Groen ^warLr Jexels in het
Oude „Gollard" moet
ijken voor nieuwbouw
Gemeente wil snelle
bouw in Gasthuisstraat
Renovatie is geen
haalbare kaart
1
DROS
De Renault 18
ANWB start
wegenwachthulp
op Texel
Fuikhaven wordt
met hek beveiligd
Concours Hippique
van Blijde Rijders
JAARGANG Nr. 9686
VRIJDAG 18 JUNI 1982
idactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266.
its Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel (02220) 2208 en
iris Oosterhof, Burdetstraat 19b, Den Burg, tel (02220) 4988.
>or advertenties, abonnementen, etc.:
ngeveld Et De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
etoon (02220) 2741na 18.00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs 16,15 per kwartaal
70 cent incasso; los 65 cent
Bankrelaties Amro Bank nr 46 99 17 636
Rabobank nr. 36.25 01.742: NMB nr. 67.34.60.398.
Binnen drie maanden zal de staatssecretaris van CRM een beslissing
imen over het plan om het Clazina Emelie Gollards Rustoord in Den Burg
>or nieuwbouw te vervangen en het oude gebouw te slopen. Gemeente-
istuur en provinciaal bestuur zijn reeds akkoord gegaan. De provincie heeft
staatssecretaris verzocht de „verklaring van geen bezwaar" die nodig is
ilgens de Wet op de Bejaardenoorden af te mogen geven.
spoedig bleek dit weinig aantrekkelijk te
zijn. Door het op juiste grootte brengen
van de kamers zou de capaciteit van
het huis teruglopen van 50 naar 37
bedden, waardoor de aanbouw van een
nieuwe vleugel nodig zou zijn. Het
eindresultaat zou dan een onpraktisch
gebouw zijn, vooral door de lange loop
wegen. Een bezwaar tegen renovatie
was ook het feit dat de bewoners tij
dens de verbouwing ongeveer een jaar
ergens anders zouden moeten worden
ondergebracht. De daardoor veroor
zaakte kosten zouden nergens verhaald
kunnen worden.
Gekozen werd dus voor totale
nieuwbouw en wel vlak achter het
bestaande gebouw. Het oude
gebouw wordt dus pas gesloopt als
Het in 1953 gebouwde bejaardenhuis
:eft in de loop der jaren diverse ver-
euwingen en uitbreidingen on-
rgaan, maar voldoet desondanks al
ng niet meer aan de wettelijke eisen
aan dergelijke verzorgingshuizen
orden gesteld. De kamers zijn veel te
ein. Douche, toilet en kitchenette
ïtbreken en ook zijn er in het pand
ivoldoende algemene toiletten en
id- en douchegelegenheden.
Geen renovatie
Al twee jaar wordt gepraat over
ogelijkheden om de situatie te verbe
ren. In eerste instantie is bekeken of
rbouwing van het bestaande, mooi
legen tehuis mogelijk was. Al
Ingaand 15 juni zal de ANWB zor-
en dat op Texel dag en nacht we-
snwachthulp kan worden geboden,
en toerist die op Texel pech krijgt
iet zijn auto, kan op snelle hulp
ikenen door het Wegenwachtsta-
on Badhoevedorp te bellen, die er
eor zorgt dat een plaatselijk gara-
ebedrijf dat door de ANWB is ge-
ontracteerd in actie komt. De hulp
voor ANWB wegenwachtleden
ratis. Alleen eventuele
tateriaalkosten worden in rekening
ebracht.
Texelaars zullen op deze hulp geen
eroep kunnen doen; zij moeten dus
ewoon van hun eigen garage gebruik
laken. Aldus wil de ANWB voorko-
ten dat een konfliktsituatie ontstaat
tussen de hulp door de eigen garage en
de wegenwachthulp.
De ANWB is vrij kritisch geweest bij
het uitzoeken van garagebedrijven die
de ANWB-hulp moeten verlenen. Na
informatie bij onder meer de politie en
de Bovag kwam een vijftal bedrijven in
aanmerking. Daar zijn er tenslotte twee
uitgekozen: Garage Grisnigt in Den
Burg en Garage Dros in Eierland. Deze
bedrijven krijgen van de ANWB een
vaste vergoeding per geval. Inschake
len van deze bedrijven voor gratis hulp
is alleen mogelijk door 't Wegenwacht
station Badhoevedorp te bellen Men
kan Dros en Grisnigt dus niet recht
streeks inschakelen.
Ook op Terschelling en Ameland
wordt met ingang van 15 juni wegen
wachthulp geboden. Omdat op Schier
monnikoog en Vlieland geen toeris
tisch autoverkeer wordt toegelaten,
vallen deze eilanden af.
het nieuwe klaar is. Het is te
verwachten dat veel mensen het
zullen betreuren dat het fraai ogende
Gollards Rustoord tegen de grond
gaat. Ook binnen het
gemeentebestuur bestond daartegen
aanvankelijk nogal wat verzet' Het
bestuur van de C.E. Gollards
stichting wilde het oude gebouw
wel in tact laten maar dan moest er
wel een koper voor dit gebouw zijn
en zou de gemeente een acceptabel
ander bouwterrein moeten aan
wijzen. De gemeente heeft echter
geen alternatief kunnen bieden dat
voor het bestuur acceptabel was.
Een rol speelde ook dat het plan voor
nieuwbouw op vrijwel dezelfde plaats
past in het bestemmingsplan, zodat er
geen vertraging of afstel te vrezen is als
gevolg van wijzigingsprocedures die
nodig zijn als een ander bouwterrein
wordt gekozen. Het Gollards bestuur
vindt de huidige plaats op nauwelijks
500 meter van het dorpscentrum ideaal.
Anders
Het staat wel vast dat de nieuwe
„Gollard" er heel anders uit zal zien als
het bestaande gebouw, dat in twee
bouwlagen is uitgevoerd. Het wordt
een veel meer compact in drie bouw
lagen uitgevoerd complex dat momen
teel wordt ontworpen door het Archi
tectenbureau Alkema in De Koog en
dat zal lijken op het nieuwe bejaar
denhuis Sint Jan dat door dezelfde ar
chitect is getekend. Evenals Sint Jan
zal ook het Gollards Rustoord een ca
paciteit krijgen van 50 bedden. Het ge
bouw komt op het terrein dat zich
bevindt achter de linkervleugel van
het bestaande gebouw. De tuin aan de
voorkant wordt dus veel groter. Een vrij
grote ruimte ontstaat ook rechts, zelfs
zoveel dat hier in de toekomst nog een
aantal bejaardenwoningen zou kunnen
worden gebouwd.
Grondruil
Om aldus te werk te kunnen gaan is
een stuk gemeentelijk terrein nodig
achter het Rode Kruis gebouw aan de
Jonkerstraat. De gemeente heeft ver
klaard bereid te zijn deze grond door
middel van een ruil beschikbaar te
stellen. Tegelijkertijd is kenbaar
Het aan de Zes in Den Burg gelegen Gollards
Rustoord. De nieuwbouw komt achter de lin
kervleugel en wordt ten opzichte van de zon
op ongeveer dezelfde wijze gesitueerd, zodat
de bewoners aan vóór- en achterzijde even
veel zonlicht in hun kamer krijgen.
gemaakt dat voor het oude pand een
sloopvergunning zal worden afgegeven
dat men in principe akoord gaat met
het bouwplan en dat financiële garantie
zal worden gegeven voor het project.
Voorzitter Ruud Hamer van de C.E.
Gollards Stichting heeft de bewoners
van het rustoord woensdag op de
hoogte gesteld van de plannen en er
met nadruk op gewezen dat alles nog
niet is beklonken. Het ministerie moet
nog toestemming geven.
Texelse norm
Dat het bejaardenhuis zijn bestaande
beddencapaciteit mag handhaven bete
kent dat Texel zich niet hoeft te hou
den aan de landelijke norm die in een
gemeente ter grootte van Texel niet
meer dan ongeveer honderd bejaarden
huisbedden toestaat. Het provinciaal
bestuur erkent echter dat op Texel een
grotere behoefte bestaat omdat veel
meer bejaarden zijn, daarbij rekening
houdend met de onlangs verschenen
nota „planning bejaardenoorden Kop
van Noordholland" waarin zelfs werd
bepleit het aantal verzorgingsplaatsen
uit te breiden. Als alles verder goed
gaat zal de bouw in de loop van vol
gend jaar starten. De bouwkosten zijn
nog niet nauwkeurig geraamd maar
zullen in de miljoenen lopen.
In opdracht van Teso is Bouwbedrijf
Daalder uit De Cocksdorp momenteel
bezig met het aanbrengen van een
stalen hekwerk waardoor het 's nachts
onmogelijk wordt om te voet of met de
auto aan boord te komen van de in de
fuikhaven van 't Horntje liggende veer
boot. Door deze maatregel wordt de
beveiliging verbeterd en is het niet meer
nodig dat 's nachts een wachtman aan
boord blijft, zodat Teso twee arbeids
plaatsen kan schrappen.
Het hekwerk, dat al in het water
begint (zodat men er bij laag water niet
omheen kan lopen) sluit de haven over
de volle breedte af. De voorbereidende
werkzaamheden zijn gaande. Het
eigenlijke (Heraslhek zal in de eerste
week van juli worden geplaatst. Later
zal het effect van deze beveiliging nog
worden vergroot door een electronisch
waarschuwingssysteem, voor het geval
mensen er op een of andere manier
toch nog in zouden slagen op het schip
te komen.
Teso wil 's nachts beslist geen onge
node gasten aan boord hebben, in
verband met het mogelijk daaruit voort
vloeiende brandgevaar, diefstal, vernie
ling en aantasting van de veiligheid in
het algemeen. Het komt nogal eens
voor dat men op nachtelijke tijden aan
boord probeert te komen. Vaak zijn het
mensen die handelen uit balorigheid,
meestal onder invloed. Ook is wel eens
een geval van diefstal geconstateerd.
Met grotere motor 1647 cc)
en lager geluidsniveau
Zuinig in verbruik Fraaie klassieke
liin Perfekte wegligging
In taln)ke uitvoeringen leverbaar
ProberenDe 18 staat voor
u klaar. Net als wi)
Vanaf 18.500,
Afgebeeld Renault 18GTL
Aflevenngskosten 377,-
Wijzigingen voorbehouden
Oorsprongweg 3, Eierland Texel,
Tel 02225 233
Voor het concours hippique dat za
terdag 10 juli in De Koog wordt gehou
den is inschrijving mogelijk tot donder
dag 24 juni in de volgende rubrieken:
kleine limiet; grote limiet; damesnum
mer en twee-span. Opgaven, schriftelijk
of telefonisch bij mevrouw C. C. Spigt-
Witte, Warmoesstraat 38, telefoon
02220-2026.
De gemeente heeft bij Jarino aangedrongen op het spoedig
realiseren van het winkelcomplex met premie A-woningen dat aan de
Gasthuisstraat gebouwd moet worden. Dit deelde wethouder Van der
Kooi dinsdagavond mee tijdens de vergadering van de commissie
openbare werken. Bij Jarino was enige vertraging ontstaan omdat de
constructie van het complex veranderd moest worden. Verder
speelde mee dat de verhuur van de winkelruimte en de verkoop van de
premie A-woningen niet meer zo aantrekkelijk is. Op grond hiervan
had Jarino weinig haast met de bouw.
Commissielid Van Asself vond des- den gerealiseerd,
ondanks dat Jarino voort moet maken Wethouder Van der Kooi legde uit dat
met de bouw. Hij wees erop dat Jarino het met zo makkelijk is. Ze vragen een
met dit complex beslag heeft gelegd op bouwvergunning aan. Daar is automa-
De Fonteinsnol hooft eon derde verdieping.
een bepaald aantal premie A woningen
en dat die dus gebouwd moeten wor
den. Per gemeente zijn getallen aange
geven hoeveel premiewoningen er ge
bouwd mogen worden en Jarino zou
dus de Texelse huizenkoper tekort doen
wanneer deze gesubsidieerde woningen
er niet zouden komen. „Ik vind dit
teleurstellend, zoals onze ervaringen
met Jarino steeds teleurstellend zijn ge
weest. Als ze huizen in de vrije sector
zouden bouwen, moeten ze het zelf
weten, maar nu gaat het om premie A
woningen, vind ik dat we niet teveel
medelijden moeten hebben met Jari
no", zei Van Asselt. Hij vond dat het
gemeentebestuur Jarino anders maar
opzij moest schuiven.
Daar zag wethouder Van der Kooi
weinig in. „Als we dat doen hou je dat
gat aan de Gasthuisstraat." Beumkes
vond dat het beleid van de gemeente
gericht moet zijn op het voorkomen van
gaten. Er moeten termijnen worden
gesteld waarin gebouwen moeten wor-
tisch een sloopvergunning aan gekop
peld, anders kunnen ze niet aan de slag
Als ze na het slopen niet bouwen, is het
enige wat je kunt doen de bouwver
gunning intrekken. Daar schiet je echter
niks mee op als je het gat gevuld wilt
hebben."
Restaurant
Van Asselt kon daar niet over uit. Hij
noemde het geval van de restaurant-
eigenaar Hoogenbosch die een woon
huis wilde slopen voor zijn restaurant
Theodorahoeve in de Kogerstraat. Hij
kreeg deze vergunning niet, omdat de
gemeente het ontoelaatbaar achtte een
huis aan de woningvoorraad te ont
trekken. „Hoogenbosch had alleen
maar een nieuwe bouwvergunning hoe
ven aanvragen. Dan had hij dat huis
kunnen slopen en verder van nieuw
bouw afzien. Dat zijn trucjes waar
Jarino gebruik van maakt, maar die de
gewone man niet kent", zei Van Asselt.
Van der Kooi zei dat dit soort dingen
niet is te voorkomen en dat het nu
eenmaal noodzakelijk is dat een sloop
vergunning aan een bouwvergunning
wordt gekoppeld indien men op een
bepaalde plaats nieuwbouw wil laten
plaatsvinden.
Fonteinsnol
Bij de mededelingen kon Van der Kooi
verder melden dat de verhoging van de
Fonteinsnol inmiddels heeft plaatsge
vonden. Bij deze verhoging was het
aannemersbedrijf van Drijver betrokken.
Deze aannemer had het beste materiaal
om de verdieping erop te zetten en
daarom heeft geen open aanbesteding
plaatsgevonden. Verder zat Drijver met
zijn prijs slechts 725, van de calculatie
die door de gemeente was gemaakt.
Er was dus alle aanleiding om zonder
meer deze aannemer in te schakelen. De
commissies openbare werken en re
creatie en natuurbehoud hadden zich
akkoord verklaard met de verhoging. De
gemeenteraad had er nog niet over
geoordeeld, maar Van der Kooi zei dat
men in dit geval vooruit had willen lopen
op de raad om de verhoging van de uit
kijktoren voor het seizoen rond te
hebben.
Op de vergadering werd meegedeeld
dat de wateroverlast bij de Georgiëweg
spoedig tot het verleden zal behoren. De
last werd veroorzaakt door een sloot op
het perceel van Kaczor die niet voldoen
de werd schoongehouden. Weliswaar
werd de sloot ieder jaar gemaaid, maar
de diepte werd niet op peil gehouden.
Inmiddels heeft het college besloten dat
de sloot op diepte gebracht zal worden.
Dit zal gebeuren nadat een grondtrans-
actie tussen de gemeente en Kaczor
heeft plaatsgevonden.
De kosten van herstrating van de
Kantoorstraat in Den Burg hebben
746.000,— bedragen. Op de vergade
ring werd meegedeeld dat de Linde
boom Beheer b.v. 76400,— van deze
kosten voor zijn rekening neemt.
Rubber asfalt
Op de watermolenweg wordt mo
menteel geasfalteerd met zogenaamd
rubber asfalt. Dit is flexibeler dan ge
woon asfalt en zal daarom minder snel
scheuren vertonen. Dit asfalt wordt
geleverd door de Texelse firma Daalder
en het werk wordt uitgevoerd door aan
nemer De Vries en Van de Wiel.
De dienst gemeentewerken kan
weinig doen om het veelvuldig tegen de
toegestane richting inrijden van de De
Ruyterstraat in Oudeschild te voorko
men. Er is een bord geplaatst maar meer
maatregelen lijken niet mogelijk. Wel
licht zal moeten worden aangedrongen
op verhoogde waakzaamheid van de
politie ter plaatse.
Glasbakken
Om hard rijden in het begin van De
Cocksdorp te voorkomen zullen langs
de Klkkertstraat en de Klimpstraat bij de
katholieke kerk en bij de appartementen
van Kikkert paaltjes worden geplaatst
om de snelheid te beperken. Er zijn veel
klachten geweest over de snelheden die
sommige automobilisten zich hier
meenden te kunnen veroorloven.
Tenslotte vertelde wethouder Van der
Kooi dat momenteel 65 glasbakken op
Texel staan. De jaarlijkse kosten hiervan
zijn 741.500,— terwijl dat glas jaarlijks
tienduizend gulden opbrengt. Daarnaast
houdt het feit dat het glas gescheiden
wordt ingezameld tal van voordelen in.