Groen ^warLr Jexels in het Oude „Gollard" moet ijken voor nieuwbouw Gemeente wil snelle bouw in Gasthuisstraat Renovatie is geen haalbare kaart 1 DROS De Renault 18 ANWB start wegenwachthulp op Texel Fuikhaven wordt met hek beveiligd Concours Hippique van Blijde Rijders JAARGANG Nr. 9686 VRIJDAG 18 JUNI 1982 idactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266. its Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel (02220) 2208 en iris Oosterhof, Burdetstraat 19b, Den Burg, tel (02220) 4988. >or advertenties, abonnementen, etc.: ngeveld Et De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, etoon (02220) 2741na 18.00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags Postgiro 652. Abonnementsprijs 16,15 per kwartaal 70 cent incasso; los 65 cent Bankrelaties Amro Bank nr 46 99 17 636 Rabobank nr. 36.25 01.742: NMB nr. 67.34.60.398. Binnen drie maanden zal de staatssecretaris van CRM een beslissing imen over het plan om het Clazina Emelie Gollards Rustoord in Den Burg >or nieuwbouw te vervangen en het oude gebouw te slopen. Gemeente- istuur en provinciaal bestuur zijn reeds akkoord gegaan. De provincie heeft staatssecretaris verzocht de „verklaring van geen bezwaar" die nodig is ilgens de Wet op de Bejaardenoorden af te mogen geven. spoedig bleek dit weinig aantrekkelijk te zijn. Door het op juiste grootte brengen van de kamers zou de capaciteit van het huis teruglopen van 50 naar 37 bedden, waardoor de aanbouw van een nieuwe vleugel nodig zou zijn. Het eindresultaat zou dan een onpraktisch gebouw zijn, vooral door de lange loop wegen. Een bezwaar tegen renovatie was ook het feit dat de bewoners tij dens de verbouwing ongeveer een jaar ergens anders zouden moeten worden ondergebracht. De daardoor veroor zaakte kosten zouden nergens verhaald kunnen worden. Gekozen werd dus voor totale nieuwbouw en wel vlak achter het bestaande gebouw. Het oude gebouw wordt dus pas gesloopt als Het in 1953 gebouwde bejaardenhuis :eft in de loop der jaren diverse ver- euwingen en uitbreidingen on- rgaan, maar voldoet desondanks al ng niet meer aan de wettelijke eisen aan dergelijke verzorgingshuizen orden gesteld. De kamers zijn veel te ein. Douche, toilet en kitchenette ïtbreken en ook zijn er in het pand ivoldoende algemene toiletten en id- en douchegelegenheden. Geen renovatie Al twee jaar wordt gepraat over ogelijkheden om de situatie te verbe ren. In eerste instantie is bekeken of rbouwing van het bestaande, mooi legen tehuis mogelijk was. Al Ingaand 15 juni zal de ANWB zor- en dat op Texel dag en nacht we- snwachthulp kan worden geboden, en toerist die op Texel pech krijgt iet zijn auto, kan op snelle hulp ikenen door het Wegenwachtsta- on Badhoevedorp te bellen, die er eor zorgt dat een plaatselijk gara- ebedrijf dat door de ANWB is ge- ontracteerd in actie komt. De hulp voor ANWB wegenwachtleden ratis. Alleen eventuele tateriaalkosten worden in rekening ebracht. Texelaars zullen op deze hulp geen eroep kunnen doen; zij moeten dus ewoon van hun eigen garage gebruik laken. Aldus wil de ANWB voorko- ten dat een konfliktsituatie ontstaat tussen de hulp door de eigen garage en de wegenwachthulp. De ANWB is vrij kritisch geweest bij het uitzoeken van garagebedrijven die de ANWB-hulp moeten verlenen. Na informatie bij onder meer de politie en de Bovag kwam een vijftal bedrijven in aanmerking. Daar zijn er tenslotte twee uitgekozen: Garage Grisnigt in Den Burg en Garage Dros in Eierland. Deze bedrijven krijgen van de ANWB een vaste vergoeding per geval. Inschake len van deze bedrijven voor gratis hulp is alleen mogelijk door 't Wegenwacht station Badhoevedorp te bellen Men kan Dros en Grisnigt dus niet recht streeks inschakelen. Ook op Terschelling en Ameland wordt met ingang van 15 juni wegen wachthulp geboden. Omdat op Schier monnikoog en Vlieland geen toeris tisch autoverkeer wordt toegelaten, vallen deze eilanden af. het nieuwe klaar is. Het is te verwachten dat veel mensen het zullen betreuren dat het fraai ogende Gollards Rustoord tegen de grond gaat. Ook binnen het gemeentebestuur bestond daartegen aanvankelijk nogal wat verzet' Het bestuur van de C.E. Gollards stichting wilde het oude gebouw wel in tact laten maar dan moest er wel een koper voor dit gebouw zijn en zou de gemeente een acceptabel ander bouwterrein moeten aan wijzen. De gemeente heeft echter geen alternatief kunnen bieden dat voor het bestuur acceptabel was. Een rol speelde ook dat het plan voor nieuwbouw op vrijwel dezelfde plaats past in het bestemmingsplan, zodat er geen vertraging of afstel te vrezen is als gevolg van wijzigingsprocedures die nodig zijn als een ander bouwterrein wordt gekozen. Het Gollards bestuur vindt de huidige plaats op nauwelijks 500 meter van het dorpscentrum ideaal. Anders Het staat wel vast dat de nieuwe „Gollard" er heel anders uit zal zien als het bestaande gebouw, dat in twee bouwlagen is uitgevoerd. Het wordt een veel meer compact in drie bouw lagen uitgevoerd complex dat momen teel wordt ontworpen door het Archi tectenbureau Alkema in De Koog en dat zal lijken op het nieuwe bejaar denhuis Sint Jan dat door dezelfde ar chitect is getekend. Evenals Sint Jan zal ook het Gollards Rustoord een ca paciteit krijgen van 50 bedden. Het ge bouw komt op het terrein dat zich bevindt achter de linkervleugel van het bestaande gebouw. De tuin aan de voorkant wordt dus veel groter. Een vrij grote ruimte ontstaat ook rechts, zelfs zoveel dat hier in de toekomst nog een aantal bejaardenwoningen zou kunnen worden gebouwd. Grondruil Om aldus te werk te kunnen gaan is een stuk gemeentelijk terrein nodig achter het Rode Kruis gebouw aan de Jonkerstraat. De gemeente heeft ver klaard bereid te zijn deze grond door middel van een ruil beschikbaar te stellen. Tegelijkertijd is kenbaar Het aan de Zes in Den Burg gelegen Gollards Rustoord. De nieuwbouw komt achter de lin kervleugel en wordt ten opzichte van de zon op ongeveer dezelfde wijze gesitueerd, zodat de bewoners aan vóór- en achterzijde even veel zonlicht in hun kamer krijgen. gemaakt dat voor het oude pand een sloopvergunning zal worden afgegeven dat men in principe akoord gaat met het bouwplan en dat financiële garantie zal worden gegeven voor het project. Voorzitter Ruud Hamer van de C.E. Gollards Stichting heeft de bewoners van het rustoord woensdag op de hoogte gesteld van de plannen en er met nadruk op gewezen dat alles nog niet is beklonken. Het ministerie moet nog toestemming geven. Texelse norm Dat het bejaardenhuis zijn bestaande beddencapaciteit mag handhaven bete kent dat Texel zich niet hoeft te hou den aan de landelijke norm die in een gemeente ter grootte van Texel niet meer dan ongeveer honderd bejaarden huisbedden toestaat. Het provinciaal bestuur erkent echter dat op Texel een grotere behoefte bestaat omdat veel meer bejaarden zijn, daarbij rekening houdend met de onlangs verschenen nota „planning bejaardenoorden Kop van Noordholland" waarin zelfs werd bepleit het aantal verzorgingsplaatsen uit te breiden. Als alles verder goed gaat zal de bouw in de loop van vol gend jaar starten. De bouwkosten zijn nog niet nauwkeurig geraamd maar zullen in de miljoenen lopen. In opdracht van Teso is Bouwbedrijf Daalder uit De Cocksdorp momenteel bezig met het aanbrengen van een stalen hekwerk waardoor het 's nachts onmogelijk wordt om te voet of met de auto aan boord te komen van de in de fuikhaven van 't Horntje liggende veer boot. Door deze maatregel wordt de beveiliging verbeterd en is het niet meer nodig dat 's nachts een wachtman aan boord blijft, zodat Teso twee arbeids plaatsen kan schrappen. Het hekwerk, dat al in het water begint (zodat men er bij laag water niet omheen kan lopen) sluit de haven over de volle breedte af. De voorbereidende werkzaamheden zijn gaande. Het eigenlijke (Heraslhek zal in de eerste week van juli worden geplaatst. Later zal het effect van deze beveiliging nog worden vergroot door een electronisch waarschuwingssysteem, voor het geval mensen er op een of andere manier toch nog in zouden slagen op het schip te komen. Teso wil 's nachts beslist geen onge node gasten aan boord hebben, in verband met het mogelijk daaruit voort vloeiende brandgevaar, diefstal, vernie ling en aantasting van de veiligheid in het algemeen. Het komt nogal eens voor dat men op nachtelijke tijden aan boord probeert te komen. Vaak zijn het mensen die handelen uit balorigheid, meestal onder invloed. Ook is wel eens een geval van diefstal geconstateerd. Met grotere motor 1647 cc) en lager geluidsniveau Zuinig in verbruik Fraaie klassieke liin Perfekte wegligging In taln)ke uitvoeringen leverbaar ProberenDe 18 staat voor u klaar. Net als wi) Vanaf 18.500, Afgebeeld Renault 18GTL Aflevenngskosten 377,- Wijzigingen voorbehouden Oorsprongweg 3, Eierland Texel, Tel 02225 233 Voor het concours hippique dat za terdag 10 juli in De Koog wordt gehou den is inschrijving mogelijk tot donder dag 24 juni in de volgende rubrieken: kleine limiet; grote limiet; damesnum mer en twee-span. Opgaven, schriftelijk of telefonisch bij mevrouw C. C. Spigt- Witte, Warmoesstraat 38, telefoon 02220-2026. De gemeente heeft bij Jarino aangedrongen op het spoedig realiseren van het winkelcomplex met premie A-woningen dat aan de Gasthuisstraat gebouwd moet worden. Dit deelde wethouder Van der Kooi dinsdagavond mee tijdens de vergadering van de commissie openbare werken. Bij Jarino was enige vertraging ontstaan omdat de constructie van het complex veranderd moest worden. Verder speelde mee dat de verhuur van de winkelruimte en de verkoop van de premie A-woningen niet meer zo aantrekkelijk is. Op grond hiervan had Jarino weinig haast met de bouw. Commissielid Van Asself vond des- den gerealiseerd, ondanks dat Jarino voort moet maken Wethouder Van der Kooi legde uit dat met de bouw. Hij wees erop dat Jarino het met zo makkelijk is. Ze vragen een met dit complex beslag heeft gelegd op bouwvergunning aan. Daar is automa- De Fonteinsnol hooft eon derde verdieping. een bepaald aantal premie A woningen en dat die dus gebouwd moeten wor den. Per gemeente zijn getallen aange geven hoeveel premiewoningen er ge bouwd mogen worden en Jarino zou dus de Texelse huizenkoper tekort doen wanneer deze gesubsidieerde woningen er niet zouden komen. „Ik vind dit teleurstellend, zoals onze ervaringen met Jarino steeds teleurstellend zijn ge weest. Als ze huizen in de vrije sector zouden bouwen, moeten ze het zelf weten, maar nu gaat het om premie A woningen, vind ik dat we niet teveel medelijden moeten hebben met Jari no", zei Van Asselt. Hij vond dat het gemeentebestuur Jarino anders maar opzij moest schuiven. Daar zag wethouder Van der Kooi weinig in. „Als we dat doen hou je dat gat aan de Gasthuisstraat." Beumkes vond dat het beleid van de gemeente gericht moet zijn op het voorkomen van gaten. Er moeten termijnen worden gesteld waarin gebouwen moeten wor- tisch een sloopvergunning aan gekop peld, anders kunnen ze niet aan de slag Als ze na het slopen niet bouwen, is het enige wat je kunt doen de bouwver gunning intrekken. Daar schiet je echter niks mee op als je het gat gevuld wilt hebben." Restaurant Van Asselt kon daar niet over uit. Hij noemde het geval van de restaurant- eigenaar Hoogenbosch die een woon huis wilde slopen voor zijn restaurant Theodorahoeve in de Kogerstraat. Hij kreeg deze vergunning niet, omdat de gemeente het ontoelaatbaar achtte een huis aan de woningvoorraad te ont trekken. „Hoogenbosch had alleen maar een nieuwe bouwvergunning hoe ven aanvragen. Dan had hij dat huis kunnen slopen en verder van nieuw bouw afzien. Dat zijn trucjes waar Jarino gebruik van maakt, maar die de gewone man niet kent", zei Van Asselt. Van der Kooi zei dat dit soort dingen niet is te voorkomen en dat het nu eenmaal noodzakelijk is dat een sloop vergunning aan een bouwvergunning wordt gekoppeld indien men op een bepaalde plaats nieuwbouw wil laten plaatsvinden. Fonteinsnol Bij de mededelingen kon Van der Kooi verder melden dat de verhoging van de Fonteinsnol inmiddels heeft plaatsge vonden. Bij deze verhoging was het aannemersbedrijf van Drijver betrokken. Deze aannemer had het beste materiaal om de verdieping erop te zetten en daarom heeft geen open aanbesteding plaatsgevonden. Verder zat Drijver met zijn prijs slechts 725, van de calculatie die door de gemeente was gemaakt. Er was dus alle aanleiding om zonder meer deze aannemer in te schakelen. De commissies openbare werken en re creatie en natuurbehoud hadden zich akkoord verklaard met de verhoging. De gemeenteraad had er nog niet over geoordeeld, maar Van der Kooi zei dat men in dit geval vooruit had willen lopen op de raad om de verhoging van de uit kijktoren voor het seizoen rond te hebben. Op de vergadering werd meegedeeld dat de wateroverlast bij de Georgiëweg spoedig tot het verleden zal behoren. De last werd veroorzaakt door een sloot op het perceel van Kaczor die niet voldoen de werd schoongehouden. Weliswaar werd de sloot ieder jaar gemaaid, maar de diepte werd niet op peil gehouden. Inmiddels heeft het college besloten dat de sloot op diepte gebracht zal worden. Dit zal gebeuren nadat een grondtrans- actie tussen de gemeente en Kaczor heeft plaatsgevonden. De kosten van herstrating van de Kantoorstraat in Den Burg hebben 746.000,— bedragen. Op de vergade ring werd meegedeeld dat de Linde boom Beheer b.v. 76400,— van deze kosten voor zijn rekening neemt. Rubber asfalt Op de watermolenweg wordt mo menteel geasfalteerd met zogenaamd rubber asfalt. Dit is flexibeler dan ge woon asfalt en zal daarom minder snel scheuren vertonen. Dit asfalt wordt geleverd door de Texelse firma Daalder en het werk wordt uitgevoerd door aan nemer De Vries en Van de Wiel. De dienst gemeentewerken kan weinig doen om het veelvuldig tegen de toegestane richting inrijden van de De Ruyterstraat in Oudeschild te voorko men. Er is een bord geplaatst maar meer maatregelen lijken niet mogelijk. Wel licht zal moeten worden aangedrongen op verhoogde waakzaamheid van de politie ter plaatse. Glasbakken Om hard rijden in het begin van De Cocksdorp te voorkomen zullen langs de Klkkertstraat en de Klimpstraat bij de katholieke kerk en bij de appartementen van Kikkert paaltjes worden geplaatst om de snelheid te beperken. Er zijn veel klachten geweest over de snelheden die sommige automobilisten zich hier meenden te kunnen veroorloven. Tenslotte vertelde wethouder Van der Kooi dat momenteel 65 glasbakken op Texel staan. De jaarlijkse kosten hiervan zijn 741.500,— terwijl dat glas jaarlijks tienduizend gulden opbrengt. Daarnaast houdt het feit dat het glas gescheiden wordt ingezameld tal van voordelen in.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 1