SPORTRAAD HEEFT GROTE PRORLEMEN MET ORGANISATIE MENWEDSTRIJD „WAT IK ZEGGEN WOU.." Maart roerde weer zijn staart mm Gemeente onderzoekt etlect dubbele bruggen op veertarieven MZW wil TAP-kracht voor visverwerking ■L Ss* ■*-; -■ - - y- iv. m' "L, i**' fZ*. Explosieven Kinderfietsjes kostten het volle pond Geen schade vergoeding voor Zijm, „De Leemkuil" Bouwblok mag verschuiven HET WEER OP TEXEL IN DE AFGELOPEN MAAND door Dirk Vinke PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 9 APRIL 1S9J - X +r' tr „Die menwedstrijd uit 1979 heb ik in veertien dagen georganiseerd", aldus Kiljan. De Sportraad: „Dat kan wel zijn maar volgens onze informatie komt er veel meer bij kijken. Wij willen niet afgaan. Er zijn problemen ontstaan rond de organisatie van de nationale wedstrijden mensport voor twee- en vierspan waarvan het de bedoeling is dat ze op 15 en 16 mei op Texel worden gehouden. J. Kiljan van paardencentrum 't Hooge Landt had de sportraad gevraagd administratieve bijstand voor dit evenement te geven en men is daarmee akkoord gegaan. Nu blijkt de organisatie voor de sportraad veel meer te behelsen als aanvankelijk werd voorgesteld. In de veraaderino van He snortraad werd maandagavond opening van zaken gegeven en daarbij bleek ook dat het in het paardensportwereldje" bepaald geen koek en ei is, en over de financiële afwikkeling van het evenement bestaan grote twijfels. Als grootste manco werd ervaren dat de sportraad nog nooit een dergelijk gebeuren (mee) heeft georganiseerd. „We hebben er de ballen verstand van en dat kan ons nog aardig opbreken aldus een verontwaardigde administrateur van de sportraad, G. Praamstra, die zitting heeft in een speciale commissie die de menwedstrijden organiseert. Jan Kiljan was tijdens de vergadering aanwezig om de meningsverschillen met de sportraad uit de weg te ruimen en toelichting van zaken te geven, maar hij lijkt daar geenszins in geslaagd. Kiljan bracht naar voren dat de menwed strijden de vorige keer in veertien dagen door zijn vrouw en hem waren georga niseerd en dat de sportraad zelf heeft gezegd een aantal zaken te willen regelen. Ger Praamstra beaamde dat niet akkoord kon worden gegaan met mondelinge afspraken over de organi satie omdat de raad ook verantwoorde lijkheid heeft voor de aangesloten spor ters. Daarom waren vergunningen en dergelijke per brief aangevraagd. Kiljan kreeg het verwijt dat hij zelf bij de landelijke organisatie heeft gezegd dat hij in het laatste stadium niets met de organisatie te maken wil hebben omdat hij meedoet. Daardoor is de sportraad naar voren geschoven als officiële orga nisator. In de wedstrijdcommissie zitten ook vertegenwoordigers van de Blijde Rij ders" en Vrienden van het Paard en die hebben zich alleen akkoord verklaard voor bepaalde faciliteiten te zorgen zoals het stallen van de paarden e.d. Die verenigingen willen zich verder niet met de organisatie bemoeien en ston den bepaald niet te trappelen om mee te doen", aldus Huigens die te kennen gaf het niet meer te zien zitten vooral omdat de financiële voorstelling van zaken nu heel anders bleek als aanvankelijk door Kiljan was voorgesteld. Vergoeding I Het grootste strijdpunt was de ver goeding voor juryleden en het betalen van hotelkosten (voor drie dagen) van deze mensen. De verwarring was ge sticht door de komst van twee ver tegenwoordigers van de instantie die toezicht zal houden op de nationale wedstrijden, de Vereniging Samenge stelde Wedstrijdmensport Nederland. Deze heren Koenders (parcours con trole) en Korrel (technisch deskundig) hadden meegedeeld dat juryleden en leden van de rekenkamer (vier man) op kosten van de organisatie op Texel moeten verblijven. ,,Wij moeten hotels reserveren en eten betalen. Dat is al een reden waarom het financieel niet uit kan", zei Huigens. Kiljan zei dat de or ganisatie niets met deze mensen te maken heeft. Zij zijn verantwoordelijk voor de technische controle van de wedstrijd en Kiljan zei dat deze twee heren expres naar Texel waren gekomen voor overleg terwijl hij afwezig was. Vete ,,ln het bestuur van de landelijke ver eniging wordt tussen de bestuursleden een vete over die vergoedingen uitge vochten waarvan deze wedstrijd de dupe wórdt", aldus Kiljan die aanvulde dat de leden van de rekenkamer zelf een bungalow voor verblijf wilden betalen. „Wij geven die mensen alleen een lunchpakket. Juryleden worden nooit betaalt en overnachtingen betalen ze zelf." Bellen Op advies van Kiljan werd meteen de landelijke secretaris van de mensport vereniging, de heer Kraay, gebeld, die volgens Kiljan een andere mening had. Dat bleek niet het geval te zijn. De jury leden en leden van de rekenkamer moeten in bungalows of hotels onder gebracht worden en dit moet de orga nisatie betalen. Nadat Kiljan vertrokken was las Huigens een groot aantal ver plichtingen voor waaraan de wedstrijd moet voldoen en die pas bekend waren geworden na het onderhoud met Korrel en Koenders. De heren hadden ook het parcours voor de marathon bekeken dat vanaf Den Hoorn zal lopen via Loodsmansduin Het gemeentebestuur begint een stu die om na te gaan wat het effect op de veertarieven is van aangepaste aanleg- inrichtingen, waardoor de dubbeldekker Molengat volledig kan worden benut. Desgevraagd heeft het raadgevend in genieursbureau Hajema te Assen zich reeds bereid verklaard de studie te willen uitvoeren in samenwerking met Teso en nader aan te wijzen adviseurs. In het kader van dit onderzoek ^zal een nieuwe prognose van de vervoersont- wikkeling worden gemaakt tot 1990 of 1995. Daarbij moet inzicht worden ver kregen in omvang en samenstelling van het vervoer en ook van de spreiding in de tijd. Een van de kernvragen is in hoeverre Teso zijn capaciteit op de „piek" moet afstemmen en ook de ver wachte economische en maatschappe lijke ontwikkelingen voor zover die in vloed hebben op het vervoer, zullen in het onderzoek worden betrokken even als de vraag in hoeverre een bepaalde tariefhoogte remmend werkt op het vervoer en wat de uitwerking zou zijn van een hoger tarief voor de drukste uren. Het bureau Hajema spreekt zich uit voor een werkgroep waar Hajema, Teso en de gemeente zitting in hebben. Bij De Krim zijn dinsdag verschillende explosieven gevonden van onduidelijke oorsprong. Het oorlogstuig zal door de explosievenopruimingsdienst onscha delijk worden gemaakt. BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE en de Dennen (totaal 28 kilometer met vijf hindernissen). De vergunningen van gemeente en rijkswaterstaat waren bin nen Alleen Staatsbosbeheer had enkele bedenkingen Het verkennen van het parcours zal geschieden onder begelei ding van Staatsbosbeheer en vooraf kon al meegedeeld worden dat op bepaalde punten in het parcour natuurschade of erosie zal ontstaan. Kosten voor her stel van deze stukken parcours komen voor rekening van de organisatie", kon Munnickhuizen meedelen. Niet ontkend werd dat een marathon (op zaterdag) dressuur- en vaardigheidswedstrijden (op zondag) voor de paardensport en de algehele promotie van Texel van belang zijn en daarom wil de sportraad nog met definitief een punt achter de organisatie zetten. Afgaan Nog deze week wordt vergaderd met ver tegenwoordigers van de Texelse paar densportverenigingen en bestuursleden van de landelijke mensportclub. ,,Dan moeten we duidelijkheid hebben over de exacte financiën en of we in staat zijn een en ander nog op tijd rond te krijgen", aldus Praamstra die te kennen gaf hij een positief besluit zelf bij wedstrijden in Deurne te willen kijken. ,,Dit heeft niets meer met administra tieve bijstand te maken en we moeten als sportraad niet afgaan." Het bestuur gaf te kennen dat de wedstrijden zo mogelijk door moeten gaan, maar dat het geen geld mag kosten. ,,Dan had de sportraad het Rondje om Texel ook wel kunnen sponsoren." In het weekend van 26/28 maart zijn we met Teso naar Texel gegaan. We waren met vier volwassenen en wilden drie kinderfietsjes als handbagage mee nemen. Deze waren voor de kinderen van mijn zusje; een van zes en een tweeling van 4 jaar. Bij het loket kaart verkoop wachtte ons echter een ver rassing. Voor de fietsjes moesten we de overtocht betalen, omdat we een ver voermiddel meenamen. Ziet u het vóór u? Zelf ben ik 1.92 meter groot. Dan sta je daar met een fietsje voor een kind van vier jaar en dan beweren ze glashard dat het mijn vervoermiddel is. Ondanks het feit dat bagage tot 15 kg. vrij is, mocht ik het niet onder de arm meedragen. Hier kreeg ik toch wel een beetje de pest over in en heb toen gebeld met de heer Bakker van de TESO. Deze vond het gelukkig een heel normale zaak. Als je met de auto overgaat dan mag je desnoods een imperial vol fietsen laden, zonder daar extra voor te betalen. Misschien kun je er op deze manier met een volgeladen volkswagenbusje nog wat geld bijverdienen. Aannemelijker is dat je maar met één vervoermiddel kunt reizen en het dan moeilijk waar te maken is dat iemand en de auto en de fiets moet betalen. De heer Bakker ging in het begin wel akkoord met de volgende oplossing. Als ik de fietsjes nu eens inpakte in bruin pakpapier en dan een touwtje erom, misschien lukte het dan ze als handbagage mee te krijgen. Toen ik hem daarop vroeg of een oude krant ook goed was, begon hij te twijfelen. Het mocht vooral niet op een vervoer middel lijken en hij stelde voor om er dan maar een koffer om heen te doen. Die ingenieuze oplossing had ik niet voor zien en een paar van de grote koffers had ik toevallig op dat moment niet in mijn binnenzak. De maandag daarop heb ik nog gebeld met de heer Hoogerheide die vrijdag met aanwezig was. Hij werd er, volgens zijn zeggen, wel „kriegelig" van, maar vond toch dat er volgens de regels was gehandeld en er geen fout was gemaakt. Het gaat erom te voor komen dat iemand gauw even een wiel, stuur of zadel onder de ene arm en het frame onder de andere arm neemt en dan zegt geen fiets bij zich te hebben. alleen maar handbagage. Nadat ik hem vertelde dat de Zeeuwse veerdienst hier geen enkel probleem van maakt en je daar zulke kinderfietsjes zo onder de arm mee mag nemen, vond hij wel dat in dit speciale geval de interpretatie van de regels niet helemaal juist was geweest. In Zeeland hebben deze soepele regels nog steeds niet tot gevolg gehad dat er op grote schaal misbruik van wordt gemaakt en flinke aantallen ingepakte of gedemonteerde fietsen meegenomen worden. Volgens mij is hier wel onjuist gehandeld en ik zou dan ook graag zien dat de (eigen TESO) regels op dit punt duidelijk aangepast of gewijzigd worden zodat ze niet meer voor tweëerlei uitleg vatbaar zijn. J. A. Nijk, Amsterdam. De heer J. J. Zijm van „De Leemkuil" is er niet in geslaagd door middel van beroep op de kroon vergoeding te krij gen van de schade die hij volgens hem als gevolg van de bepalingen van het bestemmingsplan heeft geleden. Zoals bekend heeft Zijm in het Hoge- berggebied een schuur gebouwd waar bij hij gebonden was aan bepaalde voorschriften die zijn gericht op land schapsbehoud. Deze voorschriften werken kostenverhogend en Zijm pro beerde nu op grond van artikel 49 van de wet op de ruimtelijke ordening schadevergoeding te krijgen. De gemeenteraad verklaarde het ver zoek niet ontvankelijk. Argument van de raad was dat in het geval Zijm de schade niet was veroorzaakt door de regels van het bestemmingsplan, maar door een artikel 19 procedure. Alsnog ontvankelijk De Kroon dacht er anders over. Ook een artikel 19 procedure vloeit voort uit het bestemmingsplan en kan daarmee in dit geval worden gelijkgesteld. Het beroep was dus alsnog ontvankelijk, maar Zijm schiet er niets mee op, want het beroep is ongegrond verklaard. Ar gument van de kroon was dat de op het nieuwe bestemmingsplan vooruitlopen de artikel 19 procedure aan Zijm moge lijkheden heeft gegeven die er voordien niet waren. Wat hij nu heeft gebouwd kon volgens het oude bestemmingsplan helemaal niet. Hij lijdt dus geen schade, in tegendeel. Wel bijdrage Zijm heeft wel geld gehad van de ge meente krachtens de bijdrageregeling. Deze bijdrage gold echter als compen satie van de kosten die uit de zg. nadere eisen voortvloeiden. Een dakhelling van 30 graden, zoals in het geval Zijm was voorgeschreven, was geen nadere eis maar een regel van het bestemmings plan die alleen via artikel 49 vergoed zou kunnen worden. Dat is dus niet gelukt Uit de uitspraak van de Kroon blijkt niet of een voorgeschreven dakhelling van 30 wordt erkend als kostenverho gende factor die voor vergoeding krachtens artikel 49 in aanmerking komt. GEEN RUIMTE Onmiddellijke bouwstop van toeris tische voorzieningen. Dat wil mijnheer Hirschi uit Zwitserland. Toen ik dit las heb ik mijn hoofd geschud en wat ik toen dacht wil ik maar niet schrijven. De vogels hebben geen ruimte genoeg, daar moet ik om lachen. De vogels hebben veel meer ruimte dan de men sen; Een derde gedeelte van Texel, van Den Hoorn tot aan de vuurtoren dat is vogeldomijn en daar mogen wij niet komen. De vogels hebben al het land, al het water, al de bossen, alle daken, de zee en de lucht boven ons. De bad gasten die het hele jaar in aen grote stad zijn opgesloten die moeten zoveel mo gelijk geweerd worden? Ik vraag mij af, of die mijnheer daar in Zwitserland (die misschien zelf goed in de slappe was zit) wel weet dat tweederde van de Texelse bevolking van de gasten moet leven Hoe durf je man. W. Z. Stolk, De Cocksdorp Bij het stichting of uitbreiden var agrarische bedrijven is men gebonder aan de grenzen van een zg. bouwblok, een terrein ter grootte van een hectare waarover elk erkend agrarisch bedrijf ir het buitengebied beschikt. De heer J. C M. Hin overschrijdt de grens van dr terrein als hij zijn plan tot uitbreiding var een veestalling bij zijn bedrijf Hoorn derweg 7, uitvoert. Aangezien de vee stalling niet op een andere praktische er betaalbare manier kan worden verwe zenlijkt, zullen B en W er aan mee werken dat het bouwblok in zuid-wes telijke richting wordt verschoven. Maart begon met een heuse voor- jaarsstorm, waarbij het in de nacht van de 2de op de 3de zwaar weer was met windsnelheden boven de 50 knopen (ruim 10 beaufort) en zware regenval. Hierna kwamen wij, zoals ook de grafiek laat zien, onder invloed van een sterk hogedrukgebied. Van de 5de tot de 9de scheen de zon hierdoor bijna voort- durendm zij het dat door de zuidoos telijke windrichting de temperatuur nog te laag bleef. Op woensdag de 10de was Het Mensen Zonder Werk project heeft bij het ministerie van sociale zaken een aanvraag ingediend voor het aan stellen van een tap- kracht (tijdelijke arbeidsplaatsing op kosten van het rijk) voor het opstarten van een visver- werkende industrie op Texel. Hiervoor worden, zoals bekend, nadere plannen uitgewerkt. Het project vroeg in de vergadering van de Welzijnsstichting die dinsdagavond in het raadhuis werd ge houden om goedkeuring van de aan vraag. Het bestuur ging daarmee akkoord omdat een aanvraag nog niet betekent dat de kracht er inderdaad komt. C. Hoogerheide van het bestuur maakte aanvankelijk bezwaar. Hij is lid van de begeleidingscommissie van het werklo- zenproject en zei liever nog even ,,de kat uit de boom te kijken" met de plan nenmakerij. ,,Cor Dros deelt mijn stand punt in de begeleidingscommissie en ik vind het vreemd dat toch een aanvraag wordt gedaan. Daar wist ik niets van", aldus Hoogerheide die toch akkoord ging met de aanvraag. Het werklozenproject heeft van CRM subsidietoezegging voor dit jaar (ruim een ton) gekregen. CRM heeft de aanvraag voor een tweede begeleider echter niet gehonoreerd. Het ministerie van sociale zaken die het project in veel mindere mate subsidieert heeft te ken nen gegeven niet akkoord te kunnen gaan met de ingediende begroting. Het ministerie eist nog nadere gegevens over de toekomstplannen. periode vrijwel dagelijks boven de 6 beaufort uitkwam. In de derde decade was het weer een sterk hogedrukgebied die het weerbeeld beheerste. Hierdoor waren, vooral gesteund door de vijf daagse weersverwachting van het KNMI, de vooruitzichten gunstig. Zo werd op de 23ste al een middagtem- peratuur van 15 graden voorspeld, maar door een dicht wolkendek en een koude noordoosten wind kwam bij ons de temperatuur niet hoger dan 6 graden. We moesten tot de 26ste wachten voor Luchtdruk in mm. kwik we dan de lang verwachte 15 gradei bereikten. Maart in cijfers Tot slot maart in cijfers, waarbij de normaal waarden tussen haakjes ver meld worden. Gemiddelde temperatuu 5,6 graden (4,3); gemiddeld maximun 8,2 (7,1); gemiddeld minimum 2,9 (1,4) Vorstdagen met een minimumtempera tuur onder nul 2 (8). Hoogste tempe ratuur 15,1 op de 27ste, laagste tem peratuur min 1 op de 8ste. Gemiddeldi windsnelheid 13,2 knopen (10). Gemid delde bedekkingsgraad 5,4 achtsten Gemiddeld weercijfer 5,3. Met 29,111 was zuidwest de meest voorgekomei windrichting. Op 19 dagen kon neer slag afgetapt worden wat het totai bracht op 60,4 mm (39). Ter vergelijkinj enkele andere stations: Leeuwarden 53 De Bildt 63, Vlissingen 46, Eindhoven 61 en Den Helder 51 mm. het weer een sterk uitgediepte depressie die zich ter hoogte van Schotland op hield en vrij snel in oostelijke richting trok. Het bijbehorende storm- en regen front trok 's morgens over ons heen met een maximum rond het middaguur waarbij weer windstoten tot 50 knopen voorkwamen. Na deze passage kwamen we onder invloed van een onstabiele west noordwestelijke luchtstroming die instand gehouden werd door hogedruk boven de Azoren en lagedruk boven IJsland. Zo kon tijdens de buien op de 11de en de 14de lichte hagel waar genomen worden. De grafiek laat dui delijk zien dat de windsnelheid in deze 9012311S678901 m gr. C. DEN L'l'Rj Neerslag in mm. Bewolking in okta's Windsnelheid in Beaufort Mist d. Trop. d. Onweer d. Sneeuw d. Hagel d.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 2