.Ridder" De Bruyn nam afscheid van vliegveld WAT IK ZEGGEN WOU.. Zoon Ed werd opvolger 11 mei: laatste gelegenheid Duif is weer terug Koninginnedag in Oudeschild Wie weet een naam voor het dorpshuis? X fcnsdag 27 APRIL 1982 TEXELSE COURANT PAGINA 11 j*VW* .'MAXWESf E J.t.tt „Vrienden, hartelijk dank en ik hoop jullie nog vaak te zien." Met deze woorden nam de duidelijk ontroerde havenmeester J. C. de Bruijn vrijdagmiddag afscheid van „zijn" vliegveld Texel ten over staan van veel vrienden en relaties. Geheel in stijl was een groot aantal aanwezigen per vliegtuig gekomen. Op het veld stonden zo'n dertig toestellen van honderd belangstellenden. Het hoogtepunt van de bijeenkomst was het moment waarop burgemeester Engelvaart De Bruijn namens de koningin mocht benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij kreeg deze onderscheiding niet alleen voor zijn werk als havenmeester op Texel, maar ook voor zijn verdiensten in dienst van de KLM waarvoor hij van 1946 tot 1964 op verschillende plaatsen in de wereld werkte. Verder werd bij het toekennen van de onderscheiding rekening gehouden met het heldhaftige gedrag van De Bruijn in de tweede wereldoorlog. Hij was toen stuurman bij de koop- aardij. Eerder werd hij reeds onder- cheiden met het oorlogsherinnerings- ;ruis met de gouden gespen. Verschil- ende sprekers maakten op de bijeen komst gebruik van de mogelijkheid om ie opvolger van De Bruijn, zijn zoon Ed, et beste toe te wensen. Ed de Bruijn /vas zelf niet bij de festiviteiten aanwezig mdat hij als nieuwe havenmeester de andende toestellen van de vele gasten noest „binnenpraten." Voorafgaand aan het officiële ge deelte van de bijeenkomst vloog een oestel van Tessel Air met reclamesleep joven het luchthavenrestaurant: ,,Het illerbeste, J. C. de Bruijn." In zijn loedanigheid als voorzitter van de Raad van Bestuur van de N.V. Luchtvaart terrein Texel, voerde als eerste burge meester Engelvaart het woord. Hij zei ervan overtuigd te zijn dat het een moeilijke dag was voor De Bruijn. ,,U was zeer intensief betrokken bij het bedrijf en daarom heeft u ook geen gebruik willen maken van de mogelijk heid tot vervroegde uittreding, 't Is moei lijk om van je werk afscheid te nemen", zei Engelvaart die memoreerde dat de Bruijn in 1964 uit 22 sollicitanten werd gekozen. De Bruijn bleek dejuiste man te zijn en heeft dat met het aanbrengen van tal van verbeteringen op het vlieg veld weten te bevestigen. In 1964 waren er ongeveer 3800 vliegbewegingen en bracht het vliegveld zesduizend gulden aan landingsgeld op. In 1981 waren er 18.400 vliegbewegingen en bracht het veld f 120.000, op. Juist door de ver beteringen op het vliegveld en de gast vrijheid die De Bruijn uitstraalde werd de toename van het aantal vliegbewegin gen bereikt. Over de periode vóór Texel, zei Engelvaart dat De Bruijn in dienst van de KLM in Dakar, Kaapstad, Lu xemburg, Stockholm, Beirut, en Jo hannesburg heeft gewerkt. Van 1932 tot 1946 zat hij als stuurman bij de koop vaardij. Ed de Bruijn, die zijn vader opvolgt, was volgens Engelvaart in 1969 begon nen als hulpje van zijn vader. In 1975 kreeg hij als tweede man op het vlieg veld een volledige dagtaak. De bur gemeester noemde de afscheid nemen de havenmeester een strenge man die eiste dat men zich strikt aan de regels hield. Een dergelijke houding was vol gens de burgemeester ook nodig op het vliegveld. ,,De Bruijn heeft een duidelijk stempel gedrukt op het vliegveld. Door hem is het geworden wat het nu is. In die hulde wil ik ook graag mevrouw De Bruijn betrekken." Verdiend Gedeputeerde Van Dis noemde de onderscheiding gegund en verdiend". Als één der oudste leden van de raad van bestuur had hij De Bruijn twaalf jaar meegemaakt en wist hij hoe hard de scheidende havenmeester voor het vliegveld had gewerkt. ,,U had de zaken hier goed voor elkaar. Dat moest ook want havenmeester zijn op een vliegveld is een verantwoordelijke taak. Je hebt het leven van verschillende mensen in handen." Van Dis zei dat het soms moeilijk was gedeputeerde staten ervan te overtuigen dat het vliegveld op Texel zin heeft. Het is echter niet alleen het reclamevliegen, het parachutespringen en het sportvliegen waarvoor het wordt gebruikt. Van Dis noemde de situatie die vorig jaar ontstond toen de TESO boten stillagen wegens een bommelding. Via het vliegveld konden toen toch zieken naar Den Helder worden gebracht. Van Dis prees de gastvrijheid van De Bruin en vond dat hij door het verlenen van service aan klantenbinding had gedaan. Verder zei hij dat De Bruijn altijd begrip had getoond voor milieuaspecten en klachten met betrekking tot geluidshin der. Groene veld De heer Kenti, directeur van de lucht vaartterreinen van de Rijksluchtvaart dienst zei dat 65% van de aandelen van de N.V. Luchtvaartterrein Texel in han den van zijn dienst zijn. De exploitatie van de N.V. begon in 1956. ,,De Rijks luchtvaartdienst heeft verder aandelen van Schiphol, Eelde, Zuid Limburg, maar Texel is het enige groene veld" waar we in deelnemen. Er is geen teken dat daaraan een einde komt. Het is zelfs met veel genoegen dat de staat deelneemt in het kleine vliegveld op Texel", zei Kenti. Hij benadrukte dat het niet gaat om het dividend (want divi denden van aandelen van de N.V. zijn tot nu toe niet uitgekeerd). Wel zijn de exploitatie en de ontwikkeling van het vliegveld zodanig dat de tekorten be perkt blijven. Kenti schreef dit toe aan de ijver van De Bruijn. Hij zei dat er een goede opvolger voor de functie van ha venmeester is en vond het een goede zaak dat Ed de Bruijn van de kennis en ervaring van zijn vader kan profiteren. Misschien wordt die ervaring zelfs nog een generatie verder doorgegeven zodat we straks een derder generatie De Bruijn als havenmeester op dit vliegveld heb ben." Wat betreft de geschiedenis van het veld zei hij dat de KLM er in 1928 op had gewezen dat een vliegveld voor Texel belangrijk kon zijn. In 1934 besloot de gemeenteraad het veld te stichten en werd een krediet van ƒ45.000,— be schikbaar gesteld. Hiervan kreeg de gemeente ƒ36.000, van het rijk terug uit de pot ter bestrijding van de werk loosheid. Ter vergelijking memoreerde Kenti dat de reconstructie van het veld enkele jaren terug rond de vijfeneen- halve ton had gekost. M. Bakker uit Den Burg sprak namens de kleinste aandeelhouder van de N. V. Luchtvaartterrein Texel, namelijk de Kamer van Koophandel. Bakker vertelde dat de Kamer al vanaf de oprichting van de N. V. bij het vliegveld is betrokken. Hij zei dat de economische mogelijk heden van het vliegveld nog lang niet Temidden van gasten van de vastewal en Texelaars kijken J. C. de Bruyn en zijn echtgenote naar de kleine luchtshow die ter ere van het afscheid werd gehouden. Scheidend havenmeester De Bruyn drukt burgemeester Engelvaart de hand na benoemd te zijn tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. zijn uitgeput en wees daarbij vooral op de off shore-activiteiten. ,,lk heb wat dit punt betreft vertrouwen in de toekomst. Zelfs raadsleden raken ervan overtuigd dat de ontwikkeling van off-shore-ac- tiviteiten goed zou zijn voor de Texelse economie. Het is nu natuurlijk wel de tijd voor de verkiezingen, maar toch is dit hoopvol. Ons eiland is zeer gebaat met activiteiten die werk verschaffen", aldus Bakker. Namens de Kamer van Koophandel, als .piepkleine aandeel houder", bood hij De Bruijn een .piep klein cadeautje" aan: een stropdas met vignet van de Kamer. Namens de vereniging van haven meesters voerde de heer Burgers van vliegveld Teuge het woord Aanvanke lijk zou gesproken worden door de heer Zuidema uit Rotterdam, maar deze had door slechte weersomstandigheden naar zijn vliegveld moeten terugkeren. Burgers zei dat De Bruijn het lid met het grootste aantal dienstjaren en de meeste ervaring was. De Bruijn had altijd goede ideeën over de functie van haven meester maar kwam wel eens in botsing met de Rijksluchtvaartdienst of collega havenmeesters. Bijgesteld en aange past bleken de ideeën van De Bruijn later toch vaak zeer bruikbaar. „Uw zoon Ed heeft nu het roer in handen genomen. Vliegveld Texel begint steeds meer op ,,De Bruijn international Air- port" te lijken. We hopen dat u in de toekomst met uw zoon naar de ver gaderingen van onze vereniging zal komen", aldus Burgers. Laatste spreker was de heer D. de Porto namens de oudste gebruiker van het vliegveld, de Zweefvliegclub Texel. Hij noemde De Bruijn de geestelijke va der van de Zweefvliegclub die op 17 september 1965 werd opgericht. ,,U was een echte vader voor onze club. Streng en soms zelfs meedogenloos. We hebben bij u echter een goede leer school gehad. En dat blijkt. De club bestaat nog steeds en is blakend van gezondheid." De Porto bood de schei dende havenmeester een verzilverd mo del van het eerste zweefvliegtuig van de worortiqinn aan, de PH 248. Na het officiële gedeelte van de bij eenkomst ging het gezelschap naar buiten waar een kleine luchtshow werd vertoond. Met een Cessna Citation straalvliegtuig en twee Beechcrafts werden door leerlingen van de Rijks luchtvaartschool diverse figuren gevlo gen. De chef-vlieger van de NLM liet met zijn dertig jaar oude Chipmunk enkele verbluffende staaltjes van vlieg kunst zien. Eén en ander onder leiding van de nieuwe havenmeester van het vliegveld, de in de voetsporen van zijn vader tredende Ed de Bruijn. De Turkse tortel die vorig jaar nes telde achter het hekwerk van de bur gemeesterskamer van het raadhuis, is terug Opnieuw is het beest bezig een nest te maken op het smalle randje tussen hekwerk en glas. In Oudeschild zullen ter gelegenheid van Koninginnedag een versierde op tocht, kinderspelen en een puzzeltocht worden gehouden. De optocht start om 11.00 uur bij dorpshuis 't Skiltje. Muzikaal wordt meegewerkt door Ex celsior" uit Oosterend. Voor iedere deelnemer is er een prijsje. Om 14.30 uur beginnen op het voetbalveld de kinderspelen voor kinderen tot en met de derde klas. De puzzeltocht start om 14.35 uur bij het dorpshuis en is be doeld voor alle leeftijden vanaf de vierde klas. De prijsuitreiking van de drie onderdelen is om 17.30 uur in ,,'t Skiltje". De organisatie van het een en ander is in handen van de Gemeen schap Oudeschild. De beheerscommissie van het dorps huis in Den Burg heeft een wedstrijd uitgeschreven voor een originele, nieu we naam voor dorpshuis de Oude Ulo te vinden, Als mogelijke suggesties zijn al ,,De Rooie Burcht" en ,,'t Misver stand" doorgegeven. De prijs voor de beste naam is een boekenbon ter waarde van ƒ25, Namen voor het dorpshuis kunnen tot 15 mei worden ingeleverd bij de Oude Ulo, Schilderend 39 te Den Burg. BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Er zijn alweer enkele weken verstre ken, sinds ik mijn stem heb laten horen, maar wees niet ongerust, ik blijf wakker! Wat is er inmiddels gebeurd? Op 8 april 1982 stond in de Nederlandse Staats courant op blz. 2 een vrij klein artikel dat luidt: Advies over het eerste nationale park aangeboden." In dit artikel gaat het over het toe komstige nationale park (dat wordt op Texel alleen de duinen en moet niet ver wisseld worden met het nationale land schap voor de rest van Texel), Drentse heide en bosgebied. Dit advies is door de commissie Nationale Parken op 31 maart uitgebracht aan de staatssecre taris De Boer van CRM. Op zich voor ons een totaal onbelangrijke zaak. En toch zitten er enkele interessante as pecten aan dit advies. Er wordt nota- bene over twee soorten knelpunten gesproken. De eerste categorie knel punten zijn de omgrenzing, de doel- 'stelling, het te voeren beheer, de in stelling van een overlegorgaan en een bezoekerscentrum. Deze knelpunten moeten naar mening van de commissie vóór de aanwijzing van het nationale park opgelost worden. Voor Texel zijn dat geen knelpunten, daar de omgren zing gegeven is, een bezoekerscentrum al bestaat en het beheer geregeld is. In de tweede categorie knelpunten, waar over naar mening van de commissie vóór het instellen van het nationale park nog geen oplossing of overeenstem ming hoeft te bestaan, gaat het over het verkeer, de waterhuishouding en de in richting. Denk er nu over na, welke gevolgen dit voor de campings en de strandpaviljoens kan hebben en tevens voor het water uit de duinen, waarop wij zijn aangewezen. Eerst worden de dui nen als nationaal park aangewezen en daarna wordt gepraat over de knelpun ten. In welke onderhandelingspositie verkeer je dan? Ik wil u nog even in herinnering brengen, wat op 17 decem ber 1981 in het gemeentehuis besproken werd. De meerderheid van de com missie ruimtelijke ordening geloofde niet in de onschuld van het nationale land schap en heeft dit bij monde van de heer Barendregt toegelicht. Het commentaar van onze Burgervader" was: ,,lk was ook eerst een tegenstander van het nationale landschap, maar nu denk ik er anders over en wil medewerking aan een nationaal landschap verlenen, zij het onder voorwaarden!!! Wanneer wij nu nog naar de raads vergadering van 12 januari 1982 kijken, dan weet ik wel waar de klepel hangt, In de ingediende en bij stemming aange nomen motie (5 tegen, 10 voor) wordt over de onoverkomelijke knelpunten gepraat. Tot zover goed! Maar in de laatste alinea staat: ,,De raad draagt het college van B en W op, al datgene te doen, wat leidt tot het wegnemen van deze knelpunten!!" Wie nu nog niet heeft begrepen, dat het nationale park en het nationale landschap niet alleen een zaak van de boeren maar van ons allen is die kan ik ook niet meer helpen. Op 11 mei om 13.00 uur begint in ,,Bos en Duin" of ,,De Lindeboom" een hoorzitting van de Raro. (Raad van Ad vies voor de ruimtelijke ordenen). Dit is absoluut de laatste gelegenheid om Den Haag duidelijk te maken, dat de Texelse boeren zich distanciëren van het besluit van de gemeenteraad op 12 januari 1982. Ook denk ik dat het ter 11-der ure nodig is dat de campinghouders en strandpaviljoenexploitanten opstaan om te protesteren. Elke burger op Texel is min of meer met de agrariërs of de toeristen vervlochten. De agrariërs zul len het niet dulden dat de campings uit de duinen naar agrarisch gebied verlegd worden, dus moeten zij verdwijnen. Dat betekent dan minder toeristen, wat we derom een kostenverhoging voor de resterende toeristen met zich meebrengt daar de bestaande accommodaties on derhouden moeten worden. En dat escaleert wederom in minder toeristen. In het jaar 2000 zie je dan alleen nog een geselecteerd gezelschap vogelkijkers langs prikkeldraad en verbodsborden wandelen. Daar ik nu toch bij de vogels ben, nog iets! Enige tijd geleden stond er in de Texelse Courant een artikel over een zekere heer Hirschi uit Zwitserland, die zo goed weet hoe het met de vogelstand op Texel is gesteld Ik heb dit artikel in ,,Het Vogeljaar" gelezen en het viel mij op dat door het hele artikel wordt ver wezen naar A J. of gebr. Dijksen. Dit gaat als volgt: ,,Op Texel broedden in 1970 nog 10 Dodaars (brief van A. J. Dijksen in 1977) maar in 1979 nog 1 paar (brief A. J. Dijksen in 1980) Dat komt door het vroege maaien door de boeren (tel. med A J. Dijksen)en zo gaat het hele artikel door, Ik heb zelf geprobeerd om de heer Hirschi in Bern te bereiken. Zijn opgegeven adres in hetVogeljaar" Luidt. Werner Hirschi, Schwarztorstras- se 36, 3007 Bern, Zwitserland. Van de inlichtingendienst 0018 kreeg ik te horen dat er op dit adres geen Werner Hirschi woonachtig is. Daarop heb ik alle W. Hirschi's in Bern gebeld, (het zijn er vier). Niemand was de schrijver van dit artikel Daarna heb ik het telefoonboek in Bern laten nakijken, want misschien is hij inmiddels verhuisd maar staat nog in het boek. Maar géén succes. Daarna heb ik een telegram naar het betreffende adres gestuurd met de gedachte dat hij misschien geen telefoon heeft. Doch het telegram kon niet besteld worden, daar op dit adres geen Werner Hirschi woonde. Tot slot heb ik de stier bij de horens gevat en Adriaan Dijksen naar het adres van de heer Hirschi gevraagd. Het adres luidt: Schwarztorstrasse 36 Bern, volgens hem. Op mijn vraag of hij telefoon heeft, kon hij geen antwoord geven. Daarop heb ik Jaap Taapken, redacteur van het vogeljaar opgebeld, die mij vertelde dat dit artikel al één jaar oud is, in het Duits bij hem binnenkwam en hij wel een keer of twee met Bern gecorrespondeerd heeft. Hij heeft het door een lid van de redactie laten ver talen, de vertaling naar Bern gestuurd en het in nog veel beter Nederlands uit Holland teruggekregen. Is het nu gek, wanneer ik stel, dat deze vogelgek op Texel zit? Maar terug naar het nationale land schap. Bij mijn informatie op het ge meentehuis in februari 1982 over het nationale landschap heb ik van een wet houder moeten horen dat het gemeen tebeleid er onder meer op is gericht om het aankopen van agrarische gronden door CRM en Natuurmonumenten te beperken. Mij werd verteld dat CRM en Natuurmonumenten 800 ha. willen ko pen en de gemeente wil dit tot op 200 ha terugbrengen. Maar hoe zit het nu echt? CRM bezit op Texel volgens het kadaster ca. 340 ha en Natuurmonu menten bezit ongeveer 450 ha grond en wateren. De in mijn bezit zijnde kaart over het aankoopbeleid van CRM (deze kaart probeert het gemeentehuis tot nu toe tevergeefs van CRM te krijgen) wijst uit dat CRM en Natuurmonumenten gezamenlijk van plan zijn om ca. 2300 ha aan te kopen. Dit is 1 4 gedeelte van het totale agrarische gebied. Door het aan wijzen van Texel als nationaal landschap is het voor CRM veel goedkoper en eenvoudiger deze gebieden te verwer ven. Heel vaak hoor ik het argument dat de boeren maar niet aan CRM moeten verkopen, wanneer zij dat niet willen. Dat is wel zo, maar bedenk wel: Ook boeren zijn maar mensen en wanneer aan de ene kant je buurman staat met zijn spaarpot en aan de andere kant CRM met een gevulde geldzak, wat doe je dan. Verplaats je even in de rol van de verkoper en dan weet je wel wat je kiest. Triest genoeg! Maar zo gaat het toch. Naar mijn mening kan alleen door het samengaan van de agrariërs, de toeristische sector en de gemeente, Den Haag gestopt worden. Zolang er nog onenigheid op Texel is zal ,,Den Haag" daaruit altijd zijn voordeel trekken. Wanneer ik bedenk dat tussen de agra riërs en het gemeentehuis nog dis cussies zijn over het feit of de „stront- spuiters" een nieuw vloerkleed moeten kopen, dan wel alleen de waarde van het oude moeten vergoeden, dan zeg ik, dat wij met z'n allen bezig zijn om Texel voor de waarde van een oud vloerkleed aan CRM te verkopen. De klok staat niet op 5 voor 12, maar op 1 minuut voor 12. Alleen een massaal protest op 11 mei kan (misschien) Den Haag er nog van overtuigen dat wij vrije burgers in een vrij land willen blijven. J. D. Stoll, boerderij ,,De Vrijheid". NASCHRIFT; Ook wij hebben vergeefs getracht in contact te komen met W. Hirschi. Vorige week kregen we echter een brief van Hirschi, die in Oster- mundigen blijkt te wonen. In deze brief (hieronder gecopieerd) wekt hij de in druk dat sprake is van misverstanden. Wij hebben inmiddels geantwoord en opheldering gevraagd. Verwacht mag worden dat Hirschi opnieuw van zich laat horen. —Red. Bern, 14.4.82 Sehr geehrte Herren Ich habe Ihren Artikel "Zwitser in conclusie vogelonderzoek Onmiddellijke bouwstop van toeristische voorzieningen" im Texelse Courant vom 2.4.82 mit Interesse gelesen. Mit Bedauern stelle ich aber fest, dass nicht ersichtlich ist, wer diesen Artikel geschrieben hat. Aus diesem Grund und auch um einige Unstiramigkeiten klarzustel- len, bitte ich Sie, rnir die Adresse des Verfassers mitzuteilen. W. Hirschi Oberdorfstr. 12 3072 üstermundig&n Gchweiz Mit freündlm hen Grüsc ïrschi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 11