Burgemeester rijdt mee als groom
Kampioenen present bij
Texelse menwedstrijden
V
ANWB houdt gratis
remmenkeuring
Raadsleden achter snel
realiseren dienstencentrum
Weer strandpaviljoen
bij Westerslag
Marathon
t
„WAT IK ZEGGEN WOU."
Deel Oorsprongweg
wordt fietspad
na verharding
Eigen boontjes
doppen
FNV houdt politieke
forumavond
Wél financiële
nazorg
1
IIJDAG 14 MEI 1982
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Maar liefst 29 aangespannen rijtuigen zullen dit weekend
leelnemen aan de samengestelde wedstrijden mensport op
Texel. Daarbij zal het rijden van een marathon van bijna dertig
cilometer door bos en duin ongetwijfeld het spectaculairste
>nderdeel zijn. Die marathon wordt zaterdag verreden en de
jondag is bestemd voor de presentatie van de aanspanningen,
iet rijden van een dressuur en behendigheidsproeven. De dres
suur en behendigheidstest wordt op het sportveld aan de
Vikadel in De Koog gehouden en begint 's morgens al om
(wart voor negen. De marathon start zaterdag bij Sint Donatus
>ij Den Hoorn om half elf. Enkele „cracks" hebben ingeschre
ven op deze wedstrijden, waaronder het vierspan van T.
Veldstra. Deze aanspanning heeft de Nederlandse en Europese
jtel en bij het Wereldkampioenschap werd Veldstra derde.
Evenmin geen kleine jongen is L.
fan der Kruijs met een tweespan. Hij
s oud-Nederlands kampioen en dat
jeldt ook voor het tweespan van H.
Hoek. Van Texel doet één vierspan
mee en één tweespan. Mede-organi-
>ator J. Kiljan dingt mee naar de
>rijzen met een vierspan van Trak
iener paarden en een op Texel irv
niddels bekende Engelse jachtbrik.
De koetsier laat zich zowel tijdens de
narathon als de dressuur vergezellen
Joor enkele bijrijders, die in de paar-
Jensportwereld met het Engelse woord
grooms" worden aangeduid. Naast
<iljans vaste grooms M Huitema, H.
<iljan en K. Kiljan-Goënga zal ook bur
gemeester J. Engelvaart als groom in
iet strijdperk treden Hij verricht
zondagmiddag om ongeveer 17.00 uur
ook de prijsuitreiking op de Nikadel.
Prijzen zijn onder meer uitgeloofd door
de gemeente en de ABN.
Bij de tweespannen zal W. Goënga
de Texelse eer verdedigen P. Daalder
doet met een tweespan buiten mede
dinging mee. Dat geldt ook voor een
vierspan van pony's. Wie de spectacu-
aire wisselwerking tussen mens en dier
tijdens de marathon wil gadeslaan kan
de hele dag aan zijn trekken komen
angs het parcours. Elke zeven minuten
vertrekt een aanspanning. Die tussen
tijd is nodig om elkaar later niet in de
wielen te rijden. Om 10.30 uur vertrekt
iet eerste tweespan en om 13.45 uur
gaan de vierspannen van start.
Haakse bochten
De marathon moet volgens tijd
worden verreden waarbij vooraf een
verplichte snelheid en de gang van de
Daarden (stap of draf) is aangegeven.
Het parcours wordt niet in één keer
afgelegd. Er zijn twee rustpunten van
tien minuten en het trajekt is
onderverdeeld in vijf onderdelen waar
bij in het gedeelte door het bos nabij
het Turfveld vijf speciale hindernissen
(zoals nauwe doorgangen en haakse
bochten) zijn opgenomen. Het parcours
loopt via Den Hoorn naar Paal 9 waar
men het strand opgaat. Vanaf het Jan
Ayeslag rijden de aanspanningen door
het bos via de Rozendijk naar het
Gerritslanderdijkje. Na dit rustpunt
volgt het hindernissentrajekt waarna
men op de Rommelpot uitkomt.
Vandaar rijdt men naar de finish bij St.
Donatus.
De Rozendijk (vanaf Bos en Duin tot de
Het marathontrajekt met rechts onder de start en finish bij St Donatus.
De ANWB zal volgende week maan
dag. dinsdag en woensdag gratis rem
men van auto's keuren. Hiervoor komt
de ANWB met een zogenaamde tech-
nomobiel naar Texel, die zal worden
gestationeerd op het parkeerterrein aan
de Keesomlaan bij Garage Kaczor. De
technomobiel is maandag van 10.00 tot
19.30 uur geopend en op dinsdag en
woensdag van 9.00 tot 19.30 uur. Het is
de eerste keer dat de ANWB een
dergelijke keuring op Texel verricht. Ook
niet-leden kunnen hun auto gratis laten
testen. Dergelijke keuringen hebben in
het verleden hun nut bewezen. Het
remsysteem van bijna 31% van de
geteste auto's bleek afwijkingen te
vertonen.
Die afwijkingen houden in dat er een
verschil van meer dan 20% in remkracht
bestaat tussen wielen op een zelfde as.
Boven die grens van 20% loopt een
remmende auto de kans scheef te
trekken, met alle gevaren van dien. Het
gegeven dat een derde van de auto's in
Nederland gevaarlijke remmen heeft, is
ontleend aan een ANWB remmentest-
actie in 27 plaatsen in Nederland.
ANWB personeel van twee technomo-
bielen die speciaal voor deze testen zijn
uitgevoerd, testten 6.838 auto's. Hier
van bleken 2.112 een ondeugdelijk rem
systeem te hebben. Er moest bovendien
aan 8% van de bezitters van geteste
auto's het dringend advies worden
gegeven de auto direct naar de garage
te brengen omdat er zodanig ernstige
mankementen aan het remsysteem
werden ontdekt, dat de verkeersveilig
heid direct in gevaar was.
De technomobiel waarmee de ANWB
in Den Burg de remmenkeuring zal
houden is een vijftien meter lange
oplegger-combinatie, waarvan het op
leggergedeelte snel kan worden veran
derd tot een werkplaats waar autotech-
nische onderzoeken kunnen worden
verricht De zijwanden van de oplegger
zijn uitklapbaar. Daardoor kunnen de te
onderzoeken auto's dwars door de
oplegger rijden, waarbij ze de remmen-
testbank passeren die in de vloer is
ingebouwd. In de technomobiel wordt
ook advies verstrekt over autoverlich
ting, keuringen en dergelijke.
Do remmenbank in do tochnomobiol. waarmee do kouring plaatsvindt.
E trajekt
naar
finish
'tE start
BAK VEN «N LEZERS- tMTCN VOUNTWOORDCLUXKID VftN OC RE04KTC
Een detail uit de marathon. Het gedoette tussen Gerritslanderdijkje en Rommelpot met de ook
voor het publiek spectaculaire hindernissen.
Grensweg) is tijdens de marathon voor
alle verkeer afgesloten. De deelnemers
moeten de marathon in ongeveer twee
uur en een kwartier kunnen afleggen.
Presentatie
Zondagmorgen om 8.00 uur is de
presentatie van de aanspanningen op
het parkeerterrein aan de Nikadel, ter-
wijk op het sportveld de dressuurproe-
ven worden afgewerkt. De dressuur
duurt per aanspanning slechts 11
minuten en in deze tijd moet een aantal
figuren zoals gangwisselingen, slange-
volte's en gebroken lijnen worden ver
reden. Voor de presentatie krijgt men
ook punten. Hierbij gelden de criteria,
die ook op concoursen worden gehan
teerd
's Middags staat de behendigheid
van mens en dier centraal in het zoge
naamde „kegeltje rijden". Het rijtuig en
de paarden moeten tussen een aantal
kegels met daarop ballen, ge
manoeuvreerd worden. De ruimte
tussen deze obstakels en de wielen van
het rijtuig bedraagt meestal niet meer
dan tien centimeter. Ook dit onderdeel
wordt op tijd gereden.
Alle vier onderdelen van het
„hippisch weekend" tellen mee voor
het eindklassement en de uiteindelijke
winnaar mag zich dus terecht een veel
zijdig koetsier noemen.
Rekenkamer
Bij de organisatie van de wedstrijden
zijn vele tientallen personen en instan
ties betrokken. De organisatie berust,
zoals bekend bij een speciale commis
sie van de Sportraad met vertegen
woordigers uit alle Texelse
paardensportclubs. Vooral de lijst van
juryleden op beide dagen is imposant
en dan praten we nog niet eens over
het aantal bokrechters die de marathon
meerijden en de koetsier van het rijtuig
beoordelen. Ook het onderbrengen
van ruim negentig paarden in Texelse
stallen was een hele organisatie. Voor
de puntentelling komt een speciale
„rekenkamer" van vier personen naar
Texel.
Het evenement wordt in belangrijke
mate gesponsord door Dunhill en
verder kent elke hindernis een speciale
sponsor. Mensen die zaterdag een kijk
je in bos en duin gaan nemen om de
verrichtingen van de deelnemers gade
te slaan, worden door de organisatie
verzocht op de paden te blijven en alle
aanwijzingen van parcoursafzetters op
te volgen
Mevrouw A. van Duijvenbode-
Verdoes uit Katwijk aan Zee heeft ver
gunning gehad om in de duinen bij
het strand Westerslag een strandpavil
joen te zetten. Met de bouw is inmid
dels begonnen.
Het paviljoen mag op de duinen
staan omdat plaatsing op het strand
niet kan. Bij enige wind staat het water
al gauw tot de duinen. Staatsbosbe
heer had geen bezwaren. Wel heeft
Van Duijvenbode een waarborgsom
van ƒ10,000, moeten storten. De
vergunning voorziet erin dat het pavil
joen elk jaar van 1 april tot en met 30
september op genoemde plaats mag
staan. Het paviljoen heeft een opper
vlakte van 10 x 15 meter en is bijna vijf
meter hoog.
De gemeenteraad is dinsdagavond
akkoord gegaan met het uittrekken
van M 92.000,— voor het verharden
van het laatste deel van de Oor
sprongweg, dat vanaf de Postweg
naar de Slufter loopt. C. Ellen (Pakt)
zei dat aan het begin van dit stuk
een bord zal komen te staan dat het
hier een doodlopende weg betreft.
Hij vreesde echter dat fietsers zich
hier niets van aan zullen trekken en
via zelfgemaakte paadjes en sluip
wegen verder zullen gaan. Hij vond
dat aan het eind van de Oorsprong-
weg een „tankwal" opgeworpen
moest worden, om te voorkomen
dat fietsers de natuur zouden versto
ren. „Dat fietsers verder gaan dan
mag, gebeurt nu al. Ik vrees dat het
nog erger wordt als dat stuk van de
Oorsprongweg verhard is."
Wethouder Nauta vertelde dat het
betreffende pad na de verharding de
status van fietspad zal krijgen. Het
agrarische verkeer dat van de weg
gebruik maakt, krijgt ontheffi tg om
over het fietspad te mogen rijden. In
een later stadium is het de bedoeling
dat dit deel van de Oorsprongweg aan
zal sluiten op een ander fietspad.
Bekeken wordt of voorkomen moet
worden dat fietsers zich op eigenge
maakte paadjes en verboden wegen be
geven.
Het plan om het oude St. Jan te
verbouwen volgens plannen van de-
firma Duin en er een dienstencen
trum te vestigen voor bejaarden,
dient zo snel mogelijk ten uitvoer te
worden gebracht. Dit zei het Pakt
raadslid Henk Beumkes dinsdag
avond tijdens de raadsvergadering.
„Doe het en hou het niet langer op",
zo drukte hij het college op het
hart. Ook CDA'er G. Jansen wilde
dat nu spoed achter de plannen
wordt gezet. Hij wilde het plan
volgende maand in de raad hebben
en dat er daarna zo snel mogelijk
aan gewerkt zou worden. Beide
raadsleden baseerden zich op een
brief die de Regionale Stichting Wel
zijn voor Ouderen aan de raad had
geschreven en waarin sterke
voorkeur voor het dienstencentrum
in het voormalige bejaardenhuis St.
Jan wordt uitgesproken.
Argumenten voor dit plan zijn de
centrale ligging van het gebouw, het
feit dat de benedenzaal geschikt is
voor gezelligheidsactiviteiten, dat er
een extra bovenzaal en ook een lift
is en dat bovendien ruime uitbrei
dingsmogelijkheden bestaan. Bijna
alles wat in het dorpshuis niet kpn,
is in St. Jan wel mogelijk. „Met de
ruimte en de mogelijkheden van dit
gebouw kan de toekomst zonnig
tegemoet worden gezien," aldus de
brief.
Wethouder Blanken antwoordde
beide raadsleden dat de raad aan het
maken van een keuze nog niet toe is.
Op 19 mei wordt een hoorzitting ge
houden waarin alle gegevens aan de
orde zullen komen. Op die hoorzitting
zal serieus worden geluisterd naar de
wensen en de motieven van de
ouderen. Met die gegevens zal dan
weer verder worden gewerkt op de ver
gadering van de commissie welzijn, die
26 mei wordt gehouden
Kegelbaan
Vragen werden ook gesteld over
de brief van C. P. G. Swarthof uit De
Cocksdorp. Zoals bekend wil het
college medewerking verlenen aan
een wijziging van het ter plaatse
geldende bestemmingsplan zodat
Swarthof een kegelbaan kan
bouwen. Voorwaarde daarvoor is
echter dat de bomen die op de
betreffende plek bij de Kikkertstraat
staan, worden gerooid. Die bomen
staan achter de huidige midgetgolf-
baan. Zonder bomen kan echter niet
op de midgetgolfbaan gespeeld
worden. Zouden eerst de bomen ver
dwijnen en krijgt Swarthof daarna
geen bouwvergunning dan kan hij
geen golfbaan meer exploiteren,
terwijl hij dan ook geen kegelbaan
heeft.
A. Rienstra (CDA) vroeg om zeker
heid dat Swarthof in zijn recht be
schermd wordt en J. van Asselt
(Texels Belang) vroeg waarom de
hele procedure tot nu toe zo lang ge
duurd had. „Die mensen willen daar
nu wel eens aan de gang gaan," zei
hij. Barendregt (VVD) wilde weten of
de bouwvergunning zeker is als
Swarthof de bomen verwijdert. „In
hoeverre is een bouwvergunning aan
die bomen gekoppeld?" vroeg hij
zich af. Beumkes liet weten het niet
goed te vinden dat de gemeente op
deze wijze dwang oplegt aan een
burger. „Waarom een dergelijke
voorwaarde vooraf?"
Over de duur van de hele procedure
zei burgemeester Engelvaart, dat dat
voor een belangrijk deel aan de-
aanvrager zelf lag. Het gaat erom
onder welke voorwaarden je een be
stemmingsplan wijzigt. Dat voorwaar
den worden gesteld komt volgens
de burgemeester vrij veel voor. Zo is
het niet ongebruikelijk af te spreken dat
een gebouw alleen maar recreatief mag
worden gebruikt. In juni 1980 kwam
tijdens een hoorzitting over het be
stemmingsplan De Cocksdorp de wens
naar voren dat de bomen zouden ver
dwijnen in verband met het aantrekke
lijke uitzicht op de Rogsloot, In
september 1980 werd akkoord gegaan
met een procedure om de bouw van de
kegelbaan mogelijk te maken, mits de
bomen zouden worden verwijderd.
Begin 1981 liet Swarthof weten de
bomen toch te willen houden en dus
werden voorbereidingen voor de
procedure stopgezet. In oktober 1981
ging Swarthof akkoord met het verwij
deren van de bomen. En in januari 1982
ging het college akkoord met het in
werking stellen van een artikel 19 pro
cedure. In februari 1982 schreef Swart
hof dat eerst de bouwvergunning er
moest komen en dat dan pas de bomen
verwijderd zouden worden. Op 17
maart werd door Swarthof opnieuw
een bouwaanvraag ingediend.
Zekerheid
De geschiedschrijving van burge
meester Engelvaart had Barendregt en
Van Asselt er niet van overtuigd dat
Swarthof inderdaad de bomen moet
verwijderen De zekerheid van Swart
hof dat hij een bouwvergunning krijgt
als hij de bomen verwijdert, bleef bij
hen centraal staan.
Burgemeester Engelvaart ant
woordde dat die zekerheid er met is.
Wanneer Swarthof de bomen zou
kappen en hij zou geen bouwvergun
ning krijgen voor een kegelbaan, zou hij
de golfbaan voort kunnen zetten achter
een heining. Verder was de burgemees
ter van mening dat het college Swart
hof alle medewerking verleent. Het
college wil meewerken aan een nogal
drastische wijziging van het
bestemmingsplan. Van twaalf meter
wordt de lengte van de bebouwing
naar 34 meter gebracht. Als enige voor
waarde geldt het kappen van de
bomen. „We moeten elkaar vinden,
anders gebeurt er niets", zei Engel
vaart.
Gelukkig is de Raro-hoorzitting dins
dag op correcte wijze verlopen. De
tegenargumenten waren duidelijk en
goed steekhoudend, zo ben ik van
mening. Jammer was het dat de plaat
selijke vertegenwoordigers van natuur-
en landschapsorganisaties afwezig wa
ren. Ze hadden de kans gehad een
handreiking van de boeren aan te
nemen. Jos Timmer, voorzitter van
Bloembollencultuur, deed een serieuze
uitnodiging om in gesprek te komen,
met deze organisatie, over het vogel-
beheer.
Het wordt tijd op deze uitnodiging in
te spelen. Mogelijk kan een commissie
vogelbescherming Texel ontstaan. Deze
kan zich tot taak stellen het vogelbeheer
op agrarisch- en natuurterrein te behar
tigen. In deze commissie kunnen zitting
nemen: 4 agrariërs, 1 van SBB, 1 van
Faunabeheer en 1 van Natuurmonu
menten c.q. vogelbescherming. Gezien
de spanningen die op dit front aanwezig
zijn, zal het uitermate belangrijk zijn
welke afgevaardigden zitting nemen.
Mocht een dergelijke commissie in z'n
opzet slagen, dan zal dat nog meer een
reden zijn om een Nationale Land-
schapsstatus overbodig te maken. Zien
laten dat Texel zijn eigen zaken kan
regelen is van het grootste belang.
Laten wij als boeren vooral niet
onderschatten wat de betekenis is van
de woorden van de minister president
(bij de jongste statenverkiezingen! als hij
zegt dat het milieu verder hersteld en
beschermd moet worden. Van minister
Braks (CDA) is bekend dat hij beheers-
landbouw nastreefde, toch verweet de
tweede kamer hem meerdere malen te
weinig voortvarend te zijn in deze zaken.
De heren Vonhoff en Wallis de Vries
(VVD) hebben donders goed geweten
wat er op Texel loos was met de
landbouw en natuur, toen zij Texel de
status Nationaal Landschap wilden ge
ven. Zij wilden de fraaie natuur en het
mooie landschap bewaren. Als het
tweede kamerlid Blauw zegt, dat zo'n
status alleen voor achtergebleven gebie
den is en niet voor Texel, dan spreekt hij
z'n eigen partijplannen tegen en lijkt
alleen uit op verkiezingswinst. Voor Den
Haag is de kwestie nog lang niet
afgedaan, daarvoor acht men het be
lang te hoog.
Mogelijk lijkt het mij, betutteling uit
Den Haag te voorkomen door te laten
zien dat Texel z'n eigen zaakjes kan
regelen. Het bestemmingsplan buiten
gebied voorziet al in een aantal zaken
betreffende het landschap. Tijdens de
hoorzitting bleek de wil om de belangen
van natuur en landschap zelf te beharti
gen zo duidelijk aanwezig, dat dit op de
ambtenaren uit Den Haag toch indruk
moet hebben gemaakt. Of er zonder
inspraak van Den Haag ook geld komt,
voor de uitwerking van die eigen plan
nen, is de grote vraag.
P. A. Bakker, 't Horntje
De FNV afdeling Texel houdt dinsdag
de openbare forumavond waar alle aan
de gemeenteraadsverkiezingen deelne
mende partijen met twee kandidaten
vertegenwoordigd zijn. De avond, die
om 20.00 uur begint, wordt gehouden in
de aula van de RSG te Den Burg.
Voorzitter op deze avond is Gerard van
der Kooi Fzn. Elke partij krijgt vooraf vijf
minuten de tijd om het programma toe
te lichten. Het is de bedoeling de
discussie te beperken tot financieel
beleid, welzijnsbeleid, werkgelegenheid
en volkshuisvesting. Wat dit laatste
punt betreft zouden vooral de planning,
soort woningen en woonlasten aan de
orde moeten komen.
De volgende partijen en personen zijn
op de discussie-avond aanwezig:
CDA. Piet Zegers en Ben Daalder,
Pakt: Henk Beumkes en Daan Welboren;
VVD: Klaas Barendregt en Gerbrand
Poster;
D'66: Jan Hennink en Laurens West
broek,
PSP: Peter Bakkeren Lieuwe Dijksen;
Texels Belang: Daan Schilling en Anja
Pansier-Weijdt.
In het verslag van de toespraak die
Mr. F. B. Bakels over de dodenherden
king hield stond dat hij kritiek leverde op
de overheid die bijzonder weinig heeft
gedaan aan nazorg voor oud-verzets
mensen. Bakels wijst erop dat hij
hiermee de geestelijke nazorg bedoelde
van ex-verzetsmensen. Deze nazorg is
pas op gang gekomen door de publica
tie van Dr. E. A. Cohen en Prof. Dr. J.
Bastiaans over het post. K. Z. syn
droom. Op financieel gebied heeft de
overheid wel veel voor ex-verzetsstrij
ders gedaan. De rijksoverheid heeft,
naar men zegt op initiatief van koningin
Wilhelmina, persoonlijk reeds bij wet
van 22 augustus 1947 een buitenge
woon pensioen voor verzetsdeelnemers
of hun nabestaanden ingesteld.