SPORTRAAD HEEFT GROTE
PRORLEMEN MET ORGANISATIE
MENWEDSTRIJD
„WAT IK ZEGGEN WOU.."
Maart roerde weer
zijn staart
mm
Gemeente onderzoekt
etlect dubbele bruggen
op veertarieven
MZW wil TAP-kracht
voor visverwerking
■L
Ss*
■*-; -■ - - y- iv.
m' "L, i**'
fZ*.
Explosieven
Kinderfietsjes
kostten het volle
pond
Geen schade
vergoeding voor
Zijm, „De Leemkuil"
Bouwblok mag
verschuiven
HET WEER OP TEXEL IN DE AFGELOPEN MAAND
door
Dirk Vinke
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 9 APRIL 1S9J
- X
+r'
tr
„Die menwedstrijd uit 1979 heb ik in veertien dagen georganiseerd", aldus Kiljan. De Sportraad: „Dat kan wel zijn maar volgens onze informatie
komt er veel meer bij kijken. Wij willen niet afgaan.
Er zijn problemen ontstaan rond de organisatie van de nationale wedstrijden
mensport voor twee- en vierspan waarvan het de bedoeling is dat ze op 15 en 16 mei
op Texel worden gehouden. J. Kiljan van paardencentrum 't Hooge Landt had de
sportraad gevraagd administratieve bijstand voor dit evenement te geven en men is
daarmee akkoord gegaan. Nu blijkt de organisatie voor de sportraad veel meer te
behelsen als aanvankelijk werd voorgesteld. In de veraaderino van He snortraad
werd maandagavond opening van zaken gegeven en daarbij bleek ook dat het in het
paardensportwereldje" bepaald geen koek en ei is, en over de financiële
afwikkeling van het evenement bestaan grote twijfels. Als grootste manco werd
ervaren dat de sportraad nog nooit een dergelijk gebeuren (mee) heeft
georganiseerd. „We hebben er de ballen verstand van en dat kan ons nog aardig
opbreken aldus een verontwaardigde administrateur van de sportraad, G.
Praamstra, die zitting heeft in een speciale commissie die de menwedstrijden
organiseert.
Jan Kiljan was tijdens de vergadering
aanwezig om de meningsverschillen met
de sportraad uit de weg te ruimen en
toelichting van zaken te geven, maar hij
lijkt daar geenszins in geslaagd. Kiljan
bracht naar voren dat de menwed
strijden de vorige keer in veertien dagen
door zijn vrouw en hem waren georga
niseerd en dat de sportraad zelf heeft
gezegd een aantal zaken te willen
regelen. Ger Praamstra beaamde dat
niet akkoord kon worden gegaan met
mondelinge afspraken over de organi
satie omdat de raad ook verantwoorde
lijkheid heeft voor de aangesloten spor
ters. Daarom waren vergunningen en
dergelijke per brief aangevraagd. Kiljan
kreeg het verwijt dat hij zelf bij de
landelijke organisatie heeft gezegd dat
hij in het laatste stadium niets met de
organisatie te maken wil hebben omdat
hij meedoet. Daardoor is de sportraad
naar voren geschoven als officiële orga
nisator.
In de wedstrijdcommissie zitten ook
vertegenwoordigers van de Blijde Rij
ders" en Vrienden van het Paard en die
hebben zich alleen akkoord verklaard
voor bepaalde faciliteiten te zorgen
zoals het stallen van de paarden e.d.
Die verenigingen willen zich verder niet
met de organisatie bemoeien en ston
den bepaald niet te trappelen om mee te
doen", aldus Huigens die te kennen gaf
het niet meer te zien zitten vooral omdat
de financiële voorstelling van zaken nu
heel anders bleek als aanvankelijk door
Kiljan was voorgesteld.
Vergoeding I
Het grootste strijdpunt was de ver
goeding voor juryleden en het betalen
van hotelkosten (voor drie dagen) van
deze mensen. De verwarring was ge
sticht door de komst van twee ver
tegenwoordigers van de instantie die
toezicht zal houden op de nationale
wedstrijden, de Vereniging Samenge
stelde Wedstrijdmensport Nederland.
Deze heren Koenders (parcours con
trole) en Korrel (technisch deskundig)
hadden meegedeeld dat juryleden en
leden van de rekenkamer (vier man) op
kosten van de organisatie op Texel
moeten verblijven. ,,Wij moeten hotels
reserveren en eten betalen. Dat is al een
reden waarom het financieel niet uit
kan", zei Huigens. Kiljan zei dat de or
ganisatie niets met deze mensen te
maken heeft. Zij zijn verantwoordelijk
voor de technische controle van de
wedstrijd en Kiljan zei dat deze twee
heren expres naar Texel waren gekomen
voor overleg terwijl hij afwezig was.
Vete
,,ln het bestuur van de landelijke ver
eniging wordt tussen de bestuursleden
een vete over die vergoedingen uitge
vochten waarvan deze wedstrijd de
dupe wórdt", aldus Kiljan die aanvulde
dat de leden van de rekenkamer zelf een
bungalow voor verblijf wilden betalen.
„Wij geven die mensen alleen een
lunchpakket. Juryleden worden nooit
betaalt en overnachtingen betalen ze
zelf."
Bellen
Op advies van Kiljan werd meteen de
landelijke secretaris van de mensport
vereniging, de heer Kraay, gebeld, die
volgens Kiljan een andere mening had.
Dat bleek niet het geval te zijn. De jury
leden en leden van de rekenkamer
moeten in bungalows of hotels onder
gebracht worden en dit moet de orga
nisatie betalen. Nadat Kiljan vertrokken
was las Huigens een groot aantal ver
plichtingen voor waaraan de wedstrijd
moet voldoen en die pas bekend waren
geworden na het onderhoud met Korrel
en Koenders.
De heren hadden ook het parcours
voor de marathon bekeken dat vanaf
Den Hoorn zal lopen via Loodsmansduin
Het gemeentebestuur begint een stu
die om na te gaan wat het effect op de
veertarieven is van aangepaste aanleg-
inrichtingen, waardoor de dubbeldekker
Molengat volledig kan worden benut.
Desgevraagd heeft het raadgevend in
genieursbureau Hajema te Assen zich
reeds bereid verklaard de studie te willen
uitvoeren in samenwerking met Teso en
nader aan te wijzen adviseurs.
In het kader van dit onderzoek ^zal een
nieuwe prognose van de vervoersont-
wikkeling worden gemaakt tot 1990 of
1995. Daarbij moet inzicht worden ver
kregen in omvang en samenstelling van
het vervoer en ook van de spreiding in
de tijd. Een van de kernvragen is in
hoeverre Teso zijn capaciteit op de
„piek" moet afstemmen en ook de ver
wachte economische en maatschappe
lijke ontwikkelingen voor zover die in
vloed hebben op het vervoer, zullen in
het onderzoek worden betrokken even
als de vraag in hoeverre een bepaalde
tariefhoogte remmend werkt op het
vervoer en wat de uitwerking zou zijn
van een hoger tarief voor de drukste
uren. Het bureau Hajema spreekt zich
uit voor een werkgroep waar Hajema,
Teso en de gemeente zitting in hebben.
Bij De Krim zijn dinsdag verschillende
explosieven gevonden van onduidelijke
oorsprong. Het oorlogstuig zal door de
explosievenopruimingsdienst onscha
delijk worden gemaakt.
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
en de Dennen (totaal 28 kilometer met
vijf hindernissen). De vergunningen van
gemeente en rijkswaterstaat waren bin
nen Alleen Staatsbosbeheer had enkele
bedenkingen Het verkennen van het
parcours zal geschieden onder begelei
ding van Staatsbosbeheer en vooraf kon
al meegedeeld worden dat op bepaalde
punten in het parcour natuurschade of
erosie zal ontstaan. Kosten voor her
stel van deze stukken parcours komen
voor rekening van de organisatie", kon
Munnickhuizen meedelen. Niet ontkend
werd dat een marathon (op zaterdag)
dressuur- en vaardigheidswedstrijden
(op zondag) voor de paardensport en de
algehele promotie van Texel van belang
zijn en daarom wil de sportraad nog met
definitief een punt achter de organisatie
zetten.
Afgaan
Nog deze week wordt vergaderd met ver
tegenwoordigers van de Texelse paar
densportverenigingen en bestuursleden
van de landelijke mensportclub. ,,Dan
moeten we duidelijkheid hebben over de
exacte financiën en of we in staat zijn
een en ander nog op tijd rond te
krijgen", aldus Praamstra die te kennen
gaf hij een positief besluit zelf bij
wedstrijden in Deurne te willen kijken.
,,Dit heeft niets meer met administra
tieve bijstand te maken en we moeten
als sportraad niet afgaan." Het bestuur
gaf te kennen dat de wedstrijden zo
mogelijk door moeten gaan, maar dat
het geen geld mag kosten. ,,Dan had de
sportraad het Rondje om Texel ook wel
kunnen sponsoren."
In het weekend van 26/28 maart zijn
we met Teso naar Texel gegaan. We
waren met vier volwassenen en wilden
drie kinderfietsjes als handbagage mee
nemen. Deze waren voor de kinderen
van mijn zusje; een van zes en een
tweeling van 4 jaar. Bij het loket kaart
verkoop wachtte ons echter een ver
rassing. Voor de fietsjes moesten we de
overtocht betalen, omdat we een ver
voermiddel meenamen. Ziet u het vóór
u? Zelf ben ik 1.92 meter groot. Dan sta
je daar met een fietsje voor een kind van
vier jaar en dan beweren ze glashard dat
het mijn vervoermiddel is. Ondanks het
feit dat bagage tot 15 kg. vrij is, mocht
ik het niet onder de arm meedragen.
Hier kreeg ik toch wel een beetje de pest
over in en heb toen gebeld met de heer
Bakker van de TESO. Deze vond het
gelukkig een heel normale zaak. Als je
met de auto overgaat dan mag je
desnoods een imperial vol fietsen laden,
zonder daar extra voor te betalen.
Misschien kun je er op deze manier met
een volgeladen volkswagenbusje nog
wat geld bijverdienen. Aannemelijker is
dat je maar met één vervoermiddel kunt
reizen en het dan moeilijk waar te maken
is dat iemand en de auto en de fiets
moet betalen. De heer Bakker ging in
het begin wel akkoord met de volgende
oplossing. Als ik de fietsjes nu eens
inpakte in bruin pakpapier en dan een
touwtje erom, misschien lukte het dan
ze als handbagage mee te krijgen. Toen
ik hem daarop vroeg of een oude krant
ook goed was, begon hij te twijfelen.
Het mocht vooral niet op een vervoer
middel lijken en hij stelde voor om er dan
maar een koffer om heen te doen. Die
ingenieuze oplossing had ik niet voor
zien en een paar van de grote koffers
had ik toevallig op dat moment niet in
mijn binnenzak.
De maandag daarop heb ik nog
gebeld met de heer Hoogerheide die
vrijdag met aanwezig was. Hij werd er,
volgens zijn zeggen, wel „kriegelig"
van, maar vond toch dat er volgens de
regels was gehandeld en er geen fout
was gemaakt. Het gaat erom te voor
komen dat iemand gauw even een wiel,
stuur of zadel onder de ene arm en het
frame onder de andere arm neemt en
dan zegt geen fiets bij zich te hebben.
alleen maar handbagage. Nadat ik hem
vertelde dat de Zeeuwse veerdienst hier
geen enkel probleem van maakt en je
daar zulke kinderfietsjes zo onder de
arm mee mag nemen, vond hij wel dat in
dit speciale geval de interpretatie van de
regels niet helemaal juist was geweest.
In Zeeland hebben deze soepele regels
nog steeds niet tot gevolg gehad dat er
op grote schaal misbruik van wordt
gemaakt en flinke aantallen ingepakte of
gedemonteerde fietsen meegenomen
worden. Volgens mij is hier wel onjuist
gehandeld en ik zou dan ook graag zien
dat de (eigen TESO) regels op dit punt
duidelijk aangepast of gewijzigd worden
zodat ze niet meer voor tweëerlei uitleg
vatbaar zijn.
J. A. Nijk,
Amsterdam.
De heer J. J. Zijm van „De Leemkuil"
is er niet in geslaagd door middel van
beroep op de kroon vergoeding te krij
gen van de schade die hij volgens hem
als gevolg van de bepalingen van het
bestemmingsplan heeft geleden.
Zoals bekend heeft Zijm in het Hoge-
berggebied een schuur gebouwd waar
bij hij gebonden was aan bepaalde
voorschriften die zijn gericht op land
schapsbehoud. Deze voorschriften
werken kostenverhogend en Zijm pro
beerde nu op grond van artikel 49
van de wet op de ruimtelijke ordening
schadevergoeding te krijgen.
De gemeenteraad verklaarde het ver
zoek niet ontvankelijk. Argument van de
raad was dat in het geval Zijm de schade
niet was veroorzaakt door de regels van
het bestemmingsplan, maar door een
artikel 19 procedure.
Alsnog ontvankelijk
De Kroon dacht er anders over. Ook
een artikel 19 procedure vloeit voort uit
het bestemmingsplan en kan daarmee in
dit geval worden gelijkgesteld. Het
beroep was dus alsnog ontvankelijk,
maar Zijm schiet er niets mee op, want
het beroep is ongegrond verklaard. Ar
gument van de kroon was dat de op het
nieuwe bestemmingsplan vooruitlopen
de artikel 19 procedure aan Zijm moge
lijkheden heeft gegeven die er voordien
niet waren. Wat hij nu heeft gebouwd
kon volgens het oude bestemmingsplan
helemaal niet. Hij lijdt dus geen schade,
in tegendeel.
Wel bijdrage
Zijm heeft wel geld gehad van de ge
meente krachtens de bijdrageregeling.
Deze bijdrage gold echter als compen
satie van de kosten die uit de zg. nadere
eisen voortvloeiden. Een dakhelling van
30 graden, zoals in het geval Zijm was
voorgeschreven, was geen nadere eis
maar een regel van het bestemmings
plan die alleen via artikel 49 vergoed zou
kunnen worden. Dat is dus niet gelukt
Uit de uitspraak van de Kroon blijkt
niet of een voorgeschreven dakhelling
van 30 wordt erkend als kostenverho
gende factor die voor vergoeding
krachtens artikel 49 in aanmerking
komt.
GEEN RUIMTE
Onmiddellijke bouwstop van toeris
tische voorzieningen. Dat wil mijnheer
Hirschi uit Zwitserland. Toen ik dit las
heb ik mijn hoofd geschud en wat ik
toen dacht wil ik maar niet schrijven. De
vogels hebben geen ruimte genoeg,
daar moet ik om lachen. De vogels
hebben veel meer ruimte dan de men
sen; Een derde gedeelte van Texel, van
Den Hoorn tot aan de vuurtoren dat is
vogeldomijn en daar mogen wij niet
komen. De vogels hebben al het land, al
het water, al de bossen, alle daken, de
zee en de lucht boven ons. De bad
gasten die het hele jaar in aen grote stad
zijn opgesloten die moeten zoveel mo
gelijk geweerd worden? Ik vraag mij af,
of die mijnheer daar in Zwitserland (die
misschien zelf goed in de slappe was zit)
wel weet dat tweederde van de Texelse
bevolking van de gasten moet leven
Hoe durf je man.
W. Z. Stolk,
De Cocksdorp
Bij het stichting of uitbreiden var
agrarische bedrijven is men gebonder
aan de grenzen van een zg. bouwblok,
een terrein ter grootte van een hectare
waarover elk erkend agrarisch bedrijf ir
het buitengebied beschikt. De heer J. C
M. Hin overschrijdt de grens van dr
terrein als hij zijn plan tot uitbreiding var
een veestalling bij zijn bedrijf Hoorn
derweg 7, uitvoert. Aangezien de vee
stalling niet op een andere praktische er
betaalbare manier kan worden verwe
zenlijkt, zullen B en W er aan mee
werken dat het bouwblok in zuid-wes
telijke richting wordt verschoven.
Maart begon met een heuse voor-
jaarsstorm, waarbij het in de nacht van
de 2de op de 3de zwaar weer was met
windsnelheden boven de 50 knopen
(ruim 10 beaufort) en zware regenval.
Hierna kwamen wij, zoals ook de grafiek
laat zien, onder invloed van een sterk
hogedrukgebied. Van de 5de tot de 9de
scheen de zon hierdoor bijna voort-
durendm zij het dat door de zuidoos
telijke windrichting de temperatuur nog
te laag bleef. Op woensdag de 10de was
Het Mensen Zonder Werk project
heeft bij het ministerie van sociale zaken
een aanvraag ingediend voor het aan
stellen van een tap- kracht (tijdelijke
arbeidsplaatsing op kosten van het rijk)
voor het opstarten van een visver-
werkende industrie op Texel. Hiervoor
worden, zoals bekend, nadere plannen
uitgewerkt. Het project vroeg in de
vergadering van de Welzijnsstichting die
dinsdagavond in het raadhuis werd ge
houden om goedkeuring van de aan
vraag.
Het bestuur ging daarmee akkoord
omdat een aanvraag nog niet betekent
dat de kracht er inderdaad komt. C.
Hoogerheide van het bestuur maakte
aanvankelijk bezwaar. Hij is lid van de
begeleidingscommissie van het werklo-
zenproject en zei liever nog even ,,de
kat uit de boom te kijken" met de plan
nenmakerij. ,,Cor Dros deelt mijn stand
punt in de begeleidingscommissie en ik
vind het vreemd dat toch een aanvraag
wordt gedaan. Daar wist ik niets van",
aldus Hoogerheide die toch akkoord
ging met de aanvraag.
Het werklozenproject heeft van CRM
subsidietoezegging voor dit jaar (ruim
een ton) gekregen. CRM heeft de
aanvraag voor een tweede begeleider
echter niet gehonoreerd. Het ministerie
van sociale zaken die het project in veel
mindere mate subsidieert heeft te ken
nen gegeven niet akkoord te kunnen
gaan met de ingediende begroting. Het
ministerie eist nog nadere gegevens
over de toekomstplannen.
periode vrijwel dagelijks boven de 6
beaufort uitkwam. In de derde decade
was het weer een sterk hogedrukgebied
die het weerbeeld beheerste. Hierdoor
waren, vooral gesteund door de vijf
daagse weersverwachting van het
KNMI, de vooruitzichten gunstig. Zo
werd op de 23ste al een middagtem-
peratuur van 15 graden voorspeld, maar
door een dicht wolkendek en een koude
noordoosten wind kwam bij ons de
temperatuur niet hoger dan 6 graden.
We moesten tot de 26ste wachten voor
Luchtdruk
in mm.
kwik
we dan de lang verwachte 15 gradei
bereikten.
Maart in cijfers
Tot slot maart in cijfers, waarbij de
normaal waarden tussen haakjes ver
meld worden. Gemiddelde temperatuu
5,6 graden (4,3); gemiddeld maximun
8,2 (7,1); gemiddeld minimum 2,9 (1,4)
Vorstdagen met een minimumtempera
tuur onder nul 2 (8). Hoogste tempe
ratuur 15,1 op de 27ste, laagste tem
peratuur min 1 op de 8ste. Gemiddeldi
windsnelheid 13,2 knopen (10). Gemid
delde bedekkingsgraad 5,4 achtsten
Gemiddeld weercijfer 5,3. Met 29,111
was zuidwest de meest voorgekomei
windrichting. Op 19 dagen kon neer
slag afgetapt worden wat het totai
bracht op 60,4 mm (39). Ter vergelijkinj
enkele andere stations: Leeuwarden 53
De Bildt 63, Vlissingen 46, Eindhoven 61
en Den Helder 51 mm.
het weer een sterk uitgediepte depressie
die zich ter hoogte van Schotland op
hield en vrij snel in oostelijke richting
trok. Het bijbehorende storm- en regen
front trok 's morgens over ons heen met
een maximum rond het middaguur
waarbij weer windstoten tot 50 knopen
voorkwamen. Na deze passage kwamen
we onder invloed van een onstabiele
west noordwestelijke luchtstroming die
instand gehouden werd door hogedruk
boven de Azoren en lagedruk boven
IJsland. Zo kon tijdens de buien op de
11de en de 14de lichte hagel waar
genomen worden. De grafiek laat dui
delijk zien dat de windsnelheid in deze
9012311S678901
m gr. C.
DEN L'l'Rj
Neerslag
in mm.
Bewolking
in okta's
Windsnelheid
in Beaufort
Mist d.
Trop. d.
Onweer d.
Sneeuw d.
Hagel d.