Met de vlam in de pijp over Texel Truckstar festival in De Koog ms0 OUDKARSPa TR.0226M087 Weinig wind bij surfwedstrijd Collectanten gevraagd voor kankerbestrijding Strandloop: ondank hitte toch goede tijden Kamervragen ove beheer van De Mu en Slufter PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 10 AUGUSTUS 1! Vrachtwagens hebben de afgelopen jaren een interessante ont wikkeling doorgemaakt. Aanvankelijk werden ze door het grote publiek beschouwd als groot uitgevallen vervoermiddelen met veel laadruimte die gebruikt werden voor het vervoer van goederen en waar je op een drukke twee-baansweg maar beter niet achter kon raken. Maar gaandeweg ging men de vrachtwagen zien als een mooi stuk techniek, waar zeer verre reizen mee werden gemaakt. En vrachtwagenchauffeurs werden de nieuwe helden die bij nacht en ontij over de duistere wegen koersden, een portretje van de vrouw in de bestuurderscabine en het hoofd vol zorgen over het wel op tijd arriveren op de gewenste bestemming. De zanger Henk Wijngaara heeft met zijn liederen vol chauffeurssentimenten grote bekendheid verworven. ,,Met de vlam in de pijp scheur ik door de Brenner pas, met mijn dertig tonnen diesel, ver van huis maar in mijn sas" zong hij ons dagelijks toe via Hilversum drie. w Het bewonderen van een truck is niet aan leeftijd gebonden. Het is niet verwonderlijk dat het nieuwe beeld dat men over vrachtwa gens heeft gekregen heeft geleid tot nieuwe vormen van vermaak, een nieuw soort publiek en mensen met een heel nieuwe hobby Truckers noemen ze zich Een groot aantal truckers was zaterdagmiddag in De Koog bijeen voor het eerste Texelse Truckstar festival. Op het terrein aan de Nikadel verzamelden zich zo n vijfentwintig vrachtwagens en rond die robuuste wagens werd een heel programma opgevoerd. Niet alleen de genen die de moeite namen naar De Koog te gaan, hebben van het Truck star festval kunnen genieten. Voordat de wagens naar de Nikadel gingen, werd namelijk in konvooi over heel Texel gereden, waarbij de verschillende dor pen werden aangedaan en de wagens luid toeterend de aandacht op zichzelf vestigden Overigens werd in de buurt van natuurgebieden het toeterconcert gestaakt, zodat er niets verstoord werd Het konvooi vrachtwagens werd geleid door de prachtig opgeknapte Scania Vabis Truck van De Koog Promotion. Dit festval was niet door De Koog Promotion georganiseerd, maar door de Holland Duck Club. Aanvankelijk was aangekondigd dat wel zo'n vijftig tot tachtig trucks naar het terrein aan de Nikadel zouden komen, maar dat viel tegen. Voorzitter van de Holland Duck Club Wim Woudenberg die afgelopen winter in het nieuws kwam door de met vrachtwagens uitgevoerde voedsel- transporten naar het door voedselge brek geteisterde Polen, verklaarde dat het aantal wagens hem ook een beetje tegenviel, maar dat dit voor een deel werd veroorzaakt door de hoge kosten Een wagen die uit midden Nederland naar Texel moet komen, verstookt al gauw voor zo'n tweehonderd gulden dieselolie en daarbij komen dan nog de veertarieven. Het geld voor de boot werd door de organisatie overigens wel terugbetaald. Verder waren veel truckers met vakantie. De hoge kosten van het rijden met een truck verklaart wellicht ook waarom het merendeel der wagens uit Noordholland afkomstig was. De organisatie van het Truckstar festival in De Koog vertoonde duidelijke schoonheidsfoutjes. Aangekondigd was dat het festival om 12.00 uur zou be ginnen, maar wie om die tijd in De Koog aankwam zag slechts een paar vracht wagens staan. Terecht concludeerden velen dat als dit alles was, ze er beslist geen toegangsgeld voor over hadden Velen keerden dus bij de kassa om en zochten hun vertier elders. Pas een uur later kwamen de vrachtwagens bij het terrein aan, waarna het geheel opeens een veel levendiger karakter kreeg. Wim Woudenberg kondigde aan wat het programma voor de middag zou zijn en zo kwam het dat toch nog een redelijk aantal mensen het festival bezicht. Toen om 15.00 uur een groot scala aan arties ten in de tent aan de Nidakel voorna melijk country en western muziek ten gehore bracht, kon de sfeer niet meer stuk. Country en western Opvallend dat de truckwereld nauw verbonden is met country en western muziek. Veel truckers zie je met cow boyhoeden en laarzen lopen en ook Wim Woudenberg is niet compleet zon der deze attributen. Waarschijnlijk wordt verwantschap verondersteld tus sen de cowboys die met hun kuddes van hot naar her trokken en het zwervende bestaan van de vrachtwagenbestuurder. Het is dan ook zeker dat de truckrage uit Amerika afkomstig is Wie het blad Truckstar bekeek dat op het Truckstar festival werd uitgereikt, zag dat het met de Nederlandse trucks nogal behelpen is. De Amerikaanse zijn prachtig opge doft met verschillende souvenirs van de plaatsen waar ze geweest zijn, veel chroom, extra lampen, schilderingen, voorstellingen en extra hoorns. Derge lijke trucks die vele honderdduizenden kilometers over de wegen hebben ge snord, waarvan de berijders niet uitge praat raken als ze eenmaal beginnen te vertellen, en waarvan het stof van de Zuidelijke Staten zich nog op de spat borden bevindt, vormen een verhaal op zich De Nederlandse vrachtwagen steekt daar wat povertjes bij af en is in f feite geen bezienswaardigheid. De auto waarmee een bedrijf bloembollen van Lisserbrug naar Lutjewinkel vervoert is naar Nederlandse maatstaven een truck, maar zou op een Amerikaans Truckstar festival weinig trowschouwers trekken. Geen wonder dan ook dat de bezoekers van het Truckstar festival in De Koog vrij snel uitgekeken waren op de vracht wagens en zich liever in de tent met de muziek bezig hielden. Grootste pannekoek Behoudens de muziek was er nog iets dat veel aandacht trok en dat was het bakken van de .grootste pannekoek aller tijden.'' Een pannekoek met een doorsnee van bijna vier meter waarvoor 90 liter beslag werd gebruikt. In dat beslag waren 53 liter melk, 31,8 kilo bloem, 320 gram zout, 106 eieren en nog wat minder belangrijke ingrediënten verwerkt. Om de bakplaat in te smeren was vijf kilo boter gebruikt. Het bakken van de grootste pannekoek aller tijden is een stunt die regelmatig wordt uitge voerd onder leiding van de chef kok van hotel Entius uit Nibbixwoud. Helaas was de kok bij de bakpartij in De Koog niet aanwezig zodat het geheel iets moeilij ker verliep dan normaal het geval is. De technische uitvoering van het bakken was in handen van de firma Wesseling uit Hem. die de vier meter brede bak plaat met een dieplader had laten aan voeren en ervoor zorgde dat deze plaat met butagasbranders op temperatuur werd gehouden. De grootste pannekoek ter wereld is al vaker door beide firma's gebakken en staat als zodanig dan ook vermeld in het Guinness Book of Re cords. Om de pannekoek te keren werd een kraanwagen van de firma Mosk uit Den Helder gebruikt. Dat keren was een karwei dat enigszins moeizaam verliep, maar uiteindelijk was er toch sprake van een aan beide zijden goed doorbakken pannekoek waarvan stukjes werden uit gedeeld onder de aanwezigen. Naar schatting vierhonderd mensen aten een stukje pannekoek en daarna was de gigantische lekkernij schoon op. De country en western muziek die in de grote tent ten gehore werd gebracht, werd door totaal zes band verzorgd. Het programma werd aan elkaar gepraat door de Tros country discjockey Gerard de Vries. Hij wist de sfeer er goed in te houden. Op het terrein werd ook een demonstratie parachutespringen gege ven. Busje Onder de verzamelde vrachtauto's waren een paar opmerkelijke exempla ren. De mooiste wagen, die het beste voldeed aan het „stoere" idee van de Amerikaanse truc is en blijft de Scania Vabis van De Koog Promotion, een wagen met een zeer rijk verleden die buitengewoon fraai is opgeknapt. Aan het Truckstar festival deden verder de Texelse Drankencentrale mee en de firma Bakker uit Den Burg met een wagen voor mengvoeders. Heel bijzon der was het kleine Suzuki busje van De mini-truck van Meijertde Waard uit De Cocksdorp trok meer bekijks dan de grotere wagens. slechte reclame voor Texel. Doordat de trucks gespreid kwamen en ook met grote tussenpozen weer weggingen, werden extra wachttijden voor de toe risten zoveel mogelijk voorkomen. De organisatie van het Truckstar festival is zeer te spreken over de samenwerking met Teso. Een bijzonder grote rol vervulde ook de heer J. Wesseling uit Hem van het gelijknamige vervoersbedrijf. Toen met een ander bedrijf problemen waren oi staan, zorgde Wesseling in zeer ko tijd voor vier opleggers die als podiin functioneerden voor de groepen die de tent optraden. Dat ook het zoon van Wesseling zeer met het vracn vervoer is begaan, bewees hij door f tonen van een model dat hij van Le had gemaakt. Een perfecte kopie v een echte vrachtwagen die dan ook eP> prijs kreeg van de Holland Duck Clut Country en western kleding: de geëigende outfit voor een echte Trucker Meijert de Waard uit De Cocksdorp. Dit busje, niet groter dan een normale per sonenwagen, was door Meijert dermate aangekleed dat inderdaad sprake was van een miniatuur truck, compleet met extra lampen, mobilofoon, extra tank en stickers van ,,Les Routiers". Dit kleine wagentje in truckvermomming had veel bekijks. De trucks die op het festivalterrein stonden waren vrijdagavond en zater dagmorgen naar Texel gereden. Bewust was ernaar gestreefd om de wagens zo gespreid mogelijk te laten komen. Vrachtwagens hebben voorrang bij de boot, maar als het organiseren van een truckfestival op Texel inhoudt dat de vakantiegangers in hun gewone auto's vele uren extra moeten wachten, is dat Samen in de Truck star leren bij de Scania Vabis van De Koog Promotion De windsurfwedstrijd die zondag door de Windsurfclub Texel werd gehouden telde 31 deelnemers, waaronder zeven dames. Er werd een olympische baan gevaren en daar er weinig wind stond was de baan voor zowel de A als de B poule gelijk. Winnaar van de eerste manche werd Peter van Everdingen. De tweede manche startte met meer wind en hierdoor ging deze manche veel sneller. Ook deze manche werd ge wonnen door Peter van Everdingen. Chaos tijdens start Bij de start van de derde manche was het een complete chaos op de startlijn. Er moest maar liefst drie keer gestart worden. Gingen er eerst drie te snel over de startlijn, later voeren vier surfers elkaar van de plank. Na de derde start procedure ging het pas goed. Willem Houwing won deze manche. Na deze manche werd er een koffie en lunch pauze ingelast. Om half twee startte de vierde manche, de wind was intussen aangewakkerd tot windkracht vier. Hierdoor kon deze manche weer snel gevaren worden tot groot genoegen van het publiek. Peter van Everdingen won deze manche. Bij de vijfde manche kwam er weinig verandering, ook deze manche werd gewonnen door Van Everdingen op de voet gevolgd door Mark van Rijsselberghe. Daar de surfers er erg veel plezier in hadden werd er zelfs nog een zesde manche gevaren. Uit de totale uitslag bleek dat de dames lang niet de slechtste waren. Uitslag poule A: 1. Peter van Ever dingen, 2. André van den Berg, 3. Mark van Rijsselberghe, 4. Gerard Roeper, 5. Willem Houwing. Uitslag poule B: 1. Marco van Leeu wen, 2. Dirk Eelman, 3. Ada van Leeu wen, 4. Hans van Vooren, 5. Nellie de Wilde. Het plaatselijk comité van het Ko ningin Wilhelmina Fonds vraagt mede werkers voor de landelijke huis aan huis collecte in de periode van 23 augustus tot en met 5 september. Men kan zich opgeven op de onderstaande adressen. De opbrengst van de collecte is bestemd voor de kankerbestrijding. Mevrouw Boon, Wagemakerstraat 4, Den Burg, tel. 02220-4381. Mevr. Boon, Krimweg 26, De Cocks dorp, tel. 02222-376. Mevrouw Dros, Bernhardlaan 121, Den Burg, tel. 02220-3819 Mevrouw Boon, Klif 16, Den Hoorn, tel. 02226-323 Mevrouw Boersma, Dageraad 14, 't Horntje, tel. 02226-473 Mevrouw Visser, Dorpsstraat 21, De Koog, tel. 02228-312 Mevrouw Boon, Nieuweschild 8, Oos terend, tel. 02223-650 Mevrouw Van der Schans, De Ruyter- straat 119, Oudeschild, tel. 02220-3547 Mevrouw Tjepkema, Oosterenderweg 11, De Waal, tel. 02220-3336. Het zeer warme weer en de slecl begaanbaarheid van het strand (wegi hoog water) in aanmerking nemem werden bij de vierde strandloop die paal 28 werd gehouden onder auspic van SVC toch redelijke tijden geboely, cl Aan de 4 km-loop deden precies lopers mee en voor de 8 kilome schreven 47 deelnemers in De uitsla Vier kilometer: 1. Gerrit ten Br 15.43; 2. Marcel van de Beid 16.13; Wim Timmer 16.35; 4. Leen de Bfev 16.58; 5. André Timmer 16.58; 6. Ge Koorn 17.01; 7. Jan Henk Broekrr 17.02. il Acht kilometer: 1. Joost Brouv 27.49; 2. Minne Goenga 28.16; 3. C<fi Timmer 28.38; 4. André Brouwer 29 5. Theo Franchimon 29.15; 6. Werl1 Lueck 30.28, 7. Loek van Vliet 31.44; Daan Welboren 32.00; 9. Piet Scl 32.32; 10. Willem van Prooyen 32.32 >r Het Tweede Kamerlid Mik van 1 '1' heeft aan de minister van CRM vra< gesteld, waaruit blijkt dat in bepaa kringen ontevredenheid bestaat over wijze waarop Staatsbosbeheer en tuurreservaten De Muy en De Slufter Texel beheert. De vragen luiden als volgt: 1. Kunt u aangeven wat de redenen dat, behoudens toegang via een w delpad dat omstreeks half septem wordt opengesteld, het natuurreserv it De Muy op Texel het gehele jaar v het publiek is afgesloten? 2. Is het waar, dat in de periode va oktober tot 1 januari geregeld inten j. wordt gejaagd (vnl. op fazantenl spreid over het gehele reservaat d een groot aantal personen? 3. Is het waar, dat de fazanten in herfst geregeld worden bijgevoerd d personeelsleden van het Staatsbosu heer? Zo ja, geschiedt dit dan uit oogpunt van faunabeheer en nat! bescherming, dan wel ten dienste de jacht? Wie draagt de kosten van (eventuele) bijvoedering? Aan w( ia jachtcombinatie is de jacht in De I) verpacht? 4. Kunt u aangeven wat de redenen dat het natuurreservaat De Slufter omstreeks 1 september voor het pub is afgesloten welke periode ook nog eens wordt verlengd, terwijl d voorheen omstreeks half juli het gi id was? 5. Deelt u de mening dat wil een i wenselijke bescherming van natuu servaten worden gegarandeerd en m ie door de bevolking ondersteund, male helderheid tegenover de bevolk moet bestaan met betrekking tot en doel van de genomen maatregel! Vindt u dat, indien het gestelde in e. vragen 2 en 4 op waarheid berust, deze voorwaarden wordt voldaan.?' h

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 2