Die stoplichten komen
er nooit"
AftNIl
Crossers en bewoners
kiezen voor overleg
5
P. Zegers in commissie
openbare werken
Isags
Folklorekramen
alleen voor de eigen
winkel
Ruiten gebroken
„WAT IK ZEGGEN WOU..
Afkeuring
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
De bocht in de Emmelean bij de Slingerweg moet worden voorzien ven een smalle vluchtheuvel en enigszins verlegd worden om hem over
zich teIijker te maken.
Het CDA-raadslid Piet Zegers zei
dinsdagmiddag in de vergadering van de
commissie openbare werken het onbe
grijpelijk te vinden dat de stoplichten
voor de Pontweg niet op de begroting
van dit |aar staan. ,,lk ijver nu al vier jaar
voor die dingen, maar ze komen er blijk
baar nooit was zijn conclusie. Wet
houder Van der Kooi wilde niet op de
opmerking van Zegers ingaan maar zei
dat de stoplichten bij de begrotings
behandeling ter sprake zullen komen en
wel met een speciaal advies van B en W.
,,Het college is niet positief over die
stoplichten." De wethouder noemde
een aantal zaken die de gemeente dit
jaar wèl wil realiseren, zoals een recon
structie van de Postweg ten behoeve
van het Krimplan, verharding van de
verlengde Oorsprongweg, een recon
structie van het kruispunt Langeveld-
straat-Vuurtorenweg, verbetering van
het fietspad aan de Rommelpot en ver
betering van de bocht in de Emmalaan
ter hoogte van de afslag Slingerweg.
Dat laatste moet dit jaar nog uitgevoerd
worden en daarom kreeg de commissie
een tekening van het werk op tafel. De
lange bocht van de Emmalaan werd
door de wethouder gevaarlijk genoemd.
De bocht is onoverzichtelijk en daarom
zal in het midden van de weg een kleine
vluchtheuvel worden aangebracht zodat
de bocht niet meer via de verkeerde
weghelft afgesneden kan worden. J.
Geus, bewoner van de Emmalaan, wees
erop dat zo twee smalle stroken ont
staan die verkeersremmend werken,
maar dat wel rekening moet worden
gehouden met lange vrachtwagen
combinaties omdat de Emmalaan de
enige weg is waarover deze trucks nog
in Den Burg centrum kunnen komen.
De wethouder zei dat alles nauwkeurig
was gemeten en dat er weliswaar twee
smalle banen ontstaan maar dat de
gemeente een stukje grond in de korte
hoek van de bocht zal aankopen zodat
de banen niet smaller worden dan ze nu
zijn. De commissieleden gingen akkoord
met het plan.
Terras
Dat was niet het geval met een
voorstel om de Groeneplaats gedeel
telijk te veranderen. Op tafel kwam en
summier schetsje om de Vismarkt en de
Kantoorstraat opnieuw te bestraten en
de weg voor de Lindeboom enigszins te
verleggen zodat een groter terras aan-
De kraampjes die tijdens de zomerse
folklorewoensdagen in Den Burg wor
den opgericht moeten voor de winkel
van de eigenaar blijven staan en mogen
niet op een andere plaats worden gezet.
Deze richtlijn werd al enige tijd gehan
teerd (omdat het college niet wil dat de
folkloredag sluipend in een gewone
markt ontaardt) maar de puntjes zijn
nog eens op de i gezet. Aanleiding was
het verzoek van de folklorestichting om
twee kramen toe te laten in de Park
straat. Ondanks een ambtelijk advies om
de stichting ter wille te zijn door akkoord
te gaan met twee kramen ter hoogte van
het parkeerterrein Parkstraat-Warmoes
straat, heeft het college afwijzend be
slist
gelegd kan worden voor het hotel en er
een ruimer voetgangersgebied ontstaat.
Dit zou wel ten koste gaan van vijftien
parkerplaatsen, maar zo zei wethouder
Van der Kooi: De Groeneplaats zal later
helemaél veranderd worden en ge
meentewerken had al uitgerekend dat
dan door een andere indeling van par
keervakken het verlies aan parkeer
plaatsen wordt gecompenseerd. De
commissieleden waren dit keer niet blij
dat ze in een vroeg stadium bij de
plannenmakerij werden betrokken. In
tegendeel. P. Zegers vond het onnodig
om nu een plan te maken voor een
gedeelte van de Groeneplaats terwijl er
nog zoveel ander werk ligt te wachten.
H. Beumkes haakte hierop in door, te
vragen waar het plan voor een dorps
pleintje in Den Hoorn bleef. ,,Dat is al
geruime tijd geleden toegezegd." J. van
Hoorn deelde mee dat ook aan dit plan
gewerkt wordt.
Ander gezicht
P. Zegers vond het geen bezwaar dat
de Groeneplaats een ander gezicht zal
krijgen, maar wilde niet dat dit ten koste
gaat van parkeerplaatsen. Jarino heeft
ook plannen met de oude Vivo-winkel
en het CDA-raadslid zei dat dit eerst
maar afgewacht moet worden ,,Je
kunt beter een plan maken voor het hele
plein. En niet elk jaar een klein stukje."
Het plan werd dan ook teruggenomen
met het advies van de commissie om het
nog even in de kast te stoppen. Wet
houder Van der Kooi zei dat de Kan
toorstraat wel op korte termijn opnieuw
bestraat moet worden.
Gasthuisstraat
Jarino is van plan binnen enkele
weken te starten met de bouw van het
winkelcentrum aan de Gasthuisstraat.
Dit deelde de wethouder mee op een
vraag van P. Zegers die vond dat het
terrein naast Moerbeek lang genoeg
heeft braak gelegen. H. Beumkes had
eerder gevraagd of het hout dat gekapt
werd in de Dennen ook door Texelaars
gekocht kon worden. Hij had de indruk
dat veel hout naar de vaste wal gaat
waarvoor hier ook belangstelling be
staat. Staatsbosbeheer verkoopt het
hout niet zelf, zo bleek, doch de aan
nemer die de gunning heeft bepaalde
percelen te kappen. Iedereen kan van
die aannemer hout kopen, al is het vaak
gebruikelijk dat kopers ,,op stam" bie
den, dus voordat de bomen zijn ge
kapt", aldus de wethouder.
Materiaal
J. C. Dros vond het een ,,rare
situatie" dat bij aanbestedingen van
werk van de gemeente de aannemers
alleen inschrijven op het werk dat
gedaan moet worden en met de mate
rialen betalen. Deze worden besteld
door gemeentewerken. „Wat is hier het
voordeel van", vroeg hij. Directeur van
gemeentewerken J. van Hoorn zei dat in
het verleden problemen zijn ontstaan
omdat aannemers niet het juiste kwa
liteitsmateriaal hadden gebruikt. „Dat
was toen niet te controleren, maar bleek
pas na enkele jaren." Gemeentewerken
koopt materiaal met rijkskeur. In be
stekken is het niet mogelijk het gebruik
te materiaal exact op kwaliteit te om
schrijven.
De commissieleden hadden ook een
lijstje gekregen van bedrijven die voor
bepaalde werkzaamheden gevraagd
worden een inschrijving of offerte te
doen. H. Beumkes wilde daar graag een
aanvulling op zien. Bij het onderdeel
„grondwerken groot en klein" staat
alleen de firma Vries en Van de Wiel
vermeld. Het Pakt-raadslid zei dat de
firma's Drijver en Daalder ook op derge
lijk werk moeten kunnen inschrijven.
„Zij kunnen dat ook
Betonpad
C. Dros kwam weer terug op de inSyJ
schrijvingsperikelen rond het betoh-
fietspad in De Krim. Hij stelde voor een
volgende keer drie aannemers een in
schrijving te laten doen voor een beton
pad en drie voor een asfaltpad. Nu was
het aan de aannemer zelf overgelaten of
hij een beton- of asfaltpad zou kiezen.
„Er heeft geen duidelijke afweging
plaatsgevonden", zei het zelfstandige
raadslid.
Gekonkel
De wethouder gaf te kennen het „ge
konkel" over dezé aanbesteding zèt te
zijn. „Het is heel erg goed gegaan."
Van der Kooi zei er niets tegen te
kunnen doen als aannemers voor een
inschrijving onderling afspraken maken.
„Dat ga ik allemaal niet uitzoeken. Daar
heb ik niets mee te maken."
Op de investeringslijst 1982 stond een
bedrag van acht mille als garantiestelling
voor de oud-papierophalers. Indertijd is
afgesproken dat de gemeente een kilo
prijs van zeven cent zou garanderen aan
de clubs die oud papier ophalen. De oud
papier prijzen zijn inmiddels sterk ge
daald en met de clubs is overeen
gekomen dat de garantieprijs vijf cent
zal zijn. „Anders moeten we er teveel
op toeleggen", aldus Van der Kooi die
zei dat financiële garantiestelling altijd
nog goedkoper is dan het papier zelf
ophalen.
Minimaal
P. Zegers had de indruk dat het oud
papier in Den Burg door Scouting niet
zo regelmatig wordt opgehaald. „Een
keer in de maand dezelfde straat is toch
wel minimaal." De wethouder zegde toe
het ophaalschema van de padvinders
club op te vragen.
De bewoners van de Georgiëweg en
het Kogerend hebben regelmatig water
overlast en C. Dros vroeg hoe lang dit
nog moet duren. „Dat grapje speelt al
lange tijd." J. van Hoorn zei dat de
wateroverlast werd veroorzaakt door
een slecht afwaterende sloot achter
C. Kaczor. Deze moet worden uit
gegraven en regelmatig gemaaid. Dit
is, volgens hem, een zaak voor
Kaczor maar het staat nergens
duidelijk omschreven. Het Waterschap
en de gemeente kunnen daarom geen
druk uitoefenen omdat het geen keur-
sloot is." Van Hoorn zei het ook niet te
willen doen. Het is ons werk niet en als
je daar aan begint is het eind zoek."
Van een auto die in een schuur aan
de Hemmerweg stond zijn de voorruit
en de portierraampjes gebroken, terwijl
ook de richtingaanwijzers werden be-
schac/igd. De vandalen konden de
schuur betreden doordat deze niet was
afgesloten.
Donderdag 18 februari
De commissie ruimtelijke ordening
heeft een openbare vergadering in het
raadhuis; 20.00 uur.
Ten huize van de familie Jansen, Wil
sterstraat 12, komt de studie- en
leesgroep van het Vredesberaad Texel
bijeen; 20.15 uur.
De sektie Sport, Recreatie en Lichame
lijke Opvoeding van de Welzijnsstich-
ting komt om 20.00 uur in openbare
vergadering bijeen in het raadhuis.
Vrijdag 19 februari
De fotokring Texel komt om 20.00 uur
bijeen in dorpshuis De Oude ULO.
Zaterdag 20 februari
In dorpshuis De Wielewaal in De Waal
brengt toneelvereniging Sint Jan het
blijspel „De doffer op de dakgoot";
20.00 uur.
Het Koninklijk Texels Fanfare/DEK
heeft het winterconcert in de Burge
meester De Koning-hal, aanvang 20.00
uur. Toegang gratis.
In het NCRV-televisieprogramma
„Showroom" wordt aandacht besteed
aan de Texelse bedenkers van het kei
zerrijk Keiolonië.
Zondag 21 februari
Het COC Den Helder en omstreken
houdt zondagmiddagcafé in Trefhoek
Formosa, Koningstraat 70 in Den
Helder van 13.30 - 18.30 uur.
In 't Kamphuis bij Hoeve Elba in Zuid-
Haffel wordt open huis gehouden
gedurende de hele middag.
Maandag 22 februari
De film die ter gelegenheid van het 90-
jarig bestaan van het Kon. Texels
Fanfare is gemaakt, wordt om 20.00
uur vertoond in de LTS-kantine. Gratis
kaarten zijn af te halen bij Zegel in de
Weverstraat.
De Stichting Folklore Texel heeft de
jaarvergadering in „Azië" aan de
Groeneplaats; 20.00 uur.
Dinsdag 23 februari
De film „Fanfare 90 jaar" wordt om
20.00 uur vertoond in de LTS-kantine.
Kaarten gratis af te halen bij Zegel in de
Weverstraat.
HREVEH AN IEZLAS BUTEN VEAANTWOOROELUXr*!' AN
Naar aanleiding van de scherpe
keuring van de burgemeester op
laatste raadsvergadering van de jfl
monstratie van de boeren tegen lij
landschapspark wil ik het volgende oi
merken. Een groot deel van de oraj
regeldheden op deze avond is te danfen
aan de ongastvrijheid van de geme&|
teraad. Deze had de mensen verdei
zaal in moeten nodigen, waar ze bestl
de grond hadden kunnen zitten. W®
er was nog plaats zat. Dan hadden y
niet in de deuropening hoeven blijijj,
staan en had niemand er last van.
publiek in de zaal heeft zich netjes!
volgens de spelregels gedragen. Datl|
je niet van alle raadsleden zegge»
beledigende woorden die de heer Ei fj
de voorlichting en de boeren naar n
hoofd slingerde, getuigt niet van J
begrip. We waren met stomheid :r
slagen. Als een volgende keer de vi
zitter niet vlug ingrijpt, zullen we het
wel doen, want zoiets hoeven wij intp
democratisch land met democrat®
gekozen afgevaardigden beslist niet]
accepteren. Wat de strontspuiterij ai»
gaat, dat is ook indirect de gemi
teraad zijn eigen schuld. Als het ai
dapunt landschapspark aan het bi
van de avond was behandeld en
mensen niet in de hal hadden hoi
staan met een geluidsinstallatie die
niet goed deed, dan waren er niet zo\
naar het café gegaan. Want als je
uur in het café hebt gezeten en je hi
dan dat de gemeenteraad Texel al
verkocht heeft aan CRM, dan moet
drijfmesttank met een restje mest
voor de aardigheid voor het gemeei
huis was geplaatst) spuiten! Als
chauffeur van de tank niet wil spuit
gedraagt hij zich kinderachtig en
een ander het wel. Daarom wil ik
gemeenteraad adviseren als er
over het nationaal landschap wo|
gepraat, zorg dan voor een grote
met een goede geluidsinstallatie! Wi
we willen graag weten hoe en door
we aan CRM verkocht worden.
J. Dijkshoa
t Noord-
Scouting Texel haalt zaterdag o
papier op in de Beatrixlaan en aan
Kogerstraat. Men wordt verzocht i
papier voor 10.00 uur gebundeld aan
weg te zetten.
Omwonenden en crossers zullen hun wensen op een rijtje zetten en
met elkaar proberen tot overeenstemming te komen. Dat is het
voornaamste resultaat van de woensdagavond gehouden hoorzitting
over het crossterrein bij het vliegveld. Van de zijde der bewoners
wierp de heer G. H. van der Bie (Hoofdweg 34) zich op als
contactpersoon. De belangen van de crossers worden verte
genwoordigd door de MAB club. Op de vergadering was ook de
werkgroep landschapszorg vertegenwoordigd, die in het verdere
overleg eveneens betrokken zal worden. Zoals bekend zal het terrein
bij het vliegveld een „recreatief crossterrein" worden. Dat betekent
dat er maximaal vijf uur per week gereden mag worden. Zou men
méér op het terrein willen rijden, dan dient het terrein de kwalificatie
„A-inrichting" te krijgen wat inhoudt dat zeer kostbare maatregelen
ter bestrijding van geluidsoverlast zullen moeten worden genomen.
De woningen die het meest last hebben van geluidsoverlast zouden
dan moeten worden geïsoleerd.
In zijn inleiding zei burgemeester En
gelvaart het verstandig van de MAB
club te vinden dat zij akkoord is gegaan
met een recreatieve inrichting. Een A-
terrem was slechts ten koste van lange
procedures en zeer veel geld haalbaar
geweest. Het meest ideaal werd door de
MAB club crossen op zaterdagmiddag én
op zondagmiddag gevonden. Veel cros
sers moeten namelijk op zaterdag wer
ken en hebben zondag als enige moge
lijkheid. Door het bureau Geluidszaken
van Provinciale Waterstaat zijn op 5
augustus metingen verricht naar de
geluidshinder die door het crossen zou
ontstaan. Tijdens dit onderzoek, waarbij
ervan uit werd gegaan dat het terrein
zou worden omgeven door aarden
wallen, bleek dat de geluidssterkte bin
nen een straal van 700 meter op 50
decibel zou komen. Op een afstand van
1800 meter kan het geluidsniveau nog
circa 49 decibel bedragen. Wanneer er
niet gevlogen wordt, zijn er ongeveer 32
decibel achtergrondgeluiden in de be
treffende omgeving. Het bureau is ervan
overtuigd dat de kans op geluidshinder
zeer groot is. Met gunstige wind is het
terrein zelfs op drie kilometer afstand
nog te horen.
Tijdens de hoorzitting vroeg de heer
G. C. Cadée of er op 5 augustus daad
werkelijk gecrosst is en met hoeveel
motoren. Ook wilde hij weten hoe hoog
de wal om het terrein zou moeten zijn.
Door de heer Le Roux van de afdeling
ruimtelijke ordening werd bevestigd dat
er inderdaad is gecrosst. Met hoeveel
motoren en hoe hoog de aarden wal
moet worden, kon hij niet zeggen. Bij
het opstellen van het rapport is volgens
Le Roux ook gebruikt gemaakt van
theoretische gegevens.
Storend
G. Roeper vond het hele rapport
nogal vaag. Volgens hem maakt het ook
uit het wat voor soort motor je rijdt. Het
crossveldje dat destijds bij de Muyweg
was, omschreef hij als erg storend. Hij
vond dat ook het weer een belangrijke
rol speelt bij geluidsoverlast en dat reke
ning moet worden gehouden met hel
lingen en springschansen die de ge
luidsoverlast kunnen verhevigen. Roe
per zei iedereen graag zijn sport te
gunnen, maar niet blij te zijn met het
crossveld. De heer Van der Bie vond het
niet juist dat zomaar, van een aantal
decibels werd uitgegaan. Bepaalde ge
luiden zijn nu eenmaal storender dan
andere geluiden. Een zware dieselmotor
die continue draait is lang niet zo erg als
de snerpende crossmotoren, gaf hij als
voorbeeld. De heer Langeveld vroeg of
het terrein niet bij De Mok zou kunnen
komen, waar niemand er last van heeft.
Volgens burgemeester Engelvaart mag
dat niet omdat de duinen zijn aangewe
zen als stiltegebieden.
De heer Gieze van de MAB club vond
geluidsoverlast erg meevallen. In de tijd
dat er nog een crossterrein was bij de
Muyweg kwamen er vrijwel geen klach
ten, hoewel er verschillende bungalow
terreinen bij dat terrein lagen. Er werd
toen langer gereden van vijf uur per
week. Bovendien wordt op het nieuwe
terrein het geluid gedempt met aarden
wallen.
Werkdagen
G. Roeper vroeg zich af hoe je kunt
controleren dat er inderdaad maar vijf
uur per week wordt gecrosst. Bur
gemeester Engelvaart vond dat, net als
bij de sluitingstijden van de café's een
taak voor de politie. Wanneer de tijden
worden overschreden loopt de vergun
ning gevaar. Th. Dogger zei dat de om
wonenden het ook makkelijk kunnen
controleren. Als ze buiten de vastge
stelde tijden crossmotoren horen, zijn er
kennelijk overtreders aan het werk.
Over de wijze waarop de vijf uur per
week moeten worden verdeeld zei de
heer Van der Bie dat de bewoners een
stem in het kapittel moeten hebben. Hij
had bezwaar tegen de zondag. Zijn
voorstel luidde 2 uur crossen op za
terdagmiddag en de rest van de tijd op
werkdagen tussen zes en zeven uur 's
avonds. Bij de MAB club stuitte dit op
problemen. „Veel van ons moeten op
zaterdag werken. Mag je dan misschien
op je enige vrije dag je sport uitoefenen,
ja of nee?", werd er gezegd. Burge
meester Engelvaart vreesde dat de MAB
club met de bewoners nooit tot een
vergelijk komt aangaande de tijden,
omdat waarschijnlijk de bewoners zelf
ook verdeeld zullen zijn. Hij zag het
meest in overleg tussen het college en
de MAB club, waarbij de bewoners hun
wensen aan het college kenbaar kunnen
maken.
Waardevermindering
G. Roeper vreesde een waardever
mindering van de huizen rond het
crossterrein. Juist degenen die in het
buitengebied gaan wonen willen rust.
Huizen met een crossterrein in de buurt
zouden daarom moeilijker te verkopen
zijn. Deze kwestie was volgens bur
gemeester Engelvaart niet uniek. Het
gebeurt wel dat huizen in het buitenge
bied minder waard worden omdat een
agrariër er een grote schuur vlak naast
zet. Dit soort zaken wordt meestal via
advocaten uitgevochten. Ook wilde
Roeper weten of er geen ander terrein
geschikt is. Engelvaart zei dat de MAB
cs
itef
club van het gemeentebestuur opdr
had gehad uit tekijken naar gesd
terreinen, maar dat het niet gelukt:
Hij het Jan Ayeslag werd een te
gevonden maar hiertegen had St
bosbeheer bezwaren. Ook een an
mogelijkheid bleek geen haalbare ki
Gevraagd werd ook of het terrein
gankelijk wordt voor crossers
vaste wal. Gieze antwoordde datd
principe mogelijk is maar dat het
die overkanters niet aantrekkelijk is
overtocht met de boot is duur en vt
is dit geen terrein dat is goedgeki
door de motorbond. Wanneer be
van overkanters problemen zou geft
zou voor het crossterrein dezelfde tE
ling worden getroffen als voor de a|c
cross, namelijk dat alleen Texelaarst
gen meedoen.
Gevaati
De heer J. Hennink vond het cif
terrein een goede zaak en hoopte]
illegaal crossen op erven en in de dl
daarmee tot ,het verleden zou bel
Dat ongecontroleerde crossen is
gens hem gevaarlijk. Hij pleitte ei*
naast de crossbaan in Eierland oï
crossmogelijkheid op de kleibei
Oudeschild open te houden. Bi
meester Engelvaart voelde echter
voor twee crossbanen op Texel.
Koorn toonde zich verbaasd ovi
bezwaren tegen het crossterrein,
de mensen toch hun sport. In
Helder ligt een crossterrein tegen!
woonwijk aan. Ik vind het vreemd df
zoveel drukte over is. Als we
jaar terug waren begonnen
tegen ieder geluid te verzetten
je nu geen tractoren en dergelijke,
was Texel alleen nog maar per slod
bereiken en dan stonden we hier'
scheppen in de hand." Burgemeü
Engelvaart was het daarmee eens.1
zei dat het moeilijk is om een pld
vinden waar niemand bezwaren tl
heeft en dat -het vliegveld toch al
lawaaimaker is. Omdat het vlieg*
bestuur en de rijksluchtvaartdienst
len meewerken is dit echt de aani
zen plek. De bewoners zullen mi
meedenken en proberen begrip
brengen voor de crossers. „Als je
niet vindt, dan kan er niet g<
worden op Texel en dat is jammer
een MAB club met zoveel leden"!
hij.
vervolgens werd afgesproken dal
wel crossers als bewoners zich nog!
op de verschillende argumenten
den waarna een tweede gespreksr!
ingeluid kan worden. Wellicht «j
ook nog een proef met vijftien mot'
genomen op het terrein.
emdOP
e honf
met*
n, dank