Groen ^warG jexels in het Vraagstuk volop in discussie Openbare of bijzondere basisscholen op Texel? Waterontzilting door osmose Coördinatiecommissie bezocht Texel Surfstrand wordt vergroot 2,751 Lampen gestolen Geslaagd Verdwenen bordjes geven misverstand 19 I e JAARGANG Nr. 9688 VRIJDAG 25 JUNI 1982 Idactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel (02228) 266. ts Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208en ins Oosterhof, Burdetstraat 19b, Den Burg, tel. (02220) 4988 ior advertenties, abonnementen, etc.: ngeveld £r De Rooy B V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, efoon (02220)2741, na 18.00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 16,15 per kwartaal 70 cent incasso; los 65 cent. BankrelatiesAmro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742: NM8 nr. 67.34 60 398 Als binnen enkele jaren de wet op het basisonderwijs van kracht lordt, zullen kleuterscholen en lagere scholen niet meer apart kunnen estaan, maar opgaan in één basisschool voor 4-12 jarigen. Momenteel is in onderwijskringen op Texel de vraag in discussie of de sekomstige Texelse basisscholen openbaar of bijzondet moeten /orden. Waarbij bij „bijzonder" niet moet orden gedacht aan een christelijke of itholieke school, maar aan bijzonder iderwijs op algemene grondslag .neutraal"). Het verschil zit in het estuur. Openbare scholen worden be- :uurd door de gemeente terwijl het evoegd gezag van een bijzondere ;hool berust bij het schoolbestuur, eide systemen hebben voor- en na- elen. Discussie Maandag a.s. komen schoolhoofden, udercommissies en andere betrokke en in het raadhuis bijeen om over deze aak te discussiëren. Dat gebeurt op asis van een discussienota die wet- ouder F. Blanken de afgelopen herfst I liet verschijnen en waarop lagere cholen en kleuterscholen inmiddels ebben gereageerd. De Stichting Katholiek Onderwijs 'exel en de Vereniging voor Christelijk 'olksonderwijs staan buiten de discus- ie omdat de situatie hier eenvoudig is. leide organisaties hebben een lagere én en kleuterschool die onder één bestuur eeds nauw samenwerken en waar de itegratie met als resultaat een resp. ihristelijke en een katholieke basis- chool logisch en voor de hand liggend Gecompliceerd is de situatie in Oos- erend waar de Algemene Christelijke Cleuterschool zowel kinderen „aflevert" lan de (bijzondere) school met de Bijbel ris aan de openbare Jacob Daalder jchool. Het ziet er naar uit dat hier itraks een school met de Bijbel voor 1-12 jarigen en los daarvan een open- jare school voor 4-12 jarigen zal komen. Het gaat dus om de vraag of de vijf ijzonder-neutrale kleuterscholen van 'exel (Den Burg, De Cocksdorp, Den loorn. De Koog en Oudeschildl moeten tpgaan in openbare of bijzondere ba sisscholen. Hoewel hij zelf kennelijk voorstander s van openbaar onderwijs heeft Blanken jetracht in zijn discussienota de voor nadelen van de twee verschillende Op initiatief van de Windsurfclub Texel en het Windsurfcentrum van G. Joeper zal het surfstrandje van Dijk- tianshuizen worden vergroot. Willem Jakker uit Den Hoorn heeft opdracht jekregen om met de shovel een hoe- reelheid zand vanuit zee naar het strand le drukken, zodat dit tenminste twee reer zo groot wordt. Op korte afstand van de kant bevindt tich een rug vanwaar het zand kan worden betrokken. Men heeft goede hoop dat het eenmaal aangebrachte zand niet meer zal wegspoelen. Rijks waterstaat en Waterschap hebben voor deze operatie toestemming gegeven. Het werk zal een dezer dagen worden uitgevoerd. Het surfstrandje van Dijk manshuizen is thans niet langer dan ongeveer 25 meter. De drukte neemt hier sterk toe zodat de mensen bij hoog water elkaar „op de lippen" zitten. Mocht blijken dat de zandsuppletie een succes is, dan kan deze methode ook bij andere dijkstrandjes worden toegepast. Half kilo aardbeien 1,981 Half kilo zoete kersen Verkrijgbaar bij: Verswinkel te De Cocksdorp Versexpres Texel, en Brouwer, Oosterend. Geldig t/m zaterdag. bestuurssystemen eerlijk naast elkaar te zetten. Heel terloops (omdat het op dit moment niet aan de orde is) roert hij nog een ander wellicht veel groter probleem aan dat zich bij de samenvoeging zal voordoen. De2-mansscholen in de kleine woonkernen zullen het moeilijk krijgen als deze er de „kleuterafdeling" bij- krijgen waardoor de leerlingen negen jaar in leeftijd kunnen verschillen. „Men kan zich afvragen of het onderwijs kundig gewenst is dat een leerkracht de verantwoording draagt voor vier jaar klassen. Vergelijking Voordeel van een bijzondere neutrale school is dat het schoolbestuur zich betrokken voelt bij de school. De be stuursleden bestaan uit mensen die door de ouders zijn gekozen, veelal uit de eigen gemeenschap. Men staat dicht bij elkaar. Bij openbare scholen heeft men te maken met „het raadhuis" en dat staat lettelijk en figuurlijk veel verder van de mensen af. Ook de afstand tussen personeel en bestuur is korter en de be sluitvorming is sneller. Er zijn ook na delen: het schoolbestuur kan zich in de praktijk extreem opstellen en door het benoemingsbeleid het neutrale karakter van het onderwijs in gevaar brengen. Volgens de nota Blanken betekent het gedecentraliseerd bevoegd gezag van bijzondere scholen veel meer admini stratief werk, wat kostenverhogend is. Kwaliteitsverschillen en beleidsverschil- len worden bij bijzondere scholen niet zo gauw gesignaleerd en de gemeentelijke overheid kan er niets aan doen. De nota: „Hoewel kwaliteitsverschillen er altijd zullen blijven, lijkt het ons buiten kijf dat er centraal gestreefd dient te worden naar één kwaliteit; namelijk de hoog ste." Allemaal wat anders? Als nadeel wordt ook gezien dat men bij het deelnemen aan gemeenschappe lijke regelingen (zoals de schoolbegelei dingsdienst, de logopedie) en bij de ver nieuwing en aanschaf van leermethodes afhankelijk is van de verschillende schoolbesturen die allemaal verschillend kunnen denken. In een afgesloten ge bied als Texel met aansluitend twee scholengemeenschappen voor voortge zet onderwijs zou dat geen goede zaak zijn. Belangrijkste voordeel van openbaar onderwijs is dat het bevoegd gezag berust bij de gemeenteraad die demo cratisch controleerbaar en beïnvloed baar is. Ook is het openbare karakter van de school op deze wijze veilig gesteld. „De openbare school heeft een open karakter en is toegankelijk voor ieder. Er is geen sprake van een centraal staande maatschappelijke of levensbe schouwelijke doctrine. De school is een ontmoetingsplaats voor alle richtingen en daardoor de dagelijkse praktijkschool voor wederzijdse waardering van ver schillende denk- en geloofsrichtingen. Met deze waarden moet de samenleving voorzichtig omspringen." Andere voor delen zijn dat het centraal beleid ge meenschappelijke voorzieningen beter mogelijk maakt. Dirigisme Als de gemeentelijke overheid als be voegd gezag voor een groot deel van het basisonderwijs verantwoordelijkheid draagt, kan zij een voorwaarde schep pend beleid uitzetten en tegen de wijze van uitvoeren kan men in alle openheid bezwaren maken of eventueel via de raad initiatiefvoorstellen doen. De nota: „Voor dirigisme hoeft men dus niet te vrezen." Verder wordt opgemerkt dat de afdeling onderwijs van de gemeente over voldoende deskundigheid en man kracht beschikt om een stuk admini stratie te voeren en om als centraal doorgeefluik en adviseur te fungeren bij allerlei ministeriële maatregelen. Er is dagelijks contact mogelijk over organi satorische, rechtspositionele en be leidsmatige zaken. Erkend wordt dat de overgang naar de openbare status be tekent dat de inzet en betrokkenheid van de besturen van de bijzonder neu trale kleuterscholen verloren gaat. Er wordt bij opgemerkt dat de eigen sfeer van de kleine, knusse kleuterschool door de samenvoeging met de lagere school toch verloren gaat, onafhankelijk van de keus voor bijzonder of openbaar onderwijs. Geen weerstand Van gemeentewege wordt veronder steld dat de huidige bijzonder-neutrale status van de genoemde kleuterscholen ten tijde van de oprichting niet zo bewust is gekozen. Van weerzin tegen een openbare school is althans geen sprake want de kleuters gaan uit eindelijk bijna allemaal naar de openbare lagere school in hun dorp. Bovendien zijn de bijzonder neutrale kleuterscho len tot stand gekomen in een tijd dat er op het gebied van kleuteronderwijs wettelijk nog niets was geregeld. Als er wel een wetgeving was geweest die oprichting van openbare kléuterscholen (met alle financiële faciliteiten van dien) mogelijk had gemaakt, zou van die mogelijkheid zeker gebruik zijn ge maakt. Van belang voor de discussie is ook de Wet Medezeggenschap Onder wijs waardoor een belangrijke invloed van de ouders op het schoolgebeuren wordt gegarandeerd. Reacties Oudercommissies en hoofden van de lagere scholen en de besturen van de kleuterscholen hebben nog lang niet allemaal een uitgesproken mening ge geven over de nota. Vooral de kleu terscholen willen eerst nog eens praten alvorens een standpunt in te nemen. In de reacties komt men ook nog een nieuw argument tegen bijzondere scholen naar voren: In kleine dorpen is het moeilijk geschikte mensen te vinden voor het bestuur. In De Cocksdorp zou men het liefst de huidige situatie in stand houden omdat bij integratie een leeftijdsverschil van negen jaar ontstaat, waardoor eigenlijk een viermansschool gewenst is. Overi gens wordt daar voorkeur voor open baar onderwijs uitgesproken. Ook het standpunt van de oudercommissies van Den Burg, Midden Eierland, Den Hoorn, Oudeschild tendeert in die richting. De schoolhoofden hebben nog geen stand punt bekend gemaakt. Het team van de Beatrixschool is voor openbaar onder wijs. Tegenstanders van de openbare vorm zijn er dus niet. Inmiddels begint zich ook bij de vijf kleuterscholen die nog geen standpunt Do proefinstallatie bij het inleetbessin ven het PEN in Oudeschild hadden uitgesproken een mening te vormen. In niet alle gevallen gaat die in de richting van openbaar onderwijs. Dit is mede veroorzaakt door het advies dat de Nutskleuterschool van Den Burg heeft gevraagd bij de Vereniging Bijzon dere Scholen voor onderwijs op alge mene grondslag (VBS) in Den Haag. De VBS heeft enkele kritische kantteke ningen gemaakt bij de nota van Blan ken. „Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het gemeentebestuur, althans een gemeenteambtenaar belast met onderwijs, gaarne zou zien dat de algemeen bijzondere kleuterscholen van Texel allen openbaar zouden worden. Deze wens leidt tot een onvolwaardige ontwerpnota. Er staan onjuistheden in en het vermeldt een aantal gegevens niet, die hier ongetwijfeld op hun plaats zouden zijn." Verder wordt onder meer opgemerkt dat de wet op het basisonderwijs niet eerder dan per 1 augustus 1985 zal worden ingvoerd, misschien nog wel later. Volgens de VBS staat of valt de kwaliteit van het onderwijs niet met openbaar dan wel bijzonder onderwijs, maar moet de Rijksinspectie daarover waken. Verder wordt gezegd dat bij zonder onderwijs juist goedkoper is dan openbaar onderwijs. De bestuurders werken gratis en de kosten van admini stratie en bestuur en beheer worden vergoed. „De keus voor openbaar of bijzonder onderwijs heeft vooral te maken met maatschappij- en levens visie. Vindt men dat de school bestuurd moet worden door een politiek college, de gemeenteraad, die haar beslissingen niet alleen neemt vanuit de belangen van het onderwijs, maar dit plaatst in het geheel van overheidstaken, of vindt men dat een school bestuurd moet worden door mensen die gekozen of aangewezen zijn door of namens de direct belanghebbenden? Men kan hier zeer verschillend over denken, mede gezien de volledige subsidiëring van het onderwijs." Texel heeft er tijdelijk een kleine waterfabriek bij. Het is een door Tem- kom B V. uit Schiedam vervaardigde machine die zeewater ontzilt zonder dat het wordt gedestilleerd. De werking be rust op osmose en het belangrijkste voordeel van dit systeem zou het aan merkelijk mindere energiegebruik zijn. De machine is woensdag geplaatst bij het inlaatbassin van het PENbedrijf Texel in Oudeschild. De installatie zal ongeveer een week lang worden be proefd en daarna via Aberdeen worden getransporteerd naar een booreiland in de Noordzee. Texel is als proefplaats gekozen omdat het water in het inlaat bassin van ongeveer dezelfde zuiverheid is als het water waarin het booreiland staat. De bedoeling is in deze proef periode enige kinderziekten te verhelpen die voortkomen uit nieuwe komponen- ten en lijmsoorten die zijn toegepast Het verhaal dat het PEN zou overwegen haar eigen waterfabriek te vervangen door een installatie die volgens met osmoseprincipe werkt, is in ieder geval niet juist. De capaciteit van de bestaan de Texelse waterfabriek is 3 miljoen liter Lampen op de Watermolenweg die daar geplaatst waren om wegwerk zaamheden te markeren zijn het afge lopen weekeinde door onbekenden ge stolen. De lampen behoorden toe aan aannemersbedrijf De Vries en Van de Wiel dat momenteel werkzaamheden aan de Watermolenweg uitvoert. B. Nieboer slaagde in Den Haag voor de opleiding HBO-jeugdwelzijnswerk. De Coördinatiecommissie Wadden gebied heeft woensdagmiddag een be zoek gebracht aan Texel, na afloop van een vergadering die in het raadhuis van Den Helder werd gehouden. Het onge veer veertig personen tellende gezel schap maakte de oversteek met de „Breeveertien" en stapte in Oudeschild aan wal, waar onder leiding van burge meester Engelvaart (die zelf deel uit maakt van de coördinatiecommissie) en G. J. de Haan een bezoek aan het Maritiem Museum werd gebracht. Ver volgens werd per AOT-bus een rondrit gemaakt over het eiland waarbij in het bijzonder aandacht werd gegeven aan de nieuwe Deltadijk met toelichting van Ing. L. J. Weijdt. Er werd een half uurtje in De Slufter gewandeld en via De Koog en de Dennen ging het terug naar 't Horntje waar met de gewone veerboot de terugtocht naar het vasteland werd gemaakt. De coördinatiecommissie is twee jaar geleden in het leven geroepen om het gemeentelijke, provinciale en rijksbeleid ten aanzien van de Waddenzee op elkaar af te stemmen. In de commissie hebben dan ook vertegenwoordigers zitting, overwegend topambtenaren en leden van de respectievelijke dagelijkse besturen. De commissie vergadert drie keer per jaar, waarvan één keer „in het veld", dus het Waddengebied. Tijdens de vergadering in het raadhuis van Den Helder werd gesproken over het op handen zijnde overleg van de drie be trokken regeringen (van Nederland, Duitsland en Denemarken) inzake de bescherming van het totale Wadden gebied, Aan de orde kwamen ook de uitgestrekte stiltegebieden die in de Waddenzee zullen worden aangewezen en een start werd gemaakt met de discussie over de mogelijkheden een delfstofwinning en militair gebruik van de Waddenzee. Wat dat laatste betreft is van belang dat militaire instanties bezig zijn naar andere oefenlocaties te zoeken. Gespreksonderwerp was voorts de gemeentelijke indeling van de Wad denzee en de noodzaak dat het rijk de betrokken gemeenten een hogere uit kering geeft uit het gemeentefonds om het gemeentelijk bestuur van dat zee gebied ook werkelijk mogelijk te maken. Een ander discussiepunt betrof de inter provinciale structuurschets voor de Waddenzee, die op verschillende pun ten niet klopt met de Planologische Kernbeslissing van het Rijk ten aanzien van de Waddenzee. Een van de ge schillen is dat het Rijk het militaire gebruik van de Waddenzee accepteert terwijl de provincies dat willen zien als een aflopende zaak. Verder hebben de gemeentelijke vertegenwoordigers te kennen gegeven dat het Rijk de kosten moet dragen van rampenbestrijding (zoals grote olieverontreinigingen) in het Waddengemed en was de uitspraak te vernemen dat inspectie en toezicht in de Waddenzee in handen moeten zijn van de gewone politie, zodat het niet kan voorkomen dat overtreders achter eenvolgens te maken krijgen met amb tenaren van telkens andere instanties. per dag; de apparaten die Temkon maakt hebben een aanmerkelijk kleinere capaciteit, hoewel veel grotere instal laties wel mogelijk zijn. Energie Volgens commercieel directeur F. Engelage van het 16 medewerkers tel lende Temkon bedrijf is voor de pro- duktie van drinkwater volgens het os- mose-systeem slechts een kwart nodig van de energie die door een gewone destillatie-ontzilter wordt gevraagd. De mogelijkheid om door osmose van zee water drinkwater te maken is al meer dan zestien jaar bekend, maar in de praktijk levert deze methode nogal wat kostenverhogende bezwaren op. Een probleem is het schoonhouden en de korte levensduur van de filters. Temkon heeft dat opgelost door een automa tisch werkend systeem van voor-filtra tie. De hele apparatuur wordt computer gestuurd en is mede daardoor zo be- drijfszeker dat deze lange tijd kan werken zonder dat iemand er een vinger naar uitsteekt. Temkon produceert en levert al geruime tijd osmose-ontzilters van kleinere capaciteit voor jachten e.d. Voor booreilanden worden wat grotere capaciteiten verlangd. De zeedijk van de Eendrachtpolder is voor verkeer en voetgangers verboden gebied krachtens een afspraak die bij het vaststellen van het dijktracee is gemaakt. Doel van de maatregel is zoveel mogelijk rust te garanderen in het belang van het Natuurmonument De Schorren en de rotganzenfourageer- plaats aan de andere.kant van de dijk. De weg die aan de voet is gelegd, mag uitsluitend dienen voor verkeer dat nodig is voor onderhoud van de dijk. Het Waterschap heeft er voor gezorgd dat een en ander duidelijk is aangegeven bij zowel de zuidelijke als de noordelijke toegang tot deze dijk. Niettemin ont staan vervelende misverstanden, omdat de bordjes en hekken telkens worden vernield of gestolen. Dit is nu zo vaak gebeurd dat het Waterschap de moed heeft opgegeven en de borden en hekken niet meer vervangt. De indruk bestaat dat het hier geen gewone vernielzucht of souvenirjacht betreft, maar dat het systematisch gebeurt als uitvloeisel van de in Eierland levende wens om de dijk voor publiek geopend te krijgen. Texelaars weten wel dat de dijk verboden gebied is, maar toeristen komen voor onaangename verrassingen te staan als zij nietsvermoedend de dijk opwandelen en halverwege door een vogelwachter worden teruggestuurd. In het blad „Texeltoerist" zal een publi catie worden opgenomen waarin op het verbod wordt gewezen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 1