Die stoplichten komen er nooit" AftNIl Crossers en bewoners kiezen voor overleg 5 P. Zegers in commissie openbare werken Isags Folklorekramen alleen voor de eigen winkel Ruiten gebroken „WAT IK ZEGGEN WOU.. Afkeuring PAGINA 2 TEXELSE COURANT De bocht in de Emmelean bij de Slingerweg moet worden voorzien ven een smalle vluchtheuvel en enigszins verlegd worden om hem over zich teIijker te maken. Het CDA-raadslid Piet Zegers zei dinsdagmiddag in de vergadering van de commissie openbare werken het onbe grijpelijk te vinden dat de stoplichten voor de Pontweg niet op de begroting van dit |aar staan. ,,lk ijver nu al vier jaar voor die dingen, maar ze komen er blijk baar nooit was zijn conclusie. Wet houder Van der Kooi wilde niet op de opmerking van Zegers ingaan maar zei dat de stoplichten bij de begrotings behandeling ter sprake zullen komen en wel met een speciaal advies van B en W. ,,Het college is niet positief over die stoplichten." De wethouder noemde een aantal zaken die de gemeente dit jaar wèl wil realiseren, zoals een recon structie van de Postweg ten behoeve van het Krimplan, verharding van de verlengde Oorsprongweg, een recon structie van het kruispunt Langeveld- straat-Vuurtorenweg, verbetering van het fietspad aan de Rommelpot en ver betering van de bocht in de Emmalaan ter hoogte van de afslag Slingerweg. Dat laatste moet dit jaar nog uitgevoerd worden en daarom kreeg de commissie een tekening van het werk op tafel. De lange bocht van de Emmalaan werd door de wethouder gevaarlijk genoemd. De bocht is onoverzichtelijk en daarom zal in het midden van de weg een kleine vluchtheuvel worden aangebracht zodat de bocht niet meer via de verkeerde weghelft afgesneden kan worden. J. Geus, bewoner van de Emmalaan, wees erop dat zo twee smalle stroken ont staan die verkeersremmend werken, maar dat wel rekening moet worden gehouden met lange vrachtwagen combinaties omdat de Emmalaan de enige weg is waarover deze trucks nog in Den Burg centrum kunnen komen. De wethouder zei dat alles nauwkeurig was gemeten en dat er weliswaar twee smalle banen ontstaan maar dat de gemeente een stukje grond in de korte hoek van de bocht zal aankopen zodat de banen niet smaller worden dan ze nu zijn. De commissieleden gingen akkoord met het plan. Terras Dat was niet het geval met een voorstel om de Groeneplaats gedeel telijk te veranderen. Op tafel kwam en summier schetsje om de Vismarkt en de Kantoorstraat opnieuw te bestraten en de weg voor de Lindeboom enigszins te verleggen zodat een groter terras aan- De kraampjes die tijdens de zomerse folklorewoensdagen in Den Burg wor den opgericht moeten voor de winkel van de eigenaar blijven staan en mogen niet op een andere plaats worden gezet. Deze richtlijn werd al enige tijd gehan teerd (omdat het college niet wil dat de folkloredag sluipend in een gewone markt ontaardt) maar de puntjes zijn nog eens op de i gezet. Aanleiding was het verzoek van de folklorestichting om twee kramen toe te laten in de Park straat. Ondanks een ambtelijk advies om de stichting ter wille te zijn door akkoord te gaan met twee kramen ter hoogte van het parkeerterrein Parkstraat-Warmoes straat, heeft het college afwijzend be slist gelegd kan worden voor het hotel en er een ruimer voetgangersgebied ontstaat. Dit zou wel ten koste gaan van vijftien parkerplaatsen, maar zo zei wethouder Van der Kooi: De Groeneplaats zal later helemaél veranderd worden en ge meentewerken had al uitgerekend dat dan door een andere indeling van par keervakken het verlies aan parkeer plaatsen wordt gecompenseerd. De commissieleden waren dit keer niet blij dat ze in een vroeg stadium bij de plannenmakerij werden betrokken. In tegendeel. P. Zegers vond het onnodig om nu een plan te maken voor een gedeelte van de Groeneplaats terwijl er nog zoveel ander werk ligt te wachten. H. Beumkes haakte hierop in door, te vragen waar het plan voor een dorps pleintje in Den Hoorn bleef. ,,Dat is al geruime tijd geleden toegezegd." J. van Hoorn deelde mee dat ook aan dit plan gewerkt wordt. Ander gezicht P. Zegers vond het geen bezwaar dat de Groeneplaats een ander gezicht zal krijgen, maar wilde niet dat dit ten koste gaat van parkeerplaatsen. Jarino heeft ook plannen met de oude Vivo-winkel en het CDA-raadslid zei dat dit eerst maar afgewacht moet worden ,,Je kunt beter een plan maken voor het hele plein. En niet elk jaar een klein stukje." Het plan werd dan ook teruggenomen met het advies van de commissie om het nog even in de kast te stoppen. Wet houder Van der Kooi zei dat de Kan toorstraat wel op korte termijn opnieuw bestraat moet worden. Gasthuisstraat Jarino is van plan binnen enkele weken te starten met de bouw van het winkelcentrum aan de Gasthuisstraat. Dit deelde de wethouder mee op een vraag van P. Zegers die vond dat het terrein naast Moerbeek lang genoeg heeft braak gelegen. H. Beumkes had eerder gevraagd of het hout dat gekapt werd in de Dennen ook door Texelaars gekocht kon worden. Hij had de indruk dat veel hout naar de vaste wal gaat waarvoor hier ook belangstelling be staat. Staatsbosbeheer verkoopt het hout niet zelf, zo bleek, doch de aan nemer die de gunning heeft bepaalde percelen te kappen. Iedereen kan van die aannemer hout kopen, al is het vaak gebruikelijk dat kopers ,,op stam" bie den, dus voordat de bomen zijn ge kapt", aldus de wethouder. Materiaal J. C. Dros vond het een ,,rare situatie" dat bij aanbestedingen van werk van de gemeente de aannemers alleen inschrijven op het werk dat gedaan moet worden en met de mate rialen betalen. Deze worden besteld door gemeentewerken. „Wat is hier het voordeel van", vroeg hij. Directeur van gemeentewerken J. van Hoorn zei dat in het verleden problemen zijn ontstaan omdat aannemers niet het juiste kwa liteitsmateriaal hadden gebruikt. „Dat was toen niet te controleren, maar bleek pas na enkele jaren." Gemeentewerken koopt materiaal met rijkskeur. In be stekken is het niet mogelijk het gebruik te materiaal exact op kwaliteit te om schrijven. De commissieleden hadden ook een lijstje gekregen van bedrijven die voor bepaalde werkzaamheden gevraagd worden een inschrijving of offerte te doen. H. Beumkes wilde daar graag een aanvulling op zien. Bij het onderdeel „grondwerken groot en klein" staat alleen de firma Vries en Van de Wiel vermeld. Het Pakt-raadslid zei dat de firma's Drijver en Daalder ook op derge lijk werk moeten kunnen inschrijven. „Zij kunnen dat ook Betonpad C. Dros kwam weer terug op de inSyJ schrijvingsperikelen rond het betoh- fietspad in De Krim. Hij stelde voor een volgende keer drie aannemers een in schrijving te laten doen voor een beton pad en drie voor een asfaltpad. Nu was het aan de aannemer zelf overgelaten of hij een beton- of asfaltpad zou kiezen. „Er heeft geen duidelijke afweging plaatsgevonden", zei het zelfstandige raadslid. Gekonkel De wethouder gaf te kennen het „ge konkel" over dezé aanbesteding zèt te zijn. „Het is heel erg goed gegaan." Van der Kooi zei er niets tegen te kunnen doen als aannemers voor een inschrijving onderling afspraken maken. „Dat ga ik allemaal niet uitzoeken. Daar heb ik niets mee te maken." Op de investeringslijst 1982 stond een bedrag van acht mille als garantiestelling voor de oud-papierophalers. Indertijd is afgesproken dat de gemeente een kilo prijs van zeven cent zou garanderen aan de clubs die oud papier ophalen. De oud papier prijzen zijn inmiddels sterk ge daald en met de clubs is overeen gekomen dat de garantieprijs vijf cent zal zijn. „Anders moeten we er teveel op toeleggen", aldus Van der Kooi die zei dat financiële garantiestelling altijd nog goedkoper is dan het papier zelf ophalen. Minimaal P. Zegers had de indruk dat het oud papier in Den Burg door Scouting niet zo regelmatig wordt opgehaald. „Een keer in de maand dezelfde straat is toch wel minimaal." De wethouder zegde toe het ophaalschema van de padvinders club op te vragen. De bewoners van de Georgiëweg en het Kogerend hebben regelmatig water overlast en C. Dros vroeg hoe lang dit nog moet duren. „Dat grapje speelt al lange tijd." J. van Hoorn zei dat de wateroverlast werd veroorzaakt door een slecht afwaterende sloot achter C. Kaczor. Deze moet worden uit gegraven en regelmatig gemaaid. Dit is, volgens hem, een zaak voor Kaczor maar het staat nergens duidelijk omschreven. Het Waterschap en de gemeente kunnen daarom geen druk uitoefenen omdat het geen keur- sloot is." Van Hoorn zei het ook niet te willen doen. Het is ons werk niet en als je daar aan begint is het eind zoek." Van een auto die in een schuur aan de Hemmerweg stond zijn de voorruit en de portierraampjes gebroken, terwijl ook de richtingaanwijzers werden be- schac/igd. De vandalen konden de schuur betreden doordat deze niet was afgesloten. Donderdag 18 februari De commissie ruimtelijke ordening heeft een openbare vergadering in het raadhuis; 20.00 uur. Ten huize van de familie Jansen, Wil sterstraat 12, komt de studie- en leesgroep van het Vredesberaad Texel bijeen; 20.15 uur. De sektie Sport, Recreatie en Lichame lijke Opvoeding van de Welzijnsstich- ting komt om 20.00 uur in openbare vergadering bijeen in het raadhuis. Vrijdag 19 februari De fotokring Texel komt om 20.00 uur bijeen in dorpshuis De Oude ULO. Zaterdag 20 februari In dorpshuis De Wielewaal in De Waal brengt toneelvereniging Sint Jan het blijspel „De doffer op de dakgoot"; 20.00 uur. Het Koninklijk Texels Fanfare/DEK heeft het winterconcert in de Burge meester De Koning-hal, aanvang 20.00 uur. Toegang gratis. In het NCRV-televisieprogramma „Showroom" wordt aandacht besteed aan de Texelse bedenkers van het kei zerrijk Keiolonië. Zondag 21 februari Het COC Den Helder en omstreken houdt zondagmiddagcafé in Trefhoek Formosa, Koningstraat 70 in Den Helder van 13.30 - 18.30 uur. In 't Kamphuis bij Hoeve Elba in Zuid- Haffel wordt open huis gehouden gedurende de hele middag. Maandag 22 februari De film die ter gelegenheid van het 90- jarig bestaan van het Kon. Texels Fanfare is gemaakt, wordt om 20.00 uur vertoond in de LTS-kantine. Gratis kaarten zijn af te halen bij Zegel in de Weverstraat. De Stichting Folklore Texel heeft de jaarvergadering in „Azië" aan de Groeneplaats; 20.00 uur. Dinsdag 23 februari De film „Fanfare 90 jaar" wordt om 20.00 uur vertoond in de LTS-kantine. Kaarten gratis af te halen bij Zegel in de Weverstraat. HREVEH AN IEZLAS BUTEN VEAANTWOOROELUXr*!' AN Naar aanleiding van de scherpe keuring van de burgemeester op laatste raadsvergadering van de jfl monstratie van de boeren tegen lij landschapspark wil ik het volgende oi merken. Een groot deel van de oraj regeldheden op deze avond is te danfen aan de ongastvrijheid van de geme&| teraad. Deze had de mensen verdei zaal in moeten nodigen, waar ze bestl de grond hadden kunnen zitten. W® er was nog plaats zat. Dan hadden y niet in de deuropening hoeven blijijj, staan en had niemand er last van. publiek in de zaal heeft zich netjes! volgens de spelregels gedragen. Datl| je niet van alle raadsleden zegge» beledigende woorden die de heer Ei fj de voorlichting en de boeren naar n hoofd slingerde, getuigt niet van J begrip. We waren met stomheid :r slagen. Als een volgende keer de vi zitter niet vlug ingrijpt, zullen we het wel doen, want zoiets hoeven wij intp democratisch land met democrat® gekozen afgevaardigden beslist niet] accepteren. Wat de strontspuiterij ai» gaat, dat is ook indirect de gemi teraad zijn eigen schuld. Als het ai dapunt landschapspark aan het bi van de avond was behandeld en mensen niet in de hal hadden hoi staan met een geluidsinstallatie die niet goed deed, dan waren er niet zo\ naar het café gegaan. Want als je uur in het café hebt gezeten en je hi dan dat de gemeenteraad Texel al verkocht heeft aan CRM, dan moet drijfmesttank met een restje mest voor de aardigheid voor het gemeei huis was geplaatst) spuiten! Als chauffeur van de tank niet wil spuit gedraagt hij zich kinderachtig en een ander het wel. Daarom wil ik gemeenteraad adviseren als er over het nationaal landschap wo| gepraat, zorg dan voor een grote met een goede geluidsinstallatie! Wi we willen graag weten hoe en door we aan CRM verkocht worden. J. Dijkshoa t Noord- Scouting Texel haalt zaterdag o papier op in de Beatrixlaan en aan Kogerstraat. Men wordt verzocht i papier voor 10.00 uur gebundeld aan weg te zetten. Omwonenden en crossers zullen hun wensen op een rijtje zetten en met elkaar proberen tot overeenstemming te komen. Dat is het voornaamste resultaat van de woensdagavond gehouden hoorzitting over het crossterrein bij het vliegveld. Van de zijde der bewoners wierp de heer G. H. van der Bie (Hoofdweg 34) zich op als contactpersoon. De belangen van de crossers worden verte genwoordigd door de MAB club. Op de vergadering was ook de werkgroep landschapszorg vertegenwoordigd, die in het verdere overleg eveneens betrokken zal worden. Zoals bekend zal het terrein bij het vliegveld een „recreatief crossterrein" worden. Dat betekent dat er maximaal vijf uur per week gereden mag worden. Zou men méér op het terrein willen rijden, dan dient het terrein de kwalificatie „A-inrichting" te krijgen wat inhoudt dat zeer kostbare maatregelen ter bestrijding van geluidsoverlast zullen moeten worden genomen. De woningen die het meest last hebben van geluidsoverlast zouden dan moeten worden geïsoleerd. In zijn inleiding zei burgemeester En gelvaart het verstandig van de MAB club te vinden dat zij akkoord is gegaan met een recreatieve inrichting. Een A- terrem was slechts ten koste van lange procedures en zeer veel geld haalbaar geweest. Het meest ideaal werd door de MAB club crossen op zaterdagmiddag én op zondagmiddag gevonden. Veel cros sers moeten namelijk op zaterdag wer ken en hebben zondag als enige moge lijkheid. Door het bureau Geluidszaken van Provinciale Waterstaat zijn op 5 augustus metingen verricht naar de geluidshinder die door het crossen zou ontstaan. Tijdens dit onderzoek, waarbij ervan uit werd gegaan dat het terrein zou worden omgeven door aarden wallen, bleek dat de geluidssterkte bin nen een straal van 700 meter op 50 decibel zou komen. Op een afstand van 1800 meter kan het geluidsniveau nog circa 49 decibel bedragen. Wanneer er niet gevlogen wordt, zijn er ongeveer 32 decibel achtergrondgeluiden in de be treffende omgeving. Het bureau is ervan overtuigd dat de kans op geluidshinder zeer groot is. Met gunstige wind is het terrein zelfs op drie kilometer afstand nog te horen. Tijdens de hoorzitting vroeg de heer G. C. Cadée of er op 5 augustus daad werkelijk gecrosst is en met hoeveel motoren. Ook wilde hij weten hoe hoog de wal om het terrein zou moeten zijn. Door de heer Le Roux van de afdeling ruimtelijke ordening werd bevestigd dat er inderdaad is gecrosst. Met hoeveel motoren en hoe hoog de aarden wal moet worden, kon hij niet zeggen. Bij het opstellen van het rapport is volgens Le Roux ook gebruikt gemaakt van theoretische gegevens. Storend G. Roeper vond het hele rapport nogal vaag. Volgens hem maakt het ook uit het wat voor soort motor je rijdt. Het crossveldje dat destijds bij de Muyweg was, omschreef hij als erg storend. Hij vond dat ook het weer een belangrijke rol speelt bij geluidsoverlast en dat reke ning moet worden gehouden met hel lingen en springschansen die de ge luidsoverlast kunnen verhevigen. Roe per zei iedereen graag zijn sport te gunnen, maar niet blij te zijn met het crossveld. De heer Van der Bie vond het niet juist dat zomaar, van een aantal decibels werd uitgegaan. Bepaalde ge luiden zijn nu eenmaal storender dan andere geluiden. Een zware dieselmotor die continue draait is lang niet zo erg als de snerpende crossmotoren, gaf hij als voorbeeld. De heer Langeveld vroeg of het terrein niet bij De Mok zou kunnen komen, waar niemand er last van heeft. Volgens burgemeester Engelvaart mag dat niet omdat de duinen zijn aangewe zen als stiltegebieden. De heer Gieze van de MAB club vond geluidsoverlast erg meevallen. In de tijd dat er nog een crossterrein was bij de Muyweg kwamen er vrijwel geen klach ten, hoewel er verschillende bungalow terreinen bij dat terrein lagen. Er werd toen langer gereden van vijf uur per week. Bovendien wordt op het nieuwe terrein het geluid gedempt met aarden wallen. Werkdagen G. Roeper vroeg zich af hoe je kunt controleren dat er inderdaad maar vijf uur per week wordt gecrosst. Bur gemeester Engelvaart vond dat, net als bij de sluitingstijden van de café's een taak voor de politie. Wanneer de tijden worden overschreden loopt de vergun ning gevaar. Th. Dogger zei dat de om wonenden het ook makkelijk kunnen controleren. Als ze buiten de vastge stelde tijden crossmotoren horen, zijn er kennelijk overtreders aan het werk. Over de wijze waarop de vijf uur per week moeten worden verdeeld zei de heer Van der Bie dat de bewoners een stem in het kapittel moeten hebben. Hij had bezwaar tegen de zondag. Zijn voorstel luidde 2 uur crossen op za terdagmiddag en de rest van de tijd op werkdagen tussen zes en zeven uur 's avonds. Bij de MAB club stuitte dit op problemen. „Veel van ons moeten op zaterdag werken. Mag je dan misschien op je enige vrije dag je sport uitoefenen, ja of nee?", werd er gezegd. Burge meester Engelvaart vreesde dat de MAB club met de bewoners nooit tot een vergelijk komt aangaande de tijden, omdat waarschijnlijk de bewoners zelf ook verdeeld zullen zijn. Hij zag het meest in overleg tussen het college en de MAB club, waarbij de bewoners hun wensen aan het college kenbaar kunnen maken. Waardevermindering G. Roeper vreesde een waardever mindering van de huizen rond het crossterrein. Juist degenen die in het buitengebied gaan wonen willen rust. Huizen met een crossterrein in de buurt zouden daarom moeilijker te verkopen zijn. Deze kwestie was volgens bur gemeester Engelvaart niet uniek. Het gebeurt wel dat huizen in het buitenge bied minder waard worden omdat een agrariër er een grote schuur vlak naast zet. Dit soort zaken wordt meestal via advocaten uitgevochten. Ook wilde Roeper weten of er geen ander terrein geschikt is. Engelvaart zei dat de MAB cs itef club van het gemeentebestuur opdr had gehad uit tekijken naar gesd terreinen, maar dat het niet gelukt: Hij het Jan Ayeslag werd een te gevonden maar hiertegen had St bosbeheer bezwaren. Ook een an mogelijkheid bleek geen haalbare ki Gevraagd werd ook of het terrein gankelijk wordt voor crossers vaste wal. Gieze antwoordde datd principe mogelijk is maar dat het die overkanters niet aantrekkelijk is overtocht met de boot is duur en vt is dit geen terrein dat is goedgeki door de motorbond. Wanneer be van overkanters problemen zou geft zou voor het crossterrein dezelfde tE ling worden getroffen als voor de a|c cross, namelijk dat alleen Texelaarst gen meedoen. Gevaati De heer J. Hennink vond het cif terrein een goede zaak en hoopte] illegaal crossen op erven en in de dl daarmee tot ,het verleden zou bel Dat ongecontroleerde crossen is gens hem gevaarlijk. Hij pleitte ei* naast de crossbaan in Eierland oï crossmogelijkheid op de kleibei Oudeschild open te houden. Bi meester Engelvaart voelde echter voor twee crossbanen op Texel. Koorn toonde zich verbaasd ovi bezwaren tegen het crossterrein, de mensen toch hun sport. In Helder ligt een crossterrein tegen! woonwijk aan. Ik vind het vreemd df zoveel drukte over is. Als we jaar terug waren begonnen tegen ieder geluid te verzetten je nu geen tractoren en dergelijke, was Texel alleen nog maar per slod bereiken en dan stonden we hier' scheppen in de hand." Burgemeü Engelvaart was het daarmee eens.1 zei dat het moeilijk is om een pld vinden waar niemand bezwaren tl heeft en dat -het vliegveld toch al lawaaimaker is. Omdat het vlieg* bestuur en de rijksluchtvaartdienst len meewerken is dit echt de aani zen plek. De bewoners zullen mi meedenken en proberen begrip brengen voor de crossers. „Als je niet vindt, dan kan er niet g< worden op Texel en dat is jammer een MAB club met zoveel leden"! hij. vervolgens werd afgesproken dal wel crossers als bewoners zich nog! op de verschillende argumenten den waarna een tweede gespreksr! ingeluid kan worden. Wellicht «j ook nog een proef met vijftien mot' genomen op het terrein. emdOP e honf met* n, dank

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 2