster, medisch
analiste en een assistent van de bezig
heidstherapeute. Directrice is mevrouw
De Vries-Pantus die tevens de directie
voert over het verzorgingstehuis Irene.
Een klein deel van de patiënten van
het verpleeghuis is opgenomen omdat
zij hulpbehoevend zijn op grond van
psycho-geriatrische, (geestelijke) indi
catie. De meesten zijn er op indicatie
van lichamelijke aard. Velen hiervan
kunnen na revalidatie en re-activering
weer naar hun eigen woning of naar een
verzorgingstehuis. Anderen zijn chro
nisch ziek en worden blijvend verpleegd.
Het verpleeghuis heeft ook een functie
bij de opvang van terminale (stervendel
patiënten.
Assistentie
Het is van veel belang dat het vaste
personeel van het verpleeghuis kan
beschikken over meer vrijwillige hulp.
Assistentie is bijvoorbeeld nodig bij de
verpleging en de bezigheidstherapie. De
bezigheidstherapeute organiseert onder
meer gezellige avondjes en kienmidda-
gen en maakt uitstapjes op Texel en
naar het vasteland. Assistentie hierbij
werd altijd gegeven door het verplegend
personeel, hoewel dit personeel eigenlijk
zelf al tijd tekort komt en op zijn beurt
assistentie vraagt voor onder meer
begeleiding van bewoners naar poli
kliniek en tandarts en voor het weg
brengen van bewoners naar familie,
vrienden of kennissen. Enkele chauf
feurs voor de rolstoelbus zijn inmiddels
gevonden, maar deze groep zou nog
wat moeten worden uitgebreid. Voor
begeleiding van de weeksluiting is al een
groep mensen actief maar ook hier is
enige versterking gewenst.
De bewoners van het verpleeghuis
zijn op de hoogte gebracht van de wer
vingsactie en zien de noodzaak in van de
inzet van vrijwilligers.
Ingeschreven: A. M. Lubbers-Blom,
Zeebries 2, Den Burg. Schrijven van
computerprogramma's in Basic of For
tran en het onderhouden van data
bestanden.
De zon komt 11 febr. op om 8.02 uur
en gaat onder om 17.45 uur; 21 febr.
op om 7.43 uur en onder om 18.03 uur.
Maan: 8 febr. V.M.; 15 febr. L.K.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
Vrijdag 5 februari 4.54 en 17.45
Zaterdag 6 februari 6.25 en 19.13
Zondag 7 februari 7.47 en 20.10
Maandag 8 februari 8.47 en 20.55
Dinsdag 9 februari 9.33 en 21.49
Woensdag 10 februari 10.24 en 22.44
Donderdag 11 februari 11.26 en 23.25
Vrijdag 12 februari 11.49 en 23.49
Zaterdag 13 februari 11.35 en 23.58
Springtij: 10 februari.
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water.
In januari zijn de volgende voorwet
bij het politiebureau in Den Burg
verloren opgegeven:
Gouden Hanger; blauwe portemor,
inh. 40, kleine sleutelbos met ;v
Ikon sleutel; bankbiljet van 100 guls
bos met 3 sleutels; kentekenplaat S-£
HE; groene map inh. rijbewijs, ïf
nementen en foto's: tas inhgymklej*
plastic tas inh. judopak en gele t,t
Conic digitaal horloge; gebitsbejf
kei arrr v
met 71
v.d. GJ
zilveren schakelarmband; smalle zilv
spiraalvormigearmband; zwart etuii
autosleutels;zilveren armband; sie
A; autopapieren, 2 rijbewijzen, k:
kenbewijs en uittreksel bevolking»
ter; blauw-wit wollen want; blaui
wollen muts; stalen schakel ari
„Klaas Pieter"; enveloppe
betaalkaarten t.n.v. J. v
donker blauwe handschoenen; htjj
slee; maandkaart AOT-bus; gr
bromfietshelm „Noland"; bruine
temonnee inh. 200 gulden; zilveren
bandje, zijnde 3 kettinktjes; dii
herenhorloge; snoeischaar; blauw I
handschoenen; bril, bruin monti
halve glazen; zilveren schakelkei
bruine portemonnee inh. 50 guld
bootkaarten, 2 strippenkaarten; bic
kentekenplaat 89-XR-32; schop,
oranje blokken op steel; rood bruin
met 5 sleutels; zilveren kettinkje
naamplaatje „Christa"; jongenshor
quartz, zwarte band; blauwe leren
links; zonnebril in metalen koker;
knipportemonnee inh. 125 gulden!
In januari zijn de volgende gm
voorwerpen bij het politiebureau irt
Burg afgegeven:
rood etui met auto- en huissk
zilveren armband met naampla, tj»c
ther"; witte wollen kinderwant; cs
regenbroek; 3 bankbiljetten van 5g J
rechter ski-handschoen; zwarte
dames handschoenen; tankdop
des; plastic tas inh. nieuwe zwaï
broek; lichtbruine rechter handsi
skai; schuifmaat t.n.v. H. I
goudkleurige herenbril; sleutel
lock-mfg-co"; ring met 4 sleutj
boeken; sierwieldop; zakmes im
KL 80; blauwe sportbroek met
strepen. I
In de nacht van dinsdag op
dag heeft de politie een rijverl
acht uur opgelegd aan een
jarige militair die met drank op
het stuur zat. Twee blaasproever
den aan dat de man flink had o
ken. Daarna werd een bloedpri
nomen.
In reacties op de ontwerpnota
Openbaar Vervoer in Noord-Holland
van Gedeputeerde Staten spreken
zowel het college van BonW als de
aktiegroep jaarabonnement en de
werkgroep veerverbinding FNV hun
verwondering uit over het feit dat de
TESO in deze nota wordt vermeld
als „toeristische zomerveerverfoin-
ding". Dit houdt automatisch in dat
in de nota ook geen beleid is gefor
muleerd ten aanzien van de verbin
ding Den Helder-Texel. „Dat de
TESO wordt genoemd bij de toeris
tische boottochten willen wij
nadrukkelijk tegenspreken. Ook voor
toeristen is het gebruikmaken van
de veerverbinding geen toeristische
tocht, maar een noodzakelijke ver-
voersverbinding", aldus de reactie
van de FNV-werkgroep en de aktie
groep jaarabonnement.
Het college noemt het „bevreem
dend" dat TESO niet wordt aange
merkt als een openbare vervoersvoor
ziening. „Deze belangrijke vorm van
openbaar vervoer is nog steeds nog on
derwerp van rijkszorg en wij zijn ons er
van bewust dat deze verbinding niet
(financieel) gestimuleerd hoeft te
worden omdat de N.V. TESO het
monopolie heeft", zo schrijven burge
meester en wethouders, maar wel
wordt erop gewezen dat de tarieven
gestaag stijgen omdat het rijk niet bij
draagt in de kosten van de veerverbin
ding. Daarbij wordt gesteld dat er naast
TESO geen reëel vervoersalternatief is
en een geregelde overtocht financieel
bezwaarlijk wordt voor Texelaars. „Ta
rieven mogen niet onoverkomelijk wor
den, en daarmee het Marsdiep", aldus
het college. Gevraagd wordt om in de
definitieve nota aandacht aan de
Texelse veerdienst te schenken.
Feller
De werkgroep en de aktiegroep
drukken zich in iets fellere bewoor
dingen uit. Peter Bakker en Rob van 't
Noordende, die het bezwaar tegen de
nota hebben opgesteld noemen het
„teleurstellend" dat G.S. geen beleid
heeft geformuleerd voor de veerverbin
ding. Zij herhalen het argument dat de
verbinding voor Texelaars van levens
belang is en de enige mogelijkheid om
aan de vaste wal scholen, ziekenhui
zen, theaters e.d. te bezoeken. Volgens
deze groepen valt de veerverbinding
duidelijk onder de definitie openbaar
vervoer. „Een definitie die in uw nota is
omschreven". Gevraagd wordt in de
uiteindelijke nota alsnog een duidelijk
beleid voor de verbinding Texel-Den
Helder v.v. uit te stippelen.
Buxi's
Het college maakt in haar reactie aan
GS ook opmerkingen over het busver
voer. Dit vervoer wordt in grote mate
financieel door het rijk ondersteund en
als gevolg van deze verhouding is het al
voorgekomen dat busdiensten moesten
worden ingekrompen. „Bepaalde
buurtschappen op Texel verkeren in
een openbaar vervoersisolement", zo
schrijven B en W die het gebruik van
taxi's bij geregeld vervoer een te duur
alternatief noemen. Gevraagd wordt
om in het provinciaal beleid ruimte te
maken voor experimenten met Buxi's
(bestelbusjes voor personenvervoer).
Een experiment dat dan moet gelden
voor die isolementsgebieden.
Antoon Goes heeft veel positieve
reacties gehad op zijn voorstel om een
aantal voorlichtings- en werkmiddagen
te organiseren over het houden van
aquaria. Deze middagen zijn inmiddels
van start gegaan. Een ieder die wil
meedoen kan dinsdag terecht bij de
visbeurs in dorpshuis De Oude ULO.
Aanvang 14.00 uur. De aquariummid
dagen worden voorlopig elke dinsdag
gehouden.
Bij een huis aan de Groeneplaats in
Den Burg werd maandag een bruine
Gazelle fiets gestolen met een rieten
mandje voorop.
Een marshall (Sean Connery) wordt
met vrouw en zoontje naar een mijn
werkersstadje gestuurd om de orde te
handhaven. Hij is nog maar net ge
arriveerd of hij merkt dat er vreemde
dingen in het industrieplaatsje gebeu
ren. De produktie ligt uitzonderlijk hoog,
maar het dodencijfer door „ongeluk
ken" is daaraan evenredig. De Marshall
gaat op onderzoek uit, maar krijgt hierbij
bijzonder weinig medewerking van de
baas van de mijn (Peter Boyle) en van de
mijnwerkers. Alleen een snibbige vrou
welijke dokter blijkt een echte vriendin in
nood te zijn. Tegen die tijd zijn vrouw en
zoontje naar een veiliger plek vertrokken
en heeft de baas van de mijn twee
beroepsdoders laten aanrukken om
marshall Connery uit de weg te ruimen,
maar of zij hierin zullen slagen? Dit
avontuur speelt zich af op „Outland"
een vulkanische maan van Jupiter. Out
land is het trefpunt voor lounche fi
guren, linke handel, pikante ziektes en
psychische afwijkingen. Veel werk dus
voor Sean Connery, die van plan is er
wat van te maken. Dat veroorzaakt
grote onrust, niet in het minst onder de
bazen die een raar spel spelen met hun
personeel. „Outland" is te zien v
dag tot en met maandag. Toega
jaar.
Het City Theater is van dim
februari tot en met woensdag 3
wegens vakantie gesloten.
Een Nederlandse Robinson Cr
De 15-jarige Peter spoelt aan
zonnig eiland ergens in de c
nadat het vliegtuig waarin hij
neergestort. Na een uitvoerige
ning blijkt hij de enige bewoner
die kort tevoren Daniël Defou
binson Crusoe las, herinnert zie
deze zich wist aan te passen. H
een grot en richt deze in als zijn v
Een ontmoeting met een oude pi
het verschijnen van een oorloj
brengen veel spanning in Peters
Doch het grote avontuur begin!
neer een kleine boot de baa
vaart, waaruit twee mannen eer
sleuren. Peter ontdekt dat zij
kidnapt. Op slimme wijze bevr
haar en weet telkens de ontvoerd
stapje voor te blijven. Na veel
volgingen ziet hij kans de b
bereiken. Samen varen ze terug
bewoonde wereld. „Een Nede
Robinson Crusoé" is te zien in
dagmatinee. Alle Leeftijden.