Structuurschets wil beëindiging van militaire activiteiten „WAT IK ZEGGEN WOU.. VAN HET RAADHUIS Watersport houdt mogelijkheden Zijn gierspuiters kriminelen? Anti-partij Leugenaar Onvriendelijke punx? Snelheidscontrole Opbrengst rheumacollecte Mededelingen van B. en W. j Hinderwet „Aanrijding" was uitgelokt 19 ^NSDAG 30 MAART 1982 TEXELSE COURANT PAGINA 5 In natuurgebieden in de Waddenzee waar nu nog weinig watersport is, mag die ort ook niet tot ontwikkeling komen. De mossel- en kokkelvisserij moet beperkt ijven tot de gebieden waar deze visserij ook nu al plaatsvindt. Het vissen vanuit eine sportvisbootjes is ook in natuurgebieden van bijzondere waarde toegestaan, its geen verstoring van de rust plaatsvindt. Sportvliegtuigjes dienen boven het addengebied een minimumhoogte van 300 meter aan te houden en bovendien zijn •paalde routes aangewezen. De in het waddengebied plaatsvindende militaire tiviteiten zullen in een gefaseerd programma moeten worden beëindigd. Deze gels staan in de Interprovinciale Structuurschets voor het Waddenzeegebied, als vastgesteld door de provinciale staten van Noordholland, Friesland en •oningen. De structuurschets zal worden opgenomen in de streekplannen van ïze provincies voor het Waddenzeegebied. De provincies verwachten hierdoor nheid in het beleid aangaande de Waddenzee. De structuurschets kan door de ovincies worden gebruikt bij de beoordeling van gemeentelijke bestemmings- annen. Dat is vooral van belang als de Waddenzee straks gemeentelijk is gedeeld. Tenslotte wordt verwacht dat de rijksoverheid de inhoud van de struc- urschets ter harte zal nemen. Over de visserij staat in de struc- lurschets dat de Waddenzee een be- ngrijke kinderkamerfunctie vervult jor zeevis. Zowel de visstand in de /addenzee als in de Noordzee zijn daar sterke mate van afhankelijk. Naast het eperken van de mossel- en kokkel- sserij is de provincie van mening dat een nieuwe vissers- of afslaghavens in de Waddenzee moeten komen. Uit- ukkelijk staat in de structuurschets dat b haven van Oudeschild, samen met e van West Terschelling en Delfzijl als luishaven of uitwijkhaven in stand loeten worden gehouden. De pieren- :ekerij dient met beheersplannen nader worden gereguleerd en de machinale ierenwinning mag niet uitgebreid wor- en. In de structuurschets wordt gespro ken van een recreatief mèdegebruik van de Waddenzee. Dat komt onder meer tot uiting in het hoofdstukje over water sport, Droogvallen, ankeren en rond wandelen op drooggevallen platen wordt niet toegestaan. Deze regel geldt echter alleen voor de natuurgebieden ,,met bijzondere waarde." Voor de wa tersport blijven de routes ,,voor een vlotte en veilige vaart" van de vastewal naar de eilanden en van oost naar west gehandhaafd en langs deze routes blijft het ankeren en droogvallen wel moge lijk Er gelden beperkingen voor vaar- snelheden en geluidsproduktie van de schepen. In de maak is nog een apart watersportplan voor de Waddenzee waarin het ontzien van kwetsbare delen de aandacht krijgt. Natuurgebieden van bijzondere waarde in de omgeving van Texel zijn de Waardgronden tussen Texel en Vlieland, de Lutjeswaard en het Balgzand. Vooral de westelijke Wad denzee en de Eems bieden nog mo gelijkheden voor de watersport. De kans op verstoring van kwestbare delen zou hier het minst groot zijn. Net als bij de visserij wordt de vestiging van nieuwe havens afgewezen. Oudeschild wordt samen met Deh Helder, Den Oever, Harlingen, het Lauwersmeer, Delfzijl en Terminterzijl genoemd als jachthaven, waar een beperkte verruiming van het aantal vaste ligplaatsen en het aantal ligplaatsen voor passanten is toege staan. Hiervoor zou zelfs uitbreiding van de haven van Oudeschild toelaatbaar zijn. Voor wat betreft de commerciéje sportvissersvaartuigen gelden dezelfde restricties als voor de watersport. Dat betekent dat in de natuurgebieden van bijzondere waarden niet geankerd mag worden. Vliegverkeer Verdere uitbreiding van het sport- vliegen boven het Waddengebied wordt met bevorderd en voor vliegverkeer naar en van de Waddeneilanden dienen bepaalde routes te worden aangewe zen. Om te voorkomen dat de dieren in het gebied worden verstoord, moet mi nimaal op driehonderd meter hoogte worden gevlogen. Texel wordt met De jachthaven van Oudeschild waar een beperkte uitbreiding van het aantal ligplaatsen volgens de stuctuurschets is toegestaan. Wiermgen, gebieden bij Breezand, Har lingen, Holwerd, Delfzijl, Termunterzijl en Lauwersoog aangewezen als gedeel te waar oeverrecreatie geen strobreed in de weg wordt gelegd en mogelijk nog kan worden uitgebreid. Hierbij wordt gedacht aan het wandelen langs de dijk, vissen van de kant en het varen met surfplanken en kleine catamarans. De voorzieningen voor de oeverrecreatie zijn primair voor de plaatselijke bevol king bedoeld. De provincies wijzen in hun structuurnota uitbreiding van in dustrieterrein in het zeegebied af. Dat houdt in dat in Den Helder naar uit breiding van het industrieterrein op de vastewal moet zoeken inplaats van op het Balgzand. Bij het vestigen van nieuwe mdustriën op de daartoe aange wezen terreinen langs de Waddenzee wordt tevoren bekeken wat de gevolgen voor het waddengebied kunnen zijn. Overslag van gevaarlijke stoffen op de Waddenzee wordt afgewezen en dient op de Noordzee of in de havens plaats te vinden. Militair gebruik Op de kaart die bij de structuurschets hoort, staan onder meer de Mokbaai en de Vliehors als natuurgebied met voors hands militair gebruik. Op grond van internationale afspraken in NAVO ver band concluderen de provincies dat op heffing van alle militaire activiteiten in het waddengebied op korte termijn niet te realiseren is. Niettemin staat in de structuurschets dat er naar moet wor den gestreefd de hinderzones en de onveilige zones te verplaatsen naar buiten het waddengebied. De provincies zullen bij de rijksoverheid aandringen op een gefaseerd programma om de mili taire activiteiten te beeindigen. Vooruit lopend op de definitieve beslissing zou alvast moeten worden gezocht naar tijdelijke oplossingen die de huidige hin der in met name de kwetsbare gebieden kunnen terugdringen. Ten aanzien van de periode van schietoefeningen en de te kiezen schietrichting moeten strin gente voorwaarden worden gesteld om de hinder voor vogels, vooral in het broed- en trekseizoen, zeehonden en de plaatselijke bevolking zoveel mogelijk te beperken. Dit geldt vooral voor de Vliehors en de Noordvaarder. Zuid Texel (De Razende Bol) valt buiten het gebied waarvoor de structuurschets is gemaakt en wordt dan ook niet genoemd. Biologische onderzoekers zullen niet altijd en overal in natuurgebieden van bijzondere waarden worden toegelaten, omdat deze terreinen het meest gevoe lig zijn voor menselijke verstoring. Door de betreffende beheerders moet daarom regulerend worden opgetreden. Een betere coördinatie van de verschillende onderzoeken wordt wenselijk geacht. BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Met verontwaardiging heb ik het rslag van de rechtszitting tegen de Gierspuiters" gelezen. Waar haalt de fficier van justitie het lef vandaan, om en voorwaardelijke gevangenisstraf an twee weken en een proeftijd van vee jaar te eisen. Welke straffen wor- en bij de rellen om Amsterdam, bij de ernielingen bij Dodewaard en de sabo- ige-acties rond de munitietrein geeist? Is het misschien zo, dat de officier van istitie meent, een opstandige te kun- en straffen met de volle laag, omdat hij u niet de hete adem van het terrorisme zijn nek voelt? Gelukkig was de ïchter verstandiger, alhoewel ik de oete van /500, ook niet op zijn plaats ind. Wat mensen buiten de agrarische vereld zich niet realiseren is, met welk en verbetenheid op de hele landschaps park) nota wordt gereageerd. Hoe meer mij gedurende de laatste maanden iet de hele materie heb bezig gehou- len, hoe meer ik er achter kom dat lagenoeg niemand écht iets over het lationale landschap weet. Zelfs op het lemeentehuis weten ze er niets van af - of ze stoppen het opzettelijk weg. Vanneer ik dan nog lees, dat een ge- neenteraadslid de landbouwvoorlichter >p een zeer vieze manier wil wippen, lan kan ik alleen waarschuwen, dat hij noet gaan jutten, maar met zijn handen ^an onze voorlichter moet afblijven. Maar wat is er nu echt aan de hand? Door het aanwijzen van Texel als lationaal landschap, zijn bepaalde re- jels van toepassing, welke ik in het kort vil vermelden: Derde nota over de ruimtelijke orde- iing, deel 3d-3.5.1. Onze agrarische produktiewijze is een ledreiging voor natuur en landschap." Sehoud van werkgelegenheid is van )elang. )plossing is kleinschaligheid, terhoging van de prijzen voor land- jouwprodukten. ïen beleid gericht op goedkope voed selpakketten wordt afgewezen. I. Structuurschema Natuur en Land schapsbehoud deel a: beleidsvoorne- rien 3.4.4. Landbouw. I De nadelige gevolgen voor natuur en [landschap moeten weggewerkt worden. Nadelige gevolgen zijn: ntensivering van graslandgebruik en de Veedichtheid, de graslandbewerking, iet vroege maaien en de wijze van maaien, mestgiften; ook natuurlijke 'mest, insektenbestrijdingsmiddelen, verbouw van een beperkt aantal ge selecteerde produktiegewassen (waar- tander ook grasland-mengsel voor wei land) en de chemische en mechanische Destrijding van wilde plantensoorten: Wat de boeren onkruid noemen." woordelijk geciteerd!) 5.1 B Waar het niet mogelijk is door middel van beheersovereenkomsten greep op de natuur (boer) te krijgen is het beleid gericht op het verwerven van de gron den door de overheid. 6.3.2.6. Verschillende natuurgebieden moeten voor het verspreidings- en migratiepa troon van dieren en planten, met elkaar in verbinding komen. Barrières tussen de natuurgebieden moeten vermeden worden, hoogspan ningsleidingen moeten onder de grond om draadslachtoffers te beperken. We gen moeten aangepast worden om ver keersslachtoffers te beperken. Exten sieve verbindingszones worden gehand haafd of gecreëerd, het waterpeil moet niet verlaagd worden, zodat een over vegetatie ontstaat en watervogels ge legenheid krijgen er zich te vestigen, inheemse bomen en struiken afstem men op fourageer- en nestelmogelijk heden voor vogels, uileborden, daklijs ten en speciale dakpannen etc. kunnen broedgelegenheid verschaffen aan vo gels. 7.4.2. Wetten! De belangrijkste wetten zijn: Natuur beschermingswet, monumentenwet, natuurschoonwet, wet geluidshinder, etc. 3: De aangewezen natuurgebieden in een nationaal landschap (dit zijn op Texel ca. 200 ha. en moeten 14.00 ha. worden) worden omgeven door be heersgebieden. In deze gebieden wordt een extensieve bedrijfsvoering bevor derd. Daar is de beschikking beheers overeenkomsten van toepassing. Deze beschikking wordt op vrijwillige basis afgesloten. De boer krijgt een vergoe ding. Deze beheersovereenkomst is naar mijn oordeel het gevaarlijkste instrument in handen van de overheid, ledereen, zelfs onze minister, spreekt over het vrijwillig aangaan van een beheersovereenkomst. Maar dat is een leugen. In het structuurschema Natuur en Landschapsbehoud wordt op blz. 227 geschreven dat de regering een be- heerswet voorbereidt, waar de beschik king beheersovereenkomsten een wet telijke status zal worden gegeven. Door het achterhouden van deze gegevens door de overheid wordt geïnsinueerd, dat het allemaal niet zo erg is. Be heersovereenkomsten zijn teslotte vrij willig. Daarmee worden de boeren gewoon om de tuin geleid. Gezien nu het eerder geschrevene, over het uitbreiden van de natuurge bieden en daarmee de beheersgebie den, gezien het beleid om natuur gebieden naar elkaar toe te laten groeien zou ook een agrariër in Eierland te zijner tijd daarmee geconfronteerd worden. Zij het alleen al omdat de vogels te voet van de Slufter naar de Bol moeten kunnen lopen. 4. Beheersovereenkomsten: vastgesteld d.d. 1 juni 1977 door de minister van landbouw en visserij in afwachting van ter zake tot stand te brengen wettelijke regelingen (blz. 1) uittreksels uit de beheersovereenkomst: Art. 22. De overeenkomst kan door het bestuur ten allen tijde worden opge zegd. Art. 26. Zodra de ondernemer zijn bedrijf staakt (ook de pachter dus) is de eigenaar verplicht zijn land aan de stich ting bij voorrang boven ieder ander, ter verweving aan te bieden. 5. Eindadvies nationaal landschap blz.34. Het beleid in een nationaal land schap moet gericht zijn op het toeris tisch kamperen en verhuur van accom modaties. Vaste standplaatsen en in particulier eigendom zijnde tweede wo ningen zijn met gewenst. Een groei van de tweede woningen moet worden voorkomen. Indien verblijfsaccommo- datie schade toebrengt aan de om geving, zal verplaatsing of opheffing moeten worden overwogen. Blz. 44: ,,Het is geenszins het voor nemen om de landbouw in deze gebie den zodanig te conserveren, dat de mogelijkheden om gewoon boer te blijven aan de agrariërs zouden worden ontnomen. Reacties in deze zin naar aanleiding van het interimadvies over landschapsparken worden hiermee na drukkelijk weersproken Blz 45: In het nationale landschap worden beleidsmaatregelen toegepast. Aan deze gronden worden maatregelen van toepassing, welke recht doen aan de waarden van deze gronden. De relatienota geeft voor deze gronden het instrumentarium van de beheersover eenkomsten aan. Blz. 52: Het beleid is gericht op het aankopen van de gronden. Blz. 54: Onteigeningswet (titel VIII). Onteigening kan plaatsvinden, wanneer niet gewaarborgd is dat de eigenaar recht doet aan de natuur en land- schapseigene waarden. voorbeeld: Boerderij aan de rand van de Bol. De eigenaar wil geen beheersovereenkomst afsluiten, (dit is thans nog vrijwillig) maar neemt niet de natuurbescher mingswet in acht. (maait te vroeg, bemest het land en bestrijdt het onkruid etc.). Hij wordt dan in de gelegenheid gesteld om zijn land aan natuurmonu menten voor een getaxeerde prijs te verkopen. Doet hij dit niet, zo kan het, uit kracht van de Kroon, de Raad van State gehoord, goedgekeurd besluit van de gemeenteraad, onteigend worden. Dit alles is maar een kleine greep uit de bepalingen en wetten welke wij op Texel te verwachten hebben. Daarom ook weren zich de boeren met alle middelen tegen het nationale land schapspark). Al sinds 10 jaar wordt daartegen geageerd, zonder enig resul taat. Alleen harde acties, welke ge woonlijk niet op het vlak van de boe renbevolking liggen, kunnen misschien de overheid overtuigen, dat zij bezig zijn, een bedrijfstak die nog naar beho ren functioneert, om zeep te helpen. Door het overschot op de betalings balans, verkregen uit de export van landbouwprodukten, is Nederland in staat, het schip drijvende te houden. Alleen al het beleid, verlaging van de produktie en verhoging van de prijs, moet iedere burger waarschuwen en aan de zijde van de boer stellen. Daarom roep ik ook alle burgers, boeren en buitenlui op om de gierspuiters" niet in de prut te laten zitten. Wij allen hebben de morele plicht om deze mensen te ondersteunen. Zij hebben gedaan, wat wij allang hadden moeten doen, met harde hand Texel te ver dedigen tegen elke invloed uit richting Den Haag en tegen ieder om de tuin geleid gemeenteraadslid. J.D Stoll, Boerderij ,,De Vrijheid" Eierland. NASCHRIFT Uw bezwaren tegen het nationale landschap stemmen on geveer overeen met die van het ge meentebestuur. B en W hebben deze en nog andere bezwaren ter kennis ge bracht van de rijksinstanties. Het komt erop neer dat Texel niets anders accep teert dan wat reeds in het bestem mingsplan buitengebied is vastgelegd. Een reactie van het rijk wordt binnenkort verwacht. Red. De reactie van de standsorganisaties op wat ik in de PvdA vergadering naar voren bracht („gebrabbel") verbaast mij, ja stelt mij teleur. Mijn uitlatingen kwamen voort uit het optreden van de belangengroepering Texels Belang. De ze groepering („stelt zich de laatste tijd nogal hard op") plaatste een aantal Texelaartjes in enkele Texelse Couran ten van na 12 januari. De teneur van deze advertenties dwingt geen respect af. Nee, deze wijze van reclame maken is voor mij aanleiding om te gaan ana- liseren. Immers, in de geschiedenis is het meer voorgekomen dat uit een anti- partij eensklaps een nationale partij ont stond, zo een met een stalen vuist en een rappe hand. Jongeren moeten maar eens aan ouderen vragen of zij daarvan nog iets weten te vertellen. Vanuit die situatie deed ik mijn uitla tingen. Als op alle bijeenkomsten de openheid in deze zaken voorop stond, dan garandeerde de pers de weergave daarvan. Ik schuw de openheid niet, vindt niet dat ik op een doodlopende weg ga en betreur het ten zeerste dat in de Texelse landschapsperikelen men over deze dingen niet nadenkt. C. J. Ellen' Oosterend. Naar aanleiding van het artikel over mijn handtekeningenaktie (krant van 26 februari) en de uitlatingen van F. Schel- linger gedaan in de Welzijnsstichting (krant van 19 maart) het volgende. Zeker, er zijn nieuwe toiletten en een nieuwe vloer aangebracht, maar dat had ik al bij de overhandiging van de handtekeningen opgemerkt. „Mijn aktie" gaat dan ook om een nieuwe sportzaal. Ik heb het gevoel voor leuge naar uitgemaakt te worden doordat Schellinger stelt dat ik wel handteke ningen verzamel maar niet de vergade ring van de dorpscommissie bezoek. Ik gaf tijdens de vergadering gymles in hetzelfde gebouw en men had mij even kunnen waarschuwen. Ook doet Schel linger in zijn uitlatingen voorkomen dat hij de verbeteringen aan gymtoestellen e.d. aanbrengt. Dat is niet zo. Ondergetekende en andere gymleer- krachten moeten dat altijd weer aan kaarten bij gemeentewerken. De dorps commissie doet niet zoveel voor de gymlustigen in Oudeschild en er moest een ongeluk gebeuren voordat bij veel mensen doordrong dat aktie nodig was. Vijf jaar geleden heb ik gedreigd als gymlerares op te stappen omdat er geen nieuwe toestellen kwamen. Dat doe ik nu niet meer Een nieuwe sportzaal is voor de gym broodnodig en het zou fijn zijn als de dorpscommissie en de heer Schellinger niet de zwarte piet naar mij toespelen, maar de handen ineen slaan en ijveren voor die nieuwe zaal. Nu doen ze net of er niets aan de hand is en dat ik niet van goede wil ben. De handtekeningen aktie, o.a. ook ondertekend door de fam. Schellinger, was bedoeld om o.a. de dorpscommissie en de gemeente op het spoor van een nieuwe sportzaal te zetten. Het „oude" Skiltje kan dan blij ven bestaan als toneel- en feestzaal. De problemen zijn niet overdreven, zoals Schellinger beweert en het wordt tijd dat ook de voorzitter van de dorps commissie zich eens iets aantrekt van ruim zeshonderd handtekeningen van Oudeschilders. Bep van de Brink-van Zon Oudeschild. Wij waren stom verbaasd na het lezen van een artikel over bejaarden in de Texelse Courant van vrijdag 26 maart In dit artikel stond dat de heer S. de Waard heeft gezegd dat punx nu eenmaal niet zo vriendelijk reageren. Hoe komt deze man erbij dat wij: a. in het dorpshuis komen; b. Onvriendelijk zouden zijn. Waar haalt hij het recht vandaan om dit oordeel uit te spreken over mensen die hij niet kent? Wij ervaren dit als een grove belediging en verwachten dan ook van de heer S. de Waard dat hij deze uitspraak terug zal nemen. Ria Witte, De Waal Kitty Kikkert en Simone Geutjes, Den Hoorn Bij een snelheidscontrole die maan dagmorgen op de Pontweg en in de Dorpsstraat in De Koog werd gehouden, zijn vijftien overtreders geverbaliseerd. De snelste op de Pont- weg reed negentig, terwijl zeventig daar het toegestane maximum is. De snelste overtreder in de Dorpsstraat reed 92. Daar is vijftig het maximum. Vrijdagavond kwam een auto naast de rijbaan van de Oosterenderweg te recht en kwam met de achterzijde over de afrastering heen tot stilstand. Toen de politie arriveerde was de bestuurder al vertrokken. Hij werd later thuis ge hoord. De jaarlijkse rheumacollecte heeft dit jaar f4635,24 opgebracht. Dat is ruim driehonderd gulden meer dan vorig jaar. Gespecificeerd per dorp is de op brengst als volgt: Den Burg /2165.68; De Cocksdorp f238,36; 't Horntje f217,20; Den Hoorn f250, De Koog f513,05; Oosterend f686,55; Oude schild f385,40, De Waal f179,-. De collecte werd van 8 tot 14 maart ge houden. Op 26 maart 1982 is aan P. J. Breman vergunning verleend ingvolge de hin derwet. De vergunning heeft betrekking op het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een veehouderij aan de Spangerweg 10 De Waal. Kadastraal is het perceel bekend onder sectie N, nummer 624, van de gemeente Texel. Bij het verlenen van de vergunning is door het stellen van voorschriften tege moet gekomen aan bezwaren van ge vaar, schade of hinder van de vee houderij. De vergunning ligt op het gemeente huis, kamer 209, ter inzage van 30 maart 1982 tot 30 april 1982. De tijdstippen waarop inzage verkregen kan worden, zijn: op werkdagen van 09.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00 uur; op maan dagavonden van 19.30 tot 22.30 uur. Tot 30 april 1982 kan tegen de ver gunning beroep ingesteld worden. Be roep is mogelijk voor de aanvrager, de adviseurs en degenen, die tijdig bezwaar hebben aangetekend tegen de aanvraag van de vergunning. Tevens is beroep mogelijk voor enige andere belangheb bende, die aantoont, dat hij redelijker wijs niet in staat is geweest eerder bezwaren in te brengen. Het beroep schrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en worden ge zonden aan de afdeling voor de ge schillen van bestuur van de Raad van State, Postbus20019,2500EADen Haag. De vergunning wordt in principe na afloop van de beroepstermijn van kracht. Degenen, die beroep instellen, kunnen echter overeenkomstig artikel 60a van de Wet op de Raad van State een verzoek doen tot schorsing van de vergunning of het treffen van een voor lopige voorziening». Dit verzoek moet voor 30 april 1982 worden gericht aan de voorzitter van de afdeling voor de ge schillen van bestuur van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. De vergunning wordt dan niet van kracht, voordat op het verzoek is beslist. Nadere informatie is te verkrij gen bij de afdeling algemene zaken van de gemeentesecretarie (telefoon 02220- 3041, toestel 145). Zaterdagavond tegen twaalf uur werd de politie gewaarschuwd, dat op de Groeneplaats een jongen lag. De Texelse jongen was lichtgewond aan zijn hoofd en zei door een blauwe auto te zijn aangereden, die daarna was doorgereden. Uit latere verklaringen bleek echter dat de jongen, door op de motorkap van de betreffende auto te gaan zitten, de automobilist het weg rijden had willen beletten. Deze reed echter toch weg en raakte via enkele wilde manoeuvres zijn ongewenste passagier kwijt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 5