Structuurschets wil
beëindiging van
militaire activiteiten
„WAT IK ZEGGEN WOU..
VAN HET
RAADHUIS
Watersport houdt mogelijkheden
Zijn gierspuiters
kriminelen?
Anti-partij
Leugenaar
Onvriendelijke
punx?
Snelheidscontrole
Opbrengst
rheumacollecte
Mededelingen van B. en W. j
Hinderwet
„Aanrijding" was
uitgelokt
19
^NSDAG 30 MAART 1982
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
In natuurgebieden in de Waddenzee waar nu nog weinig watersport is, mag die
ort ook niet tot ontwikkeling komen. De mossel- en kokkelvisserij moet beperkt
ijven tot de gebieden waar deze visserij ook nu al plaatsvindt. Het vissen vanuit
eine sportvisbootjes is ook in natuurgebieden van bijzondere waarde toegestaan,
its geen verstoring van de rust plaatsvindt. Sportvliegtuigjes dienen boven het
addengebied een minimumhoogte van 300 meter aan te houden en bovendien zijn
•paalde routes aangewezen. De in het waddengebied plaatsvindende militaire
tiviteiten zullen in een gefaseerd programma moeten worden beëindigd. Deze
gels staan in de Interprovinciale Structuurschets voor het Waddenzeegebied,
als vastgesteld door de provinciale staten van Noordholland, Friesland en
•oningen. De structuurschets zal worden opgenomen in de streekplannen van
ïze provincies voor het Waddenzeegebied. De provincies verwachten hierdoor
nheid in het beleid aangaande de Waddenzee. De structuurschets kan door de
ovincies worden gebruikt bij de beoordeling van gemeentelijke bestemmings-
annen. Dat is vooral van belang als de Waddenzee straks gemeentelijk is
gedeeld. Tenslotte wordt verwacht dat de rijksoverheid de inhoud van de struc-
urschets ter harte zal nemen.
Over de visserij staat in de struc-
lurschets dat de Waddenzee een be-
ngrijke kinderkamerfunctie vervult
jor zeevis. Zowel de visstand in de
/addenzee als in de Noordzee zijn daar
sterke mate van afhankelijk. Naast het
eperken van de mossel- en kokkel-
sserij is de provincie van mening dat
een nieuwe vissers- of afslaghavens
in de Waddenzee moeten komen. Uit-
ukkelijk staat in de structuurschets dat
b haven van Oudeschild, samen met
e van West Terschelling en Delfzijl als
luishaven of uitwijkhaven in stand
loeten worden gehouden. De pieren-
:ekerij dient met beheersplannen nader
worden gereguleerd en de machinale
ierenwinning mag niet uitgebreid wor-
en.
In de structuurschets wordt gespro
ken van een recreatief mèdegebruik van
de Waddenzee. Dat komt onder meer
tot uiting in het hoofdstukje over water
sport, Droogvallen, ankeren en rond
wandelen op drooggevallen platen
wordt niet toegestaan. Deze regel geldt
echter alleen voor de natuurgebieden
,,met bijzondere waarde." Voor de wa
tersport blijven de routes ,,voor een
vlotte en veilige vaart" van de vastewal
naar de eilanden en van oost naar west
gehandhaafd en langs deze routes blijft
het ankeren en droogvallen wel moge
lijk Er gelden beperkingen voor vaar-
snelheden en geluidsproduktie van de
schepen. In de maak is nog een apart
watersportplan voor de Waddenzee
waarin het ontzien van kwetsbare delen
de aandacht krijgt. Natuurgebieden van
bijzondere waarde in de omgeving van
Texel zijn de Waardgronden tussen
Texel en Vlieland, de Lutjeswaard en het
Balgzand. Vooral de westelijke Wad
denzee en de Eems bieden nog mo
gelijkheden voor de watersport. De kans
op verstoring van kwestbare delen zou
hier het minst groot zijn. Net als bij de
visserij wordt de vestiging van nieuwe
havens afgewezen. Oudeschild wordt
samen met Deh Helder, Den Oever,
Harlingen, het Lauwersmeer, Delfzijl en
Terminterzijl genoemd als jachthaven,
waar een beperkte verruiming van het
aantal vaste ligplaatsen en het aantal
ligplaatsen voor passanten is toege
staan. Hiervoor zou zelfs uitbreiding van
de haven van Oudeschild toelaatbaar
zijn. Voor wat betreft de commerciéje
sportvissersvaartuigen gelden dezelfde
restricties als voor de watersport. Dat
betekent dat in de natuurgebieden van
bijzondere waarden niet geankerd mag
worden.
Vliegverkeer
Verdere uitbreiding van het sport-
vliegen boven het Waddengebied wordt
met bevorderd en voor vliegverkeer naar
en van de Waddeneilanden dienen
bepaalde routes te worden aangewe
zen. Om te voorkomen dat de dieren in
het gebied worden verstoord, moet mi
nimaal op driehonderd meter hoogte
worden gevlogen. Texel wordt met
De jachthaven van Oudeschild waar een beperkte uitbreiding van het aantal ligplaatsen volgens de stuctuurschets is toegestaan.
Wiermgen, gebieden bij Breezand, Har
lingen, Holwerd, Delfzijl, Termunterzijl
en Lauwersoog aangewezen als gedeel
te waar oeverrecreatie geen strobreed in
de weg wordt gelegd en mogelijk nog
kan worden uitgebreid. Hierbij wordt
gedacht aan het wandelen langs de dijk,
vissen van de kant en het varen met
surfplanken en kleine catamarans. De
voorzieningen voor de oeverrecreatie
zijn primair voor de plaatselijke bevol
king bedoeld. De provincies wijzen in
hun structuurnota uitbreiding van in
dustrieterrein in het zeegebied af. Dat
houdt in dat in Den Helder naar uit
breiding van het industrieterrein op de
vastewal moet zoeken inplaats van op
het Balgzand. Bij het vestigen van
nieuwe mdustriën op de daartoe aange
wezen terreinen langs de Waddenzee
wordt tevoren bekeken wat de gevolgen
voor het waddengebied kunnen zijn.
Overslag van gevaarlijke stoffen op de
Waddenzee wordt afgewezen en dient
op de Noordzee of in de havens plaats te
vinden.
Militair gebruik
Op de kaart die bij de structuurschets
hoort, staan onder meer de Mokbaai en
de Vliehors als natuurgebied met voors
hands militair gebruik. Op grond van
internationale afspraken in NAVO ver
band concluderen de provincies dat op
heffing van alle militaire activiteiten in
het waddengebied op korte termijn niet
te realiseren is. Niettemin staat in de
structuurschets dat er naar moet wor
den gestreefd de hinderzones en de
onveilige zones te verplaatsen naar
buiten het waddengebied. De provincies
zullen bij de rijksoverheid aandringen op
een gefaseerd programma om de mili
taire activiteiten te beeindigen. Vooruit
lopend op de definitieve beslissing zou
alvast moeten worden gezocht naar
tijdelijke oplossingen die de huidige hin
der in met name de kwetsbare gebieden
kunnen terugdringen. Ten aanzien van
de periode van schietoefeningen en de
te kiezen schietrichting moeten strin
gente voorwaarden worden gesteld om
de hinder voor vogels, vooral in het
broed- en trekseizoen, zeehonden en de
plaatselijke bevolking zoveel mogelijk te
beperken. Dit geldt vooral voor de
Vliehors en de Noordvaarder. Zuid Texel
(De Razende Bol) valt buiten het gebied
waarvoor de structuurschets is gemaakt
en wordt dan ook niet genoemd.
Biologische onderzoekers zullen niet
altijd en overal in natuurgebieden van
bijzondere waarden worden toegelaten,
omdat deze terreinen het meest gevoe
lig zijn voor menselijke verstoring. Door
de betreffende beheerders moet daarom
regulerend worden opgetreden. Een
betere coördinatie van de verschillende
onderzoeken wordt wenselijk geacht.
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Met verontwaardiging heb ik het
rslag van de rechtszitting tegen de
Gierspuiters" gelezen. Waar haalt de
fficier van justitie het lef vandaan, om
en voorwaardelijke gevangenisstraf
an twee weken en een proeftijd van
vee jaar te eisen. Welke straffen wor-
en bij de rellen om Amsterdam, bij de
ernielingen bij Dodewaard en de sabo-
ige-acties rond de munitietrein geeist?
Is het misschien zo, dat de officier van
istitie meent, een opstandige te kun-
en straffen met de volle laag, omdat hij
u niet de hete adem van het terrorisme
zijn nek voelt? Gelukkig was de
ïchter verstandiger, alhoewel ik de
oete van /500, ook niet op zijn plaats
ind.
Wat mensen buiten de agrarische
vereld zich niet realiseren is, met welk
en verbetenheid op de hele landschaps
park) nota wordt gereageerd. Hoe meer
mij gedurende de laatste maanden
iet de hele materie heb bezig gehou-
len, hoe meer ik er achter kom dat
lagenoeg niemand écht iets over het
lationale landschap weet. Zelfs op het
lemeentehuis weten ze er niets van af
- of ze stoppen het opzettelijk weg.
Vanneer ik dan nog lees, dat een ge-
neenteraadslid de landbouwvoorlichter
>p een zeer vieze manier wil wippen,
lan kan ik alleen waarschuwen, dat hij
noet gaan jutten, maar met zijn handen
^an onze voorlichter moet afblijven.
Maar wat is er nu echt aan de hand?
Door het aanwijzen van Texel als
lationaal landschap, zijn bepaalde re-
jels van toepassing, welke ik in het kort
vil vermelden:
Derde nota over de ruimtelijke orde-
iing, deel 3d-3.5.1.
Onze agrarische produktiewijze is een
ledreiging voor natuur en landschap."
Sehoud van werkgelegenheid is van
)elang.
)plossing is kleinschaligheid,
terhoging van de prijzen voor land-
jouwprodukten.
ïen beleid gericht op goedkope voed
selpakketten wordt afgewezen.
I. Structuurschema Natuur en Land
schapsbehoud deel a: beleidsvoorne-
rien 3.4.4. Landbouw.
I De nadelige gevolgen voor natuur en
[landschap moeten weggewerkt worden.
Nadelige gevolgen zijn:
ntensivering van graslandgebruik en de
Veedichtheid, de graslandbewerking,
iet vroege maaien en de wijze van
maaien, mestgiften; ook natuurlijke
'mest, insektenbestrijdingsmiddelen,
verbouw van een beperkt aantal ge
selecteerde produktiegewassen (waar-
tander ook grasland-mengsel voor wei
land) en de chemische en mechanische
Destrijding van wilde plantensoorten:
Wat de boeren onkruid noemen."
woordelijk geciteerd!)
5.1 B
Waar het niet mogelijk is door middel
van beheersovereenkomsten greep op
de natuur (boer) te krijgen is het beleid
gericht op het verwerven van de gron
den door de overheid.
6.3.2.6.
Verschillende natuurgebieden moeten
voor het verspreidings- en migratiepa
troon van dieren en planten, met elkaar
in verbinding komen.
Barrières tussen de natuurgebieden
moeten vermeden worden, hoogspan
ningsleidingen moeten onder de grond
om draadslachtoffers te beperken. We
gen moeten aangepast worden om ver
keersslachtoffers te beperken. Exten
sieve verbindingszones worden gehand
haafd of gecreëerd, het waterpeil moet
niet verlaagd worden, zodat een over
vegetatie ontstaat en watervogels ge
legenheid krijgen er zich te vestigen,
inheemse bomen en struiken afstem
men op fourageer- en nestelmogelijk
heden voor vogels, uileborden, daklijs
ten en speciale dakpannen etc. kunnen
broedgelegenheid verschaffen aan vo
gels.
7.4.2. Wetten!
De belangrijkste wetten zijn: Natuur
beschermingswet, monumentenwet,
natuurschoonwet, wet geluidshinder,
etc.
3: De aangewezen natuurgebieden in
een nationaal landschap (dit zijn op
Texel ca. 200 ha. en moeten 14.00 ha.
worden) worden omgeven door be
heersgebieden. In deze gebieden wordt
een extensieve bedrijfsvoering bevor
derd. Daar is de beschikking beheers
overeenkomsten van toepassing. Deze
beschikking wordt op vrijwillige basis
afgesloten. De boer krijgt een vergoe
ding.
Deze beheersovereenkomst is naar mijn
oordeel het gevaarlijkste instrument in
handen van de overheid, ledereen, zelfs
onze minister, spreekt over het vrijwillig
aangaan van een beheersovereenkomst.
Maar dat is een leugen.
In het structuurschema Natuur en
Landschapsbehoud wordt op blz. 227
geschreven dat de regering een be-
heerswet voorbereidt, waar de beschik
king beheersovereenkomsten een wet
telijke status zal worden gegeven. Door
het achterhouden van deze gegevens
door de overheid wordt geïnsinueerd,
dat het allemaal niet zo erg is. Be
heersovereenkomsten zijn teslotte vrij
willig. Daarmee worden de boeren
gewoon om de tuin geleid.
Gezien nu het eerder geschrevene,
over het uitbreiden van de natuurge
bieden en daarmee de beheersgebie
den, gezien het beleid om natuur
gebieden naar elkaar toe te laten groeien
zou ook een agrariër in Eierland te zijner
tijd daarmee geconfronteerd worden. Zij
het alleen al omdat de vogels te voet van
de Slufter naar de Bol moeten kunnen
lopen.
4. Beheersovereenkomsten:
vastgesteld d.d. 1 juni 1977 door de
minister van landbouw en visserij in
afwachting van ter zake tot stand te
brengen wettelijke regelingen (blz. 1)
uittreksels uit de beheersovereenkomst:
Art. 22. De overeenkomst kan door
het bestuur ten allen tijde worden opge
zegd.
Art. 26. Zodra de ondernemer zijn
bedrijf staakt (ook de pachter dus) is de
eigenaar verplicht zijn land aan de stich
ting bij voorrang boven ieder ander, ter
verweving aan te bieden.
5. Eindadvies nationaal landschap
blz.34. Het beleid in een nationaal land
schap moet gericht zijn op het toeris
tisch kamperen en verhuur van accom
modaties. Vaste standplaatsen en in
particulier eigendom zijnde tweede wo
ningen zijn met gewenst. Een groei van
de tweede woningen moet worden
voorkomen. Indien verblijfsaccommo-
datie schade toebrengt aan de om
geving, zal verplaatsing of opheffing
moeten worden overwogen.
Blz. 44: ,,Het is geenszins het voor
nemen om de landbouw in deze gebie
den zodanig te conserveren, dat de
mogelijkheden om gewoon boer te
blijven aan de agrariërs zouden worden
ontnomen. Reacties in deze zin naar
aanleiding van het interimadvies over
landschapsparken worden hiermee na
drukkelijk weersproken
Blz 45: In het nationale landschap
worden beleidsmaatregelen toegepast.
Aan deze gronden worden maatregelen
van toepassing, welke recht doen aan
de waarden van deze gronden. De
relatienota geeft voor deze gronden het
instrumentarium van de beheersover
eenkomsten aan.
Blz. 52: Het beleid is gericht op het
aankopen van de gronden.
Blz. 54: Onteigeningswet (titel VIII).
Onteigening kan plaatsvinden, wanneer
niet gewaarborgd is dat de eigenaar
recht doet aan de natuur en land-
schapseigene waarden.
voorbeeld:
Boerderij aan de rand van de Bol. De
eigenaar wil geen beheersovereenkomst
afsluiten, (dit is thans nog vrijwillig)
maar neemt niet de natuurbescher
mingswet in acht. (maait te vroeg,
bemest het land en bestrijdt het onkruid
etc.). Hij wordt dan in de gelegenheid
gesteld om zijn land aan natuurmonu
menten voor een getaxeerde prijs te
verkopen. Doet hij dit niet, zo kan het,
uit kracht van de Kroon, de Raad van
State gehoord, goedgekeurd besluit van
de gemeenteraad, onteigend worden.
Dit alles is maar een kleine greep uit
de bepalingen en wetten welke wij op
Texel te verwachten hebben. Daarom
ook weren zich de boeren met alle
middelen tegen het nationale land
schapspark). Al sinds 10 jaar wordt
daartegen geageerd, zonder enig resul
taat. Alleen harde acties, welke ge
woonlijk niet op het vlak van de boe
renbevolking liggen, kunnen misschien
de overheid overtuigen, dat zij bezig
zijn, een bedrijfstak die nog naar beho
ren functioneert, om zeep te helpen.
Door het overschot op de betalings
balans, verkregen uit de export van
landbouwprodukten, is Nederland in
staat, het schip drijvende te houden.
Alleen al het beleid, verlaging van de
produktie en verhoging van de prijs,
moet iedere burger waarschuwen en
aan de zijde van de boer stellen.
Daarom roep ik ook alle burgers, boeren
en buitenlui op om de gierspuiters"
niet in de prut te laten zitten. Wij allen
hebben de morele plicht om deze
mensen te ondersteunen. Zij hebben
gedaan, wat wij allang hadden moeten
doen, met harde hand Texel te ver
dedigen tegen elke invloed uit richting
Den Haag en tegen ieder om de tuin
geleid gemeenteraadslid.
J.D Stoll,
Boerderij ,,De Vrijheid"
Eierland.
NASCHRIFT Uw bezwaren tegen
het nationale landschap stemmen on
geveer overeen met die van het ge
meentebestuur. B en W hebben deze en
nog andere bezwaren ter kennis ge
bracht van de rijksinstanties. Het komt
erop neer dat Texel niets anders accep
teert dan wat reeds in het bestem
mingsplan buitengebied is vastgelegd.
Een reactie van het rijk wordt binnenkort
verwacht. Red.
De reactie van de standsorganisaties
op wat ik in de PvdA vergadering naar
voren bracht („gebrabbel") verbaast
mij, ja stelt mij teleur. Mijn uitlatingen
kwamen voort uit het optreden van de
belangengroepering Texels Belang. De
ze groepering („stelt zich de laatste tijd
nogal hard op") plaatste een aantal
Texelaartjes in enkele Texelse Couran
ten van na 12 januari. De teneur van
deze advertenties dwingt geen respect
af. Nee, deze wijze van reclame maken
is voor mij aanleiding om te gaan ana-
liseren. Immers, in de geschiedenis is
het meer voorgekomen dat uit een anti-
partij eensklaps een nationale partij ont
stond, zo een met een stalen vuist en
een rappe hand. Jongeren moeten
maar eens aan ouderen vragen of zij
daarvan nog iets weten te vertellen.
Vanuit die situatie deed ik mijn uitla
tingen. Als op alle bijeenkomsten de
openheid in deze zaken voorop stond,
dan garandeerde de pers de weergave
daarvan. Ik schuw de openheid niet,
vindt niet dat ik op een doodlopende
weg ga en betreur het ten zeerste dat in
de Texelse landschapsperikelen men
over deze dingen niet nadenkt.
C. J. Ellen'
Oosterend.
Naar aanleiding van het artikel over
mijn handtekeningenaktie (krant van 26
februari) en de uitlatingen van F. Schel-
linger gedaan in de Welzijnsstichting
(krant van 19 maart) het volgende.
Zeker, er zijn nieuwe toiletten en een
nieuwe vloer aangebracht, maar dat
had ik al bij de overhandiging van de
handtekeningen opgemerkt. „Mijn
aktie" gaat dan ook om een nieuwe
sportzaal. Ik heb het gevoel voor leuge
naar uitgemaakt te worden doordat
Schellinger stelt dat ik wel handteke
ningen verzamel maar niet de vergade
ring van de dorpscommissie bezoek. Ik
gaf tijdens de vergadering gymles in
hetzelfde gebouw en men had mij even
kunnen waarschuwen. Ook doet Schel
linger in zijn uitlatingen voorkomen dat
hij de verbeteringen aan gymtoestellen
e.d. aanbrengt. Dat is niet zo.
Ondergetekende en andere gymleer-
krachten moeten dat altijd weer aan
kaarten bij gemeentewerken. De dorps
commissie doet niet zoveel voor de
gymlustigen in Oudeschild en er moest
een ongeluk gebeuren voordat bij veel
mensen doordrong dat aktie nodig
was. Vijf jaar geleden heb ik gedreigd
als gymlerares op te stappen omdat er
geen nieuwe toestellen kwamen. Dat
doe ik nu niet meer Een nieuwe
sportzaal is voor de gym broodnodig en
het zou fijn zijn als de dorpscommissie
en de heer Schellinger niet de zwarte
piet naar mij toespelen, maar de
handen ineen slaan en ijveren voor die
nieuwe zaal. Nu doen ze net of er niets
aan de hand is en dat ik niet van
goede wil ben. De handtekeningen
aktie, o.a. ook ondertekend door de
fam. Schellinger, was bedoeld om o.a.
de dorpscommissie en de gemeente op
het spoor van een nieuwe sportzaal te
zetten. Het „oude" Skiltje kan dan blij
ven bestaan als toneel- en feestzaal. De
problemen zijn niet overdreven, zoals
Schellinger beweert en het wordt tijd
dat ook de voorzitter van de dorps
commissie zich eens iets aantrekt van
ruim zeshonderd handtekeningen van
Oudeschilders.
Bep van de Brink-van Zon
Oudeschild.
Wij waren stom verbaasd na het lezen
van een artikel over bejaarden in de
Texelse Courant van vrijdag 26 maart In
dit artikel stond dat de heer S. de Waard
heeft gezegd dat punx nu eenmaal niet
zo vriendelijk reageren. Hoe komt deze
man erbij dat wij: a. in het dorpshuis
komen; b. Onvriendelijk zouden zijn.
Waar haalt hij het recht vandaan om dit
oordeel uit te spreken over mensen die
hij niet kent? Wij ervaren dit als een
grove belediging en verwachten dan
ook van de heer S. de Waard dat hij
deze uitspraak terug zal nemen.
Ria Witte, De Waal
Kitty Kikkert en
Simone Geutjes, Den Hoorn
Bij een snelheidscontrole die maan
dagmorgen op de Pontweg en in de
Dorpsstraat in De Koog werd
gehouden, zijn vijftien overtreders
geverbaliseerd. De snelste op de Pont-
weg reed negentig, terwijl zeventig
daar het toegestane maximum is. De
snelste overtreder in de Dorpsstraat
reed 92. Daar is vijftig het maximum.
Vrijdagavond kwam een auto naast
de rijbaan van de Oosterenderweg te
recht en kwam met de achterzijde over
de afrastering heen tot stilstand. Toen
de politie arriveerde was de bestuurder
al vertrokken. Hij werd later thuis ge
hoord.
De jaarlijkse rheumacollecte heeft dit
jaar f4635,24 opgebracht. Dat is ruim
driehonderd gulden meer dan vorig
jaar. Gespecificeerd per dorp is de op
brengst als volgt: Den Burg /2165.68;
De Cocksdorp f238,36; 't Horntje
f217,20; Den Hoorn f250, De Koog
f513,05; Oosterend f686,55; Oude
schild f385,40, De Waal f179,-. De
collecte werd van 8 tot 14 maart ge
houden.
Op 26 maart 1982 is aan P. J. Breman
vergunning verleend ingvolge de hin
derwet. De vergunning heeft betrekking
op het oprichten, in werking brengen en
in werking houden van een veehouderij
aan de Spangerweg 10 De Waal.
Kadastraal is het perceel bekend onder
sectie N, nummer 624, van de gemeente
Texel.
Bij het verlenen van de vergunning is
door het stellen van voorschriften tege
moet gekomen aan bezwaren van ge
vaar, schade of hinder van de vee
houderij.
De vergunning ligt op het gemeente
huis, kamer 209, ter inzage van 30 maart
1982 tot 30 april 1982. De tijdstippen
waarop inzage verkregen kan worden,
zijn: op werkdagen van 09.00 tot 12.00
en van 14.00 tot 16.00 uur; op maan
dagavonden van 19.30 tot 22.30 uur.
Tot 30 april 1982 kan tegen de ver
gunning beroep ingesteld worden. Be
roep is mogelijk voor de aanvrager, de
adviseurs en degenen, die tijdig bezwaar
hebben aangetekend tegen de aanvraag
van de vergunning. Tevens is beroep
mogelijk voor enige andere belangheb
bende, die aantoont, dat hij redelijker
wijs niet in staat is geweest eerder
bezwaren in te brengen. Het beroep
schrift moet worden gericht aan Hare
Majesteit de Koningin en worden ge
zonden aan de afdeling voor de ge
schillen van bestuur van de Raad van
State, Postbus20019,2500EADen Haag.
De vergunning wordt in principe na
afloop van de beroepstermijn van
kracht. Degenen, die beroep instellen,
kunnen echter overeenkomstig artikel
60a van de Wet op de Raad van State
een verzoek doen tot schorsing van de
vergunning of het treffen van een voor
lopige voorziening». Dit verzoek moet
voor 30 april 1982 worden gericht aan de
voorzitter van de afdeling voor de ge
schillen van bestuur van de Raad van
State, Postbus 20019, 2500 EA Den
Haag. De vergunning wordt dan niet
van kracht, voordat op het verzoek is
beslist. Nadere informatie is te verkrij
gen bij de afdeling algemene zaken van
de gemeentesecretarie (telefoon 02220-
3041, toestel 145).
Zaterdagavond tegen twaalf uur
werd de politie gewaarschuwd, dat op
de Groeneplaats een jongen lag. De
Texelse jongen was lichtgewond aan
zijn hoofd en zei door een blauwe auto
te zijn aangereden, die daarna was
doorgereden. Uit latere verklaringen
bleek echter dat de jongen, door op de
motorkap van de betreffende auto te
gaan zitten, de automobilist het weg
rijden had willen beletten. Deze reed
echter toch weg en raakte via enkele
wilde manoeuvres zijn ongewenste
passagier kwijt.