Met de vlam in de
pijp over Texel
Truckstar festival in De Koog
ms0
OUDKARSPa
TR.0226M087
Weinig wind bij
surfwedstrijd
Collectanten
gevraagd voor
kankerbestrijding
Strandloop: ondank
hitte toch goede
tijden
Kamervragen ove
beheer van De Mu
en Slufter
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 10 AUGUSTUS 1!
Vrachtwagens hebben de afgelopen jaren een interessante ont
wikkeling doorgemaakt. Aanvankelijk werden ze door het grote
publiek beschouwd als groot uitgevallen vervoermiddelen met veel
laadruimte die gebruikt werden voor het vervoer van goederen en
waar je op een drukke twee-baansweg maar beter niet achter kon
raken. Maar gaandeweg ging men de vrachtwagen zien als een mooi
stuk techniek, waar zeer verre reizen mee werden gemaakt. En
vrachtwagenchauffeurs werden de nieuwe helden die bij nacht en
ontij over de duistere wegen koersden, een portretje van de vrouw in
de bestuurderscabine en het hoofd vol zorgen over het wel op tijd
arriveren op de gewenste bestemming. De zanger Henk Wijngaara
heeft met zijn liederen vol chauffeurssentimenten grote bekendheid
verworven. ,,Met de vlam in de pijp scheur ik door de Brenner pas,
met mijn dertig tonnen diesel, ver van huis maar in mijn sas" zong hij
ons dagelijks toe via Hilversum drie.
w
Het bewonderen van een truck is niet aan leeftijd gebonden.
Het is niet verwonderlijk dat het
nieuwe beeld dat men over vrachtwa
gens heeft gekregen heeft geleid tot
nieuwe vormen van vermaak, een nieuw
soort publiek en mensen met een heel
nieuwe hobby Truckers noemen ze
zich Een groot aantal truckers was
zaterdagmiddag in De Koog bijeen voor
het eerste Texelse Truckstar festival. Op
het terrein aan de Nikadel verzamelden
zich zo n vijfentwintig vrachtwagens en
rond die robuuste wagens werd een heel
programma opgevoerd. Niet alleen de
genen die de moeite namen naar De
Koog te gaan, hebben van het Truck
star festval kunnen genieten. Voordat
de wagens naar de Nikadel gingen,
werd namelijk in konvooi over heel Texel
gereden, waarbij de verschillende dor
pen werden aangedaan en de wagens
luid toeterend de aandacht op zichzelf
vestigden Overigens werd in de buurt
van natuurgebieden het toeterconcert
gestaakt, zodat er niets verstoord werd
Het konvooi vrachtwagens werd geleid
door de prachtig opgeknapte Scania
Vabis Truck van De Koog Promotion.
Dit festval was niet door De Koog
Promotion georganiseerd, maar door de
Holland Duck Club. Aanvankelijk was
aangekondigd dat wel zo'n vijftig tot
tachtig trucks naar het terrein aan de
Nikadel zouden komen, maar dat viel
tegen. Voorzitter van de Holland Duck
Club Wim Woudenberg die afgelopen
winter in het nieuws kwam door de met
vrachtwagens uitgevoerde voedsel-
transporten naar het door voedselge
brek geteisterde Polen, verklaarde dat
het aantal wagens hem ook een beetje
tegenviel, maar dat dit voor een deel
werd veroorzaakt door de hoge kosten
Een wagen die uit midden Nederland
naar Texel moet komen, verstookt al
gauw voor zo'n tweehonderd gulden
dieselolie en daarbij komen dan nog de
veertarieven. Het geld voor de boot
werd door de organisatie overigens wel
terugbetaald. Verder waren veel
truckers met vakantie. De hoge kosten
van het rijden met een truck verklaart
wellicht ook waarom het merendeel der
wagens uit Noordholland afkomstig
was.
De organisatie van het Truckstar
festival in De Koog vertoonde duidelijke
schoonheidsfoutjes. Aangekondigd was
dat het festival om 12.00 uur zou be
ginnen, maar wie om die tijd in De Koog
aankwam zag slechts een paar vracht
wagens staan. Terecht concludeerden
velen dat als dit alles was, ze er beslist
geen toegangsgeld voor over hadden
Velen keerden dus bij de kassa om en
zochten hun vertier elders. Pas een uur
later kwamen de vrachtwagens bij het
terrein aan, waarna het geheel opeens
een veel levendiger karakter kreeg. Wim
Woudenberg kondigde aan wat het
programma voor de middag zou zijn en
zo kwam het dat toch nog een redelijk
aantal mensen het festival bezicht. Toen
om 15.00 uur een groot scala aan arties
ten in de tent aan de Nidakel voorna
melijk country en western muziek ten
gehore bracht, kon de sfeer niet meer
stuk.
Country en western
Opvallend dat de truckwereld nauw
verbonden is met country en western
muziek. Veel truckers zie je met cow
boyhoeden en laarzen lopen en ook
Wim Woudenberg is niet compleet zon
der deze attributen. Waarschijnlijk
wordt verwantschap verondersteld tus
sen de cowboys die met hun kuddes van
hot naar her trokken en het zwervende
bestaan van de vrachtwagenbestuurder.
Het is dan ook zeker dat de truckrage uit
Amerika afkomstig is Wie het blad
Truckstar bekeek dat op het Truckstar
festival werd uitgereikt, zag dat het met
de Nederlandse trucks nogal behelpen
is. De Amerikaanse zijn prachtig opge
doft met verschillende souvenirs van de
plaatsen waar ze geweest zijn, veel
chroom, extra lampen, schilderingen,
voorstellingen en extra hoorns. Derge
lijke trucks die vele honderdduizenden
kilometers over de wegen hebben ge
snord, waarvan de berijders niet uitge
praat raken als ze eenmaal beginnen te
vertellen, en waarvan het stof van de
Zuidelijke Staten zich nog op de spat
borden bevindt, vormen een verhaal op
zich De Nederlandse vrachtwagen
steekt daar wat povertjes bij af en is in
f
feite geen bezienswaardigheid. De auto
waarmee een bedrijf bloembollen van
Lisserbrug naar Lutjewinkel vervoert is
naar Nederlandse maatstaven een truck,
maar zou op een Amerikaans Truckstar
festival weinig trowschouwers trekken.
Geen wonder dan ook dat de bezoekers
van het Truckstar festival in De Koog vrij
snel uitgekeken waren op de vracht
wagens en zich liever in de tent met de
muziek bezig hielden.
Grootste pannekoek
Behoudens de muziek was er nog iets
dat veel aandacht trok en dat was het
bakken van de .grootste pannekoek
aller tijden.'' Een pannekoek met een
doorsnee van bijna vier meter waarvoor
90 liter beslag werd gebruikt. In dat
beslag waren 53 liter melk, 31,8 kilo
bloem, 320 gram zout, 106 eieren en
nog wat minder belangrijke ingrediënten
verwerkt. Om de bakplaat in te smeren
was vijf kilo boter gebruikt. Het bakken
van de grootste pannekoek aller tijden is
een stunt die regelmatig wordt uitge
voerd onder leiding van de chef kok van
hotel Entius uit Nibbixwoud. Helaas was
de kok bij de bakpartij in De Koog niet
aanwezig zodat het geheel iets moeilij
ker verliep dan normaal het geval is. De
technische uitvoering van het bakken
was in handen van de firma Wesseling
uit Hem. die de vier meter brede bak
plaat met een dieplader had laten aan
voeren en ervoor zorgde dat deze plaat
met butagasbranders op temperatuur
werd gehouden. De grootste pannekoek
ter wereld is al vaker door beide firma's
gebakken en staat als zodanig dan ook
vermeld in het Guinness Book of Re
cords. Om de pannekoek te keren werd
een kraanwagen van de firma Mosk uit
Den Helder gebruikt. Dat keren was een
karwei dat enigszins moeizaam verliep,
maar uiteindelijk was er toch sprake van
een aan beide zijden goed doorbakken
pannekoek waarvan stukjes werden uit
gedeeld onder de aanwezigen. Naar
schatting vierhonderd mensen aten een
stukje pannekoek en daarna was de
gigantische lekkernij schoon op.
De country en western muziek die in
de grote tent ten gehore werd gebracht,
werd door totaal zes band verzorgd.
Het programma werd aan elkaar gepraat
door de Tros country discjockey Gerard
de Vries. Hij wist de sfeer er goed in te
houden. Op het terrein werd ook een
demonstratie parachutespringen gege
ven.
Busje
Onder de verzamelde vrachtauto's
waren een paar opmerkelijke exempla
ren. De mooiste wagen, die het beste
voldeed aan het „stoere" idee van de
Amerikaanse truc is en blijft de Scania
Vabis van De Koog Promotion, een
wagen met een zeer rijk verleden die
buitengewoon fraai is opgeknapt. Aan
het Truckstar festival deden verder de
Texelse Drankencentrale mee en de
firma Bakker uit Den Burg met een
wagen voor mengvoeders. Heel bijzon
der was het kleine Suzuki busje van
De mini-truck van Meijertde Waard uit De Cocksdorp trok meer bekijks dan de grotere wagens.
slechte reclame voor Texel. Doordat de
trucks gespreid kwamen en ook met
grote tussenpozen weer weggingen,
werden extra wachttijden voor de toe
risten zoveel mogelijk voorkomen. De
organisatie van het Truckstar festival is
zeer te spreken over de samenwerking
met Teso.
Een bijzonder grote rol vervulde ook
de heer J. Wesseling uit Hem van het
gelijknamige vervoersbedrijf. Toen met
een ander bedrijf problemen waren oi
staan, zorgde Wesseling in zeer ko
tijd voor vier opleggers die als podiin
functioneerden voor de groepen die
de tent optraden. Dat ook het zoon
van Wesseling zeer met het vracn
vervoer is begaan, bewees hij door f
tonen van een model dat hij van Le
had gemaakt. Een perfecte kopie v
een echte vrachtwagen die dan ook eP>
prijs kreeg van de Holland Duck Clut
Country en western kleding: de geëigende
outfit voor een echte Trucker
Meijert de Waard uit De Cocksdorp. Dit
busje, niet groter dan een normale per
sonenwagen, was door Meijert dermate
aangekleed dat inderdaad sprake was
van een miniatuur truck, compleet met
extra lampen, mobilofoon, extra tank en
stickers van ,,Les Routiers". Dit kleine
wagentje in truckvermomming had veel
bekijks.
De trucks die op het festivalterrein
stonden waren vrijdagavond en zater
dagmorgen naar Texel gereden. Bewust
was ernaar gestreefd om de wagens zo
gespreid mogelijk te laten komen.
Vrachtwagens hebben voorrang bij de
boot, maar als het organiseren van een
truckfestival op Texel inhoudt dat de
vakantiegangers in hun gewone auto's
vele uren extra moeten wachten, is dat
Samen in de Truck star leren bij de Scania Vabis van De Koog Promotion
De windsurfwedstrijd die zondag door
de Windsurfclub Texel werd gehouden
telde 31 deelnemers, waaronder zeven
dames. Er werd een olympische baan
gevaren en daar er weinig wind stond
was de baan voor zowel de A als de B
poule gelijk. Winnaar van de eerste
manche werd Peter van Everdingen.
De tweede manche startte met meer
wind en hierdoor ging deze manche veel
sneller. Ook deze manche werd ge
wonnen door Peter van Everdingen.
Chaos tijdens start
Bij de start van de derde manche was
het een complete chaos op de startlijn.
Er moest maar liefst drie keer gestart
worden. Gingen er eerst drie te snel over
de startlijn, later voeren vier surfers
elkaar van de plank. Na de derde start
procedure ging het pas goed. Willem
Houwing won deze manche. Na deze
manche werd er een koffie en lunch
pauze ingelast. Om half twee startte de
vierde manche, de wind was intussen
aangewakkerd tot windkracht vier.
Hierdoor kon deze manche weer snel
gevaren worden tot groot genoegen van
het publiek. Peter van Everdingen won
deze manche. Bij de vijfde manche
kwam er weinig verandering, ook deze
manche werd gewonnen door Van
Everdingen op de voet gevolgd door
Mark van Rijsselberghe. Daar de surfers
er erg veel plezier in hadden werd er
zelfs nog een zesde manche gevaren.
Uit de totale uitslag bleek dat de dames
lang niet de slechtste waren.
Uitslag poule A: 1. Peter van Ever
dingen, 2. André van den Berg, 3. Mark
van Rijsselberghe, 4. Gerard Roeper, 5.
Willem Houwing.
Uitslag poule B: 1. Marco van Leeu
wen, 2. Dirk Eelman, 3. Ada van Leeu
wen, 4. Hans van Vooren, 5. Nellie de
Wilde.
Het plaatselijk comité van het Ko
ningin Wilhelmina Fonds vraagt mede
werkers voor de landelijke huis aan huis
collecte in de periode van 23 augustus
tot en met 5 september. Men kan zich
opgeven op de onderstaande adressen.
De opbrengst van de collecte is bestemd
voor de kankerbestrijding.
Mevrouw Boon, Wagemakerstraat 4,
Den Burg, tel. 02220-4381.
Mevr. Boon, Krimweg 26, De Cocks
dorp, tel. 02222-376.
Mevrouw Dros, Bernhardlaan 121, Den
Burg, tel. 02220-3819
Mevrouw Boon, Klif 16, Den Hoorn, tel.
02226-323
Mevrouw Boersma, Dageraad 14, 't
Horntje, tel. 02226-473
Mevrouw Visser, Dorpsstraat 21, De
Koog, tel. 02228-312
Mevrouw Boon, Nieuweschild 8, Oos
terend, tel. 02223-650
Mevrouw Van der Schans, De Ruyter-
straat 119, Oudeschild, tel. 02220-3547
Mevrouw Tjepkema, Oosterenderweg
11, De Waal, tel. 02220-3336.
Het zeer warme weer en de slecl
begaanbaarheid van het strand (wegi
hoog water) in aanmerking nemem
werden bij de vierde strandloop die
paal 28 werd gehouden onder auspic
van SVC toch redelijke tijden geboely,
cl
Aan de 4 km-loop deden precies
lopers mee en voor de 8 kilome
schreven 47 deelnemers in De uitsla
Vier kilometer: 1. Gerrit ten Br
15.43; 2. Marcel van de Beid 16.13;
Wim Timmer 16.35; 4. Leen de Bfev
16.58; 5. André Timmer 16.58; 6. Ge
Koorn 17.01; 7. Jan Henk Broekrr
17.02.
il
Acht kilometer: 1. Joost Brouv
27.49; 2. Minne Goenga 28.16; 3. C<fi
Timmer 28.38; 4. André Brouwer 29
5. Theo Franchimon 29.15; 6. Werl1
Lueck 30.28, 7. Loek van Vliet 31.44;
Daan Welboren 32.00; 9. Piet Scl
32.32; 10. Willem van Prooyen 32.32
>r
Het Tweede Kamerlid Mik van 1 '1'
heeft aan de minister van CRM vra<
gesteld, waaruit blijkt dat in bepaa
kringen ontevredenheid bestaat over
wijze waarop Staatsbosbeheer en
tuurreservaten De Muy en De Slufter
Texel beheert.
De vragen luiden als volgt:
1. Kunt u aangeven wat de redenen
dat, behoudens toegang via een w
delpad dat omstreeks half septem
wordt opengesteld, het natuurreserv it
De Muy op Texel het gehele jaar v
het publiek is afgesloten?
2. Is het waar, dat in de periode va
oktober tot 1 januari geregeld inten j.
wordt gejaagd (vnl. op fazantenl
spreid over het gehele reservaat d
een groot aantal personen?
3. Is het waar, dat de fazanten in
herfst geregeld worden bijgevoerd d
personeelsleden van het Staatsbosu
heer? Zo ja, geschiedt dit dan uit
oogpunt van faunabeheer en nat!
bescherming, dan wel ten dienste
de jacht? Wie draagt de kosten van
(eventuele) bijvoedering? Aan w( ia
jachtcombinatie is de jacht in De I)
verpacht?
4. Kunt u aangeven wat de redenen
dat het natuurreservaat De Slufter
omstreeks 1 september voor het pub
is afgesloten welke periode ook nog
eens wordt verlengd, terwijl d
voorheen omstreeks half juli het gi id
was?
5. Deelt u de mening dat wil een i
wenselijke bescherming van natuu
servaten worden gegarandeerd en m ie
door de bevolking ondersteund,
male helderheid tegenover de bevolk
moet bestaan met betrekking tot
en doel van de genomen maatregel!
Vindt u dat, indien het gestelde in e.
vragen 2 en 4 op waarheid berust,
deze voorwaarden wordt voldaan.?'
h