Burgemeester rijdt mee als groom Kampioenen present bij Texelse menwedstrijden V ANWB houdt gratis remmenkeuring Raadsleden achter snel realiseren dienstencentrum Weer strandpaviljoen bij Westerslag Marathon t „WAT IK ZEGGEN WOU." Deel Oorsprongweg wordt fietspad na verharding Eigen boontjes doppen FNV houdt politieke forumavond Wél financiële nazorg 1 IIJDAG 14 MEI 1982 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Maar liefst 29 aangespannen rijtuigen zullen dit weekend leelnemen aan de samengestelde wedstrijden mensport op Texel. Daarbij zal het rijden van een marathon van bijna dertig cilometer door bos en duin ongetwijfeld het spectaculairste >nderdeel zijn. Die marathon wordt zaterdag verreden en de jondag is bestemd voor de presentatie van de aanspanningen, iet rijden van een dressuur en behendigheidsproeven. De dres suur en behendigheidstest wordt op het sportveld aan de Vikadel in De Koog gehouden en begint 's morgens al om (wart voor negen. De marathon start zaterdag bij Sint Donatus >ij Den Hoorn om half elf. Enkele „cracks" hebben ingeschre ven op deze wedstrijden, waaronder het vierspan van T. Veldstra. Deze aanspanning heeft de Nederlandse en Europese jtel en bij het Wereldkampioenschap werd Veldstra derde. Evenmin geen kleine jongen is L. fan der Kruijs met een tweespan. Hij s oud-Nederlands kampioen en dat jeldt ook voor het tweespan van H. Hoek. Van Texel doet één vierspan mee en één tweespan. Mede-organi- >ator J. Kiljan dingt mee naar de >rijzen met een vierspan van Trak iener paarden en een op Texel irv niddels bekende Engelse jachtbrik. De koetsier laat zich zowel tijdens de narathon als de dressuur vergezellen Joor enkele bijrijders, die in de paar- Jensportwereld met het Engelse woord grooms" worden aangeduid. Naast <iljans vaste grooms M Huitema, H. <iljan en K. Kiljan-Goënga zal ook bur gemeester J. Engelvaart als groom in iet strijdperk treden Hij verricht zondagmiddag om ongeveer 17.00 uur ook de prijsuitreiking op de Nikadel. Prijzen zijn onder meer uitgeloofd door de gemeente en de ABN. Bij de tweespannen zal W. Goënga de Texelse eer verdedigen P. Daalder doet met een tweespan buiten mede dinging mee. Dat geldt ook voor een vierspan van pony's. Wie de spectacu- aire wisselwerking tussen mens en dier tijdens de marathon wil gadeslaan kan de hele dag aan zijn trekken komen angs het parcours. Elke zeven minuten vertrekt een aanspanning. Die tussen tijd is nodig om elkaar later niet in de wielen te rijden. Om 10.30 uur vertrekt iet eerste tweespan en om 13.45 uur gaan de vierspannen van start. Haakse bochten De marathon moet volgens tijd worden verreden waarbij vooraf een verplichte snelheid en de gang van de Daarden (stap of draf) is aangegeven. Het parcours wordt niet in één keer afgelegd. Er zijn twee rustpunten van tien minuten en het trajekt is onderverdeeld in vijf onderdelen waar bij in het gedeelte door het bos nabij het Turfveld vijf speciale hindernissen (zoals nauwe doorgangen en haakse bochten) zijn opgenomen. Het parcours loopt via Den Hoorn naar Paal 9 waar men het strand opgaat. Vanaf het Jan Ayeslag rijden de aanspanningen door het bos via de Rozendijk naar het Gerritslanderdijkje. Na dit rustpunt volgt het hindernissentrajekt waarna men op de Rommelpot uitkomt. Vandaar rijdt men naar de finish bij St. Donatus. De Rozendijk (vanaf Bos en Duin tot de Het marathontrajekt met rechts onder de start en finish bij St Donatus. De ANWB zal volgende week maan dag. dinsdag en woensdag gratis rem men van auto's keuren. Hiervoor komt de ANWB met een zogenaamde tech- nomobiel naar Texel, die zal worden gestationeerd op het parkeerterrein aan de Keesomlaan bij Garage Kaczor. De technomobiel is maandag van 10.00 tot 19.30 uur geopend en op dinsdag en woensdag van 9.00 tot 19.30 uur. Het is de eerste keer dat de ANWB een dergelijke keuring op Texel verricht. Ook niet-leden kunnen hun auto gratis laten testen. Dergelijke keuringen hebben in het verleden hun nut bewezen. Het remsysteem van bijna 31% van de geteste auto's bleek afwijkingen te vertonen. Die afwijkingen houden in dat er een verschil van meer dan 20% in remkracht bestaat tussen wielen op een zelfde as. Boven die grens van 20% loopt een remmende auto de kans scheef te trekken, met alle gevaren van dien. Het gegeven dat een derde van de auto's in Nederland gevaarlijke remmen heeft, is ontleend aan een ANWB remmentest- actie in 27 plaatsen in Nederland. ANWB personeel van twee technomo- bielen die speciaal voor deze testen zijn uitgevoerd, testten 6.838 auto's. Hier van bleken 2.112 een ondeugdelijk rem systeem te hebben. Er moest bovendien aan 8% van de bezitters van geteste auto's het dringend advies worden gegeven de auto direct naar de garage te brengen omdat er zodanig ernstige mankementen aan het remsysteem werden ontdekt, dat de verkeersveilig heid direct in gevaar was. De technomobiel waarmee de ANWB in Den Burg de remmenkeuring zal houden is een vijftien meter lange oplegger-combinatie, waarvan het op leggergedeelte snel kan worden veran derd tot een werkplaats waar autotech- nische onderzoeken kunnen worden verricht De zijwanden van de oplegger zijn uitklapbaar. Daardoor kunnen de te onderzoeken auto's dwars door de oplegger rijden, waarbij ze de remmen- testbank passeren die in de vloer is ingebouwd. In de technomobiel wordt ook advies verstrekt over autoverlich ting, keuringen en dergelijke. Do remmenbank in do tochnomobiol. waarmee do kouring plaatsvindt. E trajekt naar finish 'tE start BAK VEN «N LEZERS- tMTCN VOUNTWOORDCLUXKID VftN OC RE04KTC Een detail uit de marathon. Het gedoette tussen Gerritslanderdijkje en Rommelpot met de ook voor het publiek spectaculaire hindernissen. Grensweg) is tijdens de marathon voor alle verkeer afgesloten. De deelnemers moeten de marathon in ongeveer twee uur en een kwartier kunnen afleggen. Presentatie Zondagmorgen om 8.00 uur is de presentatie van de aanspanningen op het parkeerterrein aan de Nikadel, ter- wijk op het sportveld de dressuurproe- ven worden afgewerkt. De dressuur duurt per aanspanning slechts 11 minuten en in deze tijd moet een aantal figuren zoals gangwisselingen, slange- volte's en gebroken lijnen worden ver reden. Voor de presentatie krijgt men ook punten. Hierbij gelden de criteria, die ook op concoursen worden gehan teerd 's Middags staat de behendigheid van mens en dier centraal in het zoge naamde „kegeltje rijden". Het rijtuig en de paarden moeten tussen een aantal kegels met daarop ballen, ge manoeuvreerd worden. De ruimte tussen deze obstakels en de wielen van het rijtuig bedraagt meestal niet meer dan tien centimeter. Ook dit onderdeel wordt op tijd gereden. Alle vier onderdelen van het „hippisch weekend" tellen mee voor het eindklassement en de uiteindelijke winnaar mag zich dus terecht een veel zijdig koetsier noemen. Rekenkamer Bij de organisatie van de wedstrijden zijn vele tientallen personen en instan ties betrokken. De organisatie berust, zoals bekend bij een speciale commis sie van de Sportraad met vertegen woordigers uit alle Texelse paardensportclubs. Vooral de lijst van juryleden op beide dagen is imposant en dan praten we nog niet eens over het aantal bokrechters die de marathon meerijden en de koetsier van het rijtuig beoordelen. Ook het onderbrengen van ruim negentig paarden in Texelse stallen was een hele organisatie. Voor de puntentelling komt een speciale „rekenkamer" van vier personen naar Texel. Het evenement wordt in belangrijke mate gesponsord door Dunhill en verder kent elke hindernis een speciale sponsor. Mensen die zaterdag een kijk je in bos en duin gaan nemen om de verrichtingen van de deelnemers gade te slaan, worden door de organisatie verzocht op de paden te blijven en alle aanwijzingen van parcoursafzetters op te volgen Mevrouw A. van Duijvenbode- Verdoes uit Katwijk aan Zee heeft ver gunning gehad om in de duinen bij het strand Westerslag een strandpavil joen te zetten. Met de bouw is inmid dels begonnen. Het paviljoen mag op de duinen staan omdat plaatsing op het strand niet kan. Bij enige wind staat het water al gauw tot de duinen. Staatsbosbe heer had geen bezwaren. Wel heeft Van Duijvenbode een waarborgsom van ƒ10,000, moeten storten. De vergunning voorziet erin dat het pavil joen elk jaar van 1 april tot en met 30 september op genoemde plaats mag staan. Het paviljoen heeft een opper vlakte van 10 x 15 meter en is bijna vijf meter hoog. De gemeenteraad is dinsdagavond akkoord gegaan met het uittrekken van M 92.000,— voor het verharden van het laatste deel van de Oor sprongweg, dat vanaf de Postweg naar de Slufter loopt. C. Ellen (Pakt) zei dat aan het begin van dit stuk een bord zal komen te staan dat het hier een doodlopende weg betreft. Hij vreesde echter dat fietsers zich hier niets van aan zullen trekken en via zelfgemaakte paadjes en sluip wegen verder zullen gaan. Hij vond dat aan het eind van de Oorsprong- weg een „tankwal" opgeworpen moest worden, om te voorkomen dat fietsers de natuur zouden versto ren. „Dat fietsers verder gaan dan mag, gebeurt nu al. Ik vrees dat het nog erger wordt als dat stuk van de Oorsprongweg verhard is." Wethouder Nauta vertelde dat het betreffende pad na de verharding de status van fietspad zal krijgen. Het agrarische verkeer dat van de weg gebruik maakt, krijgt ontheffi tg om over het fietspad te mogen rijden. In een later stadium is het de bedoeling dat dit deel van de Oorsprongweg aan zal sluiten op een ander fietspad. Bekeken wordt of voorkomen moet worden dat fietsers zich op eigenge maakte paadjes en verboden wegen be geven. Het plan om het oude St. Jan te verbouwen volgens plannen van de- firma Duin en er een dienstencen trum te vestigen voor bejaarden, dient zo snel mogelijk ten uitvoer te worden gebracht. Dit zei het Pakt raadslid Henk Beumkes dinsdag avond tijdens de raadsvergadering. „Doe het en hou het niet langer op", zo drukte hij het college op het hart. Ook CDA'er G. Jansen wilde dat nu spoed achter de plannen wordt gezet. Hij wilde het plan volgende maand in de raad hebben en dat er daarna zo snel mogelijk aan gewerkt zou worden. Beide raadsleden baseerden zich op een brief die de Regionale Stichting Wel zijn voor Ouderen aan de raad had geschreven en waarin sterke voorkeur voor het dienstencentrum in het voormalige bejaardenhuis St. Jan wordt uitgesproken. Argumenten voor dit plan zijn de centrale ligging van het gebouw, het feit dat de benedenzaal geschikt is voor gezelligheidsactiviteiten, dat er een extra bovenzaal en ook een lift is en dat bovendien ruime uitbrei dingsmogelijkheden bestaan. Bijna alles wat in het dorpshuis niet kpn, is in St. Jan wel mogelijk. „Met de ruimte en de mogelijkheden van dit gebouw kan de toekomst zonnig tegemoet worden gezien," aldus de brief. Wethouder Blanken antwoordde beide raadsleden dat de raad aan het maken van een keuze nog niet toe is. Op 19 mei wordt een hoorzitting ge houden waarin alle gegevens aan de orde zullen komen. Op die hoorzitting zal serieus worden geluisterd naar de wensen en de motieven van de ouderen. Met die gegevens zal dan weer verder worden gewerkt op de ver gadering van de commissie welzijn, die 26 mei wordt gehouden Kegelbaan Vragen werden ook gesteld over de brief van C. P. G. Swarthof uit De Cocksdorp. Zoals bekend wil het college medewerking verlenen aan een wijziging van het ter plaatse geldende bestemmingsplan zodat Swarthof een kegelbaan kan bouwen. Voorwaarde daarvoor is echter dat de bomen die op de betreffende plek bij de Kikkertstraat staan, worden gerooid. Die bomen staan achter de huidige midgetgolf- baan. Zonder bomen kan echter niet op de midgetgolfbaan gespeeld worden. Zouden eerst de bomen ver dwijnen en krijgt Swarthof daarna geen bouwvergunning dan kan hij geen golfbaan meer exploiteren, terwijl hij dan ook geen kegelbaan heeft. A. Rienstra (CDA) vroeg om zeker heid dat Swarthof in zijn recht be schermd wordt en J. van Asselt (Texels Belang) vroeg waarom de hele procedure tot nu toe zo lang ge duurd had. „Die mensen willen daar nu wel eens aan de gang gaan," zei hij. Barendregt (VVD) wilde weten of de bouwvergunning zeker is als Swarthof de bomen verwijdert. „In hoeverre is een bouwvergunning aan die bomen gekoppeld?" vroeg hij zich af. Beumkes liet weten het niet goed te vinden dat de gemeente op deze wijze dwang oplegt aan een burger. „Waarom een dergelijke voorwaarde vooraf?" Over de duur van de hele procedure zei burgemeester Engelvaart, dat dat voor een belangrijk deel aan de- aanvrager zelf lag. Het gaat erom onder welke voorwaarden je een be stemmingsplan wijzigt. Dat voorwaar den worden gesteld komt volgens de burgemeester vrij veel voor. Zo is het niet ongebruikelijk af te spreken dat een gebouw alleen maar recreatief mag worden gebruikt. In juni 1980 kwam tijdens een hoorzitting over het be stemmingsplan De Cocksdorp de wens naar voren dat de bomen zouden ver dwijnen in verband met het aantrekke lijke uitzicht op de Rogsloot, In september 1980 werd akkoord gegaan met een procedure om de bouw van de kegelbaan mogelijk te maken, mits de bomen zouden worden verwijderd. Begin 1981 liet Swarthof weten de bomen toch te willen houden en dus werden voorbereidingen voor de procedure stopgezet. In oktober 1981 ging Swarthof akkoord met het verwij deren van de bomen. En in januari 1982 ging het college akkoord met het in werking stellen van een artikel 19 pro cedure. In februari 1982 schreef Swart hof dat eerst de bouwvergunning er moest komen en dat dan pas de bomen verwijderd zouden worden. Op 17 maart werd door Swarthof opnieuw een bouwaanvraag ingediend. Zekerheid De geschiedschrijving van burge meester Engelvaart had Barendregt en Van Asselt er niet van overtuigd dat Swarthof inderdaad de bomen moet verwijderen De zekerheid van Swart hof dat hij een bouwvergunning krijgt als hij de bomen verwijdert, bleef bij hen centraal staan. Burgemeester Engelvaart ant woordde dat die zekerheid er met is. Wanneer Swarthof de bomen zou kappen en hij zou geen bouwvergun ning krijgen voor een kegelbaan, zou hij de golfbaan voort kunnen zetten achter een heining. Verder was de burgemees ter van mening dat het college Swart hof alle medewerking verleent. Het college wil meewerken aan een nogal drastische wijziging van het bestemmingsplan. Van twaalf meter wordt de lengte van de bebouwing naar 34 meter gebracht. Als enige voor waarde geldt het kappen van de bomen. „We moeten elkaar vinden, anders gebeurt er niets", zei Engel vaart. Gelukkig is de Raro-hoorzitting dins dag op correcte wijze verlopen. De tegenargumenten waren duidelijk en goed steekhoudend, zo ben ik van mening. Jammer was het dat de plaat selijke vertegenwoordigers van natuur- en landschapsorganisaties afwezig wa ren. Ze hadden de kans gehad een handreiking van de boeren aan te nemen. Jos Timmer, voorzitter van Bloembollencultuur, deed een serieuze uitnodiging om in gesprek te komen, met deze organisatie, over het vogel- beheer. Het wordt tijd op deze uitnodiging in te spelen. Mogelijk kan een commissie vogelbescherming Texel ontstaan. Deze kan zich tot taak stellen het vogelbeheer op agrarisch- en natuurterrein te behar tigen. In deze commissie kunnen zitting nemen: 4 agrariërs, 1 van SBB, 1 van Faunabeheer en 1 van Natuurmonu menten c.q. vogelbescherming. Gezien de spanningen die op dit front aanwezig zijn, zal het uitermate belangrijk zijn welke afgevaardigden zitting nemen. Mocht een dergelijke commissie in z'n opzet slagen, dan zal dat nog meer een reden zijn om een Nationale Land- schapsstatus overbodig te maken. Zien laten dat Texel zijn eigen zaken kan regelen is van het grootste belang. Laten wij als boeren vooral niet onderschatten wat de betekenis is van de woorden van de minister president (bij de jongste statenverkiezingen! als hij zegt dat het milieu verder hersteld en beschermd moet worden. Van minister Braks (CDA) is bekend dat hij beheers- landbouw nastreefde, toch verweet de tweede kamer hem meerdere malen te weinig voortvarend te zijn in deze zaken. De heren Vonhoff en Wallis de Vries (VVD) hebben donders goed geweten wat er op Texel loos was met de landbouw en natuur, toen zij Texel de status Nationaal Landschap wilden ge ven. Zij wilden de fraaie natuur en het mooie landschap bewaren. Als het tweede kamerlid Blauw zegt, dat zo'n status alleen voor achtergebleven gebie den is en niet voor Texel, dan spreekt hij z'n eigen partijplannen tegen en lijkt alleen uit op verkiezingswinst. Voor Den Haag is de kwestie nog lang niet afgedaan, daarvoor acht men het be lang te hoog. Mogelijk lijkt het mij, betutteling uit Den Haag te voorkomen door te laten zien dat Texel z'n eigen zaakjes kan regelen. Het bestemmingsplan buiten gebied voorziet al in een aantal zaken betreffende het landschap. Tijdens de hoorzitting bleek de wil om de belangen van natuur en landschap zelf te beharti gen zo duidelijk aanwezig, dat dit op de ambtenaren uit Den Haag toch indruk moet hebben gemaakt. Of er zonder inspraak van Den Haag ook geld komt, voor de uitwerking van die eigen plan nen, is de grote vraag. P. A. Bakker, 't Horntje De FNV afdeling Texel houdt dinsdag de openbare forumavond waar alle aan de gemeenteraadsverkiezingen deelne mende partijen met twee kandidaten vertegenwoordigd zijn. De avond, die om 20.00 uur begint, wordt gehouden in de aula van de RSG te Den Burg. Voorzitter op deze avond is Gerard van der Kooi Fzn. Elke partij krijgt vooraf vijf minuten de tijd om het programma toe te lichten. Het is de bedoeling de discussie te beperken tot financieel beleid, welzijnsbeleid, werkgelegenheid en volkshuisvesting. Wat dit laatste punt betreft zouden vooral de planning, soort woningen en woonlasten aan de orde moeten komen. De volgende partijen en personen zijn op de discussie-avond aanwezig: CDA. Piet Zegers en Ben Daalder, Pakt: Henk Beumkes en Daan Welboren; VVD: Klaas Barendregt en Gerbrand Poster; D'66: Jan Hennink en Laurens West broek, PSP: Peter Bakkeren Lieuwe Dijksen; Texels Belang: Daan Schilling en Anja Pansier-Weijdt. In het verslag van de toespraak die Mr. F. B. Bakels over de dodenherden king hield stond dat hij kritiek leverde op de overheid die bijzonder weinig heeft gedaan aan nazorg voor oud-verzets mensen. Bakels wijst erop dat hij hiermee de geestelijke nazorg bedoelde van ex-verzetsmensen. Deze nazorg is pas op gang gekomen door de publica tie van Dr. E. A. Cohen en Prof. Dr. J. Bastiaans over het post. K. Z. syn droom. Op financieel gebied heeft de overheid wel veel voor ex-verzetsstrij ders gedaan. De rijksoverheid heeft, naar men zegt op initiatief van koningin Wilhelmina, persoonlijk reeds bij wet van 22 augustus 1947 een buitenge woon pensioen voor verzetsdeelnemers of hun nabestaanden ingesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 9