„Ik kan me niet meer herinneren dat het zo nauw was Oude TX 11 naar Maritiem Museum PAGINA 16 TEXELSE COURANT WOENSDAG 19 MEI 1! De nieuwe TX 11 in zijn element bij de Amsterdamse Hoogte Kadijk. Morgen vaart het schip naar Enkhuizen. Texelse blazer perfect nagebouwd op werf in Amsterdam „Ik kon me niet meer herinneren dat het zo nauw was. Dat we in zo'n kleine ruimte dagenlang op zee hebben gezeten. Benedendeks kan je nauwelijks kruipen. In mijn herinnering was het groter". Dit zei Cor Vlaming toen maandagmiddag de nieuwe TX 11 in Amster dam te water werd gelaten. Vlaming voer van 1916 tot 1918 op de oude TX 11, een blazer die in 1894 werd gebouwd. Een stoer zeil schip met een schitterende lijn dat met louter vakmanschap gestalte kreeg op de werf van U. Zwolsman te Workum. Datzelfde vakman schap hebben de medewerkers van scheepswerf 't Kromhout aan de Hoogte Kadijk te Amsterdam betracht. In opdracht van de Stich ting Vrienden van het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen bouwden ze een kopie, een replica van de oude Texelse blazer. Zorgvuldig werden de maten van het antieke en inmiddels danig in verval geraakte schip bestudeerd. Men ging te rade bij oude scheepsbou wers en specialisten en gaandeweg kreeg de nieuwe TX 11 gestalte. Een schip dat als twee druppels water lijkt op zijn voorganger uit 1894 en dat bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen zal komen te liggen. Het is de bedoeling dat bezoekers van dit museum volgend jaar met het schip tochtjes over het IJsselmeer maken. Bij de tewaterlating van de nieuwe blazer waren ze allemaal aanwezig. Cor Vlaming en zijn broer Jaap die in 1926 i en 1927 op het houten zeilschip voer. 1 Albert en Lammert van der Schans die van 1932 tot 1947 met het schip hebben i gevist. En natuurlijk de heer C. de Wijn uit Oudeschild waarmee het hele verhaal van de oude en de nieuwe TX 11 is begonnen. Op 17 oktober 1949 ontving i het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen een 1 brief van De Wijn waarin hij schreef een 'origineel Texelse blazer, van dat grote i soort' te koop te hebben. ,,Deze heeft", 1 zo ging de brief verder, ,,nog zijn oorspronkelijke vorm en is in zeer goede i staat, nog totaal hout, geen overijzering. 1 Wel heeft er een motor in gestaan en is i het tuig verkortDe directie van het Zuiderzeemuseum, bezig met het aan- leggen van een schepencollectie rea- i C. de Wijn uit Oudeschild, die zeer nauw be trokken was bij de bouw van de nieuwe TX 11 bekijkt de foto van de oude TX 11, die in 1906 in het Nieuwediep werd genomen. De I foto werd hem overhandigd door de heer T. i Frurthof van het Zuiderzeemuseum. Ook de vroegere schippers van de TX 11, Cor en Jaap Vlaming en Lammert en Albert van der I Schans kregen van het museum een derge- geerde belangstellend en de TX 11 werd gekocht. Een probleem was dat men niet over voldoende kapitaal en man kracht beschikte om de aangekochte schepen te onderhouden. Er lagen zo'n vijftien schepen bij het museum, die vaak in slechte staat verkeerden en dringend een opknapbeurt nodig hadden Een aantal van die schepen werd in 1964 in de schepenhal geplaatst. Hier stonden ze niet bloot aan invloeden van weer en wind en was er in ieder geval de garantie dat ze goed bewaard bleven. De Texelse blazer was echter te groot voor deze hal en bleef daarom noodge dwongen in de haven liggen. Het schip takelde hier af en overwogen werd om het maar te slopen. Van de sloop werd afgezien toen het scheepsarcheologisch museum uit Ketelhaven belangstelling toonde. Hozend en pompend werd de blazer op 5 november naar de Ketel haven gesleept. Hier sloeg-het noodlot extra toe. Het schip werd aangevaren en zonk. De firma Goedkoop nam als vriendendienst het lichten op zich en plaatste het schip op de wal. Vervolgens werd de romp van de deerlijk gehavende blazer bij het museumterrein gezet. In weer en wind en slecht onderstut ging de Texelse blazer nog verder achteruit. Wat eens een stevig schip was waar hard werkende visserslieden hun brood mee verdienden, veranderde in een berg wrakhout. De binnenbetimmering was inmiddels uit het wrak gehaald en binnen opgeslagen. Door de ondersteu ning op drie dwars onder het schip geplaatste muurtjes zakte het schip door. Ook de stevens zakten uit, de plechten en de huid met zich meetrek kend. Na dertien jaar op het droge begon het schip zelfs een gevaar op te leveren voor het publiek. Opnieuw werd overwogen het schip te slopen, maar weer kwam het zover niet. In een ijzeren kooi en op een zolderschuit werd de blazer in september 1979 terug naar Enkhuizen gevaren. De blazer, een trots visserschip toen het voor het eerst bij het Zuiderzeemuseum aankwam, arri veerde er nu als een trieste berg hout die nog maar nauwelijks aan een schip deed denken. Het gevaarte werd op de helling gezet in afwachting van verdere beslis singen. Die bleven niet lang uit. Een half jaar later ging de blazer weer op een dekschuit. Dit keer werd het schip naar Amsterdam vervoerd naar werf 't Kromhout. Deze had opdracht gekregen een kopie te bouwen van de Texelse blazer, waarvoor het Prins Bernhard Fonds een royale subsi die verleende. Om de kopie zo getrouw mogelijk te krijgen was het noodzakelijk de preciese maten van de blazer te kennen. Zo goed en zo kwaad als dat schip een goed verleden als visservaar tuig achter de rug. Piet Vlaming Bzn kocht het 51 voet lange schip in 1894 voor tweeduizend gulden. Tot 1928 bleef het in handen van de familie Vlaming. Na Piet voer zijn zoon' Biem Vlaming erop en ook diens zoons hebben er mee gevist. Deze zoons, Cor en Jaap, waren maandag bij de tewa terlating van het nieuwe schip aanwe zig. In 1928 kocht de familie Vlaming een kleine kotter en de blazer werd ver kocht naar Urk waar deze gevaren heeft onder de nummers UK 14 en UK 258. Na vier jaar kwam het schip weer naar Texel, waar de familie Van der Schans er onder nummer TX 28 tot 1947 mee heeft gevist. In de twee jaar daarna heeft het schip nog gevaren als de WR 76, LE 7, wederom WR 76 en als laatste HD 305. Wie denkt dat na het maken van de kopie de oude TX 11 nu toch eindelijk wel gesloopt zal worden, heeft het mis. Het schip zal terugkomen naar de haven van Oudeschild. Op Hemelvaartsdag zal het oude gevaarte op een dekschuit van Amsterdam naar Texel worden gevaren. Het schip zal worden opgeslagen bij het Maritiem museum en wordt tezijnertijd in de wierschuur tentoongesteld. Met deze uitbreiding van het Maritiem mu seum wordt duidelijk gemaakt hoe de Texelse visserij vroeger in zijn werk ging. Het houten binnenwerk van het schip dat een aantal jaren geleden werd verwijderd, zal er op Texel weer inge bouwd worden. 'Ik denk dat deze oude TX 11 uiteindelijk nog wel een langer leven beschoren is dan die nieuwe kopie,' zegt directeur G. de Haan van het Texels Museum. 'Met die nieuwe gaan ze varen en als dat schip op is, is er geen reden hem te bewaren. De oude TX 11 is echt een historisch monument en kan tot in lengte van dagen rustig in de wierschuur bij het Maritiem Museum blijven liggen.' Overigens heeft de Haan flink wat overtuigingskracht moeten aanwenden om het oude geval naar Texel terug te krijgen. A/ ging werd bij 't Kromhout een tekening gemaakt van het vervormde en doorge zakte casco. De heer C. de Wijn uit Oudeschild kon de scheepsbouwers eveneens met gegevens behulpzaam zijn. Ondanks alle voorzorgsmaatrege len bevatte het eerste lijnenplan toch nog veel fouten. Er werd een tweede model gemaakt en een zogenaamd halfmodel. Hierna kon een algemeen plan van het nieuw te bouwen schip worden gemaakt. Het was voor de mensen van de werf belangrijk dat ze konden beschikken over de kennis en ervaring van de heer De Wijn. Hij is één van de weinige mensen die nog over een zeer grote vakkennis beschikt ten aan zien van het bouwen van dit soort sche pen. Bij het Zuiderzeemuseum in Enk huizen wordt nog steeds betreurd dat men vijfentwintig jaar geleden, toen met het samenstellen van de schepencollec tie werd begonnen, te weinig tijd had om uitgebreide documentatie over de schepen aan te leggen. In die tijd had men ook veel meer te weten kunnen komen over de toen nog in goede "staat verkerende oude Texelse blazer. Bo vendien waren de mensen die alle gegevens over de schepen hadden kunnen leveren, toen dikker gezaaid dan tegenwoordig. Werfboeken De gesprekken die met de heer De Wijn werden gevoerd, zijn op de band vastgelegd om een zo exact mogelijk beeld te krijgen van de blazer. In de werfboeken van de firma Zwolsman uit Workum, waar de blazer was gebouwd werd vergeefs gezocht naar gegevens. Het Zuiderzeemuseum en werf 't Krom hout zijn er echter van overtuigd met de thans gevolgde werkwijze een schip te hebben gebouwd dat het origineel zo dicht mogelijk benadert. De nieuw gebouwde blazer heeft een lengte van 15,3 meter, een breedte van 4.9 meter en een totaal zeiloppervlak van 131 vier kante meter. Toen de tragische aftakeling van de oorspronkelijke TX 11 begon, had het De bovenste foto toont de Blazer TX 11 in het Nieuwediep. De foto werd gemaakt in 19<X de oude TX 11 was toen twaalf jaar oud. Op de onderste foto de TX 11 zoals hij er nu uit Vastgesjord op een dekschuit zal het schip naar Texel worden gebracht waar het een las rustplaats krijgt in de Wierschuur bij het Maritiem Museum. Het nieuwe schip is gebouwd van ei kenhout met grenen dek en een grenen betimmering. Een probleem was dat de werven vroeger over een grote voorraad eikenhout konden beschikken dat wel zeven jaar te drogen had gelegen. De houthandel was door de eeuwen heen gericht op specifieke Hollandse scheepsbouw. Voor dit project kon uiteraard niet zeven jaar van tevoren hout worden ingekocht. Daarom werd genoegen genomen met zo droog mo gelijk hout, liever niet kunstmatig ge- droogd.Het nieuwe schip is voorzien van een moderne DAF motor die het oor spronkelijke lijnenplan van het schip niet verstoort. Dat was bij de oude TX 11 anders. Biem Vlaming liet er in 1920 een Deutz Brons motor van 16 pk in zetten. Die motor was eigenlijk te groot voor het zeilschip. Het achterschip werd opgehoogd en daardoor werd het lij nenplan verstoord. Zes jaar later kwam er een 30 pk Kromhoutmotor in, een motor die werd vervaardigd op dezelfde werf waar nu de kopie van de TX 11 is gemaakt. Tewaterlating De tewaterlating van de nieuwe TX 11 op werf 't Kromhout te Amsterdam was maandagmiddag een gezellige gebeur tenis. De plechtigheid werd verricht door mevrouw mr. J. M. Corver-van Haaften als voorzitter van het Prins Bernhard Fonds. Het Prins Bernhard Fonds heeft de bouw van het schip met drie ton gesubsidieerd. Mevrouw Corver vertelde dat het de op één na hoogste subsidie is die het Fonds ooit heeft ge geven. Het Fonds betrekt zijn inkomsten onder meer uit de Duitse en Nederland se Lotte en toto en stelt zich ten doel projecten te subsidiëren die in dienst staan van wetenschap, kunst, volks ontwikkeling of nationale cultuur. Om dat de blazer door het Zuiderzeemu seum zal worden gebruikt voor tochten waarbij men kennis kan maken met de vroegere visserij, zag mevrouw Corver het bouwen van dit schip als een stukje volksontwikkeling. Ze toonde zich ver heugd dat het zeil al op het schip zat, want het Prins Bernhard Fonds was vergeten dit essentiële onderdeel van een zeilschip te subsidiëren. Ze beloofde dat er alsnog geld voor uitgetrokken zou worden. Het feitelijk 'tewaterlaten' deed mevrouw Corver door de vlaggen voor de boeg van het schip weg te halen, waardoor het opschrift TX 11 zichtbaar werd. Na de plechtigheid sprak de heer Dr. C. Boschma namens de Vereniging Vrienden van het Zuiderzee museum. Ofschoon ook Boschma blij was met het nieuwe schip had zijn verhaal toch een wat sombere ondertoon. Het was na melijk de bedoeling dat het openlucht gedeelte van het Zuiderzee museum op 28 mei om 13.02 uur precies zou worden geopend. Voor dit tijdstip was gekozen omdat precies vijftig jaar terug de Zuiderzee werd afgesloten. In december van het vorig jaar besloot CRM de opening van het, als een oud vissers dorp gebouwde openluchtmuseum uit te stellen omdat niet genoeg personeel toegewezen kon worden. Er zou nl. 70 man personeel nodig zijn en CRM had slechts geld voor twintig. Nadat er keihard aan was gewerkt om het open luchtmuseum op tijd klaar te krijgen, bleek alles voor niets te zijn. Door het Nationaal bureau voor toerisme, gemeenteraad van Enkhuizen, politie partijen, vakbonden en de VW w< Friesland werden protesten gestuu naar het ministerie van CRM. Gehoo wordt dat het buitenmuseum nu gend jaar geopend kan worden. De 11 is nauw met het buitenmusei verbonden omdat tochten met het scl vanaf dit nagebouwde oude stadje zc den plaatsvinden. Boschma zei dat jaar is gewerkt aan het museumdorp dat het typisch een project uit de jar zestig is, toen economisch alles mogelijk was. Boschma vond het ech noodzakelijk het buitenmuseum te houden en het voor bezoekers open stellen, omdat het een zeer goed bei geeft van de visserij en het visserslev in de loop der jaren. De Texelse bias past daar precies bij. Ambachte Namens de stichting werf Kromhout sprak de heer P. Kaan. VA 't Kromhout is de oudste nog besta de werf in Amsterdam en maakte overgang mee van houtbouw naar i en van zeil- via stoom naar motorvoi stuwing. Na 1900 veroverden Krc hout motoren de wereld en werd De voorzitter van het Prins Bernhard Fonds, mevrouw Mr. J. M. Corver van Haaften vlag van de nieuwe TX 11, waarna het schip langzaam in het water gleed. lijk o foto.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 16