Groen c2wartsjexels in het hart-, Burgemeester mocht rondje meevliegen Herfstvakantie 50% drukker dan vorig jaar Sint Nicolaas-actie met „kleurenbingo' itfa IS FAILLIET LA TEN GAAN HET BESTE? „Buitengaats" rampenplan biedt oldoende veiligheid voor hulpverleners Vervanging „Pelikaan" nog niet aanstaande Meisje gewond Lezing van schrijver Gerbrand Fenijn Joyriding noppenfolie 65,. BAKKERS IJZERHANDEL 'N WINKEL VOL IDEEËN! ER ISDAG 26 OKTOBER 1982 97e JAARGANG Nr. 9724 iktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208, en ;Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988. advertenties, abonnementen, etc jeveld De Rooy B V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, oon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f16,15 per kwartaal 70 cent incasso; los 65 cent. Bankrelaties. Amro Bank nr. 46.99 17.636. Rabobank nr. 36 25.01 742; NMB nr. 67 34.60.398. rerschil van mening over reddingskans Lindeboom Hoe groot is de kans dat De Lindeboom in zijn huidige gedaante kan ortbestaan als de gemeente financieel niet bijspringt? Over deze jag blijkt verschil van mening te bestaan. RST-directeur C. Koorn, j samen met Jarinodirecteur C. Baggerman de directie vormt vanDe ideboom Beheer B.V. ziet mogelijkheden om te komen tot een ploitatie die op den duur sluitend is, al zal dat verre van eenvoudig n. Iemand als de heer C. Bakker van Texel Vastgoed verwacht hter dat er ook na het nemen van een aantal bouwkundige en ganisatorische maatregelen altijd nog verlies zal zijn. Alleen als de lerheid het verlies van de schouwburgzaal (een ton per jaar) voor zijn kening neemt, kan het Lindeboom-complex rendabel draaien. Bakker is de man die op voorstel van Rabobank en in opdracht van de Re- eatiestichting een studie heeft ge- aakt van de problemen waarmee het ndeboom-project thans kampt. algens hem is het een volkomen fout ee geweest om een schouwburgzaal gaan exploiteren als onderdeel van in horecabedrijf dat tenminste een uitende exploitatie moet hebben. Vol- ns hem heeft de gemeente een idrag van 1,3 miljoen in het project istoken toen er van een schouwburg- ia! nog geen sprake was. Dat zou op :hzelf al een argument kunnen zijn om zaak nog eens te overwegen, nu jkt dat de zaal (kosten per jaar ca. een n) veel te zwaar op de exploitatie van it geheel drukt. Maar ook als de yneente die last zou overnemen, is ,,Als Texel personeel inzet bij het ierstorten van een F 16 straaljager, op deze ploeg dan risico", was een aag van het PSP-raadslid Peter Bakker idens de vergadering van de commissie uor algemeen en organisatorisch beleid isteravond in het raadhuis. Hij vroeg dit aar aanleiding va het opstellen van een impenplan voor de Waddenzee door e gemeenten Texel, Anna Paulowna, en Helder en Wieringen. De voorzitter van de commissie, bur- lemeester J. Engelvaart, kon antwoor- en dat de veiligheid van gemeente- ersoneel juist bij militaire rampen ge- iaarborgd is. „Er staan altijd helicop- ïrs stand-by. De luchtmacht is het erste ter plaatse." Bakker doelde wat etreft de F 16 op de gevaarlijke ydrazinetankjes maar de KNZHRM tensen en brandweer vrijwilligers had- en een instructiedag gehad op een liegbasis. Het rampenplan voor de Vaddenzee moest worden opgesteld imdat de provincie niet de beschikking leeft over materieel en mensen om nelle hulpverlening op zich te nemen, la inventarisatie is besloten dat de jenoemde vier gemeenten over voldoen- lediensten beschikken om iets te kunnen loen al zal in de praktijk (helaas! kunnen ilijken dat de hogere overheid bij moet pringen. Deze samenwerking en de in- itelling van het rampenplan is van :racht tot de herindeling van de Wad ienzee een feit wordt (1984). Daarna is Ie gemeente zelf verantwoordelijk in het haar toebedeelde gebied, al verwachtte Ie burgemeester dat er ook dan nog een rorm van samenwerking zal zijn. Werksfeer Daan Welboren vroeg of het college lereid is regelmatig rapportage te doen Jver de werksfeer en het personeels- ïverleg binnen het raadhuis. „Bij de (omst van de nieuwe gemeentesecre- :aris is gesteld dat nieuwe bezems schoon vegen. Ik weet dat er wordt jewerkt aan personele verbeteringen naar ik blijf graag op de hoogte", aldus Welboren. Burgemeester Engelvaart lad geen moeite met dit voorstel, mede omdat het nieuwe college de term „ef ficiency" (doelmatig) hoog in het vaan- heeft. „We moeten oppassen niet op tenen van ons personeel te trappen, naar een regelmatig inzicht in veran deringen kunnen we geven." Welboren dacht dat de rapportage stimulerend kan werken op degenen die met het personeelsbeleid bezig zijn. een vrij ingrijpende verbouwing van het horecadeel van De Lindeboom nodig om daar uitzicht te krijgen op meer omzet. Bakker noemt de huidige in deling en inrichting weinig efficient. Het door hem ontwikkelde verbouwingsplan (waarvan de kosten volgens directeur Koorn tussen één en vier ton liggen) voorziet in een vrij ingrijpende verande ring, waarbij tegelijk de aankleding van het gebouw aantrekkelijker wordt voor de gemiddelde „gewone" Texelaar waarvoor De Lindeboom is bedoeld. Zoals gezegd: directeur C. Koorn is meer optimistisch dan Bakker, al vindt ook hij dat financiële steun van de gemeente zeer gewenst is. Afwijzend B en W hebben nog geen standpunt ingenomen maar de eerste reacties zijn voor De Lindeboom Beheer niet erg hoopgevend. Wethouder Klaas Baren- dregt herinnert eraan dat de gemeente raad destijds 1,3 miljoen gulden in De Lindeboom heeft gestopt onder de voorwaarde dat het complex exploi tabel moest zijn zodat er geen cent overheidsgeld meer aan te pas zou hoeven komen. Wat Barendregt betreft komt in dat standpunt geen verandering maar volgens hem is de kwestie voor het college als geheel wel bespreekbaar. Vrees dat De Lindeboom na een even tueel faillissement een ongewenste nieuwe bestemming krijgt (bank of supermarkt) hoeft men niet meer te hebben, want er is inmiddels voor een bestemmingsplan gezorgd waardoor de horecabestemming is gewaarborgd. Barendregt is bang dat een eventuele subsidie voor de schouwburgzaal van De Lindeboom een onverantwoord groot beslag legt op de toch al zeer beperkte middelen van de gemeente. Er blijft dan veel te weinig ruimte voor nieuw beleid. Waarbij de wethouder aantekent dat Texel naar verhouding al erg veel uitgeeft aan gemeenschaps voorzieningen. Wijzende op de fouten die zijn gemaakt, zegt hij er weinig voor te voelen dat de gemeente nu de zaak gaat redden. Failliet Een faillissement van De Lindeboom Beheer kon volgens Barendregt wel eens onontkoombaar zijn. Dat is niet mooi voorde bank, Jarino en RST want een flink stuk van het kapitaal dat erin is gestoken wordt dan vernietigd, maar er ontstaat dan wel een heel nieuwe situ atie. De Lindeboom zou dan in handen kunnen komen van een particuliere eigenaar die met een veel kleinere kapi- taalslast als thans op het project drukt, tot een rendabele exploitatie kan ko men. Een meer „particuliere" aanpak van De Lindeboom lijkt Barendregt in ieder geval aantrekkelijk ook in het kader van een andere oplossing dan het wellicht onvermijdelijke faillissement. Vooral naar aanleiding van de jongste (Zie vervolg pagina 3) De burgemeester met vlieger De Blij in de cockpit van de S 11. In geen jaren zijn in de herfstvakantie zoveel toeristen op Texel geweest. In de periode van 1 tot 24 oktober werden 121.230 overnachtingen geboekt tegen 80.742 in dezelfde periode vorig jaar, een toename van ongeveer 50% Dit gegeven is bij TESO af geleid uit het aantal „vreemde" auto's dat in deze periode op Texel waswaarbij werd uitgegaan van 3 personen per auto. In tegenstelling tot vorig jaar toen de Duitse en Nederlandse herfstvakantie in één week samenvielen, was de herfstdrukte nu gespreid over twee weken, waardoor de „piek" minder hoog was. Het aantal vreemde auto's bedroeg op zaterdag 9 oktober 2073 (vorig jaar 841), zaterdag 16oktober 2322 (2645) en zondag 24 oktober 513 (235)' De drukte bij TESO was het grootst op zaterdag 17 oktober toen 1551 auto's naar Texel werden vervoerd. Het oefenende fokker Four-team trok vooral zondag vee! belangstelling naar het vliegveld. Burgemeester Engelvaart nam zon dagmiddag plaats in de cockpit van een antiek Fokker S11 vliegtuig samen met vlieger Cor de Blij. Even later steeg het toestel samen met drie andere vliegtui gen van het zelfde type op voor een tien minuten durende training formatievlie- gen. Op geringe hoogte (tussen 409 en 100 meter) werden boven het veld keurige figuren gevlogen die de vele honderden toeschouwers op prijs wis ten te stellen, getuige het applaus dat opklaterde nadat de Fokkers weer aan de grond waren gezet. Het was zaterdag en vooral zondag op het luchtvaartterrein een beetje vliegfeest. Herhaaldelijk gingen de vier Fokkers de lucht in en het trainings programma werd geheel naar wens af gewerkt. Zondag waren zelfs vijf Fokker S11 toestellen in de lucht. In nummer vijf zat een fotograaf en verslaggever van het weekblad Panorama dat over enkele weken met een reportage over het Fokker Four team zal komen. Een extraatje werd gevormd door demonstraties stuntvliegen, onder meer uitgevoerd door de Nederlands kam pioen stuntvliegen Maarten van Eeg- hen, hoofd public relations bij de KLM Voorzitter G. Schavemaker van de vorig jaar opgerichte Stichting Fokker Four vertelde ons dat het Texelse vliegveld bij uitstek geschikt is voor dergelijke trai ningen, vooral wegens het ontbreken van ander luchtverkeer in de buurt. Wat het team betreft zal het zeker niet de laatste keer zijn dat op Texel wordt opgetreden, mede dank zij de service die men ondervindt van havenmeester Ed de Bruijn. De Winkeliersvereniging Den Burg introduceert dit jaar een Sinterklaas actie. die een landelijke primeur is. In het verleden werden verlotingen gehou den en een loterij met zogenaamde wrijfbonnetjes, waarbij men meteen de prijs in ontvangst kon nemen. Om meer spanning in de actie te brengen is gekozen voor het bingo-principe dat speciaal voor de Texelse winkeliers is Het feit dat Gedeputeerde Staten van Noordholland vorige week akkoord zijn gegaan met de nieuwbouw van hotel „De Pelikaan" bij De Koog, betekent nog niet dat het oude hotel spoedig zal ver dwijnen. Van Jarino-directeur C. Baggerman vernamen wij dat het projekt Bosch en Zee het eerst wordt aangepakt (voor het eind van dit jaar) en vervolgens hotel „Californië" en pas daarna „De Peli kaan". ontwikkeld tot een vorm van „gokken" waarbij de klant een belangrijke inbreng heeft. De actie heet „kleurenbingo" en is in opzet vrij eenvoudig. Bij elke vijf gulden die men contant besteedt bij de 42 bij de actie aangesloten winkeliers in Den Burg, krijgt men een bonnetje met een nummer en een kleur. Er zijn bingo bonnen in vier kleuren en de nummers lopen van 1 tot 99. Er zijn dus 396 ver schillende bonnen. Voor 75 cent kan men een bingokaart kopen waarop de bonnetjes geplakt moeten worden, naar eigen voorkeur. Die voorkeur zal sterk afhangen van de zogenaamde bingo opdracht die bij het starten van de eerste ronde van de actie wordt gege ven. Zo'n opdracht kan bijvoorbeeld zijn dat men een rijtje van twee kleuren moet proberen vol te maken waarbij de uit eindelijke score zo laag mogelijk is. De bingokaart is zowel horizontaal als verticaal onderverdeeld in zeven rijen. De klant kan zelf bepalen in welk rijtje hij meespeelt en dit zal in sterke mate afhangen van de nummers van de bonnetjes. Heeft men bijvoorbeeld ze ven bonnetjes met een 1 erop en moet de uitkomst zo laag mogelijk zijn dan kan men het beste spelen in het boven ste rijtje omdat dit rijtje het hoogste geldbedrag (71000,-) uitkeert en men bij voorbaat al gewonnen heeft. Heeft men bonnetjes die voor de opdracht on gunstiger zijn, dan speelt men uiteraard in een rijtje met als prijs een lager geld bedrag. Het gokelement zit uiteraard hierin dat de klant niet weet wat voor een bepaald rijtje de laagste score zal zijn, maar wel kan hij zelf verschillende nummercombinaties samen stellen. Onbeperkt Per kaart mag men in twee rijtjes meespelen waarbij 14 geldprijzen wor den uitgekeerd variërend van vijftig tot duizend gulden. Het aantal in te leveren kaarten per persoon is onbeperkt. De Texelse bingo-actie kent twee ronden. De start van de eerste ronde is op 30 oktober en loopt tot 13 november. Op die datum moeten alle kaarten ingele verd zijn bij de winkeliers die aan de actie meedoen. Op dezelfde dag gaat een tweede ronde van start met een andere opdracht, waarvoor men weer kaarten kan kopen. De tweede ronde duurt ook veertien dagen en op uiterlijk 27 november moeten alle bingokaarten zijn ingeleverd. Voor wie het nog niet duidelijk is: op de bingokaart staat een uitgebreide uitleg en ook de winkeliers zijn bereid een en ander toe te lichten. De deelnemende winkeliers zijn te her kennen aan een raamstrook met de tekst „kleurenbingo". De uitslagen van de eerste ronde worden op 20 november (de tellingen worden per computer ver werkt) bekend gemaakt en voor de tweede ronde op 4 december. Op de Oosterenderweg werd een Texels meisje gewond toen zijn met haar bromfiets tegen een auto botste die in de berm van het fietspad stond. Het 21-jarige meisje zat met het hoofd voor over op de brommer en zag de auto daardoor te laat. Ze moest per ambu lance naar huis worden gebracht. Gerbrand Fenijn, zoon van de op Texel niet onbekende dichter wijlen Huib Fenijn (Huib de Rijmelaar) geeft zaterdag 30 oktober een lezing met discussie in 't Kamphuis van Jan en Paula Brouwer. Gerbrand Fenijn heeft een achttal jeugdboeken geschreven. Over zijn werk en dat van zijn vader wil de schrij ver vertellen. Er is geruime gelegenheid voor discussie. De lezing begint om 14.30 uur. Vorige week pakten onbekenden de Landrover van de heer B. Elsendoorn uit De Koog. Ze gingen ermee rijden maar vlogen bij camping De Driehoek uit de bocht en kwamen in de sloot terecht. De joyriders maakten zich uit de voeten en zijn nog niet gevonden. Het terrein- voertuig was nauwelijks beschadigd. noppenfolie voor zolder, muren en vloeren. 25m l 60 c A van ^^vooi rol afmeting 25mtr. lang 60 cm, breed van 75,- per rol Telefoon 02220 2346

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 1